CHRIST ELI JK- NIEÏÏWSBLAD HISTORISCH Y00R ZEELAND. Lelde 1888. No. 48. Zaterdag 14 Januari. Tweede Jaargang. r l no in alle bladen, 1 - haovehfihtieaM reizen ^an waarbij aar»(l VERSCHIJNT F. P. D'liuy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIENj Politieke Praatjes. 'bii'ilp-buo as» jptralJiiSaOS ojix nobad ab ;id tiabaUag lanaih ai 'RITÈN™ mc:r - .-ƒ> ri ;f tn it «ft i<v*ï* j oöA MgbÜ fcgOil J téchappnen. l«a >«i tod - - - -M jé oh a mo «P ai\mi J '.i yd iamfq-igïovo ran eene militant uil» b-i't!' «ognf&lno lai&fcghd ajabjjj; 0:1a "lOov pama/ jiw i««M i ajljiriaitiul ansa |uw 'i//; I ,rnoil Jati «dXeew aoiyid i>i|/laïlo)a rift/j .na^aidJno asom irlof kunnen voor ■.t-Indiëpremie 1 jfianogqo gnigmooTOvesiil iriaqiliiil na nobï l>7 .o bul 0-b m.b ,ldb ai'UJja-ma ,JlpÜ tuit Hf.A .1# 'ia)aa;iiiii:iiiaua<{ van 7.i:ii korps. 'iU ïLSa_si tiktó-aaa-ausa'i:g>uo9 J' ocba jJj-Sr.aisawj «i- v -• ai 6-p' L 4''u Iriio neHuJri si ariw 4ad at Hl ntitl ui ni&üid isaoo V v ujj-b (lalotioa. abtad [(Prijscourant gratis.),i Pillen en ZRti. .;m pré genezing! 'i'ibnosiii r.i. Verkoudheden, Hoest; 'getuigschriften k tuitten Iktvn dn liéaaii+ "ta ^'ovlvl'j'i 'r? i>le 'Or« u. m. u. m. ihbiuKfir rom •j»H .Ti Uur *■■'>0}# flfUtiuhsd 'o.aiav nm 12,30 3,45 1— 415 J U e> i:>7 r-Wöensd. en Zat. 7,30 2,20 7,50 2,40 mi tn de kracht te bewij- iddelën b< zitten in gè- 'f beginhéhde terihg j ëtt1'* rst en dei' longen. De i'st en op dén rug ge- r' dé huid, wordt opge- |k ïh de longen overger 't i onmiddelijke aanraking de bloed kortten de lalted ladelijk maakt of' ver--'' ndslag - zijn van teringtu/ en longziekte. Alle worden aldus gemakke- tamborstige, wiens aaém- Lochti'gwé'd'er bijna ver- door Hollo way; s Zalten Lj .die ;mgde den kprfep, j ptigen kuch genezen, en ven waarvan bronchitis i Jus JlO'.Hl :'JQÜ at Jodiq t'.vO;ii-lqA i n-c; ;i t'é il'l JOJ iK, te- G o eis belast zich 19»') ."IflQ [SM® VAN prijs. ihrift is voldoBnde.) 11)3 'r-;ti-.-ioJii uv/'yxsj ssclien Middelburg en ^8 - 9,15+10, - nm! 1 ,'40+, 'i ,30,3,30+, nngfiisaixia/ all 40,—^+,llv^t>^ ,2.30+, 3,30, 4,-3<ü+;6,7»y« Wfl^t .-Wgelega- leggep aan de Keerslms Hl iV>ü ,V .'1 .gij (iJSJV a g o. ccj'wloB langenMiddelburg. ■eku'ron; ;iinéamd m. 5, Zeilm. 6.30, 4 3,30, 5. 6.30 8. lO.l^i 30, 7,15, 8,45, 10,16: 4.15, 5,45, 7,15 8,45, lij ww.ljj 9V 6— 10,'jO 100/ +-01! jj£$uurb(ii;il DË ZËËUW, elren MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,02 5 UITGAVE VAN G. M. Rlemkerk, te Goes EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dirk. Goeien avond. Ik zie dat gij al begonnen zijt. Dat spijt mij. Willem. Treed binnenVriend 1 Wij waren nog niet begonnen. Ik zei alleen maar dat ik er tegen op zie, de vier laatste artikelen van ons flinke anti-revolutionaire Program te bespreken. Het zal er van afhangen, of gij daarmee zult kunnen in stemmen. Dirk. Begin al vast maar. We kunnen wel eens zien. Willem. Laat ik u dan zeggen, wat er in art. 18 staat Het handelt over de Koloniën. Wat daarover instaat, komt op het volgende neer lo. De Staat, dat wil zeggen, de Regee ring, de Kamers en dus ook het volk van Nederland, tracht zooveel mogelijk van onze Indien te plukken en met de opbrengsten van den arbeid en van den grond den zak van den Staat of van bijzondere personen te spekken. Jan. Dat is waar. Ik heb daar in den laatsten tijd veel over gelezen in de stukken van een Nederlandschen planter op Java. Hij heet Ottolander geloof ik. Hij klaagt onze regeering aan, dat zij de Javanen zoo hard laat werkenen dat zij hen dwingt om voor ons land koffie te plantenen dat zij maar f 14 betaalt aan die menschen voor 150 Amsterdam'che ponden koffie, die zij leveren. Dirk. Dat is genoeg betaald, dunkt mij. Ik meen dat zulks op 60 cent daags komt. Kan een Javaan daarvan niet leven? Jan. Leven Nu ja. Maar gij vergeet dat onze regeering er wel viermaal zooveel van maakt. Is dit een verhouding? En moeten wij in de eerste plaats vragen «Kan de man leven?» Of dienen wij te vragen of de belooning billijk is. Dirk. Over de billijkheid van het leven kan men niet oordeelen, als men het Indische volk niet kent. Willem. Ja maar, wacht eens even, Toegegeven dat f 14 plantloon voor een picol koffie genoeg is, vindt gij het dan billijk, dat de Javanen gedwongen worden koffie te planten voor onze regeering en dan tegen een prijs door onze regeering bepaald, waar zelfs in magere jaren als het vorige, geen centje bij kan. Jan. Ik heb ook gelezen dat er Javanen zijn, die soms drie achtereenvolgende jaren een koffieland bewerkten, zonderdat zij er vrucht van zagen. Die verdienden in die drie jaren toen niets. Dat was al werk voor niemendal geweest. En wat de zaak nog erger maakt dat zij in geen drie jaren vruchten konden oogsten was een gevolg van de dwaze commando's on zer regeering, die notabene aan deze land bouwers ging zeggen, hoe zij den grond bebouwen moesten. En of deze boeren het al beter wisten, het hielp niet. Willem. Wij zullen hierover niet verder uitweiden, maar zeker is het, dat er in die gouvernements-kofïiecultuur iets niet in den haak is. Nu zegt het artikel van ons Pro gram niet wat. Dat moet de toekomstige regeering maar uitmaken. Maar onze ko loniën te bezitten alleen om er van te trek ken, dat gaat toch niet op. Dirk. Neen, dat is nu wel zoo, maar als de Staat van zoo iets afstand doet, wij hebben het aan de suiker gezien, dan lijd^ de Staat de schl, en de suikerondernemers worden millionnairs. Is dat dan goed Willem. Er staat immers in ons artikel dat dit ook niet deugt. Ook particulieren mogen Indië niet uitzuigen. Dat was ook de fout met Biliton, dat rijke tin-eiland. Particulieren deelden daar den buit. Hebt gij nooit gehoord dat, vooral door bewerking van mr. Keuchenius, de Kamer daarover eens hare afkeuring heeft uitgesproken Jan. Ja, die mr. Keuchenius verstaat artikel 18 van ons Program wel. Willem. In de tweede plaats dringt artikel 18 aan tegenover Indië op een Staat kunde van zedelijke verplichting. Het geeft de volgende wenken: lo. De Staat neme weg alle belemmering voor de vrije predi king van het Evange'ie. 2o. De Staat steune aanvankelijk bij het lager onderwijs alle bijzondere eerste stappen van de Europeaneu. 3o. De Staat handhave zijn christelijk karak ter tegenover het mohamedanisme. De Staat handele op gebied van arbeid en recht en bezoldiging, enz., naar den eiseh der Chris- telijk-historische beginselen. Dirk. Dit laatste beaam ik zeer. Vooral in Indië moet er christelijk geregeerd wor den. Anders wordt Mahomed er baas. Willem. Art. 19 brengt ons weder naar Nederland. Daarin wordt gewenscht dat de verhouding tusschen de verschillende standen beantwoorde aan de eischen van Gods Woord. Jan. Wat flink dat Kuijper en de anderen er dit artikel ook bij gedaan heb ben. 't Is noodig met het oog op de socialisten. Dirk. Vergeet niet, dat dit artikel er in 1878 al in stond. Het Program is bij na tien jaren oud. Bovendien was de grond gedachte van dit artikel reeds aanwezig, lang voordat er socialisten in ons land waren. Groen en na hem Kuijper hebben zich in dien geest dikwijls genoeg uitgelaten maar vergeefs. Had men toen, naar Groen ge luisterd, de zoogenaamde sociale quaestie zou nu niet zoovelen verbitteren, en de natie verdeelen. Willem. Goed gezegd, Dirk. Had de Staat naar Gods Woord en Wet geregeerd, ook jegens armen en minvermogenden; en meer acht gegeven op de maatschappelijke ellendenhet zou in ons land met het socialisme niet zoo'n vaart genomen hebben. Maar de Staat is lichtzinnig geweest. En toen Kuijper in 1875 inde Tweede Kamer aandrong op de invoering van een wetboek op den Arbeid, toen lachte de gansche keur bende van liberalen den onnoozelen droomer uit, en de roomschen betitelden hem met den schoor,en naam van luchtreiziger, on ruststoker en Judas, wijl hij toen reeds op recht ook voor den werkman naar den eiseh van Gods Woord aandrong. Jan. Wat zegt artikel 20? Willem, lo De Staat mag geen Staats kerk invoeren of in stand houden. 2o De Staat mag zich niet met de inwendige zaken der kerkgenootschappen inlaten. 3o Schrap ping van artikel 171. Dit is het artikel, waarin staat dat de Staat traktement, pen sioenen, enz. uitkeert aan de predikanten der kerkgenootschappen die in 1848 reeds bestonden. Waaruit volgt dat de christelijke gereformeerde predikanten van dit voorrecht uitgesloten zijn. Dirk. Maar, mag ik eens vragen, is dit wel artikel 171 Jan. Ik dacht dat het artikel 168 was. Willem. Het is artikel 168 der oude Grondwet. Maar wij hebben nu een nieuwe grondwet met een paar nieuwe artikelen. En nu is het traktementenartikel datvroe- I ger 168 heette, 171 geworden, j Jan. Goed, dat ik het weet. Ik hoor de vrienden nog wel eens spreken van schrap ping van artikel 168. Dit moet dan worden schrapping van art. 171. Willem. Artikel 20 vraagt schrapping van dit artikel, deels om het onrecht den chr. gereformeerden, enz. aange laan te her stellen, deels ook om haar beginsel te ver wezenlijken de Staat moet zich niet met de kerk inlatende Kerk moet voor zich zeiven leeren zorgen. Maar het artikel zegt er bij «na uitbetaling aan de rechthebbenden van het rechtens verschuldigde.» Hierin onderscheiden de antirevolutionaren zich van den bond »Marnix" die onverwijld dit artikel wil schrappenzonder in te staan voor de gevolgen. Dirk. Komt de bestendiging van het onrecht den chr. gereformeerden aangedaan niet daardoor ook op onze rekening? Willem. In geenen deele; wijl wij niet weten, wat onze Kamerleden nog «achter de schermen» uitrichten. Misschien hebben zij in stilte, in de sectiën der Kamer, deze zaak reeds meer ten algemeenen nutte; en met inachtneming van het recht, vooruit gebracht, dan Marnix zal durven gelooven. Jan. Ik vrees dat die mits in artikel 20 de zaak op de lange baan schuift, oin Hubers en Beelaertsen hunnen zin te geven. Willem. Gij zijt stekelig, JanLet toch eens op uw woorden. Denk eens na. Hubers en BeelaertsenWil dat zeggen dat er een luchtje aan die heeren is Dat zij als eerlijk man nog niet onverwijld op dat punt met de anderen gelijken tred kunnen houden, moet u niet zoo spoedig laken. Een eerlijke overtuiging eerbiedig ik. Beelaerts is net zoo goed antirevolutionair als de anderen. Hem ontbreekt het licht in artikel 20. Wij moeten vooral van onze vrienden niet zoo spoedig het ergste denken. Dat leert gij uit de Standaard, toch ook niet, is het wel? Dr. Kuijper wordt ook ontzaglijk gelasterd. Maar eilieve! is het niet een gevolg van onze zonde? Noem den naam Beelaerts en bij som migen treedt de figuur op van een ket- tersch monster. Zeg «Kuijper», en anderen van tegengestelde richting krijgen een vi sioen van een draak. Dit moest alzoo niet zijn Jan. Dus gij kiest partij voor Beelaerts? Willem. Wel neen, maar ik veronderstel bij al mijne vrienden, en vooral bij onze politieke kampvechters eene eerlijke over tuiging. Ik doe eenvoudig niet mee, met die onverantwoordelijk felle bestokers van onzen leider dr. Kuyper. Zij meenen anti revolutionair te zijn, door Kuyper tegen te werken. Groen zou het hun anders zeggen. «Kuyper is de leider», zoo sprak hij. En al keuren wij niet alles onvoorwaardelijk goed wat hij zegt of doethem verguizen willen wij ook niet.'t Zou zonde zijn. Maar ook voor onze Hubers en Beelaertsen, voor zoover zij eerlijk zijn, pleit ik gaarne ver zachtende omstandigheden. Zelfs voor een dweepziek politicus als dr. Bronsveld heb ik nog respect, zoolang de mogelijkheid der inneming van een eigen standpunt nog niet is uitgesloten. Dirk. Zelfs tegenstanders hebben wij te eeren. Hoeveel te meer dan onze afwijkende vrienden, niet waar Willem. In artikel 21 staat, dat de anti-revolutionaire partij zich niet bij een andere partij laat inde lenen samenwerking met andere partijen slechts dan aanvaardt, als die kan verkregen worden door een voorat wel omschreven program. Bij eerste stemming hebben wij, ook volgens artikel 20, onzen eigen candidaat «gemeenlijk» te steunenbij herstemming mogen wij han delen naar omstandigheden. Jan. Dat zal ik in mijn oor knoopen. Bij eerste stemming zal dus bjj ons in het district Middelburg op een anti-revolu tionair gestemd worden. Mochten wij soms een herstemming dan hebben, tusschen een liberaal en een roomsche, dan stemmen wij den man, van wien wjj het minste kwaad zullen hebben te duchten, als hij soms ge kozen mocht worden. Willem. Juist. En zeg dit maar voort aan al uwe vrienden. Want daarmede wordt de bewering van zeker radicaal schrij ver in het Groninger Weekblad gelogen straft als zou men hier de radicalen aan het lijntje willen hebben. Ook de radicalen moeten een eigen candidaat stellen. Hun hulp vragen wij niet bij eerste stemming. En wat de roomschen aangaat, het is lastig dat die menschen geen Program hebben, zooals wij. Maar dit is zeker. Mocht ergens in Nederland een roomsche in herstemming komen, wiens staatkundige denkbeelden overeenkomen met die van de hh. Schaepman, Reekers en v. Berckel, de anti-revolutionai ren zouden hem niet in den steek laten. Roomschen als Haffmans daarentegen, die alles goedvinden, zoo de Roomschen er maar wel bij varen en die, behoudens kerkelijke sympathieën, het vaderland niets kunnen toonen, dat naar beginsel zweemt, zullen onzen steun nooit hebben. Van roomschen a la Haffmans, walgt elk oprecht anti revolutionair gemoed, ook zelfs bjj de buiten- sporigste aandoening der lachspieren. Jan. Ik dank u zeer voor uw onderricht waarde vriend Dirk. En ik ook. Ik heb heel wat van je geleerd. Ik hoop er veel nut van te hebben. Willem. Het vereiscbt geen dank, vrienden Ik zou alleen u willen aanraden, onderzoekt veel in het Woord Gods, wat de eischen eener gezonde Staatkunde zijn. De profetieën van Jeremia zullen u daar heel wat in leeren. En wanneer gij door genade te weten komt, dat gerechtigheid een volk verhoogt, sluit udan aan bij hen die tot deze gerechtigheid wenschen terug te keeren. De antirevolutionaire partij worde meer en meer gebouwd uit hen, die Christus aanvaardden voor hun levensdeel, en Hem ook voor den Nederlandschen Staat, als den Werkmeester erkennen van de anti-revolu tionaire beginselen. Welterusten 1 INKOMSTENBELASTING. In no. 655 meent het Weekblad Zeenwsch Vlaanderen Westelijk deel, Daar aanleiding van een zendbrief der «liberale Unie», zij nerzijds ook een lans te moeten breken voor eene inkomsten-belastingdie progres sief is. Als voorbeeld hoe billijk en recht vaardig zulk een belasting zoude zjjn, stelt

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1888 | | pagina 1