SELMA VAZ DIAS
EERDMANS:
NIEUWE
QUIZ
Eerste rol in moedertaal na
reeks Engelse en Franse
Uit de kerken
KAPPIE EN DE HOOGVLIEGER
is Airijö
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
TONEEL-, RADIO-, FILM- EN
TV-STER WIPT EVEN! OVER
ANGSTIG
Ochtend
Middag
Avond
Ochtend
Middag
Avond
Middag
Avond
kritisch
bekeken 1
Pruis hield naam hoog
■iiiiiiiiraraiiiiiiiffl
0ERM
1
Johnny
Hart
'ft
ié.
1
De
m
opxienbarende
Ui
experimenten
B
van
student
Tijloos
EEN T**1
TATIE/
Malse maatjeszure haring gebakken haring
WERVELSTORM IN
AMERIKA
Donderdag 30 augustus 1962
Van een onzer verslaggevers
A MSTERDAM Het eerste toneelstuk in het nieuwe televisieseizoen,
„De Schaduw van Mart", knapt bijna uit de bijzonderheden. De En
gelse West End-actrice Selma Vaz Dias die de strenge en geteisterde
moeder Angelica speelt is Nederlandse van geboorte, Zwitserse van natio
naliteit, sinds haar tiende jaar in Engeland, voor het eerst in ons land en
voor het eerst speelt zij ook in de Nederlandse taal.
De werkelijkheid is dikwijls fantas
tischer dan het geromantiseerde leven.
In het Zweedse stuk van de hier vrij
wel onbekende Stig Dagermann verbest
Angelica haar zoon in het ondergrond
se verzet tegen de overweldiger. Me
vrouw Vaz Dias verloor in 1943 haar eni
ge broer, in ons land gefusilleerd door
de Duitsers. De laatste wortel die haar
aan onze bodem bond was wreed afge
hakt.
„Maar wat nooit kan worden afge
hakt". bespiegelt mevrouw Vaz Dias
haar bewogen leven, „waren de eerste
tien jaar in Nederland. Zo iets houd je
vast, koester je. Toch wordt er zelden
Nederlands gesproken, het Engels is in
mijn bloed gaan zitten".
Maar hoe moet dat nu met dit tele
visiestuk in onze taal? Wel, er is op een
enkel grammaticaal slippertje na tij
dens het gesprek weinig van te merken,
dat het Engels haar lijftaai is gewor
den. Het scherp gelijnde karakteristieke
gezicht kijkt wel af en toe vragend bij
leggen en liggen en lacht blij als het
goed is.
,;Ik was vreselijk angstig in het begin
met zo weinig repetities voor de boeg
en zoveel tekst, maar aan de andere
kant kreeg ik zo'n flatteuze uitnodi
ging van de Vara-regisseur Theun Lam-
mertse, dat ik er de angst graag voor
over heb". Het zal met die angst wel
los lopen.
Mevrouw Vaz Dias heeft een lange
toneelcarrière achter zich, zij speelde
met vrijwel alle groten samen als John
Gielgud, Alec Guinness, Michael Red
grave, Moira Shearer, acteert in grote
radio- en televisieseries zoals Mrs. Da
le's Diary, zat in films van Hitchcock,
bereikte een top in de film „The Singer
not the song".
Zij lanceerde in het Londense Royal
Court Theatre de Parijse podiumbe
stormer Jean Genét met diens Le Bal-
con urmde net zo lang tot zij Hugo
Claus' „Bruid in de morgen" vertaald
en bewerkt aan het Londense publiek
kon tonen („het werd een reuze teleur
stelling omdat de Engelsen gehinderd
werden door de incest-strekking".) Zij
speelde hoofdrollen in stukken van
Ionesco (in de Franse taal) o.a.
„Jacques", en schiep voor Engeland de
monoloogvorm een in 1956 nog onbe
kende en matig gewaardeerde toneel
vorm, maar later alom nagevolgd
waarvoor zij werken van Jeane Rhys
koos. Een filmscenario van haar hand
staat op stapel.
Daar tussendoor geeft mevrouw Vaz
Dias, wonderlijk maar waar, spraakles
aan de Guild Hall School of Music and
Drama. Maar ook verschenen haar
vertalingen van eigentijdse dichters
als Nooteboom en Andreus en
bewerkte zij vele stukken voor radio-
en televisie.
Haar veelzijdig talent staat vanavond
samen met dat van Henk van Ulsen cen
traal in een veeleisend stuk, waarvan
het gegeven zich in ieder gezin zou kun
nen afspelen en zich ook wellicht af
speelt.
De schrijver benam zich op jeugdige
leeftijd het leven toen zijn geestelijke
nooduitgangen stuk voor stuk gesloten
bleken. In „De schaduw van Maj-t" leg
de Dagermann een goed deel van zich
zelf: een moeder raakt verstrikt in de
nagedachtenis aan haar gefusilleerde
zoon Martin en overidealiseert hem dus
danig dat haar rantsoen liefde snel uit
put.
Voor haar tweede zoon Gabriël blijft
niets over. Door dingen na te laten en
de veel zwakkere Gabriël op alle mo
gelijke en onmogelijke manieren te
kwetsen, dwingt de moeder hem tot een
gewelddadige bevrijding uit de ban van
het voorbije.
Thérèse wordt gespeeld door Yoka
Berretty, Victor door Cor van Rijn, de
decors zijn van Jan van der Does en de
vertaling-bewerking van de regisseur.
Als de uitzending klaar is, vliegt me
vrouw Vaz Dias letterlijk en figuurlijk
terug naar Londen, want de radio en de
leerlingen wachten evenals haar man, de
Londense correspondent van de Neue
Züricher.
„Maar ik kom terug", belooft zij. „Al
is het maar met de heruitzending van
het B.B.C.-televisiespel You can't win."
Selma Vaz Dias in een Londense op
voering van „Le balcon" van Jean
Genét, samen met Derry Nesbet wiens
ster met deze rol bij film en televisie
ging stijgen.
DONDERDAG 30 AUGUSTUS
[~RADIO
Hilversum I, 402 m
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Och
tendgymnastiek; 7.20 Ochtendva-
ria (gr). VPRO: 7.50 Dagopening.
AVRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Lichte
grammofoonmuziek; 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw; 9.10 De
groenteman; 9.15 Klassieke ka
mermuziek (gr)9.35 Waterstan
den; 9.40 Morgenwijding; 10.00
Arbeidsvitaminen (gr); 10.50 Voor
de kleuters; 11.00 Kookpraatje;
11.15 Radio-I'ilharmonisch orkest
en solist: Moderne muziek van
Nederlandse componisten.
12.00 Zang en piano: lichte mu
ziek; 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.33 Orgel en
saxofoon; 13.00 Nieuws; 13.15 Het
XVe C.H.I.O.te Rotterdam, repor
tage; 13.25 Beursberichten; 13.30
Licht ensemble en zangsolist;
14.00 Moderne kamermuziek; 14.40
Voor de vrouw; 15.00 Fluit en
klavecimbel: Moderne muziek;
15.30 Extra vitaminen (gr); 16.00
Literair programma; 16.30 Lichte
grammofoonmuziek voor de jeugd;
17.10 Voor de jeugd.
18.00 Nieuws; 18.15 Wereldkam
pioenschappen wielrennen te Bres
cia: 18.25 Dansorkest en zangso-
listcn: 18.55 Gesproken brief; 19.00
Carrousel, een programma dat
alle kanten opgaat; 19.55 Sport-
praatje; 20.00 Nieuws; 20.05 Ra
diokamerorkest en solist: klassie
ke en moderne muziek; 21.10 De
ballade van Tim, de Forellenvis-
,-er, hoorspel; 22.30 Nieuws; 22.40
Actualiteiten; 23.00 Sportactuali-
teiten: 23.10 Lichte orkestmuziek
(gr); 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m
KRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Klassie-
ke pianomuziek (gr); 7.45 Mor
gengebed en overweging; 8.00
Nieuws; 8.15 Lichte grammofoon
muziek: 8.50 Van en voor bejaar-
den; 9.40 Klassiek strijkkwartet
(gr). NCRV: 10.00 Grammo
foonmuziek; 10.03 Oude muziek
(gr.); 10.15 Morgendienst; 10.45
Geestelijke liederen (gr). KRO:
11.00 Voor de zieken; 11.45 Gees
telijke liederen.
12.00 Middagklok noodklok;
12.04 Populaire grammofoonmu
ziek; 12.25 Voor de boeren; 12.34
Mededelingen ten behoeve van
land- en tuinbouw; 12.38 Lichte
grammofoonmuziek; 12.50 Actua
liteiten; 13.00 Nieuws; 13.15 Aqui
Paramaribo, impressies uit het
Caraïbisch gebied; 13.20 Wereld
kampioenschappen wielrennen te
Brescia; 13.25 Licht orkest met
solisten. NCRV: 14.00 Metropole
orkest; 14.30 Klassieke en moder
ne muziek (gr); 15.30 Licht trio;
16.00 Bijbeloverdenking; 16.20 Alt
en clavecimbel; 16.40 Grammo
foonmuziek; 16.45 Voor de jeugd;
17.10 Lichte grammofoonmuziek;
17.40 Beursberichten; 17.45 Lichte
grammofoonmuziek; 17.55 Meis
jeskoor en instrumentaal kwintet.
18.15 Sportagenda; 18.20 Politie-
kapel: 19.00 Nieuws en weerbe
richten: 19.10 Gewijde muziek
(gr); 19.30 Radiokrant; 19.50 Po
litieke lezing; 20.00 Ensemble Pa
rade; 20.45 Pioniers voor Eden,
klankschets; 21.00 Muziek in mi
niatuur; 21.30 Orgelconcert; 22.00
Muziek voor miljoenen (gr); 22.30
Nieuws en S.O.S.-berichten; 22.40
Avondoverdenking; 22.55 Boekbe-
spreking; 23.00 Lichte grammo
foonmuziek; 23.20 Nobelprijswin
naars in vertaling, lezing; 23.45
Klassieke pianomuziek (gr); 23.55
—24.00 Nieuws.
TELEVISIE 1
NTS: 14.45—16.30 Eurovisie
Brescia: wereldkampioenschap
pen wielrennen op de weg.
20.00 Journaal. VARA: 20.20
Achter het nieuws: 20.35 Filmdo
cumentaire over Italië; 21.05 De
schaduw van Maro.
HILVERSUM Theo Eerdmans
brengt zaterdag 13 oktober voor het
eerst zijn nieuwe quiz voor de tele
visiecamera's. Ditmaal is het geen
hobby-quiz, zoals „Willens en we
tens", die op 15 september voor
het laatst op de beeldbuis ver
schijnt.
In elke uitzending komen zes deel
nemers voor het front, in twee groe
pen van drie. Theo Eerdmans die
voor het zesde achtereenvolgende sei
zoen weer zal worden bijgestaan
door Maud van Praag, voelt de kan
didaten in drie ronden van vragen aan
de tand over actuele onderwerpen op
het gebied van algemene ontwikke
ling, politiek, sport en cultuur.
Het> gaat. hier dus niet om special)
onderwerpen die de deelnemers al!
liefhebberij opgeven. De kandidaten
moéten op de hoogte zijn van wat er
in de wereld gebeurt.
De gegadigden voor dit nieuwe tele
visiespel, dat overigens nog geen
naam heeft, komen groepsgewijs uit
bedrijven in ons land, die zich voor
deze quiz opgeven. Het winnende drie
tal gaat over naar de volgende uit
zending, een maand later, enzovoorts,
totdat het sneuvelt tegen een slimmer
groepje.
Wat er voor prijzen zullen worden
uitgedeeld is nog niet bekend. Daar
over wordt bij de Vara nog gepraat.
De regie van de nieuwe quiz is in
handen van Ellen Blazer.
Ook de beide andere pijlers waarop
het televisie-amusement van de Vara
het komende seizoen weer zal zijn
gebouwd, Rudi Carrell en Tom Man-
ders, komen over enkele weken weer
voor de camera's. Rudi Carrells eer
ste show is te zien vrijdagavond 21
september en Tom Manders speelt za
terdag 13 oktober de hoofdrol in de
muzikale komedie ,,De drie vrijgezel
len". Hij wordt daarin bijgestaan door
Johan Boskamp en Harry Boda.
Jan Pruis, alias mr. Doodle, heeft
het gisteravond weer eens heerlijk „on
der z'n snor vandaan laten knetteren".
Dat knetteren slaat terug op zijn eerste
optreden voor de radio, waarin hij als
sprookjesverteller zijn bonte dinsdag-
avondtreinluisteraars veel plezier ver
schafte.
Jan Pruis heeft sinds dit optreden
een degelijke revue- en cabaretcarrière
opgebouwd. Voor en na de oorlog was
hij een volijverig leerling van de kunst
academie, maar na 1945 moest hij om
den brode en op aandrang van vader,
Kees Pruis, het „vak in". Hij heeft
er tot nu toe geen spijt van. Geen won
der.
Het sprookje zit Jan Pruis nog steeds
in het bloed, wat duidelijk bleek in zijn
dromen. Jammer genoeg werden deze te
veel afgestemd op het stramien van
Danny Kay in Het wonderlijke leven
van Walter Mitty. Vondsten waren er
echter weinig maar expressie, mimiek
en spel vergoedden veel. Het half uur,
dat Pruis Jr. was toegewezen, duurde
daarom veel te kort.
Met dynamische vreugde toonden,
vóór dit programma, twintig studenten
van een technische hogeschool in Haifa
folkloristische dansen. Oorspronkelijke
muziek en historisch gegroeide choreo
grafieën waren van een zuiverheid en
gratie, die boeiend en 'ontwapenend
aandeden. Israël gaf er hiermee weer
blijk van bij zijn snelle economische
groei de culturele aspecten niet te ver
geten.
Filmpjes over dieren, zoals gisteren
over de capaciteiten van de bruinvis,
hopen wij nog vaak te zien.
A.S.
RADIO
Pieter Dolk, die het oude blaasin
strument de clarino in ere heeft her
steld, is solist op het concert dat het
Radio Kamerorkest vanavond om 8.05
over Hilversum 1 geeft. Uitgevoerd
worden Haydus Symfonie in c, no. 95,
Telemanns Concert in D voor clarino
en orkest en de danssuite Saudades do
Brasil van Milhaud.
Over dezelfde zender om 11.45 op
namen van de overleden pianist Wla-
dimir Horowitz. Hij speelt werKen van
Liszt. t
De pianiste Winifred Atwell speelt
samen met het trio van Cy Bevan in
het Light programme van de B.B.C.,
om 7.31. Later op de avond via de
zelfde zender „Semprini Serenade',
waarin ook een piano van Sempri
ni de hoofdrol vervult. U hqort hem
met het Revue-orkest van de B.B.C.
onder leiding van Malcolm Lockyer
om 9.31.
TELEVISIE 1
Het tv-spel van vanavond heet,,De
schaduw van Mart" en wordt onder
regie van Theun Lammertse op het
beeldscherm gebracht (9.05). 's Mid
dags tussen 2.45 en 4.30 een reportage
van de wielerkampioenschappen, dit
maal uit Brescia.
België Vlaams: Om 2.45 de wereld
kampioenschappen wielrennen. Hoog
tepunt van het avondprogramma ls
een biografische film over de uitvin
der van de telefoon, Graham Bell
(8.30).
Duitsland: Ook om 2.45 de wieier-
reportage uit Brescia. Het verslag
duurt tot 4.30. Na het journaal van
8 uur wordt een tv-spel van Erwin
Sylvanus De vijftigste verjaardag
opgevoerd. Het spel herinnert aan de
oorlogsdagen toen een aantal solda
ten wegens desertie ter dood veroor
deeld en gevonnist werd. Eén ont
springt de dans. (8.20). Chris Howland
presenteert om 9.10 uur weer zijn
„Vorsicht Kamera!" Daarna wordt
een kleine komedie vertoond over bij
zonder vermakelijke dingen die in de
filmwereld kunnen gebeuren (9.40). Tot
besluit is er om 10.05 uur na het twee
de journaal een gesprek over buiten
landse politiek.
33
„Ik heb gedaan wat jullie van me
wilden, ik maakte de Vanryn-taal be
grijpelijk meer door geluk dan door
mijn kennis, dat geef ik grif toe.
Maar ik heb het in elk geval gedaan.
Anders zou jij nu niet hier zijn, even
min als de anderen. Afgezien van
Christensen voel ik me ook in zekere
mate verantwoordelijk voor wat hier
gebeurt, en ik ben geen korporaal die
zich laat commandaren door een ko
lonel!"
Hij was nu helemaal buiten zich
zelf van woede en dacht dat hij wel
een ietwat bespottelijk figuur moest
slaan, maar DeWitt scheen dat niet
te vinden. Die nam hem alleen maar
even heel koel en onderzoekend op.
Het gezoem van een motor werd hoor
baar en met een ruk wendde hij zich
om.
Heel laag naderde de helikopter
over de bossen in de verte. Het toe
stel landde en de piloot in dit geval
Smith kwam snel naar hen toe.
„En?" vroeg DeWitt.
Smith knikte opgewonden. „Ja, ik
heb ze gezien! Een man en een
vrouw, die in noordoostelijke richting
liepen. Vast en zeker zijn het dezelf
den die hier waren."
Een man en een vrouw Thrayn
en Aral Weer zag Fairlie het fijn-
gevormde gezicht en hoorde hij de
zilverachtige stem van die vrouw, die
eeuwen geleden tot de sterren had ge
zongen.
„Zo gauw ze me zagen zochten ze
dekking, maar ze waren net iets te-
laat", zei Smith. „Ik heb die plaats
aangetekend en toen de automatische
carteringscamera's ingeschakeld."
„De hemel zij gedankt dat er ten
minste iemand is die z'n vak ver
staat", bromde DeWitt. „Laat die
films zo gauw mogelijk ontwikkelen!"
Later, in het schip, bekeek Fairlie
samen met de anderen de luchtopna
men die nu aaneengevoegd op een ta
fel lagen een ietwat wazig pano
rama van bossen, heuvels en bergen.
Een lange, scherpe zwarte pijl was
er op getekend.
Waarheen wees die pijl? vroeg
Fairlie zich af.
Kortaf zei DeWitt: „Die Vanryns
tenminste een paar van hen be
vinden zich hier ergens. Hij tikte op
de punt van de pijl. „Die man en die
vrouw gaan te voet, dus zo ver kun
nen ze niet hier vandaan zijn."
Thomason fronste de wenkbrau
wen. „Maar op die foto's is niets te
zien dat op een stad lijkt."
„Wat alleen betekent dat die net
iets buiten het gebied ligt dat Smith
heeft gefotografeerd", zei DeWitt.
„Zo ver kan het dus niet zijn, en
we zullen die stad vinden, reken daar
op." Hij keek hen allen een ogenblik
aan. „We zullen in twee trucks gaan,
de andere twee kunnen de eerste paar
dagen met ons mee gaan om extra
brandstof te vervoeren. Raab, Fair
lie, Winstedt, Smith, Hagulian en
twee chauffeurs plus ikzelf vormen
de voorhoede. Tijdens mijn afwezig
heid voert Thomason hier het bevel."
Thomason knikte, hij scheen niet
bijster enthousiast en vroeg „Hebben
we eigenlijk wapens?"
„Ja maar verdraaid weinig!"
zei DeWitt. „En als Christensen zijn
zin had gekregen hadden we hele
maal geen wapens meegenomen.
Maar ik heb kans gezien een paar
geweren en een behoorlijke hoeveel
heid kogels aan boord te smokke
len."
Raab zei: „Mag ik misschien vra
gen wat we precies gaan doen?"
„Dat zal ik je vertellen" zei De
Witt op vlakke toon. „We gaan zoe
ken naar wat we in Gassendi heb
ben gevonden alleen naar meer. We
gaan speuren naar eventuele techno
logieën en kunstprodukten van de
Vanryns, die ons land sterk kunnen
maken tegenover onze vijanden, voor.
dat die vijanden ons vernietigen. Is
dat duidelijk genoeg?"
Ze zwegen. De Witt ging verder;
„Wij zoeken niet naar duistere we
tenschappelijke gegevens, maten van
magnetische velden, interessante geo
logische theorieën en zulk soort din
gen waarmee we een goede beurt
zouden maken bij de volgende con-
ventie van de Vereniging ter bevorde
ring der Wetenschap, maar daar is
geen haast bij."
Raab scheen niet erg onder de in
druk. Hij zef: „Maar die geweren
ik geloof dat dat niet het juiste mid
del is om iëts van anderen te horen!"
„Ja, dat weet ik verdorie zelf ook
wel", beet DeWitt. „Zoveel verstand
heb ik nu nog wel. Die geweren
en het zijn er maar een paar die
nen ter bescherming van Thomason."
Hij keek even op zijn horloge. „We
moesten maar eens aan de slag
gaan. Ik zou morgenochtend vroeg
willen vertrekken."
HOOFDSTUK 23
Al drie dagen trokken ze nu door
de bossen, en het was allemaal heel
gemakkelijk gegaan. Tè gemakkelijk,
dacht Fairlie.
De hemel was nog steeds zwaar
bewolkt. Grote dieren zagen ze niet.
Er waren maar weinig vogels en die
maakten geen geluid. Wonderlijk was
het dat er bijna geen lage struiken
groeiden tussen de boomstammen,
geen slinger- of klimplanten. Het leek
meer een uitgestrekt park.
„Je zou zeggen dat het gewone
onkruid hier nooit tot ontwikkeling is
gekomen" merkte Winstdet op.
„Dat is misschien wel uitgegroeid",
zei DeWitt.
„Wat bedoel je precies?"
„Wel, een volk dat tussen de ster
ren verkeerde zal heus wel in staat
zijn geweest hun eigen gebied schoon
te houden."
Fairlie keek eens achterom naar
de tweede truck. Daarin zaten behal
ve de chauffeur Hagulian, Smith en
Raab. Het was geen toeval, dacht
hij, dat hij en Raab niet in dezelf
de truck zaten. Hij keerde zich weer
om toen DeWitt dit zei.
Wordt vervolgd.
door
DIT IS EE KI
TEKENING VAN ONS
UlTERUiK
l&
QlWU'Nt* T-* K«iM Ti*-»!*»»
M..I U». U. S. tv. Of».
3 SI
VERMOEDEL'JK KONT DIT
JE'BEUVCHEL'JK VOOR,
MAAR JE TEKENING WA^ 20'
DOOR HET WATER. MISVORMD
DAT HU £R 20 VIT2A&- t
4«*-
t
WÊÊÊÊÊmi
(Ingezonden mededeling)
giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiniiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH
w.
0 O
i*
20. De maat had intussen geprobeerd
het spoor van Okki te volgen, maar hij
was het al gauw kwijtgeraakt. Hij stond
bevend stil op het slingerende halfduis
tere pad en luisterde naar het gedruk
te zwijgen, dat onder de strengelbosjes
heerste.
„Okki!" riep hij fluisterend. „Akelige
brasem, waar zit je?"
Maar er was geen glimp van de
scheepsjongen te ontdekken. „Zat ik
maar in Lutjewier," zuchtte de maat
dapper, en deed nog een paar weife
lende stappen.
Een vaag geritsel klonk achter hem,
en verheugd draaide de imaat zich om.
„Ben je daar eindelijk?" riep hij, maar
toen stokte zijn stem.
Een lange magere man stond ge
streng voor hem. „Wat voer jij hier
uit, zeeschuimer?" riep hij en greep
de maat bij zijn baard. „Waar ben je
geweest, wat heb je gezien, wat heb je
gehoord? Spreek!"
„BJbomen," bracht de maat sidde
rend uit.
„De scheepsmast moet je zien. en
anders niet!" siste de man, en hij trok
de maat mee. „Je gaat terug naar je
schip, of er gebeurt iets vreselijks met
je."
NEDERL. HERV. KERK.
Beroepen te Broek in Waterland
(toez.) J. J. Buskes te Etten.
GEREF. KERKEN.
Aangenomen naar Schoonhoven
Willige-Langerak E. Dijkstra te Heinen-
oord.
CHR. GEREF. KERKEN.
Bedankt voor Chatham (Ontario-Cana
da), Free Christian Reformed Churches,
M. Vlietstra te IJmuiden.
WASHINGTON (Keuter, AP) Een
wervelstorm heeft dinsdagavond de kust
plaats Cameron in de Amerikaanse
staat Louisiana geteisterd. Ten minste
drie mensen zijn om het leven gekomen.
De storm werd begeleid door zware re
genval. Er viel in zes uur bijna twee
honderd millimeter.
Cameron werd in 1957 zwaar getrof
fen door de orkaan Audrey. Die ram*
kostte vijfhonderd inwoners het levei^