V CHRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND. no 6 i l- en Zonne- ai draag- in. Graanzak- cts. tot f 1.30. dendekken, Ta- djes, Loopers. i in Soort. Meltons, Hand- en, enz. 1887. No. 95. Donderdag |4 Juli. Eerste Jaargang. ins-affaire 0LH0EK Lz. ens en Tijken k en 2 Kussens, iverde Veêren ITKEGT C0., OTDIENST TELEGRAAF." J*''/" i' VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: 'rijscouraut gratis.) GOES. ie maakt aan alle om- len O o s t d ij k onder ndijke en Kruiningen ezer in de werkplaats V. PAARDEKOOPER. «eren. Zich in de gunst de, hoopt hij door een aller vertrouwen waar- ili 1887. r.inst mogelijken prijs loort KAPOK, tot de zen. nze geachte begun- dat wij tot de vulling den geen andere dan ieder kooper van een door ons geteekend ■r Iiand stellen met de oor de deugdzaamheid ij k e n gedurende twee GOES. en, Middelburg en erdam. ïrtrak in Juli. Van Van Van Rotterd. isingen Middelb. naar :aar naar Middelb. tterd. Rotterd. en Vlissingen OOTDIENST burg en Zierikzee. rikzee Spoorweg Goes. Juli. Van Zierikzee Dinsd. 12 's mog 6,30 Woen. 13 6,30 Woen. 13 'smid. 4, naar Catssche veer. n. ZZeeterug'sav.7,— Dond. 14 'smorg. 6, Vrijd. 15 6,30 Vrijd. 15 's mid. 4, Zater. 16 12, Zond. 17 12, uli. van Antwerpen Dinsd. 12'smor. 9, Dond. 14 2,30 |Zaterd.l6 4. DE EUW, elken MAANDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommers-0,027,, UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. HET ZENDINGSFEEST Reeds aan der. vooravond van het feest waren het Hoofdbestuur, enkele «sprekers» en een zeshonderd belangstellenden uit Goes en omstreken, bij zeer gunstig weder, bijeen om 's Heeren zegen af te smeeken over de samenkomst van heden. Velen hadden een stil genot. Vier sprekers hielden toespraken en gingen voor in het gebed. Ds. Ht inecken uit Den Haag sprak naar Lukas 18 over het ware bidden. Ds. Tan 't Hooft uit Kou- dekerke over den nacht die ons scheidde van 't feest, en zoo vervolgens over den nacht des doods, waarop een eeuwige feest vreugde voor de geloovigen volgt. Ds. y. Wijk uit Rotterdam over de laatste beden uit het Onze Vader die h^t Zendingsfeest moeten beheerschen. En laatst niet minst, ds. Laan uit Goes over de ware stemming op den Zendingsfeestdag. Heden morgen om 8 uur kwamen reeds de bezoekers op het vriendelijk «Valckeslot» van den VVeledelgestrengen heer Soutendam bijeen. De treinen brachten al meer feest gangers aan, welker aantal op 2000 kan geschat worden. Na aankomst der teesttreinen betreedt te 10 uur ds. Heinecken het spreekgestoelte No. 1 om dr. Van Gheel Gildemeester in te leiden. Spr. noodigt de feestvierenden uit te zingen no. 2 van het liederenboek gaat hierop voor in 't gebed en leest Ps. 100. Spr. is vast overtuigd dav een groot gedeelte der opgekomenen dankbaar zal zijn dat dr. van Gheel Gildemeester is uitge- noodigd om alhier de feestrede te houden, hij acht het zich tevens een voorn, cht hier op dit terrein feest te mogen vieren. Drie jaar geleden was spreker op den bidstond te Oisterwijk. Ér was al daar weinig opkomst, een klein hoopke slechts en geen ernstige aandacht. Noch- thans smeekte spr. God om Zijn zegen en Zijn tegenwoordigheid. Den volgenden morgen even op het ter rein zijnde kwam aldaar een oud vrouwtje van 80 jaren, ze riep uitds. ben ik de eerste? «ja,» zei spreker. O zei zij, wat heb ik God gebeden, want ik had zoo'n groot verlarigen dat ik het niet uit kon houden. Ze was 4 uur ver uit den Bosch komen loopen om feest te vieren, 's Avonds zei spreker sprak ik haar weder en vroeg hoe is het? O dominé wat heb ik van mijn God genoten, het was mij hier zoo goed. En toen spreker haar reisgeld aanbood zei ze: neen dominie, de Heere Jezus heeft ook nooit in het spoor gezeten, ik zal er wel weer komen. Jezus zal mij thuis brengen. Nadat spreker nog enkele wenken ten beste had gegeven verzocht hij te zingen No. 6 vers 1, 2, 3, en gaf daarna het woord aan •dr. van Gheel Gildemeester. Dr van Gheel Gildemeester twijfelde vol strekt niet of hij welkomevengoed als hij dankbaar was, dat zoovelen met hem op gekomen waren om met de vrienden feest te vieren. Spreker hoopte dat er veel op rechte feestgangers zouden zijn en herin nerde aan het woord van Dante, «dat vele menschen te goed zijn voor de hel en niet goed genoeg voor den hemel Vele menschen blijven op de grenzen en genie ten zoodoende niet van de vreugde des Heeren. De geboden Gods zijn zegeningen. God zegt dat de aarde vol zij van de ken nis des Heeren. en Zijn wil is het dat wij daar aan mede werken in blijdschap. De zending is de roeping der gemeente, de geheele Bijbel is een Zendingsbijbel, onze Heiland een Zendings-Heiland onze eeuw een zendingseeuw. Spreker vergeleek de zending met een reiziger op de bergen in Zwitserland, over vallen door de duisternis. De reiziger voelt zich moede en mat en wil, al is het slechts een oogenblik, rustendoch ziet, op eenigen afstand ziet hij een anderen reiziger reeds ingeslapen en hij weet dat, wordt die man niet dadelijk gewekt, het zijn doodsslaap is. Hij loopt er heen en wrijft hem met sneeuw en wascht hem terdege totdat hg ontwaakt en zij dalen samen af. Later begrijpt hij dat de redding van dien reiziger ook de zijne was. Evenzoo de zending, door veel aan de zending te doen zegent men zichzelven. De liefde Gods is onuitsprekelijk. Want, van de menschen uitgeworpen, heeft Hij zelf in de heerlijkheid gaande nog voor ons gezorgd, zendende Zijnen Geest. Het is het adelmerk des menschen zijn goede werken te mogen doen uitstralen ook in de zendingde zending is de heilgedachte Gods. Het is de plicht der Chr gemeente zooveel buit te maken voor Christus' gemeente als maar immer kan, de gemeente is de kern die zich uitbreiden moet. Daar moet veel voor de zending gedaan worden, ook aan de inwendige in ons. De duivel heeft ook een zending onderhanden en wel een in wendige zendingdenk slechts aan den sterken dank.Deze is een van zijn zendelingen. In Nederland wordt gemiddeld 25 miljoen voor den sterken drank betaald. Een vijfde er van, en de k iloniën waren vol zende lingen voor Christus en zijn gemeente. Die werkelijk in de Gem. Gods leett is boven alle scheiding en staketsel, en voelt zich steeds meer aangetrokken tot degenen die God vreezendaartoe dient ook de zending als een heerlijk middel om op te groeien in het geloof. Niets is er dat den vooruitgang meer bevordert dan het Chr. geloof. Hoe meer Chr. geloof, hoe meer beschaving. De voor uitgang is niet te vinden bij die geblaseerde jongelui, die geen hooger standpunt kennen dan de bok van een rijtuig en die slechts gloeien bij een glas Beijersch bier. Neen, de beschaving vindt men bij het geloof. Vele zendingsvrienden meenen zulks te zijn, als zij een daalder voor de zending afzonderen, en de zendingsberichten lezen. Dit gaat niet op. Spreker eindigde met een krachtig woord van sympathie voor de zending en de zen delingen en voor het feest van dezen dag. De heer C. Geel, Evangelist te Amster dam die te 11 uur optrad, sprak ongeveer het volgende: Ik ga tot u spreken over De Inwendige Zending in de achterbuurten. Een beter woord voor inwendige zending is er niet, maar de zaak is duidelijk: het is de arbeid van de Gemeente van Jezus Christus onder het verlorene en afgedwaalde. De toestand van 't volk in de achterbuurten die ik u ga beschrijven, wettigt dien arbeid. Gij vindt prachtige straten en grachten in de groote steden. Hoe de bewoners daar leven, krijgt gij niet te zien. Zij zijn daar voor te deftig. Wie bestendigen de comedies en salons, de groote koffiehuizen en socië teiten, die prachtige bordeelen De rijken, behoudens goede uitzonderingen. Over hen spreek ik echter niet, maar over de bewo ners der lange smalle straten en stegen die zich achter die schitterende grachten be vinden. Kent gij die gebouwen De nieuwe bouworde heeft er wel eenige verandering in gebracht, doch denkt u toch eens in In die gebouwen zijn portalen; waarin zestien gezinnen wonen. Legt uw oor eens te luis teren. Welk een mengelingHier hoort gij een straatdeun, daar een psalm zingen, ginds hoort gij lachen, elders vloe ken, in hetzelfde huis. Op de eene kamer een trouw-, op de andere een vechtpartij. Hoe ontzettend voor de kranke moeder, voor den teringlijder, voor den stervende, om aan te hooren. Toch zijn dit nog pa leizen vergeleken bij die andere woningen, waarin bijna geen licht doordringt en de kleine kamer des avonds in een' bedstede wordt herschapen, en ouders en kinderen op den grond liggen. Is het wonder dat die menschen, lever.de zonder God, in opstand komen Die buur ten vertoonen dan ook een Babel. En nu weet gij waar het aas is, daar vergaderen de arenden. Deze zijn vele. De kroeg. De snoepwinkel. De geldschieter. Het pandjeshuis. De voddenbaas. Het danshuis. Het socialisme. Zou hier de gemeente van Jezus Christus niet) wat te doen hebben God zoekt Adam op en Christus het ver lorene. Zoo moet de gemeente deze ellen- digen, die nooit ter kerk gaan, opzoeken, en dat voortzetten in de heggen en struiken. Men krijgt daar wat te zien. Onreinheid, onzedelijkheid, liefdeloosheid en veel lijden door armoede. U dit alles mede te deelen zou dagen vorderen. De zending heeft daar meer te doen, dan in de eerste plaats het evangelie te predi ken, dat een kracht Gods tot zaligheid is eo blijft voor een ieder die gelooft. In de tweede plaats kome de liefde met stoffelijke wapenen, om hongerigen te voeden, naakten te kkeden, gevallenen op te beuren, vooral om de kinderen te redden. Zij moeten den indruk krijgen dat wij van Christus zijn. Een arme jongen vroeg een dame, toen zij hem de voeten wiesch en hem nieuwe kousen en schoenen aandeed «Zijt gij de vrouw van God De zending vraagt nietWaar hoort gij 1 Maar wat behoeft gij'! In de zending is de liefde. Een zendeling vroeg eens aan een Chinees, of hij het Evangelie gehoord had. Deze antwoordde«Ik heb het nooit gehoord, maar ik heb het gezien in de veran dering van mijn zeer goddeloozen buurman.» Zijt gij bang u te verontreinigen, raakt dan de melaatschen niet aan, maar zijt gij verlost door het bloed des Kruises, staat dan niet ledig op de markt. Helpt dan de kermende en lijdende wereld. Weest me dearbeiders Gods. Kunt gij niet persoonlijk, doe het dan door uwe gaven. Hij komt, de groote dag der rekeningen verantwoor ding van onze talenten. Tegelijk sprak ds. de Jonge van Dord recht over Het werk der zending en de roeping der kerk. Wij zijn in staat later deze rede in haar geheel op te nemen. Te 2 uur sprak Ds H. J. L Poort van Hendrik Ido Ambacht over De Inwendige Zending en het Socialisme 1 Z Eerw. zei ongeveer: Gods kinderen hebben de dure roeping, in deze wereld tegen al wat uit deze wereld is te getuigen. De in w. zending heeft deze roeping voor al wat ziclFaaii het evangelie des kruises onttrekt of onttrekken gaat. Zij moet nauwkeurig acht geven op alles wat het gevaar daarvoor vergroot dus ook op het socialisme. Het doel van het socialistisch, stekel is fundamenteele her vorming der bestaande volkshuishouding met dat stelsel als zoodanig heeft de Inw. zending niets te maken. Maar door het werk der barmhartigheid en het woord des evangelies heeft de inw. zending te getuigen tegen het beginsel van het soci alisme, dat zich wetenschappelijk in het oeconomisch stelselvoor de menigte ver staanbaar in de volksprediking openbaart. Dit beginsel is de overtuiging dat ieder mensch gelijk recht heeft op het hoogste gelukhetwelk bestaat in aardsch genot. Het socialisme is er op uit de nooden en ellenden der maatschappij nit te bazuinen, waardoor het overal het arbeidsveld voor de inw. zending aanwijst waar het voor beeld van den barmhartigen Samaritaan moet wordên gevolgd; terwijl het door het openbaren der zoo algemeene begeerte naar leniging van smart, troost in ellende en verlossing van de gevolgen der ongerechtig heid, wijst op de behoefte aan prediking van wet en evangeliedat is behoefte aan de prediking van het kruis. Daar het te vens spottende met Christus kerk, en de Christenen, die belijden barmhartigheid te hebben ontvangenmaar geen barmhar tigheid bewijzende kerkdat is alle ge loovigen te zamen, wijst op hun schuld in het getuigen van den Heere. Tot het getuigen wekt de overdenking van het socialisme Gods kinderen op, daar zijn beginsel lijnrecht tegenover het evan gelie staat. Vooreerst wordt door het soc. 'smenschen gelijk recht op genot op den voorgrond gesteld; waartegenover de ge tuige des Heeren de belijdenis van Gods recht en 's menschen onrecht heeft te plaat sen, waardoor ook het geringste verbeurd is. Vervolgens wordt door het soc. het aardsch genot als het hoogste aangeprezen waar tegenover de geloovige God als het hoogste goed heeft te belijden die den 'nooddruftige en ellendige redt. Eindelijk wijst het soc. op sociale hervorming als dc weg tot geluk en verlossing dus van ellende, waartegen over de discipel des Heeren heeft te getui gen van Jezus den Weg, de Waarheid en het Levenden Verlosser uit alle ellende en nood. Het socialisme wekt ook op tot krachtig getuigen daar het ons diep beschaamt. Ter wijl op het gebied der inw. zending alle eenheid ontbreekt en men liever tegen broeders, dan tegen de wereld strijd voert, zijn de socialisten één geheel. Is elk soci alist een zendeling uit beginsel, de meeste Christus-belijders trekken zich van de inw. zending niets aan. De socialist is steeds met zijn doel vervuld, heeft er steeds den mond vol vanis er voortdurend voor werkzaam. De inw. zending bewijst dat o zooveel Christenen traag zijn in het werk des Heeren. De kracht die van het soc. uit gaat vergeleken met de uitbreiding van het Kon. Gods. doet aan 's Heeren gemeente wel vragen «Waar is uw geloof» Zelf onderzoek en verootmoediging voor den Heere zijn noodzakelijk. L

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1887 | | pagina 1