NIEUWE MORRIS
RIJDT OP WATER
davo omdat u olie op z'n
zuinigst stookt met deze royale
Davonette. Volkomen luchtdicht:
zeer snel te regelen.12.500 kcal/u,
géén schoorsteenschuif. Warmt
grote kamers makkelijk, kleinere
voor centen per uur. Glasruit en
spleten stralen vloerwarmte uit.
Echt een convector van deze tijd.
Gemaakt voor gezellige mensen
die nadenken, f 430.-
dayo
Wbenkt Wooruit
DAVO-DEALER JAC. DE BRUIJN
FA. BRl
IGG
Wat 'n dag,
wat 'n tractatie
■msÈÊ
ZEEUWSCH DAGBLAD
CHIO ROTTERDAM WEER MET
BESTE EUROPESE RUITERS
Wereldtitel dressuur
gaat springen vooraf
e Ieder zakje bevat 'n precies afge
paste hoeveelheid. U heeft steeds
thee van dezelfde sterkte.
Douwe Egberts
mm
DAVO verkrijgbaar bij: A K K E R D A A S - Markt - Domburg
Woensdag 15 augustus 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. i6
Een tuin vol zonneschijn, een tafel vol versnaperingen
en daarbij de geur van Pickwick Thee!
Pickwick Theezakjes, vlot en handig, passen precies bij
zo'n gelegenheid. De dubbele zakjes geven snel hun volle
rijkdom aan smaak en geur af. Nooit theebladeren in
kopjes of pot.,, altijd goede thee van
yjyjl dezelfde sterkte.
Dit xijn de voordelen
Adverteren doet U pas goed,
als U het vaak en regelmatig
in het
doet
Tel. 3654
DAVO-DEALER
lp Hflprdpiicnppiplicf D* ZUIDWEG v/h v. d. Kreeke en Zn.
JU 11(1(11 Uuliopuuiailol ,s HH KINDERENSTRAAT 2 GOES TEL. 6306
DAVO verkrijgbaar bij
P BEURSPLEIN 9 VLISSINGEN - TEL. 2791
FILIAAL HOGEWEG 62 - TEL. 3412
DAVO ondermeer verkrijgbaar bij: |ü||nillflllNF - LANCE VIELE 62 MIDDELBURG
I U H I H I II t TELEFOON 01180 -2330
O Geen theebladeren In de theepot
of in de kopjes. Geen theezeefje
meer nodig.
O Het theezakje blijft boven in de
theepot drijven, waar het water
het heetst is. Daardoor trekt de
thee beter af.
De fijne geur van Pickwick Thee blijft het
beste beschermd als U de theezakjes in
een trommeltje bewaart.
Van onze redacteur automobilisme
OXFORD. De Morrisfabrieken introduceren vandaag een
opzienbarende nieuwe auto, de Morris 1100. Deze nieuwe
Morris is 's werelds eerste auto die op water rijdt. Helaas wordt
de wagen er niet door aangedreven, maar er door geveerd. Vloei
stofvering moge niet nieuw zijn, die van de Morris 1100 is dat wel.
En de ingenieurs van Morris kunnen met recht trots zijn op het
systeem dat zij uitdachten: de 1100 heeft er een opmerkelijk goede
en rustige wegligging aan te danken.
Ik was als enige Nederlandse dag
bladjournalist uitgenodigd om de
nieuwe Morris in de fabriek in Cow
ley bij Oxford te komen bekijken
en om hem daarna twee volle dagen
lang op de Engelse wegen te pro
beren. Het was een wonderlijke er
varing daar zo rond te rijden met
hét grote nieuws van het Engelse
autojaar en te merken dat zulks
eigenlijk niemand opviel. Zo nu en
dan zag ik eens een automobilist
zijn hoofd omdraaien, maar dat was
een uitzondering. Daar kwajn pas
verandering in toen ik in een dorpje
in een lange file nota bene voor de
Morrisgarage moest stoppen. Op een
kreet van het pomp jongetje liep he^
hele personeel uit.
Dat de Morris 1100 zo betrekkelijk
weinig opviel is niet zo vreemd.
Iemand die hem voorbij ziet flitsen
houdt hem waarschijnlijk voor een
Austin A 40 met een beetje bijzonde
re a'j terkont.
De wagen heeft een vlot en vloeiend
model, dat van binnen veel ruimte
biedt. Hij heeft vier deuren, voorin
twee stoeltjes en achterin een twee-
tot driepersoons bank. Uiterlijk is de
afgeplatte achterkant het enige dat
afwiikt van het te doen gebruikebike.
Onder het strak gestileerde plaat
staal zit heel wat meer nieuws. Veel
meer dan in de op de manier van de
Morris 850 dwars voorin geplaatste
viercylinder 48 p.k. motor met voor
wielaandrijving moet dat nieuws in
het onderstel worden gezocht, bij de
vering.
Die wordt verzorgd door vier meta
len bollen, voor ieder wiel een. De
bovenste helft van iedere bol zit aan
de wagen vast, de onderste helft aan
het wiel. De helften kunnen ten op
zichte van elkaar bewegen. Bovenin
de bol zit een blok rubber. Verder
zit er water in. Komt het wiel door
een bobbel in de weg omhoog, dan
wordt het water samengedrukt. Wordt
de druk van het wiel zwaar genoeg
dan wordt ook het rubber verwron
gen. Dat wil weer terug in zijn oor
spronkelijke stand, drukt het water
als het ware terug en dus het wiel
weer naar beneden, op de weg.
De bollen van het linker voor- en
het linkerachterwiel en die van het
rechter voor- en het rechterachter-
wiel zijn met elkaar verbonden. Het
resultaat daarvan is dat als het ach
terwiel met carrosserie en al
omhoog komt, de carrosserie ook ver
der van het voorwiel wordt gedrukt,
en omgekeerd. De carrosserie blijft
zo steeds opmerkelijk vlak op dë weg
liggen.
De wonderlijke goede wegligging is
zonder enige twijfel het sterkste punt
van de Morris 1100. De remmen.
A/VWWVWNAAA/WWWWWWWWWW
J. de B. heeft het
VOOR GOES EN OMSTREKEN:
(schijven voor) verdienen echter ook
een aparte vermelding, evenals trou
wens de lichte en directe besturing
op een wagen met voorwielaandrij
ving!
Waar ik het minder goed mee kon
vinden was de versnellingsbak. Wel
licht door nieuwigheid schakelde die
erg stroef. De één en de drie zaten
ook wel erg ver weg, terwijl de ach
teruit moeilijk was te vinden. Van drie
naar vier schakelen en terug
ging echter gemakkelijk; dat is na
tuurlijk het meest voorkomende. De
één tenslotte, is niet gesynchroni
seerd.
Een op twaalf
De Morris 1100 die ik probeerde had
nog te weinig gereden om accelera
tie en top te kunnen beoordelen. Bo
vendien stellen de vlakke rechte Ne
derlandse wegen heel andere eisen
dan de bochtige Engelse weggetjes. De
acceleratiecijfers die de fabriek op
geeft en er is geen enkele reden
om daaraan te twijfelen zijn ech-
De Nederlandse atlete Gerda Kraan
komt zondag 26 augustus in Kassei uit
op de 400 meter. Na de Europese kam
pioenschappen in Belgrado start zij op de
400 en 800 meter in Boekarest, waar van
19 tot 21 september de open Roemeense
1 Anpioenschappen worden gehouden.
De vierde en laatste etappe van de
Ronde van de twaalf kantons voor ama
teurs in Luxemburg is gewonnen door
de Belgische wielrenner Roger Swerts.
In het eindklassement bezet de Fransman
Grain de eerste plaats. De Nederlanders
Den Hartog en Cornelisse eindigden
respectievelijk als vijfde en achtste.
ter gunstig. De topsnelheid zou bij de
125 km.u. liggen en het brandstof
verbruik zou rond de 1:12 schomme
len.
De prijs van de Morris liOO is door
de Nederlandse importeur, Molenaar's
Automobielbedrijf in Amersfoort vast
gesteld op 7185 gulden.
ROTTERDAM. In tegenstelling
met de aan deelnemers bloedarme
internationale concoursen die dit jaar
in Europa zijn gehouden, mag het
C.H.I.O. dat van 29 augustus tot en
met 2 september te Rotterdam wordt
gehouden zich weer in een ruime be
langstelling verheugen. Met Neder
land zullen nog zes andere landen hun
vertegenwoordigers zenden en daar
onder zijn de beste Europese ruiters.
Zo komt Groot Britannië met de Eu
ropese kampioen David Baker en voorts
zullen onder meer deelnemen lady S.
FitzAllen-Howard en mej. A. Townsend
alsmede Peter Robertson. Voor Enge
land komt ook in de ring mej. Drum
mond Hay met het duurste springpaard
ter wereld: Merely-a-Monarch. Voor dit
paard bood de Amerikaanse equipe tij
dens de Horseshow in Londen het res
pectable bedrag van 250.000 welk aan
bod door de eigenaar werd afgewezen.
Voor Duitsland zullen in de ring ver
schijnen de oud-Olympisch kampioen
Hans Winkler en zijn nationale rivaal
Schockemöller. Frankrijk zendt onder
andere de nationale kampioen Genes
te en van de Belgen noemen wij de heer
Seynave. Ierland komt met zijn sterk
ste equipe en daarvan zijn Tommy Bren-
nan en Irish Kellet wel de bekendste.
Zwitserland stuurt eveneens een sterke
equipe van zes ruiters.
Het uitvoerend comité heeft door het
engageren van een Engelse groep lan-
ciers voor een spectaculaire show ge
zorgd. s
DRESSUUR
Als bijzonderheid zal dit jaar, vooraf
gaande aan het C.H.I.O. vin 23 tot en
met 26 augustus liet officieuze wereld-
kampioenschapdressuur te Rotterdam
worden verwerkt. De beste dressuurrui
ters ter wereld zullen daar hun krach
ten meten. Zeven landen zenden hun
vertegenwoordigers en daar zijn dan bii
vfo- Ti ifsers en Duitsers en ook
ni rmUSsan' u o6 Russen gaven tijdens
natiSSmP1 e Spelen en andere inter-
torén w°'irsen de laatste twee
tow.-i. blijk over uitstekende com-
Twari eschlkken' zodat men «m
verwachten °m de eerste plaats mag
Bij de rijkspostspaarbank te Tholen
(ressort eiland Tholen) werd in de
maand juli 1962 ingelegd 84.315,41 en
terugbetaald 69.314,85,