GREEP. CHRISTELIJK- NÏEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND- Fonkelnieuwe at Middelburg, Schelde straat. C. 6. or f 19 a contant. Gevlochten cocos, ten voor de gang. ocosmatten voor Kleedjes voor s. Biezenmatten worden Z. MBOOTDIENST 1887. No. 51. fry Dinsdag 29 Maart. Eerste Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES j L no 6 7. „Vertrouwen in zijn medeiueiisch Christenplicht." Binnenland. jr 50 cents per week. i»———hei—wnniiiii— i ii papieren van af 126, en Goud- j' d Randen. Voorts eene groote ik- en deugdzaam Borstelwerk; 3 blikken doozen Schoensmeer 'e halve portie, 5 groote Pekel- Sponzen, Zeernen enz. Witte 5, grove Rijst 7, Stokvisch 14, enten en Rozijnen zonder Pitten en 14, Geld. Worst 425, zwaar oene Zeep (Goudsche) 14, Soda 3, re Thee 7, Stotthee 6 ct. half 30, Zoete Olie 60 ct. de kan. n de laagste prijzen. Nog een erk. Op aanvrage Prijscourant ruim voorzien van N waarborgen u dat ge haast GOES. Van Zierikzee Dinsd. 22 's mid. 3, Woen.23 3, Dond. 24 3, Vrijd. 25 3, Zat. 26 12,— Maan. 28 3, Dinsd. 29 3, Iburg org.8, '8 6,— 8,— 8,— 8,— 8,— lissingen, Middelburg en Rotterdam. ran vertrek in Maart. j Van Van Van Rotterd. V lissingen naar Middelb. naar naar Middelb. Rotter d Rotterd, en Vlissingen V. 8,— V. 9, V. y> 9, 8, 9, - D - i» 9, 8, 9, - I» - 9, Ell W, elken MAANDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,65 Enkele nommers-0,02'/, UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. t>. I REN.(Prijscourant gratis.) 00MB00TDÏÊN8T Middelburg en Zierikzee. tie Zierikzee Spoorweg Goes. Maart. nm u. m. 1- 1,30 u. m. 3— 3,30 jjd. 0 Woensd. en Zat. 7,30 2,20 8,- 10,30 11,-/ 6,- door 2,50 12,30 1- Bij dit Nummer behoort een Bijvoegsel. Zij die zich tegen 1 April a. s. op ons blad abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschij nende nommers gratis. DE UITGEVERS. Klaas. Goên avond Willempjedat is nu eens een mooi woord, uit de Goesche krant, hé? Willem. Zoo, Klaas 1 ben je daar weer Wat bedoel je met die woorden? Je komt mij daar zoo onverwacht op mijn dak vallen. Klaas. Ik wou maar zeggen dat de Goe sche krant het nu maar eens goed gezegd heeft aan onze Kamerleden Lobman en Schimmelpenninck, dat zij hun medemenseli moeten vertrouwen en liefhebben. Willem. Och man, wat zal ik zeggen! Van liefde en vertrouwen ln den medemenseli merken wjj bij de geestverwanten van de Goesche krant ook niet veel. Als ik je al de leelvjke dingen eens moest oplezen, die zij al niet van dr. Kuyper en de doleeren- den en van Lobman enz. gezegd beeft, dan zou je staan kijken. Geloof' maar, dat de liberalen die mannen ook niet vertrouwen. Van Lohman vertelden zij eens brutaalweg dat hij een paneelzager was, boewei zij zeer goed wisten, dat dit niet waar was. Laatst zei mij nog een verlichte liberale boei1, dat hij van Lohman niet hield, want hij is een paneelzager en dat had de Goesche krant gezegd. Maar dat daar gelaten, 't Is maar het best, dat wij op zulke taal geen acht slaan. K. Ja, goed en welmaar als de libe ralen zoo weinig naastenlievend zijn, moeten onze mannen het juist wel zijn. Schimmel penninck heeft zelfs eene iiisnnnatie gedaan. W. Wat is dat voor een ding K. Ja dat weet ik niet. Maar waar is het, want de Goesche krant zegt het. W. Och man 1 laat ik het je eens zeg gen. De heer Schimmelpenninck heeft den liberalen gezegd dat hij hen niet best ver trouwde, dat is waar. Maar hebben zij het daar nu niet naar gemaakt Denk eens aan de verkiezingen van verleden jaar. Toen waren zij, o zoo vroom Toen zeiden zij tot de kiezers Kiest Buteux, die wan delt in «d« vreeze des Heeren.» Kiest onze mannen want zij zijn voor de ordinantiën Gods, en voor «de heerschappij van Koning Jezus.» En wat doen nu die vrome man nen, nuj zij in de Kamer zijn? Buteux komt er haast nooit. En de vorige week. toen hij er eindelijk weer eens was, toen hielp hij een besluit nemen, waarbij het goddelijk recht van onzen koning op den troon zoo goed ais verdonkeremaand werd. K. Hoe zoo W. Wel, onze De Geer had voorgesteld dat in de grondwet gezet werd«Wij Willem III, koning bij de gratie Gods.» Maar de liberalen hebben het verworpen. Hoe een man als Buteux, die voor de «vreeze des Heeren» is, tegen «de gratie Gods» kan wezen, begrijp ik niet. K. Maar dat zij n maar een paar woorden >Y. Klaas Klaas 1 kent gij dan het woord niet: Er is geen macht dan van God! Bovendien de liberale heer v. Houten zag dat beter. Hij zei tegen De Geer«U wil een stukje antirevolutionair staatsrecht in de grondwet brengen Het zal niet ge beuren.» Bovendien, als het maar woor den waren, waarom hebben zij het dan niet aangenomen K. Ja dat begrijp ik ook niet. W. Maar daarover hebben wij het nu niet. Ik wou je maar eens laten zien hoe wei nig men op de groote woorden van die liberale heeren aan kan. Ze hebben het volk bij de verkiezingen heel wat beloofd, maar ze hebben ons nog niets gegeven dan een paar nietige veranderingetjes in de grondwet, die we best hadden kunnen mis sen. Nog meer. De liberalen zijn altijd op hun eigen belang uit geweest. Toen zij pas de meerderheid kregen in de Tweede Ka mer hebben zij overal dp kiesdistricten zoo verknipt, dat zij de meerderheid kregen. Amsterdam kiest 7 leden tegelijk en een ander district maar 1 of 2. Dordrecht b. v. hebben zij zoo versneden, dat wij er onzen afgevaardigde mee verspeelden Ze haal den toen maar een stuk met antiliberale kiezers erafen voegden dat bij Zierikzee, dat toch al liberaal was. En zoo ging het in Sneek, kortom overal waar wat te halen was. Op een twaalftal na wilden zij allemaal hebben dat Amsterdam en nog een paar groote steden samen 10 leden voor de Tweede Kamer kozen, natuurlijk allen liberaal. Is dat netjes? De schoolwet van '78 hebben zij ook doorgedreven. En toen hebben zij gezorgd voor een heele boel baantjes en postjes als inspecteurs, schoolopzieners in soorten, leeraren aan normaal- en kweek scholen, schoolhoofden, enz. enz. Alle hooge posten in de regeering, rechtbanken, enz. zijn voor de «vriendjes.» Toen verleden jaar een lid van den Hoo- gen Raad benoemd moest worden, stond er een antirevolutionair op No. 1. Maar denk je, dat zij hem hebben willen? Neen man, het moest er een van hen zijn! Nog meer. Zij hebben door die dure schoolwet veel geld vermorst, dat zij veel goedkooper had - den kunnen aanwenden, en om nu de kie zers maar te laten zien, dat zij zoo zuinig zijn, beknibbelen zij nu en dan eens een 50 of 100 gulden op een jaarwedde of pen sioentje van de bodes aan de ministeries. De snuggere heer Borgesius en zijn vrien den hebben onlangs den minister van ma rine weggekegeld, want zij wilden hem geen geld toestaan voor werk op de Rijkswerf. Dan hadden zij altijd zoo geroepen om een kiestabel, en toen er eenmaal een kwam, hebben zij haar verworpen.En waarom Een van de liberale heeren zei het zelf: Omdat er uiet genoeg liberale leden zouden gekozen worden. Want dat is zeker, zij meenen altijd dal Nederland niet leven kan, als het niet liberaal geregeerd wordt. Zoo is er nog meer, en dat deed den heer Schim melpenninck een beetje bang wezen. K. Ik weet er al genoeg van. W. Je moet nog eens goed luisteren. De heer Schaepman en later onze Godin de Beau fort, stelden onlangs voor, zij moesten het kies- rechtartikel en het kiesreglement tegelijk behandelen. Dat kie-rechtartikel kan je lezen. Het staat in de Zeeuw van daag. Maar nu begrijp je wel, het komt eigenlijk op het kiesreglement aan. Dat is de kip die de eieren legt. In dat reglement komt pas uit wie kiezers zullen zijn. Artikel 80 regelt wel de kiesbevoegdheid, maar de «Additioneele» artikelen regelen pas wie kiezers zullen zijn. Aanneming van het eerste zonder het tweede is kort en goed boerenbedrog. Daarom zei SchaepmanSa men behandelen. En nu liet de heer Bor gesius uit zijn mond vallen, dat hij het artikel 80 wou aannemen en om het regle ment, waar het zoo op aan komt, eigenlijk niet gaf. Zie, toen heeft de heer Schim melpenninck in zachte termen gezegd«Ik vertrouw je niet best, mijne heeren! Dit zegt Borgesius en dat maakt mij ongerust. K. Dat verandert de zaak wel een beetje. Ik merk wel de liberalen hebben het er wel wat naar gemaakt, dal zij niet vertrouwd wordendie vertrouwen wilj hebben, moet beginnen met zich dit waardig te maken. W. Juist, daar heb je 't. En daarin nu komen deze heeren zooveel te kort. De liberale partij is eigenlijk een failliete boedel. Het weiqigje crediet dat zij bezat heeft zij verleden jaar bij de verkiezingen totaal ver speeld, De natie begint genoeg van haar te krijgenEn nu mag men dat een in- sinatie, dat wil zeggen een beleediging noe men, ik zeg je, dat dan op het laatst de heeie natie zal gaan insinueeren. K- Nu Vriend tot later. Eindelijk. Eindelijkeindelijk dan toch raakte de Tweede Kamer den rij sten brij berg der alge- meene beraadslagingen door. Dagen en we ken zag de natie in gespannen aandacht den uitslag van den parlementairen wapen- strijd te gemoet. En welke is de uitslag dan nu De Kamer wilde geen ongebonden wet gever doen beslissen over de kiesbevoegdheid. Ook de verouderde huurwaarde en ver moedelijke geschiktheid van den heer V. d. Kaay vonden geen genade in hare oogea De heer Lohman met zjjn antirevolutio nair amendement, dat als rechtsbeginsel stelde, dat aan huisvaders het stemrecht toekomt, vond slechts steun bij de antire volutionairen op één na. Ten slotte werd het regeeringsvoorstel met 68 tegen 15 stemmen aangenomen, na aanneming van het amendement Roozeboom, dat aan militairen (geen officieren) het kiesrecht tijdelijk kan onthouden worden. De rechterzijde heeft art. 80 zeker aan genomen in de hoop dat het voorstel Godin de Beaufort tot dadelijke behandeling o. a. van art. 7 der additioneele artikelen zal aangenomen worden. Nu zal blijken of de liberalen goede trouw zullen hebben om daartoe mede te werken. Zonder dit bijge voegde artikel geeft art. 80 ons niets. Goes, 24 Maart. Ds. J. C. Reesse uit Vlissingeu hield heden avond een lezing over Pater Jan Brugman. Hij deed dit in het lokaal der Chr. Jonge- lingsver. Spr. 3 6 voor een weinig talrijk gehoor. Het mocht den spreker gelukken, ondanks de weinige aantrekkelijkheid van het onder werp, den hoorders belang in te boezemen voor zijn held, waartoe de levendige voor dracht en aangename stijl des sprekers zeer veel bijbrachten. Brugman werd omstreeks 1400 te Kempen in het bisdom Keulen ge boren. Aldaar ontving hij zijn opleiding voor den geestelijken stand in het klooster der minderbroeders. Hij leidde daar een niet zeer ingetogen leven, wat hij in zijn liefelijk gedicht «Och ewich is so lanc» eventjes laat merken. Ook hij was kind van zijn tijd. De 14e eeuw was een eeuw van partijzucht en burgeroorlog, van overgang en voorbe reiding van een r.ieuw tijdperk. In de 15e eeuw waarin Brugman leefde waren wraak gierigheid, onzedelijkheid en brooddronken heid volkszonden. Ridders en geestelijken ontwijdden hun stand en hun kleed door brasserijen en wellusten. Brugman, omstreeks 1450 tot God bekeerd door het geloot in den Heere Jezus Christus, zeide «hadieu der werelt minnen!» en bond een strijd aan tegen de nationale zonden, willende «gaan avonturen te gaan een anderen ganc.» Hjj vond als Franciscaan te Sint Omer wat hij begeerde, en keerde van daar naar Neder land terug waar hij in vele steden als reizend prediker, als een Johannes den Dooper in het klein, zielen won voor Gods Koninkrijk. Aanvankelijk had hjj veel vrucht op zijn werk. Zijn welsprekendheid (vandaar het spreekwoord «Al kon je kallen (praten) als Brugman.» En «Brugman zoekt zielen en ik zoek geld») deed velen van hun zedeloos leven afstand doen. Zelfs wist hij tijdens de twisten der Schieringers en Vetkoopers door het kind van een in den partijstrjjd vermoorden edelman in hun midden te stellen, enz. het oorlogsvuur in Gaasterland te blusschen en de welvaart te herstellen. In 1462 stelde hjj zich aan het hoofd der Observanten te Amsterdam, vrome monniken, ofschoon wel wat overdreven. Een sermoen van hem over Ps. 235 «Du heves een taefel bereit» is zeer geschonden tot ons gekomen. De sermoen lijdt aan platheid en valsch vernuft, de prediker zelf nam het in leerstelling, zedekande en vorm zoo nauw niet. Volgens hem was het hemelsche, beeld van 'taardsche. Inlegkunde mocht men zijn uitlegkunde van den bjjbel wel heeten. Toch heeft ook deze prediker zijn Heiland liefgehad naar de kennis die hem en zijn tjjd gegeven was. Voor kerkher vormer was hij niet in de wieg gelegd. Zijn hart had hij aan Jezus gegeven, doch zijn hoofd aan de kerk, Toch hielp hij de kerkhervorming voorbereiden, door op een godzalig leven aan te dringen. Het zuiveren der leer was voor grootere mannen dan hij bewaard. Hij stierf te „Njjmegen 10 jaren slechts voor Luthers geboorte. Op Donderdag 31 Maart a. s., des voor- en namiddags zal de heer J. G. Wirtz hoofd der chr. school Wijngaardstraat alhier een openbare les geven. Alle belangstellenden worden uitgenooligd. Deze eene dag in het jaar biedt een goede gelegenheid aan om den band tusschen ouders en onderwijzers te versterken. Luther zei«Geef mij de kinderen en ik heb de toekomst.» Het christ. onderwijs en de getrouwe arbeid van den heer Wirtz en de zijnen kunnen niet genoeg gewaardeerd worden. Of die waar deering ook in Goes gevonden wordt zal ook Donderdag a. s. blijken. Er zij verband tusschen school en huisgezin. De chr. on derwijzer is niet een bezoldigd ambtenaar, maar een medehelper in het groote werk der opvoeding en als zoodanig heeft hjj recht op de belangstelling van alle christelijke ouders te rekenen. De kerkelijke kwestie. Na kennisneming van de zeer oppervlak kige en dies onjuiste beoordeeling van de

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1887 | | pagina 1