Ie Staten. NIEUWSBL AD VOOR ZEELAND. CH RIST ELI JK- HISTORISCH 889, K VOORT. LES TAN FORD. 1889. No. 96. Donderdag 16 Mei. Derde Jaargang eerdervoort, van l lford. „TELEGRAAF.1' VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. Dhuy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES; Het Tehuis voor Militairen. iDERLAND EN ORANJE" district, op DINSDAG ter van Axel en issenkerke (N. B.) meesten aandrang wor- ndidaat eeue schit- pgekomen dan kalft de n. k en voluit geschréven letters. ies vereeni'gi n'g em d: ooizitter. E Iz., Secretaris. Penningmeester. oor Nederland en oiale. Staten, district :;'K d van Gemeente- en Zeeland verdienen, unen' eri den t od onzer rd te zfëii, brengen mannen van Christe- Revolutiegeest^ die rland heeft uitgestort, rz. te Wissenkerke. rland. géne, fung. Secr. IDDELB.: KOTTER DAM. Mei. Dönderd., Vrijd., ZaterJ.j 0. Van Middelburg 9.45. .45. BOOTDIENST eiburg en Zierikzee. ierikzee Spoorweg Goes. Mei. Van Zierikzee Dinsd. 14'smorg. 7,30 Woen.15 Dond. 16 Vrijd. 17 Zat. 18 Zond. 19 Maau. 20 6,30 6.— 6,30 7.— 7.30 7,- Maan. 20'smidd. 3 30 Dins. 21 3,30 M e i. 3LKEN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. Enkele nommers f 0,95 - 0,026 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel, meer 10 cent. ,30 30 van Antwerpen Dinsd. 14'smorg. 6.30 Dond. 16 7.30 Zond. 19 9, Dinsd. 21 2, Slot. Maar wellicht zal iemand vragen: «Hoe kunnen deze Tehuizen blijven bestaan, daar hun jaarlijks onderhoud zeker hael wat kosten moet?» Hierop antwoorden we, dat ze onderhouden worden door vrijwillige giften, dus door de liefdadigheid. Velen verbinden zich tot een jaarlijksche gift van twee gulden en kunnen daarvoor lid zijn van den Ned. Mil. Bond. Anderen vinden het verkieslijker zich niet te verbinden voor een jaarlijksche contributie, maar willen toch van hunne belangstelling in de zaak blijken geven door het schenken van vrijwillige .bijdragen op minder geregelde tijden. Het een en het ander is zeer aan te bevelen. Oppervlakkig bezien zou het schijnen, dat zij, die het meeste belang bij de zaak hebben, n.l. de ouders, ook de Tehuizen moesten onderhouden. En ik zou me zeer vergissen, als niet de Tehuizen door hen op grooten prijs werden gesteld. Maar de I vraag is: «kunnen de ouders der miliciens het wel doen Is niet reeds het ver lies van een oppassend zoon, die wekelijks een aardig duitje verdiende, voor het gezin een ramp? Moet hij bovendien niet nu en dan eenig zakgeld ontvangen om zich het leven een weinig te veraangenamen Moet er daarentegen niet nu en dan, zij het dan ook zelden, een offer, voor velen een groot offer, gebracht worden in den vorm van een reisgeld om den zoon, of den broeder in den vreemde eens te be zoeken En dan nog het Tehuis onder houden Waarlijk dat is, hoe gaarne ook gewild, onmogelijk. 'tZou dan ook niet van groote barmhartigheid getuigen zoo iema,nd meende: «Ik heb zelt geer.e kin- deren, die in de loting kunnen vallen, dus ik geef aan 'tTehuis niets!»Dat is niet de beoefening van !de liefde des naasten. Is het niet de wet var) Christus«Draagt elkanders lasten Maar er is nog wat. Te weinig wordt het ingedacht, welk eene verplichting we hebben aan den soldaat. Valt het in de eerste plaats den loteling reeds hard en gewoonlijk zeer hard aan zijn familie en zijn werkkring te worden onttrokken om soldaat te worden zoodat de liefde des naasten eischt hem zijn lot te verzachten men bedenke bovendien, waartoe dit lot hem treft. Is het niet om zich in den wapenhandel te oefenen 1 Is het niet om bij het eerste gevaar, dat van buiten dreigt, naar de grenzen op te rukken en den indringenden vijand weerstand te biedenIs het niet om op onze forten en in het veld te worden bloot gesteld aan het doodelijk lood van het vijandelijk kanon Is het niet om in den strjjd zijn leven .voor ons op te offeren en den vijand te .•beletten ons te naderen, ten koste van zijn bloed Wie dit bedenkt zal zeker zeer gaarne ook het zijne bijdragen totj het onderhond, tot den welstand, tot den bloei der Tehui zen voor Militairen. En mochten er zijn, die hunne gaven reeds in de hand hebben, 'maar niet weten hun offer neder te leggen, wij deelen hun mede, dat zij, die zich als lid van den Mil. Bo id willen doen inschrij- ven, zich kunnen adresseeren aan den pen ningmeester van den Bond, den heer H. w. van Marle, kolonel der Artillerie te Den Helder, en dat ook in onze stad, in Goes, een afdeeling bestaat van den Ned. Mil. Bond, waarvan de heer P. Bommeljk, Nieuwstraat Goes penningmeester is. Nog eene opmerking voegen we aan dit 'tukje toe. Ze is dezeNiet alleen voor den vreemden soldaat, die eene Christelijke omgeving zoekt, is het Tehuis eene wezen lijke weldaad maar ook voor hen, die overigens by kennissen of vrienden reeds een toevluchtsoord gevonden hebben, is het Tehuis veel waard. Immers hier vinden ze hunne krijgsmakkers, hier wordt eene nauwere kennismaking onderling mogelijk en hier komt men nooit ongelegen het Tehuis staat voor eiken militair open het is zijn eigen tehuis, waar hij .haast elk uur van den dag toegang heeft. Hier kan hij door de goede zorg van het bestuur, tegen zeer matigen prijs kgffie, thee, bier, melk, chocolade, brood enz* bekomen. Hier kan hij zijne familie [ontvangen, die hem nu of dan bezoekt. Hier staat men hem bij voorkomende gevallen met raad en daad bij. Hier heeft hij gelegenheid zich te oefenen voor milicien-korporaal of voor milicien-onderofficier, eene gelegenheid waar van nog alj eens door dezen of genen met succes wordt gebruik gemaakt. Bovendien niet alleen de stoffelijke en zedelijke belangen van den militair wor den hier uit liefde behartigd, ook aan zijne geestelijke belangen wordt alhier gedacht. Zij, die uit eene christelijke omgeving komen, kunnen zich hier vereenigen tot het zingen van een psalm of christelijk lied. Nu en dan wordt met de militairen een gedeelte van Gods Woord [gelezen en be sproken. Zij worden aan jhunne geestelijke en eeuwige belangen herinnerd. Er wordt met hen en voor hen gebeden, en niet waar een soldaat, die bidt is ons toch meer waard, dan een soldaat die vloekt, en God lastert. Heeft niet in de 17e eeuw zelts de tegenpartij Cromwell sjleger geprezen? En waren niet zijne tegenstanders meer bevreesd voor de woeste horden hunner eigen partijgenooten, dan voor Cromwell's troepen, dia eerbied hadden voor Gods Woord en God aanriepen in den nood 1 Men versta ons wel. Wij bedoelen niet en wenschen niet, dat het Tehuis voor Militairen de plaats innemen zal van de Kerk maar wat we wenschen en zoeken is, dat het Tehuis de plaats vervange van het christelijk gezin, opdat de goede in vloeden eener christelijke opvoeding bij den militair in het kazerneleven niet worden versmoord, en hij zijnen onverschilligen krijgsmakkers ten voorbeeld zij. Ten slotte spreken wij den wensch uit: dat ons christelijk pijbliek meer doordrongen worde van het groot gewicht dezer zaak. Het geldt hier een algemeen, een wezenlijk volksbelang. Oudershet geldt uwe kinderen, die eerstdaags worden opgeroepen tot den krijgsdienst 1 Burgers, het geldt de ver dedigers van uw huis en haardstede Christenenhet geldt de zonen onzes volks, van wie het gebod des Heeren zegt«Hebt uwen naaste lief als uzelven 1» Steunt de Tehuizen met uwe milde gaven en met uw gebed 1 Wekt anderen tot 'dien steun op, opdat weldra elke garnizoensplaats gezegend zij met een geschikt Tehuis voor Militairen 1 Gedenkt het militaire Tehuis te Vlissingen eo tracht spoedig te Bergen op Zoom een dergelijke gezegende inrichting te vestigen. B. Wat de sterke drank ons kost. Niet minder dan Veertig millioen gulden per jaar wordt in Nederland uitgegeven voor sterken drank. Dat zegt wat. 40.000 000 guldens per jaar alleen aan wat, op zijn zachtst gezegd, geheel onnoodig is. WELK EEN VERLIES In één jaar weggesmeten aan drank, de som van veertig millioen gulden, dat is ge middeld in een uur 109,500 (zeggeeen honderd negen duizend en vijfhonderd guldens.) in een uur 4500 (zegge vierduizend vijf honderd guldens.) in een minuut 75 (zegge: vijf en zeventig guldens.) in een seconde 11,25, (zegge een gulden vijf en twintig cent). Indien dus iemand zonder ophouden dag en nacht, week uit week in, een heel jaar lang, aan behoeftigen of werkeloozen, zon der uitzondering van leeftijd of kunne, elke seconde vijf en twintig stuivers mocht uit- keeren, wat dunkt u EEN DAG in Nederland zonder gebruik van sterken drank zou 109,500 GULDEN voor de armen opleveren en dat nog wel zonder schade voor de geversja MET DIRECTE WINST VOOR HEN. Zijn ar geen armen te voeden Geen naakten te kleeden Geen weezen te ver zorgen Moet het Evangelie niet gebracht worden aan duizenden bij duizenden, in en buiten de Christelijke wereld? En als de armen nu gebrek lijden, en de zielen verloren gaan, zonder dat zij van den weg Gods hooren als de uitvoering van zoo menig goed werk belemmerd wordt door gebrek aan geld, hoe zullen wij het dan in den dag des oordeels verantwoorden, dat wij zooveel geld hebben helpen verspillen op zjjn zachtst gezegd - alleen maar om aan een ingebeelde behoefte te voldoen of vrij te blijven van kleingeestig verwijt?! Lezer, eer gij staan zult voor den rech terstoel van Christus, ware het ongetwijfeld goed, u zeiven af te vragen Hoe zal ik rekenschap geven van mijn rentmeesterschap? Volksblaadje No 4 der Chr. Nat. Ge heel-Onthouders- Vereeniging. Zierikzee. Wij moeten opkomen regen de voor stelling van De Standaard als zou Zierikzee >n de actie tegen het liberalisme in onze staten achteraan gekomen zijn. Ook geeft dit blad den indruk als zou de actie eigen lijk te Nieuwerkeik en Oost.erland be gonnen zijn, en dat ook elders in het di strict, «mits» goed bewerkt, voor onze richting voordeel te behalen is. Deze voorstelling is niet juist. De krach tige stoot is namelijk gegeven door de heeren ds. Karres en D. Mulder. Reeds weken te voren hebben deze heeren op verschillende plaatsen van 't district in publieke meetings op t gewicht der aanstaande verkiezingen gewezen. Dank zij den onvermoeiden arbeid dezer heeren is Duiveland in zijn groote meerderheid voor de antirevolutionaire be ginselen gewonnen. Ook op Schouwen deed de heer Mulder wat hij kon, en vond ook daar, ondanks 'tdaar overheerschend atheïstisch liberalisme een geopende deur. Wij zeggen beiden mannen daarvoor dank. En De Stan daard, thans beter ingelicht, schaart zich zeker aan onze zijde. Ook Zierikzee wordt vroeg of laat ons Homoeopathie. Heeft de Homoeopathie gelijk tegenover de Allopathie Heeft zij eene toekomst naast, of ter ver vanging van de Allopathie Vragen, zal men zeggen, die de wetenschap heeft uit te maken en niemand anders. Terecht. Allopathie en Homoeopathie zijn twee medische scholen, die het op zuiver weten schappelijk gebied met elkaar, gelijk men het noemt, moeten uitvechten. Maar daartoe zouden ze op gelijken voet tegenover elkaar moeten staan, en dat is nu juist in ons land niet het geval. De staat heeft tot nog toe alleen leer stoelen voor Allopathie. En als nu een medisch student of een jong geneeskundige om het «Hoor en we derhoor» te beoefenen, ook de Homoeopathie wil bestudeeren, dan is er van geen enkele academie een leeraar, die hem in deze wetenschap kan opleiden. Deze geneeswijze is dan ook, zooals het heet, in ons land nog niet officieel erkend. Officiéél gesproken, bestaat zij niet en men moet naar het buitenland zich wenden, als men haar wenscht te beoefenen. Vreemde toestand. Gevolg van het verkeerde systeem, dat den Staat tot leverancier van de wetenschap maakt. De wetenschap ontleent noch hare be voegdheid, noch haren bloei aan het offici- eele prestige en gelijk men in dit geval duidelijk zien kan, soms kan het officieel prestige de vrijheid en dientengevolge den voortgang der wetenschap in den weg staan. Ware de toestand normaal, dan moest zoomin de lagere als de hooge school een staatsinstelling zijn. Onwillekeurig wordt wat de Staat geeft officieel en wat zijn stempel niet draagt, niet-officiëel gerekend. Niet-officieel, in den zin van dit doet niet meê. Toch blijft het waar, wat we dezer dagen zeiden: er is geen officieele wetenschap. De vaccine-kwestie en de stiefmoederlijk bedeelde homoeopathie zijn de jongste be wijzen om deze waarheid te staven. N. Pr. Cr. Ct. Belastinghervorming. Eenige liberale Kamerleden, namelijk de heeren Borgesius, Zaayer, K er- dij k, H a r t o g h en Schepel hebben een poging tot belastinghervorming ge waagd, Niet minder dan zes belastings- voorstellen zijn door hen ingediend. Welke die voorstellen zijn lo. Een inkomstenbelasting 2o. vermeerdering van het aantal leden der colleges van zetters 3o. afschaffing van den accijns en wij ziging van de invoerrechten op zout 4o. afschaffing van het patent-, 5o. Nadere regeling van het registratie recht, wegens de overdracht van onroe rende zakenen 6o. bepaling van het percentage der

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1889 | | pagina 1