CHRISTELIJK- NJ. EUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND. 1887. No. 47. Zaterdag 12 Maart Eerste Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTEXTIEN Om Gods wil of uit eigen belang Binnenland. Tweede Kamer. j ZEEUW, elken MAANDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,65 Enkele nommers- 0,02 y2 UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. VREEST GOD; EERT DEN KONING. (Slot.) De Machten zijn uit God en de Opper macht der volken? Historisch is ze een waan; den volken is z' een ban Waarvan geen menschlijk woord een land ontheffen kan. Da Costa. We zagen in ons vorig artikel, dat Gods Woord, die oude Bijbel, uitnemende begin selen aangeeft voor de verhouding van Vorst en Volk; en in het bizonder zijn die begin selen toepasselijk voor Nederland, dat zijn Vorstenhuis van God ontving, en welks ge schiedenis onafscheidelijk met onze historie is verbonden. Den Koning te eeren, als Vorst bij de Gratie Gods is dus (les Volks dure plicht. Doch hoe is 't nu vraagden we. En dan, bij het beschouwen van den tegen- woordigen toestand, moeten wij toestemmen dat die hemelsbreed van wat ons ideaal is verschilt Nu dedt om slechts op een punt te wijzen de Koning met de Sta ten Generaal, dus het volk, de wetgevende macht. Beiden dus watevenveel te zeggen. En achter de schermen wordt geleeraard, dat de Staten Generaal de wet ten maken, die de Ministers, dienaars des Konings, opstellen. En onze Koning Die geeft ze kracht van wet. Altijd: als de vertegenwoordigers des volks ze goedkeuren. Het Volk dus de landheer; de Koning rentmeester of administateur. Wiens schuld is dit nu Dat is de schuld der Liberalen, doch van dezen niet alleen, het is de schuld van het Liberalisme, dat revolutie is, en rust op machtsoverschrijding, niet op Gods wet; rust op volkssouvereini- teit, niet op het Gezag Gods. En van Li beralisme zijn Conservatieven en Liberalen de dragers geweest ook wel Christenen hebben zich in dienst van dit Gods gezag om- verstootende beginsel gesteld. Helaas I welk een kortzichtigheidDoch tegenwoordig en in de laatste jaren stellen de i Liberalen er een eer in zoo te heeten. En dit re volutionaire beginsel, voorgestaan bijna heel deze eeuw ook na 1813, door de Regeer ders onzes Volks, is ook een zuurdeeg, dat alles doorzuurtdaarom helpen geen huis middeltjes er tegen, maar moet het kwaad naar de bron terug. De Liberalen achten hun leer, hun «dogmas alléén wenschelijk, alleen in het belang van land en volk zij kunnen niet toegeven dat iemand anders recht heeft niet liberaal te zijn. Wij -chr. historischen achten ons beginsel ook alléén het ware, doch dit onderscheid bestaat er dat wij nummer één ieders denken en belijden vrijlaten om daarna door overreding en overtuiging te trachten de overwinning te behalen. Recht voor elk is een onzer beginselen. Dat sluit der Liberalen beginsel uit. Daar om zorgen zij dat hun beginselen doordrin gen in kerk en school en Maatschappij. Daarom zijn het slechts enkelen, wier rechtsgevoel sterker is dan hun leer, die inzien dat het hedendaagsch Liberalisme de grootst mogelijke onverdraagzaamheid in zich sluit. Zij, de Liberalen hebben recht waarom Zij zeggen het. Zij zeggen het dus het is zoo. Een eirkelrede- neering dus, die op geen uitgangspunt bui ten hen zelf rust. Vandaar hun vrees om aan onze wer.schen te gemoet te komen. Van daar hun jarenlange, stelselmatige ter zijdestelling van hun rechtsgevoel, waar door zij ons anti-liberalen, gelijke mede burgers, dat zij zeer wel weten, opdrin gen Rijks hooge, middelbare, lagere scho len, vlak tegen wat ons het heiligste is in vandaar dat zij zich zelfs inbeelden het mo nopolie van wetenschap en gezondheids kennis te bezitten en ons een wetenschap opdringen en een vaccine op den hals schuiven met zedelijken dwang. Zij vreezen voor elke vrije, organische ontwikkeling des volks, en voor het uit spreken zijner begeerten, vóóral bitter tegenstaande en spottende met die van het christenvolk. Van daar dat zij hemel en aarde bewegen tegen ons beginsel, ons be. ginsel, dat ieder onder alleen recht heeft op zijn kinden het dus moet kunnen zenden naar die school, die de opvoeding, in huis begonnen, voltooit en de Regeering. als tak van Armenzorg alleen bijdraagt voor on- en minvermogenden, en voor A betaalt die zijn kind op de openbare; voor B die 't op de Roomsche, voor C, die 't op de Christelijke school hebben wiL Doch dat mag niet! Wij begeeren neutraliteit der Regeering inzake de school, inzake de kerk, doch staan met onze gansche ziel tegen een neutrale school en een neutrale kerk. Dat zijn on dingen. Loslating van het gezag Gods, het liberalisme bewijst het, loopt uit op schending der vrijheid, der heusche vrijheid, die geen carricatuur er van zijn wil. En onze Koning persoonlijk moet onschend baar ongevoelig blijven. Zijn persoon lijke meening, zijn vorstelijke bevoegdheid afhankelijk van de heft plus een der Staten Generaal, het volk dus, bovendien aller-on- gelukkigst vertegenwoordigd. Onze Koning is, in der Liberaleu stelsel, een schoone buste, gereden in een rijk versierden wagen, ja zeker, ook bewonderd, doch levenloos. Dus het Oranje-huis wordt dan niet door de liberalen bemind? Betrekkelijk ja. De natuur gaat wel boven de leer. Doch krach tens hun beginselwaarvan zij toch de lo gische gevolgtrekkingen wel eens onder de oogen zullen zienvereeren zij dit niet om Gods Wil. En nu alles letterlijk naar hun zin gaat, nu de wind liefelijk in hun zeilen blaast; en het scheepje zonder tegenspoed het frissche sop doorklieft, nu, ja, eeren zij den Koning. Doch stelt het ware eens anders. Stelt: de Koning hadde in 1878 geweigerd de ongelukswet op het onderwijs te teekenennu door zoo veel liberalen ver oordeeld, na het ten koste leggen van mil- lioenen schats Wel, dan ware de zaak eenvoudig geweest. Niet namens God, maar op gezag des Volks regeert de Koning. De liberalen zijn het volk in hun oogen. Wat anders, dan, consequent gehandeld, de souvereiniteit ontnomen als in 1795? Het volk, de landheer, ontslaat den ontrouwen Rentmeester. Intusschen we verstaan dit wel zal dit nu nog niet gebeuren. Maar die wind zaait, oogst storm. Het jongere geslacht, vergiftigd door de geschriften van «denkers» als Multatuli en Busken Huet, en anderen consequenter dan hun papa's, en wars van weifelen, geloovende dat «tweemaal twee vier is, en wat daar buiten ligt uit den booze» - Wat zal dit do.n Er is dus een eeren van Oranje om Gods Wil als wij gelooven, dat God de bron is van alle gezag. Er is ook een eeren, een uitbundig eeren fit eigenbelang. Wat kiest gij Q. N. Goes. De heer Heyse, lid van Gedepu teerde Staten te Zieriksee hield gisteren een zeer boeiende voordracht over «het ware en het valsche SocialismeHij weerlegde de theorieën der socialisten, wees op de onvol doendheid der geneesmiddelen, als philan- tropie, coöperatie en wettelijke bepalingen, en prees aan het eind zijner rede verbroe dering en samenwerking, aflegging van alle egoisme, ook tegenover den Staat, als het beste geneesmiddel aan. Wjj kunnen om de weinige beschikbare plaatsruimte van deze rede niet veel zeggen. Wij waren het in vele opzichten met den heer H. eens. Toch liet zijne met warmte van overtuiging uitgesproken rede ons koud. Heeft de heer H. uitwendig veel overeen komst met wijlen minister Modderman, ook hierin komt hij met dezen staatsman over een dat hij een moderne dweeper kan ge noemd worden. Zoo schoon was het stelsel dat deze hu manist voor zijne hoorders optrok, dat zij hem luide toejuichten, waar zij van schaamte hadden behooren te blozen 1 Spreker zei onder luid applaus dat we ook in de betaling onzer belastingen eerlijk moeten zijn, en niet anderen voor ons laten betalen. Eilieve, waar blijven én spreker én hoorders dan met hunne openbare school, waar zij goedvinden hunne kinderen mede op onze kosten heen te zenden? Waar de voorstanders der christelijke school hooge belastingsommen voor moeten opbrengen en dan daarbij nog hunne eigen scholen moeten onderhouden, waarmede zij tegen het goed- koope of kostelooze Staatsonderwijs kunnen concurreeren. Indien het laatst aangehaalde bijbelwoord «De sterken zijn er voor de zwakken», in den Bijbel staat, dan mogen alle staatsbur gers, die gisteren in de Prins van Oranje samen waren, wel eens beginnen met deze spreuk in beoefening te brengen. Des sprekers voordracht had hier en daar een vroom, een bijbelsch tintje, wat zeker wel in den smaak zal gevallen zijn. Mits men van het vraagstuk der zonde af blij ve en de verbetering van zich zeiven, van zich zeiven uit mogelijk zij, kan men een liberaal nog wel met een woordje uit dien bijbel vangen. Niet te onpas voor lezers die telkens uit het staatkundig blad de Goesche Courant zooveel over doleerende kei-ken, zelfs over den kinderdoop te lezen en te genieten krijgen Uit Goes ging een adres naar de Tweede Kamer, in zake vaccinedwang. Ook een van den kerkera-ad der Ghr. geref. te Veere, van 106 ingezetenen uil Krabbendijke, en van eenige ingezetenen van Hoedekens- kerke en Nisse. Het Goesche adres bevatte 259 handteekeningen. Sluis, 8 Maart. In een onzer vorige nummers meldden wij, dat er thans eene derde voordracht ztu zijn opgemaakt voor een directeur van den stoomtram BrekensMaldeghem en dat deze bestond uit de heeren Heuff en de Voogt. Men bericht ons nu, dat dit niet geheel juist is. Er is geene voordracht, maar wel eene aanbeveling door commissarissen zooals de statuten der vennootschap voorschrijven, op gemaakt en daarop komt voor in de eerste plaats de heer De Voogt en in de tweede plaats de heer Heuff. De benoeming zal vermoedelijk den 16en dezer plaats hebben. Eindelijk is de heer II. G. Ilammacher notaris te Groede en lid der Prov. Staten weder als commissaris opgetreden. Uit Aardenburg schrijft men ons Verleden Maandag heerschte hier eene ongewone drukte. Het muziekcorps trok 's voorm. naar buiten de gemeente om de locomotief «Aardenburg», in te halen die met een postwagen van den tramdienst ach ter zich, weldra kwam aanstoomen waarin eenige autoriteiten van den dienst waren ge zeten langzaam reed men toen door tot op de Markt, waar halt werd gehouden en deze heeren door burgemeester en wethou ders werden gecomplimenteerd Gezamenlijk stapten de heeren alstoen naar het raadhuis om zich te versterken's middags werd naar Maldeghem doorgestoomd, voortdurend gaat men voort ook materialen in die rich ting aan te voeren. Jhr. mr. W. H. de Savornin Lohman uit Groningen heeft in een debating-club van Rechtsgeleerden verdedigd de stelling «Gemeenten, deel uitmakende van het Ned. Herv. Kerkgenootschap, behouden na uittreding uit dat Genootschap haar recht op de tractementen, pensioen en andera inkomsten, die zij ingevolge art. 168 der Grondwet genieten.» De rechtsgeleerden hebben blijkbaar nog niet tot een onbevangen onderzoek in deze kwestie kunnen komen, want met algemeene stemmen min één werd de stelling verworpen. De Raad van State heeft ongegrond verklaard het beroep van den gemeenteraad van O. en W. Souburg tegen een besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland tot vaststelling der jaarwedde van den hoofd onderwijzer. Benoemd tot griffier bjj de rechtbank te Zierikzee, mr. J. Lechner te Schiedam. Er is een request aan den Koning verzonden om een wet te maken waarin aan politieke misdadigers (zooals nu Domela Nieuwenhuis) geen gelijke straf met misda digers van een ander soort wordt opgelegd. Het request is mede onderteekend door dhr. dr. P. O. F. Frowein, vroeger te Goes. Met de grondwetsherziening vordert het langzaam. De liberalen voeren het hoogste woordzij nemen veel van den nationalen tijd af, om lange redevoeringen te houden over bijzaken, waarvan de natie, niets be grijpt, terwijl over de hoofdzaak, wat de natie verlangt, eenvoudig gezwegen wordt. Reeds bij het vorige ontwerp tot herzie ning wist de Rechterzijde, door de natie ge steund, de Kamer te bepalen bij de nood zakelijkheid van de wijziging der onderwijs- paragraaf, zonder welke de geheele herziening niets beteekende. Doch de liberalen verwierpen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1887 | | pagina 1