N. Glinderman, N. Glinderman, Gliïiderman. N. Glinderman. N. Glinderman. De keuze. Voor of tegen. Waarschuwing. 'alen geen anti-revolutionair in den Kaad zullen brengen (fhij moeteen zeer bekwaam man zijn. Daarom iiè heer Glinderman bezit alle eigen schappen, die een vei tegenwoordiger moet bezitten voor ons district. Wie dus niet op den neer Glinderman stemt, handelt irt zijn eigen nadeel. Bedenkt u dus tweemral voor ge een anderen naam op uw biljet zet. Doet ge iiet toch en komt uw man er door, dan zult ge het later wel aan uwe beurs merken. Staat er reeds een andere naam op uw bil jet, krauw hem door en zet den naam van den beer Glinderman in de plaats. Allen die nog eenig geloof hebben, moeten hunne stemmen op den heer Glinderman uitbrengen. Katholieken, Liberalen, Christenen, stemt als één man op den meest geschikten Candidaat, den heer Controleur en Weihouder te Ooslburg. Kijkt of uw biljet wel goed inge vuld is en mocht dit niet het geval zijn zet er dan op Wethouder te Oostburg. In onze vorige beschouwing hebben wij ons vooral tot u gericht, nieuwe kiezers, die voor de eerste maal ge roepen zijt om uwe stem uit te bren gen. Wij hebben er u op gewezen hoe vooral van u de uitslag der ver kiezing zal afhangen. Een groot voorrecht. Maar ook een groote ver antwoordelijkheid. Waarom gij u wél rekenschap hebt te geven van de stem die gij uitbrengt. Wij hebben u er toen ook op ge wezen, hoe de groote vraag die de verschillende staatkundige par tijen verdeelt, iswilt gij, of wilt gij niet, dat de geboden Gods alleen in de Kerk ot ook op staatkundig gebied erkend en in eere gehouden worden Voor of tegen, gij moet daar tnsschen kiezen! Wij hebben te goeden dunk van u, om slechts een oogeublik te vree zen dat gij in d i e keuze zult aar zelen. Wij twijfelen niet, althans wij vertrouwen van u, dat gij u met ons zult scharen onder de banier Met God, voor Nederland en Oranje. Maar al viel het nog moeielijk om tusschen die beginselen eene keuze te doen, dan nog geeft de ondervinding de noodige lessen, om uwe keuze te bepalen. Sinds 1848, dus gedui ende 40 jare i, zijn de zich noemende «liberalen», op enkele zeer korte tusschenpozin- gen na, voortdurend aan het bewind geweest. En welke zijn de vruchten nu van hun beheer? Want aan de vruchten leert men den boom kennen. Immers bedroevend Zedelijk en stoffelijk welzijn is in dien tijd achter uit gevlogen. Op zedelijk gebied hoort men steeds driester met God en godsdienst spot ten. Het is zoover gekomen, dat er zekere moed toe behoort om open lijk te bekennen dat men in een Persoonlijk en alles besturend God gelooft. Voor den Christus, zooals ons Die in den Bijbel geleerd wordt, trekt men de schouders op. Daarom is het een hoofdstreven der anti-revolutionairen om dien Christus mee in het hart der kinderen te planten. Daarom willen zij niet langer dulden dat die Christus op de scholen wordt dood gezwegen, maar willen zij den Bijbel op de school, om de kinderen reeds vroeg met dien Christus bekend te maken. Over wien op de Staats- of open- V re school moet gezwegen worden. Wiens naam, dien wij allen, ook uwe kinderen éénmaal zullen n o o d i g hebben, niet mag genoemd worden 1 Daarom kiezers, vooral bij deze verkiezingen geldt het de toekomst van uw vaderland, of dit al of niet voortgestuwd zal worden in de richting van dit dood zwijgen van God en Christus op staatkundig gebied. Daarom geldt het de toekomst uwer kinderen. Bedenkt dit wel. Trouwens, de «liberalen» moeten zelf erkennen dat zij niet zóóveel tot stand gebracht hebben, als men in redelijkheid in al die 40 jaren van hen mocht verwacht hebben. De Goesche Courant tracht dit in haar no. van Dinsdag 1.1. te ver goelijken door te beweren, dat het geen de «liberalen» niet tot stand b. achten, moet geweten worden aan de tegenwerking hunner tegen standers. Dit is echter de réden nietwant wij wezen er al op, dat zij sinds 1848, zoowel in de Eerste als'in de Tweede Kamer, de meerderhe.d hebben ge had. Zij hadden dus alles kunnen tot stand brengen, wat zij wilden. Maar zij beloven beterschap; vol gens ile Goesche Courant. Aan welke beletten wij voor ons ectiter niet veel hechten; want waaro n henben zij dat goede dan niet in die 40 jaren gedaan? Zij willen eene vrije ontwikkeling van het verstand bevorderen; een onderwijs kerkelijk on zij dier» Juister ware gezegd: wij liberalen willen een ontwikkeling alleen van het verstand, waarbij al wat naar godsdienst zweemt, angstvallig wordt geweerd. De «liberalen» willen dus, in hun oog, goed onderwijs maar dat willen de antirevolutionairen ook. Die zijn zelfs niet tevreden met wat voor de «liberalen» genoeg is. Ze willen meer. De liberalen zijn tevreden met ontwikkeling van bet verstand. Dit willen de antirevolutionairen ook. Lu boven dien ontwikkeling van het gemoed. De «liberalen» willen de kinderen een onderwijs geven dat zij goed «door de wereld» kunnen komen. Dit willen de antirevolutionairen ook En bovendien dat zij goed uit de wereld ga.au. De antirevo- lutiouanen zijn niet te vreden met een ^onderwijs voor deze wereld voor dit leven, maar wij willen ook eene opvoeding voor een volgend leven! Volgens de G. C. u illende «liberale» geene bevoorrechten dan in zeer buitengewone gevallen. Met andere woorden, even als zij door hunne liberale kolome theorieën onzen tiandel op Oost-Indie vernietigd hebben, en daardoor duizenden Nederlanders hun bestaai; hebben ontnomen, even zoo willen zij nu de landbouwers ten onJei laten gaan, terwille van een schoonklinkende leus. Maar de liberalen willen wel- een inkomstenbelasting! Die willen de antirevolutionairen met. Die hebben al genoeg aan de gemeentelijke in komsten belasting ol hoofdeliiken omslag. Aan die eene hebben zij volkomen genoeg. Die perzik smaakt niet naar meer. Dan willen de antirevolutionairen :e ontbrekend geld liever vinden door liet hellen van hooger invoer- i echten van buitenlandsche produc ten. Eerst dat kan dienen om onze nationale industrie te doen herleven. Verder willen de «liberalen» na- f l r,eoelir'g Vl"' bet kiesrecht en ^chaffing van de plaatsvervanging Wat beide reeds lang in bet program van actie der anti-revolutionaire party was opgenomen, toen de «libe ralen» het daaruit hebben over- genomen I En wanneer de liberalen der G. C. dan bang zijn, dat. mochten de anti revolutio..an enaan het bewind komen deze dan zouden afbreken wat de «liberalen»hebben daargesteld;en dat liet dus met de «vrijheid» gedaan zou zijn, dan zeggen wij laat men het maar eens probeeren. Gij iibe- ïalen zijt nu 4U jaren aan het be wind geweest en hebt 1 i a s c o ge maakt. Laten nu de anti-revolutio- nairen het ems probeeren. Slechter dan nu kan liet zeker met gaan. Neen, slechter dan onder liet be heer der «liberalen» kan het niet gaaa. Godsdienst en zedelijkheid met ra sche schreden achtei uitgaan, zon der dat ons vaderland door eenige ramp getroffen werd, in een jaren lange vrede de algemeene welvaart verminderd. Onze handei en scheep vaart op üost-indië vernietigd, dank zij een alschalting door de «libera len» om het consignatie-stelsel, waar van de hoofdstrekking was, dat de voortbrengselen uit lndië, die nu naar alle werelddeelen uiteenstuiven op Nederlandse he schepen, naar Nederlandse he mai ktcn gebracht werden, om daar verkocht te wotden. Onze landbouw meer en meer kwijnend, omdat de vruchten ten gevolge van der «liberalen» invoer uit den vreemde, tot de helft van vroeger in waarde getaald zijn, en de «liberalen» nog van geen graan rechten willen liooren. Neen, wie liet goed met Ne Ier land meent, stemme geen «liberaal» meer, maar een antirevoluti- o n a i r. Op dan kiezers, vooral gij nieuwe kiezers, op voor het beuoud van Nederland. Van u w e stemt hangt de toekomst van het land uwer vadeien, de toe komst uwer kinderen al I Toont dat die toekomst u een gang naar de stembus waard is en biengt Dinsdag aanstaande tusschen 9 en 4 uur, als één man uw stem uit op Dat niemand dus nalatig zij zijn stem uit te brengen. Wie te huis blijft kan -oorzaak zijn dat daardoor iemand gekozen wordt, die het va derland voortst wt iu de noodlottige richting der «libeialen.» Laadt die verantwoordelijkheid niet op u. Toont dat gij het verkregen kies recht waardig zijt en stemt on Ier de welbekende leuze onzer vaderen Met God voor Nederland en Oranj e op Blijkt het Gods wil ons de neder laag te doen lijden, wij zullen dan toch gedaan hebben wat onze hand vond om te doen, en in dien wil kunnen berusten. Maar geen goed anti-revolutionair loopt op dien verborgen wil vooruit. Hij acht zich aan het gebruik der middelen gebonden, en laat den uit slag aan God over, die zegenen wil wat in zijnen Naam wordt onder nomen. Met die ov rtui ing in het hart, roepen wij al o. ze wapenbroeders in Stad en bande, niet liet minst onzen nieuwen kiezers, een «goeden moed» toe in den nakenden strijd. Broeders! het gaat hier niet om personen, maar om beginselen, onze tegeneandidaten kunnen uitstekende bekwame mannen zijn, minzaam in den omgang, goed voor hun naasten, in één woord onberispelijk. Doch dit is hier de vraag niet. De vraag is slechts, wilt gij dat ons vaderland, ons volk, onze maatschap pij zal geregeerd worden, naar de beginselen van de revolutie of naat de° onveranderlijke beginselen var Gods Woord. Beantwoordt gij deze laatste vr toestemmend, dan hebt gij het uw hand om, voor wat ons disti. aangaat, te stemmen op De nieuwe kie/ers onder ons weten no zoo niet, dat de liberalen overal de kwad. oewoonte hebben om bun tegenstander vaak met oneerlijke middelen te bestiijden. Dan komen er artikelen in de libeiale kranten, of circulaires, geteekend ot ongetee- kend, waarin zij u alles leelijks en slechts van onzen candidaat komen vertel en. Soms verzinnen ze dan artikelen ot advertentiën, waarin ongenoemden Zich voordoen als vrome lieden, die u aanraden op den candidaat der liberalen te stemmen. Dat is natuurlijk boerenbedrog Wat wij u bidden mogen, gelooft hen toch niet. Ge weet liet allen, ook de Vorst der duisternis verandert zich in een Engel des Lichts. Wat de liberalen u nu weder wijs zullen maken, weten wij niet van te voren, of ja, iets er van toch wel. Verleden week is te Goes voor de liberalen opgetreden mr. Goeman borgesius en wat heeft deze gezegd «dat hij dtn hoogsten eerbied had voor de Heüige Schrift, even als alle liberalen.» Eerbied voor de Heilige Schrift, ja na er uit te hebben verwijderd wat de Joden een ergernis en den Grieken een dwaasheid is. Eerbied voor de Heilige Schrift, ja, na den ChrKtus der Schriften te hebben verlaagd tot een men*ch van gelijke beweging als wij. Deze lieer heeft ook gezegdcede liberal en houden den godsdienst hoog; zij huldigen de hoogste, de edelste politiek, die der Christelijke liefde Men moet toch maar durven. Waarom leggen de liberalen aan de christelijke zen- dim' dan alle hinderpalen in den weg.' Waarom willen zij dan niet erkennen dat de Koning regeert bij de gratie Gods. Waarom iieiligen de liberalen dan niet den Sabbatli En zooveel meer. Ja waaivija ze houden den Godsdienst hoog hoog een Godsdienst, van eigen maaksel Verder heeft hij gezegd, «de grootste vrij heden zijn juist aan de liberalen te danken. Ook de vrijheid der roornsche b.sschoppen en de vrijheid der Christelijk Gereformeerde Kerk.» Gruwelijker onwaarheid is nimmer verkondigdKent deze liberaal dan de geschiedenis niet meer en weet hij dan niet, Jat het Groen van Drinsterer geweest is de getiouwe get iige, die in 1837 reeds, voorde afgescheidenen op godsdienstvrijheid heeft aangedrongen. Hij was toen de eenige, en waar zaten P en de liberalen V Weten de liberalen niet meer dat Ds. Budding en bakker de Jonge uit Goes om hun geloof in de gevangenis werden gestopt Noemen ze soms dat ook vrijheid van gcwelenl Zij hebben de christelijke gereformeerden vrijheid verleend, o ja, maar uit noodzaak en omdat ze 't niet tegen konden houden. En de liberalen hebben, speciaal wat de roomschen betieft, in 1853 wel vrijheid verleend, maar uit eigenbelang, om de roomschen toen op de liberale candidate» te doen stemmen. Als lokaas, maar niet uit beginsel I Waarlijk mr. Borgesius had daarvan wel mogen zwijgen? Daarover te zwijgen, ware voor den liberaal beter geweest, dan de geschiedenis in 't aangezicht te slaan I De Liberalen beweren dat de Antirevo lutionairen niet tot ï-egeeren in staat zouden zijn. Zeer zeker is daartoe groote wijsheid noodig. Een wijsheid die van Boven is. Maar de liberale partij kan wezenlijk niet op bekwaamheid bogen. De door de reged rende partij begane fouten zijn zoo t air ik en gewichtig dat meer dan een libera? blad «den toestand der liberale partij» wanhopig heelt genoemd. Een vriend *au den keer GLINDERMAN heeft zelf gezegd dat we niet mogen vergeten, dal als de regeering radeloos, liet volk rede loos liet land reddeloasscheen te zij", wel eens meer de redding juist kwam van- de zijtie, die jaren achtereen als onbekwaam oj ongeschikt om te regecren achteruit ivas gezet. Eerst dan wanneer de liberalen op het

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 12