S)
he Boot
ming.
(el Goes.
>lde.
behoorende bij „DE ZEEUW" van Zaterdag 18 Februari 1888.
IJ EN,
irgervoet.
[ene
zwarte
tsen,
[•vetgoederen,
lenz.
ELS,
it, Goes.
te Bessenwijn,
likeuren,
|nch, Cognac,
Elixer,
Elixer,
Morgendrank.
Stoomtjalk
fcos,
Ainsterdainsche brieven,
i.
Gemengde Berichten.
Rechtszaken.
Gemeenteraad van Ierseke.
Fabrieksmerk.
in.
>ij den Heer
sn.
JIMD.
;enMiddelburg.
pren
5, Zeilm. 6.30, 8,
130, 5.6.30 8.10.15.
7,15, 8,45, 10,16
5,5,45, 7,15 8,45,11
iaar ROTTERDAM
|-i 's morg. 4.n.
ERDAM naar GOES
T's midd. 12.-- u.
Uar ROTTERDAM
Jri's morg. 10,u.
ITERDAM
H's midd. 12,— u.
|otterdain bij den
jANGE,op *tHa-
50UWMAN.
|ctie.
tterdam Nieuwe
bnbrug.
u. m. u. m.
12,30 3,45
1,- 4,15
Woensd. en Zat.
7,30 2,45
7,50 3,05
10,30
30
6,20 12,50
BIJVOEGSEL
Waarde Q. N!
Met zeer veel genoegen las ik uw twee
laatste brieven, die ge - zij het al niet
rechtstreeks ook mij door «De Zeeuw»
deedt toekomen. Evenzoo uw antwoord
aan Mr. Fokker, dat ik zooeven te lezen kreeg,
't Was in zeker opzicht een «teer puntje»,
dat gij daarin aanroerdet. Och, mijn waarde,
sommige kiezers zijn zoo bang als een
wezeltje om met andersdenkenden samen
te werken. Ik zal mij wel wachten, hen
daarover hard te vallen, omdat ik zelf in
vroeger dagen aan die ziekte leed. Maar
na heb ik gelukkig het vrij onverstandige
daarvan leeren inzien. Immers, als gij een
uwer rnedeinenschen in het water ziet
liggen, en een ander betoont zijne hulp,
doch is alleen niet in staat hem te redden,
waarom hij dan ook uwe diensten vraagt,
onderzoekt gij dart eerst, of die «ander»
wel iemand is, die precies denkt zooals gij
Volstrekt niet, gij steekt de reddende
hand uit.
Is 't niet zoo Maar hebt gij u nu ook
verbonden, dien man behulpzaam te zijn
bij al zijn streven? 't Zou onzinnig wezen.
En zie, ieder geeft nu toe op natuurlijk
gebied, dat deze redeneering stee.c houdt
en toch willen velen hiervan niets honen
en heeten sommigen u zelfs een monster
verbond-maker, indien gij 't wagen durft,
op politiek terrein eveneens te spreken.
Verbeeld u. dat gij op de vergadering
eener anti-revolutionaire kiesvereeniging
voorsteldet, saam te werken met de
«socialistenGij zijt een ketter. Gij ver
loochent Groens leuze«In isolement ligt
onze kracht!» en laat zijne werken in
uwe boekenkast beschimmelen. Gij houdt
niet vast aan de Christelijk historische be
ginselen. Gij miskent de traditiën van ons
volk. Gij
En toch ik ban overtuig 1, dat gij
't mij toestemt - zal de anti-revolutionaire
partij getrouw zijn aan haar roeping, dan
moet zij samenwerken met de socialisten,
en met deze eischen«In de zaak van Du
Tour van Bellinchave Jeanne Lorette
Methöfer moet recht geschieden!»
Gezamenlijke bestrijding van den ge-
meenschappelijken vijand is eiscli I Mits
en ik ben u dankbaar, dat ook gij daarop
zoozeer den nadruk hebt gelegd - mits
men goed wete waarin. En of de andere
partij nu liberaal of radicaal, of hoe dan
ook, heet, dat doet er niet toe, zoo de pun
ten van overeenstemming maar fliink om
schreven zijn, men zich welbewust zij van
de wijze, waarop men zal strijden en
het verband worde opgeheven, zoodra het
gemeenschappelijk doel zal zijn bereikt!
't Is anders niet te verwonderen, waarde
vriend, hoe 't ons ook smarten moet,
dat het aantal schuwers van staatkunde
bij den dag toeneemt en de geestelijke
familie der politieke geheel-onthouders zich
steeds verder uitbreidt. Wij hebben zoo'n
menigte partijen, dat men zelfs met de namen
in de war zou raken!
Waren er slechts Ronmschen en niet-
Roomschen, oftewel Protestanten. de
keuze zou niet moeilijk zijn. Maar nu hebben
we Ultramontanen boven Moerdijk, Ultra-
montauen beneden Moerdijk liberalen, con
servatieve en radicaleSociaal-democraten
Anti-revolutionairen Marnixianen ja, zelfs
tweeerlei Nationaal-belang-mannen 1En
men hoort van sociale programma's, stel
lende en ontkennende 1 En dan komen er
nog lieden, die politieke Doleerenden en
niei-Doleerenden willen onderscheiden 1 En
doch waartoe meer? Het is treurig,
doch waar: velen zijn door dit ulles geneigd,
alle politiek «over bonrd te gooien», en zich
«der zaken geene» aan te trekken.
En, wat nog bedroeven Ier is, daarbij
komt nog, dat ook zeer velen «blindelings
volgen» zonder zich vin hun handelwijze
rekenschap te geven. Zeer jammer zou
het zijn, zoo we dergelijke mannen in onze
anti-revolutionaire kringen hadden. Laat
mij u mogen herinneren aan een woord
van Mr. Groen van Prinsterer, dat ook
nu wel luide mag worden herhaald
«Niemand houde zich bezig met anti
revolutionaire politiek, die het heil, des
vaderlands en lel zou begeeren te zoeken
op een weg, langs welken de wandelaar
voor eigen wenschen en belangen bevre
diging vindt, maar zoo integendeel liefde
tot de waarheid en plichtgevoel ons drijven,
laat ons dan opmerken, dat het in onze
dagen aan gelegenheid ter plichtvervulling
niet ontbreekt.» (Juist. Red.)
Dat ijverige «plichtvervulling» ook in
Zeeland moge worden gezien inzonderheid,
nu de datum der verkiezing veertien dagen
vervroegd is, en dat de Zeeuwsche kiezer»
zich bij de gesloten stembus niet zullen
behoeven te schamen over lauwheid in den
feilen strijd, is de wenscli van den u
groetenden C. N. L.
Amsterdam, 8 Febr, 1888.
Te Niz a heeft een brutale diefstal
van diamanten plaats gehad. Iemand trad
den winkel van den juwelier Coxta bii.nen;
hij zeide admiraal sir Arthur Comning te
heeten en zocht een «rivière» met ringen
en braceletten uit, ter waarde van 100,000
frs. Boxta moest naar zijn hotel komen,
om ze aan de vrouw van den admiraal te
laten zien. Men liet Boxta in den salon,
waar hij den admiraal vond met een sta
peltje Engelsche banknoten voor zich. Boxt;
daardoor geheel gerust geworden, liet de
admiraal met de diamanten naar een ander
kamer gaan om ze zijn vrouw te laten zie:
Na een poos te hebben gewacht, ging Boxt;
eens kijken in het aangrenzend vertrek
maar vond niets dan leege doozen en d<
deur was op slot De politie was als gewoo:
lijk te Niz'a te laat en de dief is reed]
over de grenzen.
Frankijk heeft tegenwoordig eed
vrouwelijke rekruut in zijn leger. Bij dJ
laatste loting te Sèvres trok een jong, twintiJ
jarig meisje, Henriette Wilmin, die tel
loting was opgeroepen, het nummel
142. Mejuffrouw Wilmin kwam op da
volgende wijze op de rekrutenlijst. Zij
werd den 21en September 1867 geborciï
en haar geboorte werd door haren vadetf
en twee getuigen, die geen van allen lezen
of schrijven konden, op het bureau van der
burgerlijken stand aangegeven, De ambtej
naar, een grijsaard van 70 jaar, verstond he
niet goed en schreef op de geboortelijst eenj'
zoon, genaamd Henry, in. Acht jaar geleder
werd de vergissing ondekt en de moede
van Heniiette haastte zich den ambtenaaj
te verzoeken de lijst te rectificeeren. Dj
man beloofde het, maar dacht er niet meej
aan en stierf, zonder de vergissing te hebbers
hersteld. En daar de correctie der geboorte-ï
lijst eerst na de beslissing der civiekl
rechtbank kon volgen, en deze nog niet
is gekomen, zoo werd het meisje opgeroepen5]
en heeft ze moeten loten. Wanneer da
rechtbank de zaak niet spoedig in het reint
brengt, zal zij straks nog onder dienst moeten.]
Arrondissements-Rechtbank te Middelburg:1
Dinsdag zijn veroordeeld wegens
overtreding der drankwet J;j
Wat is het gevolg nu van dit uitgangs
punt Wij zjjn in den toestand dat het
kiesrecht is uitgebreid.
Wij hebben ons over een en ander uit
te laten. Waarom hebben wij ons uit te
laten Omdat wij zijn uitgenuodigd door
den Koning om onze stem te laten hooren.
Hoe dit op te vatten
Reeds hierbij komt het verschil van uit
gangspunt aan het licht.
Wij, anti-revolutionairen, zeggende
Koning regeert bij de gratie Godsbjj de
gratie Gods is hem de souvereiniteit op
gedragen, maar toch ook niet zonder het
volk te raadplegen. Aldus kunnen onze
staatsinstellingen gezond werken.
Gelijk het God behaagd heelt aan den
Koning zijn gezag te geven, dus ook heelt
ieder mensch zijn taak te volbrengen, zoo,
dat hij het voor God kan verantwoorden.
Dit is het wat dr. Kuyper heeft uitgedrukt
in de woordensouverein in eigen kring.
De Koning raadpleegt het volk. Maar
altijd dient dat volk te denkenonze Ko
ning is souverein bij de gratie Gods. Zoodat
het het volk niet vrijstaat te verlangen,
dat de koning iets onrechtmatigs zou doen.
Maar ook de koning moet ieders souve
reiniteit in eigen kring eerbiedigen.
De vrijheid van geweten moet geëerbie
digd worden, opdat de werking van Gods
Geest niet worde belemmerd.
Eenmaal ging ook ik van een ander punt
uit. Ik dacht toen: «de godsdienstige denk
beelden moeten worden beteugeld.» Maal
ais ik tot andere overtuiging kwam, zag
ik, dat men gerust vertrouwen kan op de
werking van Gods Geest.
Op dit punt wil ik drukken.
Alzoolo. Geen volkssouvereiniteit.
2o. Gods weg moeten worden
gezocht.
Hoe beschouwt men nu deze zaak van
liberale zijde De liberalen weten niet
van souvereiniteit bij de gratie Gods. Zij
hebben in de tweede kamer deze formule
gekeerd. Houden zij dit soms voor een
twijfelachtig iets? Dan kennen zij de zaak
niet.
Er is dan geen verantwoording bij God
van den souverein. Als dit zoo ware, zou
er dan beter geregeerd worden? De ko
ning hebbe zich dan te gedragen naar den
wil van de meerderheid der kiezers. Zoo
is het feitelijk bij de liberalen. En de
«5tw_
Geen wonder alzoo, dat de liberalen
vertoornd: zijn over de ontwikkeling ifti
anti-liberalen.
Het is den liberalen te doen om een
aangenaam leven. Stoffelijke welvaart moet
van staatswege verschaft worden. Zij heb
ben zeer dikwijls naar zich zeiven toe gehaald.
Zij willen ook wel stoffelijk lijden ver
zachten, maar altjjd als het een aangenaam
leven geldt. Buiten allen godsdienst om.
Zij willen ook de geloovigen helpen,
maarals burgers, zonder geloof
beschouwd.
En om dit nu een wijsgeerig aanzien
te geven, wordt er gesproken van een zeer
geheimzinnig wezen, en dat wezen is de staat.
De Savornin Lohman, op een juristen
vergadering, vroeg eens: Maar wat is dan
toch die staat, die moderne staat Hij
kon dien maar niet ontdekken. En men
gaf hem tot antwoord: de staat is dat ding,
waarvan de heer Lohman lid is, van de
Tweede Kamer.
Anderen zeggende Staat is een wezen,
welks hoogste wet is zelfbehoud.
De Staat heeft er belang bij ontwikkelde
burgers te hebben. Daarom mag de Staat
alles doen.
Dit is afgoderij. Het gaat als bij de
Romeinen. Dezen noemden eens den keizer
God. De Goddelijke Augustus. Hij, God,
mocht alles doen.
Hij wierp de christenen voor de wilde
beesten, want dezen waren principiëele
tegenstanders, 't Is waar, er waren er onder
het Romeinsch gebied nog wel die ook
andere goden hadden dan de Romeinen.
Maar dit hinderde hun niet, er mochten
wel plaatselijke goden zijn, als zij maar
bogen voor Augustus.
De Diana mocht wel blijven, dit was een
tamme God. (Godin.)
De christenen hadden bezwaar om voor
Augustus te buigen. Evenwel, als zij in
den kerker waren, konden zij weer vrij
worden als zij maar den keizer offerden
of aanbaden.
Nu worden de christenen niet voor de
beesten geworpen en verscheurd, maar zij
worden toch beschouwd als diegenen, welke
gevaarlijk zijn voor den staat.
Naar Kappeijne's woord, als de vlieg, die
de z ilf des apothekers doet stinken. Toen
ik aan de akademie te Léiden mijn oplei
ding genoot, verkeerde ik onder prof, Buys'
|dnlrecht. Voor allen geschikt onderwijs is
i»aas .ai. ovci" ie pi-''li, Leü opc-p-
bare school met voor allen geschikt onder
wijs 1 De liberaal zegge eenvoudighet is
het dwaaste, wat wij ooit hebben bedacht».
In '57 heeft men uitgedachteen school
met Christelijke deugden, zonder Christus.
En hier zou ieder nu mee tevreden zijn.
Maar het is niet gebeurddat men er mee
tevreden was. De R. Kath. en de Gere
formeerden waren niet tevree met zulk een
school.
Om dit punt concentreert zich de strijd.
Zijn er dan geen andere punten
Defensie (landsverdediging) b. v. Och, in
menig opzicht zijn wij het met de liberalen
hierin eens. Niet daarover loopt de strijd.
Finantiën Ook daarin hebben we en
kele punten gemeen. Toch is er op dit
gebied wel verschil, b. v. over de inkom
stenbelasting.
Arbeiderskwestie De liberalen hebben zich
neergelegd op den grondslag door Dr. Kuyper
gelegd, 't Is waar, Dr. Kuyper werd toen
bespot; thans willen ook de liberalen wet
telijke regeling betreffende den arbeid. Ver
geet evenwel op dit punt niet, dat de li
beraal eerst voor Zondagsrust zou moeten
zorgen.
Scheiding van Kerk en Staal Hier doet
zich het geval voor van allerlei beperking.
Dus de liberale partij is het te doen om
de openbare school te handhaven.
Allen die gelooven, moeten dus hun geloof
laten varen. Aantasting van de gewetens
vrijheid.
Hoe zijt gij dus gezonken, o liberalen
Er is een groote strijd gestreden in der
tijd op koloniaal gebied door hen met de
conservatieven. Het was: alles laten begaan,
dan komt alles terecht. Freetrade. Altijd
cijfers. Vraag en aanbod zouden alleen
leiden tot goede resultaten. Maar de mensch
is eenmaal zondig.
't Is waar, de regeering moet zooveel
mogelijk vrijheid laten, maar toch het
zwakke moet beschermd
De liberalen zijn te velde getrokken tegen
gedwongen cultuur. En wat hebben de
liberalen er voor in de plaats gesteld Denk
aan de koffiecultuur. Vroeger van gouver-
nementswege cultuur, nu van particulieren.
Men gaat naar Java om met een gevulde
beurs terug te komen. Geen besef
van plicht is er tegenover den Javaan. Geen
om zich heen. Dit was de vloek over het
land:. i
Nu schijnt er Kans op uitkomst. Er is
een weinig lucht. De zoogenaamde kerkelijke
partijen zijn gegroeid. Deze hebben gewerkt
op uitbreiding van het kiesrecht. Maar
eerst een grondwetsherziening. En, even
nog de groote steden naar zich tosgehaald.
Zoo spraken en deden de »liberalen».
Wij zullen zien welke vruchten er geplukt
zullen worden. (Slot volgt.)
(Slot).
Uit de begrooting over '87 blijkt,
dat inplaats van een glazen kast om 't
uurwerk er nu een houten kamertje rond
gemaakt is, dat een f 75 meer kost dan
eer. glazen kast. Dhr. Sinke vindt het
zonderling dat de raad hier niets van wist
en zegt, dat het dagelijksch bestuur de
perken van zijn macht is te buiten gegaan.
De heer van Oeveren antwoordt dat het
zeer moeilijk is om het naar den zin van
de leden te maken.
Altijd hebben zij iets aan te merken op
de handelingen van Burgemeester en Wet
houders, hij gelooft dat de gemeente zich
in zijn persoon bedrogen heeft. Na nog
eenige dissussie verzocht de voorzitter, dat
al de leden, voor zij een oordeel uitspreken
voortaan eerst eens een kijkje nemen.
De begrooting over '88 wordt met eenige
wijziging met algemeene stemmen goedge
keurd, zooals zij vauGedep. is teruggezonden.
Dan isingekomeneen verzoekschrift van eenige
mannelijke ingezetenen der gemeente, waar
in wordt aangedrongen op verbetering van
den grintweg van hier naar station Krui-
ningen. Requestanten zeggendat er
aan dien weg, ofschoon de hoofdweg,
weinig of mets wordt gedaan. De voor
zitter noemt dit schrijven zeer ondoordacht
en voorbarig, hij heeft daar te meer reden
voor, nu hij onder de onderteekenaars ook
den naam vindt van G. Schipperdeze weet
in elk geval, dat de beschuldiging valsch
is. Hij stemt toe dat die weslecht is,
maan dat er niets aan gedaan wordt
Ieder jaar wordt een som van f761,23
besteed, en dat noemen ze nu maar niets.
Wat zal dan «iets» zijn Hij stelt voor
dit verzoekschrift voor kennisgeving aan te
nemen, waartoe met algemeene stemmen