Oude financiële verwaarloosd principes RIJK VAN SCHEEPSBOUWER SCHLIEKER STORTTE IN Bruynzeel naar Bergen op Zoom Looneisen steken spaak in Westduits spoorwiel Nauwere samenwerking Engeland en E.G.K.S. „Expansie tot iedere prijs Open oog voor Euromarkt AMERIKAANSE ORDER TER WAARDE VAN f 52 MLN. DALEND KOLENVERBRUIK VrSSERIIBEfilCETlIN Landbank: 900% voor aandelen Gem. Eigendom Toeristen dreigen dupe te worden SGMEEPV-VARTBÊRICHTËl Dinsdag 14 augustus 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Vanavond begint langzaam-aan-actie ACTIEVE OBLIGATIES JHIiKTIillilCiniA Scheepvaart- en Steenkolen Maatschappij Amerikaanse dividenden ACTIEVE AANDELEN Nog niet solidair Sedert 1922 Kasreservepercentage verlaagd tot zeven Bredero neemt Geldens en Van Stokkum over Van onze 'correspondent wer geen krediet kan krijgen en kan geven, valt uit in de race om de op drachten. Landen als Italië en Frankrijk maar BONN. Een golf vol alarm en onrust slaat nu al enkele weken over de Westduitse scheeps- Jjallucn aj5 bouwwereld. In a net laiilissement van de Hanseatische Werft in Hamburg kwam plotseling de ook Polen en Zuidsiavië hebben zich sensationele ineenstorting van het Schlieker concern tengevolge van de grote financiële moeilijk- aan dezesituaüe snel aangepast. Daar heden van de Schlieker Werft in Hamburg. De vraag doemde op of het in het geval Schlieker, het en ü1 a a meest spectaculaire van de twee, om een symptoom of om een uitzondering ging. Het is nu wel duidelijk geworden dat de ondergang van Schlieker noch een symptoom van de te verwachten teruggang van de Westduitse economie is noch van de ongetwijfeld moeilijke situatie van de West- duitse scheepsbouw in het algemeen. Willy Schlieker werd als ondernemer met durf alom geëerd en bewon derd. Zijn slagzin „expansie tot iedere prijs" bracht hem van arbeiderszoon tot miljonair. Toen echter de groei van de onderneming stagneerde, kwam meedogenloos de zwakheid van zijn beleid naar voren. Zijn veel te ver gaande financiële waagstukken konden ten slotte niet op tegen de feiten zoals zijn bankiers en leveranciers die op tafel legden. Dat had niets meer te maken met de scheepsbouw in de bondsrepubliek. De ondergang van Schlieker is allereerst een voorbeeld geweest van de grote ondernemer, die groter wenste te worden of zich niet wenste te beperken en daarbij oude financiële principes vergat. Schliekers kapitaal stond bijvoor beeld in een zeer slechte verhouding tot zijn kredieten. Zijn eerzucht stond niet toe om een man naast zich te be noemen die de liquiditeitscrisis, waar door het gat zelfs niet met aderlatin gen van Schliekers bloeiende bedrijf in het Ruhrgebied viel te stoppen, had kunnen voorkomen. Die man had de „chef" duidelijk mogen maken dat ook zijn commanditaire vennootschap niet tegen de stroom op kan roeien. De Westduitse scheepsbouw klaagt overigens steen en been, hoewel haar zakelijke situatie niet ongunstig lijkt. Maar pas in de tweede plaats is het lot van Schlieker bepaald door de moeilijke situatie in het algemeen van deze grote bedrijfstak. Van zijn werf is bekend dat zij ten koste van alles opdrachten wenste te krijgen. Schlie ker wilde daartoe onder de prijs van elke concurrent gaan. Ook dit werd zijn noodlot. Inmiddels wordt er sedert gisteren weer op Schliekers werf in Hamburg gewerkt. De stad Hamburg en de vak bonden hopen dat de in bouw zijnde schepen voltooid kunnen worden en dat de opbrengst aan de schuldeisers kan worden betaald. De stad" Hamburg heeft alles gedaan, zo heeft zij mee gedeeld, om het concern te redden. SLECHT VERLIEZER Schlieker zelf is daar niet van over tuigd. Als een slechte verliezer be schuldigt hij iedereen, ook zijn eigen directeuren, ervan dat men hem wilde laton vallen. Ten slotte poogde hij zelfs, zo wil het gerucht, bij de Griek se reder Onassis geld bij elkaar te be delen. De faillissementsmachine draait echter al. Schliekers persoonlijke ver mogen staat nu zelfs tot de laatste pfennig op het spel. De Westduitse scheepsbouw is groot geworden in Hamburg. Blohm Voss en Howaldt waren lange jaren en zijn dit opnieuw grote namen in de scheepsbouwwereld. Na de Tweede Wereldoorlog moesten de Duitse wer ven tot 1951 wachten voor zij voor vbl konden worden aangezien, en zon der beperkingen weer mochten gaan bouwen. Zij profiteerden snel van de Koieahausse. Zij konden alleen al in SCHEVENINGEN, 13 aug. Per kantje: Makreel 39,36; Volle haring 63,70; Steurha- ring 58,68; maatjes haring klein jong 90115; maatjes haring groot 7080; Heilbot 380320; Vese bis: p. kg.: Grt. tong lappen 5,005,10; Grt. m. 4,80—4,60; KI. m. 3,80—3,90; I 3,50— 3,60: II 3,36—3,40; Tarbot I 4,80—4,90; II 3,60 —3,70; III 2,50—2.20; IV 1,60—1,50; Griet I 1,501,40; I 1,101,18; Per kist van 40 kg.: Kabeljouw grt. grt. stijf 6065, ijs 4243; grt. m. 50—48, 38—37; I 41—40, 34—32; Kool- vis zwart ijs 32—36; Zeewolf I 26—36; II 28— 36; III 28—56; Grt. st. gul 36—34, 31-50; KI. st. 3230, 28—26; Grt. rode poon 4243; Kode II 22—20; Zw. 12—10; Schelvis grt. 2 5 —27; grt. m. 23—24; kl. m. 22—23; I 21—20; II 18—14; Grt. schol I 30—34; Grt. II 30—34; Grt. m. I 30—34; Grt. m. II 30—54; Kl. m. D 29; Kl. m. Gestript 20—22; Kl. D 10—17; Kl. Gestript 16—14; Schar I 20—18; II 14—10; Bot 10—8; Pieterman 5450; Haaien 129; Rog I 14—16; II 12—10; III 8—7; Makreel I 16,8015,00; Tongschar 5056; Schartong 26 22; Wijting Gestript 18—16; D I 14—12; D II 10—8: Verse haring per kist van 50 kg. 34,30. Besomming Kotters: KW 58 2120; KW 102 3280; KW 180 3130; Sch. 1 4140; UK 104 4900. Besomming aan verse haring 40.000. Dinsdag o.a. aplog; 2 Trawler; 2 haring drijfnet loggers 15 kotters!!. Besom ming Trawlers aan verse haring: Sch. 52 12.830; Sch. 210 85.140; Sch. 8 16.600; Sch. 249 9900; Sch. 126 12.200; Sch. 42 14.300. AAN DE AFSLAG 13 aug. Sch 87—270 kantjes; 159250; 52400 en 700 kisten; 4— 340; 199—140; 233—280; 8—400 en 700 kisten; 19100; 210v400 en 400 kisten; 249311 en 400 kisten; 223— 340; 314—306 61—300 en 100 kisten; 63—300 en 200 kisten; 73—340; 126— 400 en 500 kisten; 42320 en 450 kisten; KW 69500 kisten. PR A AI RAPPORTEN 13 aug. Sch. 305- weinig; 87-weinig; 195—10k.; 560; 324—0; 10420; 39-weinig; 201-weinig; 199-weinig; 32 —15; 132-weinig; 233-weinig; 2-weinig; 236— 12; 310—5; 89-weinig; 1344; 180-weinig; 121 -weinig; VL 70—10; 78—1; 89—1; 172—2; 197 —5. IJMUIDEN, 13 aug. Per kg: Heilbot 4,20—3; Gr. Tong 4,90—4,10, Grm. 4,30—3,60, Kim. 4,40—3,30, Kl. I 4.40—3,50, Kl. II 4,50— 3.70: Tarbot I 440—3,70: Zalm 11—4,60: Per 50 kg: Gr. Griet 65; Tongschar 70—65, Kl. 7060; Gr. Schol 5041, Grm. 4441, Kim. 3736, Kl. I 42—36. Kl. II 57—10; Schar 25— 18; Bot 10; V. Haring 39—16,60; Makreel 16.40—9,40: Gr. Schelvis 45—16, Grm. 30—26, Kim. 32—27. Kl. I 30—21, Kl. II 36-3; Wijting 26—8; Gr. Gul 47—34. Mid 42—30. Kl. 32— 16; Kl. Leng 36; Kl. Haai 31—20; Pieterman 70: Kl. Rode poon II 17: Per 125 kg Gr. Ka beljauw 264—92; Gr. Koolvis zw 110—98, Gr. Leng 90. HARLINGEN, 13 aug. 6654 kg pellenjgar- nalen 1,462,03, 2700 kg exportgarnalen 2,61 3.23, tong 2.20—4.26, schol 42—65, tarbot 1,25— 4,11, schar 38—52, bot 16—18, harder 42. Hamburg al gauw meer dan 30.000 arbeiders in dienst nemen. Grote tan kers met een goede naam liepen in Noord-Duitsland van stapel. Bijna een vijfde van de nieuwbouw in de we reld kwam in de jaren '50 van West duitse werven. NIET FRAAI Vandaag de dag ziet de toekomst er niet meer zo fraai uit. In de periode juli 1961augustus 1962 liepen de or ders voor de bouw van schepen van 4000 ton en meer met zeven procent terug. Alleen bij de tankerorders be draagt de teruggang al negentien pro cent. Weliswaar werken er nog altijd tegen de 30.000 arbeiders alleen op de scheepswerven. Op de ranglijst van de wereldscheepsbouw staat Duits land met tien procent toch vrij goed geklasseerd. En het gevecht om de arbeiders van Schlieker, waaraan Blohm Voss en Howaldt de afgelo pen dagen deelnamen, toonde aan dat men arbeidskrachten best kan gebrui ken. Hoewel de orderboekjes gevuld zijn, is de situatie toch niet helemaal roos kleurig. Wel zit de Deutsche Werft, de op één na grootste Westduitse scheepswerf, zelfs tot 1964 vol, even als de A. G. Weser in Bremen. Maar er zijn duidelijke tekenen aan de wand: De bondsrepubliek is door haar hoge lonen en volgens de scheepsbou wers door geringe staatshulp een van de duurste scheepsbouwlanden ter we reld geworden. En dat in een tijd, waarin het voor de reders niet meer zo eenvoudig is de bouw van nieuw bestelde schepen te financieren. KREDIETEN 1 Scheepswerven die voor lage prij zen willen bouwen en daarbij niet ka rig zijn met zeer gunstige betalings condities, kunnen aan de slag blijven. Wie dat niet kan, wie als scheepsbou- goedkope transportkosten weet men wel raad met reders die willen laten bouwen maar niet op korte termijn kunnen financieren. Regeringen en banken schieten de scheepswerven te hulp. In West-Duitsland is daarvan lange tijd geen sprake geweest. De rege ring in Bonn stelde een kredietpla fond van 400 miljoen mark voor de exportscheepsbouw ter beschikking. Maar de werven roepen om meer, zelfs om regelrechte ondersteuning van de staat, opdat zij tegen Fransen, Italianen, Japanners en Zweden kun nen concurreren. Alleen zó hopen zij in staat te zijn om de concurrentie aan te kunnen en te voorkomen dat het „geval Schlieker" in het buitenland zou worden uitgelegd als een typisch verschijnsel van de hele Westduitse scheepsbouw. „NIET AAN TE RADEN" DEN HAAG De Landbank zal een bod uitbrengen van 900 procent op de gewone en 220 procent op de preferente aandelen van de N.V. Ge meenschappelijk Eigendom tot exploi tatie van woon- en winkelhuizen. De Landbank heeft het bestuur van Gemeenschappelijk Eigendom ver zocht de bieding bij aandeelhouders aan te bevelen. Na bestudering van het bod zijn commissarissen en directie echter tot de conclusie gekomen dat zij aandeel houders de aanvaarding van het bod niet kunnen aanraden. Verleden week woensdag maakte de directie van Gemeenschappelijk Eigendom bekend, dat er onderhan delingen over een bod op de aandelen aan de gang waren. Sedert die tijd is er op de Amsterdamse beurs niet in de aandelen gehandeld. De laatst ge dane koers voor de gewone aandelen bedraagt 775 en voor de preferente aandelen 175 procent. Van onze correspondent BONN Een langzaam-aan-actie om meer loon van 480.000 spoorweg arbeiders begint vanavond om twaalf uur in de Bondrepubliek. De kans bestaat dat daardoor het treinver keer voor duizenden toeristen danig in de war zal lopen. De vakbond van spoorwegpersoneel heeft evenwel meegedeeld dat daarvan geen sprake behoeft te zijn. Deze „actie-Adler" is genoemd naar de eerste Duitse lokomotief (1835). De vakbond van spoorwegarbeiders heeft Staatsleningen le tape Van onze redactie economie ZAANDAM „Het wordt gewoon gezellig in Bergen op Zoom". Met deze opmerkelijke uitlating typeer de de heer W. Bruynzeel de bouw plannen van zijn bedrijf in West- Brabant. Zijn woorden hadden be trekking op de bouw van liefst drie fabrieken in een zonnige omgeving, waar gras, bloemen en bomen de ouderwetse fabriekssfeer moeten verjagen. De uitbreiding van Bruynzeels fa brieken is het resultaat van verschil lende factoren: De gemeenschappelijke markt, die alle aandacht van de onderneming opeist. Het bedrijf is weliswaar het grootste op het gebied van deuren, kasten, keukens,, vloeren, potloden en balpuntpennen, maar het draagt nu eenmaal de kenmerken van ontstaan in een klein land. De E.E.G. biedt de kans op een scherpere concurrentie maar ook op grotere mogelijkheden. Bergen op Zoom ligt voor de E.E.G. gunstiger dan Zaandam. 2 De groei van Zaandam is om ver schillende redenen onvoldoende ge weest na de oorlog. Er is genoeg ruim te, maar de medewerking of de moge lijkheden van Rijk en provincie wa ren te gering. Vestiging in Bergen op Zoom betekent evenwel niet, bena drukte de heer Bruynzeel, dat er nu in Zaandam een stilstand is ingetre den. Veel openhartiger was hij over het nieuwste produkt van zijn bedrijf: de houten vloer. Het zijn soepele houten tegels, die zich gemakkelijk op beton nen vloeren laten plakken. Zij zijn geen concurrentie voor de parketvloe ren, wel voor de andere goedkope vloerbedekkingen. Over zes maanden komen de tegels op de markt. Bruynzeel zelf komt voorlopig niet op de markt. De directie koestert al thans geen plannen de naamloze ven nootschap open te breken. Bruynzeels naam verschijnt de eerste jaren zeker niet in de prijscourant van de Amster damse effectenbeurs. Pendel q De aanwezigheid van arbeidskrach ten in het Westbrabantse gebied is aanlokkelijk. De directie hoopt dat ve le mensen de „pendel" vaarwel zullen zeggen nu de industrie vlak bij huis komt. 4. De gedachte dat de mens tijdens zijn werk een band moet blijven voelen met de natuur en zelfs met het slechte weer. De heer Bruynzeel is wel blij met het nieuwe terrein, dat zeven hectaren groot is. Er komt een fabriek (285 me ter lang, dertig meter breed en negen meter hoog) voor kasten, een fabriek voor potloden en een voor houten vloeren. De laatste twee hallen liggen in eikaars verlengde en zijn ieder, vijf tig meter lang, dertig meter breed en zes meter hoog. Zo nodig kunnen ze dus aan elkaar gebouwd worden. Wanneer de bouw, waaraan half sep tember wordt begonnen, gereed is kunnen ongeveer 250 mensen worden geplaatst. „En we groeien in hetzelfde tempo als er mensen zich aanmelden", voegde directeur Bruynzeel er op timistisch aan toe. Over de kosten liet de directeur zich wat voorzichtiger uit. Er zijn wel ra mingen, er is ook een bouwvergunning voor een bepaald bedrag. De heer Bruynzeel deed er voorlopig liever het zwijgen toe. ROTTERDAM. De Scheepvaart- en Steenkolen Maatschappij heeft met het Amerikaanse leger in Duitsland een con tract gesloten voor de levering van ruim 620.000 ton bitumineuze kolen en antra ciet, zo heeft de directie meegedeeld. Met de order is een bedrag van ruim 52 miljoen gemoeid. De levering zal geschieden in de periode september 1962 tot augustus 1963. Een soortgelijk contract voor de leve ring van een miljoen ton loopt deze maand af, zodat de nieuwe opdracht hier op aansluit. De brandstoffen zijn be stemd voor de legerinstallaties in Zuid- Duitsland. De aanvoer geschiedt via de haven van Rotterdam, waar de zeesche pen zullen worden gelost in lichters en in wagons voor het verdere transport naar de eindbestemming in Duitsland. Het transport over de Rijn zal worden verzorgd door de Nederlandse Rijnvaart Vereniging in Rotterdam. President Kennedy heeft besloten, dat de Amerikaanse troepen in Duitsland uitsluitend Amerikaanse brandstoffen mogen gebruiken, aldus de directie. Dit om steun te verlenen aan de eigen mijn industrie, waar grote werkloosheid heerst. In het Ruhrgebied daarentegen moeten zelfs buitenlandse arbeiders worden aangetrokken. Een andere over weging van de Amerikaanse regering is geweest, dat op deze wijze de Ameri kaanse betalingsbalans niet wordt belast. Ondanks de grote transportweg kun nen Amerikaanse kolen zeer goed con curreren tot in Zuid-Duitsland, want de produktiekosten in de Verenigde Staten zijn laag door de gunstige geologische omstandigheden. Bovendien is het ver voer over de oceaan vrij goedkoop. Int. Nickel of Canada boekte in het eerste halfjaar een winst van $52,34 (vj. $37,65) miljoen, overeenkomend met $1,77 (v.j. $1,28) per aandeel. GROENTEN EN FRUIT GELDERMALSEN, 13 aug. Rode bes 117152; Kruisbes 4665; Aardappelen 10 17; Early Laxton T 33—47, II 62-88, I 95— 142; Yellow Transparent K 29—52, II 28—38, IE 55-65 43—46, 65-75 61—70, 75-65 75, 60—70 52—64, 70-80 70—74, 55-60 38-43, 60-65 50—57, 65-70 60—68, 70-75 70—73, IIE 55-65 37—43, 65-75 48—63, 60-70 47-49, 70-80 66—68, 55-60 37—38, 60-65 48—50, 5-70 0—82, 70-75 4—65. Zure kroet 18,80. ROTTERDAM, 13 aug. Aardappelen: Eerstelingen groot 10—12, poters 6—9, Eigen heimers groot 12—18, poters 5—9, Andijvie 37—47, Sla 7—22, Spinazie II 7—21, Bloem kool IA 6 per bak 22—38, 8 17—28, IIA 6 17—22, 8 12—21, Dubb. bonen I 43—67, II 40, Netmeloenen 4479, Ogenmeloenen 84 11—18, Stambonen 4460, Rabarber 1216, Spitskool 212Kroten 712, Komkommers 70-80 20—26, 60-70 18—23, 50-60 16—20, 40-50 14—15, Rode Kool 16—20, Uien 11—19, Poste lein 32—36, Pronkbonen 89—1.15, Kussa's 24— 40, Netmelenen 44—79, Ogenmelenen 84— 1.14. Ontari 2.10—2.40, Early Laxtn 95- 1.14, Golden Japan 1.90—2.60. Rode Bessen IA 1.28, -HA 86—1.26, Perziken A 21—47, B 17—20, C 8, Yellow IA 70—1.05, IB 91, IC 73. IIA 72, UB 4951, Tomaten A extra 4.15, AI 3.80—3.90, B Extra 3.70, B I 3.60, Cl 4.10, CC 3. BARENDRECHT, 13 aug. Andijvie: 32— 41, Bloemkkool 6 20—28, 8 14—19, 10 11—18, Sla I 1724, II 818, Staandglaskomk 75-op 20—24, 60—74 16—21, 50—59 13—16, 40—49 10— 14, Prei 30—36, Stoksnijbonen 1.60—2.10 Prin- sessebonen 55—70, Kroten 12—16, Rodekool A 1420, B 4—7, Sav kool geel 10—18, Spits kool 11—14, Tomaten AI 3.70—4.00, B 3.50— 3.80, C 3.80—4.10, CC 2.40—2.70, Spinazie 30— 42, Postelein 30—33, Uien 11—14. BERKEL, 13 aug. Staandglaskomkom- mers 75 19—25,60 16—21, 50 13—15, 40 10— 13,35 10. krom 1014, platglaskomkommers 75 15—17, 60 12—15.50 10—12,40 10, krom 11— 12, bloemkool 6 17—21, 8 11—15, 10 11, sla 2 48.60, tomaten extra a extra 3.85—3.95, a sup. 3.70—3.80, b 3.45—3.55, c extra 3.95, cl 3.503.90, cc 3.10, tomaten binnenland a 2.70—3, b 2.85, c 2.20—2.65, cc 1.50, stam- prinsessebonen 57, pronkbonen 89, snijbonen 11.50, grote bonen 12—13, andijvie 28—37, waspeen 13, kroten 7, komkommerstek 10—12. PIJNAGKER, 13 aug. Kromme kom kommers 10—15, grofstek 10—12, fijnstek 10; andijvie 2431; spinazie 28; postelein 19—422; spitskool 10—13; kroten 812: uien 15—20; tuinbonen 1014; snijbonen 1,60—2; stamprin- sessebonen 90—1,10; sla I 10—18,50, II 7—11; kussa 24; rabarber 10—12; bloemkool I 15— ï?',11»1116, 111 11—14; staand glaskomk. 75 kg 20—27, 60 17—23, 50 13—18, 40 12—15, 35 10—11; platglaskomk. 75 kg 17—18, 60 13, 50 1013 40 1012; tomaten exp. I 3,95—4,15, II 3,50—3,55, III 44,55, IV 3,30, tomaten bin nen!. I_ 3,75—3,90, II 3,50—3,65, III 3,65—4,55, POELDIJK, 13 aug. Tomaten A 3,90-4,30, B 3,40-3,60, C 4,35-4,85, CC 3,25-3,60 (per 6 kg) druiven alicanten 2,30-2,55, frankenthaler 2,20- 2,70, golden champion 2,55-3,05, muscaat 2,35 -3,35 per kg, appelen 70-78, rode bessen 66-78, prinsessebonen 90-1,—. snijbonen 1,55-2,05, tuinbonen 8-11, andijvie 33-36, spitskool 13-15, groene pepers 1,10-1,40, rode pepers 4,40-4,55, pruimen Ontario 2,45, burbank 1,60-2,10, bleu Belgique 3,90, vijgen 24-48, aubergine 15-88, paprika groen 4-17, rood 7-17, kussa 52-66, bloemkool (6) 16-24, 11-17, perziken (1) 55- 69. (2) 42-47, (3) 31-42, (4 21-29, (5) 12-17, (6) 6-9, netmeloenen (5) 1-05-1515, (6) 75-1,05, (8 65-95, (10 60-70, suikermeloenen (6) 95- 2,05, (8) 90-1,80, (10) 85-1,35, (12) 65-80, ogen- meloenen (6) 90-1,45, (8 55-1,30, (10 85-90, ananasmeloenen 65-1,15 p. st. GRANEN EN ZADEN AMSTERDAM, 13 aug. Wintergerst (nieuwe oogst) 2326,50, groene erwten 28 39,50, karwijzaad 90100, blauw maanzaad 55—61. ROTTERDAM, 13 aug. Groene erwten op monster 30-40, schokkers op monster 30- 43, prima kwal. bov. not. BARNEVELD, 13 aug. Aanv. 1168 vette kalveren, prijzen le kwal. 2,30-2,50, 2e 2,10- 2,25, 3e 1,90-2,05 p. kg. UTRECHT, 13 aug. Aanv 571 paarden, prijzen luxe paarden 1350-1000, werkpaarden 1300-900, oude paarden 1075-800, 3-jarige paar den 1100-80 2-jarige 90-700, veulens 580-3, hitten 75-55, slachtpaarden p. kg slachtgew. 2,55-2.85, jonge 2,75-2,55. Handel willig. ROTTERDAM, 13 aug. Aanv. 1334 vette koeien, prijzen 2,9-3,24 2,60-2.80 2,50-2,60. Flinke aanv.; teruglopende prijzen; bij af loop moeilijk te plaatsen; enkele prima's bov. not. Van onze correspondent LUXEMBURG De samenwer king tussen Engeland en de Euro pese gemeenschap voor kolen en staal (E.G.K.S.) bestaat al sinds de cember 1954 in de vorm van een associatie. Deze band zal uitgroeien tot een volledig Brits lidmaatschap indien de onderhandelingen tot de beoogde resultaten zullen leiden. De associatie-raad, waarin Engelse afgevaardigden overleg plegen met le den van de Hoge Autoriteit van de ge meenschap, rept overigens met geen woord over het verzoek om toetreding in zijn jaarlijkse rapport. Wel blijkt dat er op verscheidene gebieden een steeds nauwer wordende samenwerking b&stsdt, De handel in kolen tussen de E.G.K.S. en Engeland verloopt niet zo bevredi gend. De uitvoer van de gemeenschap nam af, terwijl er juist meer Britse kolen naar het vasteland werden ge bracht. De concurrerende prijzen zijn hier mede oorzaak van. De Hoge Auto riteit constateert met voldoening dat hierdoor een zekere aanpassing is tus sen de prijzen die voor de export gel den en die voor het binnenland. Vijf miljoen Overigens daalde het kolenverbruik in Engeland en in de gemeenschap het vorige jaar met bijna vijf miljoen ton. De daling van de produktie met vier miljoen ton als gevolg van de sluiting van verouderde mijnen in de gemeen schap overtrof met bijna een miljoen ton de Britse achteruitgang, die op re kening van griep en staking wordt ge schreven. De Britten gaan het steeds meer zoeken in dagbouw zoals in de Verenigde Staten. Over deze mogelijk heid beschikt de gemeenschap alleen bij ijzerertslagen. Vorig jaar bracht de gemeenschap 230 miljoen ton steenkool naar boven. Groot-Britannië 194 miljoen ton. De staalproduktie steeg in de gemeenschap met een half procent tot de record hoogte van 73,2 miljoen ton. In Enge land trad er een daling op van liefst negen procent. Er werd 22,4 miljoen ton staal geproduceerd. Aan beide zijden van de Noordzee toonden de verbruikers de neiging hun strategische voorraden in te krimpen. De Britten noemden de vooruitzichten niet bemoedigend, vooral als gevolg van de moeilijkheden in de auto. industrie. In 1961 vertegenwoordigde de totale produktie van ruw staal in Engeland en in de E.G.K.S. 26,4 procent van de wereldproduktie. In 1960 was dat per centage nog 28,5. Canadian Breweries kwartaal 0,09, betaalbaar 1 oktober. Greyhound Corp. kwartaal 0,27%, betaalbaar l oktober. Hollinger Cons. Gold Mines kwartaal 0,15, betaalbaar 28 september. Hilton Hotels kwartaal 0,37%, be taalbaar 1 september. Paramount Pictures kwartaal 0,50, betaalbaar 21 september. U. S. Rubber kwartaal 0,55, betaal baar 26 september. Minnesota Mining Man. kwartaal 0,20, betaalbaar 12 september. Buitenlands bankpapier AMSTERDAM, 13 aug. De advieskoer- sen voor buitenlands bankpapier, geldend in Amsterdam op de volgende werkdag, lui- ,den: Engelse pond 10.07—10.17, Amerikaan se dollar 3.58—3.62, Canadese dollar 3.30%— 3.35%, Franse frank (100) 73.20—73.70, Bel gische frank (100) 7.21%—7.26%, Duitse mark (100 89.9080.40, Zweedse kroon (100) 69.50—70.50, Zwitserse frank (100) 83.30 83.80, Italiaanse lire (10.000 57.25—59.25, Deense kroon (100 51.9052.90, Noorse kroon (100) 50.20—51.20, Oostenrijkse schil ling (100) 13.95—14.05, Portugese escudo (100) 12.60—12.75, Spaanse peseta (100 gr. coup.) 6.006.15. Nederland'. V.K. 58 1000 H 101% 59 1000 4J... 101% 60 1000 41.. 101 a3« 101ft 59 1000 4i... 99%-A 60 1000 42... 99i9« SI 1000 4i- 99%-i9e 51 1000 4.... 98% 62/ 1000 4.... 97^-H 53 1000 35... 93% Gb 1000 3è.. 79§ (7 1000 3i».. 89xV%t 51 1000 31 95% 53 1000 3%.. 93 56 1000 3%.. 92% 18 1000 3}... 85% Belegg C 3%. 85% >0 f 1000 3J-. 85S/8 >4 1000 81.... 88% 55 1/1000 31... 88% 90% Gb f 1000 3.. 673/g 37 1000 3.... 89% 46 Gb 1000 3 90% 87% tnv cert.3.... 98tft N 1962-'64 3. 99% Bel.C 1000 2J 99% ld. 10.000. 99% Gb 1000 2è.. 57 96 NJ 37 3 98% N.1.37A 3 94/6 fnschr.Gb. 3.. 92,3. Banken Won.bouwS.. 106A B.N G 58/9 4J 99*$ BNG 59 1-3 4i 99% B N G 60 4J.. 99 H l.geo t 101% 101% 101ft 101% 99&t 99 iV 99%-ik 98 97 %t 89 is, 95% 93% 92& 85%t 85% 90% 67%( 89% 90% 87 99tf-% 57%( 94% 106& 9911 100 99B Cultures A'dam Rubbet 103% 104 H.V.A. Ver... 119 118% Bandel, Industrie, diversen Alg.Kunstz U 367* 364%»5% 363-% DellMljCert./ 135.40 134* K N Hoogov.. 571%-2 566-68 565%-6 Phil .40 a 25 157.80*-8 157.30 156.5-156.8 Gnü.ct50420/. 1393-9.7 138*-138.3 137.9-138 Petroleum DordtsPetr.A. 632% 629% ld. prei 6313i 628% <<onPfcr50è20/ 138.8-9.2t 137.8*-138f 137.4*7.7t Scheepvaart en luchtvaart Holl.-Am.LIjD 123% 123 123 K Java-Ch.P. 127% id.n. roy.c.. 129 130* K L M. 52 51 K.N S.M.NatB 142% 143 142*-% Kon.Paketvrt 135 135 NederlandMiJ 137 138% NieveltGoudr 113 113 Ommeren. 252% 252 K Rott .Lloyd 134% 134 N Scheepv.U 130%-1* 130% 129%—130f Stockdividenden PhilA.GB 320 Pb6»/.A,GB 66.80 zijn leden opgeroepen ditmaal niet al leen op de veiligheid van het vervoer te letten, maar ook bijzondere aan dacht te besteden aan de eigen veilig heid. Dat kan in de praktijk neerkomen op een pijnlijk nauwkeurige uitvoering van de dienst volgens de voorschriften.» Of dit alles werkelijk enig effect zal hebben, hangt o.m. af van de houding van de vakbond van lokomotiefperso- neel en van de bond van spoorweg beambten, die zich tot dusverre nog niet solidair hebben verklaard met de langzaam-aan-actie. De bond van spoor wegpersoneel wil protesteren tegen de weigering van de regering in Bonn en van de directie van de Duitse spoor wegen om de looneis van tien procent in te williger.. Tot deze bond behoren het ner.onoel van het seinwezen, de overwegwerkers de rangeerders, het personeel van ae laad- en losdiensten, het stationsper- soneel, e.d. dat is de grote meer derheid van het totale personeel van do Bundesbahn. De directie heeft de actie illegaal genoemd. Zij wil drastisch op treden, indien de actie vertragingen in de treinenloop tot gevolg zou heb ben. De vakbond ontkent dat hier iets illegaals geschieden zal. De vakbond leiders hebben gisteren betoogd dat zij het treinverkeer niet tot stilstand wil len brengen en ook geen grote vertra gingen willen veroorzaken. Zo hebben zij het verkeer naar en van Berlijn en op verscheidene grote stations van hun actie uitgezonderd. Ondanks dit alles vreest men dat ïiet morgen in de Bondsrepubliek tot grote vertragingen zal komen, waarvan voor al de toeristen en arbeiders die met de trein naar hun werk rijden, het slacht offer zullen worden. Het is voor het eerst sedert 1922 dat het Duitse spoorwegpersoneel tot een dergelijke actie overgaat. In dat jaar werd er tegen de inflatie gestaakt, waardoor het treinverkeer geheel tot stilstand kwam. AMSTERDAM. Het percentage van de kasreserve zal met ingang Van 22 augustus met een punt worden ver laagd tot zeven. De maatregel houdt verband met het overnemen door een syndicaat van Nederlandse banken van. door de K.L.M. uitgegeven promes sen ter aflossing van de Amerikaanse bankkredieten van de K.L.M. Voorts zal bij wijze van uitzondering worden toegestaan dat de overschotten boven de verplichte kasreserve, die door de deelnemers aan het gentle men's agreement in de periode van 23 juli tot en met 21 augustus bij de Ne- derlandsche Bank zijn aangehouden, ten goede zullen komen aan de nieu we kasreserveperiode, zo heeft de Ne- derlandsche Bank meegedeeld. UTRECHT De .Verenigde Bedrijven Bredero N.V. heeft alle aandelen ver worven van Geldens N.V. te Nijmegen op basis van aandelenruil. Een soortge lijke transactie is geschied met Van Stokkum N.V. te Venlo. Geldens houdt zich bezig met de fabricage van en de handel in bouwmaterialen en Van Stok kum beweegt zich op het gebied van de verwerking en levering van natuur steen. Mede ten behoeve van deze transac tie zal Bredero notering ter beurze aan vragen van nog vijfhonderd volgestorte aandelen van 1.000, die ten volle de len in de resultaten over 1962. HAVEMVERKEER Nw, Waterweg binnen gekom en 13 aug. PIONEER COVE Ara Baltimore Scthiëha- ven Progress stg USL; MATAR'ElNGI Zweed Narvik Ylègai Yulcaowharcen erts Buys; GA LAND Ned Bayoune Waalhaven pier 7 zwa vel Sanara; H•RNBALTIC Dts Ventsplls Waalhaven pl*er 2 «tg Pakhuismeester»! WARDEN Zweed Suudsvall IJselhaven WZ papier Hudtg en Veder; ESSO BRUSSELS Belg Banias BotleK Baso olie Esso Neder land; SITALA Frans Banlas Europoort Shell olie Van Ommeren: ObNA FIRTH Eng Bar ry Vldgn Vulcaanhaven kolen Vulcaan; WIL LEM CORNELIS Ned Aartius Merwefoaven C Sw stg Schellen; BADEN Noor Poregron IJselhaven OZ stg Burger; DIANA (Koor Dublin Waalhaven pr 2 ledig Burger; PA TRIA Zweed Gothenburg Waalhaven pr 1 stg v d Smeer; ARiGO Duits Kotka Waalha ven NZ stg Wamborsle. N. Waterweg vertrokken 13 aug. BORKUM Dts Emden; GEESTSLUIS Ned Baston; HUNTER Ned Harwich; BELLONA Zweed Kalmar; RIFO-ANiN -Ned Norresumd- by; ANTON IE KABEL (ex Kitty) Ned Kopenhagen. GROTE VAART A D RAST US 13 135 ml ZZO Saigon ALM DY K 136 MO ml ZO t O Guard&ful AMSTELKiRDBN L3 40 ml NO Belawan AMSTELSLUIS 13 250 ml W Madagascar AMSTELSTAD 13 600 ml ZO Kp Guardafui TEROPE 15ml3Zltes&nsl WuO AS ASTEROPE 13 115 ml ZW Ouesaont ABIDA 13 70 ml ZW Ouessant A LA MAK 13 90 ml NO Malta ALPHERAT 13 53 ml W Cherbourg A RCA 14 verw Avonmouth ALCOiR 12 te Antwerpen LHENiA 12 vn Las Palmas nr Antwerpen ALKMAAR 11 te Moracalbo ALNAT'I 12 te Santos ARN EB 15 te Rotterdam verw AM STEL HOEK 112 vn Kobe or Singapore AAGTEDYK 11 vertr Colombo nr Madras AEGIS 13 vertr Port of Spain or Georgetown AGAMEMNON 12 vertr Kingston nr Port au PrLnce AROHIMEDES 12 150 ml NO Cartagena ARES 13 vertr Callao nr Oerro Azui ARKELDYK 12 vertr Newport nr Stockton AMERSKERK 13 aank Suez ANGOLAKUST 13 aank Abidjan AR ENDS KERK 13 aank Akaba AVERDYK 13 aank Genua BARENDRECHT 13 420 ml ZW Bermuda BONITA 13 verw Lacelba BILLITON 13 vertr Bombay nr Coohin BAT JAN 13 720 ml OZO Socotra BENGALEN 14 te Los Angeles verw BOVENKERK 12 te Port Said CALTEX THE HAGUE 13 ter rede Bahrein CASTOR 13 120 ml WZW Madeira CAM EfiOUNKUST pass 13 Kp Flnlsterre nr Dakar CALTEX NAPLES 13 80 ml ZO t Z Kuria Muria CALTEX ROTTERDAM 13 dwars Casquets nr Vlisslngea GASAMANCE 13 120 ml ZW Flnlsterre CARILLO 12 130 ml NO San Salvador CERES 12 aank Balboa CRADLE OF LIBERTY 12 75 ml NO Bar- rangville D APH.NIS 12 te Antwerpen DORESTAD 13 aank Malta DAERDYK 12 to Antwerpen DAPHNIS 13 vn Antwerpen nr Hamburg DELFT 12 330 ml NNW Callao EENHOORN 13 ten anker Torbay ESSO AMSTERDAM 13 vn Banlas nr Rot terdam EOS 12 te Volos GAASTERDYK 13 Le Havre nr Antwerpen GANYMEDES 13 vcrtr Cristobal Curacao GULF HANSA 13 vertr Le Havre Pt Said GROOTE BEER 13 aank New York HECUBA 12 1500 m ZW Azoren HELIRON 12 400 m ZW Azoren HATHOR 12 te Hamburg IVOORKUST 13 verw Abidjan 1SI 13 vertr St Thomas St Maarten IZALCO 12 Panamakanaal nr New Orleans JAVA 12 120 m NW Honolulu JOHANNES FRANS 12 vertr Balboa nr Callao JOSEPH FRER1NG IS 100 m NW Lissabon JAPARA 13 4 m N Algiers JASON 13 pass Ouessant Amsterdam ITTERSUM 12 v Houston nr Galveston KAROSSA 13 vertr Fak-Fak nr Kaimana KEtZERSWAARD 13 te Rouen KENIA in 8 m ZW Beacliyhesd KARIMUN 12 te Genua KERKEDYK 12 to Bremen KREEFT 14 te Rotterdam verw KARIMATA 13 te Akaba K0PI0NELLA 13 te Bonny KARA 12 Gothenburg nr Pernls LIMBURG 13 aank Damman LYCAON 13 Aden nr Suez LOMBOK 13 120 m NW Alexandria LAGA 13 45 m ONO Algiers LOPPERSUM l2te New Orleans LEIDERKERK 13 Rastanura nr Bahrain MADISON LLOYD 13 dw Mtnicoy Port MISSISSIPPI LLOYD 12 230 tn Z California MAT ARAM 13 100 m ONO W Sudan MERSEYLLOYD 13 3 m OZO The Brothers MINOS 13 22 m O Noord Gotland MOHAMED REZA 8HAH 13 75 m NNW Muscat MEM N0N 12 Port au Prince nr Nassau NOORDWYK 13 35 m ZO Malaga NYKERK 13 te Antwerpen NAE8S LION 13 190 m NW Perim NAESS TIGER 13 aank Palermo NEDER ELBE 13 aank Penang OBERON 12 110 m WtZ Havana OSSENpDiRECHT 13 120 m ONO Massawa OOST KER K 13 520 m WNW Walvisbaai ORANJE 13 24 m NNO Kp Flnlsterre ORANJESTAD 13 1000 m ZW Madeira OUWiBRKiElRK 13 pass Port Sudan Penang PRiUNSES I.RElNiE 13 510 m WNW Valencia PRI0NS FREDERIK WILLEM 13 55 m W Landseiid PYGMALION 14 verw aank Oran PEPERKUST 13 te Antwerpen FA LA MA DES V2 te Antwerpen POSEIDON 13 vn Cap Haitien nr Kingston PRINS DER NEDERLANDEN 12 Port of Spain nr La Gualra RINS WliLLEM 5 12 500 m ZZO Groenland PRINS MAURHTS 12 Istanbul ur Piraêus POLYDORUS 13 0 m O Ceylon RANiDFONTEliN 12 60 m N Dakar R EM PANG 13 aank A!exandrJ8 ROSSU M 12 960 m ZtW Madeira RIDDERKERK 18 <00 n Wtf? Colombo RYNDAiM 13 aank Montreal SK.ADl 13 240 m W St Vlnient STAD AMSTERDAM 13 5-40 m OZO St He lena STAD LEIDEN 13 180 m ZZW Ouessant STBENWYK 13 aank Antwerpen STiRAA TMADURA 13 verw Zanzibar STiEiNTOR 13 L380 m Z Piraeus SUED RECHT 13 75 ra ONO Algieri STIAD HAARLEM 13 30 m N Kaap Vlllano STENTOR 13 180 m Piraeus STRAAT CHATHAM 13 aaok Port Elizabeth SITU LA 13 .'DO m NO BaHbUoa S0ESTDYK 12 to Antwerpen S0MMELSDYK 12 te Philadelphia SLAMAT 18 te Balboa verw STAD VLAARDINGEN 12 NorfolK nr IMo de Janeiro SUMATRA 12 vertr San Francisco nr Port land SCHIEKERK p 13 Kp St Vincent nr Port Said TEiRO 13 op rede Port Harcourt T J IM ENT ENG 14 verw Beira TJIPANAS 14 verw Yokohama TEGELBERG 11 300 m NNO Tri.istacda- cuiiha TJ I N EG A R A 12 aank Singapore TJI MAN UK 13 480 m NW Mato/ii TWEELINGEN 13 ,40 m NW Trondhelm TALITA 12 te Montevideo VAN DER HAGEN 13 450 m NO Mauritius VIANA 13 pass Ras al H.<dd Mena Suez WAIBALONG 13 305 m W Famagusta WATERMAN 13 180 m O Kp Hattcras WILLEM RUYS 13 -ank Barcel'aia WONOSARI 13 aank Antwerpen WONOSOBO 12 400 in NO Talud WQNORATO 15 to P-nang verw ZARIA 13 80 m ZO Landsjnd ZUIDERKBRK 13 te Lljsaoon KUSTVAART MARIA W 13 15m NNW Flambroohd MARIECHRISTINE 13 Elbe monding n Col chester MERAK N 13 dw Tanner Marseille MAR KAB 13 10 m ONO Algiers MEESCREMER 13 15 m ZW Texel MEIDOORN 13 dw Wight Antwerpen MARIANNE 13 te Gothenburg MERWEHAVEN 12 te Duinkerken MEIDOORNSINGEL 12 te Haifa NETTA 13 30 m Z Wight NISSE 12 v Trequler n Casablanca NIMROD 13 25 m O Terschcllingerbank ORANJEBORG 13 20 m NO Texel PLATO 13 130 m NW Bibao BEGIN A 13 60 m ZW Sta vanger ROELOF HOLWERDA 13 dw River Med- way nr Rochester REGGEBORG 13 Elbe 1 Rotterdam SPOORSINGEL 13 to Norresundby SPORONIA 12 v Hirtshals nr Rotterdam SILVAPLANA 13 te Kopenhagen SINT PHILIPSLAND 12 te Boston SHERATAN 13 Hamina Washbay STELLA POLARIS 13 10 m O Gibraltar STELLA PRIMA 13 45 m W Butt of Liwis SITU LA 13 500 m NO Barcelona STANISLAS 13 Archangelsk Antwerpen THALETS 13 25 m NO Vlllano TUGRO 13 30 m NW Helder TINY 13 80 m O Humber THEANO 13 dw Noordhinder nr Amsterdam URANUS 13 Weatkapelle Antwerpen VINDICAT 13 Flnlsterre Rotterdam VYGENPAM 13 ten anker Baai vn Napels VERMEERSINGEL 13 te Bayonne WILLEMYN 13 70 m O Gibraltar WEG A 13 Lowestoft Rouen WILLEM CORNELIS 13 Texel Rotterdam WESTERSINGEL 13 to Middleibro ADMIRAALCOURBET 13 Olaud Oxeloesund AENAS 13 140 m ZW Ouessant AMYNTAS 13 15 m ZW Finisterre APPINGEDAM 12 Sandettie Antwerpen ARGONAUT 13 40 m ZW Ouessant ARNEB 13 50 m NNO Vlllano AUDACIA 13 to Kage ADINE 12 te Oporto ARDE AS 12 v Venetië nr Trieste BALTIC 13 dw Scheveningen Botterdam BERNARDJOHN 13 40 m NNW Malta CALVYN 13 Westereems Utrecht CORNELIA B2 13 25 m Z Flnisterr» DILIGENTIA 12 te Thameshaven EGBERT 8 13 Dudgeón Vlissingen ERASMUS 12 30 m NO Kp Dagata ERASMUS 13 30 NO Kp Dagata ENGELINA BROERE 13 dw Wight n onbe kend ERASM USING EL 13 T Teignmouth tit Ter- neuzen ELISABETH 12 te Archangel verw FLEVO 13 15 m ZW Beachyhead GEESTDYK 13 Goeree Maassluis GOOTE 13 Dungeness Antwerpen HENRI KATHKLA 13 90 m N Burlings HERMES 13 30 m NNO Casquets HUYBERGEN 13 Margate Roads London HASEWINT 13 100 m WZW Casquets HUNZE 13 90 m NO Aberdeen HEEMRAADSINGEL 12 te Bayonne IMKE 13 180 m ZZW Ouessant JANNIE 13 10 m O Gotland JOHNNY IS Thames London LABRADOR 13 Bast Goodwin Gothenburg LEONARD T 13 Kalmarsund Doms joe LIZARD 13 20 m N 8hipwasll LEUVEHAVEN 14 te Gothenburg verw LIBERTAS 13 10 m ZW Casquets TANKVAART ACILA 15 Hoek van Holland verw ACTEON 19 te Port Elisabeth vérw ARCA 11 te Stanlow ATY8 12 te Curacao CAMITIA 25 te Marerro verw CINULIA 22 ter hoogte Landsend verw voor orders CRANIA 11 te Stanlow KABYLIA 14 te Curacao verw KALYDON 11 te Mllazzo KARA 14 bU Hoek van Holland verw KATELYSIA 14 te Curacao verw KERMIA 12 te Curacao KORENtA 15 te Curacao verw KOROVINA 14 to Boston verw KOSICIA 14 te Hamburg verw KREBSIA 15 te Curacao venv KRYPT08 18 te Nynashamn verw KYLIX 22 te Rotterdam verw MITRA 14 te Curacao verw ONDINA 14 in het Suezkanaal verw op weg nr Mena al Ahmadi ONOBA 12 te 1'Avera PHI LI DORA 14 te Hoek van Holland verw PHI LINE 14 bij Hoek van Holland verw PHILIPPIA 12 te Mena al Ahmadi SEPIA 16 te Rotterdam verw VASUM 18 In liet Suezkanaal verw op weg nr Landsend voor orders VI AN A 11 vn Mena al Ahmadi via bet Suez kanaal nr La Spezia VI DEN A 17 te Wilmington verw VITREA 17 in het Panamakanaal verw op weg nr Mamonal VIVI PAR A 20 te Bandar Mashur verw ZAFRA 18 in het Suezkanaal verw op weg nr Gibraltar voor orders: verm Thames- haven RIJNVAART Afvaart naar Rotterdam; DAMCO 223 De Bniyn; MINERAAL 9 Verklaren; WACHIS Verschuren: JOJA Smit: NISI DEO Do Bot; DAMCO 106 v Werkhoven; ELWI Veltman; MARTIN Sehilperoord FANTO 55 Wagner; PETER Stegman; DAMCO l68Mv d Westen; ESSO MAINZ Bleler; 0ITUMINA 2 Jandke; ESSO TEM- PEl.HOF Ernst; ESSO HE1LBRONN Spier; CURIA Vredenburg; NES KA 99 v Holt; HELCHE BogeitKLOCKNER 41 Demasis; DON AR 16 LorsohDAMCO 228 Twillert; RAURICIA Saatifort; CATALONIA Ver leun; PAM 21 Klootsema; KURIER SchnelïbaehIVG 6 Fromme; MARIGNANO Dooms; PILOT Schweers; ARB EDO Schu- delPAD ELLA McLsen; MOSELI.A Duyzer: AVANTI 2 Lauwers; HOMBURG Hart- mana; BASEL Stemgel; SUEVIA Meel; WEVSCHFIRMANN 34 Kruger; J. JANSSEN Kemp; KRUPP 10 Vlckus; PA LAT IA Bon- nes; KRUPP 33 Ruck; FR-EIBURG Pruyn; D EZ BE UW Amoudse; HARM A Groene- weg; KAN'AAN Smits; ISA LA 3 Boksïag; SAN ANTOMO Hnmnxr; C0NCILITEUR Schot; HADI Bokslag; WILJA Boer; HEL VETIA Immhoff: N-aar Amsterdam: NOORDWIJK Kruizin- ga; CORNALINE Baay; ESSO ULM Schulz; DIERSCH II Boda; RHEINTANK 19 Stela- maion; AXAiL Freldmaam; VORSTWIJ1K Kzeadam. Overige bestemmingen: FIAT De Vries Arnhem; LILLY R Rijsma Arnhem; DAM CO 298 Zijlmaas Dordt; 'EILTANK 9 Maas Dordrecht; WTAG 146 Cant zier Dordrecht; ACTIEF Brijder Franefcer; EFKA Venin- ga Groningen; TRIJMAJ0 v d Klei Gro ningen; GOUJE Bruins Hardenbeng; BL- WI'NA Keller Harllngen; EMCA I v. d. Star H&rlitigenHl LD EG IS HoefnagelKel- zersveer; ANDROMACHE Zweidinger Klap- TT KUR,E,R 35 stempel Millingen; E'LJA Hut Muntendam; V SEUMEREN v d Berg Nijmegen; GRETA Snellens St FLEVn n i>UlNiD v' d' Graef Yelsen FLEVO De Roode Voorburg; SCHAWO Berkenpas Wolvega; WILHELMINAKADE v erKiaren. België :ZUiERICH Scbaefer; ODHN- ORINOKO Lensen; WTAG AGNlS R 5 NM.?tBUTTEL Kautschke; AGNES Bos; NU ITS Kuipers; VIAT0B FnFrtoerim ANT9'NETTA v Riemsdijk; MOULIN i0nit?PMT: BBRMA „De Bot' MOULIN A VENT Gunsset; VAGEBOND ATT END, f; f.HISEA,NE Do Haan; BONNE ATT EN DE Verschoor; Dl AD v Amersfoort. Afvaart Kustvaart: M EiRC U Ril US Koopmans Leor; HERMAN BUISMAN Wit- teveen New Port Mon. 'I n»r 13.M u. TIJDGEEST 2 Koudenburg; DIAMANT FMMra: PRINSES l«BNE Vüacher™ R|. VAL K.mphui»; JAN V. SCO'REL Don- InRrliu, ,Noo"SKifït: LIJTO 4 Philipse: FORTUNA jaoMii; JAN CORNELIS Heu- vetan; ESSO NEUSS Guldaer; MARIS STELLA v. Rossum; VERWISSELING Zwiers; ZELDEN RUST 11 v Amersfoort- RÖMERBERG Rucker; ZAGRIBA fS-' ai'amXv Stotobelaer; UNICA Raidt; ALANCY I Verstiohel; ST. ANTONIA v d Horst; EMANUEL v. DijkSTER Lonsiior- ta:p!°,ma dri^n: TERT'ia WolthlSfoS- i rr*iD..n«stSn; RuRR 14 Stelzenmuller, KAH- nP 7Frru^: 00N ,£fL0 H^ra; HOOP OP ZEGEN Timmer: JOH. DE WIT Kem- LJ*1SPÖN1 BE'L Duizendstra; ZEL- 2EHLVerllelj; STUYVENSANT Witjes: MBNEPHAR Witjes; JOHANNA 2 de Blec- non JSHANNA de Bleecker; NIEUWE f? WAr»Urer.:. ACI!EF Kikkert; DWAAL U v- Damï TIG RA V. Dam; MARGARET HA Schluter; VREESWIJK Dront: RO JAN Ruijtenberg; ALBERTO Dokkers; PIETER.KE Houwlng; JELL Reit- w, "liiBlEtJ?'EE Durr: HA'NSA StrubelEXPO Geffans; ESSO MUNSTER £e.u.Hiner,; BHE,N RURR '2 Punsteln; VI- KING Kregtiog; NAMUR Calluy; BRIL- ccoJ Jëltz: ESSO KARLSRUHE Krouse; Pm fM. Wkrtenberg; GREENFINCH Reld; RHEINTANK 25 Rörh; ESSO MIN DEN Bauer; RHEINPREUSSEN 3 Unge- fehr EBBX HAeZDR LeLnengaBITU MI - NOVA SP*ES Tlmmermann; n a o nJ Smedeman DANKBAARHEID v. d. Ham; E^?,Y..J0MGA St0PPe: APP0L0NIA J0- Voren: CAP0 Vlieger; MAR- K0MAMIR v. Meel; ELISABETH Vos; CO- RA N v. Wijngaarden; MARG6 v. d. Wou den; TATJE Vlap; EBEN HAëZER Ver- sjoot; AZO Struik; FRANZ Morler; ORGI- ?LE0.»?.,?indrlch*'' MONIQUE Sleeuwaert; ADRIANA Bastlaanse; GEJA Femhout- IDEAal do Mus; PIETERNELLA Urslnus; ALGIR Boersma; WUB BIN a Zuidland; NA. VEX MOTOR 13 v. Deursen; ENRE Rn- gelsma; MON DES IR Romeijnders; VEWBE Vamemans; SOLI DEO GLORIA IV te Loo; GERANI v. Oyen; EJO v. Oyen; RITA Smit; EXCELSIOR Kurfh; ZORG EN VLIJT Hobma; RISICO v. Rooijen; ONDERNE MING BronsemaESSO 38 Schare; JOHAN- ïA,^°^man: ARAG 16 Buchel; SEAM- TANK 101 GleichVICTOR Groenhof: SAI- Sanl; POOLSTER 5 Gonthier; FRANS ^.AJt!|,LDE Grutter; ISALA I Miitter; MA RIE 3 Joosten; JADI 4 Wilson; BITUMA3 Dooms; CITERNA 32 Pleters; DAMCO 214 Zijlmans; GLOVER Montens; WILMA Jls- koot; MARIETTE Drlessen; SAM BR E MEUSE Moortel; ODER Lesage; VOLKE- D'tpcve0nRES N0VA Zijlstra: RIJN SCHELDE 2 Durinck; LE1NE Neij; STIEN TJE Diepveen; NESKA 7 Voorschuur; EX PRESS 303 Meijer: F EN DEL 19 Lerch: RHENUS 156 Scheldel;- HELGA Brouwer: HELE.N-A ADRIAAN Heuvelman; ITALIA Sdhuitcmaker; YMA Schot; VITALIS v Oost: WEG A Blessum. Opvaart naar Bazel: GERT JAN Nispen; AMSTEL Hoogeveen; PIZ PALU Frledmann; INDUS Hnfi; GR<AS- CIOL 2 VerduynEDELWEISS 22 Janssens; AUSTRIA Hart mains; LUGANO Kohier; BEL ALP RW; BURG UN DIA Stemmer; BRI EiNZERSEE Goedegehuure; MORON Kenvpers; VERTROUWEN de Korte; RE NOIR TAngevloo; amsterdam Bulhof SCHELDSVAART HANSWEERT, qepass. 13 ana. 1962. TIJDSTROOM Hnge, ALBERT De Paauw. CALYPSO Wiegman, STEUR Schurlnck. DAMCO 229 Ten Hore, TELEGRAAF 18 v d Ouden, VENUS Veldhuis. SAN ANTO NIO De Ridder, HOOP OP WELVAART Taaie, GEAD Mooy, VREDENBURG Paau- wels, SEOLTO Larooy, JULIANA Koolbrink, BONTE Van Dongen, ST ANTON I US Van Megen, FLUVIALE 53 Engels, SPES Bar- ning, WILJOMA Van Oosten, POLARIS Doel, THYSSTAD Somers, SPES SECUNDA Klip- pe, LUMA Van Kerkhoven, RISICO Talens, NEPTUNE 11 Strijp, NAGO Nauwelaerts. REVEIL Nauwelaerts, HENRI Feenstra. REX RHENt Bongers, VALBELLA UIL WAASLAND Brand, RUDI Verberght, HAL- VO Van Hal, VERBANO v d Pijl. POOL STER I Veiheyen, GRIMBERG Papst, HEL- MA Wendt, JENNY Marquenie, LORuRU De Roose, KARINA Impe, RHENUS 13 Schnei der. DAMCO 212 Hattenhauer, MORGÜN De- rivaux. JULIET M Radeke, SEEFALKE Bolte, JE AN Westerhuis, ALBANO Ver berght. TI.R'EAU Delme, LEO M Mertena, ST GERARD Verbraecken, CARPEAUX Meyer, HAGESTEYN Koster, ZELATEUR Kats, PIZ LA MARGNA Wörther. EXPRESS 63 Grootveld, WATERGEUS Van Schijndel. NAVEXMOTOR 15 Van Kouteren. HARMA De Bruyne, MARTHA ANTONETTE De Bruyne, ALIDA Den Herder, HOOGVLIET Dane, MASCOTTE Beitsma, TANNE Van Rooyen, ALMA Gankema, MAT AUGER MA Magnus, FRANCINE Oomens, CORICO Bos- sers, ELISABETH JAEGERS Ebert, TOP PER Schipper. ZUERICHSEE Ingelhar.lt, ROTONDO De Bruyn, POMMARD Goetz, HERMITAGE Clauss, DOMBURG Rosen- brand, JOSEPHINE Meeuwsen, JOHANNA Held, GARSELLA Kenters, S.F.N.R. 201 Damme, LE RHIN 281 Damme, LAMBER- TUS Kleinstra, PIMA De Pree, BERDINA Savekouls, SALF 16 Van Tooren. HUBERT Philip, ALLEGRO Bal, ALVRACHT 15 Kleinstra, JOMA Ruitenberg, PAULA JEAN Verbraecken, RUBENS Vlot, CONDOR Ter Steege, NAV1CO De Jong, LIZA De Backer, ESSO ERLANGEN Morsoh. PAX Hut. PUR- FINA 28 Weyt, RIO Ruitenberg. GROOT AMMERS I Hoekstra, CITRINE Van Wijk. RIJNSCHELDE 8 Boogaerd. ANSEREM ME Cuyt. CtTERNA 30 v d Veer. SIMPLON v d Klooster. TERNEUZEN 27 Van Witzcn, VIJF GEBROEDERS Rijk. PROPANIA v d Meer, STAD AMSTERDAM 3 De Jonge, STAD AMSTERDAM I CorstanW ALANCY 3 Bosua, STORNO Verwijs, VERTROUWEN v d Sluis. ANEJA Vermey, AOUITANIA Bosman. MERCURE De Seek. ZAHRINGEN Walther. ESCOTIA v d Burgh, MARABU Cant, CITERNA 45 Lagauw. CITERNA 35 De Jaeger. PORZANA v d Putten, CITER NA 33 Van Zanten. RHEINUNION I Budts, RHEINUNION 21 Scholte, BEAN Van Meel. ALBATROS Korstanje. BATAVIER Ver woerd. OBERALP Wulterkens, NOVIOMA- GUM 2 De Bruin, WAAL Knüöhof. ODILE Ruelens. alle naar België. CITERNA 10 Coenaerts, VINOTRA 12 Brahemie, CITERNA 45 Bagauw, MARGA v d Akker. TOSCAN1A Rutjes, MATJAN Eleveld, ALANCY I Versttcbel, ALECA 2 Camerman,. PIETERNELLA Hartog. ALEX Van Ileyghen, ALGERO Verdoodt. SAINT SIMON Gissler, LES ARDENNES Becker, TELEGRAAF 19 Kievits, ANTIGONE Oos- terom, CO JA Bosma. alle Rotterdam: WIL- FRA Versluis, LOUIS Van Dommelen, RU- NET- Van Loon. PALM A Broeckaert, allo Zaltbommel: PATRICK Kievits Empel. BROEDERTROUW Hnnsnoot Terborg. SALF 13 Deroef Aavon. CHARMA Bruyndonckx Breskens. THEODOftUS Van Lopik Goes, RIKA Kornoraal Zutphen. HE AN Raukema Breda. JACJO Heok, CATHALINA Van Baaien Delft. WUTA Hovestadt Maurik, MARCEL Haeck Deventer. ADRI Leeuwe- steln Heerenwaarden. CONCORDIA Smit Wormerveer. SEMPER AVANTI Mees Brui- 'lisse. STAD AMSTERDAM 6 Been Amster dam, CLOS VOIJGEOT Hammer--dorf, JETTA Houterman. CHRISTINE WILHELM INE La- quni. alle Dordrecht. PASSAAT Bal Wondri- ehem, ALMA De Roeek Middelburg. RONDI Ttene St Annnlaiid. JACOBA Peeher Lutje Kuihorn. ADRIANA 2 v d LiW"n Den Haag, SALF 2 Bosman. AVONTUUR Vergeer. RHEINUNION 3 Eswein. SOLVENT CAR RIER Prnet, JOHANNA Nouwen, LEJA Vouwen. RIJNSCHELDE 23 Smets, MAIAC- PIEJA Dolk. JOSEPHINE De Bruyn. NEL- LEKE Suiker. GERARDUS Bosman. CEL- MAR Van Reemoortel. CORJO Zlmmer- rnarirtDOR'S Van HavenbcTnhr. alle naar Duitsland; THURGAU Riehnld Straatsburg, VALERIANA Krebspr. MACON Llpnliardt. KATHE Sebulze. PIZ PALIJE Friedmann, EXPRESS 33 De Mul. BURGUNDIA Feen stra, alle naar Basel. HOOP OP ZEGEN Weseman, naar Amsterdam. WATERSTANDEN HOOG WATER: Delfzijl: 14-8 10.38—23.16, 15-8 11.32: Dordrecht; 14-8 3.54—16.11, 15-8 4.42—16.59; Gorincbem: 14-8 4.58—17.15, 15-8 5 4618.03; Rotterdam: 14-8 3.33—15.47, 15-8 4.1.916.34V!!HsI»<ren- 0.27—12.43. 15-8 1.10—13 27 Toegelaten grootste diepgang vaa DeventerKaterveer 250. Millingen tot St. Andries 310 cm.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 7