NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. CMRISTELIJK- HISTORISCH 1886. No. II. Zaterdag 6 November. Eerste Jaargang. VERSCHIJNT G. M. Klemkerk, te Goes F. P. D'huy, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIES: Buitenland. Binnenland. elken MAANDAG- en VR IJ DAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. f0,65 Enkele nommers-0,0272 UITGAVE VAN EN van 1 5 regels 25 cent. iedere regel meer 5 cent; Familieberichten van I 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Niet lachen. Als wij aan de ontzaglijke sommen den ken, die b. v. voor Onderwijs, Atchin en andere zaken door de Regeering worden uitgegeven, dan worden wij wel eens ontstemd. Maar dat ook hier geldt, dat de groote uitgaven geduld worden, terwijl op kinder achtige wijze de kleine uitgaafjes worden beknibbeld, blijkt uit een schrijven van den minister van oorlog. Daarin toch staat, dat de medieijnflesch- jes, door de zieke soldaten en officieren van wege de hospitalen gebruikt, het eigen dom van het Rijk zijn en dus teruggegeven moeten worden. Zulk eene zuinigheid in het kleine, waar in het groote zooveel wordtuitgegeven hoe prijzenswaardig in elk ander gevai schijnt bespottelijk. Zondagswet. Wij geven hier den verkorten inhoud vnn de Zondagswet, die aan de Tweede Kamer ter goedkeuring is voorgedragen. Art. i. Alle arbeid of bedrijf, die van den openbaren weg gezien of gehoord kan worden, is verboden. Art. 2. Boodschappen, «taldiensten, werk zaamheden in of voor een hotel, bieihuis, opentatel, bezorgen van levensunddelen, ziekenverpleging, baden, verzorging van dieren, personen- en goederenvervoer, gods dienst-werkzaamheden en alle arbeid, die de Wet op Zondag vordert, zijn niet ver boden. Art. 3 en 4. Van de verbodsbepalingen onder Art. I kan met schriftelijke toestem ming van minister of burgemeester vrijstel ling gegeven worden. Art. 5. Verkoopingen, aanbestedingen, enz. op Zondag zijn verboden. Art. 6. Eet- en drinkwaren mogen op Zondag uitgestald of langs den weg gevent worden, maar andere waren niet. Art. 7. Vóór de laatste avond-godsdienst- oetening mogen op Zondag geene spelen of openbare vermakelijkheden plaatshebben, binnen den afstand van 200 Meter van de plaats der godsdienstoefening. Art. 8. Vóór 12 uren 's middags geen drank, bij hoeveelheden minder dan 2 liter te leveren. Art. 9. Straf op overtreding is 25 gul den boete, hoogstens 6 dagen tuchthuisstraf. Art. 10. Die straf geldt ook voor hem, die eenige overtreding in zijne fabriek of werkplaats toelaat. Art, 11. Bij brand, watersnood, enz. is de arbeid niet verboden. Niet vleiend. Een liberaal, blijkbaar niet al te voor zichtig Delftsch blad, dat zich De Opmerker noemt, wijst op de verlaging der onderwij- zers-tractementen. «Die verlaging (zegt het blad) schept een geestelijk proletariaat, (dat wil zeggeneen klasse van knappe mannen uit de lagere klasse, Red.) welks ontevre denheid voor de maatschappij heel wat ge vaarlijker is dan die van onontwikkelden. Dit mogen de clericale zuinigheids-predikers wel eens bedenken.» Wie ijst niet bij zulk eene voorspelling? De openbare onderwijzers, eerst voorgesteld als neutrale mannendie zich opofferen voor opvoeding en wetenschap; enz. thans als toekomstige sociaal-democraten 1 Der liberalisten uitstekende verkiezings agenten reeds neigende naar het socialisme, ja zelfs tot bedenkelijke oppositie in staat, slechts wachtend op eene tractements-ver- laging hier en daar, op grond van de veel heid der sollicitanten. Gelukkig dat menigeen van de onderwijzers een beteren dunk heeft, dan deze onhandige vriend schijnt te bezitten. Bulgarije in last De Russische oorlogscheepjes, die te Varna klaar liggen om Kaulbars in zijne tergende eischen aan de Bulgaarsche regeering des gevraagd te steunen, hebben 400 soldaten aan boord. De Bulgaren vreezen dat dit het begin is der gehate Russische bezetting. Dat zij daartegen opzien, evenals onze voor ouders in den Spaanschen en in den Franschen tijd, en evenals de Atsjineezen in den Nederlandschen tijd, wie zal het wraken? Al wat een volk heeft zal het geven voor zjjne onafhankelijkheid. De Bu' gaarsche regeering, ten einde raad, denkt at te treden. Kaulbars. Deze zotte Rus gaat voort de Bulgaren te negeren. Hij heeft gedreigd met zijne vrienden te zullen vertrekken, als de Russisch-gezinde Bulgaren beleedigd worden. Als een straatjongen tart deze staatsman het machtelooze volk, ofzjj hem eens wilden beleed igen. Hoe hij lachen zou dan te kunnen vertrekken. Maar de Bulgaar, hoe gaarne hij den Beer zag opstappen, weet heel goed dat dan ook de bezetting komt. En die tracht hij door allerlei zoete brieven zoo lang mogelijk van zich af te houden. De gemeenteraad van Sofia heeft een Rus altijd volgens Kaulbars beleedigd en nu eischt deze voldoening. En verbeeldt u nu eens, deze Rus is een door de Russische regeering uit Rusland verdreven nihilist! Is dit nu geen stok zoeken om den hond te slaan 1 De cholera. Dat de Heere met Zijne oordeelen in Europa is, is bekend. Vooral Hongarije blijft nog altijd het zwaar beproefde land der cholera, ofschoon in afnemende mate. Ook te Weenen kwam reeds een geval voor met doodelijken afloop. Te Pest blijft het er met de maatregelen voor de gezondheid nog allertreurigst uitzien. Zoo werd o. a. 's nachts door eene patrouille een groot aantal mannen, vrouwen en kinderen ontdekt, die overdag uit hunne woning, welke onbewoonbaar verklaard was, gezet waren en nu met hun armoedig huis raad om een wachtvuur zaten, dat zij wegens de koude hadden ontstoken. Niettegen staande men hen uit hunne woning had gejaagd, was er niet voor gezorgd hun ergens anders huisvesting te geven. Iets verder ontmoette de politie nog een veel treuriger tooneel. Zij zag daar hoe een aantal menschen, geheel naakt, in het drabbige maar heete afvoerwater van eene fabriek lagen met het hoofd op een steen als kussen en op die wijze half wakende den nacht doorbrachten. De patrouille liet de menschen liggen, want zij hadden het ten minste warm. Is het niet vreeselijk? Egypte. Het moet overigens gezegd worden dat de groote mogendheden van hun bezettings woede niet veel gemak hebben. De kleintjes willen niet «bezet» zijn en de grooten kibbelen er over. En het voordeel is ook niet groot. Wat Engeland b. v. met zijn bezetten (eene nieuwe naam voor in lijven) van Egypte al geleden en verloren heeft aan invloed, aan soldaten, en vooral aan zijn grooten christen-veldheer Gordon, ligt nog te versch in 't geheugen. Ook in onze dagen gaat het dit rijk niet voorspoedig. Frankrijk, ofschoon alleen staand in zijn eiscii, wil de Engelsche bezetting uit Egypte weg hebben. Turkije wenscht het mede van harte; terwijl Rusland dreigend den vinger opsteekt en niet onduidelijk te ver staan geeft, dat Engeland zijn neus uit de Bulgaarsche zaken moet houden, met het oog op Egypte. Engeland zal evenwel dit laatste land niet gemakkelijk loslaten. Het is de brug tusschen Europa en Engelsch- Indië. Het loopt met Bulgarije op een eind, doch voorloopig is dit land Engelands bliksamafleider. Moge deze donkere wolk spoedig overdrijven. Van bezettengesproken. Zoo zijn de Fransche troepen in Achter- Indië ook nog verre van veilig. In de jongste gevechten in Tonkin sneuvelden 45 Chi- neesche en 18 Fransche scherpschutters. In de Vereenigde Staten van Noord- Amerika hebben de verkiezingen plaatsge had voor de wetgevende lichamen. Van de 2 groote Staatspartijen (republikeinen en democraten) waren de laatsten sinds een paar jaren in de meerderheid. Nu zijn bij de jongste verkiezingen de democraten weder geslagen. Dus krijgt het huis der represen tanten (volksvertegenwoordigers) weer een republikeinsche meerderheid. Nu behoeft hieruit niet te volgen dat de democraten bij de presidents-keuze in 1888 niet ge lukkig kunnen zijn, aangezien deze keuze met die der volksvertegenwoordigers niets te maken heeft. Charleroi. De Belgische en Nederlandsche liberale bladen beijveren zióh den optocht van de mannen van Charleroi, die onder anderen hunne dooden gingen aanspreken, voor te stellen als een van 35000 kalme, vrome bedevaartgangers. Zij zijn uitbundig in hun lof over deze «zoete» mannen. Volgen wij nu de mededeelingen van een ooggetuige in de Etoile Beige, dan blijkt daaruit, dat zij wel zoet waren, maar toch niet zoo goedaardig, als men ze wil doen voorkomen. Men zag daar mannen met ronde mutsen, kinderen met roode sjerpen, vrouwen met roode vaandels met oproerige opschriften, als: De slaven eischen hunne rechten. De hoofdvraag was vrijlating der brandstichters van 27 Maart. Deze werden openbaar be wierookt. Een der sprekers maande tot kalmte, niet omdat het zoo hoorde, maar om de gevangenen te kunnen vrij krijgen. Er heerschte eene vroolijke stemming in den troep, waaronder er waren die met rouw kleederen en rouwvlaggen liepen. Men zong leve de sociaal-democratische republiek! Vele vrouwen, aangevoerd door een als soldaat gekleeden socialist, zongenVer trekt, het volk wil regeeren. Doch genoeg om te bewijzen dat men in België de waarheid weinig huldigt, als men daar van een vredelievenden optocht stamelt. 7, Met eene onbeschaamdheid, grenzende aan die, met welke generaal Kaulbars de Boelgaarsche bevolking op den nek trapt, gaat de Middelburgsche Courant zij die jegens kerk en godsdienst neutraal zegt te zijn te werk tegen al wat den christen heilig en dierbaar is. Schimpend zei ze Woensdag: Dat vrome Den Haag! Wat gebeurde er dan in de residentie? Er zal iets niet gebeuren, er zal eene heiligschennis worden nagelaten. Er bestaat een Fransch tooneelstuk, de Herodiade. Daarin worden Herodes en He- rodias ten tooneele gevoerd. De schrijver Massenet heeft die geschiedenis uit een oud, aan de schouwburgbezoekers vreemd boek opgediept, hij heeft zijne verbeelding laten werken, er wat moois bij verzonnen, onder anderen eene liefdesgeschiedenis van de on tuchtige vorstin met zekeren Dooper, die tegen haar leven met den koning protesteert, in den kerker wordt geworpen en onthoofd. Nu zijn er in Den Haag nog lieden, die den schouwburg-directeur hebben beduid, dat zij gemoedsbezwaren hebben tegen de vertooning van genoemd komediestuk, en de directeur heeft van de vertooning afgezien. Zie, dit ergert den schrijver in de Mid delburgsche. Hij had denkelijk een retourtje naar Den Haag willen nemen om de ver tooning te zien. Hij had zich wellicht willen verkneukelen in 't genot den grooten man, die vorst en onderdaan op bij lange na niet vleienden toon de waarheid dorst zeggen, daar als een tooneelheld te zien voorgesteld. Dat genot ontgaat den courantenschrijver en zijn kornuiten, Dat vrome Den Haag 1 Welken naam zou Johannes gegeven heb ben aan zoo'n courantenschrijver Het woord zweeft op de lippen onzer lezers. ,7 De minister van Justitie heeft eene nieuwe Zondagswet voorgesteld. Of deze wet goed en voldoende zal wezen, laten we in 't midden. Maar 't hindert de Middelburgsche dat er eene Zondagswet in aantocht is. Zij zou maar, om in Middelburg alvast veilig te zijg, willen dat de regeling der Zondagsviering werd toevertrouwd aan de zorg der gemeentebesturen«de ingezetenen zouden dus van hun gevoelen kunnen doen blijken omtrent dit punt, en die raadsleden kiezen, welke naar hunne meening, bij zulk eene regeling in hun geest zouden handelen.» De ingezetenen. Wie zijn dat? De inwoners? Of de kiezers? De helft plus een der kiezers beslist wie er raadslid zal zijn. De helft plus een der raadsleden beslist of Gods Wet zal gehandhaafd worden. Wacht even! De Gedeputeerde Staten zijn er nog, deze zouden «toch altijd dergelijke verordenin gen moeten goedkeuren.» De Gedeputeerde Staten, college voor hoo- ger beroep in zake handhaving van het gebod Gods! Veel, heel veel eer voor Gedeputeerde Staten, dat zij het plechtanker zijn van een courantenschrijver, die Johannes den Dooper zoo graag door da vingers van ko medianten zou laten beduimelen! Wat er van den Rustdag terecht komt

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1886 | | pagina 1