NIEÜWSBLAD VOOR ZEELAND. CHRISTELIJK- HISTORISCH 1887. No. 46. Dinsdag 8 Maart. Eerste Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES Om Gods wil of uit eigen belang Binn enland. K.erk- en Schoolnieuws. Gemengde Berichten. ZEEUW, elken MAANDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,65 Enkele nommers-0,027,, UITGAVE VAN en van 1 5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. VREEST GOD; EERT DEN KONING. Meer dan vroeger het geval was, is in den laatsten tijd aan de orde gekomen de vraag: hoe staat het met de liefde tot on zen Koning, is die bij alle partijen af komstig uit denzelfden wortelis zij van eenerlei aard bij christelijk-historischen en liberalen? Jhr. Mr. Lohman, de Goesche afgevaardigde der Tweede Kamer, meent van neende liberale woordvoerders van ja; zjj geven zichzelf daarbij zelfs een brevet van verdraagzaamheid. We meenen dat het niet overbodig is, bij dit punt eens meer opmerkzaam met onze lezers stil te staan. Het is, naar alle waar schijnlijkheid, dit jaar weer verkiezing voor de Staten-Generaal en daarom kon het goed zijn, mogelijk misverstand weg te ne men ten einde de liberalen niet in de gele genheid te stellen van dit wapen tegen ons gebruik te maken. Voornamelijk achten wy dat noodig, wijl het zonderling schouw spel wordt gezien, dat wij, christelijk-his torischen, beschuldigd worden van ontevre denheid over des Konings wetten, van opstand tegen den persoon des Konings zeiven. Ja maar zoo hooren we iemand zeg gen is dit ook eigenlijk zoo niet Mogen we wel protesteeren tegen de gemaakte wetten De Koning vaardigt die toch uit? We willen even zien, hoe naar ons be ginsel, de verhouding tusschen vorst en volk moest zijn. En dan sta voorop, dat wij antirevolutionairen, van meening zijn, dat de wetgever geen wetten moet gaan maken, maar onderzoeken, hoe de verhoudingen, door God aan alles naar zijn aard gege ven zijn. Bijv. een wetboek van koophan del gaat niet zeggenzoo en dus zullen we dit nu eens inrichten maar de wetgever speurt na, hoe de verhoudingen zijn tusschen een en ander: hoe ieders recht is, en hij boekt dit nu, opdat de een niet over den ander heersche. Niemand zal 'tin 't hoofd krijgen, om wetten te gaan maken, rege lende de verhouding tusschen ouders en kinderen. Hoe is die door God er in gelegd naar zijn aard? En dit wordt beschreven, tot bescherming van ouders en kinderen beide. Zoo ook Vorst en volk. Onze tegenwoor dige Grondwet zegt dat de Koning regeert bij de gratie Godsd. w. z. hij regeert namens God, door God. Niet wij burgers zijn eens by elkaar gekomen om een Vorst te kiezen, gelijk een vereeniging dit met een Voorzitter doetneen dan waren wij macht gevers, wy Souverein. Onze Koning is Ko ning van Godswege, en is van zijne taak ver antwoording schuldig aan God de Bron van alle gezag. Dus aan niemand anders? Hij kan dus doen, wat hij denkt dat hij doen moet? In geenen deele. Er is een gemeenschappelijke grondwet, om zoo te zeggenvoor Vorst en volkGods Woord. Als de Koning daartegen ingaaten het volk, aan hem toevertrouwd, iets oplegt volstrekt in strijd met dat Woord des Heeren, dan kunnen er termen zijn om hem af te zwe ren, gelijk onze vaderen deden met Filips. Boven den Koning staat God, en Dien Ko ning der Koningen is iedereen allereerst gehoorzaamheid schuldig. Maar die dit niet gelooft, die niet wil toestemmen dat de Koning namens God, den God des Bijbels regeert wat moet die Ja dat is juist het fijne puntje. Een van beide; de Koning heeft zijn macht van God, of van het volk. God is Souverein of het volk. Een derde wij kunnen het niet gebeteren - is er niet. De rege len voor verhouding tusschen Vorst en volk zijn door God gegeven, of moeten door het volk vastgesteld worden. Wat kiest gij Het laatste Goed maar dan heeft het socialistische gedeelte des volks evenveel te commandeeren als het liberale dan beslist kort en bondig de helft plus één. 't Recht *an den sterkste. Op dat standpunt hebben de socialisten, volkomen, onberispelijk gelijk. Kiest gij 'teerste? Dan kunnen we beter spreken. Dan is Gods Woord, en het Goddelijk recht begin sel der wederzijdsche verhouding. En dit beginsel toegepast op onze toestanden, op ons volk, zou de Vorst moeten regeeren in overleg met het volk. We maken één huisgezin uit«Vader» Willem regeert doch wordt door het geregeerde volk go- controleerd, tot eerbiediging zijner rechten. We kunnen die «controle» allemaal niet uitoefenen, en kiezen daarvoor onze beste mannen. Wie moeten die kiezen Wij zouden zeggen daar het "huisgezin het uit gangspunt is van alle gezag, van alle orga nisch leven de huisvaders, behoudens nadere bepalingen. En zoo regeeren de vorst met zijn door hem gekozen ministers en gekozen gemachtigden des volks, als vader en moeder in een goedgeregeld huisgezin zorgende dat de verschillende standen en richtingen elkander niet overvleugelen het oog houdende op de minderheden, die allicht in 't gedrang koxnen, dat zij niet onderdrukt wordenwakende over de nooden des volks, voor de behoeften van alle klassen en nauwkeurig toeziende dat de een niet bevoorrecht worde boven den ander. Zoo komen Vorst en volk tot zijn recht; naar beider aard, door God er in gelegd. Zoo wordt de Koningen in ons Nederland, ons geliefd Oranjehuis geöerd om Gods wille, als van Hem ons gegeven. Zóó verstond het een Willem I, alles wat hij kon doende voor het volk al werd ook hij gedwars boomd door gewestelijke en provinciale despootjes, die soms meenden dat zij sou- vereinen waren, en de Prins hun dienaar. Nu zijn we intusschen aan 't beschrijven geweest, hoe 't moest. Doch hoe is het nu Daarover een volgend maal. Q. N. Eigen Schuld. Drie vragen doet de Standaard aan het Handelsblad. Andere liberale bladen, voor zoover zij de mishandeling van den inboedel van ds. Homoet te Oldeboorn hebben wil len goedpraten, mogen deze vragen ook wel eens lezen. De Standaard geeft toe, dat de advertentie soberder had kunnen gesteld worden en dat ds. Homoet misschien wel wat in zijn karakter heeft dat prikkelt. Maar, zoo vraagt zij, is dan het geslacht, dat van de openbare school komt, zoo slecht thuis iu de Maatschappelijke en Christelijke deug den, dat het om zulk een prikkeling met moord gaat dreigen en er op slaat 2o. Mag zulk een wonde en zulk een prik met de vuist gewroken, zonderdat de politie, die te Leiderdorp in de Nieuwe kerk er zoo vlug bij was, haar plicht doe? en 3o. Toea de Joden in Rusland ver volgd wierden, hadden natuurlijk ook der Joden manieren gewond en der Joden ka rakter geprikkeld; waarom heeft men ook toen dit niet als verzachtende omstandigheid gepleit, en waarom doet men dit nu wel, nu het neerkomt op den kop der Fijnen 9 De Standaard had er nog kunnen bij voegen, dat het Handelsblad zich onlangs zeer geërgerd heeft aan het woord van een dienstrheisje«Wij verhuren niet aan Joden.» Waarom dit gezegde uitgemeten en de zonde van het Oldeboornsche grauw ver ontschuldigd Antwoordook een deel der pers lijdt aan voor- en tegeningenomenheid. Men durft niet meer wit wit en zwart zwart noemen Te Goes is Zaterdag in den ouderdom van 44jaar overleden mr. W. L. v. Voorst Vader, kantonrechter aldaar. De overledene behoorde tot de gematigd liberale partij, en was eenige malen te Goes bij de verkiezingen vosr de provinciale staten, kandidaat der liberale Goesche kiesvereeniging. Ook uit Dordrecht en Zwijndrecht is een adres ingezonden aan de Tweede Kamer tegen Vaccinedwang, bevattende 864 hand- teekeningen. Het aantal studenten aan de vier Ne- derlandsche Rijks-Universiteiten bedraagt thans 2505; Leiden heeft er 864, Utrecht 515, Groningen 428, Amsterdam (stads) 697. Te Weenen alleen zijn er driemaal zooveel. Door de Tweede Kamer is thans in de nieuwe grondwet de lijn van erfopvolging in het huis van Oranje Nassau vastgesteld aldus lo. Princes Wilhelmina en hare afstamme lingen. 2o. de zusters die baar nog mochten ge boren worden. 3o. Princes Sophie, geh. met den groothertog van Saksen en bij vooroverlijden, hare kinderen en wel a. prins Karei Augustus met 2 zoons; b. prinses Maria geh. met den hertog van Mecklenburg-Schwerin. 4o. de drie lijnen uit prinses Marianne 's Konings zuster: a. prins Albert; b. de afstammelingen van wijlen prins Alexandrine, geh. met Hendrik van Reuss. 5o. de 2 lijnin uit prins Frederik en wel a. de kin deren van prinses Louize en b. prinses Marie geh. met prins von Wied. Volgens het Handelsblad, is het Red- dingsleger, of Leger des Heils van voornemen binnen drie a vier weken een veldtocht te openen te Amsterdam. Een zaakgelastigde kwam Donderdag aan, om het bezoek voor te bereiden. Van Amsterdam zou het naar Stuttgart gaan. Uit het verslag eeuer te Vlissingen Zaterdag gehouden vergadering van de maatschappij De Schelde blijkt, dat de balans sluit met .een wintsaldo van f51,171,945. Gedurende het geheele jaar kon met 500 werklieden onafgebroken gewerkt worden. Het droogdok leverde weinig winst. Op de afdeeling havenwerken was een verlies van circa f4000. Vlissingen. In de vergadering van den gemeenteraad op jongstleden Zaterdag waren de hh. Pot, Alter en Callenfels afwezig. De heer Koppejan werd beëedigd. In het B. A. werd gekozen de heer J. Ie Sage v. Hoeve, met 11 stemmen. Benoemd tot onderwij zer op school C. de hr. J. Verhoeff van Serooskerke. Op een adres van den heer De Waal. oesterhandelaar te Bruinisse, werd besloten de voormalige marinewacht te re- staureeren. Een crediet van f196 werd toegestaan.. De gemeente-begrcoting werd vastgesteld op f 161613,645 Ned. Herv. Gem. Beroepen te 's Heerhendrikskinderen J. v. 't Hooft te Koudekerkete Schoondijke, C. J. Geertsema Beckering te Oosterzee(Friesland);te Pretoria (Trans vaal), E. A. W. Heineeken, te 'sGraven- hage, vroeger te Middelburg. - Ds. Gangel te Aalten, die brak met de Synodale Hyerarchie, is door het Prov. Kerkbestuur van Gelderland afgezet. Ds. J. Kraayenbelt Wz. te Rotterdam heeft gisteren morgen in de Zuiderkerk verklaard niet mede te kunnen of te mogen gaan met de doleerende broeders. Woensdag a. s. zal door het Classicaal Bestuur van Utrecht het rapport worden openbaar gemaakt, inzake de; beschuldiging, tegen 13 kerkeraadsleden ingebracht wegens bijwoning van het Ger.Kerkl. Congres. Onder die aangeklaagden is o. a. de heer De Wilde. De uitspraak wordt met span ning te gemoet gezien. Het Prov. Kerkbestuur van Zuid-Hol land heeft de pred. Lion Cachet en Geesink benevens alle ouderlingen en diakenen, die doleeren, ontzet van hun kerkelijke bedie ningen en ambten. Ook de kerkeraden van Nieuw Vennip, Oudewater en Maassluis hebben het Syno dale juk afgeworpen. Te Nieuw Venr.ip ging de predikant Ruisch van Duchteren, .vroeger te Wemeldinge, niet mede. Te Oudewater ging ds. Winckel wel, zijn col lega ds. Margadant niet mede. Te Maas sluis staat ds. Woudstra, die mede ging. De kerkeraad van 's Gravenhage, die ondanks de adviezen van predikanten als Moll, Brijce, en anderen, vroeger ook al eens de burgerlijke beleefdheid uit het oog Tërloor tegenover een verzoek om gebruik van de kloosterkerk tijdens den bidstond voor de Vrije Universiteit, heeft thans op 't adres van mr. L. W. C. Keuchenius, tot opzegging van de gehoorzaamheid aan de Synode, geantwoord met de aanneming van een motie om eenvoudig over te gaan tot de orde van den dag. Bruinisse. Donderdagavond 1. 1. had de aanbesteding plaats van het orgel in het kerkgebouw der Ned. Herv. Gem. alhier Aannemer werd de heer G. van Druten van Hemmen, voor f 2500 om 1 November a. s. met hst geheel gereed te zijn. De heer B. P. Hofstede te Sluis is benoemd tot hoofd der school te Hengeloo. Geslaagd te Breda voor fraaie hand, werken mej. N. A. M. v. Altena, te Rilland. Naar wij vernemen, is bij den heer Klem- kerk ter perse een niet onbelangrijke brief

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1887 | | pagina 1