S) he Boot ming. (el Goes. >lde. behoorende bij „DE ZEEUW" van Zaterdag 18 Februari 1888. IJ EN, irgervoet. [ene zwarte tsen, [•vetgoederen, lenz. ELS, it, Goes. te Bessenwijn, likeuren, |nch, Cognac, Elixer, Elixer, Morgendrank. Stoomtjalk fcos, Ainsterdainsche brieven, i. Gemengde Berichten. Rechtszaken. Gemeenteraad van Ierseke. Fabrieksmerk. in. >ij den Heer sn. JIMD. ;enMiddelburg. pren 5, Zeilm. 6.30, 8, 130, 5.6.30 8.10.15. 7,15, 8,45, 10,16 5,5,45, 7,15 8,45,11 iaar ROTTERDAM |-i 's morg. 4.n. ERDAM naar GOES T's midd. 12.-- u. Uar ROTTERDAM Jri's morg. 10,u. ITERDAM H's midd. 12,— u. |otterdain bij den jANGE,op *tHa- 50UWMAN. |ctie. tterdam Nieuwe bnbrug. u. m. u. m. 12,30 3,45 1,- 4,15 Woensd. en Zat. 7,30 2,45 7,50 3,05 10,30 30 6,20 12,50 BIJVOEGSEL Waarde Q. N! Met zeer veel genoegen las ik uw twee laatste brieven, die ge - zij het al niet rechtstreeks ook mij door «De Zeeuw» deedt toekomen. Evenzoo uw antwoord aan Mr. Fokker, dat ik zooeven te lezen kreeg, 't Was in zeker opzicht een «teer puntje», dat gij daarin aanroerdet. Och, mijn waarde, sommige kiezers zijn zoo bang als een wezeltje om met andersdenkenden samen te werken. Ik zal mij wel wachten, hen daarover hard te vallen, omdat ik zelf in vroeger dagen aan die ziekte leed. Maar na heb ik gelukkig het vrij onverstandige daarvan leeren inzien. Immers, als gij een uwer rnedeinenschen in het water ziet liggen, en een ander betoont zijne hulp, doch is alleen niet in staat hem te redden, waarom hij dan ook uwe diensten vraagt, onderzoekt gij dart eerst, of die «ander» wel iemand is, die precies denkt zooals gij Volstrekt niet, gij steekt de reddende hand uit. Is 't niet zoo Maar hebt gij u nu ook verbonden, dien man behulpzaam te zijn bij al zijn streven? 't Zou onzinnig wezen. En zie, ieder geeft nu toe op natuurlijk gebied, dat deze redeneering stee.c houdt en toch willen velen hiervan niets honen en heeten sommigen u zelfs een monster verbond-maker, indien gij 't wagen durft, op politiek terrein eveneens te spreken. Verbeeld u. dat gij op de vergadering eener anti-revolutionaire kiesvereeniging voorsteldet, saam te werken met de «socialistenGij zijt een ketter. Gij ver loochent Groens leuze«In isolement ligt onze kracht!» en laat zijne werken in uwe boekenkast beschimmelen. Gij houdt niet vast aan de Christelijk historische be ginselen. Gij miskent de traditiën van ons volk. Gij En toch ik ban overtuig 1, dat gij 't mij toestemt - zal de anti-revolutionaire partij getrouw zijn aan haar roeping, dan moet zij samenwerken met de socialisten, en met deze eischen«In de zaak van Du Tour van Bellinchave Jeanne Lorette Methöfer moet recht geschieden!» Gezamenlijke bestrijding van den ge- meenschappelijken vijand is eiscli I Mits en ik ben u dankbaar, dat ook gij daarop zoozeer den nadruk hebt gelegd - mits men goed wete waarin. En of de andere partij nu liberaal of radicaal, of hoe dan ook, heet, dat doet er niet toe, zoo de pun ten van overeenstemming maar fliink om schreven zijn, men zich welbewust zij van de wijze, waarop men zal strijden en het verband worde opgeheven, zoodra het gemeenschappelijk doel zal zijn bereikt! 't Is anders niet te verwonderen, waarde vriend, hoe 't ons ook smarten moet, dat het aantal schuwers van staatkunde bij den dag toeneemt en de geestelijke familie der politieke geheel-onthouders zich steeds verder uitbreidt. Wij hebben zoo'n menigte partijen, dat men zelfs met de namen in de war zou raken! Waren er slechts Ronmschen en niet- Roomschen, oftewel Protestanten. de keuze zou niet moeilijk zijn. Maar nu hebben we Ultramontanen boven Moerdijk, Ultra- montauen beneden Moerdijk liberalen, con servatieve en radicaleSociaal-democraten Anti-revolutionairen Marnixianen ja, zelfs tweeerlei Nationaal-belang-mannen 1En men hoort van sociale programma's, stel lende en ontkennende 1 En dan komen er nog lieden, die politieke Doleerenden en niei-Doleerenden willen onderscheiden 1 En doch waartoe meer? Het is treurig, doch waar: velen zijn door dit ulles geneigd, alle politiek «over bonrd te gooien», en zich «der zaken geene» aan te trekken. En, wat nog bedroeven Ier is, daarbij komt nog, dat ook zeer velen «blindelings volgen» zonder zich vin hun handelwijze rekenschap te geven. Zeer jammer zou het zijn, zoo we dergelijke mannen in onze anti-revolutionaire kringen hadden. Laat mij u mogen herinneren aan een woord van Mr. Groen van Prinsterer, dat ook nu wel luide mag worden herhaald «Niemand houde zich bezig met anti revolutionaire politiek, die het heil, des vaderlands en lel zou begeeren te zoeken op een weg, langs welken de wandelaar voor eigen wenschen en belangen bevre diging vindt, maar zoo integendeel liefde tot de waarheid en plichtgevoel ons drijven, laat ons dan opmerken, dat het in onze dagen aan gelegenheid ter plichtvervulling niet ontbreekt.» (Juist. Red.) Dat ijverige «plichtvervulling» ook in Zeeland moge worden gezien inzonderheid, nu de datum der verkiezing veertien dagen vervroegd is, en dat de Zeeuwsche kiezer» zich bij de gesloten stembus niet zullen behoeven te schamen over lauwheid in den feilen strijd, is de wenscli van den u groetenden C. N. L. Amsterdam, 8 Febr, 1888. Te Niz a heeft een brutale diefstal van diamanten plaats gehad. Iemand trad den winkel van den juwelier Coxta bii.nen; hij zeide admiraal sir Arthur Comning te heeten en zocht een «rivière» met ringen en braceletten uit, ter waarde van 100,000 frs. Boxta moest naar zijn hotel komen, om ze aan de vrouw van den admiraal te laten zien. Men liet Boxta in den salon, waar hij den admiraal vond met een sta peltje Engelsche banknoten voor zich. Boxt; daardoor geheel gerust geworden, liet de admiraal met de diamanten naar een ander kamer gaan om ze zijn vrouw te laten zie: Na een poos te hebben gewacht, ging Boxt; eens kijken in het aangrenzend vertrek maar vond niets dan leege doozen en d< deur was op slot De politie was als gewoo: lijk te Niz'a te laat en de dief is reed] over de grenzen. Frankijk heeft tegenwoordig eed vrouwelijke rekruut in zijn leger. Bij dJ laatste loting te Sèvres trok een jong, twintiJ jarig meisje, Henriette Wilmin, die tel loting was opgeroepen, het nummel 142. Mejuffrouw Wilmin kwam op da volgende wijze op de rekrutenlijst. Zij werd den 21en September 1867 geborciï en haar geboorte werd door haren vadetf en twee getuigen, die geen van allen lezen of schrijven konden, op het bureau van der burgerlijken stand aangegeven, De ambtej naar, een grijsaard van 70 jaar, verstond he niet goed en schreef op de geboortelijst eenj' zoon, genaamd Henry, in. Acht jaar geleder werd de vergissing ondekt en de moede van Heniiette haastte zich den ambtenaaj te verzoeken de lijst te rectificeeren. Dj man beloofde het, maar dacht er niet meej aan en stierf, zonder de vergissing te hebbers hersteld. En daar de correctie der geboorte-ï lijst eerst na de beslissing der civiekl rechtbank kon volgen, en deze nog niet is gekomen, zoo werd het meisje opgeroepen5] en heeft ze moeten loten. Wanneer da rechtbank de zaak niet spoedig in het reint brengt, zal zij straks nog onder dienst moeten.] Arrondissements-Rechtbank te Middelburg:1 Dinsdag zijn veroordeeld wegens overtreding der drankwet J;j Wat is het gevolg nu van dit uitgangs punt Wij zjjn in den toestand dat het kiesrecht is uitgebreid. Wij hebben ons over een en ander uit te laten. Waarom hebben wij ons uit te laten Omdat wij zijn uitgenuodigd door den Koning om onze stem te laten hooren. Hoe dit op te vatten Reeds hierbij komt het verschil van uit gangspunt aan het licht. Wij, anti-revolutionairen, zeggende Koning regeert bij de gratie Godsbjj de gratie Gods is hem de souvereiniteit op gedragen, maar toch ook niet zonder het volk te raadplegen. Aldus kunnen onze staatsinstellingen gezond werken. Gelijk het God behaagd heelt aan den Koning zijn gezag te geven, dus ook heelt ieder mensch zijn taak te volbrengen, zoo, dat hij het voor God kan verantwoorden. Dit is het wat dr. Kuyper heeft uitgedrukt in de woordensouverein in eigen kring. De Koning raadpleegt het volk. Maar altijd dient dat volk te denkenonze Ko ning is souverein bij de gratie Gods. Zoodat het het volk niet vrijstaat te verlangen, dat de koning iets onrechtmatigs zou doen. Maar ook de koning moet ieders souve reiniteit in eigen kring eerbiedigen. De vrijheid van geweten moet geëerbie digd worden, opdat de werking van Gods Geest niet worde belemmerd. Eenmaal ging ook ik van een ander punt uit. Ik dacht toen: «de godsdienstige denk beelden moeten worden beteugeld.» Maal ais ik tot andere overtuiging kwam, zag ik, dat men gerust vertrouwen kan op de werking van Gods Geest. Op dit punt wil ik drukken. Alzoolo. Geen volkssouvereiniteit. 2o. Gods weg moeten worden gezocht. Hoe beschouwt men nu deze zaak van liberale zijde De liberalen weten niet van souvereiniteit bij de gratie Gods. Zij hebben in de tweede kamer deze formule gekeerd. Houden zij dit soms voor een twijfelachtig iets? Dan kennen zij de zaak niet. Er is dan geen verantwoording bij God van den souverein. Als dit zoo ware, zou er dan beter geregeerd worden? De ko ning hebbe zich dan te gedragen naar den wil van de meerderheid der kiezers. Zoo is het feitelijk bij de liberalen. En de «5tw_ Geen wonder alzoo, dat de liberalen vertoornd: zijn over de ontwikkeling ifti anti-liberalen. Het is den liberalen te doen om een aangenaam leven. Stoffelijke welvaart moet van staatswege verschaft worden. Zij heb ben zeer dikwijls naar zich zeiven toe gehaald. Zij willen ook wel stoffelijk lijden ver zachten, maar altjjd als het een aangenaam leven geldt. Buiten allen godsdienst om. Zij willen ook de geloovigen helpen, maarals burgers, zonder geloof beschouwd. En om dit nu een wijsgeerig aanzien te geven, wordt er gesproken van een zeer geheimzinnig wezen, en dat wezen is de staat. De Savornin Lohman, op een juristen vergadering, vroeg eens: Maar wat is dan toch die staat, die moderne staat Hij kon dien maar niet ontdekken. En men gaf hem tot antwoord: de staat is dat ding, waarvan de heer Lohman lid is, van de Tweede Kamer. Anderen zeggende Staat is een wezen, welks hoogste wet is zelfbehoud. De Staat heeft er belang bij ontwikkelde burgers te hebben. Daarom mag de Staat alles doen. Dit is afgoderij. Het gaat als bij de Romeinen. Dezen noemden eens den keizer God. De Goddelijke Augustus. Hij, God, mocht alles doen. Hij wierp de christenen voor de wilde beesten, want dezen waren principiëele tegenstanders, 't Is waar, er waren er onder het Romeinsch gebied nog wel die ook andere goden hadden dan de Romeinen. Maar dit hinderde hun niet, er mochten wel plaatselijke goden zijn, als zij maar bogen voor Augustus. De Diana mocht wel blijven, dit was een tamme God. (Godin.) De christenen hadden bezwaar om voor Augustus te buigen. Evenwel, als zij in den kerker waren, konden zij weer vrij worden als zij maar den keizer offerden of aanbaden. Nu worden de christenen niet voor de beesten geworpen en verscheurd, maar zij worden toch beschouwd als diegenen, welke gevaarlijk zijn voor den staat. Naar Kappeijne's woord, als de vlieg, die de z ilf des apothekers doet stinken. Toen ik aan de akademie te Léiden mijn oplei ding genoot, verkeerde ik onder prof, Buys' |dnlrecht. Voor allen geschikt onderwijs is i»aas .ai. ovci" ie pi-''li, Leü opc-p- bare school met voor allen geschikt onder wijs 1 De liberaal zegge eenvoudighet is het dwaaste, wat wij ooit hebben bedacht». In '57 heeft men uitgedachteen school met Christelijke deugden, zonder Christus. En hier zou ieder nu mee tevreden zijn. Maar het is niet gebeurddat men er mee tevreden was. De R. Kath. en de Gere formeerden waren niet tevree met zulk een school. Om dit punt concentreert zich de strijd. Zijn er dan geen andere punten Defensie (landsverdediging) b. v. Och, in menig opzicht zijn wij het met de liberalen hierin eens. Niet daarover loopt de strijd. Finantiën Ook daarin hebben we en kele punten gemeen. Toch is er op dit gebied wel verschil, b. v. over de inkom stenbelasting. Arbeiderskwestie De liberalen hebben zich neergelegd op den grondslag door Dr. Kuyper gelegd, 't Is waar, Dr. Kuyper werd toen bespot; thans willen ook de liberalen wet telijke regeling betreffende den arbeid. Ver geet evenwel op dit punt niet, dat de li beraal eerst voor Zondagsrust zou moeten zorgen. Scheiding van Kerk en Staal Hier doet zich het geval voor van allerlei beperking. Dus de liberale partij is het te doen om de openbare school te handhaven. Allen die gelooven, moeten dus hun geloof laten varen. Aantasting van de gewetens vrijheid. Hoe zijt gij dus gezonken, o liberalen Er is een groote strijd gestreden in der tijd op koloniaal gebied door hen met de conservatieven. Het was: alles laten begaan, dan komt alles terecht. Freetrade. Altijd cijfers. Vraag en aanbod zouden alleen leiden tot goede resultaten. Maar de mensch is eenmaal zondig. 't Is waar, de regeering moet zooveel mogelijk vrijheid laten, maar toch het zwakke moet beschermd De liberalen zijn te velde getrokken tegen gedwongen cultuur. En wat hebben de liberalen er voor in de plaats gesteld Denk aan de koffiecultuur. Vroeger van gouver- nementswege cultuur, nu van particulieren. Men gaat naar Java om met een gevulde beurs terug te komen. Geen besef van plicht is er tegenover den Javaan. Geen om zich heen. Dit was de vloek over het land:. i Nu schijnt er Kans op uitkomst. Er is een weinig lucht. De zoogenaamde kerkelijke partijen zijn gegroeid. Deze hebben gewerkt op uitbreiding van het kiesrecht. Maar eerst een grondwetsherziening. En, even nog de groote steden naar zich tosgehaald. Zoo spraken en deden de »liberalen». Wij zullen zien welke vruchten er geplukt zullen worden. (Slot volgt.) (Slot). Uit de begrooting over '87 blijkt, dat inplaats van een glazen kast om 't uurwerk er nu een houten kamertje rond gemaakt is, dat een f 75 meer kost dan eer. glazen kast. Dhr. Sinke vindt het zonderling dat de raad hier niets van wist en zegt, dat het dagelijksch bestuur de perken van zijn macht is te buiten gegaan. De heer van Oeveren antwoordt dat het zeer moeilijk is om het naar den zin van de leden te maken. Altijd hebben zij iets aan te merken op de handelingen van Burgemeester en Wet houders, hij gelooft dat de gemeente zich in zijn persoon bedrogen heeft. Na nog eenige dissussie verzocht de voorzitter, dat al de leden, voor zij een oordeel uitspreken voortaan eerst eens een kijkje nemen. De begrooting over '88 wordt met eenige wijziging met algemeene stemmen goedge keurd, zooals zij vauGedep. is teruggezonden. Dan isingekomeneen verzoekschrift van eenige mannelijke ingezetenen der gemeente, waar in wordt aangedrongen op verbetering van den grintweg van hier naar station Krui- ningen. Requestanten zeggendat er aan dien weg, ofschoon de hoofdweg, weinig of mets wordt gedaan. De voor zitter noemt dit schrijven zeer ondoordacht en voorbarig, hij heeft daar te meer reden voor, nu hij onder de onderteekenaars ook den naam vindt van G. Schipperdeze weet in elk geval, dat de beschuldiging valsch is. Hij stemt toe dat die weslecht is, maan dat er niets aan gedaan wordt Ieder jaar wordt een som van f761,23 besteed, en dat noemen ze nu maar niets. Wat zal dan «iets» zijn Hij stelt voor dit verzoekschrift voor kennisgeving aan te nemen, waartoe met algemeene stemmen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 5