CH RIST ELI JK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAxNl). 1889. No. III. Zaterdag 22 Juni. Derde Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES 'WIJ ZIJN GEEiN CLERICALEN. ZEE UW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. f0,95 - 0,026 Prjjs per drie maanden franco p. p. Enkele nommers UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 6 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel, meer 10 cent. Zij die zich met 1 Juli abon- neeren, ontvangen tot dien datum ons blad GRATIS. De heer mr. J. C. R. v. d. Bilt, lid van gedeputeerde staten, heeft op een feestmaal te Aardenburg ander daverend applaus van zijne Sluische kiezers, niet allen mannen van het «denkend deel», onder meer gezegd, dat hij te Goes gevallen is «door het drij ven der clericalen». Nu willen wij uit achting voor den man die 't zei, heel wat in mr. v. d. Bilt over het hoofd zien. Deden wij 't niet, wij zou den kunnen vragen Hoe kunt gij in een landbouwvergadering, een vergadering van landbouwers, waaronder mannen van aller lei richting en gevoelens, in een vereeni- ging die met de politiek niets te maken heelt, over politiek sprekendaar den twist appel uwer eigen verkiezing in werpen en in ietwat wrevele bewoordingen den staf breken over eene politieke daad van 1900 kiezers? Doch hierover liefst geen woord. Het tweeër'ei standpunt van waaruit men een zaak beziet, maakt het nu eenmaal onver mijdelijk dat de een voor drijven houdt wat den ander een zelfbewuste, door plicht en geweten geboden daad toeschijnt. Maar dat de kiezers, die mr. v. d. Bilt in Goes niet herkozen, clericalen zouden zijn, ontkennen wij niet alleen ten sterkstemaar moest ook een man van zoo klassieke vor ming en wetenschappelijken zin als de heer V. d. Bilt beter weten. Reeds de woordafleiding moest hem wêer- houden hebben dit onjuiste woord te kiezen. Antirevolutionairen Clericalen noemen is wetenschappelijk, even groot een fout als te zeggen dat wit zwart is. 't Is niet voor het eerst dat wij de tegen partij door woordafleiding op het spoor moeten helpen. Waarlijk, als wij niet beter wisten, zouden wij geneigd zijn te vragen, waar toch de denkkracht blijft van het «denkend deel» dat zoo slag voor slag vergeten kan, wat het op gymnasium of lagere sch tol geleerd heeft. Wat is namelijk Clericaal Het woord komt van Clerus (geestelijkheid), en doet dus al dadelijk denken aan een onderscheiding die tot de kerk behoort. De Roo.r.sche kerk toch splitst haar kerk in twee deelen, den Clerus en dj Leeken, met de eerste een hooger menschensoort bedoelende dan de gewone. Clericaal zijn dus zij, die op het terrein der hoogste waarheid, het hoogste woord, of liever alleen het woord gunnen aan den Clerus, de geestelijken; en aan de Leeken geen ander recht gunnen dan om het woord van den Clerus te beamen. Tegen dit Clericalisme nu zijn mannen als Luther en Calvijn met kracht opgekomen. Erasmus, de type van den goedhartigen hedendaagschen liberalist, heeft er ook tegen gesproken, doch is er ten laatste toch voor gezwicht. Niet op hem, op Calvijn, is dan ook de Gereformeerde kerk gebouwd, die in hare historische verschijning het sterkst tlenkbare levende protest tegen alle Cleri calisme is. Clericaal is dus een kerkelijk woord, een woord dat in de schaduw der kerk geboren, bij de Hervorming in het woordenboek der «Hervormde», «Gere formeerde» kerk geschrapt werd, en dus allerminst thuis behoort in het woorden boek eener staatkundige partij die althans in mr. v. d. Bilts oude kiesdistrict grooten- deels bestaat uit mannen, die in zake de Kerk Gereformeerd zijn. Het is trouwens bekend, dat de antirevo lutionaire partij niet van den Clerus, dat wil zeggen van de kerkelijke Overheid zij moge luthersch, gereformeerd of roomsch zijn, maar van de burgers van den Staat, en onder hen van staatslieden, de beslissing over staatkundige vraagstukken verwacht natuurlijk behoudens erkenning van het recht der. kerk om invloed te oefenen op de geestelijke vorming dier staatsburgers, voorzoover zij tot hare gemeenschap behooren. De antirevolutionair eischt voor den man der wetenschap evengoed als voor den pol derwerker, onderwerping, niet aan een mensch, maar aan God. Het tegendeel dus van Clericaal. Wilt ge nochtans den term behouden, laat hem dan op eigen geest verwanten toepassen. Het liberalisme is clericaal. Het werd dit, zoodra het de natie in een denkend en een niet-denkend deel splitste, zichzelve het denkend deel bij uit nemendheid begon te achten en de natie wilde inprenten dat men liberaal moet zijn nm voor alle mogelijke bezoldigde en niet bezoldigde staatsambten te deugen. En 't is dan ook mede bij wyze van protest tegen zulk clericalisme, dat de Goesche antirevo lutionairen, met waardeering overigens van mr. v, d. Bilts talenten, zijne candidatuur en die zijner «liberale» geestverwanten hebben bestreden, en zij zullen dit blijven doen. Semper idem. Deze Latijnsche spreuk van onzen groo ten Bilderdijk is in kwaden zin ook van toe passing op onze jaarlijks op gezette tijden terugkeerende kermissen of jaarmarkten. Sinds Israëls wijze koning klaagde dat er niets nieuws is onder de zon, zijn bjjna dertig eeuwen verloopen. En nog ist waar. Ook van de zonde, in welken vorm zij ook optreedt, geldt dit woordNiets nieuws onder de zon. Semper idem. Altijd dezelfde. Zich wijzigend wel naar de nieuwere begrippen van fatsoen en gezond verstand en beschaving, maar toch telkens terug- keerend met den eisch haar te dienen of tegen haar té getuigen. Ook de kermis is dank zjj de voort schrijdende kennis en godsdienstzin onzer eeuw, een wapen in de handen van den Vorst der Duisternis, om de kinderen onzes volks af te voeren van de rechte paden. De christelijke historische pers kan tegen deze ontzettende macht niets anders doen, dan er, zij het in zwakheid, ernstig en moedig tegen getuigen. Zij heeft daarbij niet te vragen, of het baten zal, maar wat anders hare roeping is dan alle christenouders ernstig te vermanen, dat zij in deze ongelukkige dagen derijdel- heid toch dubbel acht geven op zichzelven en hunne kinderen. Als wij dit schrijven, dan vervult weemoed onze ziel bij de gedachte aan het schande lijk plichtverzuim waaraan wij ons schuldig maakten, door niet reeds eenige weken vroeger, gelijk ons voornemen geweest was, i tegen het door en door heidensche ver maak der kermis te waarschuwen. De kermis toch is op vele plaatsen van Zeeland reeds weer voor een heel jaar van de baan, na eerst nog hare offers geëischt te hebben. De liberale pers deelde 't ons reeds mede, hoe heden vóór acht dagen te Axel een jong meisje geheel onvoorbereid de eeuwig heid inging. Zij viel als slachtoffer der kermis. Na gedanst en zich verhit te hebben, dronk zij haar glas ledig en viel om niet weer op te staan. Is 't niet vreeseiijk Neen, ouders 1 zegt toch niet, mijn kinders \ieren fatsoenlijk kermis. Van fatsoenlijk tot losbandig is slechts één pas. De kermis brengt jaarlijks nieuwe trawan ten mede. Een heelen sleep van kramers en drankverkoopers en kwakzalvers en allerlei grappenmakers die u de pijn van het ge weten een oogenblik kunnen doen weglachen, maar die u toch een eind verderaf brengen van den weg des levens. Eu die heeren met hunne «dames» zijn de lokazen voor zoo menig christenkind op den weg der zonde Hebt gij Bunyans Christenreize gelezenj? Hoe hij in zijn droom de kermis in de stad IJdelheid zag opgericht door Beëlzebub en de zjjnenhoe die zelfde Beëlzebub eindelijk kooper werd van alle artikelen die daar verhandeld werden, namelijk mannen, vrouwen, kinderen, leven, gezondheid, zalig heid, lichamen en zielen en hoe akelig daar de gestalten rondwaarden, van dieverij, moord echtbreuk, meineed, dronkenschap, armoede en schande 't Is met de kermissen van onze verlichte eeuw niets beter gesteld. Hoe ook gefat soeneerd of gekortwiekt, de kern bleef on aangetast. Voor wie in Christus' Naam gedoopt is, is zij de dood, Overdrijven wij misschien voor hen, die't zoo nauw niet nemen met het godsdienstige M iar hoe kunt gij dan als fatsoenlijke menschen deze instelling nog verdedigen Neen zoover is het gelukkig nog niet dat men bij verkiezingen voor den gemeenteraad de leus aanheftVoor of tegen de kermisMaar op enkele plaatsen in ons vaderland is 't dan toch reeds gebeurd, dat door onze vroede beschreven vaderen in de gemeenteraads vergaderingen voor het behoud der kermis wei d gepleit Hoort wat Cohen Stuart, een gematigd man (ges'.orven in 1881) er van zegt «Hoe is 't mogelijk (zegt hij) dat de »man7 nen van vooruitgangvrede kunnen hebben met het aanhouden van deze onreine, wal gelijke, smakelooze, redelooze, zedelooze, geestelooze overlevering van den ouden tijd. Wien het ernst is met vooruitgang en be schaving, hij moet geen kermistent meer duiden dan in een museum van oudheden. Plaatst voor onze nakomelingen een draai molen, een poffertjeskraam, een rarekiek en wat er op een kermis is, plaatst 't in zoo'n museum, dan kunnen wij onzen kinderen zeggen: zulke dwaasheden deed men nog in onzen tijd, en dat onder het vaandel van beschaving, van kennis en kunst.» Waar nog bij komt, dat de tijd waarin men op de kermis de voorwerpen goedkoo- per kan koopen dan in de winkels, voor goed voorbij is 1 De kermis is en blijft een schandvlek onzer steden en dorpenen in den dag dei- dagen zullen hare slachtoffers tegen onze gemeentebesturen getuigen. Hun bloed zal geëischt, worden van allen, die verzuimd hebben tegen haar te waarschuwen, of die tegen beter weten in haar hebben gesteund. Perspractijken. Het wekt verbazing met welk eene wijd- loopigheid de liberale pers over de nietigste zaken schrijven, vaak lasteren durft. Vooral als 't berichten geldt om antirevolutionairen, roomschen, doleerenden, voorstanders van christelijk onderwijs een smet aan te wrijven, stelt zij met een kwistige gulhartigheid hare kolommen open. Principiëele stukken om haar lezend publiek in het juiste politieke spoor te leiden, plaatst zij zeldenwel veel artikelen met hatelijkheden aan zeker adres. Want in het aantasten van iemands goeden naam is de pers van Nijgh met hare sa tellieten volleerd. Die zich de moeite gunt het liberale hoofdorgaan, de Nieuwe Rotterdamsche Courant bijvoorbeeld eens één week lang geheel door te worstelen, die ontdekt onder het zoogenaamde nieuws zoovele onzinnig heden, onbeduidendheden, vaagheden en lasteringen, zoovele berichten, die met het karakter van nieuws niets te maken hebben, dat hij niet weet, over wie zich het meest te verwonderenover eene redactie, die dergelijk nieuws de wereld in zendt, of over 't lezend publiek dat het zonder tegen zin slikt. Wij hebben ons er eens toe gezet in de Nieuwe Rotterdammer van slechts één dag de rubriek «Nieuws» geheel te lezen, en wat vonden wij daarin onder anderen (Zie een der bladen der N. R. C. van Dinsdag 18 Juni) a. Een nieuwsbericht uit Naaldwijk 17 regels groot inhoudende het vermoeden, dat de antirev. bij herstemming tusschen den liberaal en den roomsche wel op den eerste zullen stemmen. b. Een nieuwsbericht groot 38 regels kleine letter, inhoudende een hatelijkheid over een Frieschen boer dieeen burgemeester om f3 vroeg voor een chr. School, waar- me le hij een bekeuring kon afkoopen. c. Een beschouwing, 56 regels groot naar aanleiding van het verminderd stemmental der Laekensche clericalen bij een gemeen teraadskeuze. d. Een circulaire van 68 regels kleine druk inhoudende een hatelijkheid aan 't adres van dhr. v. d. Oudermeulen, die een roomsche tegenover een liberaal dorst aanbevelen. (Let weldat heet nieuwsmaar inderdaad is het niet anders dan vermomde beschou wingen van de redactie, die men liever onder het nieuws plaatstdan blijft zulk een moedige redactie buiten schot, en de plaatse lijke liberale blaadjes, zooals de Goesche Crt., c. s., nemen dit «nieuws» over.) 's Anderen daags hebben wij onze enquête niet willen voortzetten, doch ongedacht viel ons oog op 27 regels hatelijkheden en onjuistheden in de rubrirk kerknieuws uit Klunderten Naaldwijk. Wijjhebben het er bij gelaten, en namen ons voor het lezend publiek van onze richting, dat der gelijke bladen steunt en leest en volgt, ernstig op het hun dreigend gevaar te wijzen, dat uit dergelijke lectuur voortspruit. Zij leeren toch op die wijze de zaken van eenzelfde zijde zien en krijgen een onjuiste voorstelling van feiten en gebeur tenissen, die de lichtgeloovigen onder hen gemakkelijk er toe brengt het werk van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1889 | | pagina 1