w M Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman Afgeluisterd. 1 i)s Gispen over liet iiaamd „Monslerverbond" 1848—1888. Dat hoeft de heer Borgesius Donderdagavond zelf erkend, toen hij er op wees, dat een jongen van 12 jaar, als hij van de school komt, nog maar 0 zoo'n klein beetje weet. V Onzedelijk. I; i I :1 i 11 Dirk. Goeden avond Gerrit. Ik h( or het gaat naar de verkiezing, 't Is al gauw, he 6 Maart. Vandaag over acht dagen zitten we al midden in de verkiezingen. Wat een drukte zal dat geven. Gernt. Ben je kiezer Dirk. Of ik. Dat zal waar zijn. Ik heb den naam van den man, dien ik stem men zal, al op een papiertje staan. Het is de naam van Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman. Gerrit. Hij is ook mijn manMaar, zeg mij eens, zou je niet liever op Six stemmen. Dat is nog een oude Zeeuw. Dirk. Ik dank u voor jhr. Six. Die man praat mij te veel inet twee monden Toen hij te Middelburg woonde, ging hij ter kerk bij orthodoxe domine'sen toen hij in den Haag minister werd, liet hij zich slippendrager maken van de liberalen en dreef hij de schoolwet van Kappeijne door, die ongelukswet. Neen geen knechten van liberalen moet ik hebben. Lk wil een mai. uit éen stuk. Een man wiens beginselen op Gods Woord gegrond zijn. En dat is de heer Lohman. Hij alleen is mijn man. Gerrit. Hebt gij geboord wat de heer Borgesius van hem gezegd heeft in «de Prins van Oranje?» Hij wil een godsdienst oorlog. Dirk. Een godsdienstoorlog Gerrit. Een godsdienstoorlog. Dirk. Zijn wij in de dagen van Thomas Munzer, van de wederdoopers, van Gerrit. Ocli neen! mijn vriend. Laat ik u spoedig uit den droom helpen. Dezelfde heer Borgesius. dien gij nu in «de Prinse» gehoord hebt, heeft verleden jaar eens in de Standaard gelezen en daar vond hij in een uitdrukking van den heer Lolunan ■«De schoolstrijd zal voortgezet worden t was toen de liberalen voor de zooveelste maal een voorstel tot oplossing van den school strijd hadden afgestemd) zal voortgezet worden, nu de liberalen niet willen toe geven en de antirevolutionairen ook niet anders kunnen al moest het vaderland daardoor ten verderve gaan. Die laatste uitdrukking las de heer Bor gesius ook, en toen dacht hij Ha, ik heb het gevonden. Lohman heelt gezegd dat het vaderland ten verderve moetEn toen heeft hij, en toen hebben zijne vriendjes '.'ie. «^.drukking, uit haar verband gerukt, f door jiet gansche vaderland rondgedragen, met de boodschap er bij Dat is nu Lobman. Dirk. Wel, dat vind ik brutaal. 1 Gerrit. Het heeft echter niet geholpen. Maar nu is die uitdrukking veel te afgezaagd om er nog eens mede op de proppen te komen. Nu heeft Borgesius er nog eens wat op gevonden. Lohman heeft eigens van den strijd die tusschen liberalen en ons gevoerd wordt gezegd, dat het is een «gods dienstoorlog. Ha zoo, dachten nu de liberalen. Lohman wil een godsdienstoorlog! En nu loopt men weder het heele land door met dien '|j «godsdienstoorlog.» 'I Dirk. Hoe vinden zij liet zoo, z u je zoo zeggen. En willen die menschen nu op zoo n manier de meerderheid halen Gerrit. O, ja 1 want beginselen kennen zij niet meer. De liberalist houdt er ver schillende kledingstukken op na. In Fries land draagt hij een rooden rok, want daar komen de mannen van het tweekinderstel- 1 stelsel van daan. In NoordHoll.nd is de van den godsdienstoorlog, dien de liberalen ons voor de voeten werpen. In welken zin kunnen wij spreken van een «godsdienst»-oorlog? Dirk. Dat heeft de hr. Heemskerk blijkens het verslag in de Zeeuw reeds ui:gelegd. Hij zegt: de strijd gaat eigenlijk over den dienst Gods. Zullen wij, zal Nederland geregeerd worden door een Koning bij de gratie Gods, of door een vorst, bij de gratie der menschen? Zal het schoolonderwijs worden gegeven tiaar den eiscli van Gods Woord, ot in den geest van liet liberalisme, zoo neutraal als t kan, en als liet niet kan, I is 't ook goed. Zal in de erk het hoogste wetgevend en re- geerend gezag over de conscientiën der menschen hij Koning lezus berusten, of zal eene corpoiatie van wat naam ook zich dit gezag mogen toeëigenen Enz. Dirk. Ge wilt hiermede zeggenhet gaat om den dienst des Heeren. Gerrit. Om den godsdienst dus. Een godsdienstoorlog. Dirk. Niet een ooriog zooals zich de li beralist dien droomt, waarbij moorden wor den gepleegd, of waarbij alle dtrpen, die tot het kiesdistrict Goes behooren, zouden verbrand worden. Maar een oorlog, een strijd gelijk de eh isten dien kent, voorzoo- ver bij liet ontzaglijk Godsgericht doorzijn consciëntie heeft voelen heengaan «Ik zal vijandschap zetten.» Die tegen zonde en eigen ik leerde strijden, moet ook deti godsdienststrijd strijden in de wereld en tegen de wereld en niet rusten voor hij ook in de staatkunde, in de regeering die beginselen heeft zien ingang vinden de beginselen van den redelijken godsdienst. Gerrit. Ik denk er ook zoo over. En ik heb ook nog geen plan, op iemand anders te stemmen, dan op Dirk. Goed zoo. En tracht dan ook uwe vrienden, die niet zoo goed op de hoogte zijn als gij, eens wat beter in te lichten. ZOO£e- echter geen Over het z.g. «Monsterverbond», waarover sommigen het soms bijzonder druk hebben^ schrijft Ds. Gispen, predikant bij de Chr. geref. kerk te Amsterdam in de Bazuin aan zijn bekenden Vriend te Jeruzalem liet volgende »Wie niet in ons midden leeft, kan zich moeilijk een voorstelling van den hedeti- daagschen toestand vormen. Daar hebt ge, b. v. het z. g. bondgenootschap met Rome. «Wie heeft aan dit bondgenootschap aanzijn geschonken? Niemand anders dan joden en liberalen, die jaren lang, een oppermachtig bestuur in ons land oefenen. In de werkelijkheid heeft er nooit zulk een bondgenootschap bestaan en zal het nooit bestaan. Maar de joodsch libera listische pers heeft het den menschen op de mouw gespeld, en nu zijn velen bang geworden en vreezen dat er weldra weer brandstapels zullen worden opgericht om ons arme geuskens, te verbranden «Voor die vrees bestaat grond. «üoc'n de eenvoudige werkelijkheid is dat de Roomschen, zoo min als iemand de revolutie overwinnen kunnen. «Hierop schijnen velen niet te letten. De liberalen, die een kwaad geweten hebben, stoken liet vuurtje tegen de Roomschen geweldig aan, en vele goed Christenen gaan dan moord roepen. Zij zien een pater, en achter hem een inquisiteur en een brand stapel, en dat is het juist wat de liberalen noodig hebben om hun rijk te volmaken, en hun staatskerk, hun staatsgodsdienst, hun staatsschool, hun geheele wereldbe- beschouwing aan de natie op te dringen. Mannen, die voor eenige jaren riepen lie ver paapsch dan modern, gaan nu met de modernen samen naar de stembus om de papen en de kuyperianen uit het parlement te weeren. «Het doel is eigenlijk de kuyperianen te nekken. «Zoolang toch de Roomsehen mot de li beralen meê gingen waren bet lieve, ver draagzame menschen, die bisschoppen en alles moesten hebben. Nu de geniaalste Roomschen echter tot het inzicht gekomen zijn, dat het liberalisme niet slechts het Calvinisme, maar alle christelijk geloof, allen godsdienst die op openbaring rust ver werpt en de kerk, onder eiken vorm, knechten wil, nu zij gekomen zijn tot wair leering van die staatkunde, die anti revolutionair is; na wordt de ou le historie opgerakeld en het onverdraagzaam karak ter van Rome op allerlei wijze in herinne ring gebracht. «De Roomschen kunnen niet zijn wat zij willen zijn. Want de tijden zijn veranderd. En de grootste strijd in de wereld loopt nu niet over p^eek ol mis e, maar over het al ot niet erkennen van God en Zijnen Christus. «Ik voor mij ben, op 't oogenblik, veel banger voor de Joden en de liberalen dan voor de Roomschen. De groote coalitie over de geheide wereld is zoowel tegen de room schen als tegen de CaLmisten. Het is de vereeniging vart alle partijen van alle machten en vormen des ongeloofs tegen den Heere en Zijnen Gezalfde.» ■TAItl.Vinm rr^in De liberale partij heelt bij monde van hare verkiezingsapostelen, zoo o. a. te Goes den heer Goeman Bor gesius een lijst barer goede werken doen aflezen. Eerst een lijst van liet goeds, dat zij in die veertig jaren verricht heelt, de invo»riug van de reehtstreeksche verkiezingende hevordei ing van het zelfbestuur van provinciën en gemeenten, afschaffing van drukkende belastingen, verbete ring van het onderwijs, de volksge- het ijst zondheid en dan nog een zal. Een lijst; doet denken aan en weinig geven.» armbestuur. En van wat kzij doen dat zij ons zoo lang «het veel beloven Nu moet teistond toegestemd dat de liberalen sedert '48 verbeteringen hebben aangebracht in het bestuur van provinciën, gemeenten en water schappen, maar die verbetei ingen zouden meerdere geweest zijn, zoo trien de z e 11 stan dig beid der ge meentebesturen meer had geëerbie digd. Het liberalisme streeft in alles naar eenvormigheid. Die eenvormig heid is onnatuurlijk. Immers er zijn zelfs geen twee grassprietjes op aarde precies eender. Nog in. eilijker zal men twee menschen vinden die precies eender zijn in denken, doen en laten, üp veelvormigheid heeft 'e Heere, de Schepper liet menschdom aangelegd zij is een wet. En zie de liberaal brengt overal eenvormigheid in, eu dat is de vloek der moderne maatschappij. Waarom moet een eenvoudige plattelandsgemeente naar hetzelfde model zijn ingericht, en naar dezelfde vcorschriiten bestuurd worden als de groote steden? Zoo b. v het onderwijs. Kortom, zoo is het overal mee. De antire volutionairen hebben altijd op de zelfwetgeving der gemeente aange drongen, doch Ie vergeefs. De door iie liberalen bedachte census bij de toekenning van het kiesrecht was waarlijk geen meesterstuk van politieke wijsheid engetuigtmeer van sluw oveileg om de macht in handen te houden dan van de zucht om het volk gelegenheid te geven zich uit te spreken. Over de afschaffing van drukkende belastingen valt ook niet veel te roemen. Het gemaal en een gedeelte van het geslacht mogen vrij geworden zijn, men vergete niet, dat de successie in de rechte lijn en de zegel helasti i ig door henzijn ingevoerd of uitgebreid. Over de verbetering van het onderwijs zullen we thans niet opzettelijk spreken. Onze grieven daartegen zijn bekend. Afgedacht van de richting en den geest van het Staatsonderwijs, kan het niet ontkend worden, dat de vruchten, die het voor het maatsc appelijk leven af werpt, niet in verhouding staan tot de millioenen, die daaraan ten offer zijn gebracht. En wat de liberalen voor de volksgezondheid deden, wie zal het n°eiru'-1? '-)en'{taa11 den vaccinedwang. Le liberalen hebben gezegd' Lait uw kind inenten, en loo niet, dan mag uw kind ook niets leeren, dan moet het dom blijven. Tot zoo ver over der liberalen tleug.ien, waarop zij zoo stoffen. Zij hebben zichzelven een gouden medaille op de borst gehangen, met de mooie zijde naar voren. Mo<mn wij die medaille nu ook eens aan den anderen kant bekijken? En dan wijzen wij op het volgende: Um zich van hare voortdurende heerschappij te verzekeren heeft de hoe rale partij alle openbare betrek kingen, ambten en posten bijna uitsluitend door geestverwanten doen bezetten. Is dat te verdedigen De Rijksuniversiteiten heeft men tot kwee plaatseri van ongeloof en modernisme gemaakt, door bijna uit- s uitend ongeloovige mannen tot 11 oogleeraars te benoemen, zoodat liet geloovig deel onzes volks zijne zonen daaraan niet durft toevertrouwen of ze door den nood gedreven met hui vering derwaarts zendt. Hij het Middelbaar onder .vijs is het al even zoo. Hoe menig Chris tenvader vervloekt in zijne smart den ag, dat hij zijn zoon derwaarts ge zonden heeft omdat hij ontwaart, dat alle godsdienstig gevoel, laat staan geloof uit het hart van zijn kind stelselmatig uitg roeid is. En toch werd aan dat Onderwijs van Staatswege reeds meer dan 30 mil icien te koste gelegd, ook uit de elastingen van het geloovig deel onzes volks Is dat billijk en recht vaardig En dan het lager onderwijs? baat het daarmee zooals het behoort. Lees het bovenstaande stukje eens waarboven staat «Recht?» Onder gedurig protest van de Anti-revolutionairen heeft de Liberale partij op roekelooze wijze aan Atieh den oorlog verklaard en dien tot heden voortgezet, waaraan behalve duizenden menschenlevens in 15 aren tij(ls 300 millioen guldens ten u ei. g^hiacht zijn, zonder eenig uitzicht op beëindiging van den S'nj, ^!e zaI dit spelen met het goed en bloed van het Nedeilandsche volk rechtvaardigen? Rn waaruit zijn al die uitgaven eden Behalve de vermeerdering onzer schulden en de verzwaring onzer lasten, heeft Indië ons gedurem de al die jaren een batig saldo ge- lev id van acht honderd twee eirinVoeH rtig miI,lioen gulden. Hoe durft men dan nog gewaden van den zegen ,l,e„ het libfraUsmë ons gebracht heeft? Wie zoo in het openbaar durven liegen maken zich schuldig aan volksmisieiden en dat tegen beter weten in. Onze kiezers zullen zich echter i?n - gesnoci niet laten ver schalken zij weten zeer goed waar het om te dotm is en zullen als een eenig man opkomen om zich te ont doen van het ijzeren juk ons door liet vleiend liberalisme opgt legd. Kiezer, mijn Vriend.' kuntgijvan een liberaal, al is hij nog zoo gods dienstig op zijn manier, uw stem geven voor de tweede kamer Kunt gij, nu gij dit weet met zulk een tvvijfelachtigen zegen van het liberalisme in 't verschiet, den heer Lohmanonzen wakkeren strijder voor waai beid en recht loslaten, en hem ruilen voor een liberaal? Gij weet beter. Doch hierover later. Het is niet mogelijk in een betoog van enkele minuten een reeks van onjuistheden at te weerleggen. In de verg berale kiesvereeniging wei- opmerking gemaakt. Op men echter de aandacht m De heer Borgesius zeide Prins van Oranje» onder De heeren Lohman c. s. lossing van den schoolstrijd, voor hen het beste midde en om de kiezers te bewer dhr. Lohman zelf gezegd. Wat heeft de tieer Lohr, «Dat juist de schoolquaes stekend middel tot agitatie oplossing hem niet gewenscl Indien er ook maar iets werd in deze beschuldiging Jantirevolutionaire staatkunde lukkig behoeven wij allen Lohman te vededigen, war tuigen het tegendeel. En voorstel van art. 194 door de Tweede Kamer gedaan ontwerp Schaepmai., door d aangenomen maar door d verworpen in 1887. Ja van den heer Lohman zelvt der schoolwet, zij zijn afdoe van deze valsehe besehuldi; «Geef mij drie regels sc ik zal bewijzen dat gij eer In deze ofschoon niet pa drukking placht het Nederl afkeer uit te spreken tegei door een volzin uit zijn ver u het tegenovergestelde te wat gij meendet. Even onzedelijk als de zoude, indien zij zo - ware u onzedelijk keuren wij de gesitts. om het volk te dc de hr. Lohman het zoo in heeft Een minder geluk! zin deed in 1886 denzelfden redevoeringen en in publiek dat de hter Lobman het v derve zou voeren. En nu moet weer een drukking uit haar verbanc doen, om den heer Lohr maken als agitator voor d Gelukkig dat Borgesius den gemoedelijken staatsm o, zoo boos was dat men ter van de enquète-commi gelooft men niet zoo gem: b. v. zijn vriend De Bea tweede kamer getuigde ds onderwijzers met den gee doordrongen zijn. Het is niet onze schulc zonderd zijn ijver voor de optreden van den heer C zoo weinig aantreffen, da staatsmankunst van Thor en de sympathie ook van afdwingt. Niet door onwaarheden den, zooals wij er Donderda hoorden, wordt de liberale maar door erkenning en alle onrecht, dat op gebie school eri kiesrecht, ons hen is aangedaan. Een onjuistheid u De Nieuwe Rotterdami revolutionaire partij besch sociaal-democraten had at candidaten te stem r:en i stem op twee antirevolut Daarop bouwde dit voc liberale partij een redent haar uitgangspunt geheel heid was. De Standaard weerles finer. Het RotteriDmsche bh En de heer Borgesius, «de Prins van Oranje» Rotterdammer navertelde Een der aanwezigen Werd echter de leugi Och dat deed het II eigenlijk ook niet. Het nog eene verdachtmakin Het blad zei't Is w; dat bet gruwelijke voor niet uitging. De room: soortgelijk voorstel a: gedaan. En in hoogheid des I bij Zijn de roomschen gaan dan de afspraak w; dit met hen uitmaken. Ik, groote Rotterdan nietvan doen. el wat al te gemal waar, om zich van de Is het wonder, dat d

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 2