lLEN. mantels NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Eisr. SE, Goes. 10EKEN CMRISTELIJK- HISTORISCH nes, Hanglampen Sorteering 1888. No. 142. L no 6 7 tmes- Zaterdag I September. Tweede Jaargang. ivenhaagsche heekbank iUHRKOLEN, I-Huishoudster, 4 gulden. LIGNY, Goes. 'illen en Zalf. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: De kermis en de beschaving. Kerk- en Schoolnieuws. Rechtszaken. (Prijscourant gratis.) douloureux. De kwalen u-wijze zeer dikwijls in ■n meestentijds zijn zij 1 zij soms jaren 1 mg alle kwaamheid trotseeren, :ht het lijden te vermin- val hebB'en Holloway 's geslaagd in het bewerk ,-nezing. De Zalf oefent rzachtenden invloed op de daar zij de krampen ïjn vermindert. De aan :dig zachter en de tijden r, totdat zij geheel en al _n genezen liet lichaam ri verzwakten toestand, en in staat van gezondheid Personen, die maanden iek en gezwellen te kaïn zijn na het gebruik der oflijk k ii'ten tijd genezen R DEN NIEUWEN CUR ERE BURGERSCHOOL tHANDEN BIJ G. M. KLEMKEKK. uw, ELKEN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers- 0,026 UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 een. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regef. meer 10 cent. r leen onder eerste hy- op Landerijen en Huize" ig te betalen in eens, M muïteiten. inlichtingen te bekonten E. GERLACH, te Mtd- 1HT DEZE WELK e lading SE en C. PUVEKOT-^ vraagt tegen 1 Octobei m van den Burger- even franco letter D. <»1 litgevef dezes. Moeten we in onzen tijd, die zich zoo op en top beschaafd npemt, nog aantoonen, tot welke dierlijke onbeschaafdheden het kermisvermaak voort Het blijkt wel. An ders zouden we niet telkens opnieuw de scharen zich zien aangorden, om waar de kermis afgeschaft werd ze weder in te voeren en waar ze nog bestaat, aan te houden. Een tafereel dier kermiszonden op te hangen behoeft niet. Telkens zijn kranten er zóó vol van, dat men er lielst van zwijgt. Bovendien moet men telkens naar woorden zoeken die het gevoel niet kwetsen. Men heeft reeds genoeg van de kermis als men er op let, wie in de eerste plaats die barbaarsche pleiziermarkt weer willen invoeren of in standhouden. Het zijn ge woonlijk le Zij die van pleziergeld der burgers moeten leven. 2e. Zij die in het ééntonige leven, waarin men toch wat moet hebben tot afwisseling, het beste salon der variëteiten in de kermistenten zien. 3e. Zij die meenen door een kermis het volks vermaak en het menschdom te kunnen veredelen. Tot het voorste gelid behooren als men weet, de kroeghouders van alle soort. Hetzij hurinë winkels heeten tapperijen, herhergen, logementen, hotels, bierhalles of estaminets. Hetzij ze den leugenachtigen naam hebben van Sociëteiten en koffiehuizen. Tusschen twee haakjes gezegdEr is in geheel Nederland geen koffiehuis. Onze taal liegt hier. Even sterk, als de bordjes «niet te huis» bij de menschen die wel te huis zijn, maar belet zijn iemand te ontvangen. Kof fiehuizen zijn in de Mohamedaansche landen. Onze koffiehuizen zijn drankhuizen en socië teiten. Clubs, loges en kolleges zijn namen die voor alle vereenigingen passen, waar mede men drank- en spellust bedekt. Drank speelt de hoofdrol bij de kermis. Vergissen wij ons Moeten wij niet zeggen sterken drank Ach neen. Het wordt best verstaan. Het woord drank voor sterken drank is zoo geijkt, dat het al raar klinkt: koffie is drank. Hij is «aan den drank»! Wie denkt nu hierbij ooithij is «aan de koffie»! Drank, alcohol, spiritus, bier, cognac, wijn doen de kermis leven. Wie kan pret hebben zonder sterken drank «Komt, vult het glaasje nog eens aan, Want als we dood zijn, d a n is 't g e d a a u». Dan is 't g e d a a n verdoolde kermisgangers Dan eerst begint hetWat begint dan Dan begint het leven eerst. Maar het leven onder het oordeel. Het leven van eeuwig wel of eeuwig wee. Maaiende wat gij gezaaid hebt. Er is nooit een van teruggekomen roept men dat zeggen ons zelfs vele dominees. Zij liegen het. Laat u niet misleiden. Maar gelooft de woorden van Jezus, die dood is geweest en weer levend is geworden in alle eeuwigheid. De kermis moet de dranknering stijven. Zij legt het dus toe op uw zak, op uw leven aan. Dronkenschap en vechtpartijen, zij gaan samen. Het «bekkensnjjen» en kloppen onder de vechtlustige boeren-, burger en soldatenjongens is hier en daar als algemeen en historisch bekend. Al de kermispret eindigt dikwijls in bloedstortingde politie moet verzwaard worden en de provoosten of «spek kamers» zijn soms te klein. Moet het ny hiervoor kermis zijn Moe, de regeering daarvoor plechtig tot heil van stad en lande tot een jaarmarkt besluiten? Is de gruwel al niet groot genoeg, dat de schatkist van eiken vier centsborrel dien men drinkt, drie centen in de landsschatkist stopt Moet het edelachtbaar bestuur het drank- debiet nu nog eens driemaal opstuwen door zulk een kermis, nadat zij driemaal de waar de van dat vuurwater zoo noemen som mige heidenen de jenever in de schat kist steekt en driemaal meer de gevange nissen of de politiekamer daardoor vullen Dat is nu de beschaving zegge de wari- beschaving der kermis. Maar dan nog Als de drank is in den man, Is de wijsheid in de kan. Het laatste peil der kermisbeschaving is echter bij dit alles de afgrond van het verlies van eer, waarbij het geldverlies eene bagatel is. Schennis der eerbaarheid van jonge dochters en jonkmannen. Of hebben deze laatsten geen eerbaarheid te verliezen Wij moeten de sluiers hier dicht laten, want een tipje slechts opgelicht, en we schrikken als we zien wat onze publieke banen, wandeldreven en plantsoenen soms te aanschouwen geven wat de Heidenen in hunne barbaarschheid tot de mysteriën of geheimzinnige werken der duisternis be perkten, in dichtgesloten wouden, diepe spe lonken en onderaardsche afgodstempels. Hoe- velen hebben niet door de kermis al hun eer verloren, en zijn genoodzaakt een ge dwongen huwelijk aan te gaan, of voor altijd geschandvlekt te blijven als ontuchtigen. Gezwegen van de heimelijkheden der ka binetjes in de wafels-, beignets- en zuurkra men. Gezwegen van de spiegels des ge heimsvan de mooie, lange en dikke dames enz. De kermissen vermoorden het laatste ziertje beschaving en eerbaarheid. Hiermede zijn ook zjj weerlegd die meenen, dat een mensch toch wat moet hebben, want de kermissen doen verliezen wat men nooit kan terugkoopen voor geen goud ter wereld. De kermissen zijn de verbastering in plaats van de veredeling van het volksver maak. Zij zijn één roes, zonder indrukken van dood of eeuwigheid, waarin niet zelden de dood, een overval of cholera verrasten de kermisgasten dansende den dood in de kaken gevoerd worden En ginds bij de linden klonk vedel en trom Daar draaide en daar zwaaide de vroolijke drom Daar woelde en krioelde het alles dooreen Maar lijden en sterven daaraan dacht er geen Uitgegeven als traktraatje van wege de a'd.. Haarlem, der Chr. Nat. Geheel. Onth. Sereen.) 31 Augustus '88. Heden vierde onze beminde Prinses Wilhelmina haar achtsten verjaardag. De gebeden der Natie vergezellen dit dierbare Kind, deze laatsteband die ons met het dierbare Oranjehuis vereenigd houdt. Dat het Gode be- hage haar te doen opwassen in de kennis die nooit vergaat, en haar toe te rusten met alle gaven des verstands en des harten, die haar in staat stellen in later dagen zij het spade het Nederlandsche volk naar eisch te regeeren. Tet amanuensis aan de H. B. S. te Goes is benoemd, voorloopig voor den tijd van een jaar, J. van Riet. (G. Crt.) Tot gemeente veldwachter te Scher- penisse is benoemd A. Hendrikse, thans in dienst bij het wapen der koninklijke mare- chaussé, standplaats Oss (N. Brabant). Volgens de N. R. C. zullen binnen kort de post en telegraafkantoren te Vlissin- gen vereenigd worden. Bij kon. Besluit is het maximum der vergunningen te Grijpskerke op twee ge bracht. Prov. blad no 77 bevat de volgende circulaire van den commissaris des konings gericht aan de burgemeesters in Zeeland. Bij het op 26 dezer in werking tredend Kon, besl. van 1888 (Stbld no 142), wordt, met intrekking vau het besluit van 9 April 1884 (Stbl. no 48),verboden de in- en door voer van buiten'slands van varkens, van versch en gezouten varkensvleesch en van ongesmolten vet, klauwen, mest en verderen afval van varkens. De minister van binnenl. zaken heeft mij echter gemachtigd om, tot wederopzegging toe en in geen geval langer dan voor twee maanden achtereenvolgens, aan de ingezete nen dezer provincie alwijlring toe te staan van dat verbod, voor zooveel betreft versch er, gezouten varkensvleesch, ongesmolten vet, klauwen, mest en verderen afval van varkens mits daarbij aan de volgende voorwaarden worde voldaan a dat in de aan mij gerichte, op zegel gestelde aanvrage vermeld worden de aard en hoeveelheid der in- of door te voeren artikelen, en de plaatsen van herkomst en bestemming b dat bij de aanvrage worde overgelegd een bewijs, waaruit genoegzaam blijkt dat de in- of door te voeren artikelen komen uit eene plaats, niet bezocht door besmet telijke ziekten waaraan varkens onderhevig zijn; c dat de goederen behoorlijk zijn verpakt of gedekt, bij het vervoer buiten aanraking blijven met vee en in de voer-of vaartuigen in afzonderlijke bergplaatsen, niet voor vee- vervoer bestemd, worden geplaatst. Dienonverminderd behoud ik mij voor, voor elk geval in het bijzonder, zoodanige voorzorgen van bijzonderen aard voor te schrijven, als in het belang van het weren van besmetting wegens lokale of andere omstandigheden, bij het vervoeren, opleggen en behandelden der in- of door te voeren artikelen noodig zullen voorkomen. Ned. Herv. Kerk. Bedankt voor St, Philipsland door dr. T. Westrik te Schiedam voor Nijega door H. J. Westrik te Oud-Vosmeer. Beroepen (toez.) te Hooge Zwaluwe ds. E. Loen te Grijpskerke: te Heinkenszand P. Flieringa te Babyloniënbroek. (N. Brab.) Van de 29 predikantsplaatsen in Zuid Beveland zijn er tien vacant namelijk een te Goes, 's Heer Hendrikskinderen, Kattendijke, Heinkenszand, Ellewoutsdijk, Oudelande, Nisse, 's Gravenpolder, Schore en Bath. In den ring Borsele zijn sinds het vertrek van ds. v. d. Nieuwenhuizen vijf van tie tien plaatsen onbezet. Kruiningen. Alhier heeft de 'collecte voor «de Unie» opgebracht f 110,40 dat is tlO minder dan ten vorigen jare. Een echtpaar uit Koudekerk a. d. Rijn dat zich bij de doleerenden had aangesloten en hun kind aldaar had doen doopen, heeft hierover berouw getoond. Het is tot de hervormde kerk teruggekeerd de hervormde predikant heeft daarop bedoeld kind her doopt. De liotterdamsche Courant noemt dit het eerste geval van dien aard. Te Utrecht slaagde voor het examen f. o. fransche taal o. a. maj- S. .1. de Wa- gemaker te Amsterdam. Per Tel. Kortgene. De gemeenteraad heeft benoemd tot onderwijzer den heer Kloos ter te Ellewoutsdijk. Synode der Christ. Geref. Kerk t# Assen. Als resultaat eener driedaagsche beraad slaging over de vereeniging met de dolee- leerende Ned. Gereformeerde kerken is uit een vijftal voorstellen, dat van Ds. Beuker met 30 van de 40 stemmen aangenomen, luidende aldus Voorstel-BEUKER. Overwegende, dat de Ned. Geref Kerken in belijdenis, Kerkenordening en Liturgie volkomen met ons overeenstemmen, zijn we tot vereeniging met de Kerken ten volle bereid, wanneer, zjj wat dit eerste punt van behandeling betreft slechts het navolgende verklaren 1°. Dat zij de Doleerenden in gehoor zaamheid aan 's Heeren Woord en in over eenstemming met art. 27— 29 onzer Belij denis, met het Ned. Herv. Kerkgenootschap, zooals het sedert 1816 met zijne organisatie, besturenen reglementen bestaat, volkomen gebroken hebben. 2° Dat zjj de afscheiding van gemeld genootschap, zooats ze in 1834 plaats had, erkennen als geschied te zijn in gehoorzaam heid aan en in overeenstemming met Gods Woorden daarmede ook de plaatselijke gemeenten der Chr. Gerf. Kerk als wettige openbaring van het lichaam Christi. 3°. Dat zij niemand in hun lidmatenboek inschrijven, dan alleen de zoodanigen, die instemming met de Gereformeerde leer betuigd en onderwerping aan de kerkelijke tucht beloofd hebben. 4° Dat zij geen attesten afgeven en aannemen dan van erkende kerken, die met de Synodale hiararchie hebben gebroken. 5° Dat zij geen gemeenten meer zullen organiseeren daar, waar er reeds eene Chr. Geref. Gemeente bestaat, tenzij de plaatselijke kerkeraad en Gemeente van het synodale tot het Gereformeerde terrein overgaan. Het gerechtshof te 's Gravenhage behan delde Woensdag in hooger beroep de zaak van E. W. Mus te Zierikzee, die door de Zierikzeesche rechtbank veroord. was tot f25 boete, met aanplakking op zijn kosten van het vonnis. De heer W. A. Ochtman, lid van den raad te Zierikzee en voorzitter vad de vereeniging De Ambachtsschool had namelijk in den raad gezegd dat M. in den-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1