Paul Rabaut Overzicht van Verkoopingen. ve' mderwys te genieten, dat hoegenaamd ie dogmatische kleur zou dragen, waar- I ille geschillen, die op theologische ge- gevoerd worden, vreemd zouden zijn, ia( nen dan by het volk zou zien ontstaan er christendom boven geloofsverdeeldheid ;e< tt de godsdienstige partyen tot elkander kv en naderen. n wat is gebloken Nu de neutrale dei M zoo vele jaren bestaan heeft en V0( -daad in vele opzichten eene uitnemende :ing heeft uitgeoefend, zien wij, ik liet zeggen tengevolge, maar toch in geval, niettegenstaande die neutrale nl' ol, het land op godsdienstig gebied vo eeld op eene wijze, die ons aan vroe- va eeuwen doet denken." 011 aar wat baat het indien de liberalen maar altijd voortgaan ons de openbare dl ol le dringen. e openbare school om eigen behoutls- le Yoor elke regeeriug een voorwerp van tlgebroken zorg en het openbaar onder in onmi-baar om bij den strijd dei' ker ke partijen het evenwicht te bewaren. 61 et Weekblad zegt liet nu hier zeer juist. •7 openbare school moet in stand gehou- i, worden door de liberale party om t. ?n behoudswille» en om het evenwicht swaren der kerkelijke partijen Maar is o, Weekblad uw school niet meerneti- m I, dan is zij anti kerkelijk. Dit gevoelt j .elf ook wel, Hes wat het Weekblad over het onder schreef, nieenen wij genoegzaam te g, jen weerlegd door het oordeel weer te n van liberalen, geestverwanten van Weekblad zelf. rf /il het Weekblad ons eigen gevoelen rl dn dan willen wij dit voor de tzoo- ste maal» nog wel eens zeggen. V' e openbare lagere school, neutraal of Y' neutraal, is voor ons niet bruikbaar. eze school neutraal wat wij ontken- n omdat een onderwijzer nimmer neutraal j'1 zyn, dan is die onbruikbaar, omdat w ij onze kinderen geen neutraal onder- v begeeren. V! deze school niet neutraal en dat v' t zij immers ook „volgens de voorstan der wet niet zijn, dan is zij voor ons u gevaarlijker, omdat daar dan een school- n (dienst wordt geleerd, die in zijn alge- l< nheid tegen elk positief christendom is z' int. Wat wij begeeren is een school m staatsschool,-- waarin wij onze kinderen nen doen opvoeden overeenkomstig de of de belijdenis onzer kerk of onzer sdienstige beginselen. Niet de Staat .r de ouders hebben over hunne kinde- u te beschikken. l)it is eene dure ver- 0 ating door Gods Woord hun opgelegd, hegeeren geen onderwijs zonder opvoeding i prediker der Woestijn, of Getrouw n tot in den dood. S XVI. p ie blijdschap over Rabauts plotselinge 1 schyning was echter bij menigeen niet ermengd. De warmstenzij^ die met ichtend verlangen hadden uitgezien naar c oogenblik dat men eindelijk het juk afwerpen zij begrepen, en terecht, dat jauts verlossing uit den kerker de stem- J ig der meesten zou doen verkeeren. t ir hem wilde men zich opmakennu vrij was, zouden zeker de bezadigde en t we lieden niet verzuimen weder als van .s onderwerping te prediken. En boven- i toonden Rabauts gebaren, en de eerste jrden die hij tot Reboul richtte genoeg- I m aan, dat hij de eerste zou zijn om die onderwerping te vermanen, iteboul had aan Rabauts uitnoodiging ge- Seëeven' maar niet ten volle. Hij T het zwaard niet in de schede gestoken, iar het op tafel geleed. (Maar, mijne vrienden! zoo ging Rabaut rt wat heb ik gehoord Wilt gij ander tot opstand aanzetten en den jg in ons laud doen ontbranden?» (Voor u sprak Reboul. iVoor my, ja, ik weet het. Ik ben er tsch op geweest, te trotsch misschien at jaren van lijden niet vermochten, dat ;ft alleen de tijding van mijn gevangen- ■ning teweeggebracht en dai in enkele (enWelk een loon, geliefde broeders >r het weinige dat ik voor u heb kunnen ;nEn hoe moest ik nu. zoo denkt want ik kan het uit de oogen van er uwer lezen mij beijveren om de nnen te steunen, die om mijnentwil ■naakt zijn!Maar gij ziet, niet een wil ik ze niet, maar God gedoogt en geen opvoeding zonder godsdienst, en dan een godsdienst in overeenstemming met onze beginselen. Wij ontzeggen den Staat, d i. de liberale partij, het recht ons een onderwijs op te dringen, wat wij verderfelijk achten en met behulp ook van ons geld onze kinde ren en ons volk ontkerstent. Meent de Staat dat dat het zijne roeping is scholen op te richten, wat wy ontkennen, dan richte de Staat scholen op voor alle gods dienstige gezindheden, dan bestond er inder daad gelijk recht voor allen Nu niet. Wil of kan de Staat d. i. de liberale partij dit niet, welnu, hij late het onder wijs vrij. Iedere richting zorge dan voor haar eigen onderwijs, en betale dit zelve. Dan eerst zou er sprake zijn van gelijk recht voor allen. Wij misgunnen de libe rale partij baar neutraal onderwij' niet, maar wel ontzeggen wij haar het recht dit ook door ons geld te bekostigen en dan nog ons eigen on lerwijs te laten betalen. Dit is geen gelijk maar zeer ongelijk recht. Zegt nu het Weekblad smadelijk: dan is het bij U een dubbehjeskwestie, dan antwoor den wij, ja, het is een dubbeltjeskwestie in dien zin dat gij eenige honderd duizenden guldens bedeeling uit de publieke kassen krijgt, die wij mede betalen en waarvan ons geen cent wordt uitgekeerd. Welaan! is uw onderwijs zoo voortreffelijk als gy zegt, dan moet gij ook de concurrentie durven wagen. Durft gij dit niet, dan zjjn uwe woorden in strijd met uw daden. En zoo lang gij daarmede de proef niet durft wagen, hou den wij al uw beweringen voor pocherij en grootspraak die al weinig om het lijf hebben. Wilt gij eindelijk nog weten waarom wij onze kinderen niet aan uwe staats school toevertrouwen, luister dan nog even, j niet naar ons, maar naar uw eigen geest verwanten Het liberale Kamerlid de Beau fort zeide in de 2e kamer dat de openbare onderwijzers meer wisten van degesehriften van Multatuli dan van den Bijbel. Dr. van Manen, destijds modern predikant te Winkel, thans, meenen wy, Hoogleeraar te Leiden schreef in de «Tijdspiegel» van 1875; «Het is toch bekend genoeg, dat onder de aankomende hulponderwijzers hoe langer hoe meer worden aangetroffen, die zich sieren met het modekleed der openbare verachting van allen godsdienst. Hier een kwasterig heertje, dat, (in het voorlezers bankje) zijn uiterste best doet door allerlei bewegingen aan de gemeente te toonen, dat dominé s preek voor hein niets te be- teekenen heeft. Ginds een dito exemplaar dat de kerk alleen bezoekt, als hij zijne ze óók niet. Hij heeft toegelaten dat ge voor mij de wapenen hebt te voorschijn gehaald en in het oogenblik dat gy gereed staat, aan het werk te tygen ziet gij mij hier voor u in vrijheid. Twijfelt gij nog, of de Heeie God is het, die mij hier heen heeft gezonden en als Hij mijn kerker geopend heeft, waarvan gij allen inet mij overtuigd zijt, wie durft dan nog twijfelen of mijne bevrijding is geschied om u terug te houden MaarReboulwat scheelt u Reboul had zich treurig neergezet. «Het is klaar, jammerde hij het is ge beurd «Als slaven hebben we geleefd, als slaven zullen we sterven «Maar vrij zult gij opstaan, Reboul hebt ge dat vergeten Maar de anderen bedachten het evenmin. Als men eenmaal de vrijheid, zij liet ook door stroomen bloeds heen, van verre heeft zien schitteren, o. dan is de eerste stap terug, tot onderwerping en overgegevenheid, zoo moeielijk «Reboul heeft gelijk» zon luidde het. «Hij Leeft gelijk» riepen vijf, zes stem men. «Altijd maar dulden, altijd wachten. Wij willen niet langer.» Neen, wij willen het niet meer!» zoo klonk het van alle zijden, Maar Rabaut, die zich over den grijsaard had heengebogen, richte zich by de laatste woorden op. Hij deed een paar stappen achteruit, en sloeg de armen over elkander. Men morde nog wel, maar had toch reeds berouw over wat van de lippen gevloeid was. „Gij wilt niet? Goed 1 gaat! Maar weet één ding-: gij gaat zonder mijn zegen De dappersten zelfs sloegen nu de oogen ne der, en velen riepen reeds«o vergeef ons „U vergeven 1 antwoordde hy zachter. Gij gaven op het orgel kan doen hooren. Elders minder ploertige verschijningen, doch maar al te zeer geneigd om als neuswijze theologantjes van «het ongeloof» dienst te'doen in allerlei kringen, waar zij nuttiger werkzaam kou den zyn Een zekere heer Tiemersma, onderwijzer aan eene openbare school te Groningen geroepen, om de jeugd op te leiden tot alle maatschappelijke en christelijke deugden, schreefAls God werkelijk God is dan verdelge hij den Heer Heek er (een prolés- sor uit Groningen) die zich beroemd of berucht heeft gemaakt dom het schrijven van pittige rijmpjes tijdens de vet kiezingen) of Hij is zwakker dan deze. Hij (Tiemersm i) ontzegde den Bijbel het vertrouwen van alle verstandigen, hij aanvaardde de ver antwoordelijkheid dat hij was athëist, die geen vrede kon hebben met God omdat hij niet in Hem geloofde. Wy herinneren ons dat er voor een paar jaar op eene vergadering, in Amster dam gehouden, person u waren die bezwaar hadden hunne kinderen naar een orthodox predikant ter catechisatie te zenden omdat zij bevreesd waren, dat hunne kinderen daar godsdienstonderwijs zouden ontvangen waarmede zij zich niet konden vereeuigen. Het algemeen gevot len was dat dit be zwaar al zeer gering was, want wat de openbare school al het verkeerde en wel meer uit zou klappen. Kan het Weekblad in ernst meenen dat wij aan zulke scholen en aan zulke onder wijzers onze kinderen zouden toevertrouwen Wat ten slotte de rechtskwestie betreft laat het Weekblad dan nog eens ten schole gaan bij zijne liberale geestverwanten, thans radicalen geheeteu, en laten die zeggen, hoe zij over het recht der antirev. en katholieken in de schoolkwestie denken. Mogelyk deelen wij later daar nog eenige staaltjes van mede. G. Maandag 18 Maart. Zioritzee, 11 uur in deBelle-Vue door Not. Moolenburg voor Kingmans lo. een woon- en winkelhuis met bakkerij, Korte Groenen dal. 2o. twee woonhuizen, bakkerij en erf Nieuwstad. 3o. een pakhuis en erf, Poortstr. En voor C. Doeleman lo. een woonhuis, Lange St. Janstraat en 2o. een pakhuis. Kloetinge, half 11 door deurw. Hollmann, Nieuw gezaagd hout, huisraad, 30 H.L. aardappelen, enz. Kruiningen, bij Kolell uur door Not. Prins huisraad o. a. mahoniehouten kabinet, tafels, stoelen, kastklok, kachels, trapnaaimachine, koper-, tin-, blik-, ijzer- en glaswerk, aardap pelen, 1 geit. hebt mij niet" beleedigd. Moge God u ver geven. Hem wilt gij tegenstaanEn als gij tot Hem vliedt om vergeving, o, dan wil ik dit met u doen. Wij willen niet Wy Wie zijn wijwij wormen en stof der aarde, dat wij zouden zeggen wij willen nietEn sedert wanneer is het dan niet meer Godes heilige wil alleen, dien wij te vragen, te volgen hebben I En gesteld dat gij het recht hadt, uw eigen wil door te zetten, hebt ge er ook de macht toe Met opzet heb ik tot nu toe van de bezwaren gezwegen, aan uwe plannen verbonden; een edeleren christelijker gevoelen moet u daar van terugbrengen. Maar toch zijn die bezwaren, als ge althans op geen wonderen rekent, kortweg onover komelijk. Gij ho >pt, dat de geheele provin cie met u zal opstaan en optrekken. Ge bedriegt u. Niemand zal zich warm voor ti maken of zich met u verbinden. Buiten uwe bergen sidderen zelfs de dappersten. En als gij overwint, hoe zult ge de over winning voltooien? Wordt gij daarentegen overwonnen, dan is algeheele vernieling uw lot. Neen, mijne vrienden 1 geen ijdele hoop Het oogenblik onzer verlossing is nog niet daar. Of het ooit „komen zal God weet het 1 Maar ons pa«t het niet, het anders dan door onze gebeden te bespoedigen» Toorn en weerzin waren uit de harten g :weken, onder Rabauts sprekennaar het scheen echter om plaats te maken voor ontmoediging en wanhoop. Maar nu juist hield de prediker niet op vóór hy door zijn spreken, met hoe langer hoe meer warmte en overtuiging, dien geloofsmoed aan zyn hoorders had medegedeeld, die alleen den waren ijver, en de ware onderwerping tevens geeft. Deze geloofsmoed verhief hunne har ten boven de ellende en, was het verleden donker de toekomst zoo mogelijk nog meer in nevelen verborgen, men vertrouwde op Dinsdag 19 Maart. Middelburg, Balans 9 uur, Meubelen (roes, 7 uur, in het Slot door Not. de Ronde Bresser, een winkelhuis en erf, St. Adriaan- straat 76 c.A. van mej. Kosten. Ylissingen10 uur doorNot. de Wolff, Stee- nenbeer een inboedel. Woensdag 20 Maart. Oud-Vosmeer, bij Douw door Not. Wagtho 10 uur, beestiaal en bouwgereedschap. Gapiuge, 10 uur by v. Sorge door Not. Tak een liofsteedje als woonhuis, schuur enz. Tuin-, bouw- en weilanden tiendvrjj, 3II. 86 A. 46 c.A. In 6 perceelen en in massa. 10 H. bouw- en weiland kunnen in pacht volgen. 's Heer Arendskerke, door v. E ij keren 10 uur, een partij planken, 6 baatgevende melk koeien, 6 kalf koeien, 4 2jarige vaarzen, 2 lja- rige, 3 kalvers, 6 loopvarkens, 30 H.L. zet- aardappelen enz. Inl. dhr. Pelle. Kwadeudamme, 10 uur voor de Jonge aan het Lange Weegje door Not Mulock Houwer plankei',als: mestplanken, dorschvloerdelen, damhekken, windmolen, boomgaardladders, 2 kruiwagens, musterds, beestenpeen, huis raad, 2 geiten, 12 locpvarkens. Ovezaride, 10 uur bij Koens door Not. v. d. Kloes, planken, latten, dorschvloerdelen, damhekken, mestputloopers, biggen, aard appels, yzeren ledikant, ladders, kruiwagens, jachtgeweren, windmolen, gemaakte klee deren. Donderdag 21 Maart. Goes, half twee in de „Prins v. Oranje" panden over October, Nov. en Dec. beleend. Weineldhige, 1 uur, bij A. Yerburg door Not. Houwer, meubelen o. a. kasi, klok, kleerkist, kachels, stoelen, bureau, kabinet, kleederen, glas- en aardewerken by Daane 164.50 A. rogge, wintergerst, klavers en tarwe in Schoudeéhoek en Öudenpolder, en ver pachten 39,24 A. bouwland in Schoudeéhoek. Kupelle, 11 uur voor mei. v. Weele door Not. Gallis Merens landbouw-, zolder-, stal- en handgereedschap, hout, aardappels, stroo, weihooi voor de Dreu. Te bezichtigen by Staal en Rottier. Middelburg, 8 uur in St. Sebastiaan door Not Verhey en Verhulst, een huis, erf en tuin, Rotterd. kaai O 226 groot 302 c.A. Vrijdag 22 Maart. Middelburg, 8 uur, in de Vergenoeging door Not. de Vos, lo. het koffiehuis „Kanaal- en Spoorzicht" 816 c.A. met vergunningsrecht en afspanning. 2o, het annex dubbel woon huis en erf, Teermagazynstraat P 28 groot 266 c.A- koffiehuisinventaris. Hooi, stroo, niest, stalgereedschap enz. Ylissingen, Steenenbeer 1 17 doorNot. de Wolff 10 uur, inboedel. Woensdag 27 Maart. agfckerke, 10 uur by Maljers 31 per ceelen houw- en weiland door Not. Tak, en Aagtekerke, Domburg, Mellskerke en West- kapelle, samen 19 H. 26 A. den Heere, wiens beloften vaster zijn dan de bergen, en Die een Toevlucht is in den bangsten nood, allen die op Hein ver trouwen. Nu verhaalde Rabaut van zijn bezoek in Aigue Mortes, zijn gevangenne ming. zijne bevrijding wat onze lezers reeds weten. Men bad, en daarna gingen de vrienden uiteen, nadat nog was besloten om boden door het gansche gebergte te zenden, met de tyding dat Rabaut was nedergekeerd, en dat van alle gewelddadige plannen was afgezien Een uur later was op de tafel, waarop we den Bijbel en het zwaard hebben zien liggen, een eenvoudig avondeten gereed gezet, waar om heen Rabaut, zijn gast heer en nog twee vrienden zich neerzetten. Breedvoeriger dan in de vergadering ver haalde Rabaut nog een en ander van de wondere leidingen des Heeren in de jongste dagen. Er werden verder vele dingen aan gaande de gemeenten besproken. De regeling der gemeenten was, ondanks gevaar en vervolging, bewonderenswaard. Iedere gemeente had zijn kerkeraad (presby terium), dat onverbiddelijk en onbuigzaam tucht uitoefende, en tegelijk voor alle uiter lijke en innerlijke behoeften der gemeente zorgde, zoowel v ,or armenzorg als voor regeling der godsdienstige bijeenkomsten. Eene gemeente die geen kerkeraad had, werd niet door de andere gemeenten al^ zoodanig erkend en mocht, volgens besluip der Synode in 1723, noch door predikanten bezocht, noch tot de vergaderingen toec gelaten worden. Als men nu in het oog houdt dat het lidmaatschap der gemeenten geen stoffelijke voordeelen, maar wel den dood op galeien of schavot kon opleveren, dan krijgen deze strenge bepalingen inderdaad een verheven en edel karakter. Wordt vervólgd

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1889 | | pagina 6