CMRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND. f889. No. 81. Dinsdag 9 April. Derde Jaargang. VERSCHIJNT F. P. D'liuy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES De Libertijnen van Genève de Liberalen van nu. EU W, elken MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. P'ijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,025 UITGAVE VAN G. M. Klemkerk, te Goes EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 6 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer iü cent. II. Het was, toen Luther de eeuwige rust was ingegaan, in 1546, een moeilijke tijd voor den Geneefschen Hervormer. Negen moeitevolle jaren van strijd en lijden, en van bespotting door een handvol lieden, die als we reeds zeiden, een wonderlijk stel van denkbeelden in zake Godsdienst hadden en op alle w(jze in elk punt de waarheid der H. Schrift loochenden. En dit niet alleen, maar die ook den ondergang be doelden van het Genève van Calvjjn, en die ter bereiking van dit doel, zelfs er niet tegen opzagen om met den vroegeren heer- scher over Genève, den hertog van Savoye, plannen tot overrompeling van Genève te beramen. Wel was dan de vrijheid weg, maar nog liever wilden zij alles derven, dan den triumf aanschouwen der beginselen van Calvin, of liever van het Woord Gods, welks dienaar Calvijn begeerde te zijn, en in de kracht en waardij van welk Woord Gods de Hervormer zoo onbepaald vertrou wen had. «God zal wel meester weten te blijven» was het eenige bescheid dat hij den Libertijnen toevoegde, als zij prote steerden tegen de in Gods Woord, gebodene, en uit die geboden weer afgeleide wetten, aan Genèves inwoners gesteld. En het is wel gebeurd, dat Calvjjn in een vergadering van geloovigen, waaronder o zooveel toekomstige martelaars uit vele landen naar Genève gestroomd, onderwijs gaf in de Goddelijke waarheden, dat de Libertijnen op de schandelijkste wijze die godsdienstoefeningen verstoorden. Het is gebeurd dat Libertijnen de afspraak maak ten om Calvijn, zoogenaamd bg ongeluk, van een brug in het water te werpen. Men noemde zijn honden Calvijn, en de uitgezochtste beschimpingen werden den hervormer niet gespaard. Dit alles goltl behoeven we het te zeggen niet Calvjjn, in de eerste plaats, het was de woede tegen God, niet van eigen uitvinding, maar ge openbaard in de Heilige Schrift, welke woede zich koelde op den dienaar, wiens hoog ste Ideaal was, gehoorzaam aan dat Woord te zijn in de Kerk, in den Staat. Dit waren de Libertijnen. En westellen er prijs op dit in het volle licht te stellen, omdat wij niet de nr inste begeerte koesteren de geschiedenis ten onzen voordeele te ver wringen. Onze beginselen hebben dit niet noodig. En als we ons nu van Dr. Jonker en die hem gelijk geven, hooren toevoegenwel gij zijt het in dezen met ons eens, dan zeggen wijeendeels zeker. Maar om er dadeljjk bij te vragen hoe komt het dat er zoovele van Calvgns bestrijders zijn, die hebben betoogd dat de Libertijnen de gevoelens onzer hedendaagsche Liberalen waren toegedaan om dan natuurlijk Cal vijn met steenen te werpen, die die brave lieden zoo tegenstond? Als die geschied schrijvers, die niet tot de vrienden van Calvijn behooren, openlijk de Libertijnen van toen en Liberalen van nu gelijk stellen en Dr. J. en de zjjnen maken tusschen dezen zulk een onderscheid, wien moeten we dan gelooven Toch is dit niet moeillijk uit te maken. En we meenen ons niet te vergissen, gelijk we reeds zeiden, dat dit punt het fijne puntje is tusschen onze afwijkende vrienden als Dr. Jonker en onsdit is het hart der zaak. De Libertijnen, zeker, dat is buiten kijf. Hun beginselen op godsdienstig, hun gedragingen op staatkundig gebied doen lien ten volle het scherpe oordeel verdienen door Calvijn over hen geveld. Maar de Liberalen. Dat zijn toch geen panthëisten, geen voorstanders van een algodendom? Die zijn toch immers niet van meening dat er geen goed of kwaad is, en dat alles van de zelfde grondbegin selen uitgaat? Zou het inderdaad waar zijn Zouden, er, als we in Duitschland, in het land der denkers, eens gingen informeeren, niet tal van panthëisten gevonden worden of geweest zijn die uit hun deftige gehoorzalen, en in wegsleepende taal godsdienst en materialis me huwden, uit welk huwelijk de grootste en grofste ongodisterij is geboren En tot welke partjj worden Voltaire en zijn vrienden gerekend, die met hun drieën den godsdienst door 12 apostelen in de wereld gebracht, wel eens dachten uit te roeien Ln welke smidsen zijn de wapenen gesmeed in honderdvoudige verscheidenheid, om het goddelijk gezag des Bijbels aan te randen Wie durfde het godslasterlijk woord «ver pletter den eerlooze» met het oog op den Heere Jezus neerschrijven, anders dan Vol taire Wie zijn de baanbrekers dier afschuwe lijke revolutie geweest, van wier gruwelen men haast onder de Romeinsche keizers de weerga niet vindt Aan welke zijde stonden Dunton, Robespierre, Marat Wie schaften den ouden cliristelijken godsdienst af om dien der Rede er voor in de plaats te stellen En in ons vaderland, in deze eeuw? Wie hebben aan het. Christelijk geloof bij ons volk meer wonden toegebracht dan de liberalen als Zaalberg, als Busken Huet, als heel de rij van liberale godgeleerden, die van niets zoo wars waren als van het Goddelijk gezag der Heilige Schrift En de spotternijen van Multatuli, de verwoestingen door zijne werken aangericht onder ons volk, welke partij heeft ze voor hare rekening? Tot welke partij behoort een man als Prof. Opzoomer die den Bijbel een wespen nest vol fabelen noemt? Wie zijn de geest verwanten van Mr. van Houten die openlijk uitspreekt wat er de vorige eeuw in een fransch boekje voorkwam en wat Bilderdijk vertaalt Spot met duivel en met hel, Scheldt de Godsvrucht kinderspel, En zoo 't lot u te; enloopt Dan u zelf maar opgeknoopt. En tot welke partij behoort een man als de zoo rijk begaafde Dr. A. Pierson, wiens naam alleen zulke smartelijke herinneringen opwekt, door zjjn pijnlijke openhartigheid «God woont in de borst der edelen, dat hij zich toont;.Zoo klonk het kort geleden van zijn lippen. Is dit algodendom of niet Zouden de Libertijnen van Genève dit niet onderschre ven hebben En nu spreken we nog maar alleen van de pioniers der liberale theologie. We spreken niet van de minder fijn be werktuigde naturen, die in minder gekuischte taal, en met minder rijkdom van denk beelden, toch «niet-geloovers op gezag» zijn We spreken niet van mannen als Dr. Sinia^ die schrijft, rondweg, liever van een aap af te stammen, dan van een gevallen Adam. We zouden deze lij t, ware het noodig, nog belangrijk kunnen uitbreiden. Wellicht, neen zeker, zouden de geschriften van ze keren onderwijzer uit Zeeland ons ook wel stof geven. En we zouden meenen dat een redacteur van zeker Zeeuwsch blad, dir «walgt» van Calvijns geloof, door de Liber tijnen met handgeklap als hun confrater zou zijn begroet. Want, wel verre van Dr. Jonker toe te geven dat de liberalen zoo erg niet zijn als de libertijnen, meenen wij, op grond der geschiedenis te mogen, te moeten vasthou den dat zij veel erger zijn. De Libertijnen voerden een guerillaoorlog, hadden nog geen volledig stelsel, 't Was nog maar een fondament, een begin Maar sinds gingen er 350 jaren voorbijheeft het anti reformatorische anti-goddelijke be ginsel onder de niet-Roomschen zich ont wikkeld tot een volledig stelsel, dat zich in de vorige eeuw in Frankrijk heeft be lichaamd in een omwenteling, die, al wat door Libertijnen ooit is gedaan, verre achter zich Iaat en dat gebleken is niets minder te bedoelen dan stelselmatige verloochening van den Levenden God. Van welken invloed dit stelsel is op de ware vrijheid, werischen we nader te zien. Geen eenstemmigheid. Zonen, die bij hunne ouders inwonen, mag men die tot de lodgers rekenen, en mogen zij daarom kiezer zijn Ons dunkt, neen. Immers zij zijn noch hoofden van gezinnen, noch alleen wonende personen, zooals de letter der wet aanwijst Ten vorigen jare schijnt een uitzondering te zijn toegelaten, wat betreft inwonende zoons, die afzonderlijk middagmalen. Dit jaar echter hebben sommige ge meentebesturen ook met deze uitzondering gebroken, en kort en goed alle lodgers van de kiezerslijst geschrapt. Zoo deed men onder anderen te Goes. Elders echter, zoo als bijvoorbeeld te Delft heeft men deze inwonende zoons wel als lodgers beschouwd, en hun het kiesrecht gegeven. Een kiezer te Delft beeft daartegen ge reclameerd. Waarschijnlijk zal dus een rechterlijke beslissing worden uitgelokt. Zoo komt er allicht eenstemmigheid van opvatting. Met belangstelling zien wij deze rechterlijke beslissing te gemoet. Als nu de kiezer-reclamant te Delft artikel 17 der Kieswet maar betracht! Zie het bericht onder Rechtszaken in ons vorig nommer. 7 April '89. De toestand van Z. M. den Koning heeft in de laatste dagen geen verandering onder gaan. Met ingang van 1 Mei a. s. worden verplaatst de kommies der 3e klasse B.Tal- bor van Sluis naar Sas van Gent en de kommies 4e klasse P. F. Leenknegt van Sas van Gent naar Sluis. Tem Ct. Bij K. B. is 's Konings commissaris in Zeeland gemachtigd tot het bijeenroepen van de Staten dier provincie in buitenge wone vergadering, op Maandag 15 dezer, om daarin aan de orde te stellen een voor stel van Gedeputeerde Staten tot calamiteus- verklaring van den Thomaespolder. Bij kon. besl. is bepaald dat het door de provincie Zeeland te dragen aandeel in de lichting der nationale militie van 1889 529 man zal bedragen de geheele lichting beloopt 11,000 man. Ierseke. Gemeenteraadsvergadering van Zaterdag 6 April des avonds te 7 uren. Tegenwoordig alle leden. Voorzitter de Burgemeester. De notulen der vorige vergadering wor den ongewijzigd gearresteerd. De voorzitter deelt mede dat bij de heri verpachting van het terrein aan de haven op 1 April 16 perceelen verpacht zjjn die f 120 samen hebben opgebracht. Eenige ingekomen stukken, waaronder eene kennisgeving dat de rijks-subsidie in de kosten van het lager onderwijs voor deze gem. f 1774,50 bedraagt, worden voor kennisgeving aangenomen. Een verzoekschrift van eenige ingezetenen is door het raadsbesluit van 29 Maart to herverpachting der haven van onwaarde verklaard en blijft dus buiten behandeling. Mede is ingekomen een verzoek van dhr, A. van Selms alhier om ontslag als gem. geneesheer, in te gaan op 1 Mei. De adres sant geeft de reden op van zjjn verzoek en dankt voor de steeds van het Gemeente bestuur ondervonden welwillende behandel. Op voorstel des Voorz. wordt de beraad slaging over dit adres met gesloten deuren gevoerd. Na de hervatting var, de openbare Ver gadering stellen B. en W. voor aan het verzoek van den heer Van Selms, om eer vol ontslag te voldoen, ^hetwelk met alg. stemmen wordt aangenomen) en daarna om den nieuwen titularis een salaris toe te leggen van 1500 met vrjje woning en tuin. Dit wordt met 4 tegen 3 stemmen verworpen. Daarna wordt een voorstel van den heer Sauer om het tractement op f750 met vrije woning en tuin te bepalen met 4 tegen 3 stemmen aangenomen. Blijkens de advertentie tot oproeping van sollicitanten (die wordt voorgelezen; is de te benoemen geneesheer belast met lijk schouw, vaccinaties en armenpractijk, d« medicamenten daaronder begrepen. Ten slotte werden als leden van het stembureau voor de verkiezing van Prov. Staten op 14 Mei gekozen de heeren Van der Burght en Schipper. Daarna werd de vergadering gesloten. Door de heeren G. H. L. Baron van Boetzelaar, De Bildl, C. M. E. van Löben Sele, lid van de Tweede Kamer, 's Hage, H. W. van Marie, Kolonel der Artillerie, Den Helder, J. G. U. Schoch, Kapitein der Artillerie, Utrecht en G. H. Thomassen k Thuessink van der Hoop, Burgemeester, Doornspijk, is onder aanbeveling van den «Nederlandschen Militairen Bond,» getee- kend door de heeren W. Von Wrangelauf Lindenberg, Generaal-Majoor, Voorzitter en J. G U. Schoch, Kapitein der Artillerie, Secre taris, een circulaire verzonden aan alle vrienden der militairen. Wij werken gaarne mede aan de verspreiding van dezen rond zendbrief. Er wordt namelijk in gezegd dat de legerplaats te Oldebroek jaarlijks wordt bezocht door een groot aantal mili tairen, somtijds zes- k zevenhonderd, meestal miliciens. De zware vermoeienissen, die, gedurende de weekaan veelvuldig»

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1889 | | pagina 1