gulateur colaas. Goes. telde» CHRIST ELI JK- HISTORISCH andstoffen, Perfectbranders, iche Boot NIEUWSBLAD YOOR ZEELAND. N. KEUZE: ON. rden en Kachels. Extra Verkiezingsnummer van Maandag 27 Februari 1888. Bergervoet. 10 e-Belge, RLAMPEN ij de Jonge, Goes, Stoomtjalk )EN-VLAKE. l ij k s VERSCHIJNT uitgave van G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Een ernstig woord aan de Kiezers in het hoofdkiesdistrict GOES. Jhr. Mr. A F. de Savornin Lobman, Jhr. Mr.A. F. de Savornin Lobman. Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman. Het nieuwe Kiesdistrict Goes. 1 J et Ruhrkolen, branden 24 uren. lAT C 34. Fabrieksmerk. aan. s bij den Heer letten. geschikt voor OOLVERLICHTING. naar ROTTERDAM ber 's morg. 6.30 u. TERDAM naar GOES lober 's morg. 3.u. naar ROTTERDAM et. 'smorg. 9,u. OTTERDAM 'smidd. 1,— u. Rotterdam bij den E LANGE, op 'tHa- BOUWMAN. BOS, reetie. {otterdam Nieuwe kenbrug. ootdienst e vm. 6, nam. 1,30, 6 u 8.40, nm. 4,40, 6.5 idiensf. i: vm. 4,20 en m. 12 u. middellijk na aankomst u. vm. en 6 u. nam. 0 in en naar het Spoor- 'ijden. u. m. u. m. n 12,30 3,45 1,— 4,15 Woensd. en Zat. 7,30 2,45 7,50 10,30 11,- 6,— 6,20 3,5 12,30 12,50 DE fl Xi 1 elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,02= en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Belangrijker dan ooit is de aan staande verkiezing voor leden van de Tweede Kamer op Dinsdag 6 Maart aanstaande. Waar vroeger, althans de helft van het aantal leden reeds na twee jaren af trad, zullen nu alle leden voor vier jaar zitting nemen. Door dien langeren tijd waarvoor de leden gekozen worden is de aan staande verkiezing reeds van groot belang. Maar méér nog, door de honderden der nieuwe kiezers die voor het eerst aan die verkiezing zullen deelnemen. Aan u, nieuwe kiezers, vooral een kort maar ernstig woord. Reeds te lang werdt gij van het kiesrecht uitgesloten en heeft men gemeend met u geen rekening te moeten houden. Thans is voor u de tijd aangebroken waarin gij geroepen wordt uwe stem mede uit te brengen, en wij vertrouwen dat het door u op hoogen prijs zal worden gesteld, gelijk wij het ten zeerste waardeeren, dat ook uwe keuze mede invloed zal uitoefenen op ons Staatsbestuur. Van zeer veel beteekenis zal die invloed zijn. Van u toch, zal de uitslag der ver kiezing afhangen. Door uwe stem zal beslist worden in welke lichting voortaan het land onzer vaderen zal bestuurd worden. Geeft u daarom rekenschap van de stem die gij zult uitbrengen, maar let ook vooral op de verantwoordelijk heid die daardoor op u rust. Niet alleen is u het recht maar bovenal de plijrht tot stemmen op gelegd. Gij moogt voortaan met alleen medestemmen, maar gij moet ook medestemmen. Want, komt ge niet stemmen dan wordt ge oorzaak dat iemand kan gekozen worden, dien gij liever niet gekozen zaagt. Gij moet dus kiezen, gij moogt niet 'te huis blijven. En wien moet gij kiezen? Ziet, die vraag moet ieder voor zich beantwoorden, maar ook verantwoor den. Eenmaal zult gij rekenschap moeten geven van de stern die gij uitbrengt. Gij hebt niet te kiezen tusschen twee personen, maar tusschen twee beginselen. Tusschen het beginsel des goeds en des kwaads. Die beginselen verpersoonlijken zich in de twee hoofdpartijen op Staat kundig gebied. De eene richting, waaronder onze antirevolutionaire partij, wil de Ma jesteit Gods erkend en geëerbiedigd zien ook op Staatkundig gebied. Die partij wil rekening houden met de geboden, die God ons in Zijn Woord, in den Bijbel gegeven heeft. De andere partij, die der zooge naamde «liberalen», meent dat de Godsdienst alleen in de Kerk te huis behoort en dat men zich op Staat kundig gebied aqn God noch Zijn ge bod te storen heeft. Een paar voorbeelden ter verdui delijking De antirevolutionaire partij wil den Zondag geheiligd zien, omdat dit ons in den Bijbel wordt geboden. De zich noemende liberale partij, hecht om die reden geeue bijzondere beteekenis aan den Zondag. Daarom laat zij, vooral in groote steden, comedies en concerten en dergelijke uitspanningen op den Dag des Heeren toe. Maar vooral komt het onderscheid tusschen de beide partijen uit in het onderwijs. De antirevolutionaire partij en ook de Roomsch-Catholieken willen dat het leeren van algemeene kundig heden zal samengaan met de godsdiens- stige ontwikkeling. Zij acht het onderwijs op de school als een voor naam gedeelte van de opvoeding der kinderen. En omdat zij die kinderen godsdienstig wil opvoeden, wil zij ook het onderwijs op de school in eene godsdienstige richting hebben. Neen, zeggen de liberalen, het be hoeft niet. De godsdienst behoort alleen in de kerk en op de cathechesa- tie te huis. Voor den godsdienst moe ten de domirté 's en de pastoors maar zorgen, dat is voldoende. De anti-revolutionaire partij wil echter het geheele onderwijs door trokken hebben van godsdienst, zoo als de zuurdeesem het brood dooi- trekt. Evenals het zout onmisbaar is voor het lichaam, is de godsdienst onmisbaar voor den zedelijken mensch. Wanneer de liberalen nu zeggen daar moet ge maar in de kerk voor zorgen, dan doet ons dit denken aan iemand die zegtgij hebt wel zout noodig om te kunnen leven, maar dat behoeft gij nu niet in uw brood en uwe aardappelen te doen. Wel neen. Eet deze zonder zout en neem dan dagelijks een lepeltje zout op zich zelf! Dat is even goed. Zoudt gij zoo iemand niet dwaas noemen Even dwaas is het dat de liberale partij de verstandelijke ont wikkeling van het kind op school alleen voldoende acht; zonderdat er rekening wordt geh-uden met de be hoeften van het hart die door God ook in ieder kind zijn ingeschapen. Die antirevolutionaire partij wil niet alleen het hoofd maar ook en vooral het hart des kinds doen bewerken. Een derde voorbeeld. Toen de antirevolutionaire partij bij monde van den grijzen Christus belijder de Geer van Jutphaas in den vorigeri zomer aan de Kamer voorstelde om in de Grondwet te schrijven dat onze Koning bij de gratie Gods zou regeeren, en daarbij wees op het drievoudig snoer «God, Nederland en Oranje», verzette de liberale partij zich daartegen als een eenig man en bande daarmede het gezag Gods en het recht van Hem door wien alle Koningen regeeren uit de hoogste wet des lands. Maar behoeven wij u wel verder te wijzen op het groot verschil dat gr bestaat tusschen de twee hoofd richtingen op staatkundig gebied Zie zelf om u heen en zie de uit werking der verschillende beginselen op de menschen. Met wien kunt gij u het best vereenigen, met den man die den godsdienst als een bijzaak be schouwt of met den man voor wien der clerikalen godsdienst eenelevens behoefte is. En zoo gij nog twijfelt, vraag u dan af, wanneer was Nederland het grootst, toen het dat verbond hield met den God onzer vaderen, of toen het dien God meer en meer uit het openbaar leven trachtte te ver wijderen En wanneer gij u dat ernstig afvraagt, dan is uw antwoord Zeeuw- sche kiezers, dat ook gij het nog houdt met den God die Nederland steeds beschermde en het groot en machtig deed worden. Dan stemt gij in met het beginsel dat aan de antirevolutionaire partij ten grondslag ligt. Welnu, kiezers in het distiict Goes, die richting wier leuze het steeds was en is: Met God voor Ne derland en Oranje, kunt gij dadelijk steunen. Een der uitnemendste kampioenen dier richting was steeds de vroegere afgevaardigde die reeds tal van jaren met het ver trouwen der kiezers van het district Goes werd vereerd. Door vriend en tegenstander ge acht om ^ijne groote kennis, groote werkkracht, rond en open optreden, was hij steeds een sieraad voor de Tweede Kamer. Zorgt, dat hij die plaats, door hem zoo waardig ingenomen, blijft bekleeden. Nieuwe kiezers, van u zal dat afhangen. Hoe kort ook deze beschouwing is, zij wijst er u op dat de toekomst van uw vaderland van uwe stemmen afhangt. Komt daarom allen trouw ter stem bus en herkiest Van liberale zijde wil men u dit afraden, en een ander candidaat aanbevelen. Natuurlijk, want de liberalen zijn oang dat zulk een Christen-Staatsman als onze Lohman gekozen wordt. Maar wanneer u een ander can didaat wordt aanbevolen, vraagt u dan eerst af: wie beveelt hem aan. In wien stelt gij meer vertrek/in, in de personen die u Jhr. Mr. A. JE. ae Savornin Lohman aanbevelen of in die welke u een anderen candi daat aanraden? Waarschijnlijk zullen u tal van aanbevelingen worden toegezonden, men zal u waarschuwen, dat gij u vooral niet moet storen aan hetgeen hier geschreven is. Misschien zal men trachten u in de war te brengen, zoodat gij niet weet, wat gij te doen hebt. Vraagt het u echter met ernst af: waarom wordt iemand ons aanbevolen, wie doet dat, maar ook, wat eischt mijn gevoelen en hoe zal ik mij over mijne stem tegenover God verant woorden Wilt ook gij instemmen met de leuzeMet God voor Nederland en Oranje, laat ze dan zooveel briefjes sturen als ze willen, dan kiest ge als één man met ons Ten overvloede herinneren wij nog eens, dat ons kiesdistrict, zo tals het nu geworden is de volgende ge meenten bevat Op Zuid-Beveland Goes, 's Heer- Arendskerke, 's Heer Abtskerke, Wol- faartsdijk, Heinkenszand, 's Graven polder, Kattendijke, Kloetinge en Wemeldinge. (De overige dorpen van Zuid-Beveland behooren niet m^er bij ons.) Op WalcherenAraemuiden. Op Tholen Tholen, Oud Vosmeer, Poortvliet, St. Annaland, Stavenisse, St. Maartensdijk, Scherpenisse. En St. Philipsland. Op Noord-BevelaiidWissenkerke, Kolijnsplaat, Kats en KorLene. Eu in al de genoemde plaatsen te zamen wouen 4072 kiezers.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1