CHRIST ELIJ K- NIEUWSBL AD HISTORISCH VOOR ZEELAND. 1888. No. 33. Zaterdag 15 December. Derde Jaargang. VERSCHUIMT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES In de leering des Heeren! DE ZEIEUW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. Enkele nommers f0,95 -0,025 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regel* 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich met 1 JANU ARI a. s. op dit blad wenschen te abonneeren, ontvangen de nog in deze maand verschijnende nummers GRATIS. (JJniélezing van ds. P. Biesterveld.) In het kerkgebouw der Christelijke Ge reformeerde Gemeente te Goes trad de spreker gisteren avond voor een goed opgekomen schare op, niet gelijk te begrijpen was voor een ieder, die het doel der Unie «een school met den bijbel kent om te pro- pageeren voor een kerkelijke partij, maar alleen om in eene schoone rede de ouders te herinneren aan Paulus' vermaning (Efeze 6:4b: Voedt uwe kinderen op in de leering en vermaning des HeerenSpreker begon met te wijzen op de rnmeinsche vrouwe Lucretia, die, toen een rijke vrouw haar hare parelen en juweelen toonde met de opmerking: ziedaar mijn schatten»; hare beide zonen bij de hand r.am en haar ten antwoord gaf«Ziedaar mijne schatten». Op aarde zijn ook onze kinderen onze grootste schatten, voor wie wij het beste over hebben, namelijk christelijk onderwijs. Waarom Om twee redenen. Allereerst omdat ter vervulling van onze taak om onze kinderen op te voeden «in de leer en vermaning des Heeren» een christelijke school dringend noodzakelijk isten anderen omdat in de toepassing van het beginsel der christelijke opvoeding de redding, het behoud en de ware ontwikkeling van ons volk gelegen is De ouders hebben hunne kinderen dus op te voeden. God gaf ze hun daartoe. De opvoeding begint reeds bij de geboorte ziel en lichaam worden opgevoed. Ook het lichaamwant dat is niet slechts de kerker, de boei der ziel, maar ook een instrument voor het leven. Het lichaam is wel voor velen een laatste bolwerk der zonde, doch de genade Gods maakt er bij Zijne kinderen een tempel des Heiligen Geestes van. Een- maal zelfs zal datzelfde lichaam met de ziel hereenigd, verheerlijkt worden opdat de mensch daarmede God verheerlijke. En toch, als men alleen let op *s menschen aardsche bestemming, op het naar Gods plan door den jongen te kiezen beroep, dan reeds blijkt de noodzakelijkheid van de lichamelijke opvoeding. Toch moet nog meerdere zorg besteed aan de opvoeding der ziel. Deze toch is ons' onmiddellijk van God gegeven en wijst ons op onze goddelijke afkomst en bestemming. Opvoeding in de leering des Heeren. Reeds onder Israël moest de vader zijn kind onderwijzen en bij de steenen der ver lossing heen wijzen naar den Heere, hunnen God, die hen uit Egypte had uitgeleid. De bijbelheiligen waakten voor het zieleheil hunner kinderen. Job bad voor hen toen zij feestten; David wees zijn zoon Salomo den weg om te regeerenHanna droeg, haren Samuel, reeds voor zijne geboorte aan den Heere opEunice en Lo'is leerden hunnen Timotheus de schriften kennen. Bij den doop hebt gij allen beloofd uwe kinderen in de voorzeide leer te zullen on derwijzen, of te doen en te helpen onder wijzen. Dat laatste is dus niet voldoende. Het eerste moet er bij. Er bij, niet het minst door uwen kinderen uwen wandel te laten zien. In uwen wandel voor God en menschen, ook voor uwe kinderen, ligt een schat van leering. Het kind moet al vroeg geleerd worden. Zie de jonge boompjes hoe gemakkelijk zijn zij te buigen. Zoo ook is het kin lerhart het meest vatbaar voor indrukken Vele kinderen, groot geworden maken het woord waar«Als zij dan oud geworden zijn, zullen zij daarvan niet af wijken.» Gods woord zegt ook«Zaai uw zaad in den morgenstond Ook in de vermaning des Heeren. Ver maning is tucht. De tucht begint met vermaning, in de vermaning des Heeren. Die zoo tucht oefenen kan, die is gevrij waard tpgen den zondigen toom. Kunt gij niet straffen zonder boos te worden, -- zooals de heiden Socrates zoek de u ont brekende wijsheid bij God, den hemelschen Vader, het model van den waren opvoeder De Heer heeft ook vele kinderen op te voeden, en doet dat met liefde, hoewel hij de roede niet spaart De kwaal van vele ouders is, dat zjj hunne kinderen oppronkenen daarvoor gaf de Heere ze hun niet. Mooie kleederen behooren niet tot de wapenrusting, waar mede gij uwe kinderen hebt te wapenen tegen de kwade dagen. Socialisten meenen dat ons geloof, een «lazarusgeloof,» alleen gericht is op een toekomst, waarin wij het goed zullen heb ben. Dit is onjuist. Wij hebben het nu reeds goed. Wij zijn niet alleen rijk in hope. Nu reeds is alles het onze. In vreugde niet alleenook in smart zien wij den Heere want wij zien in alle dingen Zijn hand. Dit moet gij uw kind reeds vroeg vertellen. Het moet zich leeren vasthouden aan den God des Verbonds. De Heere heeft een welgevallen in kin deren. De aandoenlijke teekening zegt het ons van den Heer Jezus die de kleinen om zich verzamelt, hen omhelst en zegent; en de grooten die hun verhinderen willen tot Jezus te komen bestraft. Maar heeft het kind niet te weinig aan de leering des Heeren 't Is waar, Gods Woord bevat diepzinnigheden, voor welke de sterkste wijsgeer duizeltmaar 't is ook van de andere zijde, zoo klaar en eenvoudig, want het is juist aan kinderkens geopen baard. Aan den liberalist de eer, een «godsdienst» voor «denkers» te bezitten. Wij hebben het Woord des levenden Gods, van wiens goddelijkheid de Heilige Geest geleerden en eenvoudigenwij«geeren en kinderen overtuigt. Eenvoudig als de kinderen, onmachtig en onwetend als deze kleinen te zijn, is de voorwaarde voor ons aandeel in het Konink rijk der hemelen. «Tenzij gij niet wordt als de kinderen, kunt gij in het Koninkrijk der Hemelen niet ingaan». Ware ontwikkeling heeft de eenvoud tot kenmerk. De ontwikkeling der wereld open baart zich zoo vaak in eigenwaan en onte vredenheid. En ook al ware dit niet zoo, is dan bij deze «ontwikkeling» de opvoeding «voltooid», zooals men beweert Is dan «beschaving» en het aanslaan van een goeden gezelschapstoon genoeg Bij de doopsbelofte hebt gjj een eed ge daan op de vraag «of gij belooft en voor u neemt uw kind in de voorzeide leer te onderwijzen». Gij hebt dit voor u genomen. Let wel: Er staat voor u neemt en niet «m voorneemtHet eerste is sterker. Het beteekent «of gij belooft en voor uwe reke ning neemt-». Hoevele moeders braken dien eed bij de opvoeding hunner dochters Hoevele zonen werden slachtoffers van het dwaze voorbeeld hunner vaders I Wat zullen er in den dag des oordeels velen tegen hunne ouders getuigen I Gij kunt uw kind niet bekeeren 't is waar, maar dat eischt de Heer ook niet Zaai gij slechts. Monica zij u ten voorbeeld. De herinne ring aan haar voorbeeld was het eerste kenmerk der bekeering van haren zoon Augustinus. Menige zaadkorrel ontkiemt laat. Ook orthodoxe ouders zeggen nog vaak «De christelijke school is onnoodig.» Kerk, zondagschool en catechesatie zijn genoeg. Lezen en rekenen heeft niets met beginselen tï maken. Dit is onjuist. Eigenlijk moesten de ouders zelf hunnen kinderen maatschap pelijk onderwas geven. Nu zij daartoe niet in de gelegenheid zijn, dragen zij die taak over aan een ander, die verplicht is het overeenkomstig hunne belofte en dus naar den eisch van het verbond des Heeren te doen. 't Is goed dat gij waakt dat uwen kinderen geen vergif ingegeven wordt. Hebt nu diezelfde waakzaamheid waar het 't geestelijk voedsel uwer kinderen geldt. Wij' willen Christelijk onderwijs voor onze ki-ideren, omdat daarin de ware ontwikkeling van ons volk gelegen is en wij zijn redding en behoud daarvan verwachten. Deze stelling druist in tegen de beginselen des nieuwen tijds en is dus zoo zegt men een schrede achterwaarts. Is dit zoo? De beschaving van den nieuwen tjjd is oppervlakkig. Zij vat haar taak wel wat al te letterlijk op; want beschaven bepaalt zich in werkelijkheid slechts tot de opper vlakte, tot het uitwendige, het zichtbare Zoo beschaaft men ook in onzen tijd slechts den uitwendigen mensch. De inwendige wordt vergeten. Een kleed, een masker, dat men ook j kan afleggen. Den mensch makend als de Farizeër: een beker, een witgepleisterd graf, alleen van buiten schoon, van binnen daarentegen onrein. Men wil ons volk weer zoo knap, zoo beschaafd, zoo kunstlievend maken als de oude Grieken en men vergeet dat Paulus van diezelfde Grieken, als van alle heidenpn, zegt«zij zijn vervuld met alle ongerech- «tigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, «kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, «twist, bedrog, kwaadaardigheid, oorblazers, «achterklappers, haters Gods, smaders, «hoovaardigen, laatdunkenden, vinders van «kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam- «heid, onverstandigen, verbondbrekers, zon- «der natuurlijke liefde, onverzoenlijken, on- barmhartigen.» Is het in onze eeuw beter Jeugdigen reeds zijn vaak levenszat. De jeugd verwildert. Met de oude zeden wordt gebroken, met Gods Woord gespot. Achter het sierlijke/cfeed der beschaving is het lichaam verborgen, waarin de worm knaagt, 't Is de zonde, en met haar juist rekent de wereld niet Zij knapt slechts op; zij polijst. Een van de schoonste fresco's (muur schilderingen) van Da Vinci was het Laatste Avondmaal». De Vandalen kwa men en verminkten de schilderij. Later hebben anderen getracht het ontbrekende bij te schilderendoch hierdoor werd de schilderij een caricatuur slechts van de oorspronkelijke. Bjjwerken ging niet. Slechts een zou het gekund hebben, en dat is Da Vinei zelf. Zoo is het ook met den mensch. God schiep hem naar Zijn beeld. Maar de zonde kwam en verwoestte hem. Zij maakte hem zoo goed als onkenbaar. Slechts enkele trekken (zooals onze geloofsbelijdenis zegt) herinneren er aan, als ons verstand, ons schuldbesef, de rede, houding, gang enz. God kan dat leeld herstellen. Hij doet dat door Christus. Die in Hem gelooft, heeft het ware christendom en dat alleen brengt de ware beschaving. Het modernisme is een fata morgana, een luchtspiegeling. Het wekt die zucht naar genot reeds bij de jeugd, door haar feesten. Het zal ook oorzaak zijn dat het onte vredene volk naar de steenen grijpt en roeptNu aan ons de beurt van genieten. Het socialisme toont ook in deze overeen stemming van begeerten en eischen dat het de voortzetting is van het liberalisme. Alleen het geloot kan ons redden. Eene bekeering als die van Ninevé kan de na derende gerichten Gods afwenden, en onze nationaliteit bevestigen. Wfj moeten als van ouds het Israel van Europa zijn en God ook door dank- en biddagen erkennen. Om, mocht het zijn, daartoe te komen, zijn chr. scholen, «scholen met den bijbel» opgericht. Zij zijn ons eenig wapen tegen de bloedvlag, tegen de revolutie, tegen onzen nationalen ondergang I Daartoe moeten alle liefhebbers van God en Zijn Woord samenwerken, zonder on derscheid van kerkgenootschap. Dat zoovele oude vrienden de bedoeling der Unie miskennen en in het staatkundig leven tegen ons overstaan is de donkere slagscha duw op de gelukkige omstandigheid, dat wjj thans een regeei ing hebben, die met ons er kent, dat niet de beschaving' maar de weder geboorte ons volk tot waar geluk voert. Reeds het historisch geloof is eene kracht het was ook de kracht reeds van onze voorvaderen, ofschoon zjj lang niet 'len be keerd waren. Een hevige strijd wacht onzen kinderen. Toch is de laatste toekomst ons. Want dan als de strijd het zwaarst is, en de vjjand dreigt te zullen zegepralen, dan zullen de wolken scheuren en het Maranathazal ruischen. Jezus komt om gericht te doen en de Zijnen tot zich te nemen. Zalig wie volhardt. «Die overwint ik zal hem geven met mij te zitten in mijnen troon, gelijkerwijs ik met mjjn Vader ge zeten ben in Zijnen troon.» 14 December '88. De bladen melden dat de toestand van Z. M. den Koning, ondanks in de laat-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1