NIEÜWSBL AD VOOR ZEELAND. CHRIST ELI JK- HISTORISCH 1888. No. 61. Dinsdag 21 Februari. Tweede Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: Heemskerks lezing te Zierikzee. Gemeenteraad van Ierseke. DE ZEEUW, elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,02 5 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. 1. Van den strijd die tegenwoordig in ons land wordt gevoer 1, heeft een antirevoluti onair gezegd «een godsdienstoorlog.» «Staatsman niet, maar evangeliebelijder», sprak Groen v. Prinsterer. Niets minder dan evangeliebelijder wensch ook ik te zijn. Verloren zondaar zijnde, maar door de ge nade Gods gevonden in Christus tot het eeuwige leven, rust op ons de plicht om te getuigen van Hem, voor wien ook de koningen zich moeten buigen. Geen andere drijfveer mag ons drijven. Deze belijdenis vindt haar toepassing in het staatkundig leven. Indien daardoor een strijd openbaar wordt die in den grond der zaak over dat getui gen en belijden loopt, dan kan die strijd een godsdienstoorlog worden genoemd. Wat is het gevolg nu van dit uitgangs punt Wij zijn in den toestand dat het kiesrecht is uitgebreid. Wij hebben ons over een en ander uit te laten. Waarom hebben wij ons uit te laten Omdat wij zijn uitgenoodigd door den Koning om onze stem te laten hooren. Hoe dit op te vatten Reeds hierbij komt het verschil van uit gangspunt aan het licht. Wij, anti-revolutionairen, zeggende Koning regeert bij de gratie Godsbij de gratie Gods is hem de souvereiniteit op gedragen, maar toch ook niet zonder het volk te raadplegen. Aldus kunnen onze staatsinstellingen gezond werken. Gelijk het God behaagd heelt aan den Koning zijn gezag te geven, dus ook heeft ieder mensch zijn taak te volbrengen, zoo, dat hij het voor God kan verantwoorden. Dit is het wat dr. Kuyper heeft uitgedrukt in de woordensouverein in eigen kring. De Koning raadpleegt het volk. Maar altijd dient dat volk te denkenonze Ko ning is souverein bij de gratie Gods. Zoodat het het volk niet vrijstaat te verlangen, dat de koning iets onrechtmatigs zou doen. Maar ook de koning moet ieders souve reiniteit in eigen kring eerbiedigen. De vrijheid van geweten moet geëerbie digd worden, opdat de werking van Gods Geest niet worde belemmerd. Eenmaal ging ook ik van een ander punt uit. Ik dacht toen «de godsdienstige denk beelden moeten worden beteugeld.» Maar als ik tot andere overtuiging kwam, zag ik, dat men gerust vertrouwen kan op de werking van Gods Geest. Op dit punt wil ik drukken. Alzoolo. Geen volkssouvereiniteit. 2o. Gods weg moeten worden gezocht. Hoe beschouwt men nu deze zaak van liberale zijde? De liberalen weten niet van souvereiniteit bij de gratie Gods. Zij hebben in de tweede kamer deze formule gekeerd. Houden zij dit soms voor een twijfelachtig iets Dan kennen zij de zaak niet. Er is dan geen verantwoording bij God van den souverein. Als dit zoo ware, zou er dan beter geregeerd worden De ko ning hebbe zich dan te gedragen naar den wil van de meerderheid der kiezers. Zoo is het feitelijk bij de liberalen. En de overheerschen. dat de liberalen ontwikkeling* der conservatief gezinden moeten hun machte loosheid erkennen. Als wij den blik naar Duitschland wen den, zullen wij zien dat keizer Wilhelm en vorst Bismarck niet van plan zijn zich naar ieders opinie te gedragen. Als het nu niet is bij de gratie Gods, met welk recht regeert de koning dan anders Tot zijn genoegen Naar erfrecht? Om zijn geschiktheid? Neen, dan alleen bij de gratie van het volkkrachtens den wensch van het volk. De wil van de meerderheid der vertegen woordiging wordt dan de grondslag van de wetgeving. Stel u nu eens voor, dat er een meer derheid is van anti-liberalen. Dan is het aanlokkelijke voor de liberalen van de nati onale eenheid weg. Of deze meerderheid zou de liberalen moeten Geen wonder alzoo, vertoornd zijn over de anti-liberalen. Het is den liberalen te doen om een aangenaam leven. Stoffelijke welvaart moet van staatswege verschaft worden. Zij heb ben zeer dikwijls naar zich zei ven toe gehaald. Zij willen ook wel stoffelijk lijden ver zachten, maar altjjd als het een aangenaam leven geldt. Buiten allen godsdienst om. Zij willen ook de geloovigen helpen, maarals burgers, zonder geloof beschouwd. En om dit nu een wijsgeerig aanzien te geven, wordt er gesproken van een zeer geheimzinnig wezen, en dat wezen is de staat. De Savornin Lohman, op een juristen vergadering, vroeg eens: Maar wat is dan toch die staat, die moderne staat Hij kon dien maar niet ontdekken. En men gaf hem tot antwoordde staat is dat ding, waarvan de heer Lohman lid is, van de Tweede Kamer. Anderen zeggende Staat is een wezen, welks hoogste wet is zelfbehoud. De Staat heeft er belang bij ontwikkelde burgers te hebben. Daarom mag de Staat alles doen. Dit is afgoderij. Het gaat als bij de Romeinen. Dezen noemden eens den keizer God. De Goddelijke Augustus. Hij, God, mocht alles doen. Hij wierp de christenen voor de wilde beesten, want dezen waren principiëele tegenstanders, 't Is waar, er waren er onder het Romeinsch gebied nog wel die ook andere goden hadden dan de Romeinen. Maar dit hinderde hun niet, er mochten wel plaatselijke goden zijn, als zij maar bogen voor Augustus. De Diana mocht wel blijven, dit was een tamme God. (Godin.) De christenen hadden bezwaar om voor Augustus te buigen. Evenwel, als zij in den kerker waren, konden zij weer vrij worden als zij maar den keizer offerden of aanbaden. Nu worden de christenen niet voor de beesten geworpen en verscheurd, maar zij worden toch beschouwd als diegenen, welke gevaarlijk zijn voor den staat. Naar Kappeijne's woord, als de vlieg, die de z ilf des apothekers doet stinken. Toen ik aan de akademie te Léiden mijn oplei ding genoot, verkeerde ik onder prof. Buys' invloed. Ik verdedigde toen eens stellingen, waaronder de volgende«De partij van dr. Kuyper is gevaarlijk voor den Nederland- schen staat.» Dr. Kuyper kwam opponeeren, dat wil zeggen mij tegenspreken. Buys heeft mij gesteund. Dit is dan de slotsomde geloovigen gevaarlijk voor den modernen Nederland- schen staat. En dit is maar niet der liberalen theorie, maar millioenen schats zijn uitgegeven, die het in de praktijk bewijzen. Als nu in een leven buiten den godsdienst om de nationale eenheid moet worden ge zocht, dan snijdt men alle belijders af. Een godsdienstoorlog, door de liberalen ons aangedaan. Hoe zal de afloop zijn Of wij nu over winnen zullen, het is onzeker. Jaren kunnen er nog wel over heengaan. Maarde vlag der liberalen is en ongerijmdheid en een meest volslagen trecht. Voor allen geschikt onderwijs is ii;uts liiij l<ver ie yi* '~u, Eer. open bare school met voor allen geschikt onder wijs De liberaal zegge eenvoudighet is het dwaaste, wat wij ooit hebben bedacht». In '57 heeft men uitgedachteen school met Christelijke deugden, zonder Christus. En hier zou ieder nu mee tevreden zijn. Maar het is niet gebeurd, dat men er mee tevreden was. De R. Kath. en de Gere formeerden waren niet tevree met zulk een school. Om dit punt concentreert zich de strijd. Zijn er dan geen andere punten Defensie (landsverdediging) b. v. Och, in menig opzicht zijn wij het met de liberalen hierin eens. Niet daarover loopt de strijd. Finantièn 9 Ook daarin hebben we en kele punten gemeen. Toch is er op dit gebied wel verschil, b. v. over de inkom stenbelasting. Arbeiderskwestie De liberalen hebben zich neergelegd op den grondslag door Dr. Kuyper gelegd, 't Is waar, Dr. Kuyper werd toen bespot; thans willen ook de liberalen wet telijke regeling betreffende den arbeid. Ver geet evenwel op dit punt niet, dat de li beraal eerst voor Zondagsrust zou moeten zorgen. Scheiding van Kerk en Staat Hier doet zich het geval voor van allerlei beperking. Dus de liberale partij is het te doen om de openbare school te handhaven. Allen die gelooven, moeten dus hun geloof laten varen. Aantasting van de gewetens- v: ijheid. Hoe zijt gij dus gezonken, o liberalen Er is een groote strijd gestreden in der tijd op koloniaal gebied door hen met de conservatieven. Het wasalles laten begaan, dan komt alles terecht. Freetrade. Altijd cijfers. Vraag en aanbod zouden alleen leiden tot goede resultaten. Maar de mensch is eenmaal zondig. 't Is waar, de regeering moet zooveel mogelijk vrijheid laten, maar toch het zwakke moet beschermd I De liberalen zijn te velde getrokken tegen gedwongen cultuur. En wat hebben de liberalen er voor in de plaats gesteld Denk aan de koffiecultuur. Vroeger van gouver- nementswege cultuur, nu van particulieren. Men gaat naar Java om met een gevulde beurs terug te komen. Geen besef van plicht is er tegenover den Javaan. Geen wonder, dat er geen zegen is. De liberalen hebben getriumpheerd over de conserva tieven. Maar, maar, speculatie! De Javaan is er niet beter opgeworden De opiumpacht een ellende en bederf I De suikermarkt naar Londen verlegd 1 De handelsgeest verminderd 1 Hier te lande dobbelgeesten Een liberaal ministerie begon den oorlog tegen Atjeh, én met welk gevolg! Dit hebben de liberalen van lndie ge maakt. En wat hebben zij gemaakt van ons constitutioneel koningsstelsel? Alles is aan de Kamer getrokken, tot de Indische be grooting toe De districten verknipt! Er zit geen leven meer in het heele raderwerk, geen enthousiasme, geen geest drift. Het koningshuis is uitgestorven, daar staat de grijze vorst, zonder prinsen om zich heen. Dit was de vloek over het land: yI Nu schijnt er kans op uitkomst. Er is een weinig lucht. De zoogenaamde kerkelijke partijen zijn gegroeid. Deze hebben gewerkt op uitbreiding van het kiesrecht. Maar eerst een grondwetsherziening. En, even nog de groote steden naar zich toegehaald. Zoo spraken en deden de «liberalen». Wij zullen zien welke vruchten er geplukt zullen worden. Slot volgt.) (Slot). Uit de begrooting over '87 blijkt, dat inplaats van een glazen kast om 't uurwerk er nu een houten kamertje rond gemaakt is, dat een f 75 meer kost dan eer. glazen kast. Dhr. Sinke vindt het zonderling dat de raad hier niets van wist en zegt, dat het dagelij ksch bestuur de perken van zijn macht is te buiten gegaan. De heer van Oeveren antwoordt dat het zeer moeilijk is om het naar den zin van de leden te maken. Altijd hebben zij iets aan te merken op de handelingen van Burgemeester en Wet houders, hij gelooft dat de gemeente zich in zijn persoon bedrogen heeft. Na nog eenige dissussie verzocht de voorzitter, dat al de leden, voor zij een oordeel uitspreken voortaan eerst eens een kijkje nemen. De begrooting over '88 wordt met eenige wijziging met algemeene stemmen goedge keurd, zooals zij vanGedep. is teruggezonden. Dan is ingekomeneen verzoekschrift van eenige mannelijke ingezetenen der gemeente, waar in wordt aangedrongen op verbetering van den grintweg van hier naar station Krui- ningen. Requestanten zeggendat er aan dien weg, ofschoon de hoofdweg, weinig of niets wordt gedaan. De voor zitter noemt dit schrijven zeer ondoordacht en voorbarig, hij heeft daar te meer reden voor, nu hij onder de onderteekenaars ook den naam vindt van G. Schipperdeze weet in elk geval, dat de beschuldiging valsch is. Hij stemt toe dat die we slecht is, maan dat er niets aan gedaan wordt Ieder jaar wordt een som van f761,23 besteed, en dat noemen ze nu maar niets. Wat zal dan «iets» zijn Hij stelt voor dit verzoekschrift voor kennisgeving aan te nemen, waartoe met algemeene stemmen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1