NIEUWE MORRIS RIJDT OP WATER davo omdat u olie op z'n zuinigst stookt met deze royale Davonette. Volkomen luchtdicht: zeer snel te regelen.12.500 kcal/u, géén schoorsteenschuif. Warmt grote kamers makkelijk, kleinere voor centen per uur. Glasruit en spleten stralen vloerwarmte uit. Echt een convector van deze tijd. Gemaakt voor gezellige mensen die nadenken, f 430.- dayo Wbenkt Wooruit DAVO-DEALER JAC. DE BRUIJN FA. BRl IGG Wat 'n dag, wat 'n tractatie ■msÈÊ ZEEUWSCH DAGBLAD CHIO ROTTERDAM WEER MET BESTE EUROPESE RUITERS Wereldtitel dressuur gaat springen vooraf e Ieder zakje bevat 'n precies afge paste hoeveelheid. U heeft steeds thee van dezelfde sterkte. Douwe Egberts mm DAVO verkrijgbaar bij: A K K E R D A A S - Markt - Domburg Woensdag 15 augustus 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. i6 Een tuin vol zonneschijn, een tafel vol versnaperingen en daarbij de geur van Pickwick Thee! Pickwick Theezakjes, vlot en handig, passen precies bij zo'n gelegenheid. De dubbele zakjes geven snel hun volle rijkdom aan smaak en geur af. Nooit theebladeren in kopjes of pot.,, altijd goede thee van yjyjl dezelfde sterkte. Dit xijn de voordelen Adverteren doet U pas goed, als U het vaak en regelmatig in het doet Tel. 3654 DAVO-DEALER lp Hflprdpiicnppiplicf D* ZUIDWEG v/h v. d. Kreeke en Zn. JU 11(1(11 Uuliopuuiailol ,s HH KINDERENSTRAAT 2 GOES TEL. 6306 DAVO verkrijgbaar bij P BEURSPLEIN 9 VLISSINGEN - TEL. 2791 FILIAAL HOGEWEG 62 - TEL. 3412 DAVO ondermeer verkrijgbaar bij: |ü||nillflllNF - LANCE VIELE 62 MIDDELBURG I U H I H I II t TELEFOON 01180 -2330 O Geen theebladeren In de theepot of in de kopjes. Geen theezeefje meer nodig. O Het theezakje blijft boven in de theepot drijven, waar het water het heetst is. Daardoor trekt de thee beter af. De fijne geur van Pickwick Thee blijft het beste beschermd als U de theezakjes in een trommeltje bewaart. Van onze redacteur automobilisme OXFORD. De Morrisfabrieken introduceren vandaag een opzienbarende nieuwe auto, de Morris 1100. Deze nieuwe Morris is 's werelds eerste auto die op water rijdt. Helaas wordt de wagen er niet door aangedreven, maar er door geveerd. Vloei stofvering moge niet nieuw zijn, die van de Morris 1100 is dat wel. En de ingenieurs van Morris kunnen met recht trots zijn op het systeem dat zij uitdachten: de 1100 heeft er een opmerkelijk goede en rustige wegligging aan te danken. Ik was als enige Nederlandse dag bladjournalist uitgenodigd om de nieuwe Morris in de fabriek in Cow ley bij Oxford te komen bekijken en om hem daarna twee volle dagen lang op de Engelse wegen te pro beren. Het was een wonderlijke er varing daar zo rond te rijden met hét grote nieuws van het Engelse autojaar en te merken dat zulks eigenlijk niemand opviel. Zo nu en dan zag ik eens een automobilist zijn hoofd omdraaien, maar dat was een uitzondering. Daar kwajn pas verandering in toen ik in een dorpje in een lange file nota bene voor de Morrisgarage moest stoppen. Op een kreet van het pomp jongetje liep he^ hele personeel uit. Dat de Morris 1100 zo betrekkelijk weinig opviel is niet zo vreemd. Iemand die hem voorbij ziet flitsen houdt hem waarschijnlijk voor een Austin A 40 met een beetje bijzonde re a'j terkont. De wagen heeft een vlot en vloeiend model, dat van binnen veel ruimte biedt. Hij heeft vier deuren, voorin twee stoeltjes en achterin een twee- tot driepersoons bank. Uiterlijk is de afgeplatte achterkant het enige dat afwiikt van het te doen gebruikebike. Onder het strak gestileerde plaat staal zit heel wat meer nieuws. Veel meer dan in de op de manier van de Morris 850 dwars voorin geplaatste viercylinder 48 p.k. motor met voor wielaandrijving moet dat nieuws in het onderstel worden gezocht, bij de vering. Die wordt verzorgd door vier meta len bollen, voor ieder wiel een. De bovenste helft van iedere bol zit aan de wagen vast, de onderste helft aan het wiel. De helften kunnen ten op zichte van elkaar bewegen. Bovenin de bol zit een blok rubber. Verder zit er water in. Komt het wiel door een bobbel in de weg omhoog, dan wordt het water samengedrukt. Wordt de druk van het wiel zwaar genoeg dan wordt ook het rubber verwron gen. Dat wil weer terug in zijn oor spronkelijke stand, drukt het water als het ware terug en dus het wiel weer naar beneden, op de weg. De bollen van het linker voor- en het linkerachterwiel en die van het rechter voor- en het rechterachter- wiel zijn met elkaar verbonden. Het resultaat daarvan is dat als het ach terwiel met carrosserie en al omhoog komt, de carrosserie ook ver der van het voorwiel wordt gedrukt, en omgekeerd. De carrosserie blijft zo steeds opmerkelijk vlak op dë weg liggen. De wonderlijke goede wegligging is zonder enige twijfel het sterkste punt van de Morris 1100. De remmen. A/VWWVWNAAA/WWWWWWWWWW J. de B. heeft het VOOR GOES EN OMSTREKEN: (schijven voor) verdienen echter ook een aparte vermelding, evenals trou wens de lichte en directe besturing op een wagen met voorwielaandrij ving! Waar ik het minder goed mee kon vinden was de versnellingsbak. Wel licht door nieuwigheid schakelde die erg stroef. De één en de drie zaten ook wel erg ver weg, terwijl de ach teruit moeilijk was te vinden. Van drie naar vier schakelen en terug ging echter gemakkelijk; dat is na tuurlijk het meest voorkomende. De één tenslotte, is niet gesynchroni seerd. Een op twaalf De Morris 1100 die ik probeerde had nog te weinig gereden om accelera tie en top te kunnen beoordelen. Bo vendien stellen de vlakke rechte Ne derlandse wegen heel andere eisen dan de bochtige Engelse weggetjes. De acceleratiecijfers die de fabriek op geeft en er is geen enkele reden om daaraan te twijfelen zijn ech- De Nederlandse atlete Gerda Kraan komt zondag 26 augustus in Kassei uit op de 400 meter. Na de Europese kam pioenschappen in Belgrado start zij op de 400 en 800 meter in Boekarest, waar van 19 tot 21 september de open Roemeense 1 Anpioenschappen worden gehouden. De vierde en laatste etappe van de Ronde van de twaalf kantons voor ama teurs in Luxemburg is gewonnen door de Belgische wielrenner Roger Swerts. In het eindklassement bezet de Fransman Grain de eerste plaats. De Nederlanders Den Hartog en Cornelisse eindigden respectievelijk als vijfde en achtste. ter gunstig. De topsnelheid zou bij de 125 km.u. liggen en het brandstof verbruik zou rond de 1:12 schomme len. De prijs van de Morris liOO is door de Nederlandse importeur, Molenaar's Automobielbedrijf in Amersfoort vast gesteld op 7185 gulden. ROTTERDAM. In tegenstelling met de aan deelnemers bloedarme internationale concoursen die dit jaar in Europa zijn gehouden, mag het C.H.I.O. dat van 29 augustus tot en met 2 september te Rotterdam wordt gehouden zich weer in een ruime be langstelling verheugen. Met Neder land zullen nog zes andere landen hun vertegenwoordigers zenden en daar onder zijn de beste Europese ruiters. Zo komt Groot Britannië met de Eu ropese kampioen David Baker en voorts zullen onder meer deelnemen lady S. FitzAllen-Howard en mej. A. Townsend alsmede Peter Robertson. Voor Enge land komt ook in de ring mej. Drum mond Hay met het duurste springpaard ter wereld: Merely-a-Monarch. Voor dit paard bood de Amerikaanse equipe tij dens de Horseshow in Londen het res pectable bedrag van 250.000 welk aan bod door de eigenaar werd afgewezen. Voor Duitsland zullen in de ring ver schijnen de oud-Olympisch kampioen Hans Winkler en zijn nationale rivaal Schockemöller. Frankrijk zendt onder andere de nationale kampioen Genes te en van de Belgen noemen wij de heer Seynave. Ierland komt met zijn sterk ste equipe en daarvan zijn Tommy Bren- nan en Irish Kellet wel de bekendste. Zwitserland stuurt eveneens een sterke equipe van zes ruiters. Het uitvoerend comité heeft door het engageren van een Engelse groep lan- ciers voor een spectaculaire show ge zorgd. s DRESSUUR Als bijzonderheid zal dit jaar, vooraf gaande aan het C.H.I.O. vin 23 tot en met 26 augustus liet officieuze wereld- kampioenschapdressuur te Rotterdam worden verwerkt. De beste dressuurrui ters ter wereld zullen daar hun krach ten meten. Zeven landen zenden hun vertegenwoordigers en daar zijn dan bii vfo- Ti ifsers en Duitsers en ook ni rmUSsan' u o6 Russen gaven tijdens natiSSmP1 e Spelen en andere inter- torén w°'irsen de laatste twee tow.-i. blijk over uitstekende com- Twari eschlkken' zodat men «m verwachten °m de eerste plaats mag Bij de rijkspostspaarbank te Tholen (ressort eiland Tholen) werd in de maand juli 1962 ingelegd 84.315,41 en terugbetaald 69.314,85,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 6