uze, NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. ische Boot JAGÉ. Goes. CHRIST ELIJK- HISTORISCH |s bekend LEZERS. iiwde Woonhuizen. lad) C. ORANJE Lz. 1888. No. 25. Dinsdag 27 November. Derde Jaargang. C 38 Goes. IT C 6, GOES. GA, Kamer matten. je Stoomtjalk EU W! VERSCHIJNT F. P. Dhuy, te Middelburg. PRIJS HER AH VERTE.\TI EN EU W Ij M. BOUWMAN. |]J. BOS, Directie. Rotfiardam Nieuwe Pakkenbrug. De Openbare School der Toekomst. Kerk- en Schoolnieuws. portretten voor 6 cab. portr. 3,50 volgende ;n van grootere bovengenoemde mij laat maken, •rassen en voor wtje informeeren. 9 UI h3 O O R Ui O O R Cl R C 3 elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers- 0,02 s UITGAVE VAN G. M. Klemkerk, te Goes en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel rrser 6 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel, meer 10 cent. 2EK der Cbr. Jongelings- j' :s,Lokaal W ijngaardstraat, DVEWBER, eiken Dinsdag twaalf uren tot lialf een, Goes geopend zijn tot boeken, op dezelfde voor- waarop zij aan de ingeze- rstrekt. De Bibliothecaris, j J. PLAZIER. KOOP: jij D. KLEMKERK, Goes. lie groote verscheidenheid Ivan angen, iefs geheel nieuw, Iche m Lrnatig. iTraliematten en dezelfde It. Gevlochten en geweven |enmatten, Manillamatten, pocos- en Manillatapijten, 9 Fantasiekleedjes enz. enz. tiling worden TAPIJTEN alle vormen geleverd, voor J Wenteltrappen enz. In concurrentie met alle puders. OES naar ROTTERDAM Ivember 's morg. 4.u. .OTTERDAM naar GOES |>vember 's morg. 11.u. DES naar ROTTERDAM (Nov. 'smorg. 9,30 u. h ROTTERDAM Dec. 's morg. 11,— u. te Rotterdam bij den DE LANGE, op 'tHa- i Naarmate de oud-conservatieve partij aan invloed verloor en de christelijk-historische in gewicht toenam, heeft de liberale partij zich al meer en meer van haar oorspron kelijk standpunt verwijderd. Zij was gesterkt door een smaldeel der vroegere conservatieven en de aangroeiende macht der antirevolutionairen was haar een doorn in het oog. Beide omstandigheden waren oor/aak, dat zij een zwenking maakte naar rechts en daardoor nagenoeg op het standpunt der afgeleefde en uitstervende conservatieve partij te staan kwam. Een gedeelte echter-maakte die zwenking niet mede en ging op den ingeslagen weg voort, waardoor het al verder en verder van de moederpartij afraakte en thans langzamer hand als zelfstandigeradicale partij kan optreden. Nu is het ontegenzeggelijk, dat eene handeling als de liberale party in hare toenadering tot het conservatieve pro gram verrichtte, invloed moet uitoefenen op hare volgende daden en eveneens op den geest harer leden. Is men eenmaal een dwaalweg ingeslagen, dan moet men al verder daarop voort. Vandaar dat de liberalen tegenwoordig bij verkiezingen vaak hunne candidaten om hunne vroomheid en mildheid aanbevelen, dat ze met mannen als Six voor den dag komen, dat ze de Bronsveldianen durven assimuleeren. Maar ook is eene handelwijze als bovenvermelde nooit zonder invloed op den gedachtengang van hen, die er aan meedoen. Vele echt liberale onge- loovige lui, die vroeger voor een strikt-neu trale staatsschool ijverden, meenen nu, na een tiental jaren, dat een christelijk, een bijbelsch tintje er niet aan misstaan zou. Zelfs hield eene onderwijzersvergadering er zich mee bezig of het niet raadzaam is op de openbare school wat bijbelsch onder wijs te geven. Zoo leverde de heer Vorsterman van Oyen voor de vergadering der openbare onderwijzers uit het 4e district, den lOden November te Oostburg gehouden eene be schouwing over de drie volgende stellingen «I. De openbare school zondigt niet tegen «het bepaalde in art. 33 van de wet van «'78, wanneer zij in gemeenten zonder ge- «mengde bevolking gebruik maakt van «crucifix of bijbel, naar gelang het kerkge- «nootschap, waartoe de gemeentenaren behooren. «II. Voor de opvoeding en de algemeene «ontwikkeling der leerlingen is het ge- «wenscht, dat er "op de school eene bijbelsche «geschiedenis wordt ingevoerd, die de kin- «deren met de voornaamste in den bijbel «voorkomende gebeurtenissen bekend maakt. «III. De neutraliteit der school wordt «niet geschonden door het mededeelen van «feiten, maar wel door ze te waardeeren.» Tot zoover de drie stellingen, die geene aanleiding tot discussie gaven op de ver gadering. Zooals de lezer ziet, werd het op die vergadering uitgesproken en naar het schijnt door alle tegenwoordigen erkend, dat het voor de opvoeding en de algemeene ontwikkeling der leerlingen gewenscht is de kinderen met de voornaamste gebeurte nissen uit den bijbel bekend te maken. Dit feit teekent. Het is een bewijs voor de stelling hierboven verkondigd, dat de zwenking der liberale party invloed moet uitoefenen op den geest harer leden. Ettelijke jaren geleden werd in het Zuiden het vroegere anti-revolutionaire blad van Zeeland, de liberale partij voorgesteld als een matrone, in een leunstoel gezeten, met een bak vol zand op den schoot. Met milde hand wierp zij het den voorbijgangers in de oogen. Doch gelukte haar dit niet dan nam zij tot haar aldwingende knots de toevlucht. Zoo slaagde zij in al hare ondernemingen. We willen in het midden laten of' die schildering juist was. Ieder, die de liberale party van vóór eenige jaren heeft gekend., zal dit het best voor zich zalven kunnen beoordeelen. Doch, als de teekerdng juist geweest is, dan mag de matrone thans wel voorgesteld worden met haren knots achter den stoel en een dik boek in de hand, op welks rug met fraaie, ouderwetsche letters het woord Biblia te lezen staat. We zien haar dunkt ons, in detmoedige houding, over den bijbel gebogen, zitten blaren en blaren, totdat ze eindelijk uit roept «Maar wat voor bijbel moet ik de jeugd dan geven? Mijne zonen verlangen een schoolbijbel voor hunne kinderen. Zij zeggen dat het tegenwoordige geslacht er behoefte aan heeft en 't is waar, we hebben den kinderen al zoolang het hoofd volge propt, maar hun niets voor het hart gegeven. Maar hoe moet ik dien schoolbijbel dan inrichten?» En juist op het vervaardigen van zoo'n moderne schoolbijbel zou het aankomen, als den openbaren onderwijzers verlof gegeven werd bijbelsche geschiedenis op de school, 't zij in boek of in verttlling te onderwijzen. Maar dit nog eens buiten rekening gelaten. Is er mogelijkheid op, dat er ooit een algemeen bijbelsche ge schiedenisboek voor de openbare school ingevoerd kan worden Natuurlijk niet, de katholieke openbare scholen zelfs buiten rekening gelaten. Is er dan mogelijkheid op, dat de bijbelsche geschiedenis ooit leervak op de openbare school zal worden, zij het ook niet verplichtend voor scholen, waarde gemeentenaren allen katholiek zijn. Al evenmin ten minste menigmalen zou er botsing komen tusschen den gemeenteraad, die wel of niet en den hoofdonderwijzer, die niet of wel voor de bijbelsche geschiedenis op de school was. En ook, hoe zou het moeten gaan op eene school, gelijk wij er een kennen, waar een« ietwat orthodoxe, een beslist moderne, een israëlietische en een katholieke onderwijzer zijn, terwijl het hoofd zegt «niks» te wezen. Maar gesteld eens, dat de regeering den hoofdonderwijzers vrijliet, voor het geval, dat er van wege de onderwijzers of de ouders geene verhindering was, de bijbel sche geschiedenis te vertellen en wel op eene .wijze, dat de neutraliteit der school daarmede niet geschonden werd, wie zou daardoor gebaat worden De openbare school De ouders De kinderen O. i. geen van drieën. Om met de kinderen te beginnen, wat zullen zij er aan hebben, zoo hun slechts de naakte gebeurtenissen, zonder meer wij bedoelen niet met dog matiek medegedeeld worden. Evengoed kunnen zij dan geschiedenissen uit hetda- gelijksche leven hooren. Geestdrift, zal den verteller niet kunnen bezielen, want is dat het geval, dan moet hij in waardeering vervallen, dan zal zijne subjectieve beschou wing aanstonds de bovenhand hebben. Maar genoeg. Is het in 't belang der openbare school zelve, zoo zij een carricatuur der christelijke wordt? De openbare onderwij zers meenen altijd, dat eene christelijke school alleen onderscheiden wordt van de hunne door het bijbelschei onderwijs. Zij kennen de drijfkracht niet van het christelijke beginsel, dat het onderwijs door zuurt. En daarom verlangen sommigen, zij het dan ook voor het welslagen der opvoeding van de leerlingen, eene dosis bij belsche geschiedenis. Maar als de moderne onderwijzers] beginnen met op de school hunne moderne bijbelbeschouwing te ver kondigen, want daarin zouden zij van zelve moeten vervallen dan zal het op vele plaatsen gaan, zooals het thans gaat in gemeenten waar moderne dominees hun ougeloofstheorieën aan den man brengen zij zullen er de scholen leeg preeken. Late men ze hun gang gaan, zij zouden binnen tien jaar of korter van hunne dwaling ge nezen zyn. En zouden de ouders er belang bij kunnen hebben, dat hun kroost weer als in vroeger dagen in «Het leven van Jezus» of «Het leven van Jo ef» las, of dat hun kleinen weer «De brave Hendrik» en «De vrome Anna» zaliger gedachtenis- se in handen kregen Ons dunkt dat een Hollandsche jongen van than» evengoed van zulke femelarij gruwen zou, als wij vroeger gedaan hebben, toen ons de poespas van het Groningsch Supranaturalisme ge- leeraard werd. En menige ongeloovige vader of ouder zou, als zijn kind hem vertelde, wat de meester of de mijnheer op school dien dag behandeld had, de vraag in zich voelen opkomen, of de onderwijzer nu toch niet wyzer was met den kinderen zulke kool te verkoopen. Gelukkig, dat de tijd nog verre is, zoo hij ooit komen zal, dat van regeeringswege zulk vertellen van bijbelsche geschiedenis op de school zal worden toegelaten. Toch kenteekent het den geest onzes tijds, dat de wenschelijkheid daarvan op eene verga dering van openbare onderwijzers wordt uitgesproken. V. 26 Nov. 1888. - Zeer juist zegt Damas in het Dagbl. V. Z. H., naar aanleiding van Dr. van Leeuwens optreden «Het hooger onderwijs stoi't jaarlijks zijne moderne academische wateren over het land uit, en het slib dat deze achter laten is niet vruchtbaar als Nijlslip. Tegen alle rechtvaardigheid in is hier in Nederland geen enkele Rijks-Universiteit te vinden, waar! een behoudende vaders hunne zonen gerustelijk kunnen zenden. Engeland heeft Oxford en Cambridgemaar welke keus hebben wij? wij hebben professoren, die zich gezamenlijk tegen regeeringsdaden ver klaren: of, tydens Schiedarnsche verkiezingen, zich het monopolie der vrijheid toeeigenen, daarbij den tegencandidaat uitmakende voor een symbool van tyrannie. Risum teneatis, amici (dat wil zeggen lacht niet, vriendende tyrannie zit veeleer in het Hooger onderwijs en zijne vrijzinnigheid, met uitzondering van elke andere historische richting. De heer W. de Rapper heeft eervol ontslag aangevraagd als Burgemeester van Westkapelle. Te Scherpenisse is Zaterdag onver wacht overleden de burgemeester, tevens sinds 1872 lid der provinciale staten voor Tolen, de heer D. Bolier Gz. Cortgeue. 24 November '1888. Verleden Donderdag had alhier eene vergadering plaats van het bestuur dezer gemeente met de verschillende polderbesturen. Aanleiding hiertoe was, dat vóór 32 jaren laatstge noemden zieh verbonden hadden jaarlijks eene vaste bijdrage voor den onderhoud der grintwegen aan de gemeente te ver strekken gedurende 32 jaren. Daar nu deze termijn weldra verstreken zal zijn, werd de vergadering gehouden ter bespreking over het verlengen der bijdrage en over het uitbreiden van het net dier wegen. Met ingenomenheid werd zulks door de verschillende polderbesturen begroet en zullen deze eerlang een daartoe betrekkelijk voorstel aan het oordeel van de [betrokken Ingelanden onderwerpen. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Waverveen (prov. Utrecht) de heer A. Timmerman cand. te Woltertsdy k teZierikzee J. v. Belkum te Steen wijk. Bedankt voor Alkmaar door Ds. D. J. Karres te Bruinisse. Chr. Ger. Kerk. Beroepen te Heinkenszand G. Dalhuijzen cand. te Geesteren (Gelderland.) Bedankt voor Schiedam door ds. J. A. Goedbloed te Zierikzee. Goes. Het kiescollege koos Vrijdagavond tot diakenen, in de plaats van de h.h. J. A. v. d. Hell en E. Sloover die niet meer in aanraking wenschtcn te komen de heeren J. A. Steketee met 28 en C. Marinisse met 18 van de 33 stemmen. Verder bekwamen de heeren H. J. Roskes 6J. Brouwer en J. Pijke ieder 2 stemmen. De aftredende ouderlingen W. J. v. d. Weert en J. P. Magielse werden herkozen en heb ben de herbenoeming aangenomen. Wolfaartsdijk. Door het College van Notabelen der Hervormde gemeente is tot kerkvoogd benoemd, in plaats van dhr. Joos van Damrae, die als zoodanig zijn ontslag heeft genomen, dhr. H. van Strien Jz., terwyl N. Valkier Nz., die aan de beurt van aftreding was, is herbenoemd. Sclioondijke. Den 9en Dec. a. s. hoopt Ds. Heldring van Middelburg dhr. Hoen- derdorst, benoemd evangelist voor Schoon- dijke en dhr. Reudink, benoemd evangelist voor Zuidzancle alhier in hun dienstwerk in te leiden. Meliskerke, 26 Now 1888. Gisteren werd als predikant by de Chr. Ger. gemeente alhier door Ds. A. Littooij predikant bij die gemeente te Middelburg, bevestigd Ds. C. Wydoogen De bevestiger had tot tekst gekozen Hond. 26:17 en 18. Des namid dags verbond de nieuwe leeraar zich aan zijne gemeente naar aanleiding van Rom. 1 16. Het kerkgebouw was zoowel des morgens als des namiddags met aandachtige toehoorders gevuld. Het aantal doleerende kerken bedraagt thans blijkens het jongst verschenen hand-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1