Beter dan in de V erenNaties ontmoeting tussen Oost en West Het drama van Koewacht Voorzichtig contact met R.-K. kerk Geen Europa der vaderlanden ds. J. van Dullemen te Zoutelande Middelburg kreeg 50 jaar geleden elektriciteit Geslaagden typen Charles~dè Wolff in Vrouwenpolder Zaterdag H augustus 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Vijfentwintig jaar Wereldraad van Kerken BROCHURE EN FEEST Wijd als de wereld Tweemaal oekumene ïn schaduw van Concilie Ds. Metselaar jubileert Voorlichtingsavond middenstand in Middelburg Strandfeest in Cadzand Verbetering aanbesteed Noordbevelandse wegen Wandelingen door de Zeeuwse historie Overdenking Raad Kortgene Ds. A. Schippers f Op een bijeenkomst van zendingsarbeiders en kerkelijke leiders stond een man op in een lange, witte toga. Het was Azariab, de anglicaanse bisschop van Dornakal in Indiaeen represen tant van de „jonge kerken", die nog maar kortgeleden geboren waren op de zendings- velden van Azië en Afrika. „In mijn bisdom"' zei Azariah, „vinden vele Hindoes geen vrede meer in hun eigen godsdienst. Ze staan op het punt christen te worden, maar ze hebben één grote aarzeling. ,'In het Hindoeïsme zijn we één", zeggen ze, „in het Christendom zullen we verdeeld zijn" DIALOOG terecht moet komen, kan dus met recht no? een vraag heten. Toch is er hoop. De uitwisseling van waarnemers en de wederzijdse informa ties maken duidelijk, dat men van twee kanten gelooft, dat Christenen niet mo gen volharden in een volledige isole ring. Zij die geloven haasten niet.... We moeten niet teveel tegelijk willen. In de 25 jaar van de Wereldraad is oneindig veel meer gebeurd dan ooit voor moge lijk werd gehouden. Deze ontwikkeling gaat voort.... Daarom is het Concilie van zo'n grote betekenis, ook voor de niet-r.k. kerken. We leven, oecumenisch gezien, in een wonderlijke tijd. We zien het, maar doorgronden het nog niet ten volle. Maar er daagt be grip. Omdat er informatie is, waar vroeger alleen gezwegen werd. Onder de vele persmensen bij het Centraal Comité zijn ook talrijke r.k. formalisten. Dat is, hoe dan ook, een bemoedigend teken. Deze foto geeft mei heel duidelijk aan Üat op de vergadering van de Wereld raad grote verscheidenheid bestaat: van links naar rechts aartsbisschop Iakovos van de Grieks Orthodoxe kerk, dr. Donald M' Timkulu (metho dist uit Noord-Rhodesio) en aartsbis schop Gunnar Hultgren (Zweedse kerk, Uppsala). MIDDELBURG. In november is het vijftig jaar geleden dat in Middel burg voor het eerst elektrische stroom kon worden geleverd. B. en W. vinden het daarom goed aan dit feit enige aandacht, te schenken. De bedoeling is een jubileum-brochure te verspreiden waarin een prijsvraag wordt opgeno men. Gerekend naar een oplaag van tienduizend exemplaren zal de uitgaaf van de brochure alsmede de kosten van de prijsvraag 10.600 vergen. Dit be drag wordt de raad als krediet ge vraagd. B. en W. willen ook het ge meen tepersoneei als herinnering twee feestavonden aanbieden, te organiseren door de personeelsvereniging van de gemeente. Gedacht wordt aan de op voering van een toneelstuk door een be roepsgezelschap of een eerste klas amateurensemble. De kosten van deze avonden worden geraamd op 3000. De winst van het elektriciteitsbedrijf over 1961 maakt het mogelijk 10.600, ten laste van de dienst 1961 uit de alge mene middelen aan het bedrijf ter dek king van de kosten uit te keren. SOUBURG. Aan het Instituut ,.Kuijpers-de Groot" te Souburg slaag den op 6 juli j.l. voor het examen Machineschrijven A de volgende kan didaten: W L Brouwer; L H Kodde; C J de Visser te Aagtekerke; A M Hesseling; J M Maas; M P Provoost te Domburg; P C Wijkhuijs te Grijpskerke; P Boone; W A Roose te Koudekerke; J J Marcusse; C J Radder te Kamperland; W M C van Baaien; J S Boo ne; J M van Boven; A de Bruin; M H Th Caljouw; M M Cornelissen; C J Dekker; A C F lierman; H A van Herwaarden; S G J van Herwaarden; M A van Hoepen; L P J Janse de Jonge; M A Kamphuis; K H Kooman; W P Littooij; A C Minnaar; P de Visser; B S "Wolf allen te Middelburg; J J K Crucq; J J Willemse te Nieuwdorp; P J van Nieuwenhuyzen te Nieuw en St Joos- land: EMC Don; HEK Visser; J de Visser te Oostkapelle; J M Arendse; P M Bakker; M Berrevoets;J C Broeke; H M J Grashuis; M C Hamelink; M Izeboud; A C Kole; E Krijger; E S Leynse; A I Lijnse; M C Maaskant; N Maljaars;P Maljaars, S J Minderhoud; Mevr M F Moens-den Ha- mer- J H Nelis; L P de Noijer; A Puupe D Putjpe; W M Reynhout; M Stroo; H A Tlelman; M P Vos; J A Vos; G A Wan jon; E N de Wolf allen te Oost- en West Sou burg; A A Stroo te Serooskerke; S Arnoldi. J M Barends; J Bikker; H J M Bos, J W Christiaansen; J J Dieleman: M A van der Ent; H D Fastenau; L S G ITlius, J Frank, R Geilman; I M M Harms; J Jobse; J J Kole; N C v.d. Made; T H de Muijnck, M J Noot; G Oostertiuis; A T Slagboom; P Suurmond; J L Talmon; Y van Tatenhove; H Tuinhof; P M van Veendaal allen te Vlissingen: A M van Gelder te Veer. Er slechts 3 kandidaten afgewezen. TERNEUZEN Aan het Nederlands Han delsinstituut slaagden voor het diploma ma chineschrijven: MMS Bolier, P E de Blaay, J Geanse, M P Schippers, A A Verschelling, J A J Mannaart, P C Cijsouw, W L Bare- man, M A Volleman, M de Doelder, T M "Wieland, E L Bonnewijn, J H Verftage, J W C Oppeneer, J Ph van Luik, C L Dooms, J E van Driel, E Meertens, M S A Stoffels, E J de Koeier, C Buijze, A P Dieleman, J A J Leeman, A C Rijnberg, C J van de Velde, M Witte, P J de Smit, W H van de Hooft, E J Lucasse, A P de Blaaij, C Halm, J A Rouw, allen te Terneuzen; J M Pijpelink, PCM Sarfaty. J L Kiel. N S Lauret, SMS Bode- r:e, F M Dieleman. A J van Es, C Dieleman- Bakker, allen te Hoek; S D van de Ree, D Hamelink, C J Florussen, J C H Lokerse, Ph A Knijff, allen te Zaamslag; C J Punt, uit Hiervliet; V E Verhaer, J A Rose, J R -hoot te Axel: A M A Leclou, D P van Hout, L M Dallinga, te Sluiskil; G G Kalfs vel M B Smith te Sas van Gent; G C de Bat. B J Sanderse. J Bakker. P J Bakker, J M Schipper R P van de Vliet te Goes: C A van Overbeeke, C Hofman, C Lambrechtse, C van Liere te Borssele. M J Hoekman. C i. de Jonge te 's-Gravenpolder; E Barman te Nisse: G J la Grand te Hoedekenskerke; B <f.e Bruyne te Kamperland; P M V Knuit te Heinkenszand; N A de Baar te Lewedorp; A JJooyflijk te Nieuwdorp en W j de Rijke te 's-Heer Arendskerke. Voor het diploma steno, p-rfie slaagden: M Ribbens en J C A de Jon- g- te Terncuzën en J Herrebout en J van de Vrede te Zaamslag. Dat is de tragische werkelijkheid: de boodschap, door zendings mensen gebracht, werd overstemd door het gekrakeel van de kerken achter hen. De jonge kerken hebben zich dat zeer aangetrokken. Begrijpelijk dan ook, dat de oecumenische beweging zijn sterkste im pulsen vanuit de zending gekregen heeft. Zo hebben de „oude kerken" moeten leren, dat de verdeeldheid van de christelijke kerk niet zo vanzelfsprekend en door God gewild was als zij eeuwenlang dachten. Evangeliseren betekent ook: be-evangeliseerd worden. Van het begin van de Reformatie af zijn er mensen geweest, die de ver deeldheid der kerken zeer ter harte ging. Pijnlijk ter harte. Ook Calvijn behoorde tot hen. In 1522, vijf jaar na de stellingname van Luther, schreef hij aan de aartsbisschop van Canterbury: ,,De heilige gemeenschap van de leden van Christus wordt wel door al len met de mond beleden, maar slechts door weinigen ook metterdaad beoefend. Daardoor komt het, dat het lichaam van Christus zo met ver strooide ledematen verminkt teneer ligt... Dit gaat mij zo ter harte, dat ik, zo ik hierin van enige dienst zou kunnen zijn, niet zou schromen zo no- dit tien oceanen te doorkruisen...." Het heeft ruim vier eeuwen geduurd, maar de oceanen zijn nu doorkruisd. Het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken, van 7 t.m. 17 augustus in Parijs in jaarlijks beraad hijeen, verte genwoordigt de hele wijde wereld. Het is een mengeling van gewone costuums en exotische gewaden, een samengaan van rassen, een ontmoeting tussen Oost en West, die beter functioneert dan in de Verenigde Naties. Woensdag was het ontroerend en be moedigend tegelijk om dit gezelschap te horen spreken over internationale za ken. Bisschop Hromadka van de Hon gaarse Kerken sprak uit, wat menigeen voelde: als we geloven in de „gemeen schap der heiligen", houdt deze niet op bij grenzen, ook niet bij het IJzeren Gordijn.... De commissie voor Interna tionale Zaken van de Wereldraad tim mert niet aan de weg, maar ze vormt achter de schermen een merkwaardige verbinding tussen naties, die elkaar in de Ver. Naties wel zien doch zelden we zenlijk ontmoeten. Hier is dat anders. Hier dringt de liefde van Christus om eikaar niet los te laten, maar vast te houden.... in de gemeenschap der heili gen.... gelóófd en soms ook gekénd. De christelijke kerken, die (geestelij ke) vrede prediken, zijn ook bezorgd voor de vrede onder de volken. Ze wil len er een bijdrage aan leveren. In ei gen land, zoals metropoliet Justinus woensdag in het Centraal Comité bena drukte. Juist in eigen land. Een schijnbaar eenvoudige verklaring waar achter echter een hele wereld schuii gaat wanneer men bedenkt in welke si tuatie zijn Roemeense Orthodoxe Kerk verkeert. Vanuit deze visie kan in de Wereld raad een intermediair gevonden wor den, die we in de Ver. Naties te vaak missen. Tijdens de conferentie over de atoombewapening in Genève vond nog in juni een ontmoeting plaats van ker kelijke leiders, waar de ambassadeurs van de Sowjetunie, de Ver. Staten Engeland de standpunten van hun rege ringen uiteenzetten. Maar dat niet al léén.... Die standpunten kwamen ook ter diseüssie en duidelijk was, hoe an ders hiér de gespreksbasis lag. Het begrip „oikoumene" heeft in het Nieuwe Testament twee betekenissen, zei secretaris-generaal dr. W. A. Visser 't Hooft. Het wordt gebruikt in de zin van mensen, die in verlorenheid hun gemeenschappelijk leven leiden in de staat. De tweede betekenis is die van de wereld, waarin God door zijn gena dig handelen in Jezus Christus ingrijpt. Alle dingen zijn onderworpen aan de Heer! Daarom kan de oekumenische bewe ging niet introvert zijn: alleen gericht op zichzelf. De oekumene, die met de rug naar de wereld staat, verzaakt haar roeping om de wereld Christus' heerschappij te verkondigen. Die moet ze BELEVEN, naar bulten, en natuur lijk ook naar binnen. Binnen de Wereldraad van Kerken ontmoeten kerken elkaar, die eeuwen lang van elkaar geïsoleerd zijn ge weest. Niemand had dat voor mo gelijk gehouden, toen in juli 1937 in Londen in principe besloten werd tot de stichting van een Wereld raad van Kerken. Maar het is gebéürd. In menige kerk is een rust verstoord, die de dood in zich had. Wederzijds heeft men elkaar verrijkt. En steeds meer werd de Wereldraad werkelijk WERELDRAAD. De toetreding van oos- ters-orthodoxe kerken (ditmaal weer twee, waaronder die van Armenië) heeft ook het gebied achter het IJzeren Gordijn ,een sterke representatie gege ven. De Russische kerk heeft sinds New Delhi (1961) het meest in het nieuws gestaan, maar ook Roemenië, Bulgarije en andere landen zijn niet te verwaarlozen... Ze hebben, met de or thodoxe kerken van het Midden-Oosten en Amerika, een geheel eigen inbreng die overigens in de Wereldraad nog meer gestalte moet krijgen. Afgesloten als deze kerken geleefd hebben, zoeken ze naar de meest juiste vorm van com municatie. Een begrip, dat kenmerkend is voor de bedoeling van de Wereld raad. Ontmoeting is verbinding en con tact houdt begrip in! Het tweede Vaticaanse Concilie, dat over twee maanden zal beginnen, houdt ook de Wereldraad bezig. Voor het eerst in de 25 jaar van zijn bestaan krijgt de Raad te maken met een dergelijk besluitvormend orgaan van de R.K. Kerk. Het Concilie kan zo belangrijk worden voor de verhouding van de R.K. Kerk tot de andere kerken, dat we het gevoel hebben, dat het ook om onze zaak gaat, zei dr. Visser 't Hooft. Hij betreurde het, dat er zo weinig concrete dingen bekend' zijn over het Concilie. Van de voorstellen, die ge daan zullen worden, is niets bekend Soms horen we, dat het Concilie zeer ver zal gaan op de weg naar herstel en vernieuwing dan weer dat totaal geen stappen ondernomen zullen wor den, die de verhouding tot de andere kerken wezenlijk zouden kunnen verbe teren. Er moeten onder ons geen misver standen over de relatie tot de R.K. Kerk rijzen, zei Visser 't Hooft en hij duidde daarmee op de onrust, die er in sommige kerken leeft en die deze week ook tot uitdrukking werd ge bracht. Er kan geen sprake zijn van besprekingen over organisatorische bin dingen, aldus de secretaris-generaal. De situatie is eenvoudig deze, dat we goed over elkaar geïnformeerd proberen te zijn en eikaar ook inzicht te geven in eikaars bedoelingen. Natuurlijk is er iets nieuws geschied. Kort geleden zou het nog ondenkbaar geweest zijn, dat de R.K. Kerk officieel door waarnemers vertegenwoordigd was bij vergaderingen van de Wereldraad. Dat was zo tijdens de derde Assemblee in New Delhi en ook bij deze bijeen komst van het Centraal Comité zijn voor het eerst twee-R.K. waarnemers. De Wereldraad zal op haar beurt met twee waarnemers vertegenwoor digd zijn op het Concilie. Over hun po sitie is breedvoerig gediscussieerd. Na drukkelijk werd vastgesteld, dat ze geen volmacht hebben officieel namens de Wereldraad te spreken of onderhan delingen te voeren. Ze zijn er'om de mogelijkheden na te gaan van de dia loog tussen KERKEN, waar Visser 't Hooft om gevraagd heeft. Want het nieuwe klimaat, dat nu ontstaan is, vraagt om een voortgaan van gesprek ken tussen individuele personen tot een dialoog tussen KERKEN. Zal het daarvan komen? Binnen de Wereldraad heersen daarover grote vragen, die nog sterkerk zijn geworden nu bekend is geworden, dat de waarne mers op het Concilie alles „onder em bargo" zullen aanhoren. Ze mogen er buiten het Concilie met niemand over spreken. Ook niet met de Wereldraad dus. Wat er op die manier van een GOES. Ds. C. Metselaar zal vrij dag 14 september aanstaande een recep tie worden aangeboden in de kantine van de Ambachtsschool. Het is 12 septem ber 25 jaar geleden dat de heer Met selaar, die Ned. Hervormd predikant is ie Goes, in Varik in het ambt werd bevestigd. De receptie duurt van acht tot half tien. MIDDELBURG. De Middelburgse middenstandscentrale heeft gisteren een voorlichtingsavond gegeven waarop de algemeen secretaris van de Kamer van Koophandel, de heer A. S. de Jonge een toelichting heeft gegeven op een enquête betreffende de uitvoering van de win kelsluitingswet 1951. Van de gelegenheid tot het stellen van vragen werd uitvoerig gebruik gemaakt waarbij de verschillende problemen van de middenstanders betreffende vakantie regeling en verplichte sluiting ter spra ke kwamen. Duidelijk werd in elk geval gesteld dat er gewerkt moet worden naar een enkele vrije middag voor alle branches. Gaat men nl. de vrije middagen ver snipperen over drie dagen dan zou men Middelburg als verzorgingscentrum aan tasten en dan zou de middenstand zich zelf nadeel berokkenen. Voor deze ver gadering, die in restaurant Wohler werd gehouden, bestond een zeer grote belangstelling. CADZAND Het door de V.V.V. Cad zand georganiseerde strandfeest te Cad zand op donderdagmiddag op het strand voor hotel „De Blanke Top" voor de jeugd van 5 tot en met 12 jaar kan als goed geslaagd worden beschouwd. Naar schatting een 300-tal kinderen hebben zich deze middag vermaakt. MIDDELBURG Het verbeteren van het weggedeelte KortgenewegZand- kreekdamVeerhaven Kats en het om leggen en verbeteren van een aanslui tend gedeelte van de provinciale weg KortgeneWissen'kerke werd gistermor gen bij Provinciale Waterstaat in Mid delburg aanbesteed. Er waren acht in schrijvers. De laagste was het Aanne mingsbedrijf Zeeland N.V., Middelburg met 515.000, de hoogste H. C. van Hee, Kamperland met 570.000. Zal het in de wereld blijven zoals het altijd was? „Machts tegenstelling", waaronder de wereld leeft en sterft. Machts tegenstelling, heel vroeger over de wereld verstrooid als twee ling-kruimels over de tafel, nu als een in tweeën gebroken brood op een bord. Wanneer het echt altijd zo zal blijven omdat het altijd zo geweest is, dan is het katastrofale einde duidelijk in zicht. Ook in een primitief dorp achter het ijze ren gordijn, primitief van lang voor het communisme, ziet men net als in Den Haag een hel dere spoetnik over de sterrehe- mel een rechte lijn trekken, veel te snel voor een hemel lichaam, veel te traag voor een vallende meteoor. Een Rus sische of een Amerikaanse? In elk geval teken van de grote vermogens die in de mens ge legd zijn. Maar hoe hij deze en andere fenomenale kunden ge bruiken zal, is de vraag die ons bezig houdt als we nog moed hebben er over na te denken. Gevestigd in de westerse cul tuur verdient het onze overwe ging of het Europa-der-vader- landen van De Gaulle en van Adenauer uitzicht biedt de cli max der wereldverscheuring te ontgaan? Waarbij we terzijde laten dat het maar een paar vaderlanden zijn die over en buiten Europa moederen willen; herstellende oudgedien den. De Bijbel norm voor christelijk denken, al heeft een beangstigende kleinkunst van tradities de Bijbelse diepte ver vlakt de Bijbel spreekt slechts over „de volkeren" der aarde enerzijds; en anderzijds „het volk" dat onder Gods roe ping leeft. Geen onderscheid dus naar ras of natie, naar bodem of klimaat, naar volksaard of heersers-aanleg, maar alléén: naar het al of niet kennen van God, bij wie de bron des le vens is I). Let wel: bij wie en niet uit wie, omdat Schep per en Schepping niet zomaar in eikaars verlengde liggen, want God is souverein t.o.v. zijn voortbrengselen. Het late re verhaal van de Schepping II) is dan ook terecht als inleiding voorop komen te staan. En Je zus zegt eerbiedig: „Vader, Heer des hemels en der aar de" III) volgens de Israëliti sche gedachtengang: „Wie is het die spreekt en het is er, als de Heer, het niet ge biedt?" IV) Bij God heeft alle leven zijn bron, vandaar dat het mens zijn in wereldomvattende zin zonder onderscheid, z'n wezen lijke waarde ontleent aan het al of niet belijden van: HEM. Zoals Abraham de ingeving van zijn stem ontving en Mo- zes de beleving van zijn ver schijning, zo werden profeten en apostelen en worden nog de gelovigen gewaar de onvergan kelijkheid die er is in zijn dienst. Daarom lijkt ons het Europa der-vaderlanden een verlate en verwerpelijke dienst van stam goden en zelfcultus; o.i. zal geen eenzijdig nationaal ge weld of dito internationale machtsgroepering als wereldor dening aanvaardbaar zijn. Er zal, in de richting van weten schap en kunst, gezocht moe ten worden naar het wezenlij ke van het leven: van dat le ven dat de mens te doorzoeken en te beheersen gegeven werd. „Looft de HEER alle gij vol ken, prijst Hem alle gij naties; want zijn goedertierenheid is machtig over ons en des HE REN trouw is tot in eeuwig heid! Prijs de HEER" V) Emoties van rassen en naties, berekeningen der machten die nen ingepast in dit wereld-om vattende Rijk. Ze zullen daar bij wel de gewichtige functie hebben in de wereldsamenle ving, die individuele, sexuele en sociale gevarieerdheid aan de maatschappelijke samenle ving geven: stimuleren, verle vendigen, nemen en geven te gelijk. Hier is de basis voor: gemeenschap en vrede, die dreigende ondergang in nihilis tische zelfverheerlijking kunnen keren. Maar dan zal het in de wereld niet moeten blijven, zo als het altijd was; dan zullen de volkeren zich tot volk van Gods roeping moeten „beke ren". I) Ps. 36 10. II) Gen. 1 1-2 4. III) Mt. 11 25. IV) Klg. 1.3 37. V) Ps. 117. AXEL P. J. PENNINGS In ons blad van 4 november 1961 stonden een paar regels over Jean Baptiste de Loeil, de laatste die op de Markt te Middelburg werd ter dood gebracht. Zomaar een paar bijzonderheden, die ik uit mijn aantekeningen had opge diept. Meer kon ik toen niet schrij ven over deze moord op zijn vrouw. Maar door een brief van een lezer, die me schreef dat er een boekje over deze geschiedenis moet bestaan, weet ik er nu wel meer van. Het bedoelde boekje heb ik uit de Prov. Bibliotheek gekregen. Het is ge schreven door de advocaten Van Digge len en Snijder, die de beschuldigde heelmeester als verdedigers kreeg toe gewezen. Bijzonder knap vind ik de uitvoerige verdediging van mr. Snijder. De verklaringen van de 39 getuigen weet hij meesterlijk te weerleggen. Het is hem er vooral om te doen bewijzen te hebben van de schuld en hij vindt bij de getuigen vooral vermoedens en gis singen. Toch geloven ze beiden in de schuld van De Loeil, maar het is nu eenmaal htm werk te pogen hem zo goed moge lijk schuldvrij te praten. Hun verdedi ging heeft niet geholpen evenmin als de ontkenningen van de beklaagde: de rechtbank heeft hem ter dood veroor deeld. Jean Baptiste de Loeil Eerst willen we zien wie de beschul digde was. In 1790 werd hij te Exaerde in België geboren. 27elf schijnt hij dit niet zo goed te weten, want voor de rechtbank geeft hij als geboorteplaats op Leerne Sint Martijn in Oost-Vlaande- ren. In Gent studeerde hij genees-, heel- en verloskunde en onderwijl leidde hij een vrolijk leven. Na een examen in 1813 werd hij toe gelaten als „heelmeester ten plattelan- de" en het volgend jaar vestigde hij zich te Koewacht. Toen trouwde hij met Felicita van Peteghem, uit een nette Vlaamse familie. Een huwelijk, waar voor hij eerst weinig voelde, maar dat vooral op aandrang van zijn vader werd aangegaan. Het is een mislukking geworden. Hij heeft beweerd dat zijn vrouw erg ja loers was. Heeft hij het er ook naar ge maakt? In ieder geval ging hij te dik wijls naar Gent, waar hij vermoedelijk de huwelijkstrouw heeft geschonden. Reeds tijdens de wittebroodsweken liep zijn vrouw van hem weg. Op zijn aan drang kwam ze weer terug. Later heeft dit zich meermalen her haald. Wegens ontrouw van haar man is ze zelfs acht jaar van hem weg ge weest (1832-'40), ze woonde toen in haar geboorteplaats Seveneecke. De scheiding die ze aanvroeg voor de rechtbank van het Belgische Dender- monde kon niet doorgaan, omdat ze in Holland woonden. De heelmeester was een wellusteling, KORTGENE. De raad komt maan dag 20 augustus om twee uur in open bare vergadering bijeen. Op de agenda staan de volgende punten: Het maken van een persleiding en het leve ren van bijbehorende pompen ten behoe ve van het bungalowterrein ondershands op te dragen aan N.V. Tamse te Goes; de Spuikom tijdelijk af te staan in ge bruik aan de speeltuinvereniging; een krediet van 187,50 gulden beschikbaar te stellen voor het aanschaffen van boeken en materiaal ten behoeve van de Ulo school; het aanschaffen van schoolrneu- belen en ontwikkelingsmateriaal en het bouwen van een schuurtje met fietsen stalling voor de kleuterschool te Colijns- plaat. VROUWENPOLDER. Het tweede orgelconcert in de Geref. Kerk in Vrou wenpolder in het kader van de serie zomer-orgelconcerten te Vrouwenpolder zal worden gegeven door de uit Ensche de afkomstige organist Charles J. de Wolff. Het programma bevat de volgen de werken: 1. Passacaglia in d-moll D. Buxtehude, 2. 3 koraalbewerkingen over Jesu meine Freude J. G. Walther, 3. Concert in d-moll G. F. Handel, 4. 2 koraalvoorspelen over Wer nur den Iieben Gott last walten J. S. Bach, 5. Fantasia in c-moll J. S. Bach, 6. Koraa(voorspel, Herz liebster Jesu J. Brahms, 7. Variaties over O Nederland let op uw saeck W. Mudde. BAARLAND. Tengevolge van het stoken van een fornuis ontstond schoor steenbrand ten huize van de heer A. L. van de Repe. De brandweer was snel ter plaatse en met behulp van schuim- blusapparaten gelukte het de brand spoedig onder controle te krijgen en te blussen. Naar verluidt zal nu een nieu we schoorsteen gebouwd worden. die ook nogal dronk, het laatste jaar van zijn verblijf in Koewacht wat hij een volslagen dronkaard. Gezin Ze hebben zes kinderen gehad, waar van er bij de dood van de vrouw op 4 november 1848 nog vijf in leven waren. Hij woonde samen met zijn 19-jarige dochter Virginie, met wie hij in bloed schande leefde, zoals zij zelf beweerde. Zij ,was de enige, die het thuis kon uit houden. Alle andere kinderen waren uit huis weggegaan, weggejaagd is mis schien een beter woord. Bij ondervraging door de politie gaf ze toe dat haar moeder door haar va der mishandeld werd, dat hij haar liet uithongeren. Waarom heeft ze hiervoor de politie niet gewaarschuwd? Waarom heeft ze haar moeder niet beter gehol pen, haar bijv. eten gegeven, toen haar vader niet thuis was? Was ze misschien bang voor hem? Wel heeft ze eens ge zegd: „Ais ik haar stilletjes voedsel zou bréngen en hij kwam er achter, sloeg hij me dood." Of deed ze misschien een beetje mee met haar vader, gezien ook hun schandelijke verhouding? Vragen die ik niet kan beantwoorden. Evenmin begrijp ik waarom de over heid niet ingreep. Ze wist toch van de verschrikkelijke toestand, waarin de vrouw op zolder verkeerde. Tenminste de secretaris van Koewacht, Verman dei, en de onderpastoor Dieriks hadden haar in die ellendige staat gezien of gehoord. Ook zij waren vermoedelijk bang voor de dokter. Hun oudste zoon Adolphus was bakker in Brussel en had zijn moeder in geen 4% jaar gezien. Misschien wist hij niet goed in welke omstandigheden ze haar leven moest doorbrengen. Drie maan den voor haar dood was zijn broer Eduard, die eveneens in Brussel woon de, in Koewacht geweest. Hij had aan zijn vader gevraagd of hij zijn moeder mocht zien. Zijn vader had het hem ge weigerd en hem de deur uitgezet. Dit verzoek had de heelmeester gewroken op zijn vrouw, die op zolder lag uit te teren, met de woorden: „Ge moest al 30 jaar in uw graf liggen, ik zal u net zo lang slaan tot ge in uw graf ligt.' Mishandelingen De kinderen hadden geen plezierige jeugd gehad, ze werden herhaaldelijk geslagen, mishandeld en in het kelder kamertje opgesloten. Ook de 24-jarige dochter Rosalie ver klaarde hetzelfde. Vier jaar geleden was ze samen met haar moeder het huis uitgevlucht en hadden ze een tijd in een herberg te Koewacht gelogeerd. Haar vader was toen ongenietbaar. Hij was wegens dronkenschap voor een jaar geschorst als heelmeester. Ook met haar wilde hij oneerbare handelingen bedrijven toen ze een meisje van zes tien jaar was. Toen hij haar later weer lastig viel, was ze het huis uitgevlucht. In mei was ze nog even terug geweest en had haar moeder gezien, 't Was ver schrikkelijk. Ook hun broer Julianus kon het thuis niet uithouden. Hij was in Fran se krijgsdienst gegaan en in Afrika ge sneuveld. Geleerd hadden de kinderen niets, ze moesten maar zien dat ze door de we reld kwamen. Zoals ik al gezegd heb was de jong ste dochter Virginie de enige die nog thuis was. Als meisje van vijftien jaar was ze echter ook verscheidene maan den uit huis geweest, had overal ge zworven en veel armoede geleden. Ten einde raad was ze weer teruggekomen. Ziehier in het kort de entourage rond de woning van de Koewachtse heel meester, de moordenaar van zijn vrouw. Hoe dit drama zich voltrokken heeft zien we in het volgend artikel. DEN HAAG. Te Vaassen (Gelder land) is in de ouderdom van 82 jaar overleden ds ,A. Schippers, emeritus predikant van de Gereformeerde Ker ken. Ds Schippers, die 16 november 1879 te Middelburg werd geboren, stu deerde aan de Vrije Universiteit theolo gie en aanvaardde 20 mei 1906 het pre dikambt te Maasdijk (Westland). Hij diende de kerken van Doesburg en Slie- drecht en van 1923 tot aan zijn emeri taat in 1946 die van IJsselmonde. Daar na was hij nog drie jaar hulpprediker te Eist en vervolgens drie jaar te Vaas sen. Ds Schippers was bij herhaling werkzaam als reserve-legerpredikant. In 1940 onderscheidde hij zich in de oorlogsdagen door zijn dapperheid door dat hij met de troep steeds aan het front vertoefde. Daarom werd hij onder scheiden met het oorlogsherinnerings- kruis met de gesp. Op 23 juni 1948 heeft prins Bernhard hem voor het front van de troep het bronzen kruis uitgereikt. Ds Schippers was de eerste veldpredi ker die deze onderscheiding ontving. Als ouderling van de kerk van Vaassen was hij ook lid van de Generale Syno de. Hij heeft in IJsselmonde o.m. een christelijke school gesticht, waarvan hij vele jaren voorzitter is geweest. Aanstaande maandagmiddag zal zijn stoffelijk overschot na een rouwdienst in het gebouw voor Christelijke belan gen te Vaassen op de algemene be graafplaats aldaar ter aarde worden be steld. DIENEN en VERDIENEN TAE Griekse mythologie verhaalt van Midas, die na een bewezen dienst aan de god Dionysus, een wens mocht doen. Midas aarzelde niet lang en wenste, dat alles wat hij zou aanraken in goud zou veranderen. Terstond ging zijn wens in vervulling. Verrukt wandelde de ko ning in zijn tuin en elke bloem, die zijn hand beroerde, veranderde in heerlijk goud. Waar hij zijn voeten zette liet hij een gulden spoor achter. Vermoeid van de wandeling maar zeer voldaan zette hij zich op zijn troon, welke eveneens een gouden zetel werd. Maar toen hij zijn lippen zette aan een bokaal om een koele dronk te genieten blonk het goud hem tegen, maar zijn dorst werd niet gelest. Een tweede bokaal werd aangedragen, maar ook diens inhoud werd goud. Bedroefd vroeg de vorst om een sappige vrucht en om brood. Maar ook hierbij geschiedde hetzelfde. Zo dreigde deze vorst van honger en dorst te sterven, totdat op zijn vurige bede Dionysus hem een rivier wees, waarin hij zich moest baden, wilde de betovering wijken. De Bijbel verhaalt ook van een koning die een keuze mocht doen. God verscheen aan Salomo in een droom. Ook hij mocht kiezen; een lang leven, rijkdom, macht over de vijanden of een wijs hart. Salomo begeerde een wijs hart om zijn volk als een goed vor^t te kunnen leiden. De motieven van beiderlei keuzen staan als een tegenstelling tegenover elkaar: Midas kiest voor zichzelf, maar het brengt hem geen geluk. Met al zijn goud blijft hij een hulpeloos mens, door de dood bedreigd. Salomo kiest voor zijn volk en vindt daarin het ware levensgeluk. Hij is hierin het voorbeeld van Hem, die „meer dan Salomo" wordt genoemd, Jezus Chris tus, welke koos voor het offer terwille van de mens. Het opschrift van dit artikel weerspie gelt iets van de tegenstelling tussen deze beide koningen en het zal de lezer niet moeilijk vallen uit te maken aan welke kant beide koningen staan. Salomo be geert zijn leven in het teken van het die nen te stellen, terwijl Midas zich aan het glinsterend goud vergaapt. Maar hoe is het in onze tijd gesteld? Deze vraag is wel actueel nu zoveel jonge mensen, geslaagd voor hun examen, een plaats in de maatschappij zoeken en vrij wel steeds vinden. DOOR We leven in onze welvaartsstaat met een goede en verzekerde verdienste aan onze zijde. Gelukkig maar! Er zijn wel andere tijden geweest van werkloosheid en schrale verdienste. De kranten staan vol met advertenties waarin goede vooruit zichten gegarandeerd worden. De C.A.O.'s maken dat er goed te verdienen valt en het georganiseerd Ioonoverleg draagt zorg dat ook de lagere lonen zoveel mogelijk worden aangepast aan de eisen, welke ge steld mogen worden voor een menswaar dig bestaan. Niemand zal hierover de staf mogen breken, maar veeleer dankbaar zijn dat er tegenwoordig goed te verdie nen valt. Het wordt echter gevaarlijk wanneer het verdienen van het dienen wordt losgemaakt. De goede verdienste heeft ook een keerzijde: nl. dat er hoe langer hoe minder mensen gevonden worden, die hun leven willen stellen in het teken van het dienen. Gaat het nu werkelijk in dit leven al- leen maar om het verdienen. Wie dit denkt en wiens levenshouding hierdoor bepaald wordt staat helaas dicht in de buurt van koning- Midas. Het is wel zeer aanlokkelijk wanneer iedere prestatie met geld beloond wordt maar ook zeer ge vaarlijk wanneer alleen een hoog loon en de goede vooruitzichten de beroepskeuze bepalen. Het is een bedenkelijk feit, dat de verzorgende beroepen als verpleegster, kinderverzorgster, helpster in een bejaar- dencentrum e.d. hoe langer hoe minder aantrekkelijk worden, omdat hier naast het verdienen ook het dienen een plaats heeft en het lijkt wel alsof de hulp aan de medemens een verouderd artikel ge worden is. In deze tijd gaat het om de vraag of Midas dan wel Salomo de harten der mensen zal veroveren. Laten we nooit vergeten, dat Midas een heidense koning was, maar Salomo een voor loper van Christus. Bovenstaande gedachten kwamen hij me op na het lezen van een folder, verspreid door de Interkerkelijke Commissie Dia- konaal jaar. Op 27 augustus 1962 begint er weer een nieuw diakonaal jaar. De folder is bestemd voor alle jongeren van 17 jaar (meisjes), 18 jaar (jongens) tot 30 jaar. „Geef gehoor aan deze oproep om een jaar te geven aan de dienst die verricht wordt ten behoeve van ouderen en jonge ren die niet in eigen omgeving verzorgd kunnen worden", zo lezen wij. De slagzin waaronder dit diakonale jaar „start" luidt: „Met elkaar, voor el kaar, 'n jaar." Het gaat niet om verdienen maar om dienen. Er is geen „beloning naar prestatie", maar naast kost, inwoning en andere sociale voorzieningen wordt een zakgeld van 50 gulden netto per maand in het uitzicht gesteld. Hiervoor zijn niet opleiding en diploma's de vereisten, maar toewijding, begrip en handigheid. Deelnemers kunnen terecht in Utrecht, Rotterdam en Den Haag en worden ge plaatst in inriclitiftgen, waar hulp onont beerlijk is, zoals een ziekenhuis, bejaar dencentrum, kindertehuis, arbeid onder lichamelijk gehandicapten enz. enz. Het wordt een jaar van dienen maar ongetwij feld zal hieruit een levenservaring voort spruiten, die voor de maatschappij zijn vruchten zal afwerpen. En wat is nu één jaar op je leven? Met het diakonale jaar staan we dicht in de huurt van koning Salomo, wiens wijsheid niets anders was dan de praktijk van dienende liefde. En de gemeente van Christus heeft immers van haar Heer de opdracht gekregen tot dienstbetoon aan de naaste. Van harte hoop ik dat velen die dit jaar een keuze moeten doen hun krachten in dienst zullen stellen van dit dienstbe toon en ik moge hen verwijzen voor verdere informatie naar het secretariaat van bovengenoemde commissie, Breitner- singel 30, Rotterdam (tel. 010 181967). Moge dan bij velen Salomo het van Midas winnen!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5