^proef rit IE NOOY E ZICH SCHRAP Gonzende dynamo bij Irma la Douce in de IOOO Schade door storm is nog wel te herstellen in M k Nieuwe Caravelle kreeg luchtdoop Zaterdag 1 september 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Meisje door trein gegrepen Zelf aan de slag JAAR VOOR DIEFSTAL VAN HORLOGES T Surinaamse oud-minister nu hoofdambtenaar Niets ontgaat Beppie Nooy en met de voet op de orkestbak aanschouwt zij wat haar me dewerkers doen met ,.Irma Ia Douce". Maxim Hamel met koor in de scène: „De galg wacht". „Jongens, luister nu eens even goed, die laatste scene is nog niet volmaakt. Zo af en toe roept regisseuse Beppie Nooy haar medewerkers bijeen voor een korte bespreking van het gerepeteerde. (Ingezonden mededeling) UZELF EENS g II li es e Door Manuel van Loggem A MSTERDAM Het City Theater in Amsterdam is een van ouds bekende bioscoop. Maar nu heeft het oeroude toneel wraak genomen op haar jongere zuster in de kunst. De musical beleeft een bloei en het City Theater zal in de komende maanden gastvrijheid verlenen aan die meng vorm van toneel, zang en dans, die al zo oud is als de toneelkunst zelf, maar die in de hele wereld een opvallende verjonging heeft ondergaan. Irma la Douce is in ons land al een succes geweest. Doch het Rot terdams Toneel werd Nieuw Rot terdams Toneel en de voorstellin gen konden niet worden voortgezet. Beppie Nooy zag haar kans. Zij kocht de rechten van Irma, zij nam de rol van Irma en zij ging Irma regisseren. Een koene en brutale daad voor iemand die uit het volkstoneel is voortgekomen. Maar Beppie Nooy had al bewezen een rasactrice te zijn, ie mand met aangeboren toneelinstinkt en nu bewijst zij tevens dat zij her sens en smaak genoeg heeft om een musical als Irma met vaste hand te leiden. Zij staat in de orkestbak, op het to neel. zingt haar nummers, jaagt haar medewerkers op, legt uit en prijst, buldert en inspireert iedereen. Én ie dereen is vol lof voor haar met een mengeling van genegenheid, eerbied, angst en bewondering. SPANNING Op het toneel staat een groepje jongens van de vlakte, klaar om in een lied utt te barsten. Donald Jones oefent in z'n eentje een paar danspas sen, Johnny Kraaykamp maakt gijn- tjes met iemand achter de coulissen en kraait als een haan, maar dan stapt Beppie Nooy het toneel op en ieder is vol gespannen aandacht. ..Jongens," zegt ze tot Lex van Wee- ren en de zijnen in de orkestbak. „Zo kan het, maar een beetje zoet, hè. een viooltje erbij." Het viooltje komt er bij. En het klinkt allemaal plotseling veel zoeter. Beppie zingt dan haar liedje, fors, canailleus. fel. Het koor van bagno boeven valt in. We gaan nu vertrekken Naar een hete hel Worden opgesloten In een kale cel. „Beppie regisseert als een gonzen de dynamo," zegt John Soer. die ach ter me in de zaal zit en wacht op zijn beurt om te repeteren. „Ze diri geert ze allemaal." Soer is een vreemde inspekteur in het stuk. „Dom maar vrolijk. Hij dwaalt maar zo'n beetje in die wereld van zware jongens en lichte meisjes rond." Johnny Kraaykamp heeft zijn num mer geëindigd. Hij speelt nog met zijn hand in het gips. Maar over twee weken kan het verband er af. „Ik dacht eerst dat ik bij een soort Rooie Sien terecht zou komen," zegt hij. „Maar het is heel anders. Ik heb nog nooit zo consequent gewerkt of zien werken. We zijn Beppie heel erg gaan waarderen. En ik heb een fijne rol die heel dicht bij mijn vak staat. Ik moet liedjes zingen en een beetje met de mensen praten. Een fijne rol." Donald Jones is ook tevreden. Hij heeft zojuist weer voor zes maanden verblijfsvergunning gekregen. Maxim Hamel komt uitgeput van het toneel af. Hij speelt de jonge student, de minnaar van Irma. „Ik was blij als een kindje met dit aanbod," zegt hij. „Ik vind het pret tig om met muziek te werken. Maar dit is anders dan toneelspelen. Het moet allemaal wat lichter en toch meer op de zaal gericht zijn. Dat heeft Beppie me allemaal geleerd. Ze heeft een enorme discipline onder ons. Ze heeft ons echt gedrild. Zo iets heb ik op het toneel nog nooit meege maakt." Als Beppie Nooy even vrij is vraag BRUMMEN (ANP) De tienjarige Willy Garrits uit Brammen is gister' middag bij het passeren van de onbe waakte overweg tegenover Huize Rhie- derstein in Brammen door een trein ge grepen en gedood. Het meisje was met haar fiets op weg van school naar huis. Ze had een goe deren trein laten passeren, maar heeft de trein uit Zutfen waarschijnlijk niet gezien. Een vriendinnetje dat bij haar achterop zat, zag de trein wel en sprong van de fiets. ik hoe ze deze opvallende ordelijk heid onder de onordelijke lieden die akteurs meestal zijn heeft weten te bereiken. „Misschien omdat ik de enige vrouw onder zoveel mannen ben," zegt ze. „Het is voor een vrouw moeilijk om mannen te regeren. Misschien heb ik me daarom extra schrap gezet. Maar het is eigenlijk ongelooflijk dat het zo prettig gaat. Er wordt van de jon gens zoveel verlangd, zingen, akteren en dansen." VERSCHIL „Is er veel verschil met de Rotter damse opvoering?" vraag ik. „Natuurlijk. Deze wordt een musi cal. De vorige was een toneelstuk met zang. Daar wil ik niks ten nadele mee zeggen, hoor. Maar wij spelen het nou eenmaal anders, zo tussen revue en blijspel in, zonder dat het een klucht wordt. Twinkelend, gezellig." Op 6 september zullen wij weten wat zij er met haar jongens van heeft gemaakt. Dan gaat de première in het City Theater. In de grootste bioscoop van Amsterdam. AMSTERDAM (ANP). degens dief stal van zevenduizend polshorloges is de 38-jarige koopman J. L., die op het Wa- terlooplein zijn waar placht te verko pen, door de Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot een jaar gevangenis straf met aftrek van het voorarrest. De officier van justitie had veertien dagen geleden dezelfde straf geëist. Wegens uitlokking van de diefstal het geven van een valse sleutel en het verstrekken van inlichtingen veroor deelde de rechtbank de 46-jarige horlo gemaker J. H. E. tot een gevangenis straf van een jaar en drie maanden met aftrek. Tegen hem had de officier anderhalf jaar gevangenisstraf met af trek geëist. De diefstal ter waarde van hon derdduizend gulden werd op 15 juli 1960 gepleegd bij een importfirma van horloges. Dat gebeurde kort nadat de horlogemaker daar als bedrijfsleider was ontslagen. Toen in oktober vorig jaar de dader van een andere horloge- diefstal werd aangehouden, kon ook de diefstal bij de importzaak worden opge lost. Van onze correspondent PARIJS De Caravelle-Horizon, de nieuwe ver.sie van het Franse verkeers vliegtuig voor middenafstanden, heeft gisteren te Toulouse zijn luchtdoop on dergaan. De Caravelle-Horizon is eerder een perfectionering van de bestaande Cara velle dan een nieuw type vliegtuig. Dank zij de vervanging van de Rolls Royce-motoren door Amerikaanse Ge neral Electric-motoren is de stuwkracht met 2300 kilo toegenomen, waardoor de kruissnelheid tot 860 km en de actie radius tot 2500 km konden worden op gevoerd. Het vliegtuig zelf is twee ton zwaarder geworden en weegt nu 52 ton. Er kunnen nu in plaats van tachtig 89 passagiers worden vervoerd, en ook meer bagage. In plaats van een lan dingsbaan van 1700 meter kan deze nieuwe Caravelle met een baan van 1370 meter volstaan. De gewone Caravelle is op het ogen blik bij twintig luchtvaartmaatschappij en van negentien landen in gebruik. Er zijn er nu 124 in de lucht er er zijn er nog 1'51 in aanbouw. De K.L.M. is een van de weinige Europese maatschap pijen, die geen Caravelles bezitten. De zesjarige J. G. M. Scholte uit Mus- selkanaal is daar gisteren met zijn fiets in het water gereden en verdronken. MONICA VITTI: STER Monica Vitti de anti-ster, uitverko ren instrument van Antonioni, de groot ste Italiaanse regis seur van onze tijd. Monica Vitti beroemd door drie films dank zij hem, die zij „de meester" noemt en aan wie zij toebehoort. Monica Vitti onuitputtelijke bron van expressies, van ingetoomde gebaren en bewegingen waarmee zij geeste lijke sferen concre tiseert. VAN ÉÉN REGISSEUR -Jij CTORM en regen hebben in het afgelopen weekeind veel kwaad gedaan. De storm heeft de rozen- takken door elkaar en tegen el kaar geslagen en de zo rijk bloei ende trosrozen hebben daardoor veel geleden. Het is goed de scha de nu maar zo spoedig mogelijk te herstellen. Enkele zonnige dagen kunnen nog veel goedmaken. Alle half beschadigde bloemen die u misschien aanvankelijk nog heeft laten zitten kan u nu veel beter ook verwijderen waardoor nieuwe knoppen meer ruimte krijgen. Als u de hoogop groeiende dahlia's voldoende heeft gebonden, zijn er nu volop bloemen. Zij houden van een natte grond en niet al te warm weer. Wilt u echter grote bloemen hebben dan moet u de planten regelmatig pluizen: De zijknopjes moeten dan van de hoofdstengel verwijderd wor den. Men laat dus maar één bloem op één stengel komen en u zult eens zien welke goede resultaten daarmee zijn te bereiken. Hier en daar komt PARAMARIBO (ANP) De oud-mi- nister van justitie en politie in Surina me H. Shrimisier is met ingang van 30 augustus, afgelopen donderdag, be noemd tot hoofdambtenaar ter beschik king van de minister van justitie en po litie. Met ingang van diezelfde datum was hem ontslag verleend als minister. De heer Shrimisier trad af na een pro ces te hebben verloren, dat de rijsthan- delaar Carlos Thomas tegen hem had aangespannen. Een telegram van minis ter Shrimisier zou ertoe hebben geleid, dat de levering van tienduizend ton on gepelde rijst aan Venezuela niet aan de handelaar werd gegund. Een belangrijk punt in de aanklacht was Shrimisiers lidmaatschap van de •Verenigde Hindostaanse Partij. De frac tievoorzitter van deze partij in de Suri naamse Staten was een concurrent van de heer Thomas. DE NATUUR IN EN OM UW HUIS &OILST3ES VITSTBOOIBN OVSS uer cnas Sneeuwklokjes kan men nu bestellen. Ze zijn vooral geschikt voor de kleine tuintjes en zullen in het gras ook wel voldoen. Dan dient men de kleine bol letjes over het grastapijt uit te strooien. Op de plaats waar ze dan terecht komen, kunnen ze ook gepoot worden. De bol letjes kunnen op een diepte van onge veer zeven centimeter komen. Vroeg in het voorjaar als het eerste gras gemaaid wordt zal men het nog groene loof wel moeten sparen! Sneeuwklokjes kunnen ook prima aan de voet van een hoog opgaande boom of van een heester gepoot worden. In ieder geval op een plaats, waar 's zomers geen andere planten gepoot worden, zodat ze rustig in de grond kunnen blijven zitten. De bolletjes rusten 's zomers graag in een koele bodem. Dahlia's kan men nu volop uit eigen tuin snijden. Dat doet men of vroeg in de morgen of tegen de avond. In geen geval midden overdag in de felle zon de bloemen zouden anders slap gaan hangen. Indien snijbloemenvoedsel in het. water wordt opgelost zal dat de levensduur van de dahlia zeker ten goede komen. ook nog luis in de dahlia's voor. De zaadhandel heeft er een prima mid del voor. Als u in juli muurbloemen heeft ge zaaid zullen ze nu verplant moeten worden, want zij kunnen niet op het zaadbedje blijven staan. Ze moeten op een apart bedje verspeend of ver plant worden. Neem ze daarvoor voorzichtig uit het zaadbed op en ver plaats ze op een onderlinge afstand van ongeveer vijftien centimeter. Laat in de herfst kunnen ze dan nog op de voor hen bestemde plaats in de border worden gepoot. Ze moeten dan wel een zonnig plekje hebben. Kleur in uw tuin AUes is in de natuur nog steeds aan de late kant. Zodoende staan de mooie herfst bloemen nu nog in voile fleur en .vele andere zo merbloemen die in meer normale zomers al weer lang waren uitge bloeid pronken nu nog volop. Als men lege plekjes in de tuin heeft kunt u die nu nog beplanten met rijk bloeiende knolbego nia's. Deze zijn in diverse kleuren te bestellen. Ze bloeien nog door totdat de vorst er een eind aan maakt en laten we hopen dat dit moment nog ver weg ligt. Knolbegonia's kunnen best de vol le zon verdragen. Ze groeien alleen goed in een luchtige grondsoort en daarom zult u eerst wat turfmolm en oude goed verteerde mest door de bovengrond moeten roeren. In de moestuin is er nu ook nog volop werk; de andijvie die men al eerder heeft gepoot, moet nu een lichte overbemesting hebben. De be kende korrelmest kunt u voor dit doel gebruiken en per tien vierkante meter is ongeveer drie honderd gram nodig. Dit over enkele weken nog eens herhalen. Ook de boerenkool die u gepoot heeft en die nu doorgroeit kan er behoefte aan hebben. Als u volgend voorzomer volop ra barber uit eigen tuin wilt oogsten, moeten de planten nu worden besteld. De soort Paragon is heel goed, die is niet zo zuur en de vrouw heeft er dus niet zo veel suiker in te doen. Rabarber verlangt een zeer voedza me en goed vochtopgevende grond soort en u moet dus een flinke laag oude mest door de grond been spit ten. Hyacinthen Het is nu de goede tijd de bloem bollen voor het vervroegen in huis te bestellen en doe dat vooral bij een solide firma. Hyacinthen die u op wa ter wil kweken moeten een speciale behandeling hebben ondergaan en vooral als ze tegen Kerstmis en Nieuwjaar in bloei moeten staan zult u dus geprepareerde bollen moeten bestellen. Natuurlijk kunnen vroeg- bloeiende soorten Hyacinthen ook in potten met aarde tot vervroegde bloei gekweekt worden. Het is een leuke cultuur en als het goed doet en niet te laat begint kunt u er mooie resultaten mee bereiken. Zet de gla zen met de -bollen in een donkere en niet te warme kamerkast, koe] en vorstvrij. De wortels moeten in het water langzaam tot ontwikkeling kun nen komen. door Anthony Bosman TJET IS bijna verschrikkelijk om personen te vertolken, die' niets i mogen zeggen, niets doen, maar heel weinig uitdrukken, alleen denken. Men moet alleen denken en alles moet te lezen zijn in een blik. Toch wordt de expressie bereikt", zegt Monica Vitti, de ster van Antonioni in drie opeenvolgende films. Hitchcock heeft tot vreugde van de verheerlijkers van de alleen heerschappij van de regisseur, het geen automatisch een denigratie van de spelers inhoudt, eens ge zegd: „Acteurs zijn vee. Ik drijf ze in een film naar het einde zoals de cowboys een kudde naar de ranch". Nog nimmer echter is de heerschappij van de regisseur zo absoluut geweest als bij de twee vooraanstaandste filmkunstenaars van de laatste jaren: Michelangelo Antonioni en Alain Resnais. Hun actrices en acteurs zijn niet alleen instrumenten maar meer nog klankborden. Zij worden niet slechts bespeeld, doch resonneren heel het gamma van moeilijk tot klinken te brengen intenties. Zowel Antonioni als Resnais zijn in hun laatste films resp. l'Eclisse en l'Année dernière a Marienbad, gekomen tot een uiterste verfijning van menselijke zielsbetrekkingen. De dramatische handeling is verdrongen door een reeks psychische sferen, die om standig worden opgeroepen uit ge baren en bewegingen die nauwe lijks handeling zijn en eerder rei ken tot de geabstraheerde expres sie van het innerlijk gebeuren. Vandaar de noodkreet van Moni ca Vitti na een dag van opnamen, die uitsluitend bestonden uit negen tot veertien maal herhalen van praktisch „stomme" taferelen Antonioni was op de set gekomen en had zich zoals gewoonlijk een half uur afgezonderd om in vol komen concentratie over het ver loop van de scènes te beslissen. Hij werkt met slechts een fractie van een draaiboek en heeft lange voor bereidingen nodig om tot zijn hech te en in alle details verzorgde beel den te komen. De taferelen krijgen pas vorm als hij eraan bezig is. De personen zijn neergezet, de belichting is ge regeld. Antonioni beschouwt het beeld door de camera. Dan kunnen de spelers hun gang gaan. Niet vrij uit, doch tot in essentie onderwe zen over wat zij moeten overbren gen. Geen woord Dit keer het is voor de film „l'Eclisse" moet het geestelijk verband tussen Monica Vitti en de kamer van haar geliefde worden geconcretiseerd, of liever het gees telijk antagonisme, want Monica staat op het punt een eind te ma ken aan de dood geworden liefde. Geen woord zegt zij. De strijd moet worden afgelezen uit haar schaarse bewegingen, haar blikken, uit de incongruentie van haar we zen met het interieur. Geen vee Antonioni geeft aanwijzingen, doordringt zijn spelers van zijn vi sie en laat hen deel uitmaken van allesbetekenende sfeer. Toch be schouwt hij zijn acteurs niet als „vee". Hij heeft eens gezegd: „Ac teurs zijn een heel belangrijk ele ment in de actie, maar ik moet hen geheel en al in mijn handen heb ben. Ik vertel hen zo weinig moge lijk over de karakters, die zij moe ten uitbeelden of over de scène, die zij moeten spelen. Ik probeer hen niet zozeer via hun intelligentie te registreren als via hun zenuwen en hun instincten. Ik wil eigenlijk dat zij hun „ik" verliezen, waardoor het mij mogelijk wordt vanuit het ruwe materiaal de figuren te schep pen, die ik nodig heb. Het belang rijkste is dan te kiezen en de juiste expressies bijeen te brengen." Monica Vitti is de actrice met wie Antonioni in zijn manier van film maken de meest penetrante resul taten bereikt. Meer dan enig ander voegt zij zich naar de intenties van de meester, een woord dat hier ze ker op zijn plaats is. Meer dan enig ander ook weet zü het sterkst de psychische sferen tot werkelijkheid te maken. De films l'Avventura, La notte en l'Eclisse hulden zich rondom haar blonde verschijning, haar wel sprekende ogen. Het is waar dat in La notte Jean ne Moreau de hoofdrol speelde, maar hoe goed haar vertolking ook was, pas met de verschijning van Monica Vitti als de dochter van de rijke Milanese industrieel kwam de sfeer van geestelijk geisoleerd zijn, niet uit wanhoop maar uit zelfbe wustzijn, weer op het doek dat voor de vertolkingen van Monica Vitti in zo sterke mate bepalend is. Uitverkoren De „anti-ster" heeft men haar genoemd en ook „het intelligentste instrument van de moderne filmi sche vormgeving". Het zijn kreten zonder veel betekenis. Haar uitver koren zijn door Antonioni berust op een geestelijke en emotionele band, die zich verder uitstrekt dan de filmopnamen. In feite verkeert zij in dezelfde positie als Sophia Loren, alleen is gij niet in Mexico met An tonioni getrouwd. Belangrijk is al leen dat Antonioni's ideale vertolk ster ook zijn ideale metgezel is geworden. Haar roem dankt Monica Vitti aan Antonioni, maar zelf heeft zij aan haar carrière gewerkt: eerst op het toneel in Rome, daarna voor de televisie. Op de kijkkast ontdek te Antonioni haar, niet echter a s actrice maar als stem en hij ge bruikte haar om de stem van Do rian Gray in „II Grido" na te syn chroniseren. Pas later vond de ac trice genade in zijn ogen en met „l'Avventura" begon voor Monica Vitti een nieuwe carrière. Michelangelo Antonioni: meer dan instrument.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 9