lLEN.
mantels
NIEUWSBLAD
VOOR ZEELAND.
Eisr.
SE, Goes.
10EKEN
CMRISTELIJK-
HISTORISCH
nes, Hanglampen
Sorteering
1888. No. 142.
L no 6 7
tmes-
Zaterdag I September.
Tweede Jaargang.
ivenhaagsche
heekbank
iUHRKOLEN,
I-Huishoudster,
4 gulden.
LIGNY, Goes.
'illen en Zalf.
VERSCHIJNT
G. M. Klemkerk, te Goes
F. P. D'huy. te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIES:
De kermis en de beschaving.
Kerk- en Schoolnieuws.
Rechtszaken.
(Prijscourant gratis.)
douloureux. De kwalen
u-wijze zeer dikwijls in
■n meestentijds zijn zij
1 zij soms jaren 1 mg alle
kwaamheid trotseeren,
:ht het lijden te vermin-
val hebB'en Holloway 's
geslaagd in het bewerk
,-nezing. De Zalf oefent
rzachtenden invloed op de
daar zij de krampen
ïjn vermindert. De aan
:dig zachter en de tijden
r, totdat zij geheel en al
_n genezen liet lichaam
ri verzwakten toestand, en
in staat van gezondheid
Personen, die maanden
iek en gezwellen te kaïn
zijn na het gebruik der
oflijk k ii'ten tijd genezen
R DEN NIEUWEN CUR
ERE BURGERSCHOOL
tHANDEN BIJ
G. M. KLEMKEKK.
uw,
ELKEN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95
Enkele nommers- 0,026
UITGAVE VAN
EN
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 een.
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regef.
meer 10 cent.
r leen onder eerste hy-
op Landerijen en Huize"
ig te betalen in eens, M
muïteiten.
inlichtingen te bekonten
E. GERLACH, te Mtd-
1HT DEZE WELK
e lading
SE en C. PUVEKOT-^
vraagt tegen 1 Octobei
m van den Burger-
even franco letter D. <»1
litgevef dezes.
Moeten we in onzen tijd, die zich zoo op
en top beschaafd npemt, nog aantoonen,
tot welke dierlijke onbeschaafdheden het
kermisvermaak voort Het blijkt wel. An
ders zouden we niet telkens opnieuw de
scharen zich zien aangorden, om waar de
kermis afgeschaft werd ze weder in te voeren
en waar ze nog bestaat, aan te houden.
Een tafereel dier kermiszonden op te
hangen behoeft niet. Telkens zijn kranten
er zóó vol van, dat men er lielst van zwijgt.
Bovendien moet men telkens naar woorden
zoeken die het gevoel niet kwetsen.
Men heeft reeds genoeg van de kermis
als men er op let, wie in de eerste plaats
die barbaarsche pleiziermarkt weer willen
invoeren of in standhouden. Het zijn ge
woonlijk le Zij die van pleziergeld der
burgers moeten leven. 2e. Zij die in het
ééntonige leven, waarin men toch wat
moet hebben tot afwisseling, het beste salon
der variëteiten in de kermistenten zien. 3e.
Zij die meenen door een kermis het volks
vermaak en het menschdom te kunnen
veredelen.
Tot het voorste gelid behooren als men
weet, de kroeghouders van alle soort. Hetzij
hurinë winkels heeten tapperijen, herhergen,
logementen, hotels, bierhalles of estaminets.
Hetzij ze den leugenachtigen naam hebben
van Sociëteiten en koffiehuizen. Tusschen
twee haakjes gezegdEr is in geheel
Nederland geen koffiehuis. Onze taal liegt
hier. Even sterk, als de bordjes «niet te
huis» bij de menschen die wel te huis zijn,
maar belet zijn iemand te ontvangen. Kof
fiehuizen zijn in de Mohamedaansche landen.
Onze koffiehuizen zijn drankhuizen en socië
teiten. Clubs, loges en kolleges zijn namen
die voor alle vereenigingen passen, waar
mede men drank- en spellust bedekt.
Drank speelt de hoofdrol bij de kermis.
Vergissen wij ons Moeten wij niet zeggen
sterken drank Ach neen. Het wordt best
verstaan. Het woord drank voor sterken
drank is zoo geijkt, dat het al raar klinkt:
koffie is drank. Hij is «aan den drank»!
Wie denkt nu hierbij ooithij is «aan
de koffie»! Drank, alcohol, spiritus, bier,
cognac, wijn doen de kermis leven. Wie
kan pret hebben zonder sterken drank
«Komt, vult het glaasje nog eens aan,
Want als we dood zijn, d a n is 't g e d a a u».
Dan is 't g e d a a n verdoolde
kermisgangers Dan eerst begint hetWat
begint dan Dan begint het leven eerst.
Maar het leven onder het oordeel. Het leven
van eeuwig wel of eeuwig wee.
Maaiende wat gij gezaaid hebt. Er is
nooit een van teruggekomen roept men
dat zeggen ons zelfs vele dominees.
Zij liegen het. Laat u niet misleiden. Maar
gelooft de woorden van Jezus, die dood is
geweest en weer levend is geworden in alle
eeuwigheid.
De kermis moet de dranknering stijven.
Zij legt het dus toe op uw zak, op uw
leven aan. Dronkenschap en vechtpartijen,
zij gaan samen. Het «bekkensnjjen» en
kloppen onder de vechtlustige boeren-, burger
en soldatenjongens is hier en daar als algemeen
en historisch bekend. Al de kermispret eindigt
dikwijls in bloedstortingde politie moet
verzwaard worden en de provoosten of «spek
kamers» zijn soms te klein.
Moet het ny hiervoor kermis zijn Moe,
de regeering daarvoor plechtig tot heil van
stad en lande tot een jaarmarkt besluiten?
Is de gruwel al niet groot genoeg, dat de
schatkist van eiken vier centsborrel dien men
drinkt, drie centen in de landsschatkist stopt
Moet het edelachtbaar bestuur het drank-
debiet nu nog eens driemaal opstuwen door
zulk een kermis, nadat zij driemaal de waar
de van dat vuurwater zoo noemen som
mige heidenen de jenever in de schat
kist steekt en driemaal meer de gevange
nissen of de politiekamer daardoor vullen
Dat is nu de beschaving zegge de wari-
beschaving der kermis. Maar dan nog
Als de drank is in den man,
Is de wijsheid in de kan.
Het laatste peil der kermisbeschaving
is echter bij dit alles de afgrond van het
verlies van eer, waarbij het geldverlies eene
bagatel is. Schennis der eerbaarheid van
jonge dochters en jonkmannen. Of hebben
deze laatsten geen eerbaarheid te verliezen
Wij moeten de sluiers hier dicht laten,
want een tipje slechts opgelicht, en we
schrikken als we zien wat onze publieke
banen, wandeldreven en plantsoenen soms
te aanschouwen geven wat de Heidenen
in hunne barbaarschheid tot de mysteriën
of geheimzinnige werken der duisternis be
perkten, in dichtgesloten wouden, diepe spe
lonken en onderaardsche afgodstempels. Hoe-
velen hebben niet door de kermis al hun
eer verloren, en zijn genoodzaakt een ge
dwongen huwelijk aan te gaan, of voor
altijd geschandvlekt te blijven als ontuchtigen.
Gezwegen van de heimelijkheden der ka
binetjes in de wafels-, beignets- en zuurkra
men. Gezwegen van de spiegels des ge
heimsvan de mooie, lange en dikke dames
enz.
De kermissen vermoorden het laatste
ziertje beschaving en eerbaarheid. Hiermede
zijn ook zjj weerlegd die meenen, dat een
mensch toch wat moet hebben, want de
kermissen doen verliezen wat men nooit
kan terugkoopen voor geen goud ter wereld.
De kermissen zijn de verbastering in
plaats van de veredeling van het volksver
maak. Zij zijn één roes, zonder indrukken
van dood of eeuwigheid, waarin niet zelden
de dood, een overval of cholera verrasten
de kermisgasten dansende den dood in de
kaken gevoerd worden
En ginds bij de linden klonk vedel en
trom
Daar draaide en daar zwaaide de vroolijke
drom
Daar woelde en krioelde het alles dooreen
Maar lijden en sterven daaraan dacht
er geen
Uitgegeven als traktraatje van wege de
a'd.. Haarlem, der Chr. Nat. Geheel. Onth.
Sereen.)
31 Augustus '88.
Heden vierde onze beminde
Prinses Wilhelmina haar achtsten
verjaardag.
De gebeden der Natie vergezellen
dit dierbare Kind, deze laatsteband
die ons met het dierbare Oranjehuis
vereenigd houdt. Dat het Gode be-
hage haar te doen opwassen in de
kennis die nooit vergaat, en haar
toe te rusten met alle gaven des
verstands en des harten, die haar
in staat stellen in later dagen
zij het spade het Nederlandsche
volk naar eisch te regeeren.
Tet amanuensis aan de H. B. S. te
Goes is benoemd, voorloopig voor den tijd
van een jaar, J. van Riet. (G. Crt.)
Tot gemeente veldwachter te Scher-
penisse is benoemd A. Hendrikse, thans in
dienst bij het wapen der koninklijke mare-
chaussé, standplaats Oss (N. Brabant).
Volgens de N. R. C. zullen binnen
kort de post en telegraafkantoren te Vlissin-
gen vereenigd worden.
Bij kon. Besluit is het maximum der
vergunningen te Grijpskerke op twee ge
bracht.
Prov. blad no 77 bevat de volgende
circulaire van den commissaris des konings
gericht aan de burgemeesters in Zeeland.
Bij het op 26 dezer in werking tredend
Kon, besl. van 1888 (Stbld no 142), wordt,
met intrekking vau het besluit van 9 April
1884 (Stbl. no 48),verboden de in- en door
voer van buiten'slands van varkens, van
versch en gezouten varkensvleesch en van
ongesmolten vet, klauwen, mest en verderen
afval van varkens.
De minister van binnenl. zaken heeft mij
echter gemachtigd om, tot wederopzegging
toe en in geen geval langer dan voor twee
maanden achtereenvolgens, aan de ingezete
nen dezer provincie alwijlring toe te staan van
dat verbod, voor zooveel betreft versch er,
gezouten varkensvleesch, ongesmolten vet,
klauwen, mest en verderen afval van varkens
mits daarbij aan de volgende voorwaarden
worde voldaan
a dat in de aan mij gerichte, op zegel
gestelde aanvrage vermeld worden de aard
en hoeveelheid der in- of door te voeren
artikelen, en de plaatsen van herkomst en
bestemming
b dat bij de aanvrage worde overgelegd
een bewijs, waaruit genoegzaam blijkt dat
de in- of door te voeren artikelen komen
uit eene plaats, niet bezocht door besmet
telijke ziekten waaraan varkens onderhevig
zijn;
c dat de goederen behoorlijk zijn verpakt
of gedekt, bij het vervoer buiten aanraking
blijven met vee en in de voer-of vaartuigen
in afzonderlijke bergplaatsen, niet voor vee-
vervoer bestemd, worden geplaatst.
Dienonverminderd behoud ik mij voor,
voor elk geval in het bijzonder, zoodanige
voorzorgen van bijzonderen aard voor te
schrijven, als in het belang van het weren
van besmetting wegens lokale of andere
omstandigheden, bij het vervoeren, opleggen
en behandelden der in- of door te voeren
artikelen noodig zullen voorkomen.
Ned. Herv. Kerk.
Bedankt voor St, Philipsland door dr.
T. Westrik te Schiedam voor Nijega
door H. J. Westrik te Oud-Vosmeer.
Beroepen (toez.) te Hooge Zwaluwe ds.
E. Loen te Grijpskerke: te Heinkenszand
P. Flieringa te Babyloniënbroek. (N. Brab.)
Van de 29 predikantsplaatsen in
Zuid Beveland zijn er tien vacant namelijk
een te Goes, 's Heer Hendrikskinderen,
Kattendijke, Heinkenszand, Ellewoutsdijk,
Oudelande, Nisse, 's Gravenpolder, Schore en
Bath. In den ring Borsele zijn sinds het
vertrek van ds. v. d. Nieuwenhuizen vijf van
tie tien plaatsen onbezet.
Kruiningen. Alhier heeft de 'collecte voor
«de Unie» opgebracht f 110,40 dat is tlO
minder dan ten vorigen jare.
Een echtpaar uit Koudekerk a. d. Rijn
dat zich bij de doleerenden had aangesloten
en hun kind aldaar had doen doopen, heeft
hierover berouw getoond. Het is tot de
hervormde kerk teruggekeerd de hervormde
predikant heeft daarop bedoeld kind her
doopt. De liotterdamsche Courant noemt
dit het eerste geval van dien aard.
Te Utrecht slaagde voor het examen
f. o. fransche taal o. a. maj- S. .1. de Wa-
gemaker te Amsterdam.
Per Tel. Kortgene. De gemeenteraad
heeft benoemd tot onderwijzer den heer Kloos
ter te Ellewoutsdijk.
Synode der Christ. Geref. Kerk t# Assen.
Als resultaat eener driedaagsche beraad
slaging over de vereeniging met de dolee-
leerende Ned. Gereformeerde kerken is uit
een vijftal voorstellen, dat van Ds. Beuker
met 30 van de 40 stemmen aangenomen,
luidende aldus
Voorstel-BEUKER.
Overwegende, dat de Ned. Geref Kerken
in belijdenis, Kerkenordening en Liturgie
volkomen met ons overeenstemmen, zijn
we tot vereeniging met de Kerken ten volle
bereid, wanneer, zjj wat dit eerste punt van
behandeling betreft slechts het navolgende
verklaren
1°. Dat zij de Doleerenden in gehoor
zaamheid aan 's Heeren Woord en in over
eenstemming met art. 27— 29 onzer Belij
denis, met het Ned. Herv. Kerkgenootschap,
zooals het sedert 1816 met zijne organisatie,
besturenen reglementen bestaat, volkomen
gebroken hebben.
2° Dat zjj de afscheiding van gemeld
genootschap, zooats ze in 1834 plaats had,
erkennen als geschied te zijn in gehoorzaam
heid aan en in overeenstemming met Gods
Woorden daarmede ook de plaatselijke
gemeenten der Chr. Gerf. Kerk als wettige
openbaring van het lichaam Christi.
3°. Dat zij niemand in hun lidmatenboek
inschrijven, dan alleen de zoodanigen, die
instemming met de Gereformeerde leer
betuigd en onderwerping aan de kerkelijke
tucht beloofd hebben.
4° Dat zij geen attesten afgeven en
aannemen dan van erkende kerken, die met
de Synodale hiararchie hebben gebroken.
5° Dat zij geen gemeenten meer zullen
organiseeren daar, waar er reeds eene
Chr. Geref. Gemeente bestaat, tenzij de
plaatselijke kerkeraad en Gemeente van het
synodale tot het Gereformeerde terrein
overgaan.
Het gerechtshof te 's Gravenhage behan
delde Woensdag in hooger beroep de zaak
van E. W. Mus te Zierikzee, die door de
Zierikzeesche rechtbank veroord. was tot f25
boete, met aanplakking op zijn kosten van
het vonnis. De heer W. A. Ochtman, lid
van den raad te Zierikzee en voorzitter vad
de vereeniging De Ambachtsschool had
namelijk in den raad gezegd dat M. in den-