CHRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH V 0*0 R ZEELAND. 1889. No. 59. Zaterdag 16 Februari. Derde laargang. dingen. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. Dhuy. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES WAAROM EN HOELANG? BUITENLAND. irdam, 12 Feb. leeningen. Vorige. 2% 771/4 8 92% 3% 1021A »Vs 81/2 101f 5 781/2 5 96 4 84% 4% 97 5 91 5 89 ïli 5 69% 4 923/8 14 3 65% 5 5 8-'15 5 101% 647/3 4 5 5 461% too 5 5 100% 101% 5 5 62% -100 5 100% 5 1007/8 509 4% 98 4 901/8 6 91% ck. 4 5- 83 15% 4% 4 851/4 1889. 77% 92Vs 102% 102% 781/4 65% IOH/2 85 102% 5 1021/4 43/4 30% 4 54% 6H/2 1017/s IOOI/2 IOIS/4 100 981/4 893/4 91% 66 821/4 153/4 IO21/4 851/2 102 54% Stedelijke Leeningen. 31/2 IOO1/4 1001/4 3y21001/4 1001/4 nciëele Ondernemingen. ld 113 118 147 ?dbr. 41/2 102 102 dito 4 102 2 52 4% 101% 4 IOO3/4 tand. 53 527/8 41/2 102 31/2 IOII/4 IOH/4 4% 102% 1021/» 55% 551/2 4% 102 102 lbr. 5 ito 4% 89 89 3bl. 7 12% egleei tingen. Aaud. 152 152 Oblig. 3 92% 92% '84 4 100% 100% 27 28 5 104 5 837/8 84 3 60% 60% L 114% II4I/4 f. 150 5 101% 5 1207/8 1207/8 3 59% 59% 5 103 103 5 947/8 6 100% 99% 3 66% 663/4 5 75% 75 5 59% 60 tand. 351/4 36 blig. 6 H2% 1127/a X 6 813/4 82 bl. 5 89 893/4 to 7 1227/j A. - 35% 33% 115% 4 99% 121/4 13 7 893/s 883/j 6 57% 573/4 1. 28 1. 59% 6 108 IO8I/4 v. 1033/4 1033/4 lig- 7 1133/g 6 112 obl. 63% 66 6 112% 991/4 5 ZEEl elken MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers- 0,026 UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer cent. Familieberichten van 1 S regeh 50 cent, iedere regel meer iö cent. aatschappijen. 187 4 1021/2 St. 108 57 4 86 597/,3 59% 4% 100 Leeningen. i 100 109% 100 107% - 100 871/» 87% j 100 873/4 87% 11. 100 110 250 111 500 116% 100 151 100 153 R. 100 172 100 157 fr. 109 44% 441/3 499 19% 101/s Bovenstaand is de titel van een vlugschrift door ons kamerlid Jhr. Mr. A. F. de Sa- vornin Lohman, te midden van de vele drukten aan zijn arbeid verbonden aan prof. Spruijt geschreven, in antwoord op een door dezeii professor tot hem gerichte vraag Waarom hij \eranderd was in zijne gevoelens over de roomschen en hoelang het «bond genootschap» tusschen Rome en Dordt wel duren zal. Het is uitgegegeven door J. A. Wormser. Vooraf geven wij die dit geschriftje be- oordeelen moeten, de volgende inlichting. Den 6 Maart 1888 kwamen vele room«che candid aten voor de tweede kamer in her stemming. Zooveel roomschen in herstemming, dat is een ramp, waartegen wij de verblinde protestanten moeten waarschuwenzoo zongen Buijt.endijk, Bronsveld en hunne «nationale» vrienden. En ook de libera len zongen mee, verrast als zij waren over dezen ongedachten steun uit den oud chris telijk historischen hoek. Prof. Spruijt,de hoog leeraar te Amsterdam, die bezoidigd wordt uit de belastingpenningen, ook van de roomsch katholieken aldaar, was aller tolk en trompetter. Fluks een manifest in de wereld gezon den waarin men gewaarschuwd werd toch niet te vallen in de armen van het papisme. En zie het hielp. De liberalen won nen door al het geschreeuw toch nog vier zetels op de door hen zoo gehate «ultramon- tanen». Sprujjts inmenging had geholpen. Nederland en de liberale partij kouden dezen >ok vin Roomsche centtn bezoldigden amb- ïenaar dankbaar zijn. En zij waren het ook. De Hoogleeraar voelde dit, en het maakte hem nog moediger. En niet zoodra had dan ook een roomsch raadslid in Am- sterdamsch gemeenteraad geraden dezen op kosten van allen bezoldigden ambtenaar voortaan den politieken mond te snoeren, of Spruijt besteeg opnieuw zijn strijdros, en trok zijn breed slagzwaard uit, waar mede hij tot drie malen toe flink links en rechts om zich heen sloeg en de lucht kliefde. Tot driemaal toe. Want zich inbeeldende, dat hij op een ledig slagveld, niets dan dooden geveld had, gaf hij den derden druk uit van zijn geschrift: Antipapistische felheid of Pro- testantsche plichtsbetrachting Niet genoeg dat hjj den Ultramontaan geveld had, wilde hij ook den antirevolu tionair, die met de quaestie niets te maken had, vangen en ziedaar de herhaalde uitdaging aan Lohmans adres om eens te ontwaken uit zijne stuiptrekkingen en zyn scherprechter eens kort en goed te zoggen, hoe hij het nu had. Tct drie malen toe daagde hjj hem uitechter slechts de derde maal was het heusch gemeend jrant eerst toen zond de professor aan het hamerlid zijn boekje, waarin de uitdaging voorkwam. Nu behoeven wij niet te zeggen dat wij in deze quaestie tusschen Spruijt en de roomsche pers al even weinig belang stel den, als in den pennestrijd tusschen de liberale bladen en het Dagblad of de mi- bister Hartsen wel recht had op het lintje nem uit Spanje toegezonden. Ernstiger en degeljjker zaken vroegen de aandacht. Wij hielden er ons buiten en stemden volkomen met ons hoofdorgaan in, dat de antirevolutionair, waar de roomsche de vrij heid van spreken aan banden lei, geheel aan de zijde van den liberalen professor stond. Nu echter ten derden male de heer Lohman in het geding geroepen werd en kalm en duidelijk, rond en waardig, als terloops en toch raak, den hoogleeraar ter stond van antwoord diende, nu dient de aandacht, niet op Spruijts snoevend ge schrijf, maar op Lohmans betoog gevestigd, waarin de gedragslijn der antirevolutionairen wordt verdedigd; en 'tsamengaan tusschen Rome en Dordt, ondanks de grieven der laatste tegen de eerste, uit de omstandig heden verklaard wordt. D'>ch hierover in een volgend nummer. Voorloopig sta hier het woord \an Calvjjn, den geestelijken vader van alle ware prote stanten „Het zou wat fraais zijn dat ik den Paus met zijn trawanten en dienaren naar vermogen tegenstond en inmiddels HEN ge worden Het, die NOG VEEL GEVAARLIJ KER vijanden Gods zijn en Ziju waarheid NOG gevoeliger aanranden." V Een schrijffout en nog wat. De Zoom verwondert zich over het feit dat wij in ons entrefilet over persoonlijken dienstplicht ons hebben uitgespioken ten gunste van algemeenen dienstplicht. Wij danken het katholieke blad voor de terechtwijzing. Zij geeft ons gelegen heid een schrijffout te herstellen. Wij schreven «algemeenen»wij bedoelden «persoonlijken» dienstplicht. Hiermede achten wij de aanleiding tot hare verwondering 'vervallen. Mogen wij de Zoom nu ook eens op een vergissing attent maken. Mogelijk leest zij De Standaard niet, en dus kan zij ook niet weten dat haar jongste hoofd artikel «de houding der antirevolutionairen» op onjuiste gegevens berust. Na geklaagd te hebben over het aan vankelijk zwijgen van De Standaard over de quaestie van den dienstplicht (wat ook niet zoo bepaald noodig was, dewijl het program van actie zich in dezen duidelijk genoeg uitspreekt) haalt het blad uit een liberaal blad, Het Vaderland aan, wat door den heer De Savornin Lohman te Scheveningen moet gezegd zijn. Namelijk dit: „Hoewel met de roomsch Katholieken een overeenkomst was gesloten om de liberalen te bestrijden, had men in eigen kring zich toch vrijheid van handelen voorbehouden en wanneer straks het verzet der Roomsch Katholieken tegen persoonl. dienstplicht moei- elijkheden voor de antirev. partij zou ten gevolge hebben, zou men bij de gedachte, dat het God was, die ze gaf, die moeielijkheden onder de oogen durven zien en bewijzen, dat de ziel nog niet uit het volk is, hetwelk Zijn psalmen zingt." Nu zal ieder toegeven, dat het gevaarlijk is een vriend of een bondgenoot te veroordee- len, op grond van een «verslag» van diens rede in een liberaal blad v «orkomende De Zoom weet toch evengoed als wij dat de liberale pers nog al eens een jokkentjef) Met opzet kozen wij deze lieftal lige of lieftalige uitdrukking; doch de zaak zelve i» er niet minder onverschoonbaar door. zegt, als zij wat van mannen uit de rech terzijde te vertellen heeft. Maar zal nu de Zoom, die op deze aan een gefantaseerd verslag uit een liberaal blad ontleende woorden, met hare Rolter- damsche zuster een oorlogsverklaring bouwt, haar oordeel willen wijzigen, nu de heer Lohman verklaard heeft dat van al het bovenstaand aangehaalde geen woord waar is. De heer Lohiran toch schreef Woensdag in de Standaard „Ik wensch intusschen te verklaren, dat ik noch die woorden, noch iets in dien gee s t heb gesproken. Alles wat in die zinsnede vermeld wordt is niets dan een verzinsel. Yan de quaestie over de plaats vervanging zelve heb ik niets gezegd. Slechts heb ik gewezen op het feit, dat die quaestie de „rechterzijde" verdeeld houdt en zou kunnen leiden tot scheuring. Maar dit be treurenswaardig feit—dit ongeveer voegde ik daaraan toe—mag niet diegenen ontmoedigen die voor beginselen opkomen, en dus, niqt strijdende voor hun personen, altijd bereid moéten gevonden worden, ter wille van hun beginselen tijdelijk het onderspit te delven. Het psalmzingen kwam daarbij natuurlijk in het geheel niet ter sprake. Ik hoop dat ook de Maasbode zelf deze tegenspraak zal opnemen." Ons dunkt, na deze verklaring vervalt voor onze roomsche partijgenooten elke aan leiding om te schimpen op de «antirevolu tionaire psalinzingers» zooa'.s de Maasbode deed en de innerlijk zwakke tegenpartij, door verdeeldheid in eigen boezem te zaaien, in den waan te brengen, dat er nog beter schap voor haar is. De Frunsche Kamer zou gisteren het regeeringsvoorstel tot grondwetsherziening behandelen. De meerderheid nam echter een voorstel aan tot verdaging van de be handeling de rechterzijde en het conser vatief liberale centrum stemden tegen de regeering. Minister Floquet heeft daarop zijn ontslag bij den president der republiek aa igeboden. De Italiaansche Kamer, de oproeren die 8 Febr. te Rome plaats hadden, betreu rende, heeft haar vertrouwen in de regee ring uitgesproken. De verloving van den Russischen troonop volger met prinses Alice v. Hessen zal weldra plaats hebben. Bij haar overgang tot de Grieksche kerk zal zij den nieuwen naam krijgen van Alexandra. Over dezen gods- dienstigen overgang wordt te Berlijn on gunstig geoordeeld. Weer wordt Duitschland geteisterd door ontzaglijke sneeuwstormen. Den 16 Januari was het een feestdag voor Bloemfontein, de dag waarop de nieuwge- kozen staats president Reitz zou worden geïnstalleerd, of zooals het, ons ten voor beeld, in «Hollandsch Afrikaans» luidt «ingezworen.» Bloemfontein leverde een levendig gezicht op. Overal wapperden vlaggen. Troepen burgers te paard, met kleurige sjerpen ge sierd, doorkruisten de straten, om zich op vèrschillende plaatsen te verzamelen en deel te nemen aan dï processie, die den Presi dent en den Volksraad zou begeleiden van de Volksraadszaal naar het gebouw der Ned. Ger. Kerk, waar de eedsaflegging zou plaats hebben. Om 10 uur begon de optocht. Artillerie voorop, gevolgd door een muziekkorps en een «vrijwilligerskorps van President Brand»; daarna het rijtuig van den nieuwen staats president, gevolgd door de leden van den Volksraad in koetsen of te paard gezeten. Burgers te voet of te paard, hunne veld- cornetten aan het hoofd, sloten den trein. In de kerk stond een koor van dames gereed dat, gesteund door de orgelmuziek den president ps. 1343 toezong. Daarop werd gebeden en gezongen, en richtte de president van den Volksraad een ernstige aanspraak tot den heer Reitz; waarop deze den eed aflegde en onder het gedonder van het geschut daarbuiten plechtig tot zjjne hooge betrekking werd ingeleid. De leeraar van Bloemfontein hield een treffende rede, waarin hij aan de hatid van een uitdrukking uit keizer Wilhehns openings woord den nieuwen Staats-president bepaalde bij Salomo's levensspreuk«De vreeze des Heeren is liet beginsel van alle wijsheid.» De president antwoordde kort en krachtig; en verklaarde bij de aanvaarding zijner taak zijn vertrouwen alleen te stellen op den levenden God; en te rekenen op de samenwerking van den Volksraad. Hjj noodigde voorts alle aanwezige burgers en burgeressen uit hem de hand te komen drukken, waaraan door allen voldaan werd. Met liet zingen van het Volkslied en het uitspreken van den zegen was de plechtig heid afgeloopen. Den ganschen dag bleef Bloemfontein in een feestelijke stemming. Den volgenden dag reeds werden de be raadslagingen geopend over tolverbond en spoorwegen, twee quaestiën, waarover de Volksraad van Oranje Vrijstaat lang niet eenstemmig denkt. Het praotiiche Hollandsch Afrikaansche volk laat er geen gras over groeien. God zegene den nieuwen president van den Vrijstaat, en make diens regeering dienstbaar aan de verwezenlijking van Zuid Afriki's ideaal: Eén vereenigd Zuid-Afrika voor de ZuidAfrikaanders, met de oude Hollandsche taal tot volkstaal! 15 Febr. '89. De Maasbode een orgaan der ka tholieken schrjjft«De Katholieken zjjn in het geheele land in meerdere of mindere mate met wantrouwen jegens de antirevo lutionairen vervuld, en wij moeten over weinige weken naar de stembus. Eerlang zullen de kiesvereenigingen verklaren, dat zij voortaan geen katholiek of antirevolu tionair hun stem zullen geven, indien hij voor den jammerlijken dienstplicht stemt, doch dit kan ons voor de aanslaande Mei verkiezingen niet baten. Alleen in de aanstaande kamerzitting kan de positie ge red worden, 't Is waar, dan moeten de antirevolutionairen den persoonlijken dienst plicht opgeven maar wat gaat boven zelf behoud Is dit niet de eerste wet Wij antwoorden: Neen er is een hoo- gere wet die trouw eischt aan de op Gods Woord gegronde antirevolutionaire begin selen. Geen enkel antirevolutionair zal dan ook in deze fuik van het zelf behoud zwemmen. Zelfbehoud zou hier zijn zelfvernietiging. Al moest het liberalisme er weder door op de been komen, zoo in de staten als in de tweede kamer, geen dep onzen zou dit

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1889 | | pagina 1