SELMA VAZ DIAS EERDMANS: NIEUWE QUIZ Eerste rol in moedertaal na reeks Engelse en Franse Uit de kerken KAPPIE EN DE HOOGVLIEGER is Airijö ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 TONEEL-, RADIO-, FILM- EN TV-STER WIPT EVEN! OVER ANGSTIG Ochtend Middag Avond Ochtend Middag Avond Middag Avond kritisch bekeken 1 Pruis hield naam hoog ■iiiiiiiiraraiiiiiiiffl 0ERM 1 Johnny Hart 'ft ié. 1 De m opxienbarende Ui experimenten B van student Tijloos EEN T**1 TATIE/ Malse maatjeszure haring gebakken haring WERVELSTORM IN AMERIKA Donderdag 30 augustus 1962 Van een onzer verslaggevers A MSTERDAM Het eerste toneelstuk in het nieuwe televisieseizoen, „De Schaduw van Mart", knapt bijna uit de bijzonderheden. De En gelse West End-actrice Selma Vaz Dias die de strenge en geteisterde moeder Angelica speelt is Nederlandse van geboorte, Zwitserse van natio naliteit, sinds haar tiende jaar in Engeland, voor het eerst in ons land en voor het eerst speelt zij ook in de Nederlandse taal. De werkelijkheid is dikwijls fantas tischer dan het geromantiseerde leven. In het Zweedse stuk van de hier vrij wel onbekende Stig Dagermann verbest Angelica haar zoon in het ondergrond se verzet tegen de overweldiger. Me vrouw Vaz Dias verloor in 1943 haar eni ge broer, in ons land gefusilleerd door de Duitsers. De laatste wortel die haar aan onze bodem bond was wreed afge hakt. „Maar wat nooit kan worden afge hakt". bespiegelt mevrouw Vaz Dias haar bewogen leven, „waren de eerste tien jaar in Nederland. Zo iets houd je vast, koester je. Toch wordt er zelden Nederlands gesproken, het Engels is in mijn bloed gaan zitten". Maar hoe moet dat nu met dit tele visiestuk in onze taal? Wel, er is op een enkel grammaticaal slippertje na tij dens het gesprek weinig van te merken, dat het Engels haar lijftaai is gewor den. Het scherp gelijnde karakteristieke gezicht kijkt wel af en toe vragend bij leggen en liggen en lacht blij als het goed is. ,;Ik was vreselijk angstig in het begin met zo weinig repetities voor de boeg en zoveel tekst, maar aan de andere kant kreeg ik zo'n flatteuze uitnodi ging van de Vara-regisseur Theun Lam- mertse, dat ik er de angst graag voor over heb". Het zal met die angst wel los lopen. Mevrouw Vaz Dias heeft een lange toneelcarrière achter zich, zij speelde met vrijwel alle groten samen als John Gielgud, Alec Guinness, Michael Red grave, Moira Shearer, acteert in grote radio- en televisieseries zoals Mrs. Da le's Diary, zat in films van Hitchcock, bereikte een top in de film „The Singer not the song". Zij lanceerde in het Londense Royal Court Theatre de Parijse podiumbe stormer Jean Genét met diens Le Bal- con urmde net zo lang tot zij Hugo Claus' „Bruid in de morgen" vertaald en bewerkt aan het Londense publiek kon tonen („het werd een reuze teleur stelling omdat de Engelsen gehinderd werden door de incest-strekking".) Zij speelde hoofdrollen in stukken van Ionesco (in de Franse taal) o.a. „Jacques", en schiep voor Engeland de monoloogvorm een in 1956 nog onbe kende en matig gewaardeerde toneel vorm, maar later alom nagevolgd waarvoor zij werken van Jeane Rhys koos. Een filmscenario van haar hand staat op stapel. Daar tussendoor geeft mevrouw Vaz Dias, wonderlijk maar waar, spraakles aan de Guild Hall School of Music and Drama. Maar ook verschenen haar vertalingen van eigentijdse dichters als Nooteboom en Andreus en bewerkte zij vele stukken voor radio- en televisie. Haar veelzijdig talent staat vanavond samen met dat van Henk van Ulsen cen traal in een veeleisend stuk, waarvan het gegeven zich in ieder gezin zou kun nen afspelen en zich ook wellicht af speelt. De schrijver benam zich op jeugdige leeftijd het leven toen zijn geestelijke nooduitgangen stuk voor stuk gesloten bleken. In „De schaduw van Maj-t" leg de Dagermann een goed deel van zich zelf: een moeder raakt verstrikt in de nagedachtenis aan haar gefusilleerde zoon Martin en overidealiseert hem dus danig dat haar rantsoen liefde snel uit put. Voor haar tweede zoon Gabriël blijft niets over. Door dingen na te laten en de veel zwakkere Gabriël op alle mo gelijke en onmogelijke manieren te kwetsen, dwingt de moeder hem tot een gewelddadige bevrijding uit de ban van het voorbije. Thérèse wordt gespeeld door Yoka Berretty, Victor door Cor van Rijn, de decors zijn van Jan van der Does en de vertaling-bewerking van de regisseur. Als de uitzending klaar is, vliegt me vrouw Vaz Dias letterlijk en figuurlijk terug naar Londen, want de radio en de leerlingen wachten evenals haar man, de Londense correspondent van de Neue Züricher. „Maar ik kom terug", belooft zij. „Al is het maar met de heruitzending van het B.B.C.-televisiespel You can't win." Selma Vaz Dias in een Londense op voering van „Le balcon" van Jean Genét, samen met Derry Nesbet wiens ster met deze rol bij film en televisie ging stijgen. DONDERDAG 30 AUGUSTUS [~RADIO Hilversum I, 402 m AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Och tendgymnastiek; 7.20 Ochtendva- ria (gr). VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Lichte grammofoonmuziek; 9.00 Gym nastiek voor de vrouw; 9.10 De groenteman; 9.15 Klassieke ka mermuziek (gr)9.35 Waterstan den; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Arbeidsvitaminen (gr); 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Kookpraatje; 11.15 Radio-I'ilharmonisch orkest en solist: Moderne muziek van Nederlandse componisten. 12.00 Zang en piano: lichte mu ziek; 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.33 Orgel en saxofoon; 13.00 Nieuws; 13.15 Het XVe C.H.I.O.te Rotterdam, repor tage; 13.25 Beursberichten; 13.30 Licht ensemble en zangsolist; 14.00 Moderne kamermuziek; 14.40 Voor de vrouw; 15.00 Fluit en klavecimbel: Moderne muziek; 15.30 Extra vitaminen (gr); 16.00 Literair programma; 16.30 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd; 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws; 18.15 Wereldkam pioenschappen wielrennen te Bres cia: 18.25 Dansorkest en zangso- listcn: 18.55 Gesproken brief; 19.00 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat; 19.55 Sport- praatje; 20.00 Nieuws; 20.05 Ra diokamerorkest en solist: klassie ke en moderne muziek; 21.10 De ballade van Tim, de Forellenvis- ,-er, hoorspel; 22.30 Nieuws; 22.40 Actualiteiten; 23.00 Sportactuali- teiten: 23.10 Lichte orkestmuziek (gr); 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m KRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Klassie- ke pianomuziek (gr); 7.45 Mor gengebed en overweging; 8.00 Nieuws; 8.15 Lichte grammofoon muziek: 8.50 Van en voor bejaar- den; 9.40 Klassiek strijkkwartet (gr). NCRV: 10.00 Grammo foonmuziek; 10.03 Oude muziek (gr.); 10.15 Morgendienst; 10.45 Geestelijke liederen (gr). KRO: 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gees telijke liederen. 12.00 Middagklok noodklok; 12.04 Populaire grammofoonmu ziek; 12.25 Voor de boeren; 12.34 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw; 12.38 Lichte grammofoonmuziek; 12.50 Actua liteiten; 13.00 Nieuws; 13.15 Aqui Paramaribo, impressies uit het Caraïbisch gebied; 13.20 Wereld kampioenschappen wielrennen te Brescia; 13.25 Licht orkest met solisten. NCRV: 14.00 Metropole orkest; 14.30 Klassieke en moder ne muziek (gr); 15.30 Licht trio; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.20 Alt en clavecimbel; 16.40 Grammo foonmuziek; 16.45 Voor de jeugd; 17.10 Lichte grammofoonmuziek; 17.40 Beursberichten; 17.45 Lichte grammofoonmuziek; 17.55 Meis jeskoor en instrumentaal kwintet. 18.15 Sportagenda; 18.20 Politie- kapel: 19.00 Nieuws en weerbe richten: 19.10 Gewijde muziek (gr); 19.30 Radiokrant; 19.50 Po litieke lezing; 20.00 Ensemble Pa rade; 20.45 Pioniers voor Eden, klankschets; 21.00 Muziek in mi niatuur; 21.30 Orgelconcert; 22.00 Muziek voor miljoenen (gr); 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten; 22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbe- spreking; 23.00 Lichte grammo foonmuziek; 23.20 Nobelprijswin naars in vertaling, lezing; 23.45 Klassieke pianomuziek (gr); 23.55 —24.00 Nieuws. TELEVISIE 1 NTS: 14.45—16.30 Eurovisie Brescia: wereldkampioenschap pen wielrennen op de weg. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws: 20.35 Filmdo cumentaire over Italië; 21.05 De schaduw van Maro. HILVERSUM Theo Eerdmans brengt zaterdag 13 oktober voor het eerst zijn nieuwe quiz voor de tele visiecamera's. Ditmaal is het geen hobby-quiz, zoals „Willens en we tens", die op 15 september voor het laatst op de beeldbuis ver schijnt. In elke uitzending komen zes deel nemers voor het front, in twee groe pen van drie. Theo Eerdmans die voor het zesde achtereenvolgende sei zoen weer zal worden bijgestaan door Maud van Praag, voelt de kan didaten in drie ronden van vragen aan de tand over actuele onderwerpen op het gebied van algemene ontwikke ling, politiek, sport en cultuur. Het> gaat. hier dus niet om special) onderwerpen die de deelnemers al! liefhebberij opgeven. De kandidaten moéten op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt. De gegadigden voor dit nieuwe tele visiespel, dat overigens nog geen naam heeft, komen groepsgewijs uit bedrijven in ons land, die zich voor deze quiz opgeven. Het winnende drie tal gaat over naar de volgende uit zending, een maand later, enzovoorts, totdat het sneuvelt tegen een slimmer groepje. Wat er voor prijzen zullen worden uitgedeeld is nog niet bekend. Daar over wordt bij de Vara nog gepraat. De regie van de nieuwe quiz is in handen van Ellen Blazer. Ook de beide andere pijlers waarop het televisie-amusement van de Vara het komende seizoen weer zal zijn gebouwd, Rudi Carrell en Tom Man- ders, komen over enkele weken weer voor de camera's. Rudi Carrells eer ste show is te zien vrijdagavond 21 september en Tom Manders speelt za terdag 13 oktober de hoofdrol in de muzikale komedie ,,De drie vrijgezel len". Hij wordt daarin bijgestaan door Johan Boskamp en Harry Boda. Jan Pruis, alias mr. Doodle, heeft het gisteravond weer eens heerlijk „on der z'n snor vandaan laten knetteren". Dat knetteren slaat terug op zijn eerste optreden voor de radio, waarin hij als sprookjesverteller zijn bonte dinsdag- avondtreinluisteraars veel plezier ver schafte. Jan Pruis heeft sinds dit optreden een degelijke revue- en cabaretcarrière opgebouwd. Voor en na de oorlog was hij een volijverig leerling van de kunst academie, maar na 1945 moest hij om den brode en op aandrang van vader, Kees Pruis, het „vak in". Hij heeft er tot nu toe geen spijt van. Geen won der. Het sprookje zit Jan Pruis nog steeds in het bloed, wat duidelijk bleek in zijn dromen. Jammer genoeg werden deze te veel afgestemd op het stramien van Danny Kay in Het wonderlijke leven van Walter Mitty. Vondsten waren er echter weinig maar expressie, mimiek en spel vergoedden veel. Het half uur, dat Pruis Jr. was toegewezen, duurde daarom veel te kort. Met dynamische vreugde toonden, vóór dit programma, twintig studenten van een technische hogeschool in Haifa folkloristische dansen. Oorspronkelijke muziek en historisch gegroeide choreo grafieën waren van een zuiverheid en gratie, die boeiend en 'ontwapenend aandeden. Israël gaf er hiermee weer blijk van bij zijn snelle economische groei de culturele aspecten niet te ver geten. Filmpjes over dieren, zoals gisteren over de capaciteiten van de bruinvis, hopen wij nog vaak te zien. A.S. RADIO Pieter Dolk, die het oude blaasin strument de clarino in ere heeft her steld, is solist op het concert dat het Radio Kamerorkest vanavond om 8.05 over Hilversum 1 geeft. Uitgevoerd worden Haydus Symfonie in c, no. 95, Telemanns Concert in D voor clarino en orkest en de danssuite Saudades do Brasil van Milhaud. Over dezelfde zender om 11.45 op namen van de overleden pianist Wla- dimir Horowitz. Hij speelt werKen van Liszt. t De pianiste Winifred Atwell speelt samen met het trio van Cy Bevan in het Light programme van de B.B.C., om 7.31. Later op de avond via de zelfde zender „Semprini Serenade', waarin ook een piano van Sempri ni de hoofdrol vervult. U hqort hem met het Revue-orkest van de B.B.C. onder leiding van Malcolm Lockyer om 9.31. TELEVISIE 1 Het tv-spel van vanavond heet,,De schaduw van Mart" en wordt onder regie van Theun Lammertse op het beeldscherm gebracht (9.05). 's Mid dags tussen 2.45 en 4.30 een reportage van de wielerkampioenschappen, dit maal uit Brescia. België Vlaams: Om 2.45 de wereld kampioenschappen wielrennen. Hoog tepunt van het avondprogramma ls een biografische film over de uitvin der van de telefoon, Graham Bell (8.30). Duitsland: Ook om 2.45 de wieier- reportage uit Brescia. Het verslag duurt tot 4.30. Na het journaal van 8 uur wordt een tv-spel van Erwin Sylvanus De vijftigste verjaardag opgevoerd. Het spel herinnert aan de oorlogsdagen toen een aantal solda ten wegens desertie ter dood veroor deeld en gevonnist werd. Eén ont springt de dans. (8.20). Chris Howland presenteert om 9.10 uur weer zijn „Vorsicht Kamera!" Daarna wordt een kleine komedie vertoond over bij zonder vermakelijke dingen die in de filmwereld kunnen gebeuren (9.40). Tot besluit is er om 10.05 uur na het twee de journaal een gesprek over buiten landse politiek. 33 „Ik heb gedaan wat jullie van me wilden, ik maakte de Vanryn-taal be grijpelijk meer door geluk dan door mijn kennis, dat geef ik grif toe. Maar ik heb het in elk geval gedaan. Anders zou jij nu niet hier zijn, even min als de anderen. Afgezien van Christensen voel ik me ook in zekere mate verantwoordelijk voor wat hier gebeurt, en ik ben geen korporaal die zich laat commandaren door een ko lonel!" Hij was nu helemaal buiten zich zelf van woede en dacht dat hij wel een ietwat bespottelijk figuur moest slaan, maar DeWitt scheen dat niet te vinden. Die nam hem alleen maar even heel koel en onderzoekend op. Het gezoem van een motor werd hoor baar en met een ruk wendde hij zich om. Heel laag naderde de helikopter over de bossen in de verte. Het toe stel landde en de piloot in dit geval Smith kwam snel naar hen toe. „En?" vroeg DeWitt. Smith knikte opgewonden. „Ja, ik heb ze gezien! Een man en een vrouw, die in noordoostelijke richting liepen. Vast en zeker zijn het dezelf den die hier waren." Een man en een vrouw Thrayn en Aral Weer zag Fairlie het fijn- gevormde gezicht en hoorde hij de zilverachtige stem van die vrouw, die eeuwen geleden tot de sterren had ge zongen. „Zo gauw ze me zagen zochten ze dekking, maar ze waren net iets te- laat", zei Smith. „Ik heb die plaats aangetekend en toen de automatische carteringscamera's ingeschakeld." „De hemel zij gedankt dat er ten minste iemand is die z'n vak ver staat", bromde DeWitt. „Laat die films zo gauw mogelijk ontwikkelen!" Later, in het schip, bekeek Fairlie samen met de anderen de luchtopna men die nu aaneengevoegd op een ta fel lagen een ietwat wazig pano rama van bossen, heuvels en bergen. Een lange, scherpe zwarte pijl was er op getekend. Waarheen wees die pijl? vroeg Fairlie zich af. Kortaf zei DeWitt: „Die Vanryns tenminste een paar van hen be vinden zich hier ergens. Hij tikte op de punt van de pijl. „Die man en die vrouw gaan te voet, dus zo ver kun nen ze niet hier vandaan zijn." Thomason fronste de wenkbrau wen. „Maar op die foto's is niets te zien dat op een stad lijkt." „Wat alleen betekent dat die net iets buiten het gebied ligt dat Smith heeft gefotografeerd", zei DeWitt. „Zo ver kan het dus niet zijn, en we zullen die stad vinden, reken daar op." Hij keek hen allen een ogenblik aan. „We zullen in twee trucks gaan, de andere twee kunnen de eerste paar dagen met ons mee gaan om extra brandstof te vervoeren. Raab, Fair lie, Winstedt, Smith, Hagulian en twee chauffeurs plus ikzelf vormen de voorhoede. Tijdens mijn afwezig heid voert Thomason hier het bevel." Thomason knikte, hij scheen niet bijster enthousiast en vroeg „Hebben we eigenlijk wapens?" „Ja maar verdraaid weinig!" zei DeWitt. „En als Christensen zijn zin had gekregen hadden we hele maal geen wapens meegenomen. Maar ik heb kans gezien een paar geweren en een behoorlijke hoeveel heid kogels aan boord te smokke len." Raab zei: „Mag ik misschien vra gen wat we precies gaan doen?" „Dat zal ik je vertellen" zei De Witt op vlakke toon. „We gaan zoe ken naar wat we in Gassendi heb ben gevonden alleen naar meer. We gaan speuren naar eventuele techno logieën en kunstprodukten van de Vanryns, die ons land sterk kunnen maken tegenover onze vijanden, voor. dat die vijanden ons vernietigen. Is dat duidelijk genoeg?" Ze zwegen. De Witt ging verder; „Wij zoeken niet naar duistere we tenschappelijke gegevens, maten van magnetische velden, interessante geo logische theorieën en zulk soort din gen waarmee we een goede beurt zouden maken bij de volgende con- ventie van de Vereniging ter bevorde ring der Wetenschap, maar daar is geen haast bij." Raab scheen niet erg onder de in druk. Hij zef: „Maar die geweren ik geloof dat dat niet het juiste mid del is om iëts van anderen te horen!" „Ja, dat weet ik verdorie zelf ook wel", beet DeWitt. „Zoveel verstand heb ik nu nog wel. Die geweren en het zijn er maar een paar die nen ter bescherming van Thomason." Hij keek even op zijn horloge. „We moesten maar eens aan de slag gaan. Ik zou morgenochtend vroeg willen vertrekken." HOOFDSTUK 23 Al drie dagen trokken ze nu door de bossen, en het was allemaal heel gemakkelijk gegaan. Tè gemakkelijk, dacht Fairlie. De hemel was nog steeds zwaar bewolkt. Grote dieren zagen ze niet. Er waren maar weinig vogels en die maakten geen geluid. Wonderlijk was het dat er bijna geen lage struiken groeiden tussen de boomstammen, geen slinger- of klimplanten. Het leek meer een uitgestrekt park. „Je zou zeggen dat het gewone onkruid hier nooit tot ontwikkeling is gekomen" merkte Winstdet op. „Dat is misschien wel uitgegroeid", zei DeWitt. „Wat bedoel je precies?" „Wel, een volk dat tussen de ster ren verkeerde zal heus wel in staat zijn geweest hun eigen gebied schoon te houden." Fairlie keek eens achterom naar de tweede truck. Daarin zaten behal ve de chauffeur Hagulian, Smith en Raab. Het was geen toeval, dacht hij, dat hij en Raab niet in dezelf de truck zaten. Hij keerde zich weer om toen DeWitt dit zei. Wordt vervolgd. door DIT IS EE KI TEKENING VAN ONS UlTERUiK l& QlWU'Nt* T-* K«iM Ti*-»!*»» M..I U». U. S. tv. Of». 3 SI VERMOEDEL'JK KONT DIT JE'BEUVCHEL'JK VOOR, MAAR JE TEKENING WA^ 20' DOOR HET WATER. MISVORMD DAT HU £R 20 VIT2A&- t 4«*- t WÊÊÊÊÊmi (Ingezonden mededeling) giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiniiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH w. 0 O i* 20. De maat had intussen geprobeerd het spoor van Okki te volgen, maar hij was het al gauw kwijtgeraakt. Hij stond bevend stil op het slingerende halfduis tere pad en luisterde naar het gedruk te zwijgen, dat onder de strengelbosjes heerste. „Okki!" riep hij fluisterend. „Akelige brasem, waar zit je?" Maar er was geen glimp van de scheepsjongen te ontdekken. „Zat ik maar in Lutjewier," zuchtte de maat dapper, en deed nog een paar weife lende stappen. Een vaag geritsel klonk achter hem, en verheugd draaide de imaat zich om. „Ben je daar eindelijk?" riep hij, maar toen stokte zijn stem. Een lange magere man stond ge streng voor hem. „Wat voer jij hier uit, zeeschuimer?" riep hij en greep de maat bij zijn baard. „Waar ben je geweest, wat heb je gezien, wat heb je gehoord? Spreek!" „BJbomen," bracht de maat sidde rend uit. „De scheepsmast moet je zien. en anders niet!" siste de man, en hij trok de maat mee. „Je gaat terug naar je schip, of er gebeurt iets vreselijks met je." NEDERL. HERV. KERK. Beroepen te Broek in Waterland (toez.) J. J. Buskes te Etten. GEREF. KERKEN. Aangenomen naar Schoonhoven Willige-Langerak E. Dijkstra te Heinen- oord. CHR. GEREF. KERKEN. Bedankt voor Chatham (Ontario-Cana da), Free Christian Reformed Churches, M. Vlietstra te IJmuiden. WASHINGTON (Keuter, AP) Een wervelstorm heeft dinsdagavond de kust plaats Cameron in de Amerikaanse staat Louisiana geteisterd. Ten minste drie mensen zijn om het leven gekomen. De storm werd begeleid door zware re genval. Er viel in zes uur bijna twee honderd millimeter. Cameron werd in 1957 zwaar getrof fen door de orkaan Audrey. Die ram* kostte vijfhonderd inwoners het levei^

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 2