GE. Is |K, DEREN, F". Cent. IGE, ken, r broekjes, [ragen, Groes. behoorende bij DE ZEEUW van Zaterdag 20 November 1886. INiÉE. WILDE. gebruik, ïodellen lenz. GOES. 5 Gekleurd. naar de aar liet op 30 X per Ons. Ingezonden Stukken. Burgerlijke Stand. OESTERBEURS. Marktbericht. Correspondentie. Laatste en Telegrafische berichten. terwijl nog van l gewenschte zaak. |ich tingen gegeven i m a c h i n e s. r Tlt 9 Goes. i D. ^♦1 BIJVOEGSEL t' 5? GOES. Buiten verantwoordelijkheid, der Redactie. CHRISTELIJK-HISTORISCH OF REVO LUTIONAIR Het is reeds verscheidene weken geleden, dat onder het opschrift Christelijk-historisch of revolutionair in «de Zeeuween inge zonden stuk stond, waarop een vervolg werd toegezegd. Een vervolg, dat nu eerst gegeven wordt, omdat allerlei drukten het schrijven er van beletten. En mogelijk zou het wel geheel vergeten zijn, indien niet door dr. Bronsveld in «de Stemmen voor waarheid en vrede,» bij vernieuwing ware ternêer geschreven, wat er behoefte en aanleiding toe gaf. Het niet houden van door ons gedane beloften teekent hij bij vernieuwing niet onduidelijk, als revolutionair. Oproermakers worden zij, die hunne beloften van gehoor zaamheid aan de reglementen der herv. kerk niet nakomen, neen, niet alleen door dr. Bronsveld, maar door duizenden en nog eens duizenden, genoemd. Hij schrijft: «Ieder leeraar en lid onzer Kerk heeft toch beloofd, de verordeningen van ons Kerkgenootschap na te komen, en die, desgevorderd, mee te zullen handhaven! Maar wat moet men dan zeggen, van mannen, die, terwijl zij deze belofte met een «Ja ik, van ganscher harte 1» luide afleggen, in hun hart reeds hebben voor genomen, die kerkelijke verordeningen met voeten te treden? Een eerlijk hart begrijpt niet, hoe men zulk eene handel wijze nog verdedigen durft. Dit onhei lig spel met ernstige beloften zal geweldig afbreuk doen aan den waarheidszin en de goede trouw onder duizenden ;n den lande. Onze kerk moet nu voor alle dingen toonen, dat zij de macht bezit, om zulke elementen uit haar boezem te verwijderen. Het oproer moet worden gefnuikt.» Zeer vele anderen nu beweren, dat de verordeningen, waarover het hier gaat, niet te houden, volstrekt niet revolutionair, maar wel christelijk-historisch moet heeten. Het meest uiteenloopende gevoelen is hier dus over. En dat niet in den kiing onzer tegenstanders; maar onder de anti-revolutio nairen zeiven. Gewis, een bedenkelijk verschijnsel. Daarom behoort ook een ieder, die ten dezen licht meent te kunnen ontsteken, zich daartoe geroepen te gevoelen. Deze quaestie toch grijpt in, in elke andere. Ze kan toegepast worden, op elk gebied van het zoo rijke leven; en is daarom niet slechts eene kerkelijke quaestie. Elk christelijk-historisch blad mag zich dientengevolge niet alleen, maar moet zich, zal het zijne roeping betrachten, hierover uitspreken. Genoemde bladen toch behooren het volk voor te lichten, bij het ontstaan van zulke diep ingrijpende vraagstukken; bij vraag stukken, die de christelijke historische be ginselen öf omkeeren, óf onaangetast laten. Van tweeën één is hier waar, en móet hier waar zijn; daar de een zegt het is christe lijk-historisch, en de ander het vlak tegen overgestelde: het is revolutionair. De christelijk-historische partij nu belijdt, ook op staatkundig terrein, dus zeker wel op kerkelijk, maar ook op elk ander gebied, «de eeuwige beginselen van Gods Woord.» Van die beginselen gaat zij uit; ja die maken haren grondslag uit, volgens art. 3 van haar program. Ze zou ook anders geen Christelijke partij kunnen of mogen heeten. En eene spiksplinternieuwe opvatting en uiteenzetting dier beginselen wil en duldt zij niet; bij de aloude wil zij zich houden, en noemde zich daarom niet alleen Christelijke, maar christelijk-hisiorische partij. Tot be slissing van het geding moeten we dus naar Gods Woord en naar de historie. In de eerste plaats echter naar de hei lige Schrift. En het is opmerkelijk, het heeft reeds zoo menig Christen getroffen, dat die Schrift ons nooit verlegen laat. Voor degenen die in de Waarheid wenschen te wandelen, heeft ze voorbeelden, leeringen ea lessen in eiken weg en in alle levensge vallen. Ja, ook in betrekking tot de onderhavige quaestie. De Wijzen uit het Oosten toch,die zooals wij weten, gekomen waren om het kind Jezus te aanbidden, hadden beloofd aan Herodes dat zij over Jeruzalem zouden wederkeeren teneinde den Koning mede te deelen wat zij van «het kindeken»; gehoord en gezien had den. Die belofte of verbintenis nu zijn zij niet nagekomen. Zij zijn alzoo niet gehoorzaam geweest aan den Koning, dus, let er wel op, aan eene in dit land door God over hen gestel de macht. (Ik vestig hierop de aandacht, omdat in de kringen van Dr. Bronsveld zoo dikwijls gezegd wordt«men moet de door God over ons gestelde machten gehoorzamen.») Deze over hen in dat land gestelde macht gehoorzaamden zij niet. Maar het is de vraag, of zij in en door het niet nakomen van hunne vrijwillig ge dane belofte, en het alzoo niet gehoorzamen van den Koning wel goed, wel naar den wil van God, hebben gedaan. Handelden zij in den geest der oproer makers en der revolutionairen, of in den geest der Christelijk-historischen, met ande re woorden, naar of tégen den wil van God Gelukkig, dat wij op deze vraag antwoord kunnen geven, en alzoo het geding kunnen beslissen, of wij, naar Gods Woord, onze beloften niet verbreken en aan over ons ge stelde machten de gehoorzaamheid ontzeg gen mogen. Dat dit mag, ja in zekere gevallen móet, blijkt hier zoo ontegenzeggelijk. Immers wat zij deden, deden zij naar aanleiding en aan de hand van Gods eigene Openbaring. Wij lezen: „En door Goddelijke Open baring vermaand zijnde in den droom, dat zij niet zonden wederkeeren tot Herodes vertrokken zij, door eenen anderen weg1, weder naar Iran land." Wat Herodes wilde en zij beloofd had den, zeide de Heere dus dat zij niet moes ten doen. De vraag was nu alzoowat zullen we Gods Woord gehoorzamen, of het woord van Herodes en het door ons aan hem gege ven woord Maar neen, dat was voor hen geene vraag dat stond aanstonds vast; daar valt zelfs geen spraak over. We lezen alleen, dat zij doen, hetgeen, waartoe God hen vermaand heeft. Dit is dus uitgemaakt, dat men, volgens Gods Woord, iemand, die zijne beloften niet nakomt en die aan over hem gestelde Machten niet gehoorzaamt, daarom nog geen oproermaker of revolutionair mag noemen. Ons recht is gegrond in de H. Schrift, wanneer wij Dr. Bronsveld en allen, die hem hierin volgen, daartoe het recht ont zeggen. Maar ons recht, om dat recht te ont zeggen, is ook gegrond in de historie. Had men in het recht daartoe niet ge loofd en dat recht niet gehandhaafd, dan ware ook de hervorming der zestiende eeuw, en evenmin onze vrijmaking van het Spaan- sche juk verkregen. Opzeggen van gehoorzaamheid aan ge stelde machten en het niet langer nakomen van gedane beloften, was toen aan de orde van den dag. Alleen zij, die het hoogste recht en de opperste macht aan God ontzeggen, kunnen hen, die doen wat de Wijzen uit het Oosten deden, voor oproermakers en revolutionairen schelden. Dat men niet in èlk geval die beloften nalaten en die gehoorzaamheid ontzeggen mag, is hier buiten geschildewijl dit nie mand beweert. (Slot volgt.) Middelburg, 17 Nov. A. LITTOOIJ. Mijnheer de Redacteur Gisteren avond trad, daartoe uitgenoodigd door de Jongelingsvereeniging «Gelijk het Mostaardzaad» te Vlissingen, alhier als spreker op Ds. Klaarhamer, predikant te een genade Montfoort, thans als zoodanig beroepen te Middelburg. Hij sprak over natuur, genade en waar heid. De eerste afdeeling maakte op mij den indruk van een niet onverdienstelijke wetenschappelijke verhandeling, genietbaar gemaakt ook voor minder ontwikkelden streng wetenschappelijk en schoon werd de tegenstelling van wat natuur is en wat wij natuur noemenhet laatste helaas door de zonde geworden tot caricatuur van wat het moest zijn. Volkomen juist sloot zich daarbij [aan het tweede gedeelte van sprekers rede over genade. Deze toch is het verordende middel om het kromme weer recht te ma ken, het gebrokene te heelen. Na korte en heldere verklaring van wat is, werd de onware voorstelling die menschen zich daarvan maken aangetoond; en kwam de spreker geleidelijk tot het derde punt waarheid. Altijd waar, in alles waar. Beter, ook bij den jongeling, een, zij het ook laakbare openhartigheid, dan huichelarij, niet om het kwade te vergoelijken, of ongestraft te la ten, maar om het even open en rond als kwaad te bestrijden en te bestraffen. De geheele rede werd door voorbeelden opgehelderd en met bewijzen uit de ervaring en de Heilige Schritt gestaafd. Resumeerende, maakte het geheel den indruk dat de spreker een leven achter zich heeft, rijk aan ondervinding die niet te loor is gegaan, en dat hij in de school der ervaring bij het licht van Gods Woord geleerd, recht had den jongelingen toe te roepen: Aanvaardt dankbaar raad en onderricht van menschen maar laat u bovenal leiden door Gods Woord, ondanks goed gerucht en kwaad gerucht dat daardoor over u moge komen. De zaal had wel wat voller kunnen zijn. Indien ook ik den jongelingen een raad mocht geven, zou het deze zijn «heft geen entree,» het ergert velen, en werpt geen stoffelijke winst af. üw bestendige lezer. Vlissingen, 17 November 1886. Van 15 tot 19 November, 1886. Goes. OndertrouwdCornelis de Bad 26 j. jm. van Wilhelminadorp met Joh. Corn. Moerman 25 j. jd. Gehuwd Geene. Geboren Margaretha Wilhelmina Maria d. v. A. Rijk en A. M. H. C. - Stieger. Adriana Cornelia d. v. A. Reijerse cn E. J. Milhous. Johanna Christiana d. v. E. Mijns- bergen en M. Riemens. Pieternella Sara d. v. A. M. Sampon en E. M. van Liere, Jan z. v. J. Dodmond en M. Hengstmen- gel. Jan Leendert z. v. W. Droogers en A. Gerritse. Overleden Mathijs 10 m. z. v. C. van Fraassen en C. Slimmens. Pieternella Jo hanna 4 m. d. v. IC. Scheffers en C. Holle mans. Johannes 2 j. z. v. E. Tïlroe en M. Geluk.Hendrika Adriana 9 j. d. v. k. Vermeule en A. de Vos. Johannes Carolus 1 jr., z v. S. A M. van den Wijngaar den en J. IC. Willemse. Van 15 18 Nov. '86. Middelburg. OndertrouwdGeene. Getrouwd: H. J. Balfoort. j.m. 26 j. met M. A. N. Jacobse Boudewijnse, jd. 23 j. J. J. Beenhackker jm. 29 j.met A. C, Boutens, jd, 22 j. Bevallen: J. van Helleman geb. Melse, d. IC, van Riel, geb. Broeke, d. W. C. M. Geldof geb. de Jong, z P. A. Entinck, geb. Melis, z. Overleden, P. J. van Puffelen, 58 j. man van A. Gernler, L. Labruijere 84 j. d. J. P. E. Denevers 1 m. z. C. van Tatenhove, 5 w. d. Per Telegraaf. Ierseke, 19 Nov. 1886. De markt was tamelijk goed bezocht. Er was veel aanbod. Enkele partijen 2e soort uit de bakken werden verkocht van f2,15 tot f3,15 de 1000. Middelburg, 18 November 1886. De aanvoeren waren vrij ruim, en vol doende voor de bestaande vraag. Tarwe werd in pu'ke soort f6,75 a f7, betaald, voorts f6,25 a f6,50. naar kwaliteit. Rogge f 5,50. Wintergerst f5. Zomergerst komt meest in bruine kleur ter marktdaarvoor werd betaald 14 A t 4,25. voor f4,40 a f4,50. Haver f3,00 a f3,50. Paardeboonen f 6. Platteboonen niet ter markt. Bruineboonen 25 ets. lager van f 9,75 tot f 9,85 werden dezelfde verhandeld. Witteboonen zijn weder 25 ets. lager te noteeren, puike harde soort werd tot f8.75 genomen. Groene kookerwten f8,75 h f9,25. Mestingerwten' f7, Zaden zonder handel. Versche boter f 1,18af 1,22 per kilo. Eieren f6,00 per 100 stuks. Goes, den 16 November 1886. Er was ruimer aanvoer van Tarwe en Gerst die even als alle Art. zeer langzaam vorige prijzen opbrachtener bleef zelfs nog veel onverkocht. Jarige Tarwe fa fNieuwe Tarwe f6,50 a f7,00 Rogge f5,00 a f5,20 Winter Gerst f4,60 a f4,80 Zomer Gerst f4,25 a f4,60 Haver f 2,50 d f3,10 Bruine Boonen f9.50 a flO,Paardenboonen f5,40 a f5,50 Koolzaad fa f Groene Erwten 18,25 a f9.00. Boter f 0.55 a f 0,60. Eieren f 1,30 af 1,40 Ongeveer 250 stuks hoornvee waren aan de lijnde handel was weiier niet levendig. OOSTBURG. 17 November 1886. Markt zeer flauw gestemddoor het slech te weder werd er weinig gekocht. Gerst willig. Jarige tarwe tot f8,00. Nieuwe f6,50 tot f7,25. Winter Gerst f 4,60 tot f5,00. Zomer f4,30 tot f4,60. Rogge f5,25 tot f5,50. Erwten f 7 tot f 8, kook tot f9. Haver f6,00 a f7,00 per 100 kilo. Paardeboonen 6,00 tot 6,50 p. H. L. Vele Ingezonden Stukken ook de Haagsche Schets wachten op plaatsruimte. TWEEDE KAMER. Per Telegraaf. Na aanneming van het amendement van de heeren v. d. Loeff, Schaepman, Roose boom en Van Dedem, is het Indische spoor- wegontwerp aangenomen, zoodat de ljjn nu zal worden aangelegd van Tjilatjap naar Warong-bedrag. De lijn zal 4Va 5 miljoen kosten. De beide wetten op de middelen worden aangenomen na eene korte gedach- tenwisseling over sommige belastingen op cultures. De uitzonderingswetten van heffing van plaatselijke accijnsen wordt aangenomen voor de navolgende plaatsenHellevoetsluis. Mid delburg, Vlieland, Helder, Urk en Terschel ling. Maandag voortzetting. Dinsdag zal het sectie-sndetzoek plaats hebben over het suikervoorstel van den heer Dedem. De Besturen der Chr. School en der Chr. bewaarschool alhier zijn door den Bur gemeester uitgenoodigd met het oog op de mazelen-epidemie hunne scholen te sluiten. Snelpersdruk G. M. Klemkerk Goes.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1886 | | pagina 5