Katholieke Ulo-school in (oude) Goese lyceum? Indien U 1 gulden wilt betalen, rook dan Gladstone Major JSicolson: Ik ben een echte Hooglander Me Burgemeester Geuze legt ambt neer TIJDELIJKE OPLOSSING Ph. Wessels te Goes overleden Oprichter van Pipe Band Eerste oogst van koolzaad Veerse Meer Mogelijkheden worden bestudeerd Zeeuwsch Dagblad Rome ruimer? Want Gladstone biedt U een King Size sigaret van constante kwaliteit tegen de vaste prijs van 1 gulden. Bovendien kunt U ook nog kiezen: Gladstone met of zonder filter! Ga nu over op Gladstone, de King Size sigaret die iedereen voldoening geeft. ZO ZACHT EN ZUIVER Ex-milftair Glorieus OM GEZONDHEIDSREDENEN Dure kilts Hulde Overdenking „Onbegrijpelijke zaak" Zaterdag 4 augustus 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag- 3 Protestants-Christelijk TWKELE maanden voor de opening van het tweede Vaticaanse Con cilie gelooft men in Rome meer dan ooit, dat een uitspraak gedaan zal worden over vragen rondom de ge loofsvrijheid in r.k. landen. Nu zijn er ten aanzien van het komende Concilie al vele verwach tingen gewekt, die achteraf weinig grond onder de concilie-voeten bleken te hebben. Hopelijk heeft de jezuïeten pater R. A. Graham echter wél ge lijk met zijn bewering in „Religious News Service", dat er een officiële uitspraak te verwachten vait over het zo belangrijke principe van de ge loofsvrijheid. Juist nu er tal van niet-rooms-katiholieke kerkformaties door waarnemers vertegenwoordigd zullen zijn op het Concilie, is het zaak dat de R.K. Kerk t.a.v. dit knel punt duidelijk maakt, waar ze staat. De officiële houding van de R.K. Kerk heeft zich lange tijd geken merkt door een opportunisme, dat be paald onsympathiek aandeed. Wan neer de rooms-katholieken in een land de meerderheid hadden, werd geen externe vrijheid toegekend aan andersdenkenden. Beschikten zij evenwel niet over deze meerderheid, dan werd de religieuze huik naar de politieke wind gehangen en zag men een streven naar algemene vrijheid van godsdienst. In de eerstgenoemde situatie ver keren in onze tijd bijv. Spanje en Columbia, waar de protestanten nog altijd lijden onder vervolging en dis criminatie. De berichten uit deze lan den vormen een voortdurende bron van interkerkelijke spanning. Vele rooms-katholieken, die een eerlijke oecumenische toenadering willen be- trac n, zouden deze hinderpaal graag uit de weg geruimd zien. Niet alleen uit tactische motieven! Het is bekend, dat tal van vooraanstaande rooms-katholieken principiële pleit bezorgers zijn van een universele godsdienstvrijheid. Met name in ons land vallen dergelijke pleidooien nog al eens te beluisteren. De Nederlandse protestanten horen dat met enig wantrouwen aan. Zij leven immers in een land, waar de rooms-katholieken niét in de meerder heid zijn en waar dus het tweede of ficiële standpunt opgeld zou kunnen doen. Dastrom is het ook voor de vaderlandse oecumene van het groot ste belang, dat het Concilie zich dui delijk uitspreekt. Volgens pater Graham moet er niet op gerekend worden, dat daarbij sterk zal worden afgeweken van de hou ding, die kracht gevonden heeft in de traditie. In politicis hebben we deze houding al gekarakteriseerd. In theo- logicis geldt de stelling, dat geen vrijheid gegeven mag worden tot uit dragen van wat de R.K. Kerk als „dwaling" aanduidt. Wanneer de om standigheden daartoe dwingen, kan eventueel als het mindere kwaad! deze vrijheid worden getolereerd. Zullen internationale factoren en oecumenische taktiek zó dwingend kunnen werken, dat de protestanten in Columbia eindelijk vrij komen van vervolging (meer dan 100 doden) en discriminatie (ruim 200 gesloten christelijke scholen)? De Evangelische Raad van Columbia, waarin alle pro testantse kerken van dit land ver tegenwoordigd zijn, heeft de zuster kerken voor aanstaande zondag opge roepen tot voorbede. Hier wordt de verwachting gesteld op God, Die de harten neigt. Moge het zo zijn, dat het Concilie daarvan veel te zien geeft. Want ver draagzaamheid is geen zaak, die be slist kan worden vanuit meerderheid of minderheid. Het Concilie zal een principiële uitspraak moeten doen. Met een verlenging of vernieuwing van het oude opportunische denken is de werkelijke oecumene niet ge baat. Voor de katholieke ulo-school moet deze nieuwe vorm van huisvesting als een tijdelijke oplossing worden gezien. Verlangend wordt uitgezien naar een nieuw schoolcomplex. De urgentiever klaring hiervoor is echter nog steeds niet verleend. Met de nieuwe christe lijke ulo-school staat het er beter voor. Te verwachten is, dat de rij'ksgoedkeu- ring voor de bouw van deze school nog dit jaar wordt verstrekt. Met de huis vesting van de katholieke ulo-school is het treurig gesteld. De ruim tweehon- klassen, zijn ondergebracht in diverse, oude, gebouwen. De school aan de Westsingel, die als ulo-school werd in gericht, bleek al gauw te klein te zijn. Vijf klassen zijn daar ondergebracht. Voor vier andere klassen werd ruimte gevonden in het oude gebouw van de Vakschool voor Meisjes aan de Wijn gaardstraat. Het zal een ieder bekend zijn, dat deze voormalige school op geen stukken na voldoet aan de ei sen, die tegenwoordig aan de huisves ting van de scholen gesteld mogen worden. Tenslotte wordt ook nog ge bruikt gemaakt van de Mariusschool. Het is duidelijk, dat hier sprake is van een hoogst ongezonde toestand. Het klinkt wellicht ietwat vreemd, maar door de bekrompen en versprei de huisvesting van de school was het noodzakelijk -een tiende leerkracht aan te stellen. Inmiddels is toestemming verkregen om deze kracht te benoe men. Er was n.l. een klas van veertig leerlingen, terwijl de beschikbare ruim te berekend was op een capaciteit van 30 leerlingen. Voor tien leerllingen moest dus een andere oplossing gezocht wor den. Gesteund door het Goese gemeente bestuur wordt de mogelijkheid overwo gen om de katholieke ulo-school te huis vesten in het oude gebouw van het Goese lyceum, dat met ingang van sep tember vrij komt. Voor het gemeente bestuur is het erg belangrijk, dat het gebouw in de toekomst gebruikt kan worden voor onderwijsdoeleinden. In dien dat niet gebeurt vervalt het ge bouw weer aan het Rijk. Het is dan maar afwachten wat de uiteindelijke bestemming zal zijn van dit gebouwen- GOES. Het hoofd van de afdeling bevolking en van algemene zaken van de gemeente Goes, de heer Ph. Wes sels, is gistermorgen vroeg plotseling aan een hartaanval overleden. Hij be reikte de leeftijd van 46 jaar. Het plot selinge verscheiden van de heer Wes sels heeft grote verslagenheid teweeg gebracht. Hij was een zeer bekende fi guur in de Goese samenleving en stond bekend als een uiterst bekwaam en hu maan ambtenaar. Ook in 1960 werd de heer Ph. Wes sels getroffen door een hartaanval. Na enige tijd kon hij toen zijn werkzaam heden weer aanvangen, al moest hij het dan rustig aan doen. De heer Wessels bekleedde de rang van referendaris. In september 1939 trad hij als eerste klerk in dienst van de gemeente Goes. Tevoren was de heer Wessels drie en een half jaar werk zaam geweest als volontair ter gemeen tesecretarie van Kapelle en als ge meente-ambtenaar van Veere. In Goes heeft de heer Wessels alle rangen doorlopen. Tot hij onlangs werd bevorderd tot referendaris. Naast zijn functie als hoofd van de bevolking en algemene zaken was de heer Wessels ambtenaar van de burgerlijke stand. Voorts bekleedde hij nog een aantal functies. Zo was hij bestuurslid van het Burgerlijk Armbestuur, van de museum vereniging Zuid- en Noord-Beveland en lid van de boekencommissie van de openbare leeszaal te Goes. De heer Wes sels laat een vrouw en twee kinderen na. Het stoffelijk overschot zal dinsdag middag. om twee uur op de algemene begraafplaats te Goes ter aarde worden besteld. Tevoren wordt in de aula een rouwdienst gehouden. Van een onzer verslaggevers GOES. Op het ogenblik worden de mogelijkheden bestu deerd, zo vernemen wij, om de katholieke Ulo-school te huisvesten in het oude gebouw van het Goese lyceum. Hoewel nog geen defini tief besluit is genomen mag toch verwacht worden, dat het resultaat van de besprekingen met succes zal worden bekroond. Het ziet er echter niet naar uit, dat de katholieke uloschool met ingang van het nieuwe schooljaar in september ondergebracht kan worden in het Goese lyceum. Het gebouw moet een grondige op knapbeurt hebben. Het zal minstens november worden voor de leerlingen van deze school hun intrek kunnen nemen in het kolossale gebouw aan de A. J. Kade. Het 'ligt in de bedoeling, dat heet nieuwe gebouw van het Goese lyceum, een machtig complex gelegen in de driehoek van Dusseldorpstraat, Irenestraat en Vogel- zangsweg, in september in gebruik zal worden genomen. (Ingezonden mededeling) complex. Naar het zich laat aanzien zullen de besprekingen tot een goed einde gebracht kunnen worden. Voor het Goese lyceum is intussen het prachtige complex in Goes-Oost ge reed gekomen. In het voorjaar van 1960 werd met de bouw van dit gigantische complex een begin gemaakt. Het gehele project (bouw en inrichting) werd begroot op twee miljoen gulden. Niet minder dan 245 betonpalen zijn de grond ingedre ven om het gebouw een goed funda ment te geven. Het gebouw telt maar liefst 30 praktijklokalen, waarvan er 18 dienen voor de theoretische lessen. Daarnaast beschikt het gebouw over een aparte kamer voor de rector en conrector, een spreekkamer voor de dokter met wachtkamer, een kamer voor de amanuensis, een ruimte voor het onderbrengen van de bibliotheek en een speciaal muzieklokaal ontbreekt al evenmin. Het hoofdgebouw bestaat uit drie woonlagen; de gevelbreedte aan de Van Dusseldorpstraat bedraagt 91 meter; terwijl de gevellengte langs de Irene straat 89 meter bedraagt. Verder vin den wij op het uitgebreide terrein een moderne gymnastiekzaal (tevens ge schikt te maken als toneelzaal), een ruime rijwielbergplaats met een capa citeit van 400 fietsen en een woning voor de portier. Een imposant bouwwerk. Het oude gebouw wordt verlaten. Bestuur en leerlingen van de katholieke ulo-school popelen van geduld om het oude Goese lyceum te betrekken. Weliswaar geen nieuw en modern gebouw, maar toch nog altijd beter dan de tegenwoordige huisvesting van de katholieke uloschool. Slagers en koopavond AXEL. In ons blad van woensdag deden wij enkele mededelingen over een in Axel ingestelde koopavond. Ten onrechte meldden wij dat de Axelse slagers niet in hun totaliteit met een adres waren gekomen. Het is echter zo dat deze middenstanders juist wel zich unaniem tot de raad wenden. Het college van B. en W. adviseerde om op hun verzoek de slagerswinkels op vrijdagavond gesloten te houden, af wijzend te beschikken. Deze afwijkende beslissing werd door de raad overge nomen. De slagers kunnen nu nog slechts onderling deze materie regelen. KING SIZE Voor de Russische vogelwachtfilm, die in de garage van de heer C. B. Noordhoek te Burgh werd gedraaid door het Strandpastoraat bestond niet die belangstelling, die deze film ver dient. Er waren slechts zestig bezoe kers aanwezig. NICOLSON (56), leider van de Ti icolson Pipe Band uit Folke stone, is een Brit zeg niet Engelsman, want hij is er trots op Schot te zijn in hart en nieren. Kaarsrecht mar cheerde hij ook gisteren weer met zijn troep door de Goese straten, gevolgd door een grote schare kinderen, kennelijk in de ban van de schrille klanken van de doedelzakken. Hij praat wat binnensmonds, in dialect, en ik had grote moeite hem te ver staan. Zijn grijze snor is weer barstig en zijn martiale gestalte, gehuld in kilts, staat stevig op de aardbodem geplant. DE NICOLSON Pipe Band is nu in het kader van de folkloristische feestweek van de Goese gymnastiek vereniging Kasporgo, voor de vijfde keer in Zeeland. Het is de heer Nicol- son, gestimuleerd door zijn vrouw, die hem steeds vergezelt als hij met de band op pad gaat buiten Schotland, die het initiatief nam tot oprichting in 1951. In dat jaar was hij met enkele pijpers in Middelburg, zuiver particu lier overigens. Het succes was zo groot dat hij besloot een Pipe Band op te richten. ZO kreeg deze voormalige majoor van de Royal Engineers van het Brit se leger de leiding over een pijpers- korps van hoofdzakelijk jeugdige drummers en „doedelzakkers". Nog steeds noemen ze hem „Major", een Britse gewoonte. Hij vertelde me in de oorlogsjaren met de Royal "Engi neers te hebben gevochten tegen de Jappen in India en tegen de legenda rische maarschalk Rommel in Casa blanca. Zijn hoekige, uitermate cor recte omgangsvormen verraden de mi litair trouwens. TROTS vertelt hü hoe zijn hand populair is geworden op de Britse eilanden. Hoe ze optraden voor de B.B.C.-televisie, in de Royal Festival Hall in Londen en op de Brusselse wereldtentoonstelling Expo. Een glo rieus hoogtepunt was het winnen van de Golden Mirrehell Cup in 1961, een beker ter beschikking gesteld voor de winnaar van het festival in Nancy, waaraan landen deelnamen. De Ni- colson Pipers kregen de eerste prijs voor dansen, muziek en presentatie. De band is samengesteld uit ama teurs, naar het voorbeeld van mr. Nicolson, die sinds zijn negende jaar een enthousiast pijper is uit liefheb berij. Mevrouw Nicolson vertelt dat zij lange tijd heeft lesgegeven in het dansen: De Schotse dans natuurlijk. Zij is ook heel geestdriftig over de hobby van haar man, die thans wordt belichaamd in een van de jongste Pipe Bands van Brittannië. Want de leeftijden van de meeste leden liggen* tussen 9 en 19 jaar. AAGTEKERKE. Waarne mend burgemeester J. Geuze van Aagtekerke 'heeft .de commissaris der Koningin verzocht hem om gezondheidsredenen met ingang van 30 augustus 1962 ontslag te willen verlenen. De heer Geuze is al enkele maanden ziek. De loco-burgemeester, de heer J. Melse, deelde dit mee in een spoedeisende raadsvergadering. De heer Geuze is thans 66 jaar. Vo rig jaar mei vierde hij temidden van tal rijke gemeentenaren zijn 65ste ver jaardag. Een schat van bloemen en ve le geschenken vielen hem ten deel. Dé heer Geuze, die op dat moment zeven jaar burgemeester der gemeente Aag tekerke was, legde zijn ambt echter nog niet meer, maar bleef de functie van hoofd der gemeente voorlopig waarnemen. Thans acht hij evenwel de tijd gekomen om zich met het oog op zijn gezondheid uit het openbare leven terug te trekken. De heer Geuze begon zijn ambtelijke - loopbaan op 25-jarige leeftijd op de ge meente-secretarie van Scherpenisse. Vandaar vertrok hij naar Nieuw-Vos- semeer in Brabant. In 1932 werd hij benoemd tot burgemeester van Wissen- kerke, waar hem in 1945 eervol ont slag verleend werd. Tot 1954 was hij ontvanger-griffier van negen polders en waterschappen op Noord-Beveland. In dat jaar kwam zijn benoeming tot bur gemeester van Aagtekerke af. In de spoedeisende raadsvergadering werd voorts met algemene stemmen besloten medewerking te verlenen aan de vervaardiging van een fotoboek over Walcheren. t HV -i.'.n rfns' KAMPERLAND. Het eerste kool- I zaad uit het Veerse Meer wordt thans 1 geoogst. Dit gebeurt op een_ perceel, grenzend aan de Soelekerke- 'en Spie ringpolder. Met een tweetal combines wordt het koolzaad tegelijk gedorst. Het vervoer levert nog al eens moeilijkhe- j den op, want bij hot passeren van de oude gedempte kreken blijkt de grond nog vrij zacht to zijn. Het koolzaad le vert intussen een bevredigende oogst op. In het voorjaar werden ook enkele proefvelden ingezaaid met aardappelen, gerst, vlas en suikerbieten. Deze po- dukten blijken echter nog niet geschikt te zijn voor de zoute gronden. Afdeling Zeeuws Thuisfront SCHOONDIJKE. In Schoondijke is een afdeling van het Zeeuws Thuis front Nieuw Guinea in, het leven ge roepen. Doel is zoveel mogelijk gelden in te zamelen voor de in Nieuw-Guinea ver blijvende Zeeuwse militairen. Binnen kort zullen er vier Schoondijkenaren in het land van de Papoea's vertoeven. Zo spoedig mogelijk zal er ter plaat se een lijstkollecte plaats vinden. Interessant is het te horen dat de rokjes, de zogenaamde kilts, allemaal verschillend zijn, geen enkel is iden- tentiek. Elke Schotse „clan" heeft echter een eigen hoofdpatroon en kleur. Een clan was in vroeger dagen de familie die een bepaald dal in Schotland bewoonde. Het idee van de clan leeft heden ten dage nog voort in de familie. De heer Nicolson draagt de kilts van de familie van zijn moe der, omdat dit bepaalde patroon goed koper is dan dat van de familie Nicol son. De kilts die hij draagt kosten 200 gulden, maar de echte kilts van de Nicolson's 700 gulden! IVO FOREIGNERS in my family, I am a true blodded Highlan der", was het niets aan duidelijk heid te wensen overlatende commen taar op een foutieve spelling van de naam Nicolson van ondergetekende. De heer Nicolson, die dus geen vreemdelingen in de familie wil heb ben omdat hij een echte Schot is, zei namelijk dat een Engelse familie ook deze naam draagt, echter anders gespeld. En zoals u weet bestaat er nog steeds een, nu overigens in het gemoedelijke vlak getrokken, vete tussen de Engelsen en de Schotten. Voor ik „major Nicolson" de hand ten afscheid drukte vroeg hij me allen namens hem te danken bij wie zijn pupillen in Goes zijn onderge bracht, en ook de Zeeuwen die zo'n warme belangstelling voor zijn band hebben getoond. Uit naam van mr. Nicolson dus: Hulde aan pleegouders en onze provincie voor de ontvangst van de Schotten. Welgelukzalig is hij, die de God van Jacob tot zijn hulpe heeft. Ps. 146 vers 5a. Vindt u het geen onbegrijpelijke zaak, dat de naam van God in de tekst die boven deze overdenking staat zo sterk gebonden is aan de naam van Jacob? Vreemde zaak. De mens heeft God nodig, goed, dat willen velen nog wel aanvaar den. Maar als er dan gevraagd wordt: welke God? Dan wordt er gezegd: de God van Jacob. We zou den verwacht hebben, dat er dan als nadere aanduiding gezegd zou worden: de eeuwige God, of de almachtige God. Het kost ons enige moeite Gods naam en de naam van Jacob in één adem te noemen. Want wie is God? God die ons in de bijbel verkondigd wordt; kent gij deze God? Er zijn veel mensen, die zeggen: natuurlijk kennen we deze God. Men spreekt vaak over God als over een goede kennis of als over een behulpzame buurman. De meer dogmatische mens zegt: ja God die kennen we, Hij is de eerste per soon van de Heilige Drieëenheid. Deze en nog veel meer antwoorden kan men beluisteren. Maar horen we in al fdeze uitingen niet vaak de resultante van onze eig<en in zichten en gedachten, een „iets" dat zich gevormd heeft naar onze wen sen en inzichten. Maar dat bedoel ik niet met de vraag: kent gij God? Neen; kent gij de God van de bij bel? Het gaat om Hem, die de mensen vervult met de hoogste jubel, maar die tegelijk aanleiding kan worden tot de diepste smart. Waar wordt er zo uitbundig geju beld en waar zo diep geweend als in de bijbel. Het gaat om God, die de doden het leven geeft, maar die tevens tegen mensen die zeggen het leven gevonden te hebben buiten Hem, duidelijk maakt, dat ze steen dood zijn. Het gaat om God die de stormen stilt, maar die bij hen die leven in een valse rust, de hevigste stormen kan doen losbreken. Kent u deze God, die ons de diepste nood en verlorenheid wil laten zien en ons door deze diepte wil opvoeren tot de hoogste hoogte, die ons leven wil vernieuwen en herscheppen tot zijn kindschap, door Jezus Christus zijn Zoon. God, die steeds weer de totaal andere blijkt te zijn dan wij denken. En nu Jacob. Acli Jacob die kennen we wel. De sjacheraar, de man van wien we bet soms onbegrijpelijk vinden, dat zijn naam in de bijbel staat. De bedrieger eerste klas; de man die ons al liet menselijke zo duidelijk laat zien. Nee, een ont moeting met een man als Jacob is echt niet iets om over naar buis te schrijven. In alle eerbied mogen we ons afvragen, of wij in de plaats van God zijnde onze naam wel verbonden zouden hebben aan die van Jacob. We zouden het begrij pelijk gevonden hebben wanneer God gezegd zou hebben: Jacob laat nu eerst eens zien, dat je liet an ders kan en dandan wil ik misschien uw God zijn. Maar we zeiden liet toch: God is anders dan wij denken. De God van de bijbel wil de sjacheraar, de man die ze „achter zijn ellebogen heeft" overladen met Zijn zegen. Het kost strijd, worsteling, denkt li maar aan Pniël, maar liet ge beurt. Vanuit de diepste diepte komt Jacob tot de hoogste jubel. Deze God wil ook uw God zijn. Een onbegrijpelijke zaak. Maar het is waar: Welgelukzalig ook gij als gij de God van Jacob u tot uw liulpe weet. Haamstede L. Boer

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 3