K.L.M. LANGZAAM VOORUIT Iets kleiner verlies in tweede kwartaal REVALUATIE KOSTTE K.L.M. 23 MLN. SUNIL Noor Limcle favoriet kampioenschap voor pracht beker PRODENT bij 2 grote tuben tandpasta INVLOED VAN BEZUINIGINGEN ZAL NOG TOENEMEN •pp SUNlLDftG Geselecteerde amateurs voor strijd om titel op de weg IN STRIJD BIJ FLYING DUTCHMAN Bart Kraan M is vierde u STERKE STIJGING VAN ZILVERPRUS Halb<erg hogere omzet Amsterdamse wisselmarkt ACTIEVE OBLIGATIES ACTIEVE AANDELEN Nederlandse ruiterploeg naar Oostende M ARKTBWR IIÏITEN Vrijdag 10 augustus 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Eag. 5 DEN HAAG. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij heeft in het tweede kwartaal een verlies geleden van 16,2 miljoen, dat is 3 miljoen minder dan in dezelfde periode van het vorige jaar. Tegelijk met de kwartaalcijfers is'het jaarverslag over 1961 versche nen, waarvan elders op deze pagina een samenvatting wordt gege ven. De voorlopige cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar luiden: Tweede kwartaal 1962 1961 (in miljoenen gld.) i Hoge financieringskosten Vervoersinkomsten 145,4 Overige inkomsten 13,3 Totaal bedrijfsinkomsten 158,7 Bedrijfskosten 150,8 Exploitatiewinst7,9 Afschrijvingen vliegend materieel en overige duurzame activa; amortisatie voorbereidingskosten 23,4 Winst bij verkoop vliegend materieel enz0,1 Saldo overige baten en lasten0,8 139.4 12,7 152,1 149.5 2,6 21.1 0,1 —0,8 19.2 Saldo verlies 16,2 Verlies per gewoon aandeel van 100 f 11.14 13,33 Sedert eind 1960 is dit de eerste keer, dat onze nationale luchtvaart maatschappij met cijfers voor den dag komt, die in vergelijking met de overeenkomstige periode van het voorafgaande jaar een verbetering te zien geven. Dit geldt niet alleen voor het nettoresultaat, maar ook voor de beladingsgraad van de vlieg tuigen. Sedert april van het vorige jaar zijn nog zeven DC-8 straalvliegtuigen afgeleverd en in dienst gesteld, waar door de afschrijvingen en de assu- rantiekosten aanzienlijk zijn gestegen. Ook de financieringskosten zijn door de aanschaf van deze zeer dure straalvliegtuigen flink toegenomen. Verder werden de bedrijfsinkomsten ongunstig beïnvloed door een voort gaande stijging van de lonen en de prijzen, zo zegt de directie in een toelichting op de kwartaalcijfers. Dat de bovengenoemde factoren niet hebben geleid tot een sterke stijging van de bedrijfskosten is te danken aan de kostenbesparende maatregelen, die nu hun- vruchten hebben afgeworpen. DRASTISCH Hoe drastisch de bezuinigingen zijn geweest blijkt uit het verloop van de personeelsbezetting. Vergeleken met 1 i met n« 17Dfl innrtco (Ingezonden mededeling) aprïf"i96zijn er°nu 1705 mensen min-fkmj op technisch en commercieel ge- der in dienst bij de K.L.M., een terug- Dlecl- gang van bijna 10 procent. De invloed van de kostenbesparende maatregelen zal in de komende maanden nog toe nemen, aldus de directie. Door de scherpe kostenbewakmg is de K.L.M. er in het tweede kwartaal m geslaagd het groötst mogelijke profijt te trekken uit de toeneming van de vervoersinkomsten. De stijging yal? 9e kosten, inclusief de fors hogere afschrij vingen, is beperkt gebleven tot 2 pro cent, waarbij de vervoersinkomsten met 4 procent zijn toegenomen. Het resultaat hiervan was, dat van de b miljoen, die meer aan vervoersinkom sten werd ontvangen, bijna de helft tot uiting komt in het nettoresultaat. PRODUKTIE BEPERKT In overleg met de regering heeft de K.L.M. besloten de produktie zo veel mogelijk te stabiliseren, waarbij wordt uitgegaan van het peil \an 1961. in het tweede kwartaal van dit jaar is de ze opzet goed geslaagd, want de pro duktie is in vergelijking met de over eenkomstige periode van 1961 slechts met 2 procent toegenomen van 177,2 tot 181 miljoen tonkilometer. Het vervoer op de lijndiensten heelt zich in het tweede kwartaal als volgt ontwikkeld (in miljoenen tonkilometers) 2e kwartaal 1962 1961 groei Passage 6?,1 66,1 3% 3% Totaal 103,2 97,1 6% Bij een produktiestijging van 2 pro cent is het vervoer op de lijndiensten dus met 6 procent toegenomen. Als ge volg hiervan is de beladingsgraad op gelopen van 54,8 procent in het tweede kwartaal van 1961 tot 57 procent in het tweede kwartaal van dit jaar. De verschuiving van het vervoer naar de categorieën met de laagste tarieven schijnt nu ook langzamerhand tot staan te zijn gekomen. Bij een stijging van 6 procent van het totale vervoer op de lijndiensten zijn de vervoersinkomsten met ruim 4 procent toegenomen. In vorige kwartalen bleef de ontwikkeling van de vervoersinkomsten ver ten ach ter bij de toeneming van het vervoers volume. NIET INGEHAALD Vergelijkt men de resultaten over het eerste halfjaar met die over dezelfde periode van 1961, dan is er de ver- AMSTERDAM. De zilvernotering in Amsterdam is, blijkens een opgave van H. Drijfhout en Zoon's Edelmetaal- bedrijven, verhoogd van 119124,56 tot 120—125,50 per kg fijn. De prijs verhoging is het gevolg van de stijging van de zilverprijs in Londen en New York. In Londen bereikten de prijzen giste ren het hoogste peil sedert meer dan veertig jaar. De stijging was niet zo zeer het gevolg van een sterke vraag, maar eerder van het ontbreken van aanbod, zo meende men in Londen. WEERT De omzetten van heftrucks en magazijnstellingen van Halberg Ma chinefabriek waren in het eerste halfjaar 15 procent hoger dan in dezelfde periode van het vorige jaar. De verkoop van nieuw verworven artikelen ontwikkelt zich gunstig, zo werd in de vergadering van aandeelhouders meegedeeld. AMSTERDAM, 9 aug. Contante prijzen: Londen 10.10"%-—10.10%. New York 3.60,',, 3.60,»,. Montreal 3-33%—3.34%. Parijs 73.40% 73.54%. Brussel 7.34%—'7.24%. Frankfurt 90.15%90120%. Stockholm 70.0,1—70.06. Zu rich 83.3483.30. Milaan 58.02%58.07%. Ko penhagen 5209—52.14. Oslo 50.40%—50.45%. Wenen 13.95%13.96%. Lissabon 12.53% 12.61%. betering in het tweede kwartaal ten spijt nog altijd sprake van een scherpe achteruitgang. Dit behoeft geen verwondering te wekken, want de ach teruitgang van het resultaat in het eer ste kwartaal was zo groot, dat het in halen hiervan in het tweede kwartaal nauwelijks mogelijk was. Over het eerste halfjaar komt het saldo verlies uit op 56.6 miljoen of 38,90 per aandeel van 100, tegen een verlies van 37,2 miljoen of 25,58 per aandeel in het eerste halfjaar van 1961. Over het gehele jaar 1961 bedroeg het verlies 76,7 miljoen. Gezien de resul taten in de eerste zes maanden van dit jaar zal het al een ware krachttoer worden om het verlies over het gehele jaar 1962 tot de omvang van het ver leden jaar geleden verlies beperkt te houden. De vervoersinkomsten in het eerste halfjaar bedroegen 256,8 (v.j. 260,4) miljoen en de bedrijfskosten, inclusief afschrijvingen, 338,3 (v.j. 332,4) mil joen. In het eerste .halfjaar van 1961 kwam nog 10,7 miljoen vrij uit de voorziening voor belastingen. De bela dingsgraad komt over het eerste half jaar uit op 55,3 procent, een fractie la ger dan in dezelfde periode van het vorige jaar. Het veertiende DC-8 straalvliegtuig dat de K.L.M. heeft ontvangen, is ver huurd aan de Philippine Air Lines. Met deze maatschappij heeft de K.L.M. een overeenkomst gesloten tot samenwer- NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL Staatsleningen Nederland: 58 1000 4i 59 1000 4J... 30 1000 4J... id. n 59 1000 80/ 1000 31 1000 41... SI 1000 4...,. 62/1000 4 53 1000 31... Gb 1000 3J.. *7 1000 3è... 61 1000 3J... 13 1000 3%.. 56 1000 3%..- 19 1000 31.... Belegg C3%.* 50 1D00 3J.. $4 1000 31-... 56 1/1000 3*.... id. n.. Gb 1000 3... 37 1000 3.... (6 Gb 1000 3. 17 1000 3 tnv. eert.3.... N. 1962-'64 3... 8el.c/1000 2|. ld. 10.000. 3b 1000 24-. N.I.35 3% NJ. 37 3 N.I.37A 3 Inschr Gb. 3. Won.bouw6. B N G 58/9 44. BNG 59 1-3 44- B.NG 60 44-. V.K. ie tape l.gen t. 100% 101 100% 101 100% 101 100% 101 99 y4 99% 99& 99 Vat 99 V4 99%t 97% 97% 97V8-V4 97 973/a 93V2 93 V3 79§ 88*g§ 89*-% 89A-V*t 95 V2 95% 93 V2 Af) 93 093 L HZ 85% 85% 85 85% 85 Va 88% 88% 88% 88% 90% 90% 67% 67% 89I96 89& 90,e6* 90&*-%t 87% 87% 98% 98%-H 99% 99% 99% 99% 57% 96 98% 94 94 92,1 Banken 106 ft 106A 99% 99% 99% 99% 99% 99% Cultures A'dam Rubbei 106 H VA Ver.. 119% Handel, Industrie, diversen Alg.Kun3tz U 364%-5 367-7% OeliMUCert./ 135.6 - KNHOOgOV.. 572-% 575*-78t Phil.40 4/25 157.80-8.10 157.1*-7.7 Unll CtSOAZO 138*-8.20 138.5*-8.9 Petroleum OordtsPetr.A 628% id. pref..... 627% ConPtr50è20/ 138.8'-9.10139.9'-40.1t Scheepvaart en luchtvaart 122% 122% 127% - 128*-% 54 143 136*-7t 138 112* 249% 133% 13lt-%t 130% Stockdividenden 320 105 119% 366% 135 572*-4 157.6-7.8 138.6-8.9 636% 633% 139.8*-40 123-% Het jaarverslag van de K.L.M. over 1961 is eerst thans verschenen omdat de directie met de publi- katie wilde wachten tot het overleg met de regering was afgesloten. Dat het de directie ernst is met de bezuinigingsmaatregelen blijkt al uit de uitvoering van het jaarver slag. De meerkleurige omslag is verdwenen en ook de illustraties zijn dit jaar sober gehouden. Aan de feitelijke inhoud van het verslag heeft dit alles echter geen enkele afbreuk gedaan. Na het besluit van de regering en volksvertegenwoordiging tot het ver lenen van tijdelijke steun aan de K.L.M. is de financiële hemel een heel eind opgeklaard. Zoals bekend is de regering gemachtigd tot 1 ja nuari 1965 staatsgaranties te stellen voor geldleningen van de K.'L.M. tot een bedrag van hoogstens 375 mil- joén. Tevens kan de regering aan de K.L.M. geldleningen verstrekken tot een bedrag van S0 miljoen, dit om de liquiditeit van het bedrijf op peil te houden. Opluchting De ministers van verkeer en water staat en van financiën hebben zich al bereid verklaard garanties te ver strekken, die het de K.L.M. mogelijk maken het bij drie Amerikaanse ban ken opgenomen krediet van 70 mil joen te herfinancieren. Deze oplossing zou voor de K.L.M. een ware opluch ting betekenen, want oorspronkelijk zou dit krediet in de jaren 1962 tot 1966 moeten worden afgelost. Dat dit bij de huidige gang van zaken on mogelijk is behoeft nauwelijks be toog. Men zoekt nu naar een vorm van herfinanciering, waarbij de aflossin gen over een periode van ongeveer tien jaar kunnen worden gespreid, waarmee de jaarlijkse aflossingsver plichting dus tot de helft kan worden teruggebracht. Naar schatting zal hiervoor een staatsgarantie van on geveer 250 miljoen nodig zijn. De dan nog resterende garantie van 125 miljoen denkt de K.L.M. te gebruiken voor de financiering van vliegtuigaankopen en andere investe ringen, zodat de politiek van geleide lijke verdere modernisering van de vloot kan worden voortgezet. Ondermijnd Dit alles neemt niet weg dat de re servepositie van de K.L.M. door het verleden jaar geleden verlies van 76,7 miljoen ernstig is ondermijnd. De reserves en voorzieningen, die eind 1960 nog met ruim 150 miljoen op de balans stonden, zijn in 1961 ge slonken tot iets meer dan 23 mil joen. Door de technische ontwikkeling in de luchtvaart is de waarde van de vliegtuigen met zuigermotoren sterk verminderd. Daarom heeft de directie op deze toestellen naast de normale afschrijvingen nog een extra afschrij- Hotl.-Am.Lijn K.Java-Ch.P ld.n. roy.c.. K.L.M. K.N.S.M.NatB Kon.Paketvrt NederlandMIJ NieveltGoudr Ommeren.... K.Rott.Lloyd N Scheepv.U PhilA.GB Phfi'/.A.GB/ Sperry Rand boekte in het tweede kwartaal een winst van 0,11 (v.j. 0,14) per aandeel, ondanks een stijging van de verkopen tot 280,8 (v.j. 265,8) miljoen. 128 55.50 142%*-3%t 335% 138% 111% 252* 133 130% ving toegepast van 30 miljoen, welk bedrag voor het grootste deel van de reserve en de voorzieningen is afge boekt. Wat de slechte resultaten betreft bevindt de K.L.M. zich zeker niet in een uitzonderingspositie, want voor de gehele internationale luchtvaart is 1961 een bijzonder moeilijk jaar ge weest. Het is een ongelukkige samen loop vpn omstandigheden, die voor deze ongunstige ontwikkeling verant woordelijk moet worden gesteld. De overgang op vliegtuigen met turbinemotoren had een schoksgewij ze vergroting van de produktie tot gevolg. Juist op dat moment is de snelle stijging van de vraag naar luchtvervoer, vooral op de voor de K.L.M. zo belangrijke Noordatlanti- sche route, aanzienlijk afgezwakt. Het onvermijdelijke gevolg van deze ontwikkeling was een grote overpro- duktie. Onderbezet De cijfers, die de K.L.M. over 1961 heeft gepubliceerd, spreken in dit verband duidelijke taal. Tegenover een produktiestijging van 19 procent nam het vervoer op de lijndiensten slechts met 9 procent toe, met als gevolg een daling van de beladings graad van 59,5 tot 55,6 procent. Hierbij komt nog, dat door de rela tief steeds groter wordende plaats van het vrachtvervoer en de toene mende voorkeur van de passagiers voor de goedkope klassen, de gemid delde opbrengst per tonkilometer ver der terugliep. Bij de stijging van 9 procent van het vervoer op de lijn diensten zijn de vervoersinkomsten zelfs met 4 procent teruggelopen. Mede 'schuldig hieraan is de re valuatie van de gulden. Deze heeft de inkomsten van de K.L.M. in 1961 met ƒ25 miljoen doen dalen, een verlies dat slechts voor 15 miljoen werd gecompenseerd door het voordeel van in goedkoper geworden buiten landse valuta betaalde kosten. Het vermogensverlies ten gevolge van de revaluatie beliep 13 miljoen. Wat de toekomst betreft wordt veel verwacht van de kostenbespa rende maatregelen. Hoe belangrijk de bezuinigingen ook zijn, het uit eindelijke herstel van de rentabili teit zal vooral moeten komen van een verhoging van de inkomsten, zo schrijft de directie in het verslag, e'n daar blijft de activiteit dan ook sterk op gericht. DEN HAAG. Een Nederlandse rui- ter-equipe, bestaande uit Jan Maathuis met de paarden Troongravin Anna en Troongraaf, Tonny Timmer met Source Bleue, Anton Ebben met Tamara, Ba- jazzo en Easter Parade, alsmede mej. Proetske Arts met Hella en Teresa, zal deelnemen aan het internationale concours hippique, dat van woensdag 22 tot 27 augustus te Oostende wordt gehouden. Chef d'equipe is de heer B. J. J. M. Arts. De Nederlandse wielerploeg (ama teurs) voor de Ronde van Oost-Duits- land (14—22 augustus) bestaat uit de renners Swaneveld, Boom, Dieperink, Lute en Rutte. DEN HAAG. De sportcommissie van de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) heeft twaalf amateur renners aangewezen, die voorlopig zijn geselecteerd voor de strijd om het we reldkampioenschap op de weg, dat 1 sep tember te Salo (Italië) wordt gehou den. Van het twaalftal zullen er acht definitief worden uitgezonden. Aan de strijd om de individuele wegtitel mogen per land zes renners deelnemen; bo vendien zal Nederland met vier coureurs uitkomen in de ploegentijdrit. De twaalf geselecteerden zijn Andre van Aert (Achtmaal), Henk Cornelisse (Amsterdam), Cees van Espen (Arn hem), Arie den Hartog (Zuidland) Ger- ben Karstens (Leiden) Ad van Keme- nade (Eindhoven), Jan Sc'iroeder (Ko ningsbosch), de nationale kampioen Cor Schuring (Amsterdam), Cees Snep vangers (Zundert), Bart Solaro (Den Bosch), Coen Visser ('s-Gravenmoer) en Gerrie Wesseling (Halfweg). Met uitzondering van Ad van Keme- nade en Jan Schroeder komen boven genoemde renners als voorbereiding uit in. de Ronde van de Twaalf Kantons, die van 11 tot 14 augustus in Luxem burg wordt gehouden. Van onze zeilmedewerker UIDEN. De pechvogel van van de strijd om het Europese kampioenschap in de Flying Dutchmanklasse, de Noor Peder Lunde, werd in de derde en vierde wedstrijd de man die het pres teerde om twee formidabele over winningen te behalen. De Olympische kampioen is daarmee favoriet voor de Euro pese titel geworden. Weliswaar heeft de Fransman Jean Michael Auclair met 3480 punten nog de leiding in het klassement vóór Wooderson (Engeland) met 3413 en Lunde op de derde plaats met 3047 punten, maar daarbij moet in aanmerking worden genorpen dat de aftrek voor de slechtste wedstrijd daarbij niet is inbe grepen. Hierdoor heeft Lunde, hoe paradoxaal het ook mag klin ken, een voordeel in zijn pech van de eerste races. Hij hoeft immers slechts 101 punten af te trekken en Auclair daarentegen, zoals de stand nu is, 613 en Wooderson 370. Bekijken wij derhalve de stand uit dit gezichtspunt dan heeft Wooderson met enkele punten de leiding voor Lunde. Goede kans UOE dan ook, wij taxeren de kansen van de twintigjarige Noor zeer hoog omdat hij heeft getoond zijn schip uitmuntend in trim te hehhen, terwijl zijn fokkenist Björn Bergvall de spinnaker op eminente wijze voert, wat vooral bleek in de derde race. In het klassement staat Bart Kraan op de vierde plaats vóór de Oostenrijker Ludwig; Verhagen staat als zesde geno teerd. In de derde wedstrijd was er een dui delijk gunstige zijde aan de startlijn en wel bij de lijboei. Hier vandaan vertrok de Fransman Auclair op fraaie wijze. Bart Kraan en Ben Verhagen bevonden zich bij de Ioefboei en hadden een slechte niet juist berekende start. Kraan zag dat al spoedig in en ging over bakboord in een lange slag naar de vcesteljjke wijde van het kruisrak. Ver hagen eveniwel liep extreem over stuur boord waardoor hij op de laagste plaats terecht kwam. De Hongaar Bela Dominek hield het midden van het kruisrak en pikte van beide zijden de voordelen op. Dit bracht de Hongaarse student als eerste bij de loefton, terwijl de Pool Szadziewski als tweede het planeerrak in ging. De Belg J. P. Dupont was derde; Peder Lunde lag vierde. De Pool kon zich in de volgende rakken nietTiandhaven, terwijl de Zwit ser R. Fragnière achter Dominek en Du- pont in derde positie kwam. Lunde was toen nog steeds vierde. Bakboordslag In het lange kruisrak maakte de jonge Noor een lange bakboordslag, een voorbeeld dat werd gevolgd door Auclair. Lunde kwam bij het indewind- semerkteken als tweede achter Domi nek met een achterstand van ruim 150 meter, maar toen kwam de verrassing. Lunde wist zijn schip met spinnaker in een fantastisch plané te krijgen en was in een ommezien voor de Hongaar, die over het eerste rak Auclair niet kon houden. Lunde bleef in het laat ste kruisrak naar de finish voor. Dé volgorde van aankomst was: 1. Lunde, 2. Auclair, 3. Dominek, 4. Oh. Ludwig, 5. Kraan, 6. Fragnière, 7. Woo derson, 8. Dupont, 11. Verhagen. Vierde wedstrijd In de vierde wedstrijd die in de middag werd gevaren stootte de zuid zuidwestenwind iets harder door. Lunde maakte een voordelige start die hem al direct de leiding gaf. In de hardere wind boog de mast van Kraan door, waardoor de top van zijn grootzeil geen werk verrichtte. Hierdoor kwam hij ons inziens iets in snelheid te kort. Toen de meeste tegenstanders in het eerste kruisrak over stuurboord zee in gingen moest Lunde noodgedwongen mee. Hij kwam hier echter weldra van terug, toen hij merkte dat deze slag zeer onvoordelig was. Auclair ging eveneens met Lunde mee naar bakboord, waar een dreiging werd gevormd door Wooderson, die consequent de weste lijke zijde had gehouden. Lunde slaagde erin om kort voor de Engelsman om het indewindse merkteken te gaan en als derde ging Domenik door, die weer het gulden midden van het laveerrak had genomen. Daarachter gingen Auclair en Verhagen, die ook in het westen hun voordeel hadden gevonden. Kraan lag op de zesde plaats. Beslissend Toen begon er een razende plané naar boei 2 waarin Lunde zijn voorsprong beslissend maakte dank zij zijn enorme techniek. Ook de Zwitser Fragnière bleek het planeren wel onder de knie te hebben en haalde een aantal plaatsen op. Achter Lunde ontwikkelde zich nu een interessante strijd tussen Wooderson, Fragnière en Auclair om de tweede positie. Toen het benedenwindse merkteken was gepasseerd lag Fragnière achter Lunde en voor Auclair en Wooderson. In het lange kruisrak begon Wooderson direct aan een lange bakboordslag in tegenstelling met Lunde, Auclair en Kraan, die door bleven liggen over stuurboord. Wooderson kwam daardoor op de tweede plaats terecht. In het laatste spinnakerrak was het opvallend hoe goed Lunde zijn spinnaker voerde. Als enige had hij de Genua opgerold. Hij kreeg een steeds grotere voorsprong. Tussen Kraan en Auclair ontstond bij het aanlopen van het benedenwindse merkteken nog een vervaarlijke loef- partij, die Kraan de derde plaats opleverde. Op het kruisrak naar de finish echter kwam de Fransman hem toch weer een scheepslengte voor. De uitslag van de vierde race was: 1. Lunde, 2. Wooderson, 3. Auclair, 4. Kraan, 5. Verhagen, 6. Ludwig, 7. Frag nière. GRpENTEN EN FRUIT ROTTERDAM, 9 aug. Bintjes bonken 21 —23; groot 12—17; poeters 6—9; Eigenhei mers 14—21; poters 6—9; Andijvie 30—35; Sla 413; bloemkool I: 6 p. bak 3638; 8 2—6; 10 14—20; Bloemkool II 6 p. bak 16 22—26; 10 14—20; Bloemkool n 6 p. bak 16— bonen I 1.63—1.25; II 84—1; Snijbonen, I 1.55—1.75; II 1.391.80; Tuinbonen 918; Spitskool 13—18; Kroten 10—14; Waspeen IA 15—26; Uien 14—20; Kussa's 25—38; Tomaten A I 3.20—3.25; B I 2.90—3.10; C I 3.05; Yel low IA 1.16; B 61—84; C 57—60; Stark Ear liest IA 1.10—1.13; B 1.08—1.14; IC 99—1.01; Frankenthalers I 2.30—2.70; Zwarte Bessen I en II 1.90—1.94; Zwarte bessen afw. 1.22; Golden Japan 2.20—2.30; Rode bessen I 1.06— I.29; II 7499. GELDERiMALSEN, 9 aug. Rode bes 77—145, zwarte bes 174—177, kruisbes 51— 95, aardappelen 13—20. Yellow Transparent K 25>50 n *28—35, IE 55-65 52—57, 65-75 76—81, 75-85 85—86, 55-60 52—53, 60-70 73, "1-65 69—72, 65-70 73—82 70-75 ,81—85, 75-80 TIE 55-65 49—53, 65-75 74—75, 55-60 50— 51, 60-65 65. KAPELLE, 9 aug. Frambozen I 189 197, n 148. Rode bessen industrie I 100— 108, II 84, III doordr. Zwarte bessen I 187, IT 184 ITI 113. Zure Morellen ontsteeld I 104, n' 97, in 25. Dubb. Bonen I 96—109, II 8586. Appelen: Yellow Transp. I 75-80 96, I 70-75 104, I 65-70 91—92, I 60-65 71—72, I 55-60 4858, II 75-80 92, II 70-75 91—92, II 65-70 79, H 60-65, II 55-60 44—46, grof 50— 52, fijn 32. Stark Earliest I 60-65 110112, n 55-60 77, grof 6975, Verpakt: I 65-70 144—155, i 60-65 127, I 55-60 104. Oomskinde- renpeer I 50-55 86, II 45-50 75, Tld 56, val 16-20. Close II 70-80 81, II 60-70 76. Yellow Transp. val 23.20—24.40, Stark Earliest val 23.20 Perzikappel val kroet 13.40, Diverse rassen val en kroet 18.5019.70. Pruimen: Early Laxton I 130-171, II 88—109, grof 79— 116, fabriek 2640. Oranjepruim I 58—61, TI 53_59, grof 46, Tollenaars I 4450, n 28 38, grof 31. Pruimen val 1056, gesch. 21 55. Rode bessen p.d. I 33—38. Kruisbessen p.d. I 19—22 p. kg.Extra 73, I 60—62, n 29—50. Aardbeien p.d. II 46. Kersen p. kg.: Klerken II 170, Krieken I 139—150, II 1'60. Vleeskersen II 136. PIJNACKER, 9 aug. Staandglas kom kommers 75 kg 1923; 60 kg 17—22; 50 kg 14—20; 40 kg 10—16; 35 kg 10—14; platglas 75 kg 1216; 60 kg 1013; 50 kg 1011; kromme 10—13; grofstek 10—15; fijnstek 12; andijvie 26—29; snijbonen 1,70; sla 4 uien 20; bloemkool I 2025; IT 14—19; III III 3.10—3.20; IV 2.40; tomaten import I 3.10 III 3.10—3.20; IV 2.40; tomaten import I 3.10 —3.20; II 2.95; III 3.05—3.15; IV 2.35. POELDIJK, 9 aug. Tomaten A 3.05— 3.40, B 2.85—3.05, C 2.90—3.50, CC 2.30—2.80, per 6 kg alicanten 2.252.45, golden cham pion 2.603.30. KAAS GOUDA, 9 aug. Aanv. 177 part., not. Ie kwal. 2.22—2.27, 2e 2.10—2.21, extra 2.28— 2.45. VEE BARNEVELD, 9 aug. Aanv. 40.000 st. pluimvee. Prijzen slachtkippen 1.15—1.25, slachtkuikens 1.40—1.70 per kg. EIEREN BARNEVELD, 9 aug. Coöp. Veluwse Eierveiling: weekaanv. 1.200.000 st., waar van er-thans 243.310 werden geveild, handel zeer vlug. Eieren 45-52 gr 5.92—7.32, 52-58 gr 7.56—8.65, 59-64 gr 8.99—11.03, 64-70 gr 11.25— 12.02. Eierveiling S.B.E.: aanv. 519.705 st., handel vlug. Eieren 48—53 gr 6-407.49, 55-61 gr 8.149.41, 61-66 gr 9.5-111.20, eendeëieren 63-70 gr 7.20—7.93, 70-77 gr 8.36—9. Eier- markt: aanv. 2.150.000 st., handel grote zeer vlug, kleine redelijk. Eieren 59*65 gr 10.50— II.75, alg. prijs 11.40, kiloprijs 1.63 basis 61% gr, henneëieren 42-57 gr 5—9.50, kilo prijs 1.19—1.67. 1 sierlijk, kloek formaat afbeelding op ware grootte in diverse fraaie kleuren hygiënisch: ieder 'n beker! gratis zoveel u wilt zolang de voorraad strekt wordt gepoetst met Prodent 's ochtends en 's avonds pure pepermuntsmaak aangenaam schuimend 0 verfrist mond en adem maakt tanden parelwit! 2 grote tuben samen 140 ct

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5