CHRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAIÏD. 1889. No. 86. Zaterdag 20 April Derde Jaargang VERSCHIJNT G. M. Klemketk, te Goes F. P. Dhuy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES GEMENGDE BERECHTEN. M Z E E11W, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. Enkele nommers f0,95 - 0,02» UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 meer iO cent. 5 regel»; 50 cent, iedere regel. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. He Libertijnen van Genève de Liberalen van nu. Onder de vele woorden, die de Heere Jezus gesproken heeft tijdens zijne omwen teling op aarde, behoort ook het alle eeuwen door klinkende: Geeft den eizer wat des keizers en Gode wat Gods is. Wat is des keizers, wat is Gods De Heilige Schrift laat daaromtrent niemand in het onzekere. En hoe de discipelen des Heeren dit opvatten, blijkt ons genoegzaam uit hun strijd tegen de Romeinsche keizers, in welken strijd zoovelen den marteldood moesten sterven, wijl ze, zeer zeker, den keizer geven wilden, krachtens des Heeren Woord en de apostolische vermaningen, wat des keizers was, maar evenzeer ja vóór allesGode wat Gods is. En zij bedachten ookMen rnoet Gode meer gehoorzamen dan den menschen. De Romeinsche keizers begrepen daarvan niets. Zij waren gewoon zich Goddelijke eer te laten bewijzen. Zij hadden «het recht en de macht om in Goddelijke~en menschelijke, in openbare en bijzondere gelegenheden te doen en te beramen alles wat hun voorkwam lot nut en eere van den Staat te zullen strekken.» Waaraan ontleenden deze Romeinsche keizers hun recht om deze macht uit te oefenen Aan het volk. De wil van het volk zelf was het, die den Caesar tot een God maakte, en waardoor het zich voor hem op de knieën wierp. Het gezag dus uit den mensch niet van God. Van daar dat er onder deze Romeinsche keizers geen sprake was van de rechten der gewetens. Waar het volk de bron is van het gezag, komt het geweten niet in aanmerking daar moet zicii alles en moeten zich allen onderwerpen aan die eene macht: den Staat. De wil des keizersde ver persoonlijkte Staat, besluit over Goddelijke en menschelijke zaken, en slechts waar de Goddelijke beschikking wordt geëerbiedigd, wordt het geweten vrijgelaten, gedachtig aan hetGeef Gode wat Godes is. En slechts daar, waar het geweten wordt vrijgelaten, heerscht ware vrijheid. Is het vrijheid, als men om God te die nen naar zijn geweten, zich allerlei ont beringen tot den marteldood toe moet ge troosten Is het vrijheid, als ieder lid der maat schappij in zake des gewetens, zich onderwer pen moet aan het geheel, aan den wil des keizers Maar zoo zegt men dat was in de eerste eeuwen na Christus zoo, maar nu toch niet meer Toegegeven Maar wat is voor dien wil des keizers in de plaats gekomen En waaraan ontleent de Liberale regeering haar gezag Is het niet evenzoo aan het volk? En wie is die staat, voor wie de meest onbeperkte gehoorzaamheid wordt geëischt? Zeker, niet meer de wil des keizers beslist of men God mag dienen naar Zijn woord! Neen. Maar nu stemt men er over det- tig. En als de helft plus één beslist dat uw Godsdienst gevaat lijk is voor den Staat dan moet ge buigen. «De minderheid moet onderdukt worden.» (Kappeijne). Niet meer de wil des keizers beslist of de kerk des Heeren zich ontwikkelen mag naar haar eischnaar het bevel van haar Hoofd, en naar den regel van zijn Woord maar de wil van den modernen Staat voor wien kerken niets anders zijn dan lichamen gehoorzaamheid verschuldigd aan de Staats wet, van wien (de staat namelijk) geen privi legies kunnen worden gevorderd, en geen rechten erkenning kunnen eischen dan die door hem zeiven tot recht zijn gestempeld. Niet meer de wil des keizers, maar de meerderheid van stemmen beslist dat op de school waar uw kinderen worden onder wezen de Bijbel en de Godsdienst niet te pas komenof liever men zal met de helft plus een uitmaken wat onder Godsdienst zij te verstaan. Niet de wil des Romeinschen Keizers be slist wat ge al dan niet denken moogt. Maar de Staat zegt«denken moogt ge wat ge wilt, maar omtrent elke daad, elke practi- sche consequentie van uw denken behoud ik, staat, mij voor te beslissen of ik haar met het oog op mijn hoogste wet, zelfbe houd al dan niet kan vrijlaten.» Niet de wil des keizers sluit de geloovi- gen uit alle ambten en betrekkingen, maar de moderne Staat maakt door de helft plus eer, uit dat een ambtenaar of professor wel godsdienstig kan en mag zijn, mits hij dit binnenskamers zij. Aan het verloochenen en verzwijgen der Hoogste beginselen wor den vele voorrechten verbonden door den Liberalen Staat en de liberale Wetenschap. Deze methode is van onderdrukking toch alles behalve vrij, en is onzedelijk boven dien. En daarom Rome eischt onderwerping aan zijn kerk, de Liberale partij aan den Staat, en beiden treden op het gebied des gewetens, en stellen zich in de plaats van God. Rome is niet in staat haar Idealen te verwezenlijken, of het mocht zijn dat de vruchten der moderne liberale Vrijzinnige theologie, en van het Gods Woord, en onze miti, nale geschiedenis verloochenende neu tra le onderwijs haar in den schoot vallen gelijk maar al te vaak gezien wordt. Maai de liberale partij speelt met woorden als «protestant» en «vrijzinnig» en is noch het een noch het ander. Zij heeft tot nu toe alles in haar voordeel, en heeft van haar macht gebruik gemaakt om Roomsch eri onroomsch klein te maken. Zij hielp Rome liever dan Dordt. En zij doet dit nog, ge tuige o.a. de benoeming verleden jaar van een roomschen voorzitter boven den antirevolu tionair door de liberale kamerleden. En daarom roepen wij ieder die het wel meent met ons volk, en de gevaarlijke be ginselen van het Liberalisme inziet, toe Laat u niet in slaap wiegen. Rome wordt niet bestreden met de oudere en grootere vijanden van het Evangelie des kruises te helpen en te steunen. Slechts door verbre ding van Gods Woord en onderwijs in die waarheden des Evangelies, daarmede is tegen Rome te overwinnen. En geroepen om te beslissen tusschen de Libertijnen van Genève en de Liberalen van nu spreken wij als onze vaste overtuiging uit dat de hervormer Calvijn met zijn be strijding der Libertijnen van toen het von- nisj velde over hen die der Libei tij tien werk met kracht en talent voortzetten, over de Liberalen van nu. 19 April '89. Bij kon. besl. is een pensioen verleend van f 3G7 aan A. T. Termijn, onderwijzer aan een openbare lagere school te Middelburg. Nog is op verzoek eervol ontslag verleend aan A. Heijboer als dijkgraaf van den Hol- larepolder, en zijn benoemd in het bestuur van den Zimmermanpolder, tot dijkgraaf A Butijn en tot plaatsvervangend dijkgraaf J. de Jager. Thans zijn de aftredende liberale leden der Staten voor Middelburg definitief weder candidaat gesteld. Middelburg-, Tot brandmeester alhier is door burg. en weth. benoemd de heer C. de Broekert, thans onderbrandmeester, en tot onderbrandmeester de heer J. A. Ver- tregt. Westkapelle. De nieuwbenoemde burge meester, de heer De Troije, die Donderdag door den commissaris des konings beëedigd werd kwam te kwart voor vier alhier aan, btgeleid door eene eerewacht van 30 rui ters. In de gemeente waren twee eerepoorten opgericht, waarvan eene met verlichting d giorno. Te vijf uur had de plechtige installatie plaats, terwijl daarna door den burgemeester de leden van den gemeenteraad en de ge meente-ambtenaren op het raadhuis werden ontvangen en op gulle wijze onthaald. M. C. Te Vlissingen werd aan vier militie- plichtigen der lichting 1889 het getuigschrift uitgereikt dat zij met voldoenden uitslag, zoowel practisch als theoretisch, hebben deelgenomen aan den cursus in den wapen handel. Onder 's Heerenhoek is in den nacht van Woensdag op Donderdag een zaadstroo- klamp van pl. m. 500 bussen nabij de hofstede van dhr. J. J. van Eijkeren Sr., liet nieuwgekozen raadslid, geheel in de asch gelegd zonderdat de bewoners der hofstede er iels van bemerkten. Twee bossen strui ken waren gebracht tot bij het wagenhuis!; zoidat hier gedacht moet worden aan moed willigheid. Naar men verneemt wordt in het sanatorium te Baarn de nieuwe geneeswijze van dr. Weigert te Berlijn toegepast. De penningmeester van de sociaal democra tische jongclingsvereeniging te Gorredijk heeft zich volgens het Nieuwsblad Opster- land met de kas uit de voeten gemaakt. Bij een twist tusschen veenarbeiders te Valterveen is een persoon levensgevaarlijk aan het hoofd verwond door middel van een spade. De kluis op den Schaefsbi rg (Limburg) is weder bewoond. De begevers der kluis hebben tot heremiet benoemd zekeren Laurent cud 67 jaar. die reeds 37 jaren lang elders het «ambt» van kluizenaar had uitgeoefend. Een arbeider te Zuidbroek vermiste ongeveer einde Januari 11. een zijner kippen. In de eerste dagen van Maart was een knecht van den landbouwer H. met den hond in de schuur, en toen nu de hond in het stroo begon te krabben en te woelen dacht de knecht een bunsing te zullen snappen, maar vond niet anders dan de vermiste hen. Hoewel het dier bijna vijf weken, zonder eenig voedsel te gebruiken, in zijne benarde positie had doorgebracht, leefde het toch nog en gebruikte het met gretigheid een weinig voeder. Vermagerd en verzwakt door het lange vasten, kon het zich in 't eerst nauwelijks bewegen langzamerhand kwam het weer bij dooi de goede zórgen van de huisvrouw, die na verloop van eenige dagen met zelfvoldoening het ei toonde, dat de dankbare hen haar had geschonken. En nu is het hennetje weer frisch en gezond. Te Borger is bij het werken in he groenland gevonden een oude Spaansche reaal, geslagen onder Philips II. Het rand schrift luidt aan de voorzijdePhilippus D- Gratia, aan de keerzijde; Hispaniarum- Rex. Zaterdag vond men nabij den Breda- schen weg te Tilburg een ongeveer 33-jarig meisje dat, naar zij opgaf, in dagen geen voedsel had gebruikt. Per rijtuig naar het gasthuis vervoerd, overleed zij Maandag. De ongelukkige,' die niet wel bij het hoofd was, genoot niet de minste ondersteuning harer ouders en huisvestte des nachts bij vreemden. In Virginië (N. Amerika) heeft een groote boschbrand gewoed, die over een uitgestrektheid van 10 mijlen in de lengte en 4 mijlen in de breedte alles vernielde. De brand ontstond in een bosch in het graafschap Sint-Patrick. Een groot aantal hoeven en verscheidene veestapels gingen verloren. Honderden huisgezinnen zjjn van hun bestaan beroofd en eenige personen omgekomen. Twee leden van de Melbourne Bicyle Club zijn uit Egypte te Constantinopel aan gekomen, na 4000 mijlen op twee wit Iers te hebben afgelegd. Zij zullen zich nu naar Italië begeven en hun reis per wiel tot het Kanaal voortzettenna hun bezoek aan Engeland keeren zij over een anderen weg terug. De heer Parnell eischt van de Times een schadeloosstelling van 100.000 pond sterling wegens hare lasterlijke aantijgingen. De per meil, dt. 15 Maart ontvangen berichten uit Atjeh blijven gunstig luiden. De vijand houdt zich rustig en de gezond heidstoestand is verbetèrende. Men maakt zich te Batavia eenigszins ongerust over den toestand in het Bantamsche. Voornamelijk te Serang en omstreken heerscht angst en vrees voor gebeurtenissen, die echter niemand nader kan aanduiden, maar mis schien door die onzekerheid wellicht het gevolg van praatjes des te meer schrikbarend lijken. Natuurlijk staat dat in verband met de uitgesproken doodvon nissen. De regeering heeft ter geruststelling een detachement cavalerie naar Serang gezonden. De «Manchester Guardin» vermeldt een merkwaardige kunstbewerking. Uit een belangrijke zenuw van een verpleegde werd een klein gezwel verwijderd en een deel van de zenuw zelf weggenomen. Het deel der huid, waarin de zenuw zich vertakte, werd dientengevolge gevoelloos. De heel meester nam echter 48 uren later een stuk zenuw uit een afgezet beer: en voegde dit in de zenuw-opening van den eersten pa tiënt, met het gevolg dat na 36 uren het gevoel in den arm terugkeerde en er alle verwachting bestaat op een volkomen herstel.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1889 | | pagina 1