EN. CHRIST ELI JK- NIEUWSBLAD HISTORISCH YOOR ZEELAND. he Boet IJLER, T PHz. 1888. No. 93. Dinsdag 8 Mei. Tweede Jaargang. ergervoet. E LOOG, feeksoda, Stoomtjaik EN-VLAKE. 4 DB A ART PHz. ajeeérden begun- t hij van nu af enoemde slreek taan alle bij voornoemde VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIEN: Middelburg. otdienst dienst. De Clericalen en de Bijbel. Kerk- en Schoolnienws. DE ZEEEW, Fabrieksmerk. ELKEN MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. f0,95 -0,02= Prijs per drie maanden franco p. Enkele nommers UITGAVE VAN en van i 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. aan. bij den Heer stel ƒ10. pakjes 00 50 is de prijs f 4. ƒ2. hooger. naar BOTTERDAM 's morg. 8.u. ERDAM naar GOES 's morg. 3.u. naar ROTTERDAM *8 morg. 9,30 u. TTERDAM s morg. 2,30 u. Rotterdam bij den LANGE, op "tHa- BOUWMAN. BOS, ectie. otterdam Nieuwe - leembrug. L IJ K S vm.6 en 9. nam. 3. u. 7.35, nam. 4. en 4.45' vm. 7,15 ennm. 1.15. iddellijk na aankomst vm. en 5,36 u. nam- n en naar het Spoor- ijden. genMiddelburg. uren 5, Zeilm. 6.30, 8, ,30. 5. 6.30 8. 10.15- 0, 7.15, 8,45, 10,15 .15,5,45,7,15, 9, R clieu Middolbnrg en singen. Of, 8-,9,15f, 10. m. l,40f,2,30,3,3üf f,9,-10,-f,H."' Of, 3,30, 4,30f 6 en aan waarbij aan wordt aangelegd, gen aan de KeerslW Men hoort in den laatsten tijd nog al eens zeggen, dat wij thans een clericaal ministerie hebben. Dit nu is niet zoo. In Nederland kan geen sprake zijn van een «clericale» partij, dus ook niet van een «clericaal» ministerie. Die het onderstaande leest, zal dit on- j getwijfeld met ons eens zijn. Clericaal 1 Sinds ruim tien jaren doet deze benaming de ronde in de Nederlandsche pers. Zij was overgenomen uit het spraakgebruik in België. In België is die naam voor de par tij welke haar draagt, volkomen gepast, i Clericaal komt van Clerusgeestelijkheid, en van clericus, priester. Het beteekent een aanhanger van de partij der geestelij ken iemand die den Staat en de Maatschappij wil bestuurd zien door de Kerk. In België nu bestaat een partij die dit wil, en daarom terecht de «clericale» ge noemd wordt. Tegenover haar staan de liberalen, die dit pogen met hand en tand bestrijden en meestal beslist ongeloovig zijn. Deze partijen zijn altijd in strijd. Thans is de clericale partij de baas. Wie weet hoe spoedig ook zij weer plaats maakt voor de liberalede partij der geloovigen voor die der niet-geloovigen. In België is het woord «clericaal» geen scheldnaam want hij drukt juist uit, wat die partij welke tegen de liberale over staat, w il. Maar in Nederland is het iets geheel anders. Daar bestempelt men ons met den naam clericalen zoi.derdat wij 't zij met den clerus, hetzij met den clericus, ook maar iets te maken hebben. Clericaal noemt men in Nederland bij voorbeeld de menschen die ijveren voor een school met den Bijbel. Zoo zeggen de anderen gij wilt dan den Bijbel op de school, en het onderwijs daaraan ondergeschikt. Juist wat ook de roomsche in België wil. Den priester in de school en het onderwijs aan hem onderge schikt. Gij zijt dus ook clericaal! Maar eilieveis die vergelijking wel juist? Is een antirevolutionair, die den Bijbel op de school wil, net hetzelfde als een roomsche die den priester in de school wengcht te zien? Maar dit kunt gij niet meenen. Of weet gij niet, dat in de dagen der Her vorming de Bijbel in de hand der leeken, den doodssteek gaf aan het oppergezag van den priesteren dat wij daaraan onze staatkundige en maatschappelijke vrijheden te danken hebben 1 Lijnrecht tegenover elkander dus, staan de partijen, de Bijbelpartij en de priester partij. Awti-clericaal in beginsel is de echte antirevolutionair, de voorstander van den Bijbel op de school. Aanschouw den invloed dien Gods Woord in vroegere eeuwen heeft uitgeoefend in ons land en elders. Neen, juist gij die den Bijbel uit de han den uwer kinderen weert en er een voor het volk onbekend Boek van maakt, gij zijt de ergerlijke clericalen. Of zoo niet, gij bereidt ongetwijfeld hun weg. In N. Brabant en Limburg is het trou wens meer dan eenmaal gezien Het arme ledige, gloed- en pit- en Bijbellooze moder nisme maakt rijp voor Rome. Velen hebben de laatste maanden op al lerlei wijs geschetterd tegen Rome en uit den protestantschen toonaard gezongen dat het zoo'n aard had. Het Pr otestantisme hing het Damocleszwaard boven het hoofd, wachtend op de roomsche hand die het draadje afbreken zou. Al wat niet roomsch was, ook al had het nog niet zoo heel vaak een protestantsche kerk van bin nen gezien, schreeuwde luide dat wij pro testanten ons dierbaar kleinood te verdedigen hadden tegen roomsche indringers. Een dierbaar kleinood. De Bijbel? O, neen 1 dat verouderde Boek heeft bij dit soort protestanten uitgediend. Hun kleinood wasde vrijheid van geweten. En die leus nu was fout, wijl zij niet protestantsch was in den zin, dien Luther er aan gaf, maar geijkt door den geest van ontkenning en wegcijfering van datgene wat juist in vroeger dagen de kracht van het protestantisme had uitgemaakt. De moderne «protestant» roemt in de vrijheid van onderzoekdoor Luther be vochten, terwijl de antirevolutionair de vraagHoe een mensch gerechtvaardigd wordt voor Godals het hoogste beschouwt, waarvoor Luther heeft gestreden. Niet de vrijheid van onderzoek die was slechts gevolg der hervorming, maar de rechtvaardiging door het geloof was de drijfveer die de oude protestanten van der. echten stempel uitdreef naar de mannen der^ hervorming. rin nog in onze dagen, lezerzeg 't zelf, wie is wel de eigenlijke, de echte protestant, hij die zingt van gewetensvrijheid, of hij die klaagt om zijne rechtvaardigstelling voor God Het antwoord op die vraag had Luther in den Bijbel gevonden. En daarom gaf hij dan ook dien Bijbel in aller handen, ook al dreigde de Paus met zijne bul, en al verbrandden de priesters de zoo duur ge kochte Testamenten. Zij waren clericaal. Luther daarentegen was oprecht liberaal. Hij gaf den volken den Bijbel in de hand, die hun de raadse len des levens oplosie en aan de Goddelijke instellingen herinnerde, naar welke een staat moet worden geregeerd. Neen, de protestanten van 1888 zijn liet spoor bijster geweest. Tegen Rome te velde trekkende met hunne valsche leuzen, toon den zij veel meer roomsch te zijn dan hunne tegenstanders. Meenende Rome uit te drijven, haalden zij den roomschen zuur- deesem met handen vol, weder binnen. 't Was Luther om den Bijbel, en door dien Bijbel geleerd om gewetensvrijheid te doen. In onze dagen kan men het echter met gewetensvrijheid zonder "Bijbel af. Let wel, den Bijbel, die de inmenging der geestelijken, het oppergezag der priesters, in één woord die het clericalisme bant. Niet wij zijn clericalen, ook zelfs al onze roomsche staatslieden, voorzoover zij in de school van v. Gerlach gevormd zijn, niet. Wilt gij clericalen zien, dan moet gij naar België. En in ons land zijn «clericaal» al zulke libe ralen, die (zooals de antirevolutionaire Gro ninger eens zoo schoon uitdrukte), in plaats van ieder ouder zijn kind naar zijne eigene overtuiging te doen opvoeden, hun ongeloovig geloot of geloovig ongeloof wat is het? reeds op de lagere school aan de geheele Natie willen opdringen. Maar nooit, tenzij men de geschiedenis in het aangezicht slaan en het taalgebruik op de schroomelijkste wijze vervalschen wil, zal men hen «Clericaal» kunnen noemen, die op het voetspoor der Hervormers, het srevaar voor Nederland om ooit weer in de clericale boeien te worden geslagen, willen voorkomen, door van hare vroege jeugd aan, de Natie ook op de school, te beademen met den Bijbel 7 Mei 1888. Donderdag 3 Mei had in het gebouw der bijzondere school te Goes de gewone jaarlijksche vergadering der leden en be gunstigers van die school plaats. De presi dent opende de samenkomst met gebed na het zingen van Ps. 843 daarna las hij de eerste elf verzen van Psalm 78 en nam daaruit aanleiding om een hartelijk, op wekkend woord tot de aanwezigen te spreken. Hij herinnerde in korte trekken aan de geschiedenis, die onze school in 35 jaren had doorleefdaan overleden en nog levende oud-bestuurders der, school, pom ten slotte te eindigen met een bemoedigend woord aan allen, die nu aan en voor de school arbeiden. Daarna kreeg de secretaris penningmeester gelegenheid verslag uit te brengen. Hieruit bleek, dat de school in dit jaar gemiddeld door 175 leerlingen werd bezocht, de Fransche avondschool door 20 en de Hollandsche des winters door 13 leerlingen. Aanvankelijk was er dit jaar een te kort van plus minus f200, maar de bestuurders hadden zich de moeite ge troost door persoonlijk bezoek bij enkele voorstanders der school deze som bij elkaar te brengenzoodat er met inbegrip van deze giften ontvangen was f3025 en uitgegeven f'3021 dus een batig saldo van f4. De hoofdonderwijzer wordt thans terzijde gestaan door een onderwijzer, eene onder wijzeres en vier kweekelingen. Ook schijnt het, dat het bestuur en het onderwijzend personeel het volle vertrouwen der ouders bezitten, althans velen achten het| niet eens noodig de openbare les en de algemeene vergadering bij te wonen. Maar juist om dit vertrouwen te versterken is het zeker noodig, dat ouders, bestuurders en onder wijzers zoo dikwijls daartoe de gelegenheid is, elkander ontmoeten. Waar de school nu 35 jaren bestaan heeft, konden alle aanwezigen zeker wel instemmen met de dankzegging aan God, waarmede een der leden de vergadering sloot. Blijkens een telegram van den gou verneur-generaal van Nederlandsch-Indië van 3 dezer wordt de gouvernements-koffie- oogst op Java voor dit jaar geraamd op 468.360 pikols. Zierikzee. In de jongste zitting van den gemeenteraad is het kohier van den hoof- delijken omslag voor 1888 behandeld en op f 21845.60 vastgesteld. Donderdag hield de N e d. v e r e e n i- gingtotbevorderenvanZondags- rust hare zevende algemeene vergadering. Volgens de uitgebrachte verslagen is de- toestand der vereeniging niet ongunstig. Haar ledental is klimmende en het finantieel ver slag wees op een batig saldo in 1887 van 614,137s. De uitgaven in dat jaar bedroegen 949,07 V2 De vergadering nam aan een voorstel van de afdeeling Leiden, luidende „de alg. ver. spreke den wensch uit, dat het hoofdbestuur mocht goedvinden aan eene commissie de zaak op te dragen, in den vorm van een con cept-Zondagswet met toelichting, de inzichten en wenschen onzer vereeniging te formuleeren wat betreft alle of enkele soorten van arbeid." Het hoofdbestuur werd opgebragen de ver schillende maatschappijen van vervoer liier te lande te verzoeken bij hare dienstregeling te zorgen voor geregelde rust op Zondagen voor hun personeel. Grijpskerke. De verkiezing van een lid voor den Raad dezer gemeente, in de plaats van P. Francke zal plaats hebben, Dinsdag den 15 Mei a. s. Benoemd tot brievengaarder te Waarde de heer A. Kou»emaker van 's Gravenpolder, Benoemd tot gemeente-geneesheer te Kruiningen de heer H. Godshelp, arts te Franeker. Ter voorziening in de geneeskundige hulp en armenpraktijk enz. te Koljjnsplaat is het vroegere accoord met dr. Janssen van Wissenkerke weder in werking getreden. Burgemeester en wethouders zijn gemachtigd, voor het geval in de vacature Dunnewold niet spoedig voorzien wordt, een tijdelijke vroedvrouw op te roepen. Bij de Presidentskeuze in de Trans vaal heeft, volgens bericht aan «De Wereld burger», Paul Kruger 4300 stem men gehad en Jonbert 5 a 600. De heer A. C. Verloop, chef van dienst bij de Gooische Stoomtram-maatschappij, heeft met ingang van 1 Mei zijn ontslag uit den dienst der maatschappij genomen, en zich als zoodanig verbonden aan den stoomtram Ant werpenBergen-op-Zoom Tholen. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Schoonhoven, ds. F. Kijften- belt te Hoevelakente Varik de heer P. Snoep, cand. te Goes. Bedankt voor Scherpenisge door ds. J, Willemse te 's Heerenhoek. Chr. Ger. Kerk. Ds. J. Boss, predikant bij de Chr. Ger. gemeente te Meliskerke, heeft het beroep naar de Vrije gemeente te Ostende, aangenomen. In eene te Utrecht gehouden verga dering is eene vereeniging opgericht, die trachten zal een fonds te scheppen, waaruit jaarlijks beurzen kunnen verleend worden aan mingegoede jongelieden, zoowel zoons van particulieren als van predikanten, om tot het predikambt in de Ned. Herv. Kerk te worden opgeleid. Het bestuur, dat benoemd is met het recht om zijn ledental te vermeerderen, bestaat uit de heeren dr. A. W. Bronsveld, te Utrecht, voorzitter; dr. J. Th. de Visser, te Rotterdam, secr.; rar. M. J. van Lennep, te 's Gravenland, penningrn.; jhr. mr. Martens van Sevenhoven, te Zutfen, en dr. Van Gheel Gildemeester, te 's Hage.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1