Oude financiële
verwaarloosd
principes
RIJK VAN SCHEEPSBOUWER
SCHLIEKER STORTTE IN
Bruynzeel naar
Bergen op Zoom
Looneisen steken spaak
in Westduits spoorwiel
Nauwere samenwerking
Engeland en E.G.K.S.
„Expansie tot iedere prijs
Open oog voor Euromarkt
AMERIKAANSE ORDER TER
WAARDE VAN f 52 MLN.
DALEND KOLENVERBRUIK
VrSSERIIBEfilCETlIN
Landbank: 900%
voor aandelen
Gem. Eigendom
Toeristen dreigen
dupe te worden
SGMEEPV-VARTBÊRICHTËl
Dinsdag 14 augustus 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Vanavond begint langzaam-aan-actie
ACTIEVE OBLIGATIES
JHIiKTIillilCiniA
Scheepvaart- en Steenkolen Maatschappij
Amerikaanse dividenden
ACTIEVE AANDELEN
Nog niet solidair
Sedert 1922
Kasreservepercentage
verlaagd tot zeven
Bredero neemt Geldens
en Van Stokkum over
Van onze 'correspondent
wer geen krediet kan krijgen en kan
geven, valt uit in de race om de op
drachten.
Landen als Italië en Frankrijk maar
BONN. Een golf vol alarm en onrust slaat nu al enkele weken over de Westduitse scheeps- Jjallucn aj5
bouwwereld. In a net laiilissement van de Hanseatische Werft in Hamburg kwam plotseling de ook Polen en Zuidsiavië hebben zich
sensationele ineenstorting van het Schlieker concern tengevolge van de grote financiële moeilijk- aan dezesituaüe snel aangepast. Daar
heden van de Schlieker Werft in Hamburg. De vraag doemde op of het in het geval Schlieker, het en ü1 a a
meest spectaculaire van de twee, om een symptoom of om een uitzondering ging. Het is nu wel
duidelijk geworden dat de ondergang van Schlieker noch een symptoom van de te verwachten
teruggang van de Westduitse economie is noch van de ongetwijfeld moeilijke situatie van de West-
duitse scheepsbouw in het algemeen.
Willy Schlieker werd als ondernemer met durf alom geëerd en bewon
derd. Zijn slagzin „expansie tot iedere prijs" bracht hem van arbeiderszoon
tot miljonair. Toen echter de groei van de onderneming stagneerde, kwam
meedogenloos de zwakheid van zijn beleid naar voren. Zijn veel te ver
gaande financiële waagstukken konden ten slotte niet op tegen de feiten
zoals zijn bankiers en leveranciers die op tafel legden. Dat had niets meer
te maken met de scheepsbouw in de bondsrepubliek. De ondergang van
Schlieker is allereerst een voorbeeld geweest van de grote ondernemer, die
groter wenste te worden of zich niet wenste te beperken en daarbij oude
financiële principes vergat.
Schliekers kapitaal stond bijvoor
beeld in een zeer slechte verhouding
tot zijn kredieten. Zijn eerzucht stond
niet toe om een man naast zich te be
noemen die de liquiditeitscrisis, waar
door het gat zelfs niet met aderlatin
gen van Schliekers bloeiende bedrijf
in het Ruhrgebied viel te stoppen,
had kunnen voorkomen. Die man had
de „chef" duidelijk mogen maken dat
ook zijn commanditaire vennootschap
niet tegen de stroom op kan roeien.
De Westduitse scheepsbouw klaagt
overigens steen en been, hoewel haar
zakelijke situatie niet ongunstig lijkt.
Maar pas in de tweede plaats is het
lot van Schlieker bepaald door de
moeilijke situatie in het algemeen van
deze grote bedrijfstak. Van zijn werf
is bekend dat zij ten koste van alles
opdrachten wenste te krijgen. Schlie
ker wilde daartoe onder de prijs van
elke concurrent gaan. Ook dit werd
zijn noodlot.
Inmiddels wordt er sedert gisteren
weer op Schliekers werf in Hamburg
gewerkt. De stad Hamburg en de vak
bonden hopen dat de in bouw zijnde
schepen voltooid kunnen worden en
dat de opbrengst aan de schuldeisers
kan worden betaald. De stad" Hamburg
heeft alles gedaan, zo heeft zij mee
gedeeld, om het concern te redden.
SLECHT VERLIEZER
Schlieker zelf is daar niet van over
tuigd. Als een slechte verliezer be
schuldigt hij iedereen, ook zijn eigen
directeuren, ervan dat men hem wilde
laton vallen. Ten slotte poogde hij
zelfs, zo wil het gerucht, bij de Griek
se reder Onassis geld bij elkaar te be
delen. De faillissementsmachine draait
echter al. Schliekers persoonlijke ver
mogen staat nu zelfs tot de laatste
pfennig op het spel.
De Westduitse scheepsbouw is groot
geworden in Hamburg. Blohm
Voss en Howaldt waren lange jaren
en zijn dit opnieuw grote namen in de
scheepsbouwwereld. Na de Tweede
Wereldoorlog moesten de Duitse wer
ven tot 1951 wachten voor zij voor
vbl konden worden aangezien, en zon
der beperkingen weer mochten gaan
bouwen. Zij profiteerden snel van de
Koieahausse. Zij konden alleen al in
SCHEVENINGEN, 13 aug. Per kantje:
Makreel 39,36; Volle haring 63,70; Steurha-
ring 58,68; maatjes haring klein jong 90115;
maatjes haring groot 7080; Heilbot 380320;
Vese bis: p. kg.: Grt. tong lappen 5,005,10;
Grt. m. 4,80—4,60; KI. m. 3,80—3,90; I 3,50—
3,60: II 3,36—3,40; Tarbot I 4,80—4,90; II 3,60
—3,70; III 2,50—2.20; IV 1,60—1,50; Griet I
1,501,40; I 1,101,18; Per kist van 40 kg.:
Kabeljouw grt. grt. stijf 6065, ijs 4243;
grt. m. 50—48, 38—37; I 41—40, 34—32; Kool-
vis zwart ijs 32—36; Zeewolf I 26—36; II 28—
36; III 28—56; Grt. st. gul 36—34, 31-50; KI.
st. 3230, 28—26; Grt. rode poon 4243;
Kode II 22—20; Zw. 12—10; Schelvis grt. 2 5
—27; grt. m. 23—24; kl. m. 22—23; I 21—20;
II 18—14; Grt. schol I 30—34; Grt. II 30—34;
Grt. m. I 30—34; Grt. m. II 30—54; Kl. m. D
29; Kl. m. Gestript 20—22; Kl. D 10—17;
Kl. Gestript 16—14; Schar I 20—18; II 14—10;
Bot 10—8; Pieterman 5450; Haaien 129;
Rog I 14—16; II 12—10; III 8—7; Makreel I
16,8015,00; Tongschar 5056; Schartong 26
22; Wijting Gestript 18—16; D I 14—12; D II
10—8: Verse haring per kist van 50 kg.
34,30. Besomming Kotters: KW 58 2120;
KW 102 3280; KW 180 3130; Sch. 1 4140;
UK 104 4900. Besomming aan verse haring
40.000. Dinsdag o.a. aplog; 2 Trawler; 2
haring drijfnet loggers 15 kotters!!. Besom
ming Trawlers aan verse haring: Sch. 52
12.830; Sch. 210 85.140; Sch. 8 16.600;
Sch. 249 9900; Sch. 126 12.200; Sch. 42
14.300.
AAN DE AFSLAG 13 aug. Sch 87—270
kantjes; 159250; 52400 en 700 kisten; 4—
340; 199—140; 233—280; 8—400 en 700 kisten;
19100; 210v400 en 400 kisten; 249311 en
400 kisten; 223— 340; 314—306 61—300 en 100
kisten; 63—300 en 200 kisten; 73—340; 126—
400 en 500 kisten; 42320 en 450 kisten; KW
69500 kisten.
PR A AI RAPPORTEN 13 aug. Sch. 305-
weinig; 87-weinig; 195—10k.; 560; 324—0;
10420; 39-weinig; 201-weinig; 199-weinig; 32
—15; 132-weinig; 233-weinig; 2-weinig; 236—
12; 310—5; 89-weinig; 1344; 180-weinig; 121
-weinig; VL 70—10; 78—1; 89—1; 172—2; 197
—5.
IJMUIDEN, 13 aug. Per kg: Heilbot
4,20—3; Gr. Tong 4,90—4,10, Grm. 4,30—3,60,
Kim. 4,40—3,30, Kl. I 4.40—3,50, Kl. II 4,50—
3.70: Tarbot I 440—3,70: Zalm 11—4,60: Per
50 kg: Gr. Griet 65; Tongschar 70—65, Kl.
7060; Gr. Schol 5041, Grm. 4441, Kim.
3736, Kl. I 42—36. Kl. II 57—10; Schar 25—
18; Bot 10; V. Haring 39—16,60; Makreel
16.40—9,40: Gr. Schelvis 45—16, Grm. 30—26,
Kim. 32—27. Kl. I 30—21, Kl. II 36-3; Wijting
26—8; Gr. Gul 47—34. Mid 42—30. Kl. 32—
16; Kl. Leng 36; Kl. Haai 31—20; Pieterman
70: Kl. Rode poon II 17: Per 125 kg Gr. Ka
beljauw 264—92; Gr. Koolvis zw 110—98,
Gr. Leng 90.
HARLINGEN, 13 aug. 6654 kg pellenjgar-
nalen 1,462,03, 2700 kg exportgarnalen 2,61
3.23, tong 2.20—4.26, schol 42—65, tarbot 1,25—
4,11, schar 38—52, bot 16—18, harder 42.
Hamburg al gauw meer dan 30.000
arbeiders in dienst nemen. Grote tan
kers met een goede naam liepen in
Noord-Duitsland van stapel. Bijna een
vijfde van de nieuwbouw in de we
reld kwam in de jaren '50 van West
duitse werven.
NIET FRAAI
Vandaag de dag ziet de toekomst er
niet meer zo fraai uit. In de periode
juli 1961augustus 1962 liepen de or
ders voor de bouw van schepen van
4000 ton en meer met zeven procent
terug. Alleen bij de tankerorders be
draagt de teruggang al negentien pro
cent. Weliswaar werken er nog altijd
tegen de 30.000 arbeiders alleen op de
scheepswerven. Op de ranglijst van
de wereldscheepsbouw staat Duits
land met tien procent toch vrij goed
geklasseerd. En het gevecht om de
arbeiders van Schlieker, waaraan
Blohm Voss en Howaldt de afgelo
pen dagen deelnamen, toonde aan dat
men arbeidskrachten best kan gebrui
ken.
Hoewel de orderboekjes gevuld zijn,
is de situatie toch niet helemaal roos
kleurig. Wel zit de Deutsche Werft,
de op één na grootste Westduitse
scheepswerf, zelfs tot 1964 vol, even
als de A. G. Weser in Bremen. Maar
er zijn duidelijke tekenen aan de
wand: De bondsrepubliek is door haar
hoge lonen en volgens de scheepsbou
wers door geringe staatshulp een van
de duurste scheepsbouwlanden ter we
reld geworden. En dat in een tijd,
waarin het voor de reders niet meer
zo eenvoudig is de bouw van nieuw
bestelde schepen te financieren.
KREDIETEN
1 Scheepswerven die voor lage prij
zen willen bouwen en daarbij niet ka
rig zijn met zeer gunstige betalings
condities, kunnen aan de slag blijven.
Wie dat niet kan, wie als scheepsbou-
goedkope transportkosten weet men
wel raad met reders die willen laten
bouwen maar niet op korte termijn
kunnen financieren. Regeringen en
banken schieten de scheepswerven te
hulp.
In West-Duitsland is daarvan lange
tijd geen sprake geweest. De rege
ring in Bonn stelde een kredietpla
fond van 400 miljoen mark voor de
exportscheepsbouw ter beschikking.
Maar de werven roepen om meer,
zelfs om regelrechte ondersteuning
van de staat, opdat zij tegen Fransen,
Italianen, Japanners en Zweden kun
nen concurreren. Alleen zó hopen zij in
staat te zijn om de concurrentie aan
te kunnen en te voorkomen dat het
„geval Schlieker" in het buitenland
zou worden uitgelegd als een typisch
verschijnsel van de hele Westduitse
scheepsbouw.
„NIET AAN TE RADEN"
DEN HAAG De Landbank zal
een bod uitbrengen van 900 procent
op de gewone en 220 procent op de
preferente aandelen van de N.V. Ge
meenschappelijk Eigendom tot exploi
tatie van woon- en winkelhuizen. De
Landbank heeft het bestuur van
Gemeenschappelijk Eigendom ver
zocht de bieding bij aandeelhouders
aan te bevelen.
Na bestudering van het bod zijn
commissarissen en directie echter tot
de conclusie gekomen dat zij aandeel
houders de aanvaarding van het bod
niet kunnen aanraden.
Verleden week woensdag maakte
de directie van Gemeenschappelijk
Eigendom bekend, dat er onderhan
delingen over een bod op de aandelen
aan de gang waren. Sedert die tijd is
er op de Amsterdamse beurs niet in
de aandelen gehandeld. De laatst ge
dane koers voor de gewone aandelen
bedraagt 775 en voor de preferente
aandelen 175 procent.
Van onze correspondent
BONN Een langzaam-aan-actie
om meer loon van 480.000 spoorweg
arbeiders begint vanavond om twaalf
uur in de Bondrepubliek. De kans
bestaat dat daardoor het treinver
keer voor duizenden toeristen danig
in de war zal lopen. De vakbond van
spoorwegpersoneel heeft evenwel
meegedeeld dat daarvan geen sprake
behoeft te zijn.
Deze „actie-Adler" is genoemd naar
de eerste Duitse lokomotief (1835). De
vakbond van spoorwegarbeiders heeft
Staatsleningen
le tape
Van onze redactie economie
ZAANDAM „Het wordt gewoon
gezellig in Bergen op Zoom". Met
deze opmerkelijke uitlating typeer
de de heer W. Bruynzeel de bouw
plannen van zijn bedrijf in West-
Brabant. Zijn woorden hadden be
trekking op de bouw van liefst drie
fabrieken in een zonnige omgeving,
waar gras, bloemen en bomen de
ouderwetse fabriekssfeer moeten
verjagen.
De uitbreiding van Bruynzeels fa
brieken is het resultaat van verschil
lende factoren:
De gemeenschappelijke markt, die
alle aandacht van de onderneming
opeist. Het bedrijf is weliswaar het
grootste op het gebied van deuren,
kasten, keukens,, vloeren, potloden en
balpuntpennen, maar het draagt nu
eenmaal de kenmerken van ontstaan
in een klein land. De E.E.G. biedt de
kans op een scherpere concurrentie
maar ook op grotere mogelijkheden.
Bergen op Zoom ligt voor de E.E.G.
gunstiger dan Zaandam.
2 De groei van Zaandam is om ver
schillende redenen onvoldoende ge
weest na de oorlog. Er is genoeg ruim
te, maar de medewerking of de moge
lijkheden van Rijk en provincie wa
ren te gering. Vestiging in Bergen op
Zoom betekent evenwel niet, bena
drukte de heer Bruynzeel, dat er nu
in Zaandam een stilstand is ingetre
den.
Veel openhartiger was hij over het
nieuwste produkt van zijn bedrijf: de
houten vloer. Het zijn soepele houten
tegels, die zich gemakkelijk op beton
nen vloeren laten plakken. Zij zijn
geen concurrentie voor de parketvloe
ren, wel voor de andere goedkope
vloerbedekkingen. Over zes maanden
komen de tegels op de markt.
Bruynzeel zelf komt voorlopig niet
op de markt. De directie koestert al
thans geen plannen de naamloze ven
nootschap open te breken. Bruynzeels
naam verschijnt de eerste jaren zeker
niet in de prijscourant van de Amster
damse effectenbeurs.
Pendel
q De aanwezigheid van arbeidskrach
ten in het Westbrabantse gebied is
aanlokkelijk. De directie hoopt dat ve
le mensen de „pendel" vaarwel zullen
zeggen nu de industrie vlak bij huis
komt.
4. De gedachte dat de mens tijdens
zijn werk een band moet blijven
voelen met de natuur en zelfs met
het slechte weer.
De heer Bruynzeel is wel blij met
het nieuwe terrein, dat zeven hectaren
groot is. Er komt een fabriek (285 me
ter lang, dertig meter breed en negen
meter hoog) voor kasten, een fabriek
voor potloden en een voor houten
vloeren. De laatste twee hallen liggen
in eikaars verlengde en zijn ieder, vijf
tig meter lang, dertig meter breed en
zes meter hoog. Zo nodig kunnen ze
dus aan elkaar gebouwd worden.
Wanneer de bouw, waaraan half sep
tember wordt begonnen, gereed is
kunnen ongeveer 250 mensen worden
geplaatst. „En we groeien in hetzelfde
tempo als er mensen zich aanmelden",
voegde directeur Bruynzeel er op
timistisch aan toe.
Over de kosten liet de directeur zich
wat voorzichtiger uit. Er zijn wel ra
mingen, er is ook een bouwvergunning
voor een bepaald bedrag. De heer
Bruynzeel deed er voorlopig liever het
zwijgen toe.
ROTTERDAM. De Scheepvaart- en
Steenkolen Maatschappij heeft met het
Amerikaanse leger in Duitsland een con
tract gesloten voor de levering van ruim
620.000 ton bitumineuze kolen en antra
ciet, zo heeft de directie meegedeeld.
Met de order is een bedrag van ruim
52 miljoen gemoeid. De levering zal
geschieden in de periode september 1962
tot augustus 1963.
Een soortgelijk contract voor de leve
ring van een miljoen ton loopt deze
maand af, zodat de nieuwe opdracht hier
op aansluit. De brandstoffen zijn be
stemd voor de legerinstallaties in Zuid-
Duitsland. De aanvoer geschiedt via de
haven van Rotterdam, waar de zeesche
pen zullen worden gelost in lichters en
in wagons voor het verdere transport
naar de eindbestemming in Duitsland.
Het transport over de Rijn zal worden
verzorgd door de Nederlandse Rijnvaart
Vereniging in Rotterdam.
President Kennedy heeft besloten, dat
de Amerikaanse troepen in Duitsland
uitsluitend Amerikaanse brandstoffen
mogen gebruiken, aldus de directie. Dit
om steun te verlenen aan de eigen mijn
industrie, waar grote werkloosheid
heerst. In het Ruhrgebied daarentegen
moeten zelfs buitenlandse arbeiders
worden aangetrokken. Een andere over
weging van de Amerikaanse regering is
geweest, dat op deze wijze de Ameri
kaanse betalingsbalans niet wordt belast.
Ondanks de grote transportweg kun
nen Amerikaanse kolen zeer goed con
curreren tot in Zuid-Duitsland, want de
produktiekosten in de Verenigde Staten
zijn laag door de gunstige geologische
omstandigheden. Bovendien is het ver
voer over de oceaan vrij goedkoop.
Int. Nickel of Canada boekte in het
eerste halfjaar een winst van $52,34
(vj. $37,65) miljoen, overeenkomend met
$1,77 (v.j. $1,28) per aandeel.
GROENTEN EN FRUIT
GELDERMALSEN, 13 aug. Rode bes
117152; Kruisbes 4665; Aardappelen 10
17; Early Laxton T 33—47, II 62-88, I 95—
142; Yellow Transparent K 29—52, II 28—38,
IE 55-65 43—46, 65-75 61—70, 75-65 75, 60—70
52—64, 70-80 70—74, 55-60 38-43, 60-65 50—57,
65-70 60—68, 70-75 70—73, IIE 55-65 37—43,
65-75 48—63, 60-70 47-49, 70-80 66—68, 55-60
37—38, 60-65 48—50, 5-70 0—82, 70-75 4—65.
Zure kroet 18,80.
ROTTERDAM, 13 aug. Aardappelen:
Eerstelingen groot 10—12, poters 6—9, Eigen
heimers groot 12—18, poters 5—9, Andijvie
37—47, Sla 7—22, Spinazie II 7—21, Bloem
kool IA 6 per bak 22—38, 8 17—28, IIA 6
17—22, 8 12—21, Dubb. bonen I 43—67, II
40, Netmeloenen 4479, Ogenmeloenen 84
11—18, Stambonen 4460, Rabarber 1216,
Spitskool 212Kroten 712, Komkommers
70-80 20—26, 60-70 18—23, 50-60 16—20, 40-50
14—15, Rode Kool 16—20, Uien 11—19, Poste
lein 32—36, Pronkbonen 89—1.15, Kussa's 24—
40, Netmelenen 44—79, Ogenmelenen 84—
1.14. Ontari 2.10—2.40, Early Laxtn 95-
1.14, Golden Japan 1.90—2.60. Rode Bessen
IA 1.28, -HA 86—1.26, Perziken A 21—47, B
17—20, C 8, Yellow IA 70—1.05, IB 91, IC
73. IIA 72, UB 4951, Tomaten A extra
4.15, AI 3.80—3.90, B Extra 3.70, B I 3.60,
Cl 4.10, CC 3.
BARENDRECHT, 13 aug. Andijvie: 32—
41, Bloemkkool 6 20—28, 8 14—19, 10 11—18,
Sla I 1724, II 818, Staandglaskomk 75-op
20—24, 60—74 16—21, 50—59 13—16, 40—49 10—
14, Prei 30—36, Stoksnijbonen 1.60—2.10 Prin-
sessebonen 55—70, Kroten 12—16, Rodekool A
1420, B 4—7, Sav kool geel 10—18, Spits
kool 11—14, Tomaten AI 3.70—4.00, B 3.50—
3.80, C 3.80—4.10, CC 2.40—2.70, Spinazie 30—
42, Postelein 30—33, Uien 11—14.
BERKEL, 13 aug. Staandglaskomkom-
mers 75 19—25,60 16—21, 50 13—15, 40 10—
13,35 10. krom 1014, platglaskomkommers
75 15—17, 60 12—15.50 10—12,40 10, krom 11—
12, bloemkool 6 17—21, 8 11—15, 10 11, sla
2 48.60, tomaten extra a extra 3.85—3.95,
a sup. 3.70—3.80, b 3.45—3.55, c extra 3.95, cl
3.503.90, cc 3.10, tomaten binnenland a
2.70—3, b 2.85, c 2.20—2.65, cc 1.50, stam-
prinsessebonen 57, pronkbonen 89, snijbonen
11.50, grote bonen 12—13, andijvie 28—37,
waspeen 13, kroten 7, komkommerstek 10—12.
PIJNAGKER, 13 aug. Kromme kom
kommers 10—15, grofstek 10—12, fijnstek 10;
andijvie 2431; spinazie 28; postelein 19—422;
spitskool 10—13; kroten 812: uien 15—20;
tuinbonen 1014; snijbonen 1,60—2; stamprin-
sessebonen 90—1,10; sla I 10—18,50, II 7—11;
kussa 24; rabarber 10—12; bloemkool I 15—
ï?',11»1116, 111 11—14; staand glaskomk.
75 kg 20—27, 60 17—23, 50 13—18, 40 12—15,
35 10—11; platglaskomk. 75 kg 17—18, 60 13,
50 1013 40 1012; tomaten exp. I 3,95—4,15,
II 3,50—3,55, III 44,55, IV 3,30, tomaten bin
nen!. I_ 3,75—3,90, II 3,50—3,65, III 3,65—4,55,
POELDIJK, 13 aug. Tomaten A 3,90-4,30,
B 3,40-3,60, C 4,35-4,85, CC 3,25-3,60 (per 6 kg)
druiven alicanten 2,30-2,55, frankenthaler 2,20-
2,70, golden champion 2,55-3,05, muscaat 2,35
-3,35 per kg, appelen 70-78, rode bessen 66-78,
prinsessebonen 90-1,—. snijbonen 1,55-2,05,
tuinbonen 8-11, andijvie 33-36, spitskool 13-15,
groene pepers 1,10-1,40, rode pepers 4,40-4,55,
pruimen Ontario 2,45, burbank 1,60-2,10, bleu
Belgique 3,90, vijgen 24-48, aubergine 15-88,
paprika groen 4-17, rood 7-17, kussa 52-66,
bloemkool (6) 16-24, 11-17, perziken (1) 55-
69. (2) 42-47, (3) 31-42, (4 21-29, (5) 12-17,
(6) 6-9, netmeloenen (5) 1-05-1515, (6) 75-1,05,
(8 65-95, (10 60-70, suikermeloenen (6) 95-
2,05, (8) 90-1,80, (10) 85-1,35, (12) 65-80, ogen-
meloenen (6) 90-1,45, (8 55-1,30, (10 85-90,
ananasmeloenen 65-1,15 p. st.
GRANEN EN ZADEN
AMSTERDAM, 13 aug. Wintergerst
(nieuwe oogst) 2326,50, groene erwten 28
39,50, karwijzaad 90100, blauw maanzaad
55—61.
ROTTERDAM, 13 aug. Groene erwten
op monster 30-40, schokkers op monster 30-
43, prima kwal. bov. not.
BARNEVELD, 13 aug. Aanv. 1168 vette
kalveren, prijzen le kwal. 2,30-2,50, 2e 2,10-
2,25, 3e 1,90-2,05 p. kg.
UTRECHT, 13 aug. Aanv 571 paarden,
prijzen luxe paarden 1350-1000, werkpaarden
1300-900, oude paarden 1075-800, 3-jarige paar
den 1100-80 2-jarige 90-700, veulens 580-3,
hitten 75-55, slachtpaarden p. kg slachtgew.
2,55-2.85, jonge 2,75-2,55. Handel willig.
ROTTERDAM, 13 aug. Aanv. 1334 vette
koeien, prijzen 2,9-3,24 2,60-2.80 2,50-2,60.
Flinke aanv.; teruglopende prijzen; bij af
loop moeilijk te plaatsen; enkele prima's bov.
not.
Van onze correspondent
LUXEMBURG De samenwer
king tussen Engeland en de Euro
pese gemeenschap voor kolen en
staal (E.G.K.S.) bestaat al sinds de
cember 1954 in de vorm van een
associatie. Deze band zal uitgroeien
tot een volledig Brits lidmaatschap
indien de onderhandelingen tot de
beoogde resultaten zullen leiden.
De associatie-raad, waarin Engelse
afgevaardigden overleg plegen met le
den van de Hoge Autoriteit van de ge
meenschap, rept overigens met geen
woord over het verzoek om toetreding
in zijn jaarlijkse rapport. Wel blijkt
dat er op verscheidene gebieden een
steeds nauwer wordende samenwerking
b&stsdt,
De handel in kolen tussen de E.G.K.S.
en Engeland verloopt niet zo bevredi
gend. De uitvoer van de gemeenschap
nam af, terwijl er juist meer Britse
kolen naar het vasteland werden ge
bracht. De concurrerende prijzen zijn
hier mede oorzaak van. De Hoge Auto
riteit constateert met voldoening dat
hierdoor een zekere aanpassing is tus
sen de prijzen die voor de export gel
den en die voor het binnenland.
Vijf miljoen
Overigens daalde het kolenverbruik
in Engeland en in de gemeenschap het
vorige jaar met bijna vijf miljoen ton.
De daling van de produktie met vier
miljoen ton als gevolg van de sluiting
van verouderde mijnen in de gemeen
schap overtrof met bijna een miljoen
ton de Britse achteruitgang, die op re
kening van griep en staking wordt ge
schreven. De Britten gaan het steeds
meer zoeken in dagbouw zoals in de
Verenigde Staten. Over deze mogelijk
heid beschikt de gemeenschap alleen
bij ijzerertslagen.
Vorig jaar bracht de gemeenschap
230 miljoen ton steenkool naar boven.
Groot-Britannië 194 miljoen ton. De
staalproduktie steeg in de gemeenschap
met een half procent tot de record
hoogte van 73,2 miljoen ton. In Enge
land trad er een daling op van liefst
negen procent. Er werd 22,4 miljoen
ton staal geproduceerd.
Aan beide zijden van de Noordzee
toonden de verbruikers de neiging hun
strategische voorraden in te krimpen.
De Britten noemden de vooruitzichten
niet bemoedigend, vooral als gevolg
van de moeilijkheden in de auto.
industrie.
In 1961 vertegenwoordigde de totale
produktie van ruw staal in Engeland
en in de E.G.K.S. 26,4 procent van de
wereldproduktie. In 1960 was dat per
centage nog 28,5.
Canadian Breweries kwartaal 0,09,
betaalbaar 1 oktober.
Greyhound Corp. kwartaal 0,27%,
betaalbaar l oktober.
Hollinger Cons. Gold Mines kwartaal
0,15, betaalbaar 28 september.
Hilton Hotels kwartaal 0,37%, be
taalbaar 1 september.
Paramount Pictures kwartaal 0,50,
betaalbaar 21 september.
U. S. Rubber kwartaal 0,55, betaal
baar 26 september.
Minnesota Mining Man. kwartaal
0,20, betaalbaar 12 september.
Buitenlands bankpapier
AMSTERDAM, 13 aug. De advieskoer-
sen voor buitenlands bankpapier, geldend in
Amsterdam op de volgende werkdag, lui-
,den: Engelse pond 10.07—10.17, Amerikaan
se dollar 3.58—3.62, Canadese dollar 3.30%—
3.35%, Franse frank (100) 73.20—73.70, Bel
gische frank (100) 7.21%—7.26%, Duitse
mark (100 89.9080.40, Zweedse kroon
(100) 69.50—70.50, Zwitserse frank (100) 83.30
83.80, Italiaanse lire (10.000 57.25—59.25,
Deense kroon (100 51.9052.90, Noorse
kroon (100) 50.20—51.20, Oostenrijkse schil
ling (100) 13.95—14.05, Portugese escudo
(100) 12.60—12.75, Spaanse peseta (100 gr.
coup.) 6.006.15.
Nederland'.
V.K.
58 1000 H
101%
59 1000 4J...
101%
60 1000 41..
101 a3«
101ft
59 1000 4i...
99%-A
60 1000 42...
99i9«
SI 1000 4i-
99%-i9e
51 1000 4....
98%
62/ 1000 4....
97^-H
53 1000 35...
93%
Gb 1000 3è..
79§
(7 1000 3i»..
89xV%t
51 1000 31
95%
53 1000 3%..
93
56 1000 3%..
92%
18 1000 3}...
85%
Belegg C 3%.
85%
>0 f 1000 3J-.
85S/8
>4 1000 81....
88%
55 1/1000 31...
88%
90%
Gb f 1000 3..
673/g
37 1000 3....
89%
46 Gb 1000 3
90%
87%
tnv cert.3....
98tft
N 1962-'64 3.
99%
Bel.C 1000 2J
99%
ld. 10.000.
99%
Gb 1000 2è..
57
96
NJ 37 3
98%
N.1.37A 3
94/6
fnschr.Gb. 3..
92,3.
Banken
Won.bouwS..
106A
B.N G 58/9 4J
99*$
BNG 59 1-3 4i
99%
B N G 60 4J..
99 H
l.geo t
101%
101%
101ft
101%
99&t
99 iV
99%-ik
98
97 %t
89 is,
95%
93%
92&
85%t
85%
90%
67%(
89%
90%
87
99tf-%
57%(
94%
106&
9911
100
99B
Cultures
A'dam Rubbet
103%
104
H.V.A. Ver...
119
118%
Bandel, Industrie, diversen
Alg.Kunstz U
367*
364%»5%
363-%
DellMljCert./
135.40
134*
K N Hoogov..
571%-2
566-68
565%-6
Phil .40 a 25
157.80*-8
157.30
156.5-156.8
Gnü.ct50420/.
1393-9.7
138*-138.3
137.9-138
Petroleum
DordtsPetr.A.
632%
629%
ld. prei
6313i
628%
<<onPfcr50è20/
138.8-9.2t 137.8*-138f
137.4*7.7t
Scheepvaart en luchtvaart
Holl.-Am.LIjD
123%
123
123
K Java-Ch.P.
127%
id.n. roy.c..
129
130*
K L M.
52
51
K.N S.M.NatB
142%
143
142*-%
Kon.Paketvrt
135
135
NederlandMiJ
137
138%
NieveltGoudr
113
113
Ommeren.
252%
252
K Rott .Lloyd
134%
134
N Scheepv.U
130%-1*
130% 129%—130f
Stockdividenden
PhilA.GB
320
Pb6»/.A,GB
66.80
zijn leden opgeroepen ditmaal niet al
leen op de veiligheid van het vervoer
te letten, maar ook bijzondere aan
dacht te besteden aan de eigen veilig
heid. Dat kan in de praktijk neerkomen
op een pijnlijk nauwkeurige uitvoering
van de dienst volgens de voorschriften.»
Of dit alles werkelijk enig effect zal
hebben, hangt o.m. af van de houding
van de vakbond van lokomotiefperso-
neel en van de bond van spoorweg
beambten, die zich tot dusverre nog
niet solidair hebben verklaard met de
langzaam-aan-actie. De bond van spoor
wegpersoneel wil protesteren tegen de
weigering van de regering in Bonn en
van de directie van de Duitse spoor
wegen om de looneis van tien procent
in te williger..
Tot deze bond behoren het ner.onoel
van het seinwezen, de overwegwerkers
de rangeerders, het personeel van ae
laad- en losdiensten, het stationsper-
soneel, e.d. dat is de grote meer
derheid van het totale personeel van
do Bundesbahn.
De directie heeft de actie illegaal
genoemd. Zij wil drastisch op
treden, indien de actie vertragingen
in de treinenloop tot gevolg zou heb
ben. De vakbond ontkent dat hier iets
illegaals geschieden zal. De vakbond
leiders hebben gisteren betoogd dat zij
het treinverkeer niet tot stilstand wil
len brengen en ook geen grote vertra
gingen willen veroorzaken. Zo hebben
zij het verkeer naar en van Berlijn en
op verscheidene grote stations van hun
actie uitgezonderd.
Ondanks dit alles vreest men dat ïiet
morgen in de Bondsrepubliek tot grote
vertragingen zal komen, waarvan voor
al de toeristen en arbeiders die met de
trein naar hun werk rijden, het slacht
offer zullen worden.
Het is voor het eerst sedert 1922 dat
het Duitse spoorwegpersoneel tot een
dergelijke actie overgaat. In dat jaar
werd er tegen de inflatie gestaakt,
waardoor het treinverkeer geheel tot
stilstand kwam.
AMSTERDAM. Het percentage
van de kasreserve zal met ingang Van
22 augustus met een punt worden ver
laagd tot zeven. De maatregel houdt
verband met het overnemen door een
syndicaat van Nederlandse banken van.
door de K.L.M. uitgegeven promes
sen ter aflossing van de Amerikaanse
bankkredieten van de K.L.M.
Voorts zal bij wijze van uitzondering
worden toegestaan dat de overschotten
boven de verplichte kasreserve, die
door de deelnemers aan het gentle
men's agreement in de periode van 23
juli tot en met 21 augustus bij de Ne-
derlandsche Bank zijn aangehouden,
ten goede zullen komen aan de nieu
we kasreserveperiode, zo heeft de Ne-
derlandsche Bank meegedeeld.
UTRECHT De .Verenigde Bedrijven
Bredero N.V. heeft alle aandelen ver
worven van Geldens N.V. te Nijmegen
op basis van aandelenruil. Een soortge
lijke transactie is geschied met Van
Stokkum N.V. te Venlo. Geldens houdt
zich bezig met de fabricage van en de
handel in bouwmaterialen en Van Stok
kum beweegt zich op het gebied van
de verwerking en levering van natuur
steen.
Mede ten behoeve van deze transac
tie zal Bredero notering ter beurze aan
vragen van nog vijfhonderd volgestorte
aandelen van 1.000, die ten volle de
len in de resultaten over 1962.
HAVEMVERKEER
Nw, Waterweg binnen gekom en 13 aug.
PIONEER COVE Ara Baltimore Scthiëha-
ven Progress stg USL; MATAR'ElNGI Zweed
Narvik Ylègai Yulcaowharcen erts Buys; GA
LAND Ned Bayoune Waalhaven pier 7 zwa
vel Sanara; H•RNBALTIC Dts Ventsplls
Waalhaven pl*er 2 «tg Pakhuismeester»!
WARDEN Zweed Suudsvall IJselhaven WZ
papier Hudtg en Veder; ESSO BRUSSELS
Belg Banias BotleK Baso olie Esso Neder
land; SITALA Frans Banlas Europoort Shell
olie Van Ommeren: ObNA FIRTH Eng Bar
ry Vldgn Vulcaanhaven kolen Vulcaan; WIL
LEM CORNELIS Ned Aartius Merwefoaven
C Sw stg Schellen; BADEN Noor Poregron
IJselhaven OZ stg Burger; DIANA (Koor
Dublin Waalhaven pr 2 ledig Burger; PA
TRIA Zweed Gothenburg Waalhaven pr 1
stg v d Smeer; ARiGO Duits Kotka Waalha
ven NZ stg Wamborsle.
N. Waterweg vertrokken 13 aug.
BORKUM Dts Emden; GEESTSLUIS Ned
Baston; HUNTER Ned Harwich; BELLONA
Zweed Kalmar; RIFO-ANiN -Ned Norresumd-
by; ANTON IE KABEL (ex Kitty) Ned
Kopenhagen.
GROTE VAART
A D RAST US 13 135 ml ZZO Saigon
ALM DY K 136 MO ml ZO t O Guard&ful
AMSTELKiRDBN L3 40 ml NO Belawan
AMSTELSLUIS 13 250 ml W Madagascar
AMSTELSTAD 13 600 ml ZO Kp Guardafui
TEROPE 15ml3Zltes&nsl WuO AS
ASTEROPE 13 115 ml ZW Ouesaont
ABIDA 13 70 ml ZW Ouessant
A LA MAK 13 90 ml NO Malta
ALPHERAT 13 53 ml W Cherbourg
A RCA 14 verw Avonmouth
ALCOiR 12 te Antwerpen
LHENiA 12 vn Las Palmas nr Antwerpen
ALKMAAR 11 te Moracalbo
ALNAT'I 12 te Santos
ARN EB 15 te Rotterdam verw
AM STEL HOEK 112 vn Kobe or Singapore
AAGTEDYK 11 vertr Colombo nr Madras
AEGIS 13 vertr Port of Spain or Georgetown
AGAMEMNON 12 vertr Kingston nr Port au
PrLnce
AROHIMEDES 12 150 ml NO Cartagena
ARES 13 vertr Callao nr Oerro Azui
ARKELDYK 12 vertr Newport nr Stockton
AMERSKERK 13 aank Suez
ANGOLAKUST 13 aank Abidjan
AR ENDS KERK 13 aank Akaba
AVERDYK 13 aank Genua
BARENDRECHT 13 420 ml ZW Bermuda
BONITA 13 verw Lacelba
BILLITON 13 vertr Bombay nr Coohin
BAT JAN 13 720 ml OZO Socotra
BENGALEN 14 te Los Angeles verw
BOVENKERK 12 te Port Said
CALTEX THE HAGUE 13 ter rede Bahrein
CASTOR 13 120 ml WZW Madeira
CAM EfiOUNKUST pass 13 Kp Flnlsterre nr
Dakar
CALTEX NAPLES 13 80 ml ZO t Z Kuria
Muria
CALTEX ROTTERDAM 13 dwars Casquets
nr Vlisslngea
GASAMANCE 13 120 ml ZW Flnlsterre
CARILLO 12 130 ml NO San Salvador
CERES 12 aank Balboa
CRADLE OF LIBERTY 12 75 ml NO Bar-
rangville
D APH.NIS 12 te Antwerpen
DORESTAD 13 aank Malta
DAERDYK 12 to Antwerpen
DAPHNIS 13 vn Antwerpen nr Hamburg
DELFT 12 330 ml NNW Callao
EENHOORN 13 ten anker Torbay
ESSO AMSTERDAM 13 vn Banlas nr Rot
terdam
EOS 12 te Volos
GAASTERDYK 13 Le Havre nr Antwerpen
GANYMEDES 13 vcrtr Cristobal Curacao
GULF HANSA 13 vertr Le Havre Pt Said
GROOTE BEER 13 aank New York
HECUBA 12 1500 m ZW Azoren
HELIRON 12 400 m ZW Azoren
HATHOR 12 te Hamburg
IVOORKUST 13 verw Abidjan
1SI 13 vertr St Thomas St Maarten
IZALCO 12 Panamakanaal nr New Orleans
JAVA 12 120 m NW Honolulu
JOHANNES FRANS 12 vertr Balboa nr
Callao
JOSEPH FRER1NG IS 100 m NW Lissabon
JAPARA 13 4 m N Algiers
JASON 13 pass Ouessant Amsterdam
ITTERSUM 12 v Houston nr Galveston
KAROSSA 13 vertr Fak-Fak nr Kaimana
KEtZERSWAARD 13 te Rouen
KENIA in 8 m ZW Beacliyhesd
KARIMUN 12 te Genua
KERKEDYK 12 to Bremen
KREEFT 14 te Rotterdam verw
KARIMATA 13 te Akaba
K0PI0NELLA 13 te Bonny
KARA 12 Gothenburg nr Pernls
LIMBURG 13 aank Damman
LYCAON 13 Aden nr Suez
LOMBOK 13 120 m NW Alexandria
LAGA 13 45 m ONO Algiers
LOPPERSUM l2te New Orleans
LEIDERKERK 13 Rastanura nr Bahrain
MADISON LLOYD 13 dw Mtnicoy Port
MISSISSIPPI LLOYD 12 230 tn Z California
MAT ARAM 13 100 m ONO W Sudan
MERSEYLLOYD 13 3 m OZO The Brothers
MINOS 13 22 m O Noord Gotland
MOHAMED REZA 8HAH 13 75 m NNW
Muscat
MEM N0N 12 Port au Prince nr Nassau
NOORDWYK 13 35 m ZO Malaga
NYKERK 13 te Antwerpen
NAE8S LION 13 190 m NW Perim
NAESS TIGER 13 aank Palermo
NEDER ELBE 13 aank Penang
OBERON 12 110 m WtZ Havana
OSSENpDiRECHT 13 120 m ONO Massawa
OOST KER K 13 520 m WNW Walvisbaai
ORANJE 13 24 m NNO Kp Flnlsterre
ORANJESTAD 13 1000 m ZW Madeira
OUWiBRKiElRK 13 pass Port Sudan Penang
PRiUNSES I.RElNiE 13 510 m WNW Valencia
PRI0NS FREDERIK WILLEM 13 55 m W
Landseiid
PYGMALION 14 verw aank Oran
PEPERKUST 13 te Antwerpen
FA LA MA DES V2 te Antwerpen
POSEIDON 13 vn Cap Haitien nr Kingston
PRINS DER NEDERLANDEN 12 Port of
Spain nr La Gualra
RINS WliLLEM 5 12 500 m ZZO Groenland
PRINS MAURHTS 12 Istanbul ur Piraêus
POLYDORUS 13 0 m O Ceylon
RANiDFONTEliN 12 60 m N Dakar
R EM PANG 13 aank A!exandrJ8
ROSSU M 12 960 m ZtW Madeira
RIDDERKERK 18 <00 n Wtf? Colombo
RYNDAiM 13 aank Montreal
SK.ADl 13 240 m W St Vlnient
STAD AMSTERDAM 13 5-40 m OZO St He
lena
STAD LEIDEN 13 180 m ZZW Ouessant
STBENWYK 13 aank Antwerpen
STiRAA TMADURA 13 verw Zanzibar
STiEiNTOR 13 L380 m Z Piraeus
SUED RECHT 13 75 ra ONO Algieri
STIAD HAARLEM 13 30 m N Kaap Vlllano
STENTOR 13 180 m Piraeus
STRAAT CHATHAM 13 aaok Port Elizabeth
SITU LA 13 .'DO m NO BaHbUoa
S0ESTDYK 12 to Antwerpen
S0MMELSDYK 12 te Philadelphia
SLAMAT 18 te Balboa verw
STAD VLAARDINGEN 12 NorfolK nr IMo de
Janeiro
SUMATRA 12 vertr San Francisco nr Port
land
SCHIEKERK p 13 Kp St Vincent nr Port
Said
TEiRO 13 op rede Port Harcourt
T J IM ENT ENG 14 verw Beira
TJIPANAS 14 verw Yokohama
TEGELBERG 11 300 m NNO Tri.istacda-
cuiiha
TJ I N EG A R A 12 aank Singapore
TJI MAN UK 13 480 m NW Mato/ii
TWEELINGEN 13 ,40 m NW Trondhelm
TALITA 12 te Montevideo
VAN DER HAGEN 13 450 m NO Mauritius
VIANA 13 pass Ras al H.<dd Mena Suez
WAIBALONG 13 305 m W Famagusta
WATERMAN 13 180 m O Kp Hattcras
WILLEM RUYS 13 -ank Barcel'aia
WONOSARI 13 aank Antwerpen
WONOSOBO 12 400 in NO Talud
WQNORATO 15 to P-nang verw
ZARIA 13 80 m ZO Landsjnd
ZUIDERKBRK 13 te Lljsaoon
KUSTVAART
MARIA W 13 15m NNW Flambroohd
MARIECHRISTINE 13 Elbe monding n Col
chester
MERAK N 13 dw Tanner Marseille
MAR KAB 13 10 m ONO Algiers
MEESCREMER 13 15 m ZW Texel
MEIDOORN 13 dw Wight Antwerpen
MARIANNE 13 te Gothenburg
MERWEHAVEN 12 te Duinkerken
MEIDOORNSINGEL 12 te Haifa
NETTA 13 30 m Z Wight
NISSE 12 v Trequler n Casablanca
NIMROD 13 25 m O Terschcllingerbank
ORANJEBORG 13 20 m NO Texel
PLATO 13 130 m NW Bibao
BEGIN A 13 60 m ZW Sta vanger
ROELOF HOLWERDA 13 dw River Med-
way nr Rochester
REGGEBORG 13 Elbe 1 Rotterdam
SPOORSINGEL 13 to Norresundby
SPORONIA 12 v Hirtshals nr Rotterdam
SILVAPLANA 13 te Kopenhagen
SINT PHILIPSLAND 12 te Boston
SHERATAN 13 Hamina Washbay
STELLA POLARIS 13 10 m O Gibraltar
STELLA PRIMA 13 45 m W Butt of Liwis
SITU LA 13 500 m NO Barcelona
STANISLAS 13 Archangelsk Antwerpen
THALETS 13 25 m NO Vlllano
TUGRO 13 30 m NW Helder
TINY 13 80 m O Humber
THEANO 13 dw Noordhinder nr Amsterdam
URANUS 13 Weatkapelle Antwerpen
VINDICAT 13 Flnlsterre Rotterdam
VYGENPAM 13 ten anker Baai vn Napels
VERMEERSINGEL 13 te Bayonne
WILLEMYN 13 70 m O Gibraltar
WEG A 13 Lowestoft Rouen
WILLEM CORNELIS 13 Texel Rotterdam
WESTERSINGEL 13 to Middleibro
ADMIRAALCOURBET 13 Olaud Oxeloesund
AENAS 13 140 m ZW Ouessant
AMYNTAS 13 15 m ZW Finisterre
APPINGEDAM 12 Sandettie Antwerpen
ARGONAUT 13 40 m ZW Ouessant
ARNEB 13 50 m NNO Vlllano
AUDACIA 13 to Kage
ADINE 12 te Oporto
ARDE AS 12 v Venetië nr Trieste
BALTIC 13 dw Scheveningen Botterdam
BERNARDJOHN 13 40 m NNW Malta
CALVYN 13 Westereems Utrecht
CORNELIA B2 13 25 m Z Flnisterr»
DILIGENTIA 12 te Thameshaven
EGBERT 8 13 Dudgeón Vlissingen
ERASMUS 12 30 m NO Kp Dagata
ERASMUS 13 30 NO Kp Dagata
ENGELINA BROERE 13 dw Wight n onbe
kend
ERASM USING EL 13 T Teignmouth tit Ter-
neuzen
ELISABETH 12 te Archangel verw
FLEVO 13 15 m ZW Beachyhead
GEESTDYK 13 Goeree Maassluis
GOOTE 13 Dungeness Antwerpen
HENRI KATHKLA 13 90 m N Burlings
HERMES 13 30 m NNO Casquets
HUYBERGEN 13 Margate Roads London
HASEWINT 13 100 m WZW Casquets
HUNZE 13 90 m NO Aberdeen
HEEMRAADSINGEL 12 te Bayonne
IMKE 13 180 m ZZW Ouessant
JANNIE 13 10 m O Gotland
JOHNNY IS Thames London
LABRADOR 13 Bast Goodwin Gothenburg
LEONARD T 13 Kalmarsund Doms joe
LIZARD 13 20 m N 8hipwasll
LEUVEHAVEN 14 te Gothenburg verw
LIBERTAS 13 10 m ZW Casquets
TANKVAART
ACILA 15 Hoek van Holland verw
ACTEON 19 te Port Elisabeth vérw
ARCA 11 te Stanlow
ATY8 12 te Curacao
CAMITIA 25 te Marerro verw
CINULIA 22 ter hoogte Landsend verw voor
orders
CRANIA 11 te Stanlow
KABYLIA 14 te Curacao verw
KALYDON 11 te Mllazzo
KARA 14 bU Hoek van Holland verw
KATELYSIA 14 te Curacao verw
KERMIA 12 te Curacao
KORENtA 15 te Curacao verw
KOROVINA 14 to Boston verw
KOSICIA 14 te Hamburg verw
KREBSIA 15 te Curacao venv
KRYPT08 18 te Nynashamn verw
KYLIX 22 te Rotterdam verw
MITRA 14 te Curacao verw
ONDINA 14 in het Suezkanaal verw op weg
nr Mena al Ahmadi
ONOBA 12 te 1'Avera
PHI LI DORA 14 te Hoek van Holland verw
PHI LINE 14 bij Hoek van Holland verw
PHILIPPIA 12 te Mena al Ahmadi
SEPIA 16 te Rotterdam verw
VASUM 18 In liet Suezkanaal verw op weg
nr Landsend voor orders
VI AN A 11 vn Mena al Ahmadi via bet Suez
kanaal nr La Spezia
VI DEN A 17 te Wilmington verw
VITREA 17 in het Panamakanaal verw op
weg nr Mamonal
VIVI PAR A 20 te Bandar Mashur verw
ZAFRA 18 in het Suezkanaal verw op weg
nr Gibraltar voor orders: verm Thames-
haven
RIJNVAART
Afvaart naar Rotterdam; DAMCO
223 De Bniyn; MINERAAL 9 Verklaren;
WACHIS Verschuren: JOJA Smit: NISI
DEO Do Bot; DAMCO 106 v Werkhoven;
ELWI Veltman; MARTIN Sehilperoord
FANTO 55 Wagner; PETER Stegman;
DAMCO l68Mv d Westen; ESSO MAINZ
Bleler; 0ITUMINA 2 Jandke; ESSO TEM-
PEl.HOF Ernst; ESSO HE1LBRONN Spier;
CURIA Vredenburg; NES KA 99 v Holt;
HELCHE BogeitKLOCKNER 41 Demasis;
DON AR 16 LorsohDAMCO 228 Twillert;
RAURICIA Saatifort; CATALONIA Ver
leun; PAM 21 Klootsema; KURIER
SchnelïbaehIVG 6 Fromme; MARIGNANO
Dooms; PILOT Schweers; ARB EDO Schu-
delPAD ELLA McLsen; MOSELI.A Duyzer:
AVANTI 2 Lauwers; HOMBURG Hart-
mana; BASEL Stemgel; SUEVIA Meel;
WEVSCHFIRMANN 34 Kruger; J. JANSSEN
Kemp; KRUPP 10 Vlckus; PA LAT IA Bon-
nes; KRUPP 33 Ruck; FR-EIBURG Pruyn;
D EZ BE UW Amoudse; HARM A Groene-
weg; KAN'AAN Smits; ISA LA 3 Boksïag;
SAN ANTOMO Hnmnxr; C0NCILITEUR
Schot; HADI Bokslag; WILJA Boer; HEL
VETIA Immhoff:
N-aar Amsterdam: NOORDWIJK Kruizin-
ga; CORNALINE Baay; ESSO ULM Schulz;
DIERSCH II Boda; RHEINTANK 19 Stela-
maion; AXAiL Freldmaam; VORSTWIJ1K
Kzeadam.
Overige bestemmingen: FIAT De Vries
Arnhem; LILLY R Rijsma Arnhem; DAM
CO 298 Zijlmaas Dordt; 'EILTANK 9 Maas
Dordrecht; WTAG 146 Cant zier Dordrecht;
ACTIEF Brijder Franefcer; EFKA Venin-
ga Groningen; TRIJMAJ0 v d Klei Gro
ningen; GOUJE Bruins Hardenbeng; BL-
WI'NA Keller Harllngen; EMCA I v. d.
Star H&rlitigenHl LD EG IS HoefnagelKel-
zersveer; ANDROMACHE Zweidinger Klap-
TT KUR,E,R 35 stempel Millingen;
E'LJA Hut Muntendam; V SEUMEREN v
d Berg Nijmegen; GRETA Snellens St
FLEVn n i>UlNiD v' d' Graef Yelsen
FLEVO De Roode Voorburg; SCHAWO
Berkenpas Wolvega; WILHELMINAKADE
v erKiaren.
België :ZUiERICH Scbaefer; ODHN-
ORINOKO Lensen; WTAG
AGNlS R 5 NM.?tBUTTEL Kautschke;
AGNES Bos; NU ITS Kuipers; VIAT0B
FnFrtoerim ANT9'NETTA v Riemsdijk;
MOULIN i0nit?PMT: BBRMA „De Bot'
MOULIN A VENT Gunsset; VAGEBOND
ATT END, f; f.HISEA,NE Do Haan; BONNE
ATT EN DE Verschoor; Dl AD v Amersfoort.
Afvaart Kustvaart: M EiRC U Ril US
Koopmans Leor; HERMAN BUISMAN Wit-
teveen New Port Mon.
'I n»r 13.M u.
TIJDGEEST 2 Koudenburg; DIAMANT
FMMra: PRINSES l«BNE Vüacher™ R|.
VAL K.mphui»; JAN V. SCO'REL Don-
InRrliu, ,Noo"SKifït: LIJTO 4 Philipse:
FORTUNA jaoMii; JAN CORNELIS Heu-
vetan; ESSO NEUSS Guldaer; MARIS
STELLA v. Rossum; VERWISSELING
Zwiers; ZELDEN RUST 11 v Amersfoort-
RÖMERBERG Rucker; ZAGRIBA fS-'
ai'amXv Stotobelaer; UNICA Raidt;
ALANCY I Verstiohel; ST. ANTONIA v d
Horst; EMANUEL v. DijkSTER Lonsiior-
ta:p!°,ma dri^n: TERT'ia WolthlSfoS-
i rr*iD..n«stSn; RuRR 14 Stelzenmuller, KAH-
nP 7Frru^: 00N ,£fL0 H^ra; HOOP
OP ZEGEN Timmer: JOH. DE WIT Kem-
LJ*1SPÖN1 BE'L Duizendstra; ZEL-
2EHLVerllelj; STUYVENSANT Witjes:
MBNEPHAR Witjes; JOHANNA 2 de Blec-
non JSHANNA de Bleecker; NIEUWE
f? WAr»Urer.:. ACI!EF Kikkert; DWAAL
U v- Damï TIG RA V. Dam;
MARGARET HA Schluter; VREESWIJK
Dront: RO JAN Ruijtenberg; ALBERTO
Dokkers; PIETER.KE Houwlng; JELL Reit-
w, "liiBlEtJ?'EE Durr: HA'NSA
StrubelEXPO Geffans; ESSO MUNSTER
£e.u.Hiner,; BHE,N RURR '2 Punsteln; VI-
KING Kregtiog; NAMUR Calluy; BRIL-
ccoJ Jëltz: ESSO KARLSRUHE Krouse;
Pm fM. Wkrtenberg; GREENFINCH
Reld; RHEINTANK 25 Rörh; ESSO MIN
DEN Bauer; RHEINPREUSSEN 3 Unge-
fehr EBBX HAeZDR LeLnengaBITU MI -
NOVA SP*ES Tlmmermann;
n a o nJ Smedeman
DANKBAARHEID v. d. Ham;
E^?,Y..J0MGA St0PPe: APP0L0NIA J0-
Voren: CAP0 Vlieger; MAR-
K0MAMIR v. Meel; ELISABETH Vos; CO-
RA N v. Wijngaarden; MARG6 v. d. Wou
den; TATJE Vlap; EBEN HAëZER Ver-
sjoot; AZO Struik; FRANZ Morler; ORGI-
?LE0.»?.,?indrlch*'' MONIQUE Sleeuwaert;
ADRIANA Bastlaanse; GEJA Femhout-
IDEAal do Mus; PIETERNELLA Urslnus;
ALGIR Boersma; WUB BIN a Zuidland; NA.
VEX MOTOR 13 v. Deursen; ENRE Rn-
gelsma; MON DES IR Romeijnders; VEWBE
Vamemans; SOLI DEO GLORIA IV te Loo;
GERANI v. Oyen; EJO v. Oyen; RITA
Smit; EXCELSIOR Kurfh; ZORG EN VLIJT
Hobma; RISICO v. Rooijen; ONDERNE
MING BronsemaESSO 38 Schare; JOHAN-
ïA,^°^man: ARAG 16 Buchel; SEAM-
TANK 101 GleichVICTOR Groenhof: SAI-
Sanl; POOLSTER 5 Gonthier; FRANS
^.AJt!|,LDE Grutter; ISALA I Miitter; MA
RIE 3 Joosten; JADI 4 Wilson; BITUMA3
Dooms; CITERNA 32 Pleters; DAMCO 214
Zijlmans; GLOVER Montens; WILMA Jls-
koot; MARIETTE Drlessen; SAM BR E
MEUSE Moortel; ODER Lesage; VOLKE-
D'tpcve0nRES N0VA Zijlstra: RIJN
SCHELDE 2 Durinck; LE1NE Neij; STIEN
TJE Diepveen; NESKA 7 Voorschuur; EX
PRESS 303 Meijer: F EN DEL 19 Lerch:
RHENUS 156 Scheldel;- HELGA Brouwer:
HELE.N-A ADRIAAN Heuvelman; ITALIA
Sdhuitcmaker; YMA Schot; VITALIS v
Oost: WEG A Blessum.
Opvaart naar Bazel:
GERT JAN Nispen; AMSTEL Hoogeveen;
PIZ PALU Frledmann; INDUS Hnfi; GR<AS-
CIOL 2 VerduynEDELWEISS 22 Janssens;
AUSTRIA Hart mains; LUGANO Kohier;
BEL ALP RW; BURG UN DIA Stemmer;
BRI EiNZERSEE Goedegehuure; MORON
Kenvpers; VERTROUWEN de Korte; RE
NOIR TAngevloo; amsterdam Bulhof
SCHELDSVAART
HANSWEERT, qepass. 13 ana. 1962.
TIJDSTROOM Hnge, ALBERT De Paauw.
CALYPSO Wiegman, STEUR Schurlnck.
DAMCO 229 Ten Hore, TELEGRAAF 18
v d Ouden, VENUS Veldhuis. SAN ANTO
NIO De Ridder, HOOP OP WELVAART
Taaie, GEAD Mooy, VREDENBURG Paau-
wels, SEOLTO Larooy, JULIANA Koolbrink,
BONTE Van Dongen, ST ANTON I US Van
Megen, FLUVIALE 53 Engels, SPES Bar-
ning, WILJOMA Van Oosten, POLARIS Doel,
THYSSTAD Somers, SPES SECUNDA Klip-
pe, LUMA Van Kerkhoven, RISICO Talens,
NEPTUNE 11 Strijp, NAGO Nauwelaerts.
REVEIL Nauwelaerts, HENRI Feenstra.
REX RHENt Bongers, VALBELLA UIL
WAASLAND Brand, RUDI Verberght, HAL-
VO Van Hal, VERBANO v d Pijl. POOL
STER I Veiheyen, GRIMBERG Papst, HEL-
MA Wendt, JENNY Marquenie, LORuRU De
Roose, KARINA Impe, RHENUS 13 Schnei
der. DAMCO 212 Hattenhauer, MORGÜN De-
rivaux. JULIET M Radeke, SEEFALKE
Bolte, JE AN Westerhuis, ALBANO Ver
berght. TI.R'EAU Delme, LEO M Mertena,
ST GERARD Verbraecken, CARPEAUX
Meyer, HAGESTEYN Koster, ZELATEUR
Kats, PIZ LA MARGNA Wörther. EXPRESS
63 Grootveld, WATERGEUS Van Schijndel.
NAVEXMOTOR 15 Van Kouteren. HARMA
De Bruyne, MARTHA ANTONETTE De
Bruyne, ALIDA Den Herder, HOOGVLIET
Dane, MASCOTTE Beitsma, TANNE Van
Rooyen, ALMA Gankema, MAT AUGER MA
Magnus, FRANCINE Oomens, CORICO Bos-
sers, ELISABETH JAEGERS Ebert, TOP
PER Schipper. ZUERICHSEE Ingelhar.lt,
ROTONDO De Bruyn, POMMARD Goetz,
HERMITAGE Clauss, DOMBURG Rosen-
brand, JOSEPHINE Meeuwsen, JOHANNA
Held, GARSELLA Kenters, S.F.N.R. 201
Damme, LE RHIN 281 Damme, LAMBER-
TUS Kleinstra, PIMA De Pree, BERDINA
Savekouls, SALF 16 Van Tooren. HUBERT
Philip, ALLEGRO Bal, ALVRACHT 15
Kleinstra, JOMA Ruitenberg, PAULA JEAN
Verbraecken, RUBENS Vlot, CONDOR Ter
Steege, NAV1CO De Jong, LIZA De Backer,
ESSO ERLANGEN Morsoh. PAX Hut. PUR-
FINA 28 Weyt, RIO Ruitenberg. GROOT
AMMERS I Hoekstra, CITRINE Van Wijk.
RIJNSCHELDE 8 Boogaerd. ANSEREM ME
Cuyt. CtTERNA 30 v d Veer. SIMPLON
v d Klooster. TERNEUZEN 27 Van Witzcn,
VIJF GEBROEDERS Rijk. PROPANIA v d
Meer, STAD AMSTERDAM 3 De Jonge,
STAD AMSTERDAM I CorstanW ALANCY 3
Bosua, STORNO Verwijs, VERTROUWEN
v d Sluis. ANEJA Vermey, AOUITANIA
Bosman. MERCURE De Seek. ZAHRINGEN
Walther. ESCOTIA v d Burgh, MARABU
Cant, CITERNA 45 Lagauw. CITERNA 35
De Jaeger. PORZANA v d Putten, CITER
NA 33 Van Zanten. RHEINUNION I Budts,
RHEINUNION 21 Scholte, BEAN Van Meel.
ALBATROS Korstanje. BATAVIER Ver
woerd. OBERALP Wulterkens, NOVIOMA-
GUM 2 De Bruin, WAAL Knüöhof. ODILE
Ruelens. alle naar België.
CITERNA 10 Coenaerts, VINOTRA 12
Brahemie, CITERNA 45 Bagauw, MARGA
v d Akker. TOSCAN1A Rutjes, MATJAN
Eleveld, ALANCY I Versttcbel, ALECA 2
Camerman,. PIETERNELLA Hartog. ALEX
Van Ileyghen, ALGERO Verdoodt. SAINT
SIMON Gissler, LES ARDENNES Becker,
TELEGRAAF 19 Kievits, ANTIGONE Oos-
terom, CO JA Bosma. alle Rotterdam: WIL-
FRA Versluis, LOUIS Van Dommelen, RU-
NET- Van Loon. PALM A Broeckaert, allo
Zaltbommel: PATRICK Kievits Empel.
BROEDERTROUW Hnnsnoot Terborg. SALF
13 Deroef Aavon. CHARMA Bruyndonckx
Breskens. THEODOftUS Van Lopik Goes,
RIKA Kornoraal Zutphen. HE AN Raukema
Breda. JACJO Heok, CATHALINA Van
Baaien Delft. WUTA Hovestadt Maurik,
MARCEL Haeck Deventer. ADRI Leeuwe-
steln Heerenwaarden. CONCORDIA Smit
Wormerveer. SEMPER AVANTI Mees Brui-
'lisse. STAD AMSTERDAM 6 Been Amster
dam, CLOS VOIJGEOT Hammer--dorf, JETTA
Houterman. CHRISTINE WILHELM INE La-
quni. alle Dordrecht. PASSAAT Bal Wondri-
ehem, ALMA De Roeek Middelburg. RONDI
Ttene St Annnlaiid. JACOBA Peeher Lutje
Kuihorn. ADRIANA 2 v d LiW"n Den Haag,
SALF 2 Bosman. AVONTUUR Vergeer.
RHEINUNION 3 Eswein. SOLVENT CAR
RIER Prnet, JOHANNA Nouwen, LEJA
Vouwen. RIJNSCHELDE 23 Smets, MAIAC-
PIEJA Dolk. JOSEPHINE De Bruyn. NEL-
LEKE Suiker. GERARDUS Bosman. CEL-
MAR Van Reemoortel. CORJO Zlmmer-
rnarirtDOR'S Van HavenbcTnhr. alle naar
Duitsland; THURGAU Riehnld Straatsburg,
VALERIANA Krebspr. MACON Llpnliardt.
KATHE Sebulze. PIZ PALIJE Friedmann,
EXPRESS 33 De Mul. BURGUNDIA Feen
stra, alle naar Basel. HOOP OP ZEGEN
Weseman, naar Amsterdam.
WATERSTANDEN
HOOG WATER: Delfzijl: 14-8 10.38—23.16,
15-8 11.32: Dordrecht; 14-8 3.54—16.11,
15-8 4.42—16.59; Gorincbem: 14-8 4.58—17.15,
15-8 5 4618.03; Rotterdam: 14-8 3.33—15.47,
15-8 4.1.916.34V!!HsI»<ren- 0.27—12.43.
15-8 1.10—13 27
Toegelaten grootste diepgang vaa
DeventerKaterveer 250.
Millingen tot St. Andries 310 cm.