CMRISTELIJK- NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND- 1887. No. 65. Dinsdag 3 Mei Eerste Jaargang. VERSCHIJNT G, M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Aan onze vrienden, de mili ciens van de lichting 1887. Is dit het zwaarste Buitenland. Binnenland l i: i; i elken MAANDAG- WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,95 Enkele nommecs- 0,02 y3 UITGAVE VAN en van i 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Binnen enkele dagen wordt gij tot den militairen dienst opgeroepen. Wij herinneren er u aan, dat voor de jongelingen, die in eene vreemde plaats in garnizoen komen, geen be ter toevluchtsoord is dan het MI LITAIR TEHUIS, dat in bijna elke garnizoensplaats wordt gevonden en op het voetspoor van «de Graaf schapper» wijzen wij er u en uwe ouders op, dat de vaccinatie voor den soldaat niet verplich tend is. Dus al komt ei op order morgen zoo en zóó laat vaccinatie, elk is vrij zich daaraan te ont trekken. De apostel Johannes zegt tot eiken jongeling die God vreest; en dus den strijd in de kazerne aandurft: «Jongelingzijt sterk, want gij hebt de wereld overwonnen.» In ons vorig'artikel toonden we iets aan van de noodzakelijkheid, die er is, in het belang van Staat en Kerk, om Art. 168 zóó te herzien dat de Kerk losgemaakt worde van den Staat, en in plaats van aan dezen ondergeschikt, waarlijk een geneesmiddel zij, en een geneesmeester worde voor de kranke maatschappij. Intusschen er is op dit punt een jammer lijke verwarring. En als bewijs daarvan mag zeker de aandacht wel eens gevestigd worden op een circulaire, onlangs door een tal invloedrijke mannen verspreid, en waarin gewaarschuwd wordt tegen die beginselen, die de jongste, alom bekende botsingen in de Herv. Kerk tengevolge hebben, die men althans als de schuldige houdt. De gods dienstige zijde van dit manifest kunnen noch willen we hier bespreken; daarvoor is ons blad niet de plaats, doch de politiek wordt ook hierbij genomen den kiezers die leden zijn der Herv. Kerk, en die kerk liefhebben wordt n.l. aangeraden bij de a. s. verkiezing voor de Staten Generaal slechts zulke mannen te kiezen, die Art. 168 (zie vorig nr.) handhaven zullen, «met welk artikel, --- zoo zeggen zij de uit wendige inrichting onzer volkskerk moet geacht worden te staan of te vallen En de manner, die dit onderteekenen zijn o. a. Graat van Zuijlen, Prof. Doedes, Dr. Beijnen, H. Höveker, e. aook door mannen uit Zeelands hoofdstad is dit stuk onder schreven. Ieder die nu doordenkt, zal beseffen dat hiermede bedoeld is en gezegd wordtStemt geen antirevolutionairen. Dezen toch hebben vrijwillig het Program aanvaard, en zullen (jus, zoolang dit bestaat, dit naleven. Dat zijn onze Kamerleden, en is ieder antirevo lutionair verplicht. Dit is eenvoudig een eisch van eerlijkheid. Die vrijwillig tot een kerk, onverschillig welke, toetreedt, is als eerlijk man verplicht de Belijdenis dier kerk na te leven, tot zoolang hij z. i. beter over tuigd wordt, en hij ze dan verlaat, als hij 't niet met de confessie meer eens is. Zoo ook de antirevolutionaire Kamerleden; die vrijwillig het Program, als ook hun belijdenis op politiek gebied hebben aanvaard. En zoolang dit niet is herzien, zou het beleedigend zijn voor onze mannen, te eischen dat zij zouden bestrijden wat ze belijden. Het kan dus de bedoeling niet zijn, onze Kamerleden, en welk antirevolutionair ook, tot zulke karakterloosheid te verleiden. Maar wat dan Wat dan lezer Weet gij het? Geen Antirevolutionair dus mag gekozen worden tot vertegenwoordiger des volks bij.de regeering; «de uitwendige in richting der Volkskerk» zou er mee vallen. Geen Groen van Prinsterer dus, indien hij nog leefde; geen Elout van Soeterwoude, geen Lobman, geen der mannen, die de hitte des daags en de koude des nachts hebben doorstaan in den strijd om ons volk weer terug te brengen 1 aar de eeuwige beginse len van Gods Woord, in den geest der Re formatie; neen, hoe treffelijk zij ook zijn mogen, wat zij ook hebben gebeden en ge streden, geofferd en gewerkt voor ons volk, en voor de Jeugd, «de uitwendige inrichting der Volkskerk» is meer waard dan de zegen van zulke vertegenwoordigers, van mannen die een warm hart in hun boezem voelen kloppen voor Vrije Kerken. Vrije Kerken als in Schotland en Amerika, als waarvan Alexander Vinet, (zie ons motto) met zijn gansche ziel streed, en met hem zoovele van de edelste kampioenen voor de beginselen van Gods Woord en de vrijheid des volks in alle landen. Alleen in Nederland o neen I daar schijnen zulke mannen niet ver trouwd te mogen worden. Maar wat dan Geen antirevolutionairen, zouden wij, leden der Herv. Kefk stemmen mogen zoo vraagt misschien een lezer. Neen willt ge niet meehelpen aan den val der uitwendige inrichting der volkskerk, kiest dan mannen die beloven art. 168 te handhaven, Liberalen, Conservatieven enz. Maar zullen die dit doen O ja, mannen als Buteux en anderen wel. Niet flinke consequente liberalen als Van Houten, San ders, enz. die eischen losmaking van Kerk en Staat (1) maar over't algemeen hebben de liberalen wel lust om met één been in de kerk te blijven, teneinde in moeilijke oogenblikken een woordje te kunnen meepra ten, zich overigens om de eischen der kerk niet bekommerende. Maar dat kan toch niet roept gij uit. De Liberalen steunen Hen, die ons volk een zee van jammeren hebben berokkend? Hen die ons Vaderland, indien God het niet verhoedt, stoffelijk en zedelijk, zullen ten onder doen gaan Die jaren lang de rechten van het Christelijke deel onzes Volks ter zijde stellen Die ons met die dure open bare school hebben begiftigdons de vac cine op den hals geschoven, onze schatkist geledigd, onze Indien zoo bijna ten onder gang gebracht hebben? Hen steunen, wier beginselen in de fransche Revolutie gezege vierd hebben, die Gods Woord uit de Kerk, uit de School, uit het Huisgezin zouden bannen Dat nooitMaar zoo vraagt iemand dat willen toch de onderteeke naars van die circulaire niet? Neen, dat zij dit willen, we gelooven het niet. Doch daarom noemen wij het onverantwoordelijkom een raad te geven als gegeven is. Zijn dan die uitwendige belangen dier Volkskerk, hoe gewichtig ook, dit alles waard? Waard, dat men zóó het zelfs de N. Kott. Courant is vóór scheiding van Kerk en Staat. gezegende Reveil, het leven en den arbeid van Groen, een slag in het aangezicht geve niet alleenmaar ook dat men het Vader land, de jeugd, in dezen gewichtvollen tijd in handen spele van een partij die, o ja beloven zal Art. 168 te handhaven, tot den tijd dat zij oordeelt dat het nu genoeg is, en zich dan niets hoegenaamd om de kerk zal bekommeren, en het zonder eenige scheur in het hart zal aanzien dat de kerk gebouwen in schouwburgen veranderd wor den. Zeker er zijn godsdienstige libe ralen het is ondanks het beginsel er zijn geloovige mannen, helaasdie van het Liberalisme niet afkeerig zijn het is mis verstand, spraakverwarring. En de zege viering van het Liberalisme ie de dood voor de uitwendige inrichting der kerk, zoo deze onder haar invloed nog is de ontkerstening der Natie is een onontwijkbaar gevolg van haar heerschappij. En de hand op het hart, is handhaving van art. 168 dat alles waard Q. N. Niet gelukkig. De N. R. C., liet liberale hoofdorgaan meende in de rede van den heer v. d. Loeff weder eens een poging te zien, om het terrein der beginselen te betredenwat tot dus ver, volgens het liberale blad zelf, zoo schaars was gezien. Deze opmerking van de N. R. C. is niet gelukkig. Wij zijn zoo vrij er op te wijzen, alsvorens de kleine pers, die altijd zoo dapper met de groote meepraat, deze wijsheid ook aan haar publiek te genieten geeft. Immers door deze opmerking wordt den liberalen verweten, door hun eigen hoofd orgaan, dat zij te weinig aan beginselen Dit laatste nu zal wel hun eigen doen. schuld zijn. Immers de antirevolutionairen De Geer, Lohman, v. Alphen, Schimmel- penninck en anderen, hebben dikwijls genoeg getracht den strijd op het terrein der be ginselen over te brengen, doch het liberale vischje bleef in de diepte. Het kwam niet boven en wilde niet bijten. En die nu meenen zou, dat het volk dit niet inziet, die vergist zich deerlijk. De liberalen, vooral in Zeeland, waren niet gelukkig toen zij de liberale heeren Smit en Buteux aanpreekten als mannen van begin selen, die den Heere vreezen en aan een orgel wel eens wat gegeven hebben. Maar riog minder gelukkig zijn zij nu, nu blijkt, van hoe povere beduidendheid het optreden dier heeren tot nog toe was. Nu ook op het gebied van «vreeze des Heeren» de als zoodanig aanbevolen heer Buteux het met den grootsten godloochenaar blijkt eens te zijn. En bovenal nu de fel gesmade Goesche afgevaardigden Scliimmelpenninck en de Savornin Lohman steeds meerdere bewijzen geven, dat zij veel meer ernstige studie maakten van de grond wetsherziening, dan zij die er zoo hard orn riepen. En bovendien, op het voetspoor van Groen en Thorbecke, niet in kommaatjes en puntjes zijn opge gaan, mair in de eerste plaats gevraagd hebben naar het recht Gods en de belangen der natie. Waar tegenover staat dat de liberale meerderheid steeds meer vraagt naar de veiligheid harer partij en de vriendschap van minister Heemskerk Een paar weken geleden werd de heer Schnaeb le, een Franschman, op Duitsch grondgebied gearresteerd en gevangen gezet. Deze Schnaebele hield briefwisseling met enkele heeren in het Duilsche Rijksland, dat vroeger tot Frankrijk behoorde. Uit die briefwisseling bleek, dat landverraad hun streven was. Nu meende de Fransche regeering dat «hun» Schnaebele op Duitsch grondgebied was gelokt, doch nu werd aan getoond dat dit niet zoo was. Van begin tot eind werd Schnaebele op Duitsch grondgebied gezien en gearresteerd. Tocli wilde de Keizer om dien eenen landverrader geen conflict met Frankrijk in het leven roepen, 'tls voor Bismarck al voldoening genoeg dat Schnae bele 's plannen doorzien en verijdeld wer den, en dat op zijn aanhang te Metz voort durend een wakend oog gehouden wordt. Frankrijk ontving dan ook zijn Schnaebele terug, maar of deze kool vuurs meer naar den zin zal zijn dan de gevangenhouding van den landverrader, blijft de vraag. In Griekenland zijn bloedige botsingen ontstaan tusschen Mohammedanen en Chris tenen Te Middelburg zijn geëxamineerd en geslaagd als roeiers der dranken, o. ade commiezen Eversdijk van Axel en L. Man neke te Philippine. Het Staatsblad no. 75 bevat o. a. de wet tot naturalisatie van den heer Müller te Ierseke. De verificateur P. Nap wordt met 1 Juni verplaatst van Hansweert naar Rotterdam. Yiissiugen. Van 23 tot 29 April zijn al hier uit Queenboro met de mailbooten aan gekomen 586 en daarheen vertrokken 631 passagiers. Bergen op Zoom. De verzending van mos selen naar het buitenland is thans geëindigd. Gemiddeld werden in het afgeloopen jaar verzonden 70 balen mosselen per dag, a f2.10 per baal. De eerste ansjovisch is Donderdag door onze visschers gevangen. De eerste rit met den stoomtram van hier naar Antwerpen is goed geslaagd. Gisteren had de opening plaats. Door den gemeenteraad van Honte- nisse was aan C. van der Bent te Middel burg een subsidie verleend van f 600 's jaars voor een stoomtramlijn WalsoordenHulst. Aangezien echter ook door A. Hartog Az. te Ierseke voor die lijn concessie en subsidie is aangevraagd, heelt de raad nu zijn besluit in zoover gewijzigd, dat het subsidie toege zegd is aan hem, die de concessie erlangt, onder voorwaarde dat binnen zes maanden na den dag, waarop de concessie is verkregen, met de werkzaamheden zij aangevangen. - Het Venloosch Weekblad, (orgaan van het Kamerlid den heer Haffmans) schrijft het volgende Men maakt zich geen begrip van de opgewondenheid, die er in de Kamer heerscht. De grondwetsherziening heett bepaald de ijlende koorts. Wanneer de patient morgen bezwijkt, ontvangt Gij een telegram. Dood gaat zij toch, wat vroeger of wat jater, al zou zij aan heur eigen bespotte lijkheid bezwijken. Het ongeluk wil, dat er

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1887 | | pagina 1