CHRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND. 1888. No. 78. Zaterdag 31 Maart. Tweede Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. Dliuy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: DE ZEEUW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. P. ijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,025 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wegens den Tweeden Paasch- dag zal Maandag geen nommer van dit ulad verschijnen. aan"'ÊËn'"vrTend te"mïddelburg. Waarde Vriend Niet zonder een gevoel van verademing zult ook gij zeker deu uitslag der plaats ;ehad hebbende verkiezingen hebben gade- ;eslagen, dankbaar voor de richting, die de zaken genomen hebben, en r:iet minder daarvoor dat de verscheurende strijd achter den rug is, voor vier lange jaren gelukkig en als is te hopen. Het wapengekletter der laatste weken moge aangenaam zijn voor strijdlustige naturen, op ieder die oog heeft voor den achtergrond der dingen, voor de in het spel zijnde beginselen, kan het bijna niet anders dan een smartelijken indruk maken. Niet, wijl er strijd is. Dit kan niet anders. Ook niet wijl er verschil van gevoelen bestaat en openbaar wordt. Ook dit is gezond, en juist de eenvormig heid zou een slecht teeken zijn voor het denken van ons volk. Neen, maar de volstrekte hopeloosheid om onze tegenstanders, van welke schakeering ook, te doen erkennen, ik zeg niet eens de voorkeur die onze be ginselen verdienen boven de hunne, o neen; te doen bekennen het bestaansrecht alleen van onze overtuiging «om welke uit onze harten uit te roeien onze tegenstanders ons ,het hart zelf uit den boezem zouden moeten wegnemen», dat de Maatschappij, zooals Groen het uitdrukt, in de dienstbaarheid van het ongeloof geraakt zijnde, telkens meer wordt verleid tot stelselmatige ver- -'ichenirig van den levenden God, en dat et eenige Geneesmiddel daartegen is: Het Evangelie, en het daaruit vloeiende leven ontwikkeld uit den Wortel van geschiedenis en geloof, in zijn wezen vrucht der tijden, in zijn vorm van dezen tijd. De onovertrefbare Groen had wel gelijk, toen hij 40 jaren geleden sclueef: de ze gepraal die ik aanprijs is niet spoedig te verwachten. De dwalingen die ik bestrijd zijn krachtig genoeg, om, zelfs nadat zij op het veld der wetenschap zijn over- wonnen, geruimen tijd op het gebied der praktijk de overmacht te be houden. Terwijl hij daarop onmiddelijklaat volgen en daarmee ook den vinger legt op een wondeplek uit onze dagen Kennis der waarheid is, voor wie geen offers aan de waarheid verlangt te brengen, een last. Zulke gevleugelde woorden, zijn ze niet volkomen bewaarheid Waar is waarheids zin, hartstocht voor de waarheid, ook onder de mannen van ontwikkeling en talent, die geen andere levensbeschouwing hebben dan wij Niet alleen gemis aan waarheids liefde ontbrekir.g van rechtsgevoel, in jam merlijke mate, maar zelfs opzettelijke ver- valsching is allerwegen te bespeuren. Vindt gij deze beschuldiging aan het adres der I moderne en godsdienstige liberalen te hard W elriu, een vraag. Is er ooit meer met den godsdienstigen hefboom gewerkt, met - den protestantschen heiboom inzonderheid als hij de laatste verkiezing Zeker neen. Het was, niet waar, of het de keus gold, tus- schen de Bisschoppelijke of Spaansche In quisitie en het Paradijs der Vrijheid, he Roomschen en de Antirevolutionairen kwamen zij aan het roer, dan kreeg O Ik cursiveer. men weer die kerkelijke macht, wier naam alleen in staat is naar de wapens te doen grijpen. Neen, al wat Protestant was, moest zich opmaken, om die partijen buiten de wet te stellen, buiten invloed op de Regeering te houden. Zoo klonk de sirenenzang op alle tonen. Zoo zongen vogels van diverse pluimage. Het woord Protestant scheen in eere meer dan ooit te voren. Maar eilieve, zoo zal menigeen gedacht hebben, (.ie wat wijsvast waswat bet ee kenis heeft die naam eigenlijk en aan welk historisch feit moet die worden vastgeknoopt? Ja, als ge daar onderzoek naar instelt- dan verbaast ge u nog meer. Ge weet, hoe in Duitschland de Hervorming omstond, en hoe daar door God mannen verwekt zijn, die den strijd ook voor Gewetensvrij heid, voor vrijheid om God te dienen naar zijn Woord, aanbonden. Welnu, in een ver gadering van Rijksgrooten was dan ook in 1526 op den eersten Rijksdag te Spiers zooveel, door allerlei oorzaksn toegegeven, dat de «Evangelischen»,» als zij zich gaarne noemden, God konden dienen naar zijn Woord. Doch drie jaren later, in 1529 werd besloten, door den Rijksdag, weder te Spieis gehouden, om op dat besluit terug te komen, en den voortgang der Hervor ming te stuiten. Dit was voor de Lu theranen een smartelijke zaak. En dit deed hen tot het besluit lemen om de gronden op het papier te brengen, waarom zij zich niet aan de jongste handelingen van den Rijksdag konden onderwerpen. Dit stuk werd het Protest genoemd, en het doet goed, in deze dagen van koude kritiek en betweterij de geloofstaal, de waarachtig vrijzinnige taal van dit actestuk te lezen. «Wij kunnen «in dit besluit niet berusten zeggen zij, omdat het hier een aangelegenheid «geldt van het allerhoogste gewichtde «dienst van God en de zaligheid onzer on- te. felijke zielen. In zulk een zaak gelooven «wij den wil van God boven alle meusche- «lijk gezag te moeten stellen, en Hem die «Koning der koningen en Heer der heeren «is, naar or:s geweten te moeten gehoor- «zamen. We zullen toch eenmaal, elk in «het bijzonder, \an onze daden .Gode re- «kenschap moeten afleggen, en ons dan geenszins kunnen rechtvaardigen over een «verkeerde daad, omdat de meerderheid «die zoo gewild heeft En voorts over Gods Woord: «Wij ge- «looven dat de Schrift uit de Schrift moet «verklaar-l worden, dat de Bijbel duidelijk «is en verstaanbaar in alle dingen die den «Christen noodig zijn te weten, en wij heb- «ben ons daarom voorgenomen om met Gods «hulp de hand te houden aan de zuivere «en onvervalschte prediking van het Woord «van Godzooals dat ons is geopenbaard «in de boeken des Ouden en Nieuwen «Testaments, en zonder daaromtrent eênige «bijvoeging of afwijking te gedoogen. xJat «Woord alléén is waarheid en slechts daar- «in kunnen wij leering, bestuur en troost «vinden, onder alle omstandigheden de* «levens. Dat Woord is een leidsman die «ons nooit verlaten of op een verkeerden «weg voeren zal. Dat Woord is het eenige «vaste en onwankelbare fondament: die «daarop bouwen, zuller. i iet beschaamd ge- «maakt worden, en de machten derhelzul- «len tegen hen niets vermogen, In ver- «gelijk met dat Woord is alle menschelijk «Woord en leering ijdel, dwaas en ver- «werpelijk.» Ik bid u, leg naast zulke taal, gesproken in het gezicht van den brandstapel, eens de belijdenis van onzen huidendaagschen Bond van Protestanten, onze liberale, schetteren le Protestanten, ot Protestantsche Liberal :n Een Roomsch geschiedschrijver wilde beweren dat de naam Protestant eigenlijk, beteekent ijand van den keizer en van den Paus. Indien hierdoor verstaan wordt, zegt de uitnemende Merle d' Aubïgné dat het Protestantisme in zaken van geloof even weinig de keizerlijke als de pauselijke macht erkent, hebben wij daar niets tegen. Intusschen heeft het Protestantisme het menschelijk gezag niet verworpen, opdat het een onbepaalde vrij heid verwerven zou. NeenHet Protes tantisme wenscht en kent geen vrijheid, dan die welke gevonden wordt in gehoor zaamheid en trouw aan Jezus Christus den Heer en aan Zijn Woord.» Wat denkt gij Is het u niet duidelijk dat Protestant en Antipapist volstrekt geen woorden van gelijke beteekenis zijn en onze vaderen, aan wier strijd we zoo aandoenlijk door de liberale pers (onder den invloed der vrijmetselaarsloge) werden herinnerd, voor vrijheid van geweten streden onverschillig of zij die deze vrijheid hun ontnamen, Room schen of Libertijnen waren. Dit was bjjzaak. En heel die alarmkreet, Het Protestantisme tegen Rome is een listige en gevaarlijke frontsverandering van den Geest die alles ontkent, en die gebruik maakt van veler onverstandig antip ipisme, om ons, ware het mogelijk, in plaats van met getselen, met schorpioenen te kastijden. O, kende ons volk beter zijne geschiedenis, en de drijf- veeren tot alles. Hadde het meer God in de geschiedenis opgemerkt, het zou dr. Bronsveld en de zijnen de alarmklok laten luiden en hem eenvoudig en kalm herinneren aan het Protesthem vr agenZijl gij Protestant 9 Maar waar leert ons volk, onze jeugd, God opmerken in de Geschie denis, op de Neutrale school Op de hoogere Burgerschool Op de Gymnasia op onze Rijks Hoogescholen Doch daarover later eens. Intu sehen blijf ik uw vriend Goes, 30/3 '88. Q. N. 30 Maart 1888. Goes. Gistermiddag' te 3 uren had in de Ambachtsschool alhier de uitreiking van diploma's plaats aan de school verlatende leerlingen. De heer Z. D, van der Bilt La Motthe ving ongeveer met deze woorden aan„Het is van daag feest en daarom waait hier de driekleur van dit gebouw." De heer J. J. Ochtman, voorzitter der school, was verhin derd deze plechtigheid te leiden en daarom was spreker als medebestuurder die taak opgedragen. Het was hem recht aangenaam die te^ vervullen, temeer omdat het gold een prijsuitdeeling aan leerlingen die met lust en vlijt de lessen aan deze inrichting met vrucht hebben gevolgd. Dat deze inrichting een nuttige zaak is, bewijst telkens dat zij al bij zoovele leerlingen den grond gelegd heeft om zich verder als practische menschen in de houtbewerking te bekwamendit blijkt ook dat er meer en meer gebruik van gemaakt wordt. Ditmaal werden 4 leerlingen bekroond nl. L. C. van de Linde en W. I. van de Linde, beiden van Colijnsplaat, G. M. Nagelkerice en J. H. Hoogesteger alhier. Dezen vier werd bet diploma uitgereikt wegens de houtbewer king en bet teekenen. De heer La Motthe sprak de leerlingen op een hartelijke wijze toe en wees er ben op, dat zij door bet bezit van dit getuigschrift nog geen bekwame ambachtslieden waren. Slechts de grondslagen voor de bewerking van het houtwaren hun thans bekend en daarmede zullen zij zich verder kunnen be kwamen. Spreker hoopt dat hun lust en energie alle moeilijkheden, die ook in hun vak voorkomen, zullen kunnen trotseeren opdat zij een degelijke maatschappelijke positie zul len innemen. Verder werd den leerlingen nog gegeven ieder een stel gereedschappen die gedeeltelijk door hunne medeleerlingen vervaardigd zijn. Spreker hoopt dat zij bij het gebruik derzelve hun leermeesters, die hun de nuttige lessen gaven en hunne medeleer lingen niet zullen vergeten, maar als een dankbare herinnering hun bij zal blijven. Dhi\ GJ. v. d. Linde, vader van een der bekroon den, landbouwer te Colijnsplaat, vroeg daarop het woord en gaf te kennen dat hij gedrongen was geworden over te komen om getuige van deze plechtigheid te zijn. H(j sprak zijn har- telijken dank uit aan het bestuur dat alles in het werk stelt, tot bevordering der leerlingen, hij hoopte dat zij steeds met den meesten lust mogen worden aangegord om deze nut tige instelling, die waarlijk een sieraad van deze gemeente is, in stand te houden. Hij dankt niet alleen voor de opleiding door zijne zonen genoten, maar was ook tevens de tolk der andere leerlingen. De belangstelling was nog al tamelijk; men had ook gelegenheid nog de uitgestalde vervaardigde voorwerpen en teekeningen te bezichtigen, waaruit bleek, dat ook de leerlingen in het smeden een grooter stap zijn vooruit gegaan, wij zien dan ook tegen het volgende jaar Diploma uitreiking in dat vak te gemoet. Van de beide afdeelingen, timmeren en smeden was dezer dagen een photografisch portret genomen dat ter bezichtiging ge steld, doch niet best geslaagd is. Het licht dat te fel de ramen doorvalt was niet ge maskeerd, zoodoende is de schaduw te donker. Wij ontvingen no. 1 van de Volks stem, het nieuwe Zeeuwsche blad in dienst van de radicale party, uitgegeven door de Zeeuwsche propagandaclub van den bond voor algemeen kies- en stemrecht. De beginselen van dit blad staan lijnrecht tegen de onze over. Tooh kan het in den strijd tegen al wat slechts in naam liberaal is, bepaald nut stichten. Het blad heeft voor namelijk de belangen der arbeiders op 't oog, en verwacht derhalve van dezen in de eerste plaats steun. Wegens zijne niet herkiezing tot lid der Eerste Kamer heeft de heer mr. C. J. Sickesz zijn ontslag genemen als voorzitter der «Geldersch-Overijsselsche Maatschappij van Landbouw.» Uitslag der verkiezing voor een lid der Tweede Kamer der Staten Generaal te Sneek. Gekozen is de heer Mr. W. G. BRANTSEN VAN DE ZIJP (a.) met 2047 stemmen, tegen 1245 op W. J. Van Wei deren barnn Rengers (1.) Bij de verkiezing op 6 Maart werden op Mr. W. M. Oppedijk 2209 en op den heer A. Buma 1246 stemmen uitgebracht. De centrale antir. kiesvereeniging te Steenwijk heeft mr. G. J. Th. Beelaerts van Blokland candidaat gesteld voor de Tweede Kamer.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1