Mr. C. LUCASSE. y^s,8t Mr. C. LUCASSE Mr. C. LUCASSE Mr. C. LUCASSE )e wet op den kinderarbeid. Vorst Bismarck. Inkomstenbelasting. Een der onzen. Beschermende rechten. De stemming is geheim. Uw buurman. Kiezers >we hebben zulks niet noodig om duurzaam den toestand te beteren. Er moet komen een harmonische .samen werking van de verschillende standen der maatschappij, om onder biddend opzien tot den Almachtige te arbeiden aan elkanders welzijn en vooruitgang. De rechten van den arbeider moeten beschreven en als wet erkend worden, maar j dan zoo, dat onze onafhankelijkheid er niet bij ingeboet worde. P Onze persoonlijke en huiselijke rechten l moeten worden geëerbiedigd. Veertig jaren lang heelt het liberalisme ,.i gelegenheid gehad te toonen wat het wilde '1 en de uitkomst van hun roepen van vrijheid is dat het ons in naam dier vrijheid heeft gedrukt. De zoo hoog geroemde vrijheid, die 't liberalisme geeft, is gebleken bandeloosheid i; te zijn. Ze trachtte steeds de door den Almachtige gelegde banden door te snijden. Het liberalisme is dochter der revolutie en heeft diensvolgens het werk harer moeder voortgezet. Het is moeder van het socialisme en bereidt voor hare dochter den weg. Kiezers! zijt gij nog langer gediend van f der liberalisten regeering? De' meerderheid van het Nederlandsche J volk l.eeft verklaard het juk niet langer te willen dragen. jj Het heeft ingezien hoezeer men ons aldaar j met groote woorden naar huis zond, en I inmiddels den toestand liet verergeren. Men heeft wel goed gezorgd voor een legio breodeloozeonderwijzers, maar daardoor zijn we van «den kantin de sloot» terecht gekomen. Trouwens 't is ons genoegzaam gebleken, dat het liberale drijven op schoolgebied ;i slechts ten doel had, ons volk van zijn Godsdienst te vervreemden. De meerderheid des volks heeft zulks gezien en heeft den liberalisten den rug toegekeerd. Kiezers, in het district Middelburg, wat ;zult gij doen Gij staat \oor de keuze tusschen het geloot en het ongeloof. We begeven ons niet op het terrein van persoonlijkhedenhet gaat om beginsel, niet om personen. i Als ge den heer Arie Smit kiest, dan j iest gij voor het ongeloof, f Met hoeveel vrome praatjes de liberalen u ook aankomen, doet daaraan niets af of toe. De heer Smit moge zeer veel verdiensten hebben, 't is toch de eerlijke waarheid, dat hij met het christendom heeft gebroken. Lj Gelooft ge kiezers, dat het Nederland J wel kan gaan zonder God Dat onze handel en onze nijverheid tot innerlijken bloei komen kunnen zonder Zijn zegen Heft u op, uit uwen dommeligen toestand. Weest weer fiere zonen van ons kloek voorgeslacht. Breekt ook gij met het liberalisme, 't K Heeft u reeds te lang onder vele belastingen Ïdoen zuchten. Werpt het juk af. Als ge stemt op dhr. C. Lucasse, kiest ge voor het geloof. Ge kiest dan een man, lie met onze geestverwanten zal beproeven onder biddend opzien tot den Heere Heere, Nederland weer te doen opleven, den druk .e verminderen, te trachten den weg te vinden, om het groote raadsel onzer eeuw «vpo uitgang er, armoede» bij het licht van Gods oord N aan de oplossing te en engen. ent' d )Ogei en ziet zelf in welke lende on der liberalisten regee- •tig kwam. r: t, ^eluk en welvaren van w volk bedoelt, op den kandidaat der ntirevolutionairen, den heer Namens de Chr. Werkl. Vereeniging «Luctor et Emergo», Afd. van Pa trimonium te Middelburg. C. GOOTE, Voorzitter. J. VAN AARTSEN Jz., Sec. 1 De liberalen noemen die wet de wet op ,èn kinderarbeidmaar op twaalf- en der- "njarigen leeftijd zijn het zoo geen kinderen eer. En toch zoo lang willen zij u bij de et verbieden om ze op het veld en in het f iets te laten doen, tenzij de burge- eester u daartoe consent geeft. Het is v geluk, landbouwers en arbeidersdat verkiezingen vroeger zijn uitgeschreven ',n eerst het plan was. ,V De liberalen toch wilden de wet op den I v iderarbeid nog vóór de verkiezingen be- ?,Vd delen en aannemendoch doordat de ■>y\V> he<„ verkiezingen vroeger uitgeschreven werden dan zij gedacht ha lden, kan dat niet. En daar de antirevolutionairen niet ge- looven, dat uwe kinderen er mee lijden als zij des zomers u wat helpen, zal er, als zij maar de meerderheid in de Tweede Kamer krijgen, van die wet, zooals zij thans is, niets komen. De liberalen moeten geen baas over uwe kinderen spelen. Dat is Spartaansch. Men deed dat in Sparta. Het is eene beleediging voor u uwe kinderen tegenover u te willen beschermen, 't Is of' gij barbaren zijt. Door Mr. C. Lucasse te steramen helpt gij er aan mede dat het niet gebeurt. En tegelijk snijdt gij hun dan den pas af. om langs een omweg schoolplicht in te voeren want heiuielijkjes zit ook de schoolquaestie in deze wet. Vaccinedwang. Door den vaccinedwang spelen d e libe ralisten reeds meer dan recht en billijk is den baas over onze kinderen. Waren zij niet in naam, maar wezenlijk liberaal, dan zouden zij de ouders hebben vrij gelaten om hunne kinderen al of niet de pokken te laten inenten. Maar ach, zij heerschten sinds vele jaren en langs zoo meer over onze beurzen, over en langs zoo meer over onze lichamen (door den vaccinedwang) en over onze consciëntie, (door hunne schoolwetten). Wij danken God, uitzicht te hebben gekregen, dat aan hunne heerschappij, althans voor tijd en wijle, een einde zal komen. Geen dwang, maar gelijke rechten wilde Groen van Prinsterer, willen wij, en wil ook de heer stemt als een eenig man op hem. Denkt niet kiezers, dat wij alleen de noodzakelijkheid en het gewicht van den godsdienst voor vorsten en volken gevoelen. Zelfs vorst Bismarck sprak het dezer dagen voor liet Duitsche volk en de weield uit, dat de godsdienst het cement is voor staten en volken. Het Evangelie is het voornaamste genees middel voor de kwalen der maatschappij, zeide hij, en zeggen wij met hem. De natie te ontchristelijken, zoo als het liberalisme doet, is de natie naar den afgrond te voeren. De liberalen daarentegen meenen in hunne blindheid dat de invloed van het Evangelie verderfelijk is. Het orgaan van de liberale partij in ons district, de Middelburgsche courant, schreef de verledene week nog over dien verder felijker) invloed. Het gold een Evangelie prediker, en nu eens niet een doleerende, een Chr. Ger., een Ned. Herv., maar een Luthersch predikant, het gold den hof prediker van den Keizer van Duitschland, Ds. Stöcker het gold den man, die in het Keizerlijk paleis bad, toen de Keizer stervende was. Zoo een hofprediker zal toch zeker wel geen overdreven mensch zijn. En toch schreef de Middelburgsche«.Met de be noeming van prov. Gneist hoopt men Stac kers rerderfelijken invloed bezworen te hebbenl Het liberalisme woedt tegen alle positieve Evangelieprediking. Vergeet het niet Kiezers, dat de zich noemende liberalen, onder wier heerschap pij millioenen schulden zijn gemaakt, een landsinkomstenbelasting willen invoeren. Wel willen zij de belasting op zout en zeep afschaffen, maar met eene inkomstenbelas ting in de plaats, en dan gaan we niet vooruit. Bezuiniging moet er plaats hebben. Geen schoolpaleizen meer, zooals er vooraan in Vlissiugen onder den burgemeester Smit een is gebouwd. Men weet de woning dier school niet te meubileeren, zoo groot en grootsch is ze. Een inkomen van f3000 'sjaars zou bij zulk een woning passen. Bezuiniging en afschaffing van den sui keraccijns is voor alles noodig. De accijns op de suiker toch heeft de Nederlandsche suikermarkt geheel bedorven en den handel tot schade van zeer velen naar elders verplaatst. Daar komt by, dat in suiker veel, voedende kracht ziten ook daarom moet ze goedkoop zijn; opdat ze veel kan gebruikt worden. Zijt gij daarvoor, en tegen eene landsin komstenbelasting, dan moet gij stemmen. De christelijk-historische partij is eene volkspartij. Ook al worden hare belangen niet zelden door de hooggeplaatsten in den lande bepleit, de anti-revolutionaire vindt meestal voeling en steun bij het volk en niet bij hooge heeren of rijke burgers. De middenstand, zoowel rijken als armen telt in den regel de trouwste en meeste belijders der anti-revolutionaire beginselen. Wij worden Dinsdag geroepen een ver tegenwoordiger te kiezen, en niet om land eigenaars of hooge ambtenaren pleizier te doen. Mr. LUCASSE is een zoon des volks, een man die vele aanrakingspunten heeft met het volk. Iemand die onze taal verstaat en onze behoeften kent. Een man, die voor allen toegankelijk is en die ongetwij feld onze behoeften en wenschen zal kunnen en willen vernemen, om ze te brengen ter plaatse, waar hij, gekozen zijnde, toegang hebben zal. Hij kan ons district in waar hei 1 vertegenwoordigen, want hij woont en blijft wonen in ons midden. Dat heeft ons district gevoeld, toen het bijna 1800 stemmen op uii bracht. In Frankrijk, in Duitschland en in België heeft men beschermende rechten, ook voor den landbouw; en in Engeland, waar wei nig landbouw is, gaan er ook al stemmen voor op. In Nederland willen de liberalen er niet aan; de anti-revolutionairen daaren tegen zijn. er thans zeer voor. Er zeer voor omdat de gedrukte toestand van den land bouwer het vraagt en omdat onze naburige rijken vaak inkomende rechten heffen op de granen, die worden ingevoerd. Doet ons land het nu niet, dan zal het Buitenland vooral hier invoeren, dewijl hier kosteloos kan ingevoerd worden, en het gevolg daar van moet wezen, dat de toestand van den landbouwer hoe langet hoe gedrukter wordt. En daar geheel Nederland meeleeft van den landbouwersstand, zoo behoort er ook een ieder wat voor over te hebben, om dien stand voor den ondergang te behoeden. Door nog eens nieuwe belastingen moeten niet de uitgaven vermeerderd maar door in voerrechten op de granen wel de inkomsten verhoogd worden. De heer Mr. C. Lucasse die met den landbouwersstand geheel op de hoogte is, ja, wiens vader een der groote landeige naren in Zeeland is, is volkomen in staat om ook de belangen van den landbouw in de Tweede Kamer te behartigen. Niemand verlieze dit uit het oog. Volgens de wetten des lands is geen kie zer rekenschap verschuldigd aan iemand, hij zij heer of boer, wien hij stemmen zal. Het is zijn heilig recht hierin naar eigene overtuiging te handelen. Niemand late zich dat recht ontnemen, en dwingen maar een ieder kieze naar hij voor God en voor zich zelf meent te moeten doen. God alleen staat boven de wetten des landsdaarom is men ook aan Hem, maar ook aan Hem alleen rekenschap van dit ons doen verschuldigd. Hij die u dwingen wil, handelt tegen de wet en plaatst zich boven de wet. Dat nu mag niet en zal ook niemand doen, die van de raenschen geen slaven maken wil. Doet men het onverhoopt, dan veroorlooft u de wet een ander stembriefje te halen of den naam door te halen en dien van den man uwer keuze er onder te plaatsen. Een ieder moet ten slotte volkomen vrij blijven. Dringen, dwingen, gebieden en bedreigen mag en zal, naar we hopen en vertrouwen, voor-noch tegenstander. Doch elkaar voorlichten, zoo mogelijk overtuigen en laten rijden, hen, die niet loopen kunnen, dat mogen we wel. Ten dezen doe een ieder wat hij kan. Laten we elkander helpen, opdat niemand achter- blij ve. Het kan dinsdag 20 Maart ruw en regenachtig zijn; en vooral in dat geval zullen buiten de diensten noodig zijn. Gij, warme meestanders vergeet dan de sukkelenden en lauwen niet. Met God, voor Vaderlaud en Koning moeten we als een eenig man op den heer onze stemmen uitbrengen. Het geldt diere belangen! Geven degenen die boven U staan en U dwing m, hij zij vriend of vjjand, daartoe de gelegenheid niet, zorgt dan, dat gij een stem briefje met den man uwer keuze er op in uw zak hebt, en doet dat in de bus. Van een vriend kunt gij in dat ongehoorde geval wel een stembriefje krijgen: hij toch kan u helpen, door slechts een ander te halen: want dat moet men geven. Het moge nergens noodig zjjn! Maar stemmen naar uw beginselen naar uwe overtuiging moet elk die kiezer is. Dat is zijn recht en zijn plicht. Zijt gij in dienst bij een ander dan behoort die heer of boer, of wie het zij, U gelegenheid te geven om van uw stemrecht gebruik te maken en uw plicht na te komen. Zij, die elk vrij willen laten, zullen dat ook zeker doen. De liberalen zetten meer dan eenmaal en enkel uit kansberekening deRoom- schen tegen de christelijk-histori- schen öt de cbristelijk-historischen tegen de Roomschen op. Nu de Roomschen eenmaal besloten Lucasse te steunen, doen zij al wat zij kun nen om de onzen tegen de Room schen op te zetten en ons voor hen of hen voor ons bang te maken. Laat u niet beetnemen en afschrik ken. Mr. C. Lucasse toch staat even principieel tegen de Roomschen als ür. Van der Beke Callenfels en veel meer dan de heer Smit. Vrees voor Rome kan en mag u dus geen reden zijn, om uwe stemmen aan Mr. C. Lucasse te onthouden. En gij kunt hem te vrijer en te geruster stem men, nu ook het Centraal-Comité er zorg voor gedragen heeft, dat gij van de Katholieken niets hoege naamd te vreezen hebt, en behalve dat nog heel wat profijt van hen zult trekken. Te vreezen niets hoegenaamd, want in geen geval krijgen zij meer dan 30 stemmen en indien zij het ooit ook maar probeerden om met die 30 stemmen iets tegen uw God of uw geloof te ondernemen, zouden ze terstond 70 stemmen tegen zich over vinden, en dies volstrekt mach teloos staan. Daar is dus in de verste verte geen sprake van, en wie dat u diets maakt, beleedigt den Koning. Immers zooveel verstand van des lands zaken hebt ge ook wel, dat ge weet, hoe een partij in de Kamer nooit iets uit kan voeren, of d e Koning moet er zijne medewer king aan verleenen. En nu zeggen we dat een ieder, die ook maar onderstellen durft, dat een Koning uit het Huis van Oranje ooit met de roomschen mee zou doen, om de Calvinisten te vervolgen, én den Koning en Oranje beleedigt, en waard is dat men hem den rug toekeert. Al dat schermen met wat Rome doen zou, is dan ook niets dan een speculeeren op uw bangheid, waar van de liberalisten profiteeren willen. In vroeger dagen, dat is zoo,toen hebben de roomschen soms schrik kelijk huis gehouden. Maar dat deden toen volstrekt niet alleen de room schen, maar de protestanten ook. Denkt aan wat te Geneve met Servet is geschiedwaar Calvijn toch zulk een macht had. Te Leipzig zijn mannen door de Lutherschen ont hoofd, enkel omdat ze gereformeerd waren. In Engeland zijn bij hon derden door de protestanten allerlei mannen en vrouwen vermoord, om dat ze doopsgezind waren. Dat lag toen aan de tijden en de zeden. Maar nu doet niemand dat meer, en ook in geheel roe denkt niemand daar In Oostenrijk, in B in Portugal; en waa al te gader geheel ro zijn, en alle ministers r kamerleden roomsch, "therschen engereforn woordig zoo vrij als in En wat onzin, wat is het dan niet, u te len, dat ze hier te landt zin zouden hebben, hie in de minderheid zit kwaad kunnen doen, ze het willen. Gaat naar België, waa is, en immers de Roon geen kind kwaad, en o in Brussel, Antwerpen alle eer aan het Belgi: ment zoo vrij als het vriendelijk als het ze En stelt al eens dat jaren iets ook maar p niet geheel in den ha dan blijft ge immers i nog volkomen vrij, om laten vallen. Houdt u daarom bij dat geen oogenblik op, en uw vertrouwde vrienc dat deze Roomsche Ka alleen niet het allerrr maar integendeel veel en zullen doen. En wel in drieërlei A 1°. zullen ze u helpi jfmacht van het ondra^ de Liberalisten te brei 2°. zullen ze u helpe school te redden; en 3°. znllen ze met uitsteken, om destoffe van ons volk in een b brengen. ste zijr Maar één ding zit u den weg, en dat gevoe Gè zult zeggen geen gevaar in zelfs profijt uit maar mag ik het doen heiligt toch de mie Nu, dat zijn we u eens, en als dal zouden we u dit ooi ontraden. Maar Calvijn vertj toch wel, niet waai beeft Calvijn gezeg; Calvijn, die feller de kerk van Rome bl Hij sprak het luide ierkant tegen Rome. trijd tegen ongeloof J aat, is desnoods Rom| enoot. Groen van Prinstere ijn's voetspoor, en bet nomwonden, dat in dl ahans tegen hetveldwin ;e voeren is, op Rome lerwijs als bondgenoot gerekend. Wat deed PrinsWilleil leeft hij niet openlijk og van heel de werf ;ereikt aan den allei loning van Frankrijk, le Spaansche dwingela staan En dat nog a| Bartholomeusnacht. Heeft niet Prins Wil toemrijker gedachten1 Verder gewaagt, en ■o o m s c h e Spanj| lenootscbap gesloten, [te kunnen bieden aai bodewijk XIV Sloot niet de pas onj rilhelm, deze vrome,' feiische Vorst, een h genootschap met het Hrijk en het roomse En zoudt ge dan n [ere groote mannen, "'ege als herders en

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 6