IERK (8) mantels sche Boot CHRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH Y00R ZEELAND. t." IUIJSEN, IÜ#i Sorteering: )ER WERELD, Bergervoet. imes- 1888. No. 146. Dinsdag II September. Tweede Jaargang, LIGNY, Goes. e Stoomtjalk DEN-VLAKE. k Co., 4 gulden. S naar ROTTERDAM TTERDAM naar GOES bootdienst ndienst. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTEXTIEN: Armverzorging. ly. De barmhartigheid bescherme met alle geestelijke en zedeljjke middelen, ook door middel van de hulp der politie en justitie de eerbaarheid en goede zeden en de eetbaren. Zondagsrust. Het fijne puntje van verschil. lV verkrijgbaar bij JDELBURG. Fabrieksmerk. aan. s bij den Heer letten. EN iber 's midd. 1.30 u. tember 's morg. 9.u. iS naar ROTTERDAM 3ept. 'smidd. 1,30 u. ROTTERDAM ept. 's morg. 9,u. te Rotterdam bij den E LANGE, op 'tHa- M. BOUWMAN. J BOS, irectie. Rotterdam Nieuwe kkenbrug. E L IJ K S ake vm. 6, nam. 1,30, 6 u vm. 8.-40, nm. 4,40, 6.5 en: vm. 4,20 en m. 12 u. nmiddellijk na aankomst 0 u. vm. en 6 u. nam. 0. van en naar het Spoor- t rijden. ZEEUW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prjjs per drie maanden franco p. p. Enkele nommers f0,95 - 0,025 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regeL meer 10 cent. ssingenMiddelburg. rekuren0 Rem. 5, Zeilm. 6.30, 2, 3,30, 5. 6.30 8. "10.15. 5,30, 7.15, 8,45, 10,15 4.15, 5,45, 7,15, 9, W nssclien Middelburg et lissingen. 6.20-j-, 8,—9,15-j-, 10,7^ nm l,40-[-,2,30, 3,3 T 7,30+, 8.30. 8.j-,9,10,1,11'77' 2.30f, 3,30, 4,307 5,30. 9,30. a. reizen aan waarbij a ir(t wordt aangelegd.. n leggen aan de Keersl Zij, die zich met 1 OCTO BER a, s. op dit blad wenschen te abonneeren, ontvangen de nog in deze maand verschijnende nummers GRATIS. Op den 30 Mei van dit jaar werd deze zaak door ds. Klaarhamer van Middelburg op de Zeeuwsche provinciale Diaconie Con ferentie in een twintigtal stellingen breed voerig toegelicht. Ieder van deze stellingen zou reeds stof geven voor een hoofdartikel. Wjj laten er enkele van volgen. 1. Reformatie in de bediening der barm hartigheid is dringend noodig. 2. De maitschappeljjke toestanden zou den anders en beter zijn, zoo de Kerk hare profetische en priesterlijke roeping niet zoo lang en zoo schrikkelijk bad ver waarloosd. 3. Het ambt der Diakenen is, de pries terlijke barmhartigheid namens de Kerk te oefenen. Door oefening van dit ambt moet ellende voorkomen ót gelenigd óf genezen worden. 4. Dp ellende, waarop de Diakenen hun arbeid rtohten is vooral de zedelijke en stoffelijke ellende, zoowel persoonlijke als maatschappelijke. 5 De maatschappelijke toestanden zijn diep treurig, en met *t oog op de toekomst schrikkelijk. Dit is de vrucht van de toepassing der revolutie-beginselen in school en huis en kerk, in maatschappij en staat. 6. Zullen Diakenen met vrucht deze ellende bestrijden, dan dient er o. a. óók te zjjn éenheid, (niet eenvormigheid) in de handeling en saamwerking, niet slechts lokaal en classikaal, maar ook van alle gereformeerde diakonieën in ons land. Daartoe zullen de Diaconieën der ver schillende kerken goede correspondentie moeten onderhouden. 7. Vooral in drie zonden komt de zede- ijke en stoffelijke ellende sterk uit, en wordt er tevens door verergerd, n.l. in 't xtuperisme en in 't socialisme en in de Prostitutie. 8. De Bedienaars van de barmhartig heid moeten ook tegenover deze drie in t oog houdena. dat het recht en de ietde Gods oorsprong en kracht is der barmhartigheid, en dat het utilisme onder eiken .vorm haar graf is; b. dat bier niet slechts moet gelenigd maar ge nezen en voorkomen; c. dat zij niet het kwade hebben te wreken, doch met en naar de Wet en het Getuigenis moeten dringen en dwingen tot het goede. Pauperisme, Socialisme, Prostitutie. De volgende punten kwamen nog in ZEerw. betoog voor. Op de behandeling van net bestaan en de oorzaken der maatschap pelijke toestanden, volgen de mogelijke ge neesmiddelen der ellende. Het pauperisme mag niet gerekend worden tot 's Heeren voorzienig bestel, preaken 22:2) maar moet beschouwd as een zondig verschijnsel, dat de vrucht i van- en straffe Gods is over de zonde 00f "wsgezin en maatschappij gepleegd in het dienen der zinnen (1 Joh 2 :16), ln net afgaan van die ordonnantiën s> Welke de huiselijke en maatschap* peljjke betrekkingen en verhoudingen be palen. Het moet bestreden en voorkomen in verstandige Prediker 8:5 en 6), lijdzame, langmoedige, zachtmoedige, dienende liefde, welke uitgaat o. a. van Genesis 3 18, 19, en in 't oog houdt o. a. Spreuken 1025 en 13 14, en Lukas 12 15, en 2 Ihes- salonicensen 31012, en tevens in toe passing tracht te brengen de beginselen van Leviticus 25 en Deuleronomium 15. Ook bedenke de Diaken, dat het is een chronische niet alleen stoffelijke maar ook stedelijke verarming van de benedenste lagen der maatschappij; dat het meest voorkomt in onze over bevolkte steden meer gevonden wordt waar Rome dan waar Geneve overwegenden invloed heeft meer voorkomt in fabrieksdistricten, dan waar handel of landbouw ot veeteelt hoofd bron van bestaan is. 11. De Diaken moet trachten de geeste lijke en zedelijke en stoffelijke ellende, door het socialisme veroorzaakt of verergerd, te lenigen, te genezen en te voorkomen. Hij doe dit praktisch opvoedend, hel pende den ellendige ontkomen. Hij bedoelt niet zoozeer de bestrijding van het socialisme als de redding van den socialist. 12. Het socialisme bezondigt zich hoofd zakelijk tegen het le en het 5e gebod. Het is eene poging van den naar hart en hoofd bedorven mensch, om door middel der revolutie aan de ellende te ontkomen en gelukkig te worden. Het geluk stellende in de drie stukken in 1 Johannes 216 genoemd. 13. Er is geen stand of rang in onze maatschappij die niet mede schuldig staat aan het feit, dat er socialisme is en dat er socialisten zijn. 14. De Diaken houde aan op het beleven van wat Zondag 34 vraag 9b en 95 en Zondag 38 en 39 van onzen Catechis mus leeren. In den eisch van Jesaja 820 ligt alleen de genezing en het voorbehoedmiddel. 15. Bij het socialisme geldt het niet den arme maar den werkman. Laat Diakenen ook al het hunne doen om te verkrijgen, een wetboek van den arbeid bevattende bijv. met de 30 titels genoemd in 297 van «Ons Program», een wet tot handhaving van den rustdag, een wet beschermende handel en nijver heid, enz. Laat Diakenen trachten nu reeds in de afzonderlijke gevallen voor den Christen werkman te verkrijgen wat in de vorige alinea bedoeld wordt. Hij vergete daarbij niet dat de daar genoemde zaken hem wel helpen in de bereiking van zijn doel, maar den wortel van het kwaad niet aantasten. 16. Een der sehrikkelijkste zonden is de hoererij in al haaf vormen. Met het misbruik van wijn en sterke dranken hand aan hand gaande, is zij in onze dagen ook in ons Vaderland een der meest algemeene zonden. Zij verwoest niet enkel het lichaam maar vooral ook doodt zij de krachten der ziel zij stompt het zedelijk gevoel af, zij doodt alle zedelijk beset; maakt onvatbaar voor eiken zedeljjke» prikkel. Zij is een der oorzaken van 't zoo zeer toenemend aantal krankzinnigen. Zij is een misdaad tegen God en den naaste, een vergrjjp aan 't goddelijk en menschelijk recht. 17. Naarmate de vreeze des Heeren en ook de uiterlijke dienst des Heeren afnemen, neemt deze zonde toe. Zij staat met tal van andere zonden in verband, en vindt in onze 19e eeuwsche huiselijke en maatschappelijke toestanden een maar al te vruchtbaren bodem. 18. De Diaken bedenke, dat hij hier te doen heeft met een daemonische macht die niet uitvaart dan door vasten en bidden. Hier moeten ter vruchtbare bestrijding huisgezin, kerk en school en staat saam- werken. (Wat de taak van den staat aan gaat, leze men «Ons Program» 191, 192, 193.) De hulp van eerbare, godzalige vrouwen is hier onontbeerlijk. Zij helpe bevorderen al wat rein is en lieflijk en al wat wel luidt, gemeten niet naar den maatstaf eener moraal, die los is van God en in den mensch haar oor sprong en doel heeft, maar van die, welke uitgaat van de heiligheid en gerechtigheid Gods, welke tot maatstaf heeft de Weten het Getuigenis, welker drijfveer is de liefde, en welker doel is de eere Gods door het welwezen en welleven van het schepsel. Deze stellingen gaven aanleiding tot een langdurige samenspreking, aan het einde waarvan een besluit genomen werd, met alge meene stemmen, om ter besttijding van pauperisme, socialisme en prostitutie samen werking van alle diaconieën in Zeeland te zullen zoeken, en daartoe te onderhandelen met diaconiën in de Ned. gereformeerde kerken (doleerende en niet-doleerende) christelijk gereformeerden en afzonderlijke Gereformeerde Gemeenten. Of deze poging tut saamwerking tusschen de verschillende Diaconieën gelukt is, hebben wij nog niet ge- hoord.Maar de lof kan aan de doleerende kerken niet onthouden worden, dat zij met een ruim hart en een open oog voor de sociale noo- den, deze zaak, die reeds veel te lang sliep, hebben aangepakt. De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, gevolg gevende aan het (ioor de regeering uitgesproken verlangen, heeft aan den minister van waterstaat voorstellen gedaan omtrent een beperkten treindienst voor personenvervoer op den Zondag. Indien die voorstellen door de regeering worden goedgekeurd zal met den beperkten Zondagsdienst eene proef worden genomen voor eene periode van drie maanden, aanvangende op den len December e. k. De voorstellen berusten op het beginsel der Zondagsrust. Aan meer dan 10% van het treinpersoneel zal hetzij een geheel vrije Zondag, hetzij een zeer verlichte dienst van slechts enkele uren op dien dag worden verzekerd. Dit resultaat kon natuurlijk niet zonder zeer ingrijpende maatregelen verkregen werden. Ook deze verbetering danken wjj aan het optreden van de nieuwe regeerir.g. Eere aan bovengenoemde maatschappij, dat zij in dezen met de regeering een lijn trekt. In Engeland is veel beperkter Zondags dienst dan door haar wordt voorgesteld, en daar gaat het toch goed, zelfs in de groote wereldstad Londen. Vooral in de verkiezingsdagen zjjn er vele liberalen, die nog met kerk en godsdienst iets ophebben. Maar voor hen, die goed opmer- ken, is het duidelijk, dat het fijne puntje van verschil tusschen liberalen en anti-revo lutionairen hierin wordt gevonden, dat wij erkennen De Koning regeert bjj de gratie Gods», terwijl de liberalen leeren«De Koning regeert bjj degrade van het Volk.» Dit kwam kortgeleden weer bij vernieu wing aan het licht. Den 31sten Aug. ver scheen in «Eigen Haard» een zeer lezens waardig stuk, getiteld«Prinsesje», en het zal ieder Christenhart goed doen daarin te lezen, hoe onsPrinsesje wordt opgevoed. Maar wat zegt nu de begaafde schrijfster aan het einde Letterljjk dit «De tjjd (zal komen) dat Prinsesje, als een schoone, verstandige Koningin, uit de handen \an een liefhebbend volk den ouden schepter zal ontvangen waaronder wjj reeds meer dan drie eeuwen gelukkig zjjn geweest.» Zoo schrjjft Louise B. B. maar wij houden ons aan de aloude waarheid«Door Mij regeeren de koningen en heerschen de heersehers, zegt God,» en van harte hopen we, dat de uitnemende opvoeding, die ons Prinsesje van onze geliefde Koningin ont vangt door God zoo zal gezegend worden, dat we eenmaal, zij het spade, in Koningin Wilhelmi'na eene vorstin mogen bezitten, die de vreeze des Heeren als het beginsel van alle wijsheid heeft leeren kennen. Zegt het voort. Wij hebben hier en daar, nog wel uit den mond van bestudeerde mannen, de klacht opgevangen dat de Unie, die zoo jjvert voor ons christelijk volksonderwijs, bestuurd wordt door enkel doleerenden of marionetten van dezen. Deze meening is zeer onjuist. Immers het bestuur der Unie telt op het oogenblik tien ledentot de doleerenden behooren de heeren Lohman, Kuyper en van Beeck Calkoen tot de niet-doleerenden de heeren J. C. Fabius, ds. Pierson, Eub- saam en Derksen; van drie hunner zal zeker wel niet beweerd worden, dat zjj hunne instemming met het doleeren hebben betuigd. Nog bestaat er zekerheid dat de drie vacatures in het bestuur minstens door twee «synodalen» (vergunt ons dit woord) zullen vervuld worden. Immers de heeren ds. de Geer, Huber en Oppedijk zjjn nog geen doleerenden. De overigen zijn christelijk gereformeerd (Noordtzij, de Jonge en Brum- melkamp). Van de dertien bestuursleden zijn er dus drie, hoogstens vier doleerend. Men onthoude dit. 10 September '88. Bjj de verkiezing van twee hoofdin gelanden van het waterschap Schouwen in plaats van wijlen de hh. Mulock Houwer en Koole zijn gekozen de hh. J. C. v. d. Lek de

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1