Ie Staten.
NIEUWSBL AD
VOOR ZEELAND.
CH RIST ELI JK-
HISTORISCH
889,
K VOORT.
LES TAN
FORD.
1889. No. 96.
Donderdag 16 Mei.
Derde Jaargang
eerdervoort,
van l lford.
„TELEGRAAF.1'
VERSCHIJNT
G. M. Klemkerk, te Goes
F. P. Dhuy, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIES;
Het Tehuis voor Militairen.
iDERLAND EN ORANJE"
district, op DINSDAG
ter van Axel en
issenkerke (N. B.)
meesten aandrang wor-
ndidaat eeue schit-
pgekomen dan kalft de
n.
k en voluit geschréven
letters.
ies vereeni'gi n'g
em d:
ooizitter.
E Iz., Secretaris.
Penningmeester.
oor Nederland en
oiale. Staten, district
:;'K
d van Gemeente- en
Zeeland verdienen,
unen' eri den t od onzer
rd te zfëii, brengen
mannen van Christe-
Revolutiegeest^ die
rland heeft uitgestort,
rz. te Wissenkerke.
rland.
géne, fung. Secr.
IDDELB.: KOTTER DAM.
Mei.
Dönderd., Vrijd., ZaterJ.j
0. Van Middelburg 9.45.
.45.
BOOTDIENST
eiburg en Zierikzee.
ierikzee Spoorweg Goes.
Mei.
Van Zierikzee
Dinsd. 14'smorg. 7,30
Woen.15
Dond. 16
Vrijd. 17
Zat. 18
Zond. 19
Maau. 20
6,30
6.—
6,30
7.—
7.30
7,-
Maan. 20'smidd. 3 30
Dins. 21 3,30
M e i.
3LKEN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. p.
Enkele nommers
f 0,95
- 0,026
UITGAVE VAN
en
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel,
meer 10 cent.
,30
30
van Antwerpen
Dinsd. 14'smorg. 6.30
Dond. 16 7.30
Zond. 19 9,
Dinsd. 21 2,
Slot.
Maar wellicht zal iemand vragen: «Hoe
kunnen deze Tehuizen blijven bestaan, daar
hun jaarlijks onderhoud zeker hael wat
kosten moet?»
Hierop antwoorden we, dat ze onderhouden
worden door vrijwillige giften, dus door de
liefdadigheid. Velen verbinden zich tot
een jaarlijksche gift van twee gulden en
kunnen daarvoor lid zijn van den Ned.
Mil. Bond.
Anderen vinden het verkieslijker zich
niet te verbinden voor een jaarlijksche
contributie, maar willen toch van hunne
belangstelling in de zaak blijken geven
door het schenken van vrijwillige .bijdragen
op minder geregelde tijden. Het een en
het ander is zeer aan te bevelen.
Oppervlakkig bezien zou het schijnen,
dat zij, die het meeste belang bij de zaak
hebben, n.l. de ouders, ook de Tehuizen
moesten onderhouden. En ik zou me zeer
vergissen, als niet de Tehuizen door hen
op grooten prijs werden gesteld. Maar de
I vraag is: «kunnen de ouders der miliciens
het wel doen Is niet reeds het ver
lies van een oppassend zoon, die wekelijks
een aardig duitje verdiende, voor het gezin
een ramp? Moet hij bovendien niet nu
en dan eenig zakgeld ontvangen om zich
het leven een weinig te veraangenamen
Moet er daarentegen niet nu en dan, zij
het dan ook zelden, een offer, voor velen
een groot offer, gebracht worden in den
vorm van een reisgeld om den zoon, of
den broeder in den vreemde eens te be
zoeken En dan nog het Tehuis onder
houden Waarlijk dat is, hoe gaarne ook
gewild, onmogelijk. 'tZou dan ook niet
van groote barmhartigheid getuigen zoo
iema,nd meende: «Ik heb zelt geer.e kin-
deren, die in de loting kunnen vallen, dus
ik geef aan 'tTehuis niets!»Dat is niet
de beoefening van !de liefde des naasten.
Is het niet de wet var) Christus«Draagt
elkanders lasten
Maar er is nog wat. Te weinig wordt
het ingedacht, welk eene verplichting we
hebben aan den soldaat. Valt het in de
eerste plaats den loteling reeds hard en
gewoonlijk zeer hard aan zijn familie en
zijn werkkring te worden onttrokken om
soldaat te worden zoodat de liefde des
naasten eischt hem zijn lot te verzachten
men bedenke bovendien, waartoe dit
lot hem treft. Is het niet om zich in
den wapenhandel te oefenen 1 Is het niet
om bij het eerste gevaar, dat van buiten
dreigt, naar de grenzen op te rukken en
den indringenden vijand weerstand te
biedenIs het niet om op onze forten en
in het veld te worden bloot gesteld aan het
doodelijk lood van het vijandelijk kanon
Is het niet om in den strjjd zijn leven
.voor ons op te offeren en den vijand te
.•beletten ons te naderen, ten koste van
zijn bloed
Wie dit bedenkt zal zeker zeer gaarne
ook het zijne bijdragen totj het onderhond,
tot den welstand, tot den bloei der Tehui
zen voor Militairen. En mochten er zijn,
die hunne gaven reeds in de hand hebben,
'maar niet weten hun offer neder te leggen,
wij deelen hun mede, dat zij, die zich als
lid van den Mil. Bo id willen doen inschrij-
ven, zich kunnen adresseeren aan den pen
ningmeester van den Bond, den heer H.
w. van Marle, kolonel der Artillerie te
Den Helder, en dat ook in onze stad, in
Goes, een afdeeling bestaat van den Ned.
Mil. Bond, waarvan de heer P. Bommeljk,
Nieuwstraat Goes penningmeester is.
Nog eene opmerking voegen we aan dit
'tukje toe. Ze is dezeNiet alleen voor
den vreemden soldaat, die eene Christelijke
omgeving zoekt, is het Tehuis eene wezen
lijke weldaad maar ook voor hen, die
overigens by kennissen of vrienden reeds
een toevluchtsoord gevonden hebben, is het
Tehuis veel waard. Immers hier vinden ze
hunne krijgsmakkers, hier wordt eene
nauwere kennismaking onderling mogelijk
en hier komt men nooit ongelegen
het Tehuis staat voor eiken militair open
het is zijn eigen tehuis, waar hij .haast
elk uur van den dag toegang heeft. Hier
kan hij door de goede zorg van het bestuur,
tegen zeer matigen prijs kgffie, thee, bier,
melk, chocolade, brood enz* bekomen. Hier
kan hij zijne familie [ontvangen, die hem
nu of dan bezoekt. Hier staat men hem
bij voorkomende gevallen met raad en daad
bij. Hier heeft hij gelegenheid zich te
oefenen voor milicien-korporaal of voor
milicien-onderofficier, eene gelegenheid waar
van nog alj eens door dezen of genen met
succes wordt gebruik gemaakt.
Bovendien niet alleen de stoffelijke
en zedelijke belangen van den militair wor
den hier uit liefde behartigd, ook aan zijne
geestelijke belangen wordt alhier gedacht.
Zij, die uit eene christelijke omgeving
komen, kunnen zich hier vereenigen tot
het zingen van een psalm of christelijk lied.
Nu en dan wordt met de militairen een
gedeelte van Gods Woord [gelezen en be
sproken. Zij worden aan jhunne geestelijke
en eeuwige belangen herinnerd. Er wordt
met hen en voor hen gebeden, en niet
waar een soldaat, die bidt is ons toch
meer waard, dan een soldaat die vloekt, en
God lastert. Heeft niet in de 17e eeuw
zelts de tegenpartij Cromwell sjleger geprezen?
En waren niet zijne tegenstanders meer
bevreesd voor de woeste horden hunner
eigen partijgenooten, dan voor Cromwell's
troepen, dia eerbied hadden voor Gods
Woord en God aanriepen in den nood 1
Men versta ons wel. Wij bedoelen niet
en wenschen niet, dat het Tehuis voor
Militairen de plaats innemen zal van de
Kerk maar wat we wenschen en zoeken
is, dat het Tehuis de plaats vervange van
het christelijk gezin, opdat de goede in
vloeden eener christelijke opvoeding bij den
militair in het kazerneleven niet worden
versmoord, en hij zijnen onverschilligen
krijgsmakkers ten voorbeeld zij.
Ten slotte spreken wij den wensch uit:
dat ons christelijk pijbliek meer doordrongen
worde van het groot gewicht dezer zaak.
Het geldt hier een algemeen, een wezenlijk
volksbelang. Oudershet geldt uwe kinderen,
die eerstdaags worden opgeroepen tot den
krijgsdienst 1 Burgers, het geldt de ver
dedigers van uw huis en haardstede
Christenenhet geldt de zonen onzes volks,
van wie het gebod des Heeren zegt«Hebt
uwen naaste lief als uzelven 1» Steunt de
Tehuizen met uwe milde gaven en met
uw gebed 1 Wekt anderen tot 'dien steun
op, opdat weldra elke garnizoensplaats
gezegend zij met een geschikt Tehuis voor
Militairen 1
Gedenkt het militaire Tehuis te Vlissingen
eo tracht spoedig te Bergen op Zoom een
dergelijke gezegende inrichting te vestigen. B.
Wat de sterke drank ons kost.
Niet minder dan Veertig millioen
gulden per jaar wordt in Nederland
uitgegeven voor sterken drank. Dat zegt
wat. 40.000 000 guldens per jaar alleen
aan wat, op zijn zachtst gezegd, geheel
onnoodig is.
WELK EEN VERLIES
In één jaar weggesmeten aan drank, de
som van veertig millioen gulden, dat is ge
middeld
in een uur 109,500 (zeggeeen honderd
negen duizend en vijfhonderd guldens.)
in een uur 4500 (zegge vierduizend vijf
honderd guldens.)
in een minuut 75 (zegge: vijf en zeventig
guldens.)
in een seconde 11,25, (zegge een gulden
vijf en twintig cent).
Indien dus iemand zonder ophouden dag
en nacht, week uit week in, een heel jaar
lang, aan behoeftigen of werkeloozen, zon
der uitzondering van leeftijd of kunne, elke
seconde vijf en twintig stuivers mocht uit-
keeren, wat dunkt u
EEN DAG in Nederland zonder gebruik
van sterken drank zou 109,500 GULDEN
voor de armen opleveren en dat nog wel
zonder schade voor de geversja MET
DIRECTE WINST VOOR HEN.
Zijn ar geen armen te voeden Geen
naakten te kleeden Geen weezen te ver
zorgen Moet het Evangelie niet gebracht
worden aan duizenden bij duizenden, in en
buiten de Christelijke wereld?
En als de armen nu gebrek lijden, en
de zielen verloren gaan, zonder dat zij van
den weg Gods hooren als de uitvoering
van zoo menig goed werk belemmerd wordt
door gebrek aan geld, hoe zullen wij het
dan in den dag des oordeels verantwoorden,
dat wij zooveel geld hebben helpen verspillen
op zjjn zachtst gezegd - alleen maar
om aan een ingebeelde behoefte te voldoen
of vrij te blijven van kleingeestig verwijt?!
Lezer, eer gij staan zult voor den rech
terstoel van Christus, ware het ongetwijfeld
goed, u zeiven af te vragen Hoe zal ik
rekenschap geven van mijn rentmeesterschap?
Volksblaadje No 4 der Chr. Nat. Ge
heel-Onthouders- Vereeniging.
Zierikzee.
Wij moeten opkomen regen de voor
stelling van De Standaard als zou Zierikzee
>n de actie tegen het liberalisme in onze
staten achteraan gekomen zijn. Ook geeft
dit blad den indruk als zou de actie eigen
lijk te Nieuwerkeik en Oost.erland be
gonnen zijn, en dat ook elders in het di
strict, «mits» goed bewerkt, voor onze
richting voordeel te behalen is.
Deze voorstelling is niet juist. De krach
tige stoot is namelijk gegeven door de heeren
ds. Karres en D. Mulder. Reeds weken te
voren hebben deze heeren op verschillende
plaatsen van 't district in publieke meetings
op t gewicht der aanstaande verkiezingen
gewezen. Dank zij den onvermoeiden arbeid
dezer heeren is Duiveland in zijn groote
meerderheid voor de antirevolutionaire be
ginselen gewonnen. Ook op Schouwen deed
de heer Mulder wat hij kon, en vond ook daar,
ondanks 'tdaar overheerschend atheïstisch
liberalisme een geopende deur. Wij zeggen
beiden mannen daarvoor dank. En De Stan
daard, thans beter ingelicht, schaart zich
zeker aan onze zijde.
Ook Zierikzee wordt vroeg of laat ons
Homoeopathie.
Heeft de Homoeopathie gelijk tegenover
de Allopathie
Heeft zij eene toekomst naast, of ter ver
vanging van de Allopathie
Vragen, zal men zeggen, die de wetenschap
heeft uit te maken en niemand anders.
Terecht.
Allopathie en Homoeopathie zijn twee
medische scholen, die het op zuiver weten
schappelijk gebied met elkaar, gelijk men
het noemt, moeten uitvechten.
Maar daartoe zouden ze op gelijken voet
tegenover elkaar moeten staan, en dat is
nu juist in ons land niet het geval.
De staat heeft tot nog toe alleen leer
stoelen voor Allopathie.
En als nu een medisch student of een
jong geneeskundige om het «Hoor en we
derhoor» te beoefenen, ook de Homoeopathie
wil bestudeeren, dan is er van geen enkele
academie een leeraar, die hem in deze
wetenschap kan opleiden.
Deze geneeswijze is dan ook, zooals het
heet, in ons land nog niet officieel erkend.
Officiéél gesproken, bestaat zij niet en
men moet naar het buitenland zich wenden,
als men haar wenscht te beoefenen.
Vreemde toestand.
Gevolg van het verkeerde systeem, dat
den Staat tot leverancier van de wetenschap
maakt.
De wetenschap ontleent noch hare be
voegdheid, noch haren bloei aan het offici-
eele prestige en gelijk men in dit geval
duidelijk zien kan, soms kan het officieel
prestige de vrijheid en dientengevolge den
voortgang der wetenschap in den weg staan.
Ware de toestand normaal, dan moest
zoomin de lagere als de hooge school een
staatsinstelling zijn.
Onwillekeurig wordt wat de Staat geeft
officieel en wat zijn stempel niet draagt,
niet-officiëel gerekend.
Niet-officieel, in den zin van dit doet
niet meê.
Toch blijft het waar, wat we dezer dagen
zeiden: er is geen officieele wetenschap.
De vaccine-kwestie en de stiefmoederlijk
bedeelde homoeopathie zijn de jongste be
wijzen om deze waarheid te staven.
N. Pr. Cr. Ct.
Belastinghervorming.
Eenige liberale Kamerleden, namelijk de
heeren Borgesius, Zaayer, K er-
dij k, H a r t o g h en Schepel hebben
een poging tot belastinghervorming ge
waagd, Niet minder dan zes belastings-
voorstellen zijn door hen ingediend.
Welke die voorstellen zijn
lo. Een inkomstenbelasting
2o. vermeerdering van het aantal leden
der colleges van zetters
3o. afschaffing van den accijns en wij
ziging van de invoerrechten op zout
4o. afschaffing van het patent-,
5o. Nadere regeling van het registratie
recht, wegens de overdracht van onroe
rende zakenen
6o. bepaling van het percentage der