Lohman NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. 1888, CHRIST ELI J.K- HISTORISCH Mr. C. Lueasse. Mr. LUCASSE. GOES. LOHMAN. prulming. aat GOES. Extra Verkiezingsnummer van Vrijdag 2 Maart ian dsche lederen, lermansaffaire, RSKNECHT n in het district id voor de Tweede Istenstaatsinan 1888. ^eede Kamer het Dl- mstander eerbied, en fijn post, heeft hij steeds lone inspanning voor de mgen van VORST Izich op 6 MAART jachtig mede tot iesvereenigingen GOES. hkt VERSCHIJNT F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: Ikeuze (l- of WINTERROKKEN angekend lage prijzen |and te koop Kiezers, denkt er om dat de stembus in den winter slechts van 9 tot 4 ure open is. Zij, die hun stembriefje soms ver loren hebben, halen een ander op het Stads- of dorpshuis Men moet u dat geven. Hebt Gij door pressie te Vlissingen, of elders een can- didaat tegen uwe overtuiging op uw briefje, haalt dan dien naam door, en schrijft den man uwer keuze er onder. i)e stemming is een geheim. Alleen de Heere God weet het. En doorhalen mag. Aan de Kiezers. Beschermende rechten. Wet op den Arbeid. Hoe werd Mr. C. Lucasse candidaat Het recht zich te vereenigen tegen het onrecht der liberalen. Quist, Voorz. j de Jonge Jz. Secr. jüonner, Perin. Mr. J. J. Pompe van Meerdervoort. IC. Wirtz Cz. 1 van den Bosch. i Zoeter. bekwame DE MMW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,025 UITGAVE VAN G. M. Klemkerk, te Goes en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. [ENE 25 ct. nu voor 7 en 8 ct. |l vroeger !2'/2 nu 8 ct 10 en 12 ct. Prachtig I ct. 7/4 Sloopenka- I 22 ets. 27 I 29 35 40 45 10 ct. en 45 ct. irk., 13 ets. en hooger 'afellakens 30 cents .innen Damaste stellen ophef zoo in de groote m nu 13 en '15 ets. patroontjes, 4 cents dozijn tl,30; zuiver wart Thibet nu voor in Z. Beveland. Een koopsom kan op het blijven. Adres uitgever [ikwaam is de bakkerij doen, liefst van de ge- enis, bij K. VERSPUIJ L"EN te Krabbendijke. .•^trryie;~ir-tff.-rsïaa a—m Is het wel noodig dat nog eenmaal op de beteekenis van den aanstaanden verkie zingsdag gewezen wordt De lezers van de Zeeuw hebben uitvoerig kunnen lezen wat twee der welsprekendste tolken der antirevolutionaire beginselen mr. de Savornin Lohman te Middelburg en mr. Heemskerk te Zierikzee hebben gezegd. De lezers van de Middelb. Courant hebben, voor zoover zij belangstelden, kunnen lezen wat de heeren Wicherlinck en Goeman Borgesius ter aanprijzing der liberale be ginselen in ons Staatsbestuur, of ter bespot ting der antirevolutionaire beginselen te zeggen hadden. Bovendien de lezers die wij ons voorstellen, ook de nieuwe kiezers, zijn geen eerstbe- ginnenden. Deze toch zullen door een enkel artikel niet te onderrichten zijn. Gaarne willen we bekennen, dat het openen van het zondenregister der liberale partij ons even weinig aantrekt als het termeiden van veel voortreffelijks dcor de intirevolutionairen gedaan of nog te doen. Wil men op fouten wijzen, o, ze zijn er in menigte aan beide zijden en daar zullen «'nog veel meer gemaakt worden. Wil men de wijze waarop menigmaal gestreefd wordt laar het doel dat men zich voorstelt, be spottelijk maken, met een weinig geest en jjernuft behoeft men niet lang te zoeken. Wil men woorden en daden der partijge- looten op rekening der partij schrijven, «en kan dan elkander als zwarte boos wichten afschilderen, wier bestaan liet dier bar vaderland ten vloek is. «Wij struikelen allen in velen,is een 'oord van eenige waarheid ook geschreven '«or alle partijen en voor alle tijden. Liever, veel liever willen we aannemen flat onze tegenstanders niet minder dan wij hoogste ideaal de meest mogelijke orde vrijheid in den staat wenschen gevestigd [e zien. Zij zoomin als wij, wenschen los- Fodigheid de plaats van zedelijkheid te zien («emen. Wie zou verlangen vrijheid door Tastbaarheid vervangen te zien Jfe beschuldiging dat wij domheid en ïgeloof zouden kiezen boven het licht der aarheid is een valsche. «aar de groote vraag die ons van onze tegenstanders scheidt is deze langs welken weg, door welke middelen komen wij tot het ideaal dat we gezamenlijk najagen, d. i. de meest mogelijke vrijheid en orde. Ons antwoord op deze vraag is zonder aarzelen het Woord Gods en dat alleen wijst ons den weg om het hoogste ideaal van ons streven te bereiken. Gerechtigheid verhoogt een volk, is de les des Bijbels, zoo wel als der geschiedenis. Gerechtigheid, die grondslag van den staat, die voorwaarde voor een gelukkig samenleven, wordt gestadig door de macht der zonde belemmerd in haar gang. En zult ge nu tegen deze macht der zonde, die ongerechtigheid schept, geweld plaatsen. Zult gij de ongerechtigheid kunnen over winnen door wetten of door soldaten, door politie-verordeningen, of door gevangenisstraf? Immers neen. Alleen het Evangelie is mach tig de ongerechtigheid te overwinnen. Dat land zal altijd het gezegendste zijn waar Gods Woord het meest >n eere is. Dat Woord plaatst zelfopoffering tegenover het ons aangeboren eigenbelang dat woord leert onderwerping en geen revolutie dat Woord leert ons leven niet alleen tot zegen van ons zelf maar ook van anderen. Kon ooit dit ideaal, op deze wijze te verwezenlijken, vermenging van godsdienst met staatkunde geheeten worden Zeker, op den bodem aller vragen ligt de gods dienstige. De godsdienst dringt door tot het diepste van ons wezen en zou hij dan kunnen geweerd worden uit de wetten en regelen die ons maatschappelijk leven be- heerschen Het leven van den enkele zoo wel als van den Staat geeft iederen dag onoplosbare raadselen te] aanschouwen, die zonder de kennis van de macht van den godsdienst nimmer te ontraadselen zijn. Godsdienst vermengd met staatkunde 1 Maar mogen onze tegenstanders ons dit verwijten Behoorde ieder weldenkende ons juist daarom niet te eeren Is dan hij die waarde aan zijn godsdienst hecht, min der goed burger dan hij die daarmee schijnbaar gebroken heeft? Zijn de wen schen van den belijder dan niet in 't belang van den staat Lijdt dan het stoffelijke leven der natie waar het geestelijke hooger rijst Toont hij die een hemelsch vaderland wacht, minder hart voor het aardsche? Wij zijn zoo vrij het tegendeel te ge- looven. Daarom strekken onze wenschen zich uit tot vrijmaking van Kerk en School daarom hopen we te doen wat in ons ver mogen is om de Zondagsrust te bevorderen en om ons leger te hervormen daarom laat de regeering van onze koloniën in christeiijken geest en de verhouding tot andere rijken ons niet koud. Daarom zochten wij een tolk voor onze wenschen in de Tweede Kamer, en gelooven dien gevonden te hebben in Advocaat te Middelburg. Hij leefde sinds jaren met ons, toonde zich een man met ons in hoofdzaak éen, kent het district dat hij, zoo ge in groot aantal uwe stemmen op hem uitbrengt,-ver tegenwoordigen zal. Om die stem komen we nu, zoo ge het in hoofdzaak met ons eens zijt, dringend en ernstig vragen. Verzuimt op 6 Maart uw plicht niet, maar stemt eenparig op Inkomende rechten wil de anti-revolutio naire partij, en wil ook mr. C. Lucasse, dat geheven zullen worden, van de granen die uit het buitenland in Nederland worden ingevoerd. De handel in ons land is in vele op zichten beschermd, maar het landbouwbe- diijf niet. Tegen het laatste verzet zich al wat liberaal heet. (Immers ook de heer Snijders En toch het is zoo noodig onze landbouwersstand gaat anders ten onder. Honderden zijn verarmd of moeten jaar p jaar bijpassen en mitsdien arm worden. Een mud tarwe kost een boer van zaaien, bearbeiden en dorschen f4.als hij nu i 6.50 maakt, is het onmogelijk daarvan de pacht te betalen en er dan nog zelf uit te leven. In Duitschland, België en andere landen is men door het heffen van inkomende rechten deu landbouwer en grondeigenaar te gemoet gekomen; maar in Nederland wil dat de liberale partij niet! 'tis of de ambtenaren, moderne onder wijzers en handelsmannen," die in deze partij heerschen en dies den toon aangeven bang zijn, dat wanneer voor de granen uit Amerika, uit Rusland enz. een weinig invoerrecht moet worden betaald, het brood hun een cent duurder zal komen. Er is geen medelijden. De onderwijsquaestie houden zij aan, al gaat het land er door te gronde, en beschermende rechten willen zij niet heffen, al moet de landbouwers stand er onder, want hun zeggen- «dan worden de pachten liooger» gaat gansch niet op tegenover de duizenden die zeiven wat land hebbenen zelfs niet tegenover de pachters, want toen dezen hoogere pachten moesten betalen maar het graan duurder was, konden zij er komen, -ja hielden over. Zij, die den landbouwersstand niet te gronde willen zien gaan, kunnen geen liberaal stemmen; maar moeten, zullen ze wijs doen, hunne stemmen ver eenigen op den candidaat der antirevolutio nairen, den met den landbouw zoo goed bekenden lieer, En dan, let oolc daarop, willen zij veler inkomsten daarenboven verminderen. Ja ook veler rechten. Het recht der ouders. «Hoe zoo? Vraagt gij dat, lezer? Wel, west gij dan niet, dat de wet al gereed ligt op den kinderarbeid en dat bij die wet ook de veldarbeid verboden wordt van kinderen, totdat zij groote jongens en meisjes zijn. Uw burgemeester moet u consent geven wanneer gij hen in den druksten tij I eens even noodig hebt en gebruiken wilt op het veld of in het hof! Zij, die een burgemeester in de stad heb ben. kunnen dan eerst daarheen. En daar gekomen is hel de vraag, of Zijn Edel Acht bare, vooral als hij liberaal is, zoo gemakkelijk consent geven zal. Ziet, daardoor worden uwe inkomsten en uwe rechten verkort. En welk doel hebben de heeren liberalen daar mee? Zjj zeggen, uwe kinderen beschermen. Uwe rechten willen zjj niet, maar uwe kinderen, willen zij wel beschermen. Beschermen tegenover U, die ze wel eens te veel in de gezonde lucht zoudt kunnen latenc, ep eenigen arbeid doen verrichten. Ziet, voor fabrikanten enz. is zulk eene wet met het oog op de gezondheid noodig doch voor den landbouwer en zijne kinderen onzin. Maar toch komt die wetindien de «liberalen» de meerderheid hebben in de Tweede Kamer. Dat burger noch boer mee helpe om den druk en het onrecht van boer er. arbeider U vermeerderen. Stemt allen Mr. Lucasse, die nimmer zjjne stem daaraan geven zal. De voorzitter der anti-revolutionaire Kies- vereeniging Ds. de Veer, kwam vóór de verkiezing in 1886 bij hem, en zeide: wees gij onze candidaat, dan zijn we een heel eind op weg. Daarover dacht hjj na, nam het tou slotte aan, en bleef het sinds aanne men, indien men hem begeerde. Dat deden nu de anti-revolutionaire kiesvereenigingen bij groote meerderheid van stemmen, en wij beloofden elkaar houw en trouw te zyn. Doch eenige leden van de Middelburgsche Kiesvereeniging die stelselmatig wegbleven, gaan nu van achteren het spel breken, ook al van dezen onzen strijd tegen het ongeloof, een kerkelijken maken. Hun candidaat bracht onze kiesvereeni ging in de prov. Staten, en blijft hij anti revolutionair, dan willen wij dat nog doen. Komt hjj in herstemming dan gaat hij bij ons vóór de candidaten der liberalen voor den heer Arie Smit te Vlissingen, vóór den heer Smit van algemeen stemrecht en voor den heer Snijders. Groen v. Prin- sterers beschouwing is de onze-wij strijden den strijd Christi, voor het geloof tégen het ongeloof. Daarom vragen wij niet tot welke kerk behoort de candidaat, maar wel strijdt hijonzen hangen en grootenstrjjdmede. Over alles stappen wij daarom bij eventu- eele herstemming henen, en sluiten, daar het niet kan, dan de gelederen doch laten dat dan ook onze oude medestrijders doen. Gelooft ons, de liberalen zullen het ook doen, al zijn zij nu verbeten op den heer Snijders. Bij gelegenheid der grondwetshèHiening hebben de «liberalen» bij vernieuwing een zeer schreiend onrecht gepleegd. In strijd met hst aangenomen beginsel hebben zjj de vijf grootste steden in ons land niet in kiesdistricten willen verdeelen, maar die steden voor zich behouden.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 5