to. CHRISTELIJK- NIEIÏWSBLAD HISTORISCH VOOE ZEELAN X. GLIXDERMAX, X. GLIXDERMAX. Extra Verkiezingsnummer 'an Vrijdag 16 Maart. VERSCHIJNT elken MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Pi'ijd per drie maanden franco p. p. f0,95 -0,02^ G. M. Kleukerk, te Goes EN F. P. D'huy te Middelburg. Aan de Kiezers! Een fabel en hare toepassing. PRIJS DER ADVERTENTIES ZEEUW, pe droef- n enkele i mijner E KAM acht en ïchtver- m ANSE. ting. •p ge- van r|s jaar, geeft „,e zware Enkele nommers UITG.VE VAN Wij komen u voor de tweede maal vragen Dinsdag 20 Maart a. tusschen 9 uren 's morgens en 4 uren 's mid dags niet te vergeten uw stembiljet, ingevuld met den naam van ter bestemde, u bekende plaats te brengen. Het is u bekend dat in het kies district Oostburg herstemming moet plaats hebben tusschen de heeren Hennequin en N. Glinderman, Wij wenschen in geen enkel op zicht tegen den persoon van Aar- denburg's burgemeester een strijd te openen. De heer Hennequin is ons e ven lief als ieder zijner geestverwanten. Niet tegen hem is onze strijd ge richt, maar tegen de beginselen door dhr. Hennequin beleden. Daar gaapt eene wijde klove tusschen de voor standers van de moderne levensbe schouwing, wier ijverige verdediger dhr. Hennequin is, en tusschen hen die, we willen gaarne de eerste zijn om het te erkennen, zeer onvol komen, wenschen te leven naar de voorschriften ons in Gods heilige wet gegeven. De klove die daar gaapt openbaart zich gedurig. Het eerst en het meest bij de onderwijskwestie. God en Zijn dienst verbannen van het publieke erf, hoog stens dulden in de binnenkamer, dat is het doel der mannen die de mo derne levensbeschouwing huldigen, en deze zijn één met de liberale partij. Als middel om tot dit doel te geraken, moet de openbare school dienst doen. En nu erkennen we gaarne dat menige openbare school, ook in onze onmiddellijke nabijheid, in goede handen is, dat wij voor den persoon van menig openbaar onder wijzer eerbie t hebben, maar wat bewijst dit Alleen dit, dat het middel nog niet tot het doel leidt. Den godsdienst buiten de schoolmuren is de leuze van tallooze leiders der liberale partij, nu dertig jaren lang. En wij wenschen den godsdient o p de school. Ziedaar, een bewijs dat de klove tusschen de partijen niet een strijd is om A of H. Wilt ge een ander bewijs? Wij wenschen een door God in- gesteïden Rustdag te vieren en zoo veel mogelijk te doen vieren. De partij onzer tegenstanders zegt Zes dagen zult gij arbeiden en éen dag ontspanning hebben, dan zullen feesttreinen lijden en zullen open bare vermakelijkheden plaats hebben. Dan zal een deel van ons volk voor uwe uitspanning moeten arbeide, maar zij kunnen dan op andee dagen zich ontspannen. Met dee opvatting van Zondagsviering hebbn we in de laatste jaren overvloefig kennis kunnen maken. Zoo ovr- vloedig dat niemand onwetenhid zal kunnen voorwenden. Nog eenmaal, niet om deze te wq'en of die te kiezen, maar om het dpp- gaand verschil dat zich ook in le- trekking van Zondagsrust openb^rt, kunnen en mogen wij bij alle mjge' lijke persoonlijke waardeering stemmen voor hen die de wetteij lands niet in overeenstemming schen te brengen met de Wet De Bijbelsche les, die het kenen der kosten voorschrijft men tot het bouwen van een overgaat, schijnt met zoovele a; Bijbelsche voorschriften ook ouderwetsch voor de manne moderne levensbeschouwing, leert niet het oud-Hollandscln tering naai de nering zetten», het nieuwmodische: vraag ni het kost, maar ot het noodig is ten wemaar al te goed wat rekb grip het woordje noodig omvaj. Wat gisteren weelde was wordt «noodig" geacht. Gevolg var deze leer is dan ook dat wij de e;r ge nieten per hoofd meer belasing te betalen dan de Franschen en d5 Duit- schers, dan de Engelschen en de Russen en welke volkeren neer in Europa wonen Leven en laten leven is baarlijk zoo groote kunst niet als men met kwistige hand klinkende wfeldaden rondom zich verspreiden karrond komen met ons bescheiden ceel, dat is vrij wat hoogere verdienste. Op allerlei tonen wordt Ins ver kondigd dat de rechterzijde niet althans niet beter regeeren kan dan de liberale partij. Wij zullen het bevestigen noch ontkennen. Maar dat de liberale partij met de steeds stijgende in komsten des lands niet ioekomen kan* is een feit voor geen tegenspraak vatbaar. En dat voortdurende tekorten het crediet ondermijnen zal evenmin iemand kunnen tegenspreken. Laat ons gemeenschappelijk trach ten de oud-HolIandsche zeden en de oud-Hollandsche soliditeit weder in eere te brengen. In België, het naburige rijk dat het zwaarst belast heet te zijn, wordt aan rijkslasten per hoofd 'sjaars fli betaald, in ons land f22. In '48 brachten onze rijksbelastingen 58 millioen gulden op, in '88, dus veertig jaar later, 115 millioen gulden. Oud-Hollandsche zeden door eerbied voor God en voor Zijn rust dag te bevorderen. Oud-Hollandsche soliditeit door te leven van onze inkomsten en niet van leeningen. Indien de anti-liberalen aan deze eischen niet kunnen voldoen, dan zullen zij blijk geven tot regeeren niet in staat te zijn. Tot hu toe is daarvoor geen bewijs geleverd, tenzij men de profetieën der liberale dagbladen als b e w ij z e n mocht willen aanvoeren. Stemmen wij daarom als één man allen op Toen ik nog als knaap op de schoolbanken zat, gaf de meester ons eens eene fabel te lezen van een FraDSch schrijver, waarvan de inhoud nog dikwijls in het dagelijksch leven bevestigd wordt. Laat mij eens zoo goed en kwaad ik kan, u zoo ongeveer den inhoud dezer fabel mogen mededeelen. Een wolf en een lam stonden samen, op eenigen afstand van eikander ver wijderd te drinken uit een beekje, dat op een heuvel ontsprong en bevallig kronkelend zich een weg baande door de vlakte. De wolf stond boven en keek met begeerige blikken naar omlaag, waar het lam heel onschuldig bezig was, zijn dorst te lesschen, zonder te denken, dat het zijn buurman om hoog, daarmede kon hinderen. Deze echter dacht er anders over en was vast besloten de zoogenaamde ver metelheid van het lam tot voorwend sel te nemen, om het dier op een gevoelige wijze te straffen en het tot zijne prooi te bestemmen. De oogen. fonkelend van woede, snauwde onze wolf het lammetje toe: «Wil je eens ophouden, jou leelijkert, om het water hier zoo troebel te maken, dat ik moet drin ken. Jou staan daar heeft mij al lang genoeg geërgerd, denk je, dat ik om jou, zulk water wil drinken Het lammetje ontstelde eenigszins door die ruwe, barsche stem, doch, toen het zijne tegenwoordigheid van geest weder bekomen had, zeide het heel leuk: «Maar, eilieve, mijnheer de Wolf, hoe is het mogelijk, dat ge mij kunt verwijten, dat ik uw water troebel maak en dit zoodoende voor u bederf. Gij staat immers boven op den heuvel en ik in de vlakte, en het beekje stroomt toch van boven af naar omlaag en niet I omgekeerd, dus het helderste water van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer if Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedejs. meer 10 cent. de ja het eene is voor u. Neen, gij hebt gecHe dagen uzelven te beklagen. den on- Zulk eene vermetelheid waen ™'J"e voor den wolf. Deeenvoudi. juiste redeneering van het zijn woede toenemen en hij v^en was besloten, het kosttte wat tieL venreri zich door den dood van het lam pe wreken. Zoo, sprak de wolf, ge zijt nog al brutaal en vermetel ook, wat denk je wel van mij; als ik je goed bekijk, dan ben je hetzelfde ellendige lam van vroeger, dat mij zoo gruwe lijk slecht heeft behandeld. Maar eilieve, ging het lam voort, als ik het zeggen mag, vergist ge u wel een weinig, want zooals. ge ziet, ben ik nog niet heel lang ge leden geboren, en kon u dus vrc i er niet beleedigd hebben. sma. Dan je moeder of grootmoe* een van je familie, en wie datR ook precies geweest is, uit dat ell#0En gebroed, doet er dan ook niet ik zal je vinden, onbeschaamde vl en met een doet hij eenige behen1 ^'an sprongen en valt, buiten zich? e" van woede op het weerloos lai i dat hij geheel verslindt.' Tot zoover de fabel. 1 Zoudt ge niet denken v lezers, dat die eenvoudige fa' is van leering en ook in het lijksch leven hare toepassing Iemand die eenigszins in dei dank schappij rondziet, en metdetoes€too,1(l bekend is, ziet vaak, al is fcf in een anderen vorm, hetzelfd herhalen. Gelukkig is de ui te niet altijd dezelfde. Eveymin als de wolf in de ontziet zich menigeen, om laf en gemeen, te traenten, anderef eer te ontrooven, hun goeden te onteeren, zoo zij zich al opmaken om nog erger te wjllen Ook in onze dagen van £tr' i'6, wrijving, vooral, waar het aanl op het aantoonen van onrecht! dê liberalisten ons aangedaan A men van die zijde de lafhart "8, laagste middelen aangrijpen, ide» ware het mogelijk, voorname mr in den lande, daardoor te vernieaire, hun werk te verkleinen of hun galoozen ijver en werkkracl zij aan heerschzuchiige bedoei toeschrijven te minachten, Kris- maar omdat zij niet denken ?ers, zij. Ge vraagt daarvoor bt ver, Welnu, het zij u gegeven. *qr- Denkt maar eens, kiezers, uit district Oostburg aan t ongeteekende strooibiljet u uit het kamp der liberalisten te' bezorgd, een paar dagen voor A stemming, met aanbeveling voor i\e candidaat. 4ve van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1