LER 'ÜÏÏ1S. :j i, (waarbij Lancas- ian,) Gor- :e tot zeer IES. -m IMOEDER '1JTEN, af f 10., kstraat. 1890. No. 87. Donderdag 24 April. Vierde Jaargang. Ir verkrijgbaar. Ielb.-rotterdam. lpril. botdienst urg en Zierikzee. 'ELEGRAAF." VERSCHIJNT G. M. KLEMKERK, te Goes F. P. D'QUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES IJK. Moderne vaders door huitue zonen terechtgewezen. Het ontslag van den Gouverneur van Koloniën. my |S te Goes komt eerst- \an linden is eenejaarwedde Ji, benevens vrije kost, ling en geneeskundige ddelbaren leeftijd, die wensclien in aanmer- irden verzocht zich in |rlegging van getuig- elden bij mevrouw de Jongh te Goes. jArmbestuur van Goes, J5EEKE, Voorz. IBOSCH, Secretaris. prijzen. RIJKE KEUZE. pcht. -gag Irdag 17, Zaterdag 19, h 22, van Vlissingen |g 9,45, van Rotter- kzee Spoorweg Goes, iril. Van Zierikzee Dinsd. 22'smorg. 6,30 Dins. 22'smidd. 3,30 Woen.23 4. Dond. 24 3.30 Vrijd. 25 3,30 Zat. 26 12, Zond. 27 12,- Maan. 28 12, pril. van Antwerpen Dinsd22's morg. 8.30 lüond. 24 8.30 IZon. 27 2.— iDinsd. 29 3, Jr At. ser ZEEUW. elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND Prijs per drie maanden franco p. p. /0.95. Enkele nummersƒ0.025.: UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Goes 24 en 25 April (ook voor Kloetinge, Kattendijke, 's Heer Hendrikskinderen en Wissekerke). Wolfertsdijk 26 April, Hein- kenszand ook voor 's Heer A rendskerke 28 April, en 29 April voorm. ,'s Heerenhoek ook voor Borsele en Nieuwdorp 29 April namiddag en 30 April. Ovezande, ook voor Nisse 1 Mei. Ellewoutsdijk, ook voor Drie wegen, 2 Mei. Baarland ook voor Oudelande 3 Mei De gemeenteraad van Amsterdam heeft indertijd aan de synode der nederl. hervormde keik aangeboden dat zij twee kerkelijke hoogleerareu benoeme om betaald uit het geld der Amsterdamsche belastingschul digen, aan de Amsterdamsche hoogeschool kerkelijk godgeleerd onderwijs te geven. Van dit aanbod is een dankbaar gebruik gemaakt. En gedurende eenige jaren wer den twee kerkelijke professoren, jongelingen tot predikant opleidend in de stedelijke universiteit der hoofdstad, trouw door het geld van Joden en Lutherschen, van Doops gezinden en Doleerenden, van Roomschen en Afgescheidenen, van Vrijdenkers en Hervormden, van Kerkelijken en nietkerke- lijken gesteund. Gesteund dus ook grooten- deels door het tegen hun zin bijgedragen aandeel van hen, die van de theologie dier twee, noch van den modernen Knappert, noch van den orthodoxen Muller zijn ge diend. De gemeenteraad van Amsterdam, hare dwaling erkennende, heeft thans aan de Hooge Regeering gevraagd of er ook termen zijn om aan dezen ongerechtigen toestand een einde te maken; en eenvoudig de Kerk voor bare hoogleeraren te laten zorgen. Tegen deze daad is dezer dagen gepro testeerd in een vergadering van niet minder dan 172 zich noemende moderne «theologen,» doch onder welke zeker minstens 150 zijn, die zich liever met den minder weidschen titel van moderne «predikanten» moesten tevreden stellen. Zij verdedigden den tegenwoordigen toe stand met de algemeenheid, dat de Staat immers ook moet zorgen voor hetgeen slechts aan enkelen ten goede komtvoorts dat de strijd tegen de theologische faculteit geen beginselquaestie maar een geldquaestie geldt; en eindelijk dat handhaving van het be staande noodig is ter bewaring van 't Neer- landsch protestantsch (lees modern) karakter tegenover de Ultramontanen. Net als iu den politieleen- en schoolstrijd. Zegt men op te komen voor de belangen der onsterfelijke zielen, dan heet het: geen godsdiens; asjeblieft; gij verschalkt de domme menigte. En zegt men op te komen voor de beurzen der belastingschuldigen die onbillijk worden aangesproken, dan is hetZie je wel, de beginselen hebt gij over boord geworpen. De principiëele quaestie tot een geldquaestie verlaagd. Een strijd om de dubbeltjesEn dan dat andere argument, dat wij onze protestantsche tra ditie niet mogen prijsgeven ter wille van de Ultramontanen 'tis dr. Bruning die 'tzegt: De Amsterdammer voegt hem en met recht toe: Wie is meer ultramontaan dan g(j, prote stant? Gy modern theoloog, hebt gfj zoo weinig eerbied voor de overtuiging van an dersdenkenden, dat gy dezen wilt dwingen uwe lasten te dragen, zich te schikken naar uw wil? Dat protestsntisme moge men Rome ten geschenke aanbieden, daar behoort het tehuis 1 Het is een zedeloos geknutsel, waartegen het radicale blad zich met reden verzet, te meer daar de moderne theologen in dezelfde vergadering zich een brevet van «hoogere zedelijkheid die zich slechts bij den godsdienst thuis gevoelt,» hadden toegekend. Wij die het met de [alledaagsche zedelijk heid moeten stellen, omdat de zondagsche buiten onzen aanleg ligt, letten natuurlijk gaarne op de deugden door onze meer bevoor rechte broeders beoefend, die zooals het heet „in het met bewustheidjagen naar ideale goe deren het ernstig zedelijk streven erkennen." Maar als wij dan den heer Knappert, zelf kerkelijk hoogleeraar in de hoofdstad, die dus uit de gemeentekas zich een salaris laat uitbetalen voor het verstrekken van ned. hervormd, kerkelijk (Het blad deed beter te schrijven modern) onderwijs, hooren verklaren dat de theologische faculteit moet blijven in het belang „van den godsdienstigen staatsburger", dan begrijpen wy met onze radicale alledaagsche zedelijkheid van deze ideale Zondagsche zedelijkheid zoo goed als niets. En, helaas niet beseffend, dat de gods dienstige staatsburger door den modernen hoogleeraar gevormd, niet de Godsdienstige staatsburger zijn kan, vraagt het blad: „Is die godsdienstige zedelijkheid wel hot juiste middel om iemands gevoel voor recht en billijkheid, zelfs zyn gevoel van kieschheid fijner en dieper te maken? Verdiend is de slotsom waartoe het ra dicaal liberale blad komt Dat de godsdienstige zedelijkheid zoo weinig vorderingen maakt; liever gezegd, ondanks de prediking der moderne theologen achteruitgaat, is voor een goed deel toe te schrijven aan de omstandigheid dat de menschen van de alledaagsche zedelijkheid maar niets vatten van het streven naar ideale goederen, nu dit juist het princi piëele streven, (het streven uit begin sel) verzwakt. En met een fierheid die tot luisteren dwingt, roept het blad al dezen heelen en halven modernen, die uit gemakzucht of winstbejag blijven in een kerk met welker belijdenis zij het niet eens zijn, toe Wy begrijpen niet hoe gy, godsdienstig- zedelyken een godsdienstonderwijs wilt la ten betalen door ieder, wien dat niet lust. Wy vatten niet hoe men lid van een kerk wil blijven, wier geloofsbelijdenis men niet lan ger deelt. Wij zoeken vruchteloos naar de verklaring van het feit dat de moderne theo logen maar altoos door hunne jaariijksche theologische schoonmaak houden, zonder zich in te spannen om met al de kracht die in hen is, dat grove vuil uit de Ned. Herv. Kerk te verwijderen, bestaande in het ont trekken 'van de kerkelijke gelden aan dolee- renden, omdat zij aan de oude geloofsbe lijdenis gehecht zijnde, buiten het synodaal verband getreden zyn. Recht behoort dat dan niet tot de ideale goederen!? Zie, zoolang de moderne theologen, in de practyk, het recht en de billijkheid geringschatten; en gelijk theologische ju risten, de eenvoudigste uitingen van het rechtsgevoel der tegenpartij met sophiste- ry'en (drogredenen) beantwoorden, zaL de alledaagsche wereld, in toenemende mate, den draak blijven steken met deze Zondag sche zedelijkheid. Zoolang zullen wy, ge voelende hoe ook het moderne getheologiseer alle geestdrift en kloekheid belaagt, blijven protesteeren tegen de staatshulp voor instellingen die voor den godsdiensti gen staatsburger worden gevraagd, maar karakterverzwakken en karakterbedervend op het beste deel der natie werken. Zeer juist gezegd. Hoe jammer echter dat deze kanker van het karakterbederf niet alleen de modern godsdienstige, doch ook op vele plaatsen de orthodoxe «staats- burgerij» heeft aangetast! Waar toch vindt men al niet dat berusten en toezien, waar het onrecht in kerk en school en maatschappij al dreigender den kop opsteekt. Waarlijk niet deze moderne theologen alleen zijn schuldig aan datgeen waarvan De Amsterdammer hun een verwijt maakt Wat maakten zy van de armenzorg; wat wrochten zij voor den arbeider; wat ver richtten zij voor de volksopvoeding; waar stonden zy op de bres in den stryd die ellende en armoede tot lotsvei betering voert? Zy deden voor dit alles zoo goed als niets. IN HET BELANG VAN ONZE MILITAIREN. In De Vredebode lazen wij een adver tentie, waarop wij by dezen de aandacht vestigen. Zij strekt om de christelijke weldadigheid in te roepen voor tie oprichting van een militair Tehuis te Bergen op Zoom. Reeds verscheidene jaren was het de be geerte der christelijke vrienden aldaar om den arbeid der chr. jongelingsvereeniging uit te breiden tot den meer geregelden arbeid van zulk een Tehuis. Indien ergens, dan is er te Bergen op Zoom behoeftp aan, want ruim 2000 miliciens zijn daar des zomers bijeen, waaronder velen uit Zeeland. Het Hoofdbestuur te Utrecht diende de vrienden met goeden raad en zegde een jaarlijksch subsidie toe, tot instandhouding van zulk een Tehuis. Zooals wij reeds vroeger meedeelden is de eerste steen voor uit Tehuis reeds gelegd en is dus, zoo de Heer wil, van den zomer gelegenheid voor onze protestantsche miliciens aldaar een gezellige herberg te vinden. Echter is de hulp der christenen dringend noodig. Voor ameublement in een Militairen tehuis is veel noodig; en er is nog geen cent in kas. De commissie, zijnde de heeren G. Rubsaam, H. Kok, J. J. v. Melle, N. D. Scheffelaar en sergeant-majoor Meeuwse allen te Bergen op Zoomds. W. A v. Griethuijsen, J. Donner en P. Bommeljé. allen te Goes, en C. J. Huvers te Middelburg, doet dan ook een dringend beroep op de liefdadigheid, vooral van onze oude, tegen woordige of toekomstige miliciens. Zij die de gemakken, genietingen en voordeelen van een militairen tehuis van naby kennen, en gaarne ook anderen den zegen er van wenschen te zien smaken, zullen zich zeker niet onbetuigd laten. Ouders, die weet dat mede door uwe bijdrage, nu of later, aan uw kind een veilige schuilplaats tegen de verleidingen van het kazerneleven zal geopend worden, helpt de vrienden aldaar de belangeloos, in den geloove opgenomen taak ten uitvoer brengen. Geve de Heere, dat tegenover de vele plaatsen der brooddronkenheid, die den jongeling lokken en ten verderve sleepen, te Bergen op Zoom spoedig een militairen tehuis verrijze, voor vele miliciens een welkome herberg zij, en met andere Tehuizen in Nederland medewerke aan de komst van Gods Koninkrijk 1 Naar aanleiding van dit ontslag schrijft de «Maasbode» het volgende Z. Exc. de Gouverneur van Suriname heeft zyn ontslag gevraagd, of liever is gevallen, gelijk hy moest vallen; dat was het besluit der Loge. Hoe zou zy den man dulden, die durfde weigeren voor eens en altijd alle uitnoodigingen, welke hem van wege de Loge gezonden worden? „Onvoor zichtig", „wat hard van stapel geloopen" werd zelfs in regeeringskringen gemompeld maar hoe anders een begin aan het einde gemaakt der ergerlijkheden, schandalen op alle gebied, administratief, rechterlijk, gods dienstig, zedelijk, die in de kolonie burger recht hadden gekregen, dan door de koe flink by de horens te pakken, gelyk mr. Savornin Lohman heeft gedaan? HDe plaatsvervanger des Honings, geregeerd door 13 mannen, de Koloniale Staten uit makende: 7 Israëlieten, 5 erkende hoofden en leden der Vrijmetselarij, door wie te zamen het aanzien en de invloed der 're geering by de bevolking worden vernietigd! En welk rechtgeaard Christen of meusch slechts zou niet een schoonmaak wenschen in den Augiasstal van bederf, meest af schuwelijke onzedelijkheid, die daar heerscht! Zal de Christelijke regeering dezen of een anderen gouverneur handhaven, of wel dezen het gevraagde ontslag verleenen, om dan van voren af te beginnen en weldra een 1 nieuwbenoemde te zien zwichten yoor de zelfde mannen om dezelfde redenen? Of zal het ministerie gehoor geven aan den welmeenenden raad van hen, die alleen het gezag onzer regeering en het welzijn der arme bevolking op het oog hebben? Dan diende de Koloniale Raad te worden weggezonden, en hoogstens vier raadsleden van bekwaamheid en goeden naam benoemd. Hoogstens vier, omdat onmogelijk er meer te vinden zyn. De regeering kon dan het punt van haar pogram ter hand nemenhet godsdienstig en zedelijk leven der bevolking bevorderen. Dan niet f22.000 wegwerpen aan drie of j vier moderne predikanten, die hoogstens alle weken een half uur de weinige be zoekers der Protestantsche kerken toe spreken en gedwongen moeten worden tot bediening van doopsel, huwelijk enz., om dat zy verklaren er niet aan te gelooven. Redenen, waarom zy het niet noodig oor deelden, eene vacature aan te vullen, ter wijl inmiddels zij drie, het traetement voor vier bestemd, deelden. Wat wonder dat een geloovig gouverneur en eerlijk gezag voerder hieraan een einde maakte, niet tegenstaande de hevige tegenkanting, welke Z.Ex. ondervond. Thans meldt Het Dagblad dat gouverneur Lohman geen ontsltg heeft aangevraagd. Christelijke deugden. Toen laatst de Keizer van Duitschland er op wees dat men om officier te zyn, ook blijk moest geven van christelijken zin Christliche Gesilting), trokken onderstaan de woorden in een radicaal liberaal blad, onze aandacht «Worden hierdoor de Joden uitgesloten Ot heeft men het woord op te vatten ir> denzin van de in onzeofficieele terminologie (woor denkeus der Nederlandsche wetten zoo wel bekende en zooveel besproken «christelijke deugden,» tot welke ook Israëlieten kunnen worden opgeleid (Amsterdammer Dagblad van Nederland, 9 April). 23 April '90. Goes. De 2e voorjaars veemarkt zal gehouden worden Dinsdag 29 April. Ierseke. Dinsdagavond vergaderde de Gemeenteraad onder voorzitterschap van den burgemeester. Afwezig de heeren v. Oeveren en van der Burght. Van Gede puteerde Staten is ingekomen de goedkeuring der begrooting voor 1890 in ontvang en uitgaaf f24021,22. Van den gemeenteraad van Roozendaal verzoek om adhaesie op het bekende adres inzake den persoonlijken dienstplicht. B. en W. adviseeren het adres voor kennisgeving aan te nemen, wijl zij van oordeel zijn dat de gemeentebesturen zich niet in politieke zaken moeten mengen. Aangenomen met algemeene stemmen. Van den gemeente-opzichter is ingekomen eene begrooting voor het veranderen van den grintweg van de Langeville tot de gemeentegrens in een keiweg. De kosten zijn geraamd op f22500. Verder is inge komen van de heeren J. Molhoek en P. Sandee alhier een verzoek om eene weegbrug te mogen plaatsen bij de haven op een na onderling overleg te bepalen plaats. De voorzitter deelt mede dat B. en W. besloten hebben geen praeadvies uit te brengen, omdat in een vorige vergadering een dergelijk verzoek van een paar andere ingezetenen is geweigerd. De heer Sauer merkt op, dat het verzoek toen is afgewezen niet omdat de raad bezwaar had tegen eene weegbrug, maaralleen tegen de plaats van oprichting, in het adres genoemd. De voorzitter antwoordt dat hy niet inziet, waarom B. en W. hun meening niet zouden mogen zeggen. Hij wil evenwel zijn opinie mededeelen. Hy zet daarop de voordeelen eener weeg brug uiteen, waaronder vooral behoort min dere risico voer d< n suikerbietenteler, daar de peeën na de weging voor rekening van den fabrikant komen, en zegt dat de aanvragers met eene plaatsing in den N. W. hoek by de haven genoegen nemen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1890 | | pagina 1