Mr. C. LUCASSE.
y^s,8t
Mr. C. LUCASSE
Mr. C. LUCASSE
Mr. C. LUCASSE
)e wet op den kinderarbeid.
Vorst Bismarck.
Inkomstenbelasting.
Een der onzen.
Beschermende rechten.
De stemming is geheim.
Uw buurman.
Kiezers
>we hebben zulks niet noodig om duurzaam
den toestand te beteren.
Er moet komen een harmonische .samen
werking van de verschillende standen der
maatschappij, om onder biddend opzien tot
den Almachtige te arbeiden aan elkanders
welzijn en vooruitgang.
De rechten van den arbeider moeten
beschreven en als wet erkend worden, maar
j dan zoo, dat onze onafhankelijkheid er niet
bij ingeboet worde.
P Onze persoonlijke en huiselijke rechten
l moeten worden geëerbiedigd.
Veertig jaren lang heelt het liberalisme
,.i gelegenheid gehad te toonen wat het wilde
'1 en de uitkomst van hun roepen van vrijheid
is dat het ons in naam dier
vrijheid heeft gedrukt.
De zoo hoog geroemde vrijheid, die 't
liberalisme geeft, is gebleken bandeloosheid
i; te zijn. Ze trachtte steeds de door den
Almachtige gelegde banden door te snijden.
Het liberalisme is dochter der revolutie
en heeft diensvolgens het werk harer moeder
voortgezet. Het is moeder van het socialisme
en bereidt voor hare dochter den weg.
Kiezers! zijt gij nog langer gediend van
f der liberalisten regeering?
De' meerderheid van het Nederlandsche
J volk l.eeft verklaard het juk niet langer
te willen dragen.
jj Het heeft ingezien hoezeer men ons aldaar
j met groote woorden naar huis zond, en
I inmiddels den toestand liet verergeren.
Men heeft wel goed gezorgd voor een
legio breodeloozeonderwijzers, maar daardoor
zijn we van «den kantin de sloot» terecht
gekomen.
Trouwens 't is ons genoegzaam gebleken,
dat het liberale drijven op schoolgebied
;i slechts ten doel had, ons volk van zijn
Godsdienst te vervreemden.
De meerderheid des volks heeft zulks
gezien en heeft den liberalisten den rug
toegekeerd.
Kiezers, in het district Middelburg, wat
;zult gij doen
Gij staat \oor de keuze tusschen het
geloot en het ongeloof.
We begeven ons niet op het terrein van
persoonlijkhedenhet gaat om beginsel,
niet om personen.
i Als ge den heer Arie Smit kiest, dan
j iest gij voor het ongeloof,
f Met hoeveel vrome praatjes de liberalen
u ook aankomen, doet daaraan niets af
of toe.
De heer Smit moge zeer veel verdiensten
hebben, 't is toch de eerlijke waarheid, dat
hij met het christendom heeft gebroken.
Lj Gelooft ge kiezers, dat het Nederland
J wel kan gaan zonder God Dat onze
handel en onze nijverheid tot innerlijken
bloei komen kunnen zonder Zijn zegen
Heft u op, uit uwen dommeligen toestand.
Weest weer fiere zonen van ons kloek
voorgeslacht.
Breekt ook gij met het liberalisme, 't
K Heeft u reeds te lang onder vele belastingen
Ïdoen zuchten. Werpt het juk af.
Als ge stemt op dhr. C. Lucasse, kiest
ge voor het geloof. Ge kiest dan een man,
lie met onze geestverwanten zal beproeven
onder biddend opzien tot den Heere Heere,
Nederland weer te doen opleven, den druk
.e verminderen, te trachten den weg te
vinden, om het groote raadsel onzer eeuw
«vpo uitgang er, armoede» bij het licht van
Gods oord N aan de oplossing te
en engen.
ent' d )Ogei en ziet zelf in welke
lende on der liberalisten regee-
•tig kwam.
r: t, ^eluk en welvaren van
w volk bedoelt, op den kandidaat der
ntirevolutionairen, den heer
Namens de Chr. Werkl. Vereeniging
«Luctor et Emergo», Afd. van Pa
trimonium te Middelburg.
C. GOOTE, Voorzitter.
J. VAN AARTSEN Jz., Sec.
1 De liberalen noemen die wet de wet op
,èn kinderarbeidmaar op twaalf- en der-
"njarigen leeftijd zijn het zoo geen kinderen
eer. En toch zoo lang willen zij u bij de
et verbieden om ze op het veld en in het
f iets te laten doen, tenzij de burge-
eester u daartoe consent geeft. Het is
v geluk, landbouwers en arbeidersdat
verkiezingen vroeger zijn uitgeschreven
',n eerst het plan was.
,V De liberalen toch wilden de wet op den
I v iderarbeid nog vóór de verkiezingen be-
?,Vd delen en aannemendoch doordat de
■>y\V> he<„
verkiezingen vroeger uitgeschreven werden
dan zij gedacht ha lden, kan dat niet.
En daar de antirevolutionairen niet ge-
looven, dat uwe kinderen er mee lijden als
zij des zomers u wat helpen, zal er, als zij
maar de meerderheid in de Tweede Kamer
krijgen, van die wet, zooals zij thans is,
niets komen.
De liberalen moeten geen baas over uwe
kinderen spelen. Dat is Spartaansch. Men
deed dat in Sparta. Het is eene beleediging
voor u uwe kinderen tegenover u te willen
beschermen, 't Is of' gij barbaren zijt.
Door Mr. C. Lucasse te steramen helpt
gij er aan mede dat het niet gebeurt. En
tegelijk snijdt gij hun dan den pas af. om
langs een omweg schoolplicht in te voeren
want heiuielijkjes zit ook de schoolquaestie
in deze wet.
Vaccinedwang.
Door den vaccinedwang spelen d e libe
ralisten reeds meer dan recht en billijk
is den baas over onze kinderen.
Waren zij niet in naam, maar wezenlijk
liberaal, dan zouden zij de ouders hebben
vrij gelaten om hunne kinderen al of niet
de pokken te laten inenten.
Maar ach, zij heerschten sinds vele jaren
en langs zoo meer over onze beurzen, over
en langs zoo meer over onze lichamen
(door den vaccinedwang) en over onze
consciëntie, (door hunne schoolwetten). Wij
danken God, uitzicht te hebben gekregen,
dat aan hunne heerschappij, althans voor
tijd en wijle, een einde zal komen.
Geen dwang, maar gelijke rechten wilde
Groen van Prinsterer, willen wij, en wil
ook de heer
stemt als een eenig man op hem.
Denkt niet kiezers, dat wij alleen de
noodzakelijkheid en het gewicht van den
godsdienst voor vorsten en volken gevoelen.
Zelfs vorst Bismarck sprak het dezer dagen
voor liet Duitsche volk en de weield uit,
dat de godsdienst het cement is voor staten
en volken.
Het Evangelie is het voornaamste genees
middel voor de kwalen der maatschappij,
zeide hij, en zeggen wij met hem.
De natie te ontchristelijken, zoo als het
liberalisme doet, is de natie naar den afgrond
te voeren.
De liberalen daarentegen meenen in hunne
blindheid dat de invloed van het Evangelie
verderfelijk is.
Het orgaan van de liberale partij in ons
district, de Middelburgsche courant, schreef
de verledene week nog over dien verder
felijker) invloed. Het gold een Evangelie
prediker, en nu eens niet een doleerende,
een Chr. Ger., een Ned. Herv., maar een
Luthersch predikant, het gold den hof
prediker van den Keizer van Duitschland,
Ds. Stöcker het gold den man, die in het
Keizerlijk paleis bad, toen de Keizer stervende
was. Zoo een hofprediker zal toch zeker
wel geen overdreven mensch zijn. En toch
schreef de Middelburgsche«.Met de be
noeming van prov. Gneist hoopt men Stac
kers rerderfelijken invloed bezworen te
hebbenl Het liberalisme woedt tegen alle
positieve Evangelieprediking.
Vergeet het niet Kiezers, dat de zich
noemende liberalen, onder wier heerschap
pij millioenen schulden zijn gemaakt, een
landsinkomstenbelasting willen invoeren.
Wel willen zij de belasting op zout en zeep
afschaffen, maar met eene inkomstenbelas
ting in de plaats, en dan gaan we niet
vooruit. Bezuiniging moet er plaats hebben.
Geen schoolpaleizen meer, zooals er vooraan
in Vlissiugen onder den burgemeester Smit
een is gebouwd. Men weet de woning
dier school niet te meubileeren, zoo groot en
grootsch is ze. Een inkomen van f3000
'sjaars zou bij zulk een woning passen.
Bezuiniging en afschaffing van den sui
keraccijns is voor alles noodig.
De accijns op de suiker toch heeft de
Nederlandsche suikermarkt geheel bedorven
en den handel tot schade van zeer velen
naar elders verplaatst. Daar komt by, dat
in suiker veel, voedende kracht ziten ook
daarom moet ze goedkoop zijn; opdat ze
veel kan gebruikt worden.
Zijt gij daarvoor, en tegen eene landsin
komstenbelasting, dan moet gij
stemmen.
De christelijk-historische partij is eene
volkspartij. Ook al worden hare belangen
niet zelden door de hooggeplaatsten in den
lande bepleit, de anti-revolutionaire vindt
meestal voeling en steun bij het volk en
niet bij hooge heeren of rijke burgers. De
middenstand, zoowel rijken als armen
telt in den regel de trouwste en meeste
belijders der anti-revolutionaire beginselen.
Wij worden Dinsdag geroepen een ver
tegenwoordiger te kiezen, en niet om land
eigenaars of hooge ambtenaren pleizier te
doen.
Mr. LUCASSE is een zoon des volks, een
man die vele aanrakingspunten heeft met
het volk. Iemand die onze taal verstaat
en onze behoeften kent. Een man, die
voor allen toegankelijk is en die ongetwij
feld onze behoeften en wenschen zal kunnen
en willen vernemen, om ze te brengen ter
plaatse, waar hij, gekozen zijnde, toegang
hebben zal. Hij kan ons district in waar
hei 1 vertegenwoordigen, want hij woont
en blijft wonen in ons midden. Dat heeft
ons district gevoeld, toen het bijna 1800
stemmen op
uii bracht.
In Frankrijk, in Duitschland en in België
heeft men beschermende rechten, ook voor
den landbouw; en in Engeland, waar wei
nig landbouw is, gaan er ook al stemmen
voor op. In Nederland willen de liberalen
er niet aan; de anti-revolutionairen daaren
tegen zijn. er thans zeer voor. Er zeer voor
omdat de gedrukte toestand van den land
bouwer het vraagt en omdat onze naburige
rijken vaak inkomende rechten heffen op de
granen, die worden ingevoerd. Doet ons
land het nu niet, dan zal het Buitenland
vooral hier invoeren, dewijl hier kosteloos
kan ingevoerd worden, en het gevolg daar
van moet wezen, dat de toestand van den
landbouwer hoe langet hoe gedrukter wordt.
En daar geheel Nederland meeleeft van
den landbouwersstand, zoo behoort er ook
een ieder wat voor over te hebben, om dien
stand voor den ondergang te behoeden.
Door nog eens nieuwe belastingen moeten
niet de uitgaven vermeerderd maar door in
voerrechten op de granen wel de inkomsten
verhoogd worden.
De heer Mr. C. Lucasse die met den
landbouwersstand geheel op de hoogte is,
ja, wiens vader een der groote landeige
naren in Zeeland is, is volkomen in staat
om ook de belangen van den landbouw in
de Tweede Kamer te behartigen.
Niemand verlieze dit uit het oog.
Volgens de wetten des lands is geen kie
zer rekenschap verschuldigd aan iemand,
hij zij heer of boer, wien hij stemmen zal.
Het is zijn heilig recht hierin naar eigene
overtuiging te handelen. Niemand late zich
dat recht ontnemen, en dwingen maar een
ieder kieze naar hij voor God en voor zich
zelf meent te moeten doen.
God alleen staat boven de wetten des
landsdaarom is men ook aan Hem, maar
ook aan Hem alleen rekenschap van dit
ons doen verschuldigd. Hij die u dwingen
wil, handelt tegen de wet en plaatst zich
boven de wet.
Dat nu mag niet en zal ook niemand
doen, die van de raenschen geen slaven
maken wil.
Doet men het onverhoopt, dan veroorlooft
u de wet een ander stembriefje te halen
of den naam door te halen en dien van den
man uwer keuze er onder te plaatsen.
Een ieder moet ten slotte volkomen vrij
blijven. Dringen, dwingen, gebieden en
bedreigen mag en zal, naar we hopen en
vertrouwen, voor-noch tegenstander.
Doch elkaar voorlichten, zoo mogelijk
overtuigen en laten rijden, hen, die niet
loopen kunnen, dat mogen we wel. Ten
dezen doe een ieder wat hij kan. Laten
we elkander helpen, opdat niemand achter-
blij ve. Het kan dinsdag 20 Maart ruw
en regenachtig zijn; en vooral in dat geval
zullen buiten de diensten noodig zijn.
Gij, warme meestanders vergeet dan de
sukkelenden en lauwen niet. Met God, voor
Vaderlaud en Koning moeten we als een
eenig man op den heer
onze stemmen uitbrengen.
Het geldt diere belangen!
Geven degenen die boven U staan en U
dwing m, hij zij vriend of vjjand, daartoe de
gelegenheid niet, zorgt dan, dat gij een stem
briefje met den man uwer keuze er op
in uw zak hebt, en doet dat in de bus.
Van een vriend kunt gij in dat ongehoorde
geval wel een stembriefje krijgen: hij toch
kan u helpen, door slechts een ander te
halen: want dat moet men geven. Het
moge nergens noodig zjjn!
Maar stemmen naar uw beginselen naar
uwe overtuiging moet elk die kiezer is. Dat
is zijn recht en zijn plicht. Zijt gij in dienst
bij een ander dan behoort die heer of boer,
of wie het zij, U gelegenheid te geven om
van uw stemrecht gebruik te maken en
uw plicht na te komen.
Zij, die elk vrij willen laten, zullen dat
ook zeker doen.
De liberalen zetten meer dan eenmaal
en enkel uit kansberekening deRoom-
schen tegen de christelijk-histori-
schen öt de cbristelijk-historischen
tegen de Roomschen op. Nu de
Roomschen eenmaal besloten Lucasse
te steunen, doen zij al wat zij kun
nen om de onzen tegen de Room
schen op te zetten en ons voor hen
of hen voor ons bang te maken.
Laat u niet beetnemen en afschrik
ken. Mr. C. Lucasse toch staat even
principieel tegen de Roomschen als
ür. Van der Beke Callenfels en veel
meer dan de heer Smit. Vrees voor
Rome kan en mag u dus geen reden
zijn, om uwe stemmen aan Mr. C.
Lucasse te onthouden. En gij kunt
hem te vrijer en te geruster stem
men, nu ook het Centraal-Comité
er zorg voor gedragen heeft, dat gij
van de Katholieken niets hoege
naamd te vreezen hebt, en behalve
dat nog heel wat profijt van hen zult
trekken.
Te vreezen niets hoegenaamd, want
in geen geval krijgen zij meer dan
30 stemmen en indien zij het ooit
ook maar probeerden om met die
30 stemmen iets tegen uw God of
uw geloof te ondernemen, zouden
ze terstond 70 stemmen tegen zich
over vinden, en dies volstrekt mach
teloos staan.
Daar is dus in de verste verte
geen sprake van, en wie dat u diets
maakt, beleedigt den Koning.
Immers zooveel verstand van des
lands zaken hebt ge ook wel, dat
ge weet, hoe een partij in de Kamer
nooit iets uit kan voeren, of d e
Koning moet er zijne medewer
king aan verleenen.
En nu zeggen we dat een ieder,
die ook maar onderstellen durft, dat
een Koning uit het Huis van Oranje
ooit met de roomschen mee zou doen,
om de Calvinisten te vervolgen, én
den Koning en Oranje beleedigt, en
waard is dat men hem den rug
toekeert.
Al dat schermen met wat Rome
doen zou, is dan ook niets dan een
speculeeren op uw bangheid, waar
van de liberalisten profiteeren willen.
In vroeger dagen, dat is zoo,toen
hebben de roomschen soms schrik
kelijk huis gehouden. Maar dat deden
toen volstrekt niet alleen de room
schen, maar de protestanten ook.
Denkt aan wat te Geneve met Servet
is geschiedwaar Calvijn toch zulk
een macht had. Te Leipzig zijn
mannen door de Lutherschen ont
hoofd, enkel omdat ze gereformeerd
waren. In Engeland zijn bij hon
derden door de protestanten allerlei
mannen en vrouwen vermoord, om
dat ze doopsgezind waren.
Dat lag toen aan de tijden en de
zeden.
Maar nu doet niemand dat meer,
en ook in geheel roe
denkt niemand daar
In Oostenrijk, in B
in Portugal; en waa
al te gader geheel ro
zijn, en alle ministers r
kamerleden roomsch,
"therschen engereforn
woordig zoo vrij als in
En wat onzin, wat
is het dan niet, u te
len, dat ze hier te landt
zin zouden hebben, hie
in de minderheid zit
kwaad kunnen doen,
ze het willen.
Gaat naar België, waa
is, en immers de Roon
geen kind kwaad, en o
in Brussel, Antwerpen
alle eer aan het Belgi:
ment zoo vrij als het
vriendelijk als het ze
En stelt al eens dat
jaren iets ook maar p
niet geheel in den ha
dan blijft ge immers i
nog volkomen vrij, om
laten vallen.
Houdt u daarom bij dat
geen oogenblik op, en
uw vertrouwde vrienc
dat deze Roomsche Ka
alleen niet het allerrr
maar integendeel veel
en zullen doen.
En wel in drieërlei
A 1°. zullen ze u helpi
jfmacht van het ondra^
de Liberalisten te brei
2°. zullen ze u helpe
school te redden;
en 3°. znllen ze met
uitsteken, om destoffe
van ons volk in een b
brengen.
ste
zijr
Maar één ding zit u
den weg, en dat gevoe
Gè zult zeggen
geen gevaar in
zelfs profijt uit
maar mag ik het doen
heiligt toch de mie
Nu, dat zijn we
u eens, en als dal
zouden we u dit ooi
ontraden.
Maar Calvijn vertj
toch wel, niet waai
beeft Calvijn gezeg;
Calvijn, die feller
de kerk van Rome bl
Hij sprak het luide
ierkant tegen Rome.
trijd tegen ongeloof
J aat, is desnoods Rom|
enoot.
Groen van Prinstere
ijn's voetspoor, en bet
nomwonden, dat in dl
ahans tegen hetveldwin
;e voeren is, op Rome
lerwijs als bondgenoot
gerekend.
Wat deed PrinsWilleil
leeft hij niet openlijk
og van heel de werf
;ereikt aan den allei
loning van Frankrijk,
le Spaansche dwingela
staan En dat nog a|
Bartholomeusnacht.
Heeft niet Prins Wil
toemrijker gedachten1
Verder gewaagt, en
■o o m s c h e Spanj|
lenootscbap gesloten,
[te kunnen bieden aai
bodewijk XIV
Sloot niet de pas onj
rilhelm, deze vrome,'
feiische Vorst, een h
genootschap met het
Hrijk en het roomse
En zoudt ge dan n
[ere groote mannen,
"'ege als herders en