CHRIST ELIJ K-
NIEUWSBL AD
HISTORISCH
VOOR ZEELAND.
1888. No. 33.
Zaterdag 15 December.
Derde Jaargang.
VERSCHUIMT
G. M. Klemkerk, te Goes
F. P. D'huy, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIES
In de leering des Heeren!
DE ZEIEUW,
elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. p.
Enkele nommers
f0,95
-0,025
UITGAVE VAN
en
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent.
Familieberichten van 1 5 regel* 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
Zij, die zich met 1 JANU
ARI a. s. op dit blad
wenschen te abonneeren, ontvangen de
nog in deze maand verschijnende nummers
GRATIS.
(JJniélezing van ds. P. Biesterveld.)
In het kerkgebouw der Christelijke Ge
reformeerde Gemeente te Goes trad de spreker
gisteren avond voor een goed opgekomen
schare op, niet gelijk te begrijpen was
voor een ieder, die het doel der Unie «een
school met den bijbel kent om te pro-
pageeren voor een kerkelijke partij, maar
alleen om in eene schoone rede de ouders
te herinneren aan Paulus' vermaning (Efeze
6:4b: Voedt uwe kinderen op in de leering
en vermaning des HeerenSpreker begon
met te wijzen op de rnmeinsche vrouwe
Lucretia, die, toen een rijke vrouw haar
hare parelen en juweelen toonde met de
opmerking: ziedaar mijn schatten»;
hare beide zonen bij de hand r.am en haar
ten antwoord gaf«Ziedaar mijne schatten».
Op aarde zijn ook onze kinderen onze grootste
schatten, voor wie wij het beste over hebben,
namelijk christelijk onderwijs.
Waarom
Om twee redenen. Allereerst omdat ter
vervulling van onze taak om onze kinderen
op te voeden «in de leer en vermaning des
Heeren» een christelijke school dringend
noodzakelijk isten anderen omdat in
de toepassing van het beginsel der christelijke
opvoeding de redding, het behoud en de
ware ontwikkeling van ons volk gelegen is
De ouders hebben hunne kinderen dus
op te voeden. God gaf ze hun daartoe.
De opvoeding begint reeds bij de geboorte
ziel en lichaam worden opgevoed. Ook het
lichaamwant dat is niet slechts de kerker,
de boei der ziel, maar ook een instrument
voor het leven. Het lichaam is wel voor
velen een laatste bolwerk der zonde, doch
de genade Gods maakt er bij Zijne kinderen
een tempel des Heiligen Geestes van. Een-
maal zelfs zal datzelfde lichaam met de
ziel hereenigd, verheerlijkt worden opdat
de mensch daarmede God verheerlijke. En
toch, als men alleen let op *s menschen
aardsche bestemming, op het naar Gods
plan door den jongen te kiezen beroep,
dan reeds blijkt de noodzakelijkheid van
de lichamelijke opvoeding. Toch moet nog
meerdere zorg besteed aan de opvoeding
der ziel. Deze toch is ons' onmiddellijk
van God gegeven en wijst ons op onze
goddelijke afkomst en bestemming.
Opvoeding in de leering des Heeren.
Reeds onder Israël moest de vader zijn
kind onderwijzen en bij de steenen der ver
lossing heen wijzen naar den Heere, hunnen
God, die hen uit Egypte had uitgeleid. De
bijbelheiligen waakten voor het zieleheil
hunner kinderen. Job bad voor hen toen
zij feestten; David wees zijn zoon Salomo
den weg om te regeerenHanna droeg,
haren Samuel, reeds voor zijne geboorte
aan den Heere opEunice en Lo'is leerden
hunnen Timotheus de schriften kennen.
Bij den doop hebt gij allen beloofd uwe
kinderen in de voorzeide leer te zullen on
derwijzen, of te doen en te helpen onder
wijzen. Dat laatste is dus niet voldoende.
Het eerste moet er bij. Er bij, niet het
minst door uwen kinderen uwen wandel
te laten zien. In uwen wandel voor God
en menschen, ook voor uwe kinderen, ligt
een schat van leering. Het kind moet al
vroeg geleerd worden. Zie de jonge boompjes
hoe gemakkelijk zijn zij te buigen. Zoo ook
is het kin lerhart het meest vatbaar voor
indrukken Vele kinderen, groot geworden
maken het woord waar«Als zij dan oud
geworden zijn, zullen zij daarvan niet af
wijken.»
Gods woord zegt ook«Zaai uw zaad in
den morgenstond
Ook in de vermaning des Heeren. Ver
maning is tucht. De tucht begint met
vermaning, in de vermaning des Heeren.
Die zoo tucht oefenen kan, die is gevrij
waard tpgen den zondigen toom. Kunt gij
niet straffen zonder boos te worden, --
zooals de heiden Socrates zoek de u ont
brekende wijsheid bij God, den hemelschen
Vader, het model van den waren opvoeder
De Heer heeft ook vele kinderen op te
voeden, en doet dat met liefde, hoewel hij
de roede niet spaart
De kwaal van vele ouders is, dat zjj
hunne kinderen oppronkenen daarvoor
gaf de Heere ze hun niet. Mooie kleederen
behooren niet tot de wapenrusting, waar
mede gij uwe kinderen hebt te wapenen
tegen de kwade dagen.
Socialisten meenen dat ons geloof, een
«lazarusgeloof,» alleen gericht is op een
toekomst, waarin wij het goed zullen heb
ben. Dit is onjuist. Wij hebben het nu reeds
goed. Wij zijn niet alleen rijk in hope. Nu
reeds is alles het onze. In vreugde niet
alleenook in smart zien wij den Heere
want wij zien in alle dingen Zijn hand.
Dit moet gij uw kind reeds vroeg vertellen.
Het moet zich leeren vasthouden aan den
God des Verbonds.
De Heere heeft een welgevallen in kin
deren. De aandoenlijke teekening zegt het
ons van den Heer Jezus die de kleinen om
zich verzamelt, hen omhelst en zegent; en
de grooten die hun verhinderen willen tot
Jezus te komen bestraft.
Maar heeft het kind niet te weinig aan
de leering des Heeren 't Is waar, Gods
Woord bevat diepzinnigheden, voor welke
de sterkste wijsgeer duizeltmaar 't is ook
van de andere zijde, zoo klaar en eenvoudig,
want het is juist aan kinderkens geopen
baard. Aan den liberalist de eer, een
«godsdienst» voor «denkers» te bezitten.
Wij hebben het Woord des levenden Gods,
van wiens goddelijkheid de Heilige Geest
geleerden en eenvoudigenwij«geeren en
kinderen overtuigt.
Eenvoudig als de kinderen, onmachtig
en onwetend als deze kleinen te zijn, is de
voorwaarde voor ons aandeel in het Konink
rijk der hemelen. «Tenzij gij niet wordt
als de kinderen, kunt gij in het Koninkrijk
der Hemelen niet ingaan».
Ware ontwikkeling heeft de eenvoud tot
kenmerk. De ontwikkeling der wereld open
baart zich zoo vaak in eigenwaan en onte
vredenheid. En ook al ware dit niet zoo,
is dan bij deze «ontwikkeling» de opvoeding
«voltooid», zooals men beweert Is dan
«beschaving» en het aanslaan van een
goeden gezelschapstoon genoeg
Bij de doopsbelofte hebt gjj een eed ge
daan op de vraag «of gij belooft en voor
u neemt uw kind in de voorzeide leer te
onderwijzen». Gij hebt dit voor u genomen.
Let wel: Er staat voor u neemt en niet
«m voorneemtHet eerste is sterker. Het
beteekent «of gij belooft en voor uwe reke
ning neemt-». Hoevele moeders braken dien
eed bij de opvoeding hunner dochters
Hoevele zonen werden slachtoffers van het
dwaze voorbeeld hunner vaders I Wat
zullen er in den dag des oordeels velen tegen
hunne ouders getuigen I
Gij kunt uw kind niet bekeeren 't is
waar, maar dat eischt de Heer ook niet
Zaai gij slechts.
Monica zij u ten voorbeeld. De herinne
ring aan haar voorbeeld was het eerste
kenmerk der bekeering van haren zoon
Augustinus. Menige zaadkorrel ontkiemt
laat.
Ook orthodoxe ouders zeggen nog vaak
«De christelijke school is onnoodig.» Kerk,
zondagschool en catechesatie zijn genoeg.
Lezen en rekenen heeft niets met beginselen
tï maken. Dit is onjuist. Eigenlijk moesten
de ouders zelf hunnen kinderen maatschap
pelijk onderwas geven. Nu zij daartoe niet
in de gelegenheid zijn, dragen zij die taak
over aan een ander, die verplicht is het
overeenkomstig hunne belofte en dus naar
den eisch van het verbond des Heeren
te doen. 't Is goed dat gij waakt dat uwen
kinderen geen vergif ingegeven wordt. Hebt
nu diezelfde waakzaamheid waar het 't
geestelijk voedsel uwer kinderen geldt.
Wij' willen Christelijk onderwijs voor
onze ki-ideren, omdat daarin de ware
ontwikkeling van ons volk gelegen is en
wij zijn redding en behoud daarvan
verwachten.
Deze stelling druist in tegen de beginselen
des nieuwen tijds en is dus zoo zegt
men een schrede achterwaarts. Is
dit zoo?
De beschaving van den nieuwen tjjd is
oppervlakkig. Zij vat haar taak wel wat
al te letterlijk op; want beschaven bepaalt
zich in werkelijkheid slechts tot de opper
vlakte, tot het uitwendige, het zichtbare
Zoo beschaaft men ook in onzen tijd slechts
den uitwendigen mensch. De inwendige
wordt vergeten. Een kleed, een masker,
dat men ook j kan afleggen. Den mensch
makend als de Farizeër: een beker, een
witgepleisterd graf, alleen van buiten schoon,
van binnen daarentegen onrein.
Men wil ons volk weer zoo knap, zoo
beschaafd, zoo kunstlievend maken als de
oude Grieken en men vergeet dat Paulus
van diezelfde Grieken, als van alle heidenpn,
zegt«zij zijn vervuld met alle ongerech-
«tigheid, hoererij, boosheid, gierigheid,
«kwaadheid, vol van nijdigheid, moord,
«twist, bedrog, kwaadaardigheid, oorblazers,
«achterklappers, haters Gods, smaders,
«hoovaardigen, laatdunkenden, vinders van
«kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam-
«heid, onverstandigen, verbondbrekers, zon-
«der natuurlijke liefde, onverzoenlijken, on-
barmhartigen.»
Is het in onze eeuw beter
Jeugdigen reeds zijn vaak levenszat. De
jeugd verwildert. Met de oude zeden wordt
gebroken, met Gods Woord gespot. Achter
het sierlijke/cfeed der beschaving is het lichaam
verborgen, waarin de worm knaagt, 't Is
de zonde, en met haar juist rekent de
wereld niet
Zij knapt slechts op; zij polijst.
Een van de schoonste fresco's (muur
schilderingen) van Da Vinci was het
Laatste Avondmaal». De Vandalen kwa
men en verminkten de schilderij. Later
hebben anderen getracht het ontbrekende
bij te schilderendoch hierdoor werd de
schilderij een caricatuur slechts van de
oorspronkelijke. Bjjwerken ging niet. Slechts
een zou het gekund hebben, en dat is
Da Vinei zelf.
Zoo is het ook met den mensch. God
schiep hem naar Zijn beeld. Maar de zonde
kwam en verwoestte hem. Zij maakte hem
zoo goed als onkenbaar. Slechts enkele
trekken (zooals onze geloofsbelijdenis zegt)
herinneren er aan, als ons verstand, ons
schuldbesef, de rede, houding, gang enz.
God kan dat leeld herstellen. Hij doet dat
door Christus. Die in Hem gelooft, heeft
het ware christendom en dat alleen brengt
de ware beschaving.
Het modernisme is een fata morgana,
een luchtspiegeling. Het wekt die zucht
naar genot reeds bij de jeugd, door haar
feesten.
Het zal ook oorzaak zijn dat het onte
vredene volk naar de steenen grijpt en
roeptNu aan ons de beurt van genieten.
Het socialisme toont ook in deze overeen
stemming van begeerten en eischen dat het
de voortzetting is van het liberalisme.
Alleen het geloot kan ons redden. Eene
bekeering als die van Ninevé kan de na
derende gerichten Gods afwenden, en onze
nationaliteit bevestigen.
Wfj moeten als van ouds het Israel van
Europa zijn en God ook door dank- en
biddagen erkennen.
Om, mocht het zijn, daartoe te komen,
zijn chr. scholen, «scholen met den bijbel»
opgericht. Zij zijn ons eenig wapen tegen de
bloedvlag, tegen de revolutie, tegen onzen
nationalen ondergang I
Daartoe moeten alle liefhebbers van God
en Zijn Woord samenwerken, zonder on
derscheid van kerkgenootschap.
Dat zoovele oude vrienden de bedoeling der
Unie miskennen en in het staatkundig leven
tegen ons overstaan is de donkere slagscha
duw op de gelukkige omstandigheid, dat wjj
thans een regeei ing hebben, die met ons er
kent, dat niet de beschaving' maar de weder
geboorte ons volk tot waar geluk voert.
Reeds het historisch geloof is eene kracht
het was ook de kracht reeds van onze
voorvaderen, ofschoon zjj lang niet 'len be
keerd waren.
Een hevige strijd wacht onzen kinderen.
Toch is de laatste toekomst ons. Want dan
als de strijd het zwaarst is, en de vjjand
dreigt te zullen zegepralen, dan zullen de
wolken scheuren en het Maranathazal
ruischen. Jezus komt om gericht te doen
en de Zijnen tot zich te nemen.
Zalig wie volhardt. «Die overwint ik zal
hem geven met mij te zitten in mijnen
troon, gelijkerwijs ik met mjjn Vader ge
zeten ben in Zijnen troon.»
14 December '88.
De bladen melden dat de toestand
van Z. M. den Koning, ondanks in de laat-