N. Glinderman,
N. Glinderman,
Gliïiderman.
N. Glinderman.
N. Glinderman.
De keuze. Voor of tegen.
Waarschuwing.
'alen geen anti-revolutionair in den
Kaad zullen brengen (fhij moeteen
zeer bekwaam man zijn. Daarom
iiè heer Glinderman bezit alle eigen
schappen, die een vei tegenwoordiger
moet bezitten voor ons district. Wie
dus niet op den neer Glinderman
stemt, handelt irt zijn eigen nadeel.
Bedenkt u dus tweemral voor ge
een anderen naam op uw biljet zet.
Doet ge iiet toch en komt uw man
er door, dan zult ge het later wel
aan uwe beurs merken. Staat er
reeds een andere naam op uw bil
jet, krauw hem door en zet den
naam van den beer Glinderman in
de plaats. Allen die nog eenig geloof
hebben, moeten hunne stemmen op
den heer Glinderman uitbrengen.
Katholieken, Liberalen, Christenen,
stemt als één man op den meest
geschikten Candidaat, den heer
Controleur en Weihouder te Ooslburg.
Kijkt of uw biljet wel goed inge
vuld is en mocht dit niet het geval
zijn zet er dan op
Wethouder te Oostburg.
In onze vorige beschouwing hebben
wij ons vooral tot u gericht, nieuwe
kiezers, die voor de eerste maal ge
roepen zijt om uwe stem uit te bren
gen.
Wij hebben er u op gewezen hoe
vooral van u de uitslag der ver
kiezing zal afhangen. Een groot
voorrecht. Maar ook een groote ver
antwoordelijkheid. Waarom gij u
wél rekenschap hebt te geven van
de stem die gij uitbrengt.
Wij hebben u er toen ook op ge
wezen, hoe de groote vraag die de
verschillende staatkundige par
tijen verdeelt, iswilt gij, of wilt gij
niet, dat de geboden Gods alleen in de
Kerk ot ook op staatkundig gebied
erkend en in eere gehouden worden
Voor of tegen, gij moet daar
tnsschen kiezen!
Wij hebben te goeden dunk van
u, om slechts een oogeublik te vree
zen dat gij in d i e keuze zult aar
zelen. Wij twijfelen niet, althans
wij vertrouwen van u, dat gij u met
ons zult scharen onder de banier
Met God, voor Nederland en Oranje.
Maar al viel het nog moeielijk
om tusschen die beginselen eene
keuze te doen, dan nog geeft de
ondervinding de noodige lessen, om
uwe keuze te bepalen.
Sinds 1848, dus gedui ende 40 jare i,
zijn de zich noemende «liberalen»,
op enkele zeer korte tusschenpozin-
gen na, voortdurend aan het bewind
geweest. En welke zijn de vruchten
nu van hun beheer?
Want aan de vruchten leert men
den boom kennen.
Immers bedroevend Zedelijk en
stoffelijk welzijn is in dien tijd achter
uit gevlogen.
Op zedelijk gebied hoort men steeds
driester met God en godsdienst spot
ten. Het is zoover gekomen, dat er
zekere moed toe behoort om open
lijk te bekennen dat men in een
Persoonlijk en alles besturend God
gelooft. Voor den Christus, zooals
ons Die in den Bijbel geleerd wordt,
trekt men de schouders op.
Daarom is het een hoofdstreven
der anti-revolutionairen om dien
Christus mee in het hart der kinderen
te planten. Daarom willen zij niet
langer dulden dat die Christus op
de scholen wordt dood gezwegen,
maar willen zij den Bijbel op de school,
om de kinderen reeds vroeg met dien
Christus bekend te maken.
Over wien op de Staats- of open-
V re school moet gezwegen worden.
Wiens naam, dien wij allen, ook uwe
kinderen éénmaal zullen n o o d i g
hebben, niet mag genoemd worden 1
Daarom kiezers, vooral bij deze
verkiezingen geldt het de toekomst
van uw vaderland, of dit al of niet
voortgestuwd zal worden in de
richting van dit dood zwijgen van God
en Christus op staatkundig gebied.
Daarom geldt het de toekomst
uwer kinderen. Bedenkt dit wel.
Trouwens, de «liberalen» moeten
zelf erkennen dat zij niet zóóveel
tot stand gebracht hebben, als men
in redelijkheid in al die 40 jaren
van hen mocht verwacht hebben.
De Goesche Courant tracht dit in
haar no. van Dinsdag 1.1. te ver
goelijken door te beweren, dat het
geen de «liberalen» niet tot stand
b. achten, moet geweten worden
aan de tegenwerking hunner tegen
standers.
Dit is echter de réden nietwant wij
wezen er al op, dat zij sinds 1848,
zoowel in de Eerste als'in de Tweede
Kamer, de meerderhe.d hebben ge
had. Zij hadden dus alles kunnen
tot stand brengen, wat zij wilden.
Maar zij beloven beterschap; vol
gens ile Goesche Courant. Aan welke
beletten wij voor ons ectiter niet
veel hechten; want waaro n henben
zij dat goede dan niet in die 40 jaren
gedaan?
Zij willen eene vrije ontwikkeling
van het verstand bevorderen; een
onderwijs kerkelijk on zij dier»
Juister ware gezegd: wij liberalen
willen een ontwikkeling alleen van
het verstand, waarbij al wat naar
godsdienst zweemt, angstvallig wordt
geweerd.
De «liberalen» willen dus, in hun
oog, goed onderwijs maar dat willen
de antirevolutionairen ook. Die zijn
zelfs niet tevreden met wat voor
de «liberalen» genoeg is. Ze willen
meer.
De liberalen zijn tevreden met
ontwikkeling van bet verstand. Dit
willen de antirevolutionairen ook.
Lu boven dien ontwikkeling van
het gemoed.
De «liberalen» willen de kinderen
een onderwijs geven dat zij goed
«door de wereld» kunnen komen.
Dit willen de antirevolutionairen
ook En bovendien dat zij goed
uit de wereld ga.au. De antirevo-
lutiouanen zijn niet te vreden met
een ^onderwijs voor deze wereld
voor dit leven, maar wij willen ook
eene opvoeding voor een volgend
leven!
Volgens de G. C. u illende «liberale»
geene bevoorrechten dan in zeer
buitengewone gevallen. Met andere
woorden, even als zij door hunne
liberale kolome theorieën onzen tiandel
op Oost-Indie vernietigd hebben, en
daardoor duizenden Nederlanders hun
bestaai; hebben ontnomen, even zoo
willen zij nu de landbouwers ten
onJei laten gaan, terwille van een
schoonklinkende leus.
Maar de liberalen willen wel- een
inkomstenbelasting! Die willen de
antirevolutionairen met. Die hebben
al genoeg aan de gemeentelijke in
komsten belasting ol hoofdeliiken
omslag. Aan die eene hebben zij
volkomen genoeg. Die perzik smaakt
niet naar meer.
Dan willen de antirevolutionairen
:e ontbrekend geld liever vinden
door liet hellen van hooger invoer-
i echten van buitenlandsche produc
ten. Eerst dat kan dienen om onze
nationale industrie te doen herleven.
Verder willen de «liberalen» na-
f l r,eoelir'g Vl"' bet kiesrecht en
^chaffing van de plaatsvervanging
Wat beide reeds lang in bet program
van actie der anti-revolutionaire
party was opgenomen, toen de «libe
ralen» het daaruit hebben over-
genomen I
En wanneer de liberalen der G. C.
dan bang zijn, dat. mochten de anti
revolutio..an enaan het bewind komen
deze dan zouden afbreken wat de
«liberalen»hebben daargesteld;en dat
liet dus met de «vrijheid» gedaan
zou zijn, dan zeggen wij laat men
het maar eens probeeren. Gij iibe-
ïalen zijt nu 4U jaren aan het be
wind geweest en hebt 1 i a s c o ge
maakt. Laten nu de anti-revolutio-
nairen het ems probeeren. Slechter
dan nu kan liet zeker met gaan.
Neen, slechter dan onder liet be
heer der «liberalen» kan het niet
gaaa.
Godsdienst en zedelijkheid met
ra sche schreden achtei uitgaan, zon
der dat ons vaderland door eenige
ramp getroffen werd, in een jaren
lange vrede de algemeene welvaart
verminderd. Onze handei en scheep
vaart op üost-indië vernietigd, dank
zij een alschalting door de «libera
len» om het consignatie-stelsel, waar
van de hoofdstrekking was, dat de
voortbrengselen uit lndië, die nu
naar alle werelddeelen uiteenstuiven
op Nederlandse he schepen,
naar Nederlandse he mai ktcn
gebracht werden, om daar verkocht
te wotden.
Onze landbouw meer en meer
kwijnend, omdat de vruchten ten
gevolge van der «liberalen» invoer
uit den vreemde, tot de helft van
vroeger in waarde getaald zijn, en
de «liberalen» nog van geen graan
rechten willen liooren.
Neen, wie liet goed met Ne Ier
land meent, stemme geen «liberaal»
meer, maar een antirevoluti-
o n a i r.
Op dan kiezers, vooral gij nieuwe
kiezers, op voor het beuoud van
Nederland.
Van u w e stemt hangt de toekomst
van het land uwer vadeien, de toe
komst uwer kinderen al I
Toont dat die toekomst u een gang
naar de stembus waard is en biengt
Dinsdag aanstaande tusschen 9 en 4
uur, als één man uw stem uit op
Dat niemand dus nalatig zij zijn
stem uit te brengen. Wie te huis
blijft kan -oorzaak zijn dat daardoor
iemand gekozen wordt, die het va
derland voortst wt iu de noodlottige
richting der «libeialen.» Laadt die
verantwoordelijkheid niet op u.
Toont dat gij het verkregen kies
recht waardig zijt en stemt on Ier de
welbekende leuze onzer vaderen
Met God voor Nederland en
Oranj e op
Blijkt het Gods wil ons de neder
laag te doen lijden, wij zullen dan
toch gedaan hebben wat onze hand
vond om te doen, en in dien wil
kunnen berusten.
Maar geen goed anti-revolutionair
loopt op dien verborgen wil vooruit.
Hij acht zich aan het gebruik der
middelen gebonden, en laat den uit
slag aan God over, die zegenen wil
wat in zijnen Naam wordt onder
nomen.
Met die ov rtui ing in het hart,
roepen wij al o. ze wapenbroeders
in Stad en bande, niet liet minst
onzen nieuwen kiezers, een «goeden
moed» toe in den nakenden strijd.
Broeders! het gaat hier niet om
personen, maar om beginselen, onze
tegeneandidaten kunnen uitstekende
bekwame mannen zijn, minzaam in
den omgang, goed voor hun naasten,
in één woord onberispelijk.
Doch dit is hier de vraag niet.
De vraag is slechts, wilt gij dat ons
vaderland, ons volk, onze maatschap
pij zal geregeerd worden, naar de
beginselen van de revolutie of naat
de° onveranderlijke beginselen var
Gods Woord.
Beantwoordt gij deze laatste vr
toestemmend, dan hebt gij het
uw hand om, voor wat ons disti.
aangaat, te stemmen op
De nieuwe kie/ers onder ons weten no
zoo niet, dat de liberalen overal de kwad.
oewoonte hebben om bun tegenstander vaak
met oneerlijke middelen te bestiijden.
Dan komen er artikelen in de libeiale
kranten, of circulaires, geteekend ot ongetee-
kend, waarin zij u alles leelijks en slechts
van onzen candidaat komen vertel en.
Soms verzinnen ze dan artikelen ot
advertentiën, waarin ongenoemden Zich
voordoen als vrome lieden, die u aanraden
op den candidaat der liberalen te stemmen.
Dat is natuurlijk boerenbedrog
Wat wij u bidden mogen, gelooft hen
toch niet. Ge weet liet allen, ook de Vorst
der duisternis verandert zich in een Engel
des Lichts.
Wat de liberalen u nu weder wijs zullen
maken, weten wij niet van te voren, of ja,
iets er van toch wel.
Verleden week is te Goes voor de liberalen
opgetreden mr. Goeman borgesius en wat
heeft deze gezegd «dat hij dtn hoogsten
eerbied had voor de Heüige Schrift, even
als alle liberalen.»
Eerbied voor de Heilige Schrift, ja na er uit
te hebben verwijderd wat de Joden een
ergernis en den Grieken een dwaasheid is.
Eerbied voor de Heilige Schrift, ja, na den
ChrKtus der Schriften te hebben verlaagd
tot een men*ch van gelijke beweging als wij.
Deze lieer heeft ook gezegdcede liberal en
houden den godsdienst hoog; zij huldigen
de hoogste, de edelste politiek, die der
Christelijke liefde
Men moet toch maar durven. Waarom
leggen de liberalen aan de christelijke zen-
dim' dan alle hinderpalen in den weg.'
Waarom willen zij dan niet erkennen dat
de Koning regeert bij de gratie Gods.
Waarom iieiligen de liberalen dan niet den
Sabbatli En zooveel meer. Ja waaivija
ze houden den Godsdienst hoog hoog een
Godsdienst, van eigen maaksel
Verder heeft hij gezegd, «de grootste vrij
heden zijn juist aan de liberalen te danken.
Ook de vrijheid der roornsche b.sschoppen
en de vrijheid der Christelijk Gereformeerde
Kerk.»
Gruwelijker onwaarheid is nimmer
verkondigdKent deze liberaal dan de
geschiedenis niet meer en weet hij dan
niet, Jat het Groen van Drinsterer geweest
is de getiouwe get iige, die in 1837 reeds,
voorde afgescheidenen op godsdienstvrijheid
heeft aangedrongen. Hij was toen de
eenige, en waar zaten P en de liberalen V
Weten de liberalen niet meer dat Ds.
Budding en bakker de Jonge uit Goes om
hun geloof in de gevangenis werden
gestopt Noemen ze soms dat ook vrijheid
van gcwelenl
Zij hebben de christelijke gereformeerden
vrijheid verleend, o ja, maar uit noodzaak
en omdat ze 't niet tegen konden houden.
En de liberalen hebben, speciaal wat
de roomschen betieft, in 1853 wel vrijheid
verleend, maar uit eigenbelang, om de
roomschen toen op de liberale candidate»
te doen stemmen. Als lokaas, maar niet
uit beginsel I
Waarlijk mr. Borgesius had daarvan
wel mogen zwijgen?
Daarover te zwijgen, ware voor den
liberaal beter geweest, dan de geschiedenis
in 't aangezicht te slaan I
De Liberalen beweren dat de Antirevo
lutionairen niet tot ï-egeeren in staat zouden
zijn. Zeer zeker is daartoe groote wijsheid
noodig. Een wijsheid die van Boven is.
Maar de liberale partij kan wezenlijk niet
op bekwaamheid bogen. De door de reged
rende partij begane fouten zijn zoo t air ik
en gewichtig dat meer dan een libera?
blad «den toestand der liberale partij»
wanhopig heelt genoemd.
Een vriend *au den keer GLINDERMAN heeft
zelf gezegd dat we niet mogen vergeten,
dal als de regeering radeloos, liet volk rede
loos liet land reddeloasscheen te zij", wel
eens meer de redding juist kwam van- de
zijtie, die jaren achtereen als onbekwaam
oj ongeschikt om te regecren achteruit
ivas gezet.
Eerst dan wanneer de liberalen op het