l 1890. No. 103. Dinsdag 3 Juni. Vierde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. KLEM KERK, te Goes F. P. D'RUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENT1EN IS IiNEJNTIiNG VOLDOEiNDE Brieven uit Egypte. IAERIL-EN SCIIOOLNIEUWS. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. ƒ0.95. Enkele nummers^.025.J UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Waarborg tegen de pokken (de door onze dokters afgegeven vaccinebewijzen bevestigen het) geeft de inenting slechts zooveel mo gelijk. Ook zelfs het verplichtend stellen der vaccine is dus een halve maatregel, Vroeger meende meneenmaal vaccineeren was genoeg. Doch al spoedig werd hetom de 10 jaar vaccineeren en thans acht men de kortst mogelijke tusschenpoozingen nog te lang. Daarbij komt, dat om de onvat- baarheid van den enkele te verhoogen, de omgeving moet worden gevaccineerd. Dus opdat mijn j buurman geen pokziekte zou krijgen, moet ik mij een- en andermaal laten inenten. Geloove dit wie wil. Maar is werkelijk de pokziekte, tenge volge der vaccinatie zoo sterk verminderd De statistiek zegtj a. Maar wie maken de statistiek Voorstanders van vaccine- dwang, weinig onpartijdige menschen, on getwijfeld met veel kennis doch ook met (bij)geloof in de inenting toegerust. Hunne statistieken zjjn partijdig. Zij vergelijken namelijk landen waar vaccinatie verplichtend is met landen waarin dit niet het geval is. En zulk een vergelijking is een slechte maatstaf. Als men personen of zaken met elkander vergelijkt, moeten zij gelijke verhoudingen hebben, en onder gelijke omstandigheden leven. Nemen wij een voorbeeld van zulke doorgaans partijdige statistiek. Te Weenen stierven in 18711885 van de 30.000 ingeënten 4000 of 14 pet. en van 12 0C0 niet ingeënten 4000 of 36 pet. Ziet gij wel zeggen de voorstanders dat wij gelijk hebben Doch dit gelijk is slechts schijnbaar. Het aantal volwassen ingeënten is sterker dan dat der niet-ingeëntenterwijl bij kleine kinderen het aantal niet-ingeënten dat der ingeënten overtreft. Bovendien leert dezelfde statistiek dat in het le levensjaar vee! meer ingeente, dan niet ingeënte kinderen stierven, en blijft zoo tot het 10e jaar ongeveer. Let ook op de ge tallen 30.000 ingeënten aangetast, slechts 12000 niet ingeënten. Maar in de hospitalen was de verhouding 'nog nadeeliger, meent gij. Maar hoevelen stierven daar aan ziekten die meer door kommer en ellende dan door de omstandig heid van niet te zqn ingeënt in 't leven zijn geroepen. Ook van pokziekte geldt als van cholera, typhus en andere pestilentiën, dat armoede en vervuiling haar zeer in de hand werken. Men heeft gewezen op Pruisen waar w 1, en op Oostenrijk waar gee n vaccinedwang bestaat. In Pruisen stierven in 1873 op de 10.000 inwoners 3V2; in Oostenrijk 32,5 dat is 29 meer. Maar wat heeft men aan zulk een ver gelijking als men niet weet dat die menschen in Pruisen net eender werden gevoed, ge kleed, gedrenkt, gehuisvest als die in Oos tenrijk. Waren stand en leeftijd dezelfde? Waren er gevaccineerden onder enz. Het blijft dan ook nog een open vraag nu de officiëele wetenschap afneming der pokziekte mag constateeren of niet veel meer andere ziekten, dank zij de vac cinatie, zijn in 't leven geroepen en dreigend toenemen. De algemeene sterfte is ook in Nederland niet verminderd. Huid-, klier-, geslachts- en gewrichtsziekten blijven aan de orde van den dag. Redenen te meer om de Nederlandsche Regeering, die deze dingen weet en er zich meer nog dan wij van overtuigen kan, toe te roepen Verlos ons zoo spoedig mogelijk van den gehaten Vaccinedwang. Laat het particulier initiatief vaccineeren zooveel het >wil; doch dwing de anderen niet langer hunne zonen aan dien Moloch te otteren, zoolang zij geen klaarder inzicht hebben in de nuttigheid dezer offerande. Een geestig schrijver zei eens Het Nederlandsche volk is wel bevattelijk, als jmen maar geen haast maakt en er niet op staat te wachten. Welnu, tot die bevattelijkheid is het thans gekomen. Men ziet het aan den aandrang waarmede de opheffing van eiken dwang niet het minst van den vaccinedwang wordt gevraagd. Cesaropapie. De in 1816 over de aloude Gereformeerde Kerk aangestelde Besturen zijn de belicha ming van de Cesaropapie, het ingrijpen van den Staat in dingen der Kerk, welke men sedert de Fransche Revolutie ook hier te lande was begonnen te huldigen. De vraag of er van uit den boezem der Kerk verzet tegen die Staatsinmenging zal ontstaan heeft een Staatkundige zjjde, in- zoover die aandrang, gesteld hij doet zich gevoelen, medewerken zal tot finale losmaking van den band tusschen Kerk en Staat. Uit dit oogpunt is het niet onbelangrijk, dat op de jaarlijksche Hervormde predikan- tenvereeniging ditmaal door dr. Vos van Amsterdam een referaat is gehouden, strek kende om te betoogen dat de organisatie van 18161852 niet onbijbelsch is. Volgens de Gereformeerde Kerk (het orgaan van Dr. Hoedemaker] werd deze conclusie door de meerderheid met groote ingenomenheid begroet. De vraag, zegt het blad, waarop Dr. Vos het antwoord gaf. was trouwens, zooals een lid van het moderamen, Ds. Hogerzeil, zeer naïef mededeelde, opzettelijk gesteld om aan alle ongerustheid omtrent het Schriftuurlijk karakter der organisatie een einde te maken. Men mag dus uit dit bericht opmaken, dat de meerderheid der Hervormde predi kanten hoe langer hoe meer overtuigd zal worden, dat de heerschappij der Besturen volstrekt niet in strjjd is met de Schrift, en er dus niets geen bezwaar meer over blijft om die Besturen te handhaven. Dit kenteekent zeer zeker een keer in de publieke opinie, want tot hiertoe waren meest alle orthodoxen eenstemmig van ge voelen, dat de Besturen onwettig aan de Kerk zijn opgedrongen en dat men trachten moet de regeerende macht weer aan de Kerk zelve terug te geven. Uit een kerkelijk oopgunt geen vooruitgang! Maar dit kan hier niet uiteengezet worden. Het behoort in zuiver kerkelijke organen tehuis. Hier wenschen we alleen te constateeren, dat op politiek gebied de strijd om den laatsten cesaropapistischen zuurdeesem uit ons regeeringsbeleid verwijderd te krijgen, langer en taaier dreigt te worden, naarmate do zienswijze van de meerderheid der Hervormde predikanten der Kerk veld wint en van daar uit zich aanhangers gaat ver werven in de maatschappij. N. Pr. Gr. Crnt. V Socialisten in de kerk. Een dagbladboricht meldde dezer dagen van een stampvol kerkgebouw waarin door Domela Nieuwenhuis te St. Annaparochie de bekende bloedleer gepredikt werd, onder begunstiging van kerkvoogden der Neder- landsch hervormde gemeente. Later vernam men zelfs dat zekere v. Zinderen Bakker, naar aanleiding van een tekst uit Jacobus V, voor eene talrijke schare, «de gemeente des Heeren» te St. Annaparochie had gesticht, en zijne predikatie had doen afwisselen door de bekende socialistische vrijheidslie deren. Thans op pinkster Zondag kwam de gemeente, ,0 neen kwamen de werk stakers aldaar weder in het bedehuis saam om gesticht te worden door allerlei, wat de zinnen streelen en de harten beneden waarts trekken kan. Vele hoorders bleven (zoo zegt de berichtgever) aldus bewaard voor 't gebruik van jenever. Ook «verliet men het kerkgebouw precies als ging de kerk uit.» Welk een ontzettende toestand Een beraadslaging om echt revolutionair, de bazen door werkstaking te dupeeren, in een Nederlandsch hervormd kerkgebouw En daartegenover nu in zoo menige plaats, de geloovigen saamkomende tot bediening der Woords en der Sacramenten in een boerenschuur Dit is de triumf van het Ongeloof, de zegepraal der Revolutie, niet het minst de vruent van der christenen halfslachtigheid en hinken op twee gedachten. Zal Nederland niet opwalen uit zijn slaap en beseffen, waarheen het modernisme de natie voerten hoedanige de vruchten zijn in School en Kerk en Maatschappij der zoo hoog geroemde neutraliteit? Vrijdag 16 Mei 4890. Laat ik allereerst een paar vragen be antwoorden, waarin wellicht meerdere landbouwers belangstellen. lo. «Zijn er in Egypte varkens?» Ofschoon over 't algemeen de Egyptische bevolking zeer afkeerig van het zwijn is en vooral de Mohammedanen het voor een der onreinste dieren houden, waartegen men den meesten afschuw moet hebben, zijn er nochtans enkele fellahin die een paar varkens hebben. Doch dit is zeer zeldzaam. In menige plaats zoo groot als Middelburg vindt men hier nief één varken. De Europeanen in Kaïro en Alexandrië houden, voor zoover de omstandigheden dit toelaten, enkele varkens, doch ook daar blijft het eer uit zondering dan regel. 2o. «Wanneer begint voor de Moham medanen en Kopten het nieuwe jaar In een vorigen brief heb ik reeds over het nieuwe jaar der Muzelmannen gesproken. Den nieuwejaarsdag der Kopten kan ik niet opgeven thans. Bjj tallooze personen heb ik navraag gedaan, doch tevergeefs. Een oude Kopt heeft mij beloofd de zaak te zullen onderzoeken. Een en ander is zeker wel voldoende om duideljjk te maken hoe dom de Egyptische bevolking is. Indien het begin en het einde der maand Ramadaar. door een telegram uit Konstantinopel en daarna door kanonschoten in Kaïro niet werd bekend gemaakt, zouden de eenvoudige Mohammedanen niet weten, wanneer ze moeten aanvangen of eindigen met vasten. Den laatsten dag der maand Ramedaan eindigt de groote vastentijd, en den eersten dag der volgende maand (Shouaal) is 't een feestdag. Om te weten wanneer deze feestdag plaats zou hebben, keek ik in den almanak en vond dat de nieuwe maan den 18 Mei begon na zonsondergang en derhalve gere kend werd te vallen op 19 Mei. De 20ste Mei was dus de eerste Shouaal. Ik sprak daarover met sommige Mohammedanen, maar er was niemand die er iets van begreep. Zij redeneeren omgekeerd wanneer op een gegeven dag bericht komt uit Konstantinopel dat de nieuwe maand begint, dan weten wij dat het den vorigen dag nieuwe maan was. Het verdient vermelding, dat in den nacht vóór den lsten Sjouaal allen, die in het afgeloopen jaar een bloedverwant door den dood hebben verloren zich naar de graven begeven, om daar huilend en misbaar makend nogmaals de afgestorvenen te beweenen. Het maakt een somberen indruk als men dicht bij eene begraafplaats woont, den gansehen nacht dit klagelijk gehuil aan te hooren. 3o. «Hoe auur is in Egypte 'de boter Deze vraag werd mij door een landbouwer gedaan en ik acht het geschikt, ook daarop een antwoord te geven. De geïmporteerde Europeesche boter kost in Kaïro ruim twee gulden het kilogram. De vieze inlandsche boter, die de Arabische fellahin bereiden in lederen zakken, kost slechts 90 cents het kilogram, doch deze stof die van koe- en buflelmelk wordt gemaakt trekt den Euro peaan niet aan of moet althans eerst ge smolten, gezuiverd enz. worden. Later meer. 2 Juni '90. Het wetsontwerp van dhr. v. Houten tot uitbreiding van het recht van onteige ning ten name van de gemeenten, komt, volgens hetSoc. Weekblad, hierop neer, dat aan de gemeentebesturen de bevoegd heid verleend wordt om, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van belangstellenden, overeenkomstig de daarvoor vastgestelde bepalingen, va.ste eigendommen in hun ge meente te onteigenen en beschikbaar te stel len uitbreiding van steden, dorpen en buurt schappen; vorming van nieuwe buurtschap pen; oprichting of uitbreiding van inrichtingen van nijverheid, woningen met tuinen voor bestuurders, beambten en werklieden daar onder begrepen; ondernemingen van tuinbouw, landbouw, veeteelt en houtteelt. Viissingen. Gedurende de maand April II. vervoerde de stoomvaartmaatschappij «Zeeland» 6288 passagiers, namelijk per dagdienst van Londen naar Viissingen, 621 passagiers en 58 ton stukgoederen en van Viissingen naar Londen 898 passagiers en 586 ton stukgoederenper nachtdienst van Londen naar Viissingen 2398 passagiers en 351 ton stukgoederen, en van Viissingen naar Londen 2371 passagiers en 2059 ton stukgoederen. In April '89 werden langs beide richtingen per dag- en nachtdienst 6122 passagiers en 3057 ton stukgoederen verscheept. Het rijkstelegraafkantoor te Goes, verzond gedurende de maand Mei 1890 529 telegrammen, ontving 541overgenomen en verder geseind werden 626, totaal 1696 Het telefoonkantoor te Wolfertsdijk ont ving 17, verzond 15, samen 32 telegram men. Dat te 's Gravenpolder ontving 23, verzond 25, samen 48. Dat te Hoedekens- kerke ontving 13, verzond 15, samen 28; dat te Heinkenszand ontving 17 verzond 12 samen 29; dat te 'sHeer-Arendskerke ontving 12, verzond 15, samen 27. Kruiningen. In de Zaterdag gehouden vergadering der afdeeling Kruiningen van «de Maatsehappij tot bevordering van Land bouw en Veeteelt in Zeeland» werd het vol gende aangenomen «Verpliehte keuring der hengsten met bekendmaking van de gebreken der afgekeurde, doch tot toelating van deze.» Thans is bij de Tweede Kamer ont vangen de memorie van antwoord van den minister van Justitie omtrent het wetsont werp tot waarborging van de vrije beschik king der werklieden over hun verdiend loon j Bij kon. besluit is aan H. J. Reisinger gewezen bewaarder in de strafgevangenis te Goes een pensioen verleend ad f274. Blijkens telegram van den Gouverneur- Generaal van Nederl. Indië is de toestand in Edi ernstiger geworden en het aantal vij anden toegenomen. De Radja wantrouwt zijn eigen volk en vluchtte in onze benting. Troepenversterking werd van Java verzonden. Door het Gerechtshof te 's Gravenhnge is tot deurwaarder bij de Arrondissements- Rechtbank te Middelburg, ter standplaats Hulst, benoemd de beer W. A. de Ridder, deurwaarder bij het kantongerecht te Hulst Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Serooskerke en te Dreischor dhr. R. Hazelhoff cand. te Borsele dhr. A. F. C. Pont cand.. te Utrecht. Bedankt voor Oostirland, Schore en Vlake en Kattend ij ke door G. Boersma cand. te Utrecht. -- Maandag 9 Juni wordt alhier verwacht Z. D. H. monseigneur C. J. M. Bottemanne, bisschop vair Haarlem ten einde de in de - v

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1890 | | pagina 1