K.L.M. LANGZAAM VOORUIT
Iets kleiner verlies
in tweede kwartaal
REVALUATIE KOSTTE
K.L.M. 23 MLN.
SUNIL
Noor Limcle favoriet
kampioenschap
voor
pracht beker
PRODENT
bij 2 grote tuben
tandpasta
INVLOED VAN BEZUINIGINGEN ZAL NOG TOENEMEN
•pp SUNlLDftG
Geselecteerde amateurs voor
strijd om titel op de weg
IN STRIJD BIJ FLYING DUTCHMAN
Bart Kraan
M
is vierde
u
STERKE STIJGING
VAN ZILVERPRUS
Halb<erg hogere omzet
Amsterdamse wisselmarkt
ACTIEVE OBLIGATIES
ACTIEVE AANDELEN
Nederlandse ruiterploeg
naar Oostende
M ARKTBWR IIÏITEN
Vrijdag 10 augustus 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Eag. 5
DEN HAAG. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij heeft
in het tweede kwartaal een verlies geleden van 16,2 miljoen, dat
is 3 miljoen minder dan in dezelfde periode van het vorige jaar.
Tegelijk met de kwartaalcijfers is'het jaarverslag over 1961 versche
nen, waarvan elders op deze pagina een samenvatting wordt gege
ven. De voorlopige cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar
luiden:
Tweede kwartaal
1962 1961
(in miljoenen gld.)
i Hoge financieringskosten
Vervoersinkomsten 145,4
Overige inkomsten 13,3
Totaal bedrijfsinkomsten 158,7
Bedrijfskosten 150,8
Exploitatiewinst7,9
Afschrijvingen vliegend materieel en overige duurzame activa;
amortisatie voorbereidingskosten 23,4
Winst bij verkoop vliegend materieel enz0,1
Saldo overige baten en lasten0,8
139.4
12,7
152,1
149.5
2,6
21.1
0,1
—0,8
19.2
Saldo verlies 16,2
Verlies per gewoon aandeel van 100 f 11.14 13,33
Sedert eind 1960 is dit de eerste
keer, dat onze nationale luchtvaart
maatschappij met cijfers voor den
dag komt, die in vergelijking met de
overeenkomstige periode van het
voorafgaande jaar een verbetering te
zien geven. Dit geldt niet alleen
voor het nettoresultaat, maar ook
voor de beladingsgraad van de vlieg
tuigen.
Sedert april van het vorige jaar
zijn nog zeven DC-8 straalvliegtuigen
afgeleverd en in dienst gesteld, waar
door de afschrijvingen en de assu-
rantiekosten aanzienlijk zijn gestegen.
Ook de financieringskosten zijn door
de aanschaf van deze zeer dure
straalvliegtuigen flink toegenomen.
Verder werden de bedrijfsinkomsten
ongunstig beïnvloed door een voort
gaande stijging van de lonen en de
prijzen, zo zegt de directie in een
toelichting op de kwartaalcijfers.
Dat de bovengenoemde factoren
niet hebben geleid tot een sterke
stijging van de bedrijfskosten is te
danken aan de kostenbesparende
maatregelen, die nu hun- vruchten
hebben afgeworpen.
DRASTISCH
Hoe drastisch de bezuinigingen zijn
geweest blijkt uit het verloop van de
personeelsbezetting. Vergeleken met 1
i met n« 17Dfl innrtco
(Ingezonden mededeling)
aprïf"i96zijn er°nu 1705 mensen min-fkmj op technisch en commercieel ge-
der in dienst bij de K.L.M., een terug- Dlecl-
gang van bijna 10 procent. De invloed
van de kostenbesparende maatregelen
zal in de komende maanden nog toe
nemen, aldus de directie.
Door de scherpe kostenbewakmg is de
K.L.M. er in het tweede kwartaal m
geslaagd het groötst mogelijke profijt
te trekken uit de toeneming van de
vervoersinkomsten. De stijging yal? 9e
kosten, inclusief de fors hogere afschrij
vingen, is beperkt gebleven tot 2 pro
cent, waarbij de vervoersinkomsten
met 4 procent zijn toegenomen. Het
resultaat hiervan was, dat van de b
miljoen, die meer aan vervoersinkom
sten werd ontvangen, bijna de helft tot
uiting komt in het nettoresultaat.
PRODUKTIE BEPERKT
In overleg met de regering heeft de
K.L.M. besloten de produktie zo veel
mogelijk te stabiliseren, waarbij wordt
uitgegaan van het peil \an 1961. in
het tweede kwartaal van dit jaar is de
ze opzet goed geslaagd, want de pro
duktie is in vergelijking met de over
eenkomstige periode van 1961 slechts
met 2 procent toegenomen van 177,2 tot
181 miljoen tonkilometer.
Het vervoer op de lijndiensten heelt
zich in het tweede kwartaal als volgt
ontwikkeld (in miljoenen tonkilometers)
2e kwartaal
1962 1961 groei
Passage 6?,1 66,1 3%
3%
Totaal 103,2 97,1 6%
Bij een produktiestijging van 2 pro
cent is het vervoer op de lijndiensten
dus met 6 procent toegenomen. Als ge
volg hiervan is de beladingsgraad op
gelopen van 54,8 procent in het tweede
kwartaal van 1961 tot 57 procent in het
tweede kwartaal van dit jaar.
De verschuiving van het vervoer naar
de categorieën met de laagste tarieven
schijnt nu ook langzamerhand tot staan
te zijn gekomen. Bij een stijging van
6 procent van het totale vervoer op de
lijndiensten zijn de vervoersinkomsten
met ruim 4 procent toegenomen. In
vorige kwartalen bleef de ontwikkeling
van de vervoersinkomsten ver ten ach
ter bij de toeneming van het vervoers
volume.
NIET INGEHAALD
Vergelijkt men de resultaten over het
eerste halfjaar met die over dezelfde
periode van 1961, dan is er de ver-
AMSTERDAM. De zilvernotering
in Amsterdam is, blijkens een opgave
van H. Drijfhout en Zoon's Edelmetaal-
bedrijven, verhoogd van 119124,56
tot 120—125,50 per kg fijn. De prijs
verhoging is het gevolg van de stijging
van de zilverprijs in Londen en New
York.
In Londen bereikten de prijzen giste
ren het hoogste peil sedert meer dan
veertig jaar. De stijging was niet zo
zeer het gevolg van een sterke vraag,
maar eerder van het ontbreken van
aanbod, zo meende men in Londen.
WEERT De omzetten van heftrucks
en magazijnstellingen van Halberg Ma
chinefabriek waren in het eerste halfjaar
15 procent hoger dan in dezelfde periode
van het vorige jaar. De verkoop van
nieuw verworven artikelen ontwikkelt
zich gunstig, zo werd in de vergadering
van aandeelhouders meegedeeld.
AMSTERDAM, 9 aug. Contante prijzen:
Londen 10.10"%-—10.10%. New York 3.60,',,
3.60,»,. Montreal 3-33%—3.34%. Parijs 73.40%
73.54%. Brussel 7.34%—'7.24%. Frankfurt
90.15%90120%. Stockholm 70.0,1—70.06. Zu
rich 83.3483.30. Milaan 58.02%58.07%. Ko
penhagen 5209—52.14. Oslo 50.40%—50.45%.
Wenen 13.95%13.96%. Lissabon 12.53%
12.61%.
betering in het tweede kwartaal ten
spijt nog altijd sprake van een
scherpe achteruitgang. Dit behoeft geen
verwondering te wekken, want de ach
teruitgang van het resultaat in het eer
ste kwartaal was zo groot, dat het in
halen hiervan in het tweede kwartaal
nauwelijks mogelijk was.
Over het eerste halfjaar komt het
saldo verlies uit op 56.6 miljoen of
38,90 per aandeel van 100, tegen een
verlies van 37,2 miljoen of 25,58 per
aandeel in het eerste halfjaar van 1961.
Over het gehele jaar 1961 bedroeg het
verlies 76,7 miljoen. Gezien de resul
taten in de eerste zes maanden van dit
jaar zal het al een ware krachttoer
worden om het verlies over het gehele
jaar 1962 tot de omvang van het ver
leden jaar geleden verlies beperkt te
houden.
De vervoersinkomsten in het eerste
halfjaar bedroegen 256,8 (v.j. 260,4)
miljoen en de bedrijfskosten, inclusief
afschrijvingen, 338,3 (v.j. 332,4) mil
joen. In het eerste .halfjaar van 1961
kwam nog 10,7 miljoen vrij uit de
voorziening voor belastingen. De bela
dingsgraad komt over het eerste half
jaar uit op 55,3 procent, een fractie la
ger dan in dezelfde periode van het
vorige jaar.
Het veertiende DC-8 straalvliegtuig
dat de K.L.M. heeft ontvangen, is ver
huurd aan de Philippine Air Lines. Met
deze maatschappij heeft de K.L.M. een
overeenkomst gesloten tot samenwer-
NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL
Staatsleningen
Nederland:
58 1000 4i
59 1000 4J...
30 1000 4J...
id. n
59 1000
80/ 1000
31 1000 41...
SI 1000 4...,.
62/1000 4
53 1000 31...
Gb 1000 3J..
*7 1000 3è...
61 1000 3J...
13 1000 3%..
56 1000 3%..-
19 1000 31....
Belegg C3%.*
50 1D00 3J..
$4 1000 31-...
56 1/1000 3*....
id. n..
Gb 1000 3...
37 1000 3....
(6 Gb 1000 3.
17 1000 3
tnv. eert.3....
N. 1962-'64 3...
8el.c/1000 2|.
ld. 10.000.
3b 1000 24-.
N.I.35 3%
NJ. 37 3
N.I.37A 3
Inschr Gb. 3.
Won.bouw6.
B N G 58/9 44.
BNG 59 1-3 44-
B.NG 60 44-.
V.K.
ie tape
l.gen t.
100%
101
100%
101
100%
101
100%
101
99 y4
99%
99&
99 Vat
99 V4
99%t
97%
97%
97V8-V4
97
973/a
93V2
93 V3
79§
88*g§
89*-%
89A-V*t
95 V2
95%
93 V2
Af)
93
093 L
HZ
85%
85%
85
85%
85 Va
88%
88%
88%
88%
90%
90%
67%
67%
89I96
89&
90,e6*
90&*-%t
87%
87%
98%
98%-H
99%
99%
99%
99%
57%
96
98%
94
94
92,1
Banken
106 ft
106A
99%
99%
99%
99%
99%
99%
Cultures
A'dam Rubbei 106
H VA Ver.. 119%
Handel, Industrie, diversen
Alg.Kun3tz U 364%-5 367-7%
OeliMUCert./ 135.6 -
KNHOOgOV.. 572-% 575*-78t
Phil.40 4/25 157.80-8.10 157.1*-7.7
Unll CtSOAZO 138*-8.20 138.5*-8.9
Petroleum
OordtsPetr.A 628%
id. pref..... 627%
ConPtr50è20/ 138.8'-9.10139.9'-40.1t
Scheepvaart en luchtvaart
122%
122%
127% -
128*-%
54
143
136*-7t
138
112*
249%
133%
13lt-%t 130%
Stockdividenden
320
105
119%
366%
135
572*-4
157.6-7.8
138.6-8.9
636%
633%
139.8*-40
123-%
Het jaarverslag van de K.L.M.
over 1961 is eerst thans verschenen
omdat de directie met de publi-
katie wilde wachten tot het overleg
met de regering was afgesloten.
Dat het de directie ernst is met de
bezuinigingsmaatregelen blijkt al
uit de uitvoering van het jaarver
slag. De meerkleurige omslag is
verdwenen en ook de illustraties
zijn dit jaar sober gehouden. Aan
de feitelijke inhoud van het verslag
heeft dit alles echter geen enkele
afbreuk gedaan.
Na het besluit van de regering en
volksvertegenwoordiging tot het ver
lenen van tijdelijke steun aan de
K.L.M. is de financiële hemel een
heel eind opgeklaard. Zoals bekend
is de regering gemachtigd tot 1 ja
nuari 1965 staatsgaranties te stellen
voor geldleningen van de K.'L.M. tot
een bedrag van hoogstens 375 mil-
joén. Tevens kan de regering aan de
K.L.M. geldleningen verstrekken tot
een bedrag van S0 miljoen, dit om
de liquiditeit van het bedrijf op peil
te houden.
Opluchting
De ministers van verkeer en water
staat en van financiën hebben zich al
bereid verklaard garanties te ver
strekken, die het de K.L.M. mogelijk
maken het bij drie Amerikaanse ban
ken opgenomen krediet van 70 mil
joen te herfinancieren. Deze oplossing
zou voor de K.L.M. een ware opluch
ting betekenen, want oorspronkelijk
zou dit krediet in de jaren 1962 tot
1966 moeten worden afgelost. Dat
dit bij de huidige gang van zaken on
mogelijk is behoeft nauwelijks be
toog.
Men zoekt nu naar een vorm van
herfinanciering, waarbij de aflossin
gen over een periode van ongeveer
tien jaar kunnen worden gespreid,
waarmee de jaarlijkse aflossingsver
plichting dus tot de helft kan worden
teruggebracht. Naar schatting zal
hiervoor een staatsgarantie van on
geveer 250 miljoen nodig zijn.
De dan nog resterende garantie
van 125 miljoen denkt de K.L.M.
te gebruiken voor de financiering van
vliegtuigaankopen en andere investe
ringen, zodat de politiek van geleide
lijke verdere modernisering van de
vloot kan worden voortgezet.
Ondermijnd
Dit alles neemt niet weg dat de re
servepositie van de K.L.M. door het
verleden jaar geleden verlies van
76,7 miljoen ernstig is ondermijnd.
De reserves en voorzieningen, die
eind 1960 nog met ruim 150 miljoen
op de balans stonden, zijn in 1961 ge
slonken tot iets meer dan 23 mil
joen.
Door de technische ontwikkeling in
de luchtvaart is de waarde van de
vliegtuigen met zuigermotoren sterk
verminderd. Daarom heeft de directie
op deze toestellen naast de normale
afschrijvingen nog een extra afschrij-
Hotl.-Am.Lijn
K.Java-Ch.P
ld.n. roy.c..
K.L.M.
K.N.S.M.NatB
Kon.Paketvrt
NederlandMIJ
NieveltGoudr
Ommeren....
K.Rott.Lloyd
N Scheepv.U
PhilA.GB
Phfi'/.A.GB/
Sperry Rand boekte in het tweede
kwartaal een winst van 0,11 (v.j.
0,14) per aandeel, ondanks een stijging
van de verkopen tot 280,8 (v.j. 265,8)
miljoen.
128
55.50
142%*-3%t
335%
138%
111%
252*
133
130%
ving toegepast van 30 miljoen, welk
bedrag voor het grootste deel van de
reserve en de voorzieningen is afge
boekt.
Wat de slechte resultaten betreft
bevindt de K.L.M. zich zeker niet in
een uitzonderingspositie, want voor
de gehele internationale luchtvaart is
1961 een bijzonder moeilijk jaar ge
weest. Het is een ongelukkige samen
loop vpn omstandigheden, die voor
deze ongunstige ontwikkeling verant
woordelijk moet worden gesteld.
De overgang op vliegtuigen met
turbinemotoren had een schoksgewij
ze vergroting van de produktie tot
gevolg. Juist op dat moment is de
snelle stijging van de vraag naar
luchtvervoer, vooral op de voor de
K.L.M. zo belangrijke Noordatlanti-
sche route, aanzienlijk afgezwakt.
Het onvermijdelijke gevolg van deze
ontwikkeling was een grote overpro-
duktie.
Onderbezet
De cijfers, die de K.L.M. over 1961
heeft gepubliceerd, spreken in dit
verband duidelijke taal. Tegenover
een produktiestijging van 19 procent
nam het vervoer op de lijndiensten
slechts met 9 procent toe, met als
gevolg een daling van de beladings
graad van 59,5 tot 55,6 procent.
Hierbij komt nog, dat door de rela
tief steeds groter wordende plaats
van het vrachtvervoer en de toene
mende voorkeur van de passagiers
voor de goedkope klassen, de gemid
delde opbrengst per tonkilometer ver
der terugliep. Bij de stijging van 9
procent van het vervoer op de lijn
diensten zijn de vervoersinkomsten zelfs
met 4 procent teruggelopen.
Mede 'schuldig hieraan is de re
valuatie van de gulden. Deze heeft de
inkomsten van de K.L.M. in 1961 met
ƒ25 miljoen doen dalen, een verlies
dat slechts voor 15 miljoen werd
gecompenseerd door het voordeel
van in goedkoper geworden buiten
landse valuta betaalde kosten. Het
vermogensverlies ten gevolge van de
revaluatie beliep 13 miljoen.
Wat de toekomst betreft wordt
veel verwacht van de kostenbespa
rende maatregelen. Hoe belangrijk
de bezuinigingen ook zijn, het uit
eindelijke herstel van de rentabili
teit zal vooral moeten komen van
een verhoging van de inkomsten, zo
schrijft de directie in het verslag,
e'n daar blijft de activiteit dan ook
sterk op gericht.
DEN HAAG. Een Nederlandse rui-
ter-equipe, bestaande uit Jan Maathuis
met de paarden Troongravin Anna en
Troongraaf, Tonny Timmer met Source
Bleue, Anton Ebben met Tamara, Ba-
jazzo en Easter Parade, alsmede mej.
Proetske Arts met Hella en Teresa,
zal deelnemen aan het internationale
concours hippique, dat van woensdag
22 tot 27 augustus te Oostende wordt
gehouden. Chef d'equipe is de heer B.
J. J. M. Arts.
De Nederlandse wielerploeg (ama
teurs) voor de Ronde van Oost-Duits-
land (14—22 augustus) bestaat uit de
renners Swaneveld, Boom, Dieperink,
Lute en Rutte.
DEN HAAG. De sportcommissie
van de Koninklijke Nederlandse Wielren
Unie (KNWU) heeft twaalf amateur
renners aangewezen, die voorlopig zijn
geselecteerd voor de strijd om het we
reldkampioenschap op de weg, dat 1 sep
tember te Salo (Italië) wordt gehou
den. Van het twaalftal zullen er acht
definitief worden uitgezonden. Aan de
strijd om de individuele wegtitel mogen
per land zes renners deelnemen; bo
vendien zal Nederland met vier coureurs
uitkomen in de ploegentijdrit.
De twaalf geselecteerden zijn Andre
van Aert (Achtmaal), Henk Cornelisse
(Amsterdam), Cees van Espen (Arn
hem), Arie den Hartog (Zuidland) Ger-
ben Karstens (Leiden) Ad van Keme-
nade (Eindhoven), Jan Sc'iroeder (Ko
ningsbosch), de nationale kampioen
Cor Schuring (Amsterdam), Cees Snep
vangers (Zundert), Bart Solaro (Den
Bosch), Coen Visser ('s-Gravenmoer)
en Gerrie Wesseling (Halfweg).
Met uitzondering van Ad van Keme-
nade en Jan Schroeder komen boven
genoemde renners als voorbereiding uit
in. de Ronde van de Twaalf Kantons,
die van 11 tot 14 augustus in Luxem
burg wordt gehouden.
Van onze zeilmedewerker
UIDEN. De pechvogel van
van de strijd om het Europese
kampioenschap in de Flying
Dutchmanklasse, de Noor Peder
Lunde, werd in de derde en vierde
wedstrijd de man die het pres
teerde om twee formidabele over
winningen te behalen.
De Olympische kampioen is
daarmee favoriet voor de Euro
pese titel geworden. Weliswaar
heeft de Fransman Jean Michael
Auclair met 3480 punten nog de
leiding in het klassement vóór
Wooderson (Engeland) met 3413
en Lunde op de derde plaats met
3047 punten, maar daarbij moet
in aanmerking worden genorpen
dat de aftrek voor de slechtste
wedstrijd daarbij niet is inbe
grepen. Hierdoor heeft Lunde,
hoe paradoxaal het ook mag klin
ken, een voordeel in zijn pech van
de eerste races. Hij hoeft immers
slechts 101 punten af te trekken
en Auclair daarentegen, zoals de
stand nu is, 613 en Wooderson 370.
Bekijken wij derhalve de stand
uit dit gezichtspunt dan heeft
Wooderson met enkele punten de
leiding voor Lunde.
Goede kans
UOE dan ook, wij taxeren de kansen
van de twintigjarige Noor zeer
hoog omdat hij heeft getoond zijn
schip uitmuntend in trim te hehhen,
terwijl zijn fokkenist Björn Bergvall
de spinnaker op eminente wijze voert,
wat vooral bleek in de derde race.
In het klassement staat Bart Kraan op
de vierde plaats vóór de Oostenrijker
Ludwig; Verhagen staat als zesde geno
teerd.
In de derde wedstrijd was er een dui
delijk gunstige zijde aan de startlijn en
wel bij de lijboei. Hier vandaan vertrok
de Fransman Auclair op fraaie wijze.
Bart Kraan en Ben Verhagen bevonden
zich bij de Ioefboei en hadden een slechte
niet juist berekende start.
Kraan zag dat al spoedig in en ging
over bakboord in een lange slag naar de
vcesteljjke wijde van het kruisrak. Ver
hagen eveniwel liep extreem over stuur
boord waardoor hij op de laagste plaats
terecht kwam.
De Hongaar Bela Dominek hield het
midden van het kruisrak en pikte van
beide zijden de voordelen op. Dit bracht
de Hongaarse student als eerste bij de
loefton, terwijl de Pool Szadziewski als
tweede het planeerrak in ging. De Belg
J. P. Dupont was derde; Peder Lunde lag
vierde. De Pool kon zich in de volgende
rakken nietTiandhaven, terwijl de Zwit
ser R. Fragnière achter Dominek en Du-
pont in derde positie kwam. Lunde was
toen nog steeds vierde.
Bakboordslag
In het lange kruisrak maakte de
jonge Noor een lange bakboordslag,
een voorbeeld dat werd gevolgd door
Auclair. Lunde kwam bij het indewind-
semerkteken als tweede achter Domi
nek met een achterstand van ruim 150
meter, maar toen kwam de verrassing.
Lunde wist zijn schip met spinnaker
in een fantastisch plané te krijgen en
was in een ommezien voor de Hongaar,
die over het eerste rak Auclair niet
kon houden. Lunde bleef in het laat
ste kruisrak naar de finish voor.
Dé volgorde van aankomst was: 1.
Lunde, 2. Auclair, 3. Dominek, 4. Oh.
Ludwig, 5. Kraan, 6. Fragnière, 7. Woo
derson, 8. Dupont, 11. Verhagen.
Vierde wedstrijd
In de vierde wedstrijd die in de
middag werd gevaren stootte de zuid
zuidwestenwind iets harder door. Lunde
maakte een voordelige start die hem al
direct de leiding gaf. In de hardere wind
boog de mast van Kraan door, waardoor
de top van zijn grootzeil geen werk
verrichtte. Hierdoor kwam hij ons
inziens iets in snelheid te kort.
Toen de meeste tegenstanders in het
eerste kruisrak over stuurboord zee in
gingen moest Lunde noodgedwongen mee.
Hij kwam hier echter weldra van
terug, toen hij merkte dat deze slag
zeer onvoordelig was. Auclair ging
eveneens met Lunde mee naar bakboord,
waar een dreiging werd gevormd door
Wooderson, die consequent de weste
lijke zijde had gehouden. Lunde slaagde
erin om kort voor de Engelsman om het
indewindse merkteken te gaan en als
derde ging Domenik door, die weer het
gulden midden van het laveerrak had
genomen. Daarachter gingen Auclair en
Verhagen, die ook in het westen hun
voordeel hadden gevonden. Kraan lag
op de zesde plaats.
Beslissend
Toen begon er een razende plané naar
boei 2 waarin Lunde zijn voorsprong
beslissend maakte dank zij zijn enorme
techniek.
Ook de Zwitser Fragnière bleek het
planeren wel onder de knie te hebben
en haalde een aantal plaatsen op.
Achter Lunde ontwikkelde zich nu een
interessante strijd tussen Wooderson,
Fragnière en Auclair om de tweede
positie.
Toen het benedenwindse merkteken
was gepasseerd lag Fragnière achter
Lunde en voor Auclair en Wooderson.
In het lange kruisrak begon Wooderson
direct aan een lange bakboordslag in
tegenstelling met Lunde, Auclair en
Kraan, die door bleven liggen over
stuurboord. Wooderson kwam daardoor
op de tweede plaats terecht.
In het laatste spinnakerrak was het
opvallend hoe goed Lunde zijn spinnaker
voerde. Als enige had hij de Genua
opgerold. Hij kreeg een steeds grotere
voorsprong.
Tussen Kraan en Auclair ontstond bij
het aanlopen van het benedenwindse
merkteken nog een vervaarlijke loef-
partij, die Kraan de derde plaats
opleverde.
Op het kruisrak naar de finish echter
kwam de Fransman hem toch weer een
scheepslengte voor.
De uitslag van de vierde race was:
1. Lunde, 2. Wooderson, 3. Auclair, 4.
Kraan, 5. Verhagen, 6. Ludwig, 7. Frag
nière.
GRpENTEN EN FRUIT
ROTTERDAM, 9 aug. Bintjes bonken 21
—23; groot 12—17; poeters 6—9; Eigenhei
mers 14—21; poters 6—9; Andijvie 30—35;
Sla 413; bloemkool I: 6 p. bak 3638; 8
2—6; 10 14—20; Bloemkool II 6 p. bak 16
22—26; 10 14—20; Bloemkool n 6 p. bak 16—
bonen I 1.63—1.25; II 84—1; Snijbonen, I
1.55—1.75; II 1.391.80; Tuinbonen 918;
Spitskool 13—18; Kroten 10—14; Waspeen IA
15—26; Uien 14—20; Kussa's 25—38; Tomaten
A I 3.20—3.25; B I 2.90—3.10; C I 3.05; Yel
low IA 1.16; B 61—84; C 57—60; Stark Ear
liest IA 1.10—1.13; B 1.08—1.14; IC 99—1.01;
Frankenthalers I 2.30—2.70; Zwarte Bessen
I en II 1.90—1.94; Zwarte bessen afw. 1.22;
Golden Japan 2.20—2.30; Rode bessen I 1.06—
I.29; II 7499.
GELDERiMALSEN, 9 aug. Rode bes
77—145, zwarte bes 174—177, kruisbes 51—
95, aardappelen 13—20. Yellow Transparent
K 25>50 n *28—35, IE 55-65 52—57, 65-75
76—81, 75-85 85—86, 55-60 52—53, 60-70 73,
"1-65 69—72, 65-70 73—82 70-75 ,81—85, 75-80
TIE 55-65 49—53, 65-75 74—75, 55-60 50—
51, 60-65 65.
KAPELLE, 9 aug. Frambozen I 189
197, n 148. Rode bessen industrie I 100—
108, II 84, III doordr. Zwarte bessen I 187,
IT 184 ITI 113. Zure Morellen ontsteeld I
104, n' 97, in 25. Dubb. Bonen I 96—109, II
8586. Appelen: Yellow Transp. I 75-80 96,
I 70-75 104, I 65-70 91—92, I 60-65 71—72, I
55-60 4858, II 75-80 92, II 70-75 91—92, II
65-70 79, H 60-65, II 55-60 44—46, grof 50—
52, fijn 32. Stark Earliest I 60-65 110112,
n 55-60 77, grof 6975, Verpakt: I 65-70
144—155, i 60-65 127, I 55-60 104. Oomskinde-
renpeer I 50-55 86, II 45-50 75, Tld 56, val
16-20. Close II 70-80 81, II 60-70 76. Yellow
Transp. val 23.20—24.40, Stark Earliest val
23.20 Perzikappel val kroet 13.40, Diverse
rassen val en kroet 18.5019.70. Pruimen:
Early Laxton I 130-171, II 88—109, grof 79—
116, fabriek 2640. Oranjepruim I 58—61, TI
53_59, grof 46, Tollenaars I 4450, n 28
38, grof 31. Pruimen val 1056, gesch. 21
55. Rode bessen p.d. I 33—38. Kruisbessen
p.d. I 19—22 p. kg.Extra 73, I 60—62, n
29—50. Aardbeien p.d. II 46. Kersen p. kg.:
Klerken II 170, Krieken I 139—150, II 1'60.
Vleeskersen II 136.
PIJNACKER, 9 aug. Staandglas kom
kommers 75 kg 1923; 60 kg 17—22; 50 kg
14—20; 40 kg 10—16; 35 kg 10—14; platglas
75 kg 1216; 60 kg 1013; 50 kg 1011;
kromme 10—13; grofstek 10—15; fijnstek 12;
andijvie 26—29; snijbonen 1,70; sla 4
uien 20; bloemkool I 2025; IT 14—19; III
III 3.10—3.20; IV 2.40; tomaten import I 3.10
III 3.10—3.20; IV 2.40; tomaten import I 3.10
—3.20; II 2.95; III 3.05—3.15; IV 2.35.
POELDIJK, 9 aug. Tomaten A 3.05—
3.40, B 2.85—3.05, C 2.90—3.50, CC 2.30—2.80,
per 6 kg alicanten 2.252.45, golden cham
pion 2.603.30.
KAAS
GOUDA, 9 aug. Aanv. 177 part., not. Ie
kwal. 2.22—2.27, 2e 2.10—2.21, extra 2.28—
2.45.
VEE
BARNEVELD, 9 aug. Aanv. 40.000 st.
pluimvee. Prijzen slachtkippen 1.15—1.25,
slachtkuikens 1.40—1.70 per kg.
EIEREN
BARNEVELD, 9 aug. Coöp. Veluwse
Eierveiling: weekaanv. 1.200.000 st., waar
van er-thans 243.310 werden geveild, handel
zeer vlug. Eieren 45-52 gr 5.92—7.32, 52-58 gr
7.56—8.65, 59-64 gr 8.99—11.03, 64-70 gr 11.25—
12.02. Eierveiling S.B.E.: aanv. 519.705 st.,
handel vlug. Eieren 48—53 gr 6-407.49, 55-61
gr 8.149.41, 61-66 gr 9.5-111.20, eendeëieren
63-70 gr 7.20—7.93, 70-77 gr 8.36—9. Eier-
markt: aanv. 2.150.000 st., handel grote zeer
vlug, kleine redelijk. Eieren 59*65 gr 10.50—
II.75, alg. prijs 11.40, kiloprijs 1.63 basis
61% gr, henneëieren 42-57 gr 5—9.50, kilo
prijs 1.19—1.67. 1
sierlijk, kloek formaat
afbeelding op ware
grootte
in diverse fraaie
kleuren
hygiënisch:
ieder 'n beker!
gratis zoveel u
wilt zolang de
voorraad strekt
wordt gepoetst met Prodent
's ochtends en 's avonds
pure pepermuntsmaak
aangenaam schuimend
0 verfrist mond en adem
maakt tanden parelwit!
2 grote tuben samen 140 ct