to.
CHRISTELIJK-
NIEIÏWSBLAD
HISTORISCH
VOOE ZEELAN
X. GLIXDERMAX,
X. GLIXDERMAX.
Extra Verkiezingsnummer 'an Vrijdag 16 Maart.
VERSCHIJNT
elken MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
Pi'ijd per drie maanden franco p. p. f0,95
-0,02^
G. M. Kleukerk, te Goes
EN
F. P. D'huy te Middelburg.
Aan de Kiezers!
Een fabel en hare toepassing.
PRIJS DER ADVERTENTIES
ZEEUW,
pe droef-
n enkele
i mijner
E KAM
acht en
ïchtver-
m
ANSE.
ting.
•p ge-
van
r|s jaar,
geeft
„,e zware
Enkele nommers
UITG.VE VAN
Wij komen u voor de tweede maal
vragen Dinsdag 20 Maart a. tusschen
9 uren 's morgens en 4 uren 's mid
dags niet te vergeten uw stembiljet,
ingevuld met den naam van
ter bestemde, u bekende plaats te
brengen.
Het is u bekend dat in het kies
district Oostburg herstemming
moet plaats hebben tusschen de
heeren Hennequin en N. Glinderman,
Wij wenschen in geen enkel op
zicht tegen den persoon van Aar-
denburg's burgemeester een strijd te
openen. De heer Hennequin is ons e ven
lief als ieder zijner geestverwanten.
Niet tegen hem is onze strijd ge
richt, maar tegen de beginselen door
dhr. Hennequin beleden. Daar gaapt
eene wijde klove tusschen de voor
standers van de moderne levensbe
schouwing, wier ijverige verdediger
dhr. Hennequin is, en tusschen hen
die, we willen gaarne de eerste zijn
om het te erkennen, zeer onvol
komen, wenschen te leven naar de
voorschriften ons in Gods heilige
wet gegeven.
De klove die daar gaapt openbaart
zich gedurig.
Het eerst en het meest bij de
onderwijskwestie. God en Zijn dienst
verbannen van het publieke erf, hoog
stens dulden in de binnenkamer, dat
is het doel der mannen die de mo
derne levensbeschouwing huldigen,
en deze zijn één met de liberale
partij. Als middel om tot dit doel
te geraken, moet de openbare school
dienst doen. En nu erkennen we
gaarne dat menige openbare school,
ook in onze onmiddellijke nabijheid,
in goede handen is, dat wij voor den
persoon van menig openbaar onder
wijzer eerbie t hebben, maar wat
bewijst dit Alleen dit, dat het
middel nog niet tot het doel leidt.
Den godsdienst buiten de schoolmuren
is de leuze van tallooze leiders der
liberale partij, nu dertig jaren lang.
En wij wenschen den godsdient o p
de school.
Ziedaar, een bewijs dat de klove
tusschen de partijen niet een strijd
is om A of H.
Wilt ge een ander bewijs?
Wij wenschen een door God in-
gesteïden Rustdag te vieren en zoo
veel mogelijk te doen vieren. De
partij onzer tegenstanders zegt
Zes dagen zult gij arbeiden en éen
dag ontspanning hebben, dan zullen
feesttreinen lijden en zullen open
bare vermakelijkheden plaats hebben.
Dan zal een deel van ons volk voor
uwe uitspanning moeten arbeide,
maar zij kunnen dan op andee
dagen zich ontspannen. Met dee
opvatting van Zondagsviering hebbn
we in de laatste jaren overvloefig
kennis kunnen maken. Zoo ovr-
vloedig dat niemand onwetenhid
zal kunnen voorwenden.
Nog eenmaal, niet om deze te wq'en
of die te kiezen, maar om het dpp-
gaand verschil dat zich ook in le-
trekking van Zondagsrust openb^rt,
kunnen en mogen wij bij alle mjge'
lijke persoonlijke waardeering
stemmen voor hen die de wetteij
lands niet in overeenstemming
schen te brengen met de Wet
De Bijbelsche les, die het
kenen der kosten voorschrijft
men tot het bouwen van een
overgaat, schijnt met zoovele a;
Bijbelsche voorschriften ook
ouderwetsch voor de manne
moderne levensbeschouwing,
leert niet het oud-Hollandscln
tering naai de nering zetten»,
het nieuwmodische: vraag ni
het kost, maar ot het noodig is
ten wemaar al te goed wat rekb
grip het woordje noodig omvaj. Wat
gisteren weelde was wordt
«noodig" geacht. Gevolg var deze
leer is dan ook dat wij de e;r ge
nieten per hoofd meer belasing te
betalen dan de Franschen en d5 Duit-
schers, dan de Engelschen en de
Russen en welke volkeren neer in
Europa wonen
Leven en laten leven is baarlijk
zoo groote kunst niet als men met
kwistige hand klinkende wfeldaden
rondom zich verspreiden karrond
komen met ons bescheiden ceel, dat
is vrij wat hoogere verdienste.
Op allerlei tonen wordt Ins ver
kondigd dat de rechterzijde niet
althans niet beter regeeren kan
dan de liberale partij.
Wij zullen het bevestigen noch
ontkennen. Maar dat de liberale
partij met de steeds stijgende in
komsten des lands niet ioekomen
kan* is een feit voor geen tegenspraak
vatbaar.
En dat voortdurende tekorten het
crediet ondermijnen zal evenmin
iemand kunnen tegenspreken.
Laat ons gemeenschappelijk trach
ten de oud-HolIandsche zeden en de
oud-Hollandsche soliditeit weder in
eere te brengen.
In België, het naburige rijk dat het
zwaarst belast heet te zijn, wordt aan
rijkslasten per hoofd 'sjaars fli betaald,
in ons land f22.
In '48 brachten onze rijksbelastingen
58 millioen gulden op, in '88, dus veertig
jaar later, 115 millioen gulden.
Oud-Hollandsche zeden door
eerbied voor God en voor Zijn rust
dag te bevorderen.
Oud-Hollandsche soliditeit door
te leven van onze inkomsten en niet
van leeningen.
Indien de anti-liberalen aan deze
eischen niet kunnen voldoen, dan
zullen zij blijk geven tot regeeren
niet in staat te zijn. Tot hu toe is
daarvoor geen bewijs geleverd, tenzij
men de profetieën der liberale
dagbladen als b e w ij z e n mocht
willen aanvoeren.
Stemmen wij daarom als één man
allen op
Toen ik nog als knaap op de
schoolbanken zat, gaf de meester
ons eens eene fabel te lezen van
een FraDSch schrijver, waarvan de
inhoud nog dikwijls in het dagelijksch
leven bevestigd wordt.
Laat mij eens zoo goed en kwaad
ik kan, u zoo ongeveer den inhoud
dezer fabel mogen mededeelen. Een
wolf en een lam stonden samen, op
eenigen afstand van eikander ver
wijderd te drinken uit een beekje,
dat op een heuvel ontsprong en
bevallig kronkelend zich een weg
baande door de vlakte.
De wolf stond boven en keek met
begeerige blikken naar omlaag, waar
het lam heel onschuldig bezig was,
zijn dorst te lesschen, zonder te
denken, dat het zijn buurman om
hoog, daarmede kon hinderen. Deze
echter dacht er anders over en was
vast besloten de zoogenaamde ver
metelheid van het lam tot voorwend
sel te nemen, om het dier op een
gevoelige wijze te straffen en het
tot zijne prooi te bestemmen.
De oogen. fonkelend van woede,
snauwde onze wolf het lammetje
toe: «Wil je eens ophouden, jou
leelijkert, om het water hier zoo
troebel te maken, dat ik moet drin
ken. Jou staan daar heeft mij al
lang genoeg geërgerd, denk je, dat
ik om jou, zulk water wil drinken
Het lammetje ontstelde eenigszins
door die ruwe, barsche stem, doch,
toen het zijne tegenwoordigheid van
geest weder bekomen had, zeide het
heel leuk: «Maar, eilieve, mijnheer
de Wolf, hoe is het mogelijk, dat
ge mij kunt verwijten, dat ik uw
water troebel maak en dit zoodoende
voor u bederf. Gij staat immers
boven op den heuvel en ik in de
vlakte, en het beekje stroomt toch
van boven af naar omlaag en niet
I omgekeerd, dus het helderste water
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer if
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedejs.
meer 10 cent.
de
ja
het
eene
is voor u. Neen, gij hebt gecHe dagen
uzelven te beklagen. den on-
Zulk eene vermetelheid waen ™'J"e
voor den wolf. Deeenvoudi.
juiste redeneering van het
zijn woede toenemen en hij v^en was
besloten, het kosttte wat tieL venreri
zich door den dood van het lam pe
wreken.
Zoo, sprak de wolf, ge zijt nog
al brutaal en vermetel ook, wat
denk je wel van mij; als ik je goed
bekijk, dan ben je hetzelfde ellendige
lam van vroeger, dat mij zoo gruwe
lijk slecht heeft behandeld.
Maar eilieve, ging het lam voort,
als ik het zeggen mag, vergist ge
u wel een weinig, want zooals. ge
ziet, ben ik nog niet heel lang ge
leden geboren, en kon u dus vrc i er
niet beleedigd hebben. sma.
Dan je moeder of grootmoe*
een van je familie, en wie datR
ook precies geweest is, uit dat ell#0En
gebroed, doet er dan ook niet
ik zal je vinden, onbeschaamde vl
en met een doet hij eenige behen1 ^'an
sprongen en valt, buiten zich? e"
van woede op het weerloos lai i
dat hij geheel verslindt.'
Tot zoover de fabel. 1
Zoudt ge niet denken v
lezers, dat die eenvoudige fa'
is van leering en ook in het
lijksch leven hare toepassing
Iemand die eenigszins in dei dank
schappij rondziet, en metdetoes€too,1(l
bekend is, ziet vaak, al is fcf
in een anderen vorm, hetzelfd
herhalen. Gelukkig is de ui te
niet altijd dezelfde.
Eveymin als de wolf in de
ontziet zich menigeen, om laf
en gemeen, te traenten, anderef
eer te ontrooven, hun goeden
te onteeren, zoo zij zich al
opmaken om nog erger te wjllen
Ook in onze dagen van £tr' i'6,
wrijving, vooral, waar het aanl
op het aantoonen van onrecht!
dê liberalisten ons aangedaan A
men van die zijde de lafhart "8,
laagste middelen aangrijpen, ide»
ware het mogelijk, voorname mr
in den lande, daardoor te vernieaire,
hun werk te verkleinen of hun
galoozen ijver en werkkracl
zij aan heerschzuchiige bedoei
toeschrijven te minachten, Kris-
maar omdat zij niet denken ?ers,
zij. Ge vraagt daarvoor bt ver,
Welnu, het zij u gegeven. *qr-
Denkt maar eens, kiezers, uit
district Oostburg aan t
ongeteekende strooibiljet
u uit het kamp der liberalisten te'
bezorgd, een paar dagen voor A
stemming, met aanbeveling voor i\e
candidaat.
4ve van