m* I il CHRISTELIJK- NIEUWSBL AD HISTORISCH VOOR ZEELAND. >ru lining Mr. C. Lucasse. Mr. C. LUCASSE. Mr. C. LUCASSE. tot Candidaat end uit hunne igen. rtikelen. ideren tat GOES. an dsche kazerne L no 6 7. r. Extra Verkiezingsnummer vari Woensdag 14 Maart 1888. VERSCHIJx\T G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D liuy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: Aan de Kiezers 1 r. C. Lucasse, Het nieuwe district Middelburg. Twee Spoken. Maar zijn het inderdaad spoken vERKE taris. ERKE oorzitter. itaris. NE ct. nu voor 7 en 8 ct. vroeger I2V2 nu 8 ct. 10 en 12 ct. Prachtig 7/4 Sloopenka- 2 cts. tO i5 0 ct. en 45 ct. k.13 cts. en hooger fellakens 30 cents innen Damaste stellen ophef zoo in de groote nu 13 en 15 cts. latroontjes, 4 cents dozijn ïl,30; zuiver 'art Thibet nu voor of WINTERROKKEN igekend lage prijzen :euze f f ok per stuk) blanke ava koffie 55, witte tozijnen 175 Pruimen, 8, pr'ma Blanke 10. r 5 ons, Waskaarsen n 32f, Aardappelmeel 6 ionen 14, Bruine 12, s 75 en lieele zware :urreerende prijzen. Prijscourant gratis.) lburg, zijn voorhanden ger. COHEN enz., zonder en VISITEKAARTJES Litt. fant. DaCHSEL - DE EUW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,025 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wij komen u voor de tweede maal vragen Dinsdag 20 Maart a. tusschen 9 uren 's morgens en 4 uren 's mid dags niet te vergeten uw stembiljet, ingevuld met den naam van ter bestemde, u bekende plaats te brengen Het is u bekend dat in het kies district Middelburg herstemming moet plaats hebben tusschen de keeren A. Smit en C. Lucasse. Wij wenschen in geen enkel op zicht tegen den persoon van Vlis- singen's burgemeester een strijd te onenen. De heer Smit is ons even liet' als ieder zijner geestverwanten. Niet tegen hem is onze strijd ge richt, maar tegen de beginselen door den heer Smit beleden. Daar gaapt eene wijde klove tusschen de voor standers van de moderne levensbe schouwing, wier ijverige verdediger de heer Smit is, en tusschen hen die, we willen gaarne de eerste zijn om het te erkennen, zeer onvol komen, wenschen te leven naar de voorschriften ons in Gods heilige wet gegeven. De klove die daar gaapt openbaart zich gedurig. Het eerst en het meest bij de onderwijskwestie. God en Zijn dienst verbannen van het publieke erf, hoog stens dulden in de binnenkamer, dat is het doel der mannen die de mo derne levensbeschouwing huldigen, en deze zijn één met de liberale partij. Als middel om tot dit doel te geraken, moet de openbare schooi dienst doen. En nu erkennen we gaarne dat menige openbare school, ook in onze onmiddellijke nabijheid, in goede handen is, dat wij voor den persoon van menig openbaar onder wijzer eerbie 1 hebben, maar wat bewijst dit Alleen dit, dat het middel nog niet tot bet doel leidt. Dengodsdienstbuiten de schoolmuren is de leuze van tallooze leiders der liberale partij, nu dertig jaren lang. En wij wenschen den godsdient o p de school. Ziedaar, een bewiis dat de klove tusschen de partijen niet een strijd is om A of B. Wilt ge een ander bewijs. Wij wenschen een door God in- gestelden Rustdag te vieren en zoo veel mogelijk te doen vieren. De Partij onzer tegenstanders zegt Zes dagen zult gij arbeiden en éen (lag ontspanning hebben, dan zullen Jeesttreinen lijden en zullen open bare vermakelijkheden plaats hebben. Dan zal een deel van ons volk voor uwe uitspanning moeten arbeiden, maar zij kunnen dan op andere dagen zich ontspannen. Met deze opvatting van Zondagsviering hebben we in de laatste jaren overvloedig kennis kunnen maken. Zoo over vloedig dat niemand onwetenheid zal kunnen voorwenden. Nog eenmaal, niet om deze te weren of die te kiezen, maar om het diep gaand verschil dat zich ook in be trekking van Zondagsrust openbaart, kunnen en mogen wij bij alle moge lijke persoonlijke waardeering niet stemmen voor hen die de wetten des lands niet in overeenstemming wen schen te brengen met de Wet Gods. De Bijbelsche les, die het bere kenen der kosten voorschrijft vóór men tot het bouwen van een toren overgaat, schijnt met zoovele andere Bijbelsche voorschriften ook al te ouderwetsch voor de mannen der moderne levensbeschouwing. Zij leert niet het oud-Hollandsche «de tering naai de nering zetten», maar het nieuwmodische: vraag niet wat het kost, maar of hetnoodig is. Nu we ten wemaar al tegoed wat rekbaar be grip het woordje noodig omvat. Wat gisteren weelde was wordt morgen «noodig" geacht. Gevolg van deze leer is dan ook dat wij de eer ge nieten per hoofd meer belasting te betalen dan de Fransche.. en de Duit- schers, dan de Engelschen en de Russen en welke volkeren meer in Europa wonen Leven en laten leven is waarlijk zoo groote kunst niet als men met kwistige hand klinkende weldaden rondom zich verspreiden kan rond komen met ons bescheiden deel, dat is vrij wat hoogere verdienste. Op allerlei tonen wordt ons ver kondigd dat de rechterzijde niet althans niet beter regeeren kan dan de liberale partij. Wij zullen het bevestigen noch ontkennen. Maar dat de liberale partij met de steeds stijgende in komsten des lands niet toekomen kan is een feit voor geen tegenspraak vatbaar. En dat voortdurende tekorten het crediet ondermijnen zal evenmin iemand kunnen tegenspreken. Laat ons gemeenschappelijk trach ten de oud-Hollandsche zeden en de oud-Hollandsche soliditeit weder in eere te brengen. In België, het naburige rijk dat het zwaarst belast heet te zijn, wordt aan rijkslasten per hoofd 'sjaars f14 betaald, in ons land f22. In '48 brachten onze rijksbelastingen 58 millioen gulden op, in '88, dus veertig jaar later, 115 millioen gulden. Oud-Hollandsche zeden door eerbied voor God en voor Zijn rust dag te bevorderen. Oud-Hollandsche soliditeit door te leven van onze inkomsten en niet van leeningen. Indien de anti-liberalen aan deze eischen niet kunnen voldoen, dan zullen zij blijk geven tot regeeren niet in staat te zijn. Tot nu toe is daarvoor geen bewijs geleverd, tenzij men de profetieën der liberale dagbladen als b e w ij z e n mocht willen aanvoeren. Als één man, van Westkapelle tot Veere, van Nieuwland tot Domburg vereenigen alle anti-revolutionairen hunne stem op Het district Middelburg is een antirevo lutionair district. Over de trouwe opkomst der kiezers was in ons district in de laatste jaren niet te klagen. Ook nu niet. Van de niet opgekomenen zal, naar we meenen te weten slechts de kleinste helft tot de onwilligen behooren. Meer dan 50% waren van de thuisblijvers wettig verhinderd van hun kiesrecht gebruik te maken. Van de bijna 3700 kiezers die opkwamen stemden 1973 voor de antirevo lutionaire candidaten en 1745 voor de liberale candidaten. Het district Middelburg behoort aan de antiievolutionairen. De leer van Calvijn heeft in Walcheren sinds jaren, sinds eeuwen liever, een vruchtbaren bodem gevonden. Alleen in de twee steden is de moderne levensbeschouwing overheerschend. Kiezers, laat deze wetenschap u op 20 Maart tot verdubbelde krachtsinspanning aansporen, opdat ge niet door de steden overstemt wordt. Uwe lauwheid zou oorzaak kunnen zijn dat ons district in handen van den tegen stander viel. Wij bidden u, vergeet toch niemand onzer vrienden, zoo noodig aan de stembus te herinneren. Wij kunnen geen der onzen missen. Laat allen eendrachtig stem men op Maar even ernstig bidden we u, laat ieder die met ons niet dezelfde beginselen belijdt, vrij. Laat ons ook in den verkiezing- strijd bedenken dat Gods oog ons ziet, dat Hij onze handelingen gadeslaat. Laat ons bedenken dat Zijn zegen niet dan op eerlijke middelen rusten kan. Die gelooven haasten niet. Gods Voor zienigheid gaat ook over deze verkiezing. Schenkt Hij ons de zege laat het dan zoo zijn dat wij allen Hem in oprechtheid daar voor danken kunnen. T Een rekening. In 1877 had ons land een schuld van 912,000,000 met een rentelast van 26 mil lioen. In 1888, elt jaren later, bedraagt de nationale schuld f 1080,000,000. De schuld is dus in elf jaren tijds toegenomen met honderd acht en zestig millioen. Aan rente moet dit jaar 31 millioen betaald worden. In '1877 bedroegen de Staatsuitgaven f118 millioen, in 1886 f124,000,000, dus zes millioen meer. Ieder inwoner van Nederland, kinderen zoowel als mannen en vrouwen, heeft voor zijn hoofd f251.25 schuld Kiezers, zoudt ge niet besluiten ditmaal in 't belang van uwe portemonnaie en van uw fatsoen een fatsoenlijk mensch be taalt zijn schuld uwe stem niet aan den vertegenwoordiger der liberalen te ge ven maar uittebrengen op Gelooft gij aan spoken, Kiezers? De zich noemende liberalen lachten er altijd mee. Zij zeiden: Daaraan gelooft alleen de domme menigte. En daar zij boer en bur ger in de Middelburgsche courant meer dan eens voor dom aan de kaak stelden, zoo denken zij ook thans door twee spoken u van Mr. C. Lucasse te kunnen en te zullen afschrikken. Het eene spook heet «de doleantie» en het andere Rome. Nu weten zij, zoo goed als wij, dat beide slechts spoken zijnmaar wat geven zij daarom, indien zij maar hun doel er mee bereiken. Kiezers I toont, dat gij zoomin als zij aan spoken gelooft. Doet het tegen deel van hetgeen uwe tegenstanders willen, en gij handelt verstandig. Wel zeker. Gelooft ons dat beide vogel verschrikkers zijn. Van achteren lachen zij u uit in hunne sociëteiten, bijaldien Gij er voor op den loop gaat. Lucasse toch is een van de meest prin- cipiëele tegenstanders van de Roomsch-ka- tholieken. Smit zal op godsdienstig gebied veeleer toegeven aan de Roomschen dan Lucasse. «Waarom?» Wèl, omdat Smit helaas! tot degenen behoort, die zeggennu ja, wat geven wij om «den godsdienst.» Lucasse kan en zal dat niet zeggen. Liberalen als Smit zijn niet slechts on verschillig, maar ook gansch onkundig op godsdienstig gebied. Lucasse daarentegen gevoelt dadelijk waar de Roomschen heen willen. Als zij ooit iets doen wilden, wat te Roomsch was en mitsdien niet kon worden toegegeven, dan zouden juist mannen als Lucasse noodig zijn, om daarop de anders onverschillige liberalen attent te maken teneinde het met hen te voorkomen. Met hen; immers zij zeggen tegenwoordig, dat zij o zoo bang voor de Roomschen zijn. In

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1