Binnenland. Kerk- en Schoolnieuws. Gemengde Berichten. Op hetzelfde uur sprak ds H. Pierson van Zetten over Het getuigenis dat van de Heldring-gestichten uitgaat. Misschien is dit getuigenis reeds dikwijls gekomen doch tot spreker kwam het reeds 10 jaren en 't kan niet te veel gebracht worden- Spr. zou enkel spreken over die stichtingen tot redding van verlorenen4 vermen een geheel, dat God er in gelegd heeft. Wat God bewerkte, wordt hoe langer hoe vaster. Een groote gedachte spreekt er uit, die spr. in ons midden leggen moet. De strijd tegen ontucht. De zonde der ontucht grijpt diep in 't christelijk leven in, en die er buiten meent te staan, mist elke v lorwaarde om het Ko ninkrijk Gods in te gaan. Er zijn 4 stich tingen. Steenbeek, Magdalenahuis. Bethel. Talitha-Kumi. Die stichtingen hebben allereerst getuigenis voor hen dh erin zijn, maar ook voor ons. Het le geeft getuigenis van Gods getrouwheid. De Heere Jezus is gekomen om te zoeken wat verloren was. De Heer bedoelde man nen die stelen, en vrouwen die zondigen tegen eerbaarheid. Het zijn twee steunpi laren. Ook de wereld gispt dit 2eer streng maar ongelijk heeft zij, door haar farizeïsme. Doch de macht, om van de onkuische vrouw een kuische te maken, heeft ieder noodig, niets minder. God leeft nog, en kan uit een onreine vrouw een kuische maken Hem ter eerEn dit gebeurt tegenwoordig, tot Gods eer. Spreker ver haalt treffende voorbeelden van den ontzet- tenden strijd die dezulken hebben te strijden. Om sommigen worstelt God met Satan. Eene diepgezonkene staat aan 't hoofd eener zoodanige inrichting uit 't Buitenland. God leeft nog. Doch 'tis een getuigenis voor ieder. Spre ker wil nooit geld waar zonde aankleeft of dat gegeven is om gedaan kwaad goed te maken. Magdalenahuis is een teeken en getuige nis van Gods genade. Daar is v\at wraak over geroepen. Gevallen jongedochters helpen 'l Dat is Goddeloos 't Is schande dat de Chr. ge meente nog steeds meent door de wet te kunnen behouden worden, in plaats van door getuide. Dat is reeds 300 jaren gele den, dat dit reeds verkondigd is en nog weet men het niet. leder heeft dez lfde genade noodig. En wat was er van ons geworden als ieder in de zonde nog meer neergeploft werd Hoe te oordeelen over mannen die een vrouw verleiden en haar dan verstooten 1 Toch zijn wij voorzichtig. Van de 180 aanvragen om plaatsing zijn er 80 afge sprongen.We durven dan twee dingen noemen le de zonde noemen naakt en krasen zeggen, als je bedekken wilt is er geen behoud. En mogen we nu de lieve jonge mis bruikte meisjes vergeten De schandelijke feiten die spreker daarvan bekend zijn, bedreven door mannen uit de christelijke gemeente, zijn ontzettend. Die geschiede nissen zijn overstelpend. Uit alle oorden komt de toon: Het gaat slecht. Bethel is een getuigenis van Gods ge rechtigheid. Er zijn 50 meisjes die in den regel groot gevaar loopen in de zonde te vallen. Het heeft sinds zijn oprichting veel teleurstelling gegeven. Het blijkt daaruit dat er zoo veel vaders en moeders zijn, die geen baas kunnen over hun eigen kinderen en die Gods gerechtigheid niet handhaven. De ouders zeggen jij moet het weten. Neen, God zegtGij moet het wetenGod zal 't bloed van uw hand eischen. Hoe kunnen wij er dan 50 regeeren als gij er niet één regeeren kunt. En als wij niet voortdurend Gods zegen afsmeekten, dan was er niets aan te doen. Talitha-Kumi is een be vijs van Gods geduld. Dat gesticht lijkt mooi, maar wat mooi lijkt, is niet mooi Men moet niet met gestichten dweepen. In Talitha-Kumi hebben wij den strijd met geslachten. Het 2e gebod is volkomen waar. Hij straft in het 3e en 4e geslacht. Het is een treurige maar ontzettende waarheid. We kennen Radbouts geschiedenis? Dit is eens letterlijk op Talilha gebeurd. Eene verpleegde hoorde, wat haar verzwegen is, dat haar moeder slecht was. Zij zegt: ik wil ook slee! t zijn. en nooit hoorden we er meer van. Doch God is ook barmhartig. Ook dat wordt door spreker ondervonden. Ja Talitha is een bewijs van Gods geduld. We gaan voort, de zonden te bestrijden, niet door kracht of geweld maar door Zijn geest, zegt de Heere der Ileirscharen, Die duizende legioenen tot Zijne beschik king heeft. Die Geest, in «Mes doordringend, zal over de wateren zijn, tot God spreekt Er zij licht, liet getuigenis van Heldrin^s. gestichten getuigt van Gods trouw, Gods genade, Gods gerechtigheid, Gods geduld. »Om niet ontvangen, om niet geven-». In dit woord, zoo ongeveer begon ds. Osse- waarde, pre' ïkant te Sluis, ligt de drang, het doel en in zekeren zin de kracht «.lei zending opgesloten. De drang der zending. Wat hebben wij ontvangen? Vooreerst ons zijn in een chris- ten-maatscbappij Wij zien dit wei eens te veel over het hoofd. Wij klagen wel wat veel over den afval onzer eeuw en haar teruggang tot het heidendom. Toch heeft de 19e eeuw hare lichtpunten. Van het Evangelie gaat sinds 18 eeu en kracht uit. Veel wat in de heidenwereld geoorloofd, natuurlijk heet wordt in onze maatschappij beslist veroordeeld. Het christendom heeft zijn stempel gezet op ons leven, en van het zuurdeesem des Evangelies neemt zelfs de ongeloovige iets in zich op. Wij hebben vrijheid van geweten. Wij werden opge voed onder beademing van liet evangelie, en als gedoopten in betrekking gesteld met God. Ouderwezen in den weg der zalig heid, hebben wij Gods Woord waaruit ons de liefde Gods in Jezus Christus tot de ge vallen wereld, ja tot ons persoonlijk, voort durend tegenklinkt. In dit Evangelie is de adem des Heiligen Geestes, die ons ons doet toeeigenen wat wij in Christus hebben. Misschien zijn er onder ons die dit Evan gelie nog niet hebben aangenomen, en dus van hetgeen zij ontvingen, geen voordeel hebben maar zij kunnen het doen. Het evangelie is er, Rome kent het slechts ten deele, de Heiden in't geheel niet. Zou den wij het hun niet geven, die het om niet ontvangen Het hoogste en heerlijkste is echter, dat wij ook zijn verzoend geworden. Zonder dat zou al het andere o'ns geen nuttigheid geven. Van zendingsfeestgangers mag men verwachten dat velen getuigen: «Mij is barmhartigheid geschied.ee Onze oogen zijn geopend geworden voor onzen toestand en voor het heil in Jezus Christus. Wij hebben vrede gekregen met God door Hem, die, nu verhoogd, voor ons bidt. Zelf verloren geweest doch gevonden, zoeken wij ook anderen tot Hem te brengen want ook ons is enkel genade geschied. Niets was verdiend. Het doel der zending. Wat zullen wij geven'' De zending geeft het hoogst denkbare: het Evangeiie van Jezus Christus. Beschaving en verlichtingzijn goed, mits van binnen uitgaan de. Waar Christus gepredikt wordt, is Hij zelf tegeuwoordig.De prediking van vergeving der zonden is eeu kracht, die ook den Heiden aangrijpt. De nood hunner zielen moet ook ons ter harte gaan. Hoe willen wij geven? Zonder bekeering geen zending. Hebt gij aangenomen wat u om niet bereid is? Zoo ja, hoe beant woordt gij dan aan het «om niet geven?» De Zeeuwsche koorts is gelukkig uit Zeeland verdreven. Maar is er in Zeeland nog niet een geestelijke «Zeeuwschekoorts» waartegen wij door daden hebben te ijveren.» De kracht der zending. Om niet geven doet wederom om niet ontvangen want het versterkt ons geloof en vermeerdert onze liefde. Spreker richtte hierover nog een ernstig woord tot de menigte. Te half 5 sprak ds. P. Biesterveld van Gorinchem een schoone slotrede uit, waaraan wij het volgende ontleenen: Van veel goeds hebben wij dezen dag gehoord. Van zegen in Guinea en Amsterdam, in Indië en het Magdalenahuisen toch hoe weinig nog tegenover den afval Wij zouden moedeloos worden. Daarom is't goed als afscheidswoord elkander te wijzen op De grootheid van den da der kleine dingen. Het ligt aan onze kleinheid dat wij in het kleine het groote niet zien. Eu to'.h, a. Het kleine is in zich zelf groot. De engelen immers jui hen over de toebrenging van een ziel. Geen wonder. Bedenk wat zulk een ziel ontvalt, de hel met haar weening. Wat zij ontvangt: vrede met God. Wat zij wordteen burger des Hemels, een parel aan Jezus' kroon. Eén menschenziel is meer waard dan de geheele wereld. Matth. 10 26. Veracht dus den huidigen dag der kleine dingen niet. b. Dat kleine is een blijdschap voor Chris tus. Wat heeftllij niet gedaan om verlorenen te redden. Zijn hemel verliet Hij. Een slavenkleed droeg Hij. En hoe denkt Hij over dat kleine? Lees wat Hij zegt van den herder, die een schaap weer thuis brengt; van de vrouw die haren penning vond van den verloren zoon, met zooveel blijdschap ontvangen. liet is Zijne zaligheid, als er de mart' gaat: Deze en die is in Ziori geboren. Het is Zijn loon als Hij ze aanziet. Dan betekent ook voor ons de dag der kleine dingen reeds veel. c. Dat kleine is een eert1 Gods. De eere van den Valer in de gave der eeuwige liefde; den Zoon in zijn zelfofferaude, den Heiligen Geest in Zijne herschepping en troost. De verheerlijking Gods in al Zijne volmaakihtiden. Dal laat ook het kleine zien Gods Almacht in het redden en trekken van elke ziel. Overal een glansrijke overwinning, bij de hervorming der heidenen door het Evangelie. 't ls een overwinning op Satan en inen- schen. Gods liefde, daar Hij op dezulken ziet en voor hen Zijn Eeuige gat. Gods ge nade en zorg in Zijn opzoeken langs zoo veel wegen. Gods wijsheid in het vormen van het plan, en het uitvoeren in den tijd. Zij worden in elke ziel verheerlijkt d. Dat kleine i« een zegen voor de arbei ders. Het versterkt ons geloof en vermeer dert onze liefde, die zieti zelf gevende groeit. Het is onze hoogste eer, m ze groot ste vreugde, al is het er ook maat éen, gewonnen te hebben voor Jezus. Dat is het lever, van zelfopoffering en verloochening. Dat kleine is profetie van de naderende voltooiing. Hel bestek is gemaakt. Veel verzet zieti tegen de uitvoering van den bouw der gemeente. Satan en wereld gaan daarin voor. Toch is het Gods werk. Elke kleine dag profeteert dat de dag der voltooiing nadert; want die komt niet, eer het gansche gebouw éen geheel zal zijn geworden. Zoo gaat God voort. Wat ver wachten wij niet van dien dag? Gods eeuwige glorie, onze behoudenis, de volmaking on zer liefde, en kennis. Neemt deze gedachten meè naar huis: Bij veel teleurstelling, houdt moed. Hebt gij kleine kracht, die is reeds groot in Zijn dienst. Dunkt u de toekomst somber die behoort aan Christus. Na deze door velen met aandacht gevolgde rede velieten zachtjes aan de reizigers, rich ting Roosendaal het terrein. Toch bleven de meesten om nog de slotrede van ds. Montague uit Vlissingen te hooren. Velen stemden in met den laatsten spreker van den dagdie den weledelgestrengen heer M. J. Soutendaui, voor den weiwillenden af stand van dat heerlijke feestterrein, harte lijk dankte, Velen gingen heen met een Tot weerziens aan het «Valcke-slot», in het hart en op de lippen. afiiirffimiirfiiiiTiirfBrrfriiiTTftrnnn vr "in ittimb 11 i i 's Heer Arendskerke 18 Juli 1887. Door de kiesvereeniging «Gemeentebelang» al hier zijn in de gisteren gehouden verga dering, voor de verkiezing van leden van den gemeenteraad op a. s. Dinsdag 19 J uli, tot kandidaat gesteld, de heeren M, Boogerd en Lucas Lucasse. Uit Kruiniiigun en uit Ierseke is een adres aan den min. van waterstaat gericht, met verzoek den sneltrein, die om 10 u. 40 m. 's m. uit Roosend: al naar Vlissingen vertrekt, weer in een gewonen trein te veranderen, of als dit niet mogelijk is des Dins dags een locaaltrein van Rilland tot Goes te laten loopen. Wolfertsdijk. Voor den gemeenteraad treden ai de heeren De Kater (weth,) Kal- lemein en Verschuure. Veertig kiezers onder voorzitterschap van den heer v. d. Linde, hoofdonderwijzer, vergaderd, stelden de beide eersten weer candidaat. Den lir. Verschuu re wenschen zij echter te vervangen door den heer C. Koert. Gemeentebelang hand haaft integendeel de candidatuur Verschuure en stelde 2 nieuwe candidaten de hh. J. F. Thorenaar Pz. en A. Op 't hof. Zie advertentie. Naar de M. C. meldt, wordt de wacht meester kommandant der brigade koninklijke marechaussée te Terneuzen L. A. II. Ver meulen denkelijk gepensioneerd, en vervangen door den brigadier J. Minderhout uit Sas van Gent. Al de aftredende leden der Eerste Kamer zijn gisteren door de Provinciale Staten herkozen. Ook mr. J. .Vlooienburg, notaris te Zierikzee, met 23 tegen 4 stem men op den heer J, W. Vader uitgebracht. De aftredende leden van den gemeente raad te Middelburg zijn weder candidaat gesteld, in plaats van dhr. Snijders, die niet herkozen wil worden, stelde men den heer v. Teylingen. duceBOUHmiB.,mauHuais£UKaBHanuB Ned. Geref. Kerken. Beroepen e Serooskerke (,W.) c. s. de candidaat J. D. v. d. Velden, teOldebroek. Bij het examen der Rijks- landbouw school te Wageningen is o. a. bevorderd van B. 2 naar B. 3 J. G. J. v. d. Bosch te Wilhelminadorp. Kruiniugen 12 Juli. Hedenmorgen is al hier eene postduif gevangen. Op de vleugels las menPostduivensocieteit De Zwaluw. Roosendaal. (N.B.) W. Frimbos Markt Roosendaal. Kruiniugen. Ook uit deze gemeente zal binnen weinige dagen een huisgezin, bestaan de uit 1Ü personen, naar Amerika ver trekken. De M. C. verneemt dat de ondernemers van de 1 Aug. te openen stoombootlijii AntwerpenVhs ingen hunne stoomboot Telegraaf 111 eenige malen per week tot Middelburg zullen laten doorstoomen, tot vervoer van goederen en vee tusschen Mid delburg en Antwerpen of omgekeerd. Het agentschap voor Middelburg zal aan de hee ren Faro en Dhont worden opgedragen. --Te Zuiddorpe is Maandag een kind van veertien maanden gestikt, do r een stukje li im, Pogingen, aangewend om het te verwijderen, mochten niets baten. M.C.) 's Graveupo.der. Heden morgen had een landbouwer van Ierseke het ongeluk, dat e\en buiten het dorp een wiel van den kapwagen afliep, met het droevig gevolg dat zijn zoon een been werd afgeslagen, door dat het paard schrikte. De andere passa giers kwamen met den schrik «rij. De gekneusde is dadelijk naar zijn woonplaats vervoerd, daar er in deze omgeving niet zoo spoedig geneeskundige hulp te ver krijgen is. Tot ontvanger der dir. belastingen en der havengelden te Veere is benoemd dhr. J. F. Fokker te Leeuwarden. Dezer dagen zijn te Breda op het terrein tot storting van afbraak eenige oude papieren gevonden, in een pakket samenge bonden, waaronder zeer belangrijke uit de 17de eeuw. Zij waren giootemieels voor zien van de origineele zegels en zijn ver moedelijk afkomstig uit de gemeente-archie ven van Breda. Er bevinden zich rentebrieven onder van het voormalige oude gasthuis, loo- pende over de 15de, 16de en 17de eeuw. De Rechtbank te Amsterdam heeft Samson van der Bokken tot 8 dagen ge vangenisstraf veroordeeld wegens liet ver nielen van een bierpomp bij Penning ter gelegenheid ran de bestorming van zijn koffiehuis op het Waterlooplein. Groote ontevredenheid heerscht te Koog aan de Zaan over een Raadsbesluit, bepalende dat in die gemeente geen houten huizen meer mogen worden gebouwd en de bestaande, bij herstelling, van steenen mu ren moeten worden voorzien. De oude boer Van de Dijken (Tolbert) in Groningen Pebe Jans Bandringa, is Vrijdagavond in den ouderdom van bijna 104 jaren overleden. Een vijfjarig knaapje te Finsterwold heeft dezer dagen, om aan zijne makkers te toonen dat hij wat durfde, twaalf grif fels en een soldatenknoop doorgeslikt. Het kind werd natuurlijk doodsbenauwd. Eerst nadat alles uitgebraakt was, gevoelde het zich iets beter. Te Barendrecht is een timmerman, aan de in aanbouw zijnde brug over de oude Maas werkzaam zijnde, van de brug in 't water gevallen en verdronken. Bij Feijenoord is ingsgelijks een schipper ver dronken, die zich met zijn vader in een roeiboot bevond, toen de boot omsloeg. De vader werd gered. Maandagmiddag ontnam te Groningen een jongen aan een man die zich in het station te slapen had gelegd een van diens stokken, die naast hem lagen. De man dit bemerkende wilde den knaap met den an deren stok slaanwaarop deze hem terug sloeg en hem zelfs met een steen, zoo ernstig aan het hoofd verwondde, dat de man aan de ge\olgen overleed. -- Gisteren nacht heeft te Rotterdam een goederentrein een ongeluk gehad. Daar het remtoestel niet genoegzaam werkte, kon de machinist de locomotief niet tot staan brengen en sprong met den stoker er af. De trein holde voort en vernielde de zware schutbalken en de poort van het bagage bui eau, waar de locomotief door het puin werd staande gehouden en door de wagens die in de groote openingen door de locomotief gemaakt, hun dienst weigerden. Persoon lijke ongelukken hadden niet plaats. 's Avonds van den verjaardag van 11. M. de Koningin zal in Den Haag een met 30000 illumineerglazen verlichte Chi- neesche tempel verrijzen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1887 | | pagina 2