m*
I
il
CHRISTELIJK-
NIEUWSBL AD
HISTORISCH
VOOR ZEELAND.
>ru lining
Mr. C. Lucasse.
Mr. C. LUCASSE.
Mr. C. LUCASSE.
tot Candidaat
end uit hunne
igen.
rtikelen.
ideren
tat GOES.
an dsche
kazerne
L no 6 7.
r.
Extra Verkiezingsnummer vari Woensdag 14 Maart
1888.
VERSCHIJx\T
G. M. Klemkerk, te Goes
F. P. D liuy, te Middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIES:
Aan de Kiezers 1
r. C. Lucasse,
Het nieuwe district Middelburg.
Twee Spoken.
Maar zijn het inderdaad
spoken
vERKE
taris.
ERKE
oorzitter.
itaris.
NE
ct. nu voor 7 en 8 ct.
vroeger I2V2 nu 8 ct.
10 en 12 ct. Prachtig
7/4 Sloopenka-
2 cts.
tO
i5
0
ct. en 45 ct.
k.13 cts. en hooger
fellakens 30 cents
innen Damaste stellen
ophef zoo in de groote
nu 13 en 15 cts.
latroontjes, 4 cents
dozijn ïl,30; zuiver
'art Thibet nu voor
of WINTERROKKEN
igekend lage prijzen
:euze
f f
ok per stuk) blanke
ava koffie 55, witte
tozijnen 175 Pruimen,
8, pr'ma Blanke 10.
r 5 ons, Waskaarsen
n 32f, Aardappelmeel 6
ionen 14, Bruine 12,
s 75 en lieele zware
:urreerende prijzen.
Prijscourant gratis.)
lburg, zijn voorhanden
ger.
COHEN enz., zonder
en VISITEKAARTJES
Litt. fant. DaCHSEL
-
DE
EUW,
elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95
Enkele nommers-0,025
UITGAVE VAN
en
van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent.
Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel
meer 10 cent.
Wij komen u voor de tweede maal
vragen Dinsdag 20 Maart a. tusschen
9 uren 's morgens en 4 uren 's mid
dags niet te vergeten uw stembiljet,
ingevuld met den naam van
ter bestemde, u bekende plaats te
brengen
Het is u bekend dat in het kies
district Middelburg herstemming
moet plaats hebben tusschen de
keeren A. Smit en C. Lucasse.
Wij wenschen in geen enkel op
zicht tegen den persoon van Vlis-
singen's burgemeester een strijd te
onenen. De heer Smit is ons even
liet' als ieder zijner geestverwanten.
Niet tegen hem is onze strijd ge
richt, maar tegen de beginselen door
den heer Smit beleden. Daar gaapt
eene wijde klove tusschen de voor
standers van de moderne levensbe
schouwing, wier ijverige verdediger
de heer Smit is, en tusschen hen
die, we willen gaarne de eerste zijn
om het te erkennen, zeer onvol
komen, wenschen te leven naar de
voorschriften ons in Gods heilige
wet gegeven.
De klove die daar gaapt openbaart
zich gedurig.
Het eerst en het meest bij de
onderwijskwestie. God en Zijn dienst
verbannen van het publieke erf, hoog
stens dulden in de binnenkamer, dat
is het doel der mannen die de mo
derne levensbeschouwing huldigen,
en deze zijn één met de liberale
partij. Als middel om tot dit doel
te geraken, moet de openbare schooi
dienst doen. En nu erkennen we
gaarne dat menige openbare school,
ook in onze onmiddellijke nabijheid,
in goede handen is, dat wij voor den
persoon van menig openbaar onder
wijzer eerbie 1 hebben, maar wat
bewijst dit Alleen dit, dat het
middel nog niet tot bet doel leidt.
Dengodsdienstbuiten de schoolmuren
is de leuze van tallooze leiders der
liberale partij, nu dertig jaren lang.
En wij wenschen den godsdient o p
de school.
Ziedaar, een bewiis dat de klove
tusschen de partijen niet een strijd
is om A of B.
Wilt ge een ander bewijs.
Wij wenschen een door God in-
gestelden Rustdag te vieren en zoo
veel mogelijk te doen vieren. De
Partij onzer tegenstanders zegt
Zes dagen zult gij arbeiden en éen
(lag ontspanning hebben, dan zullen
Jeesttreinen lijden en zullen open
bare vermakelijkheden plaats hebben.
Dan zal een deel van ons volk voor
uwe uitspanning moeten arbeiden,
maar zij kunnen dan op andere
dagen zich ontspannen. Met deze
opvatting van Zondagsviering hebben
we in de laatste jaren overvloedig
kennis kunnen maken. Zoo over
vloedig dat niemand onwetenheid
zal kunnen voorwenden.
Nog eenmaal, niet om deze te weren
of die te kiezen, maar om het diep
gaand verschil dat zich ook in be
trekking van Zondagsrust openbaart,
kunnen en mogen wij bij alle moge
lijke persoonlijke waardeering niet
stemmen voor hen die de wetten des
lands niet in overeenstemming wen
schen te brengen met de Wet Gods.
De Bijbelsche les, die het bere
kenen der kosten voorschrijft vóór
men tot het bouwen van een toren
overgaat, schijnt met zoovele andere
Bijbelsche voorschriften ook al te
ouderwetsch voor de mannen der
moderne levensbeschouwing. Zij
leert niet het oud-Hollandsche «de
tering naai de nering zetten», maar
het nieuwmodische: vraag niet wat
het kost, maar of hetnoodig is. Nu we
ten wemaar al tegoed wat rekbaar be
grip het woordje noodig omvat. Wat
gisteren weelde was wordt morgen
«noodig" geacht. Gevolg van deze
leer is dan ook dat wij de eer ge
nieten per hoofd meer belasting te
betalen dan de Fransche.. en de Duit-
schers, dan de Engelschen en de
Russen en welke volkeren meer in
Europa wonen
Leven en laten leven is waarlijk
zoo groote kunst niet als men met
kwistige hand klinkende weldaden
rondom zich verspreiden kan rond
komen met ons bescheiden deel, dat
is vrij wat hoogere verdienste.
Op allerlei tonen wordt ons ver
kondigd dat de rechterzijde niet
althans niet beter regeeren kan
dan de liberale partij.
Wij zullen het bevestigen noch
ontkennen. Maar dat de liberale
partij met de steeds stijgende in
komsten des lands niet toekomen
kan is een feit voor geen tegenspraak
vatbaar.
En dat voortdurende tekorten het
crediet ondermijnen zal evenmin
iemand kunnen tegenspreken.
Laat ons gemeenschappelijk trach
ten de oud-Hollandsche zeden en de
oud-Hollandsche soliditeit weder in
eere te brengen.
In België, het naburige rijk dat het
zwaarst belast heet te zijn, wordt aan
rijkslasten per hoofd 'sjaars f14 betaald,
in ons land f22.
In '48 brachten onze rijksbelastingen
58 millioen gulden op, in '88, dus veertig
jaar later, 115 millioen gulden.
Oud-Hollandsche zeden door
eerbied voor God en voor Zijn rust
dag te bevorderen.
Oud-Hollandsche soliditeit door
te leven van onze inkomsten en niet
van leeningen.
Indien de anti-liberalen aan deze
eischen niet kunnen voldoen, dan
zullen zij blijk geven tot regeeren
niet in staat te zijn. Tot nu toe is
daarvoor geen bewijs geleverd, tenzij
men de profetieën der liberale
dagbladen als b e w ij z e n mocht
willen aanvoeren.
Als één man, van Westkapelle tot
Veere, van Nieuwland tot Domburg
vereenigen alle anti-revolutionairen
hunne stem op
Het district Middelburg is een antirevo
lutionair district.
Over de trouwe opkomst der kiezers was
in ons district in de laatste jaren niet te
klagen.
Ook nu niet.
Van de niet opgekomenen zal, naar we
meenen te weten slechts de kleinste helft
tot de onwilligen behooren. Meer dan
50% waren van de thuisblijvers wettig
verhinderd van hun kiesrecht gebruik te
maken. Van de bijna 3700 kiezers die
opkwamen stemden 1973 voor de antirevo
lutionaire candidaten en 1745 voor de
liberale candidaten.
Het district Middelburg behoort aan de
antiievolutionairen. De leer van Calvijn
heeft in Walcheren sinds jaren, sinds eeuwen
liever, een vruchtbaren bodem gevonden.
Alleen in de twee steden is de moderne
levensbeschouwing overheerschend.
Kiezers, laat deze wetenschap u op 20
Maart tot verdubbelde krachtsinspanning
aansporen, opdat ge niet door de steden
overstemt wordt.
Uwe lauwheid zou oorzaak kunnen zijn
dat ons district in handen van den tegen
stander viel.
Wij bidden u, vergeet toch niemand
onzer vrienden, zoo noodig aan de stembus
te herinneren. Wij kunnen geen der
onzen missen. Laat allen eendrachtig stem
men op
Maar even ernstig bidden we u, laat
ieder die met ons niet dezelfde beginselen
belijdt, vrij. Laat ons ook in den verkiezing-
strijd bedenken dat Gods oog ons ziet, dat
Hij onze handelingen gadeslaat. Laat ons
bedenken dat Zijn zegen niet dan op eerlijke
middelen rusten kan.
Die gelooven haasten niet. Gods Voor
zienigheid gaat ook over deze verkiezing.
Schenkt Hij ons de zege laat het dan zoo
zijn dat wij allen Hem in oprechtheid daar
voor danken kunnen.
T Een rekening.
In 1877 had ons land een schuld van
912,000,000 met een rentelast van 26 mil
lioen. In 1888, elt jaren later, bedraagt de
nationale schuld f 1080,000,000. De schuld
is dus in elf jaren tijds toegenomen met
honderd acht en zestig millioen. Aan rente
moet dit jaar 31 millioen betaald worden.
In '1877 bedroegen de Staatsuitgaven
f118 millioen, in 1886 f124,000,000, dus
zes millioen meer.
Ieder inwoner van Nederland, kinderen
zoowel als mannen en vrouwen, heeft voor
zijn hoofd f251.25 schuld
Kiezers, zoudt ge niet besluiten ditmaal
in 't belang van uwe portemonnaie en van
uw fatsoen een fatsoenlijk mensch be
taalt zijn schuld uwe stem niet aan
den vertegenwoordiger der liberalen te ge
ven maar uittebrengen op
Gelooft gij aan spoken, Kiezers? De
zich noemende liberalen lachten er altijd
mee. Zij zeiden: Daaraan gelooft alleen de
domme menigte. En daar zij boer en bur
ger in de Middelburgsche courant meer dan
eens voor dom aan de kaak stelden, zoo
denken zij ook thans door twee spoken
u van Mr. C. Lucasse te kunnen en te
zullen afschrikken. Het eene spook heet
«de doleantie» en het andere Rome.
Nu weten zij, zoo goed als wij, dat beide
slechts spoken zijnmaar wat geven zij
daarom, indien zij maar hun doel er mee
bereiken. Kiezers I toont, dat gij zoomin
als zij aan spoken gelooft. Doet het tegen
deel van hetgeen uwe tegenstanders willen,
en gij handelt verstandig.
Wel zeker. Gelooft ons dat beide vogel
verschrikkers zijn. Van achteren lachen zij
u uit in hunne sociëteiten, bijaldien Gij
er voor op den loop gaat.
Lucasse toch is een van de meest prin-
cipiëele tegenstanders van de Roomsch-ka-
tholieken.
Smit zal op godsdienstig gebied veeleer
toegeven aan de Roomschen dan Lucasse.
«Waarom?» Wèl, omdat Smit helaas! tot
degenen behoort, die zeggennu ja, wat
geven wij om «den godsdienst.» Lucasse
kan en zal dat niet zeggen.
Liberalen als Smit zijn niet slechts on
verschillig, maar ook gansch onkundig op
godsdienstig gebied. Lucasse daarentegen
gevoelt dadelijk waar de Roomschen heen
willen.
Als zij ooit iets doen wilden, wat te
Roomsch was en mitsdien niet kon worden
toegegeven, dan zouden juist mannen als
Lucasse noodig zijn, om daarop de anders
onverschillige liberalen attent te maken
teneinde het met hen te voorkomen. Met
hen; immers zij zeggen tegenwoordig, dat
zij o zoo bang voor de Roomschen zijn. In