Zonder diploma geen tapkast GEEN BOOT MEER NAAR STAVEREN en geen gebakken schol! r, ZES VIKINGSCHEPEN WORDEN IN ZWEDEN UITGEGRAVEN Trekpleister voor toeristen DE „SLAPENDE VERGUNNING" WORDT DAN RUW GEWEKT UIT SCHONE GELDDROOM Rotterdam. „vijf en Geen heksentoer Verstoorde handel Papiertje VEEL BEZOEK BIJ FRANS HALS Minder kostbaar Kleintjes weg Portugal arresteert communisten De Spoorwegen zien er niets meer in en daarom gaat de telegraaf van de schepen tussen Enkhuizen en Stave- ren voorgoed op f jA „Stop" ook al zien na honderddui mensen met lede ogen aan, Van een onzer verslaggevers twintig jaar heeft mijn vader op een vergunning gewacht. Hij was natuurlijk wel kastelein in die tijd, maar hij kon zijn tapvergunning netjes pachten". Het meisje achter de oud-bruine tap kast met ouderdomsverschijnselen, zei het bitter. Op bankjes rond de toog za ten enkele be roepsbezoekers. Voor een rondje waren ze bereid ook hun mening over de voorge stelde wijziging van de drankwet kenbaar te ma ken. „Iedere wet is fout", zei een van de mannen. Deze uitspraak was de anderen te radicaal. „Wacht eens e- ven", probeerde een hoogbejaard mannetje, dat een levende re clame was voor de slagzin „Elke dag een glaasje". Zorgvuldig werden de mo- 2^AL NEDERLAND na de wijziging van de Drankwet volgebouwd worden met ca fés? Zal iedereen de behoefte gevoelen om een vergunning aan te vragen, als deze onbeperkt door de gemeenten versterkt zullen worden? De brouwerijen en de dis tillateurs geloven nog niet in een dergelijk enthousiasme. De directeur van de distil leerderij Visser en Co in Schiedam zei: „Over het algemeen richten de distillateurs geen eigen cafés op. Ik verwacht geen wijziging in deze bedrijfspolitiek". De heer C. Kodde, verkoopleider van de Oranjeboom Brouwerij in Rotterdam, zei: „Als het voorstel wet wordt, betekent dat voor ons het wegvallen van een grote rem. Tot nu toe is het bemachtigen van een vergunning voor nieuwe zaken onze grootste zorg. De wijziging van de Drankwet zal echter niet het op stapel zetten van een gigantisch programma tot uitbreiding van ons aantal cafés tengevolge hebben." De man en de vrouw achter de tapkast waren minder resoluut in het vormen van hun me ning. In de voordelen durfden zij meestal niet te geloven en de nadelen wogen zwaar. Hun mening vindt u in bijgaand artikel. gelijkheden over wogen. „Dus iedereen kan een kroeg beginnen", zei een man met peinzen de blik. Aan de prille illusie werd een einde gemaakt door de man, die tegen de wet was: „Dat krijg je er in deze ge meente toch nooit door". „Wacht nou even", kwam de oude weer tussenbeiden, „Die meneer zegt, dat je vakbekwaam moet zijn, geld en een goed lokaal moet hebben en sociaal gericht moet zijn". De laatste voorwaarde deed een plechtige stilte ontstaan, die versplin terd werd door de juffrouw achter de toog: „Neem nu mijn moeder", zei ze, „moet die nou nog een diploma gaan halen?". De oude man troostte haar: „Ze hoeft het pas over zes jaar te hebben, Alie", bemoedigde hij, „en als zij het niet kan dan doe jij het toch wel. Jij bent toch een pientere meid". vele kroegjes van Nederland is het voorstel tot wijziging van de drankwet onderwerp van diepe be schouwingen. Vakbekwaamheid? De vrouwen, die hun gouden huwelijksfeest achter de tapkast hebben gehaald, sidderen al leen al van het woord. Sociale gericht heid? Gezette mannen, die nog nooit voor een klant hun p>et hebben afge nomen, bestrijken peinzend hun grij ze of kale kruin. De politieman, die in Den Haag op de afdeling „drank" van de bijzonde re wétten zat, zei: „Er zal in het be gin weinig veranderen. De laatste ja ren zijn er al strengere eisen gesteld aan lokaliteit en mentaliteit van de vergunninghouders. De eis van vak bekwaamheid is feitelijk het enige nieuwe element, maar het voldoen daaraan zal geen heksentoer zijn." BIJ de meeste vaklieden heerste over één punt van de voorgestelde wijziging onverdeelde vreugde: de „slapende vergunningen" gaan ver dwijnen. Tot nu toe werd er in iede re gemeente met het vastgestelde aantal vergunningen druk handel ge dreven. Men kon ook proberen via de wet telijke weg aan een vergunning te ko men. De toekomstige kastelein kon dan zijn naam op een lijst laten zet ten er waren kasteleins, die nun zoons al- bij hun geboorte op de lijst lieten zetten. Zelfs een zo tijdige inschrijving ga randeerde nog helemaal niet, dat de zoon als volwassene een vergunning zou krijgen. Eerst moest er een ver gunning verlopen na twee over schrijvingen of moest door stadsuit breiding het aantal vergunningen wo-- den uitgebreid. Zelfs in grote steden konden er jaren voorbijgaan zonder dat er één vergunning werd uitgege ven. Wilde men nu een tapperij of een slijterij beginnen, terwijl men vol gens d'e lijst nog niet aan de beurt was voor een vergunning, dan kocht of pachtte men een vergunning van een houder, die zijn zaak aan kant wilde doen. Dit was in feite niét wet telijk, maar er zijn nog steed's men sen, die er een vorstelijk inkomen, aan hebben. Voor deie groep komt de wijziging, als zij wet wordt, als een mokerslag: zij worden met een pennestreek van een levenslang inkomen beroofd. Iedereen, die aan ,,de vier voorwaar den" voldoet, kan als de wet is aan genomen, een vergunning krijgen. IN de kleine zaken vindt «nen weinig mededogen met de bedreigde groep van „slapende vergunning houders": „M'n hele leven heb ik vijftig gulden per week pacht moeten beta len", zei een gedrongen kastelein. „Hoeft dat nou niet meer met die nieuwe wet?" Hij vond onze uit spraak kennelijk niet bepalend voor zo'n verstrekkende zaak en besloot zijn vreugde nog even binnen te houden. Tussen een met bordkarton afge dekt boogjesbiljart en een treurende lampekap boven een smal buffetje vonden we een man, die voor geen en kel punt van de wijziging enige geest drift wist op te brengen: hij had een eigen vergunning. Het stelsel tot nu toe gaf hem de zekerheid over het aantal concurrenten en een garantie HAARLEM De Frans Halstentoon stelling in Haarlem trekt grote stelling. Vrijdagmorgen werd de 150.000ste bezoeker geregistreerd wat een sterk toe nemend bezoek betekent sinds negen dagen geleden de 125.000ste werd geno teerd. De tentoonstelling werd op 16 juni geopend en blijft tot en met 30 sep tember. Uit het water langs het Om en Bij in Den Haag is gistermorgen het lijk opgehaald van de 79-jarige Hage naar L. Dukker. Vermoedelijk was hij 's nachts in het water gevallen. De Spaanse redering heeft gisteren in Asturië vijf mijnen weer opengesteld. Vandaag zullen nog vier mijnen worden heropend. „Vijfentwintig jaar heeft mijn vader op een vergunning genacht voor zijn oude dag, als hij zijn ver gunning zou verpachten. Dus nu ineens is dat ding niks meer waard", zei hij boos. ,,Nu kan dus iedereen een kroeg beginnen". Zorgelijk bekeek hij zijn. donkere zaak, in gedachte al bezig met mogelijkhe den om de verwachte stroom van con currenten het hoofd te kunnen bieden. TVE grote bedrijven en de concerns Cf kwamen van de voorgestelde wij zigingen nauwelijks onder de indruk. De heer Legerstee zei namens Al- bert Heyn: „Wij hebben onze Formo sa-restaurants. Als we ons ergens wil len vestigen, bieden we net zo lang tot we een vergunning te pakken heb ben. Het wordt na de wijziging wat eenvoudiger en wat minder kostbaar, maar aan ons programma zal het niets veranderen". De algemene personeelschef van Si mon de Wit, de heer F. Tilrou, zei: „We zijn in Venlo met ons eerste res taurant begonnen. Als de wijziging wet wordt, zal dit ons plan tot het op zetten van meer restaurants zeker sti muleren". Bij d'e leiding van beide concerns bestaan geen plannen om in de levensmidflelenzaken sterke drank te gaan verkopen. Vele gemeentebesturen in Nederland zullen jui chen als de wijziging wordt aanvaard en als het dan 1970 is geworden: Dan zal er een einde komen aan alle „volledige vergunnin gen". Tot nu toe zijn er in Nederland nog een aantal „volledige vergunningen": verkoop per glas en per fles in het zelfde lokaal. Deze vergunningen zijn gebonden aan het huis, niet aan de persoon. Er zijn al heel wat gemeentelijke sane ringsplannen gesneuveld, omdat een caféhouder zijn vergunning niet wilde verspelen door zijn dikwijls zeer oude pand te verlaten. Als d'e wijziging in de wet wordt opgenomen, zullen zij in 1970 moeten kiezen of zij hun volledi ge vergunning willen omzetten in een tapvergunning of in een slijtvergun- ning. NEDERLAND is geen revolutionair land en ook de wijziging van de drankwet zal daar .geen verandering in brengen. Op de lange baan zullen de heel kleine kroegjes verdwijnen. Achter d'e tapkast zal het sombere mannetje, wiens kennis niet verder reikt dam pils, een borrel en een ci troentje voor moeder-de-vrouw, wor den vervangen door vakbekwame kas teleins. „Het zal er niet minder om sma ken", zei een klant „Proost". Van onze correspondent KOPENHAGEN In een van de baaien ten westen van Kopenhagen, de Roskildefjord, is men bezig met interessante opgravingen. Het gaat hier om zes schepen die uit de Viking tijd stammen. Zij werden daar inder tijd gebruikt om vijandelijke aanvallen tegen de stad Roskilde dertig kilo meter ten westen van Kopenhagen te verhinderen. Deze vikingschepen, die een grote attractie voor de toeristen vormen, hebben gisteren bezoek gekregen van de koning van Zweden, die zelf een gewaardeerd archeoloog is. De koning en de koningin waren getuige van de berging van het vierde schip. Met gro te belangstelling nam de koning de uitgegraven schepen, die door de des kundigen uiterst voorzichtig behan deld moeten worden om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen, in ogen schouw. LISSABON (Reuter). De Portugese staatsveiligheidsdienst heeft gisteren be kend gemaakt dat 24 leden van de on dergrondse communistische partij, on der wie vier vrouwen, zijn gearres teerd. Zij zouden met vier in het bui tenland vertoevende „communistische leiders" een complot hebben gesmeed dat de omverwerping van het huidige regiem en de vestiging van een „volks republiek" ten doel had. Van onze scheepvaartredacteur „Het is hogere politiek. Zó moet je het hegrijpen. Daarmee is alles gezegd. Het wordt gewoon in andere banen geleid". Dit commentaar geeft kapitein J. Bolhuis (64) op het verzoek van de directie van de Nederlandsche Spoorwegen aan de minister van Verkeer en Waterstaat om de bootdienst EnkhuizenStaveren te mogen staken. ALS die verdwijning haar be slag krijgt, gaat een van de laatste stukjes romantiek op het IJsselmeer v'erloren. Dui zenden mensen zullen dan met weemoed denken aan een mooi reisje (als het niet al te slecht weer is geweest...) op het golven de water. Zij zien in gedachten het fraaie silhouet van Enkhuizen met de Dromedaris en de andere twee torens, de zwermen krijsende meeuwen en de vissersboten. Stel lig herinneren velen zich ook hoe lekker zij aan boord hebben gege ten. Gebakken schol op dit tra ject is er van gesmuld en de faam ervan drong door tot ver in het buitenland. Voor wie weet hoe kort nog varen het m.s. IJsselstroom met als reserveschip de Waalstroom tussen Enkhuizen en Staveren heen en weer? Zij zijn wellicht de laatste der Mo hikanen in deze dienst, die 76 jaar ■geleden werd ingesteld. Gaat er dan iets in je om als daaraan een. einde dreigt te komen? Trein halen KAPITEIN BOLHUIS: „Och, ik heb alle diensten zo'n beetje mee uitge varen." Hij bedoelt ermee, dat hij in de loop van 38 jaren varen de ophef fing heeft meegemaakt van verschei dene bootdiensten van de Reederij Koppe, sinds twintig jaar een dochter onderneming van N.S. Hij kijkt er nogal nuchter tegen aan: „De laatste jaren heb ik in de wilde vaart gezeten, overal in Duits land en België. Dat vond ik wel pret tiger dan hier, waar ik nu een dikke maand zit. Het is alle dagen hetzelf de. Je moet de trein halen, ook als het dik van mist is. Als het slecht weer is, moet je wat uitkijken, omdat anders alle mensen hardstikke ziek zijn. Maar dan haal je de trein niet." MACHINIST J. ZWAAN (63) heeft «en rijpe ervaring met deze dienst. Hij kwam er in 1915 bij als jongen van zestien jaar, als stoker. Op de stoomponten Enkhuizen en Leeuwar den heeft hij gevaren. Met die sche pen werden de goederenwagens over gezet. De Leeuwarden is later hele maal naar Trinidad verkocht. Aan de raderboten Holland en Friesland heeft meester Zwaan ook herinneringen. Toen kwam hij op de grote passa giersschepen Bosman en Van Has selt. Zijn zevende schip is nu de IJs selstroom. Hij zegt: „De prettigste tijd heeft voor mij geduurd tot 1930. Toen was er nog gezelligheid. Er was een be drijf met zestig man personeel. Dat is helemaal afgetakeld tot een man of tien." Ook over Parijs MIEESTER ZWAAN schrikt bijna bij de vraag of de schepen het vroe ger wel een-s lieten afweten: „Stoom doet het altijd, nooit moeilijkheden gehad. Wij zijn maar één keer terug gekeerd. Dat was in 1916 tijdens de watersnood, waarbij de Anna Paulow- mapolder is ondergestroomd. Het schip was net op de aanval van het MANNEN IN EN UIT DE BRANDING Machinist J. Zwaan: „Tot 1930 was er nog gezelligheid". Burgemeester T. van Hout: „Nee, dat is niet zo leuk". water. Toen heeft kapitein Alberts eieren voor zijn geld gekozen. Hij ging terug, omdat hij anders de droog te van, het Vrouwenzand was opge gaan." En als de dienst nu wordt opgehe ven? „Kijk. ze hebben in 1959 een oplos sing gevonden met dit bootje. Ik zou het wel jammer vinden als de ver binding verdwijnt. Zij is erg belang rijk voor de Friese Zuid-West hoek. Goed, er zijn over land nog twee ver bindingen. Maar ik kan over Parijs ook thuis komen, als ik maar betaal. Als je geen auto hebt, maar wel paard-en-wagen, doe je die niet van de hand. Het is beter dan lopen." Meester Zwaan zit rustig op zijn praatstoel: „De spoorwegeri hebben in zekere zin toch een dienende taak, vind ik. Wat zij op deze dienst tekort komen, zal toch niet zoveel zijn als het verlies van de K.L.M. als u me begrij.pit. Ik zie er nog van komen, dat de P.T.T. straks tegen de mensen in Staveren zegt: Kom je brieven maar in Workum halen.... Neen, ik kan me niet onttrekken aan de in druk, dat het bier systematisch wordt afgebroken." Omstanders vallen hem bij: „Ze willen hem er uit hebben" en „De mensen krijgen nu soms al bij de spoorwegen te horen, dat de boot er uit is". RESTAURATEUR W. TONKES (55) zit er wel een beetje mee. Hij pacht de zaak van de rederij en weet nog niet wat hij moet beginnen als het einde onafwendbaar blijkt: „Ophef fen kan eigenlijk niet, volgens mij. De dienst is voor het toerisme be langrijk. Alleen in juli en augustus zijn er al ongeveer vijftigduizend passa giers geweest. Per jaar wordt het dub bele aantal vervoerd". De heer Tonkes kent de dienst bijna evenlang als meester Zwaan: „Toen ik twaalf jaar was, begon ik op de raderboot Friesland als piccolo: chocolade, sigaren, sigaretten, aman delbroodjes, ijs... Daarna heb ik geva ren op de Bosman (die ligt nu in Rotterdam als opleidingsschip voor matrozen), de Van der Wijck (nu de rondvaartboot Erasmus) en de Van Hasselt, die op het ogenblik in Enk huizen ligt te verroesten. Die drie waren nieuwe schepen en voor hun tijd iets bijzonders. Er werden soms wel meer dan tweeduizend mensen per schip mee vervoerd, maar dat mocht eigenlijk niet." Hij heeft op die schepen goede zaken gedaan: „Ik had 48 plaatsen in de eetzaal. De meeste mensen namen dan een menu met gebakken schol, ook wel tarbot. Zo'n maaltijd met schol kostte voor de oorlog een rijks daalder. Ik heb nu op de IJsselstroom maar zestien plaatsen, 's Zomers zijn er wel honderd liefhebbers op een reis, maar waar moet ik ze laten? Ik ben van schol overgestapt op ge bakken paling. Dat gaat ook en ik kan ze langer bewaren". Natuurlijk zit ook restaurateur Ton kes boordevol herinneringen aan meer dan veertig jaar varen in deze dienst.: „Ik heb als jongen van dertien jaar de redding meegemaakt van de Frie se commissaris der Koningin Harinx- ma thoe Slooten. Die was met zijn boeier omgeslagen. Dertig jaar gele den ongeveer is een bankier uit Veen- dam overboord gesprongen van de Van Hasselt." Overigens: „Ik heb altijd prettig ge werkt met mijn vaste klanten. Die heb ik nu nog, vooral in de weekeinden. In de wintertijd liggen de drukste da gen tussen vrijdag en maandag". zoon Henri na een bezoek aan haar ouders in Enkhuizen: „In de laatste twaalf jaar neem ik af en toe de boot. Anders ga ik altijd met mijn man in de auto over de Afsluitdijk. Mijn ouders vooral zullen de boot erg mis sen. Het is met de bus veel duurder. Je moet bovendien wel vier keer over stappen en telkens opnieuw een kaart je kopen". Een IJ,sselmeerlood:S uit Purmer- end: „Ik breng schepies naar de over kant. Natuurlijk heb ik er strop aan als de dienst er niet meer is. Maar dan vraag ik meer, want de bus is duurder en ik ben langer onderweg". Unaniem tegen BURGEMEESTER T. VAN HOUT te Staveren: „Neen, dat is niet zo leuk. De boot is de belangrijkste ver binding van de Zuid-Westhoek met het Westen van het land. Als het aan tal passagiers is verminderd, is dat geen wonder. De dienst is nooit verbe terd, eerder verslechterd. Het komt vooral ook zo slecht uit, omdat er in de Zuid-Westhoek een zekere opleving valt te constateren. De V.V.V. is ac tiever geworden, er wordt veel aan dacht besteed aan de watersport, er komt wat industrie. Staveren krijgt een nieuwe sluis voor duizendtons- schepen. Elf gemeenten met negentig duizend inwoners in deze streek heb ben dan ook Gedeputeerde Staten meegedeeld, dat zij unaniem tegen op heffing van de bootdienst zijn". Glorietijd DE BOOTDIENST ENKHUIZEN- STAVEREN heeft inderdaad in het verleden zijn glorietijd gekeh*. In 1930 maakten 31'5.000 passagiers er ge bruik van. Het kan nu nog erg druk zijn, maar de IJsselstroom en Waal- stroom zijn ook zoveel kleiner dan hun roemruchte voorgangers. Tijdens onze reis-over-zee naar Friesland maakten driehonderd Noordhollandse schoolkin deren een uitstapje naar Gaasterland. Het schip was vol. De overige passagiers waren meren deels ook vakantiegangers. Een Gel dersman vertelde: „Ik ben met mijn gezin aan het toeren. De boot kost 1,30 enkele reis en een daalder voor een brommer. Ik vind het dat dubbel en dwars waard". De Nederlandsche Spoorwegen zien er nochtans geen brood meer in. De IJsselstroom mag een goed zeeschip zijn, naar getuigenis van de beman ning, een pronkschip is het zeker niet. Voor de bemanning is er een scha mel ijzeren hokje om te schaften. In het piepkleine buffet-annex-kombuis staan een kolenfornuis en, een twee- pits gasstel om er koffie op te zetten en de maaltijden te bereiden. Wie de ze accommodatie voor de bemanning heeft gezien, krijgt sympathie voor de weemoed van hen, die tientallen jaren het wel en wee op deze zoet geworden zee hebben meegemaakt. Toch'— wie weet? Als het lot niet kan worden ontlopen, ziet een particu lier er misschien brood in om 's zo mers toeristen te varen in de aloude dienst Enkhuizen-Staveren. Goedkoper Meestal is het winderig op zee, en reis daarom blijven de passagiers liever binnen zitten. Voor de kleintjes is de soms wat lang, ze worden wat hangerig. MEVROUW M. PUNTER-BOUSMA uit Sneek maakte de tocht naar Stave ren in gezelschap van haar driejarige Zes Cubanen zijn terechtgesteld we gens moord op leden van de militie of medeplichtigheid daaraan. Sinds Castro aan de macht kwam zijn er nu 692 men sen terechtgesteld op Cuba. De eilanden Trinidad en Tobago zijn gisternacht na 165 jaar Brits bestuur on afhankelijk geworden. Zij maken deel uit van het Britse Gemenebest. Zaterdag 1 september 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5