Katholieke Ulo-school in
(oude) Goese lyceum?
Indien U 1 gulden wilt betalen,
rook dan Gladstone
Major JSicolson: Ik ben
een echte Hooglander
Me
Burgemeester Geuze
legt ambt neer
TIJDELIJKE
OPLOSSING
Ph. Wessels te
Goes overleden
Oprichter van
Pipe Band
Eerste oogst
van koolzaad
Veerse Meer
Mogelijkheden worden bestudeerd
Zeeuwsch Dagblad
Rome ruimer?
Want Gladstone biedt U een King Size
sigaret van constante kwaliteit tegen de vaste
prijs van 1 gulden. Bovendien kunt U ook
nog kiezen: Gladstone met of zonder filter!
Ga nu over op Gladstone, de King Size
sigaret die iedereen voldoening geeft.
ZO ZACHT EN ZUIVER
Ex-milftair
Glorieus
OM GEZONDHEIDSREDENEN
Dure kilts
Hulde
Overdenking
„Onbegrijpelijke
zaak"
Zaterdag 4 augustus 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag- 3
Protestants-Christelijk
TWKELE maanden voor de opening
van het tweede Vaticaanse Con
cilie gelooft men in Rome meer dan
ooit, dat een uitspraak gedaan zal
worden over vragen rondom de ge
loofsvrijheid in r.k. landen.
Nu zijn er ten aanzien van het
komende Concilie al vele verwach
tingen gewekt, die achteraf weinig
grond onder de concilie-voeten bleken
te hebben. Hopelijk heeft de jezuïeten
pater R. A. Graham echter wél ge
lijk met zijn bewering in „Religious
News Service", dat er een officiële
uitspraak te verwachten vait over het
zo belangrijke principe van de ge
loofsvrijheid. Juist nu er tal van
niet-rooms-katiholieke kerkformaties
door waarnemers vertegenwoordigd
zullen zijn op het Concilie, is het
zaak dat de R.K. Kerk t.a.v. dit knel
punt duidelijk maakt, waar ze staat.
De officiële houding van de R.K.
Kerk heeft zich lange tijd geken
merkt door een opportunisme, dat be
paald onsympathiek aandeed. Wan
neer de rooms-katholieken in een
land de meerderheid hadden, werd
geen externe vrijheid toegekend aan
andersdenkenden. Beschikten zij
evenwel niet over deze meerderheid,
dan werd de religieuze huik naar de
politieke wind gehangen en zag men
een streven naar algemene vrijheid
van godsdienst.
In de eerstgenoemde situatie ver
keren in onze tijd bijv. Spanje en
Columbia, waar de protestanten nog
altijd lijden onder vervolging en dis
criminatie. De berichten uit deze lan
den vormen een voortdurende bron
van interkerkelijke spanning. Vele
rooms-katholieken, die een eerlijke
oecumenische toenadering willen be-
trac n, zouden deze hinderpaal
graag uit de weg geruimd zien. Niet
alleen uit tactische motieven! Het is
bekend, dat tal van vooraanstaande
rooms-katholieken principiële pleit
bezorgers zijn van een universele
godsdienstvrijheid. Met name in ons
land vallen dergelijke pleidooien nog
al eens te beluisteren.
De Nederlandse protestanten horen
dat met enig wantrouwen aan. Zij
leven immers in een land, waar de
rooms-katholieken niét in de meerder
heid zijn en waar dus het tweede of
ficiële standpunt opgeld zou kunnen
doen. Dastrom is het ook voor de
vaderlandse oecumene van het groot
ste belang, dat het Concilie zich dui
delijk uitspreekt.
Volgens pater Graham moet er niet
op gerekend worden, dat daarbij sterk
zal worden afgeweken van de hou
ding, die kracht gevonden heeft in de
traditie. In politicis hebben we deze
houding al gekarakteriseerd. In theo-
logicis geldt de stelling, dat geen
vrijheid gegeven mag worden tot uit
dragen van wat de R.K. Kerk als
„dwaling" aanduidt. Wanneer de om
standigheden daartoe dwingen, kan
eventueel als het mindere kwaad!
deze vrijheid worden getolereerd.
Zullen internationale factoren en
oecumenische taktiek zó dwingend
kunnen werken, dat de protestanten
in Columbia eindelijk vrij komen van
vervolging (meer dan 100 doden) en
discriminatie (ruim 200 gesloten
christelijke scholen)? De Evangelische
Raad van Columbia, waarin alle pro
testantse kerken van dit land ver
tegenwoordigd zijn, heeft de zuster
kerken voor aanstaande zondag opge
roepen tot voorbede. Hier wordt de
verwachting gesteld op God, Die de
harten neigt.
Moge het zo zijn, dat het Concilie
daarvan veel te zien geeft. Want ver
draagzaamheid is geen zaak, die be
slist kan worden vanuit meerderheid
of minderheid. Het Concilie zal een
principiële uitspraak moeten doen.
Met een verlenging of vernieuwing
van het oude opportunische denken
is de werkelijke oecumene niet ge
baat.
Voor de katholieke ulo-school moet
deze nieuwe vorm van huisvesting als
een tijdelijke oplossing worden gezien.
Verlangend wordt uitgezien naar een
nieuw schoolcomplex. De urgentiever
klaring hiervoor is echter nog steeds
niet verleend. Met de nieuwe christe
lijke ulo-school staat het er beter voor.
Te verwachten is, dat de rij'ksgoedkeu-
ring voor de bouw van deze school nog
dit jaar wordt verstrekt. Met de huis
vesting van de katholieke ulo-school is
het treurig gesteld. De ruim tweehon-
klassen, zijn ondergebracht in diverse,
oude, gebouwen. De school aan de
Westsingel, die als ulo-school werd in
gericht, bleek al gauw te klein te zijn.
Vijf klassen zijn daar ondergebracht.
Voor vier andere klassen werd ruimte
gevonden in het oude gebouw van de
Vakschool voor Meisjes aan de Wijn
gaardstraat. Het zal een ieder bekend
zijn, dat deze voormalige school op
geen stukken na voldoet aan de ei
sen, die tegenwoordig aan de huisves
ting van de scholen gesteld mogen
worden. Tenslotte wordt ook nog ge
bruikt gemaakt van de Mariusschool.
Het is duidelijk, dat hier sprake is van
een hoogst ongezonde toestand.
Het klinkt wellicht ietwat vreemd,
maar door de bekrompen en versprei
de huisvesting van de school was het
noodzakelijk -een tiende leerkracht aan
te stellen. Inmiddels is toestemming
verkregen om deze kracht te benoe
men. Er was n.l. een klas van veertig
leerlingen, terwijl de beschikbare ruim
te berekend was op een capaciteit van
30 leerlingen. Voor tien leerllingen moest
dus een andere oplossing gezocht wor
den.
Gesteund door het Goese gemeente
bestuur wordt de mogelijkheid overwo
gen om de katholieke ulo-school te huis
vesten in het oude gebouw van het
Goese lyceum, dat met ingang van sep
tember vrij komt. Voor het gemeente
bestuur is het erg belangrijk, dat het
gebouw in de toekomst gebruikt kan
worden voor onderwijsdoeleinden. In
dien dat niet gebeurt vervalt het ge
bouw weer aan het Rijk. Het is dan
maar afwachten wat de uiteindelijke
bestemming zal zijn van dit gebouwen-
GOES. Het hoofd van de afdeling
bevolking en van algemene zaken van
de gemeente Goes, de heer Ph. Wes
sels, is gistermorgen vroeg plotseling
aan een hartaanval overleden. Hij be
reikte de leeftijd van 46 jaar. Het plot
selinge verscheiden van de heer Wes
sels heeft grote verslagenheid teweeg
gebracht. Hij was een zeer bekende fi
guur in de Goese samenleving en stond
bekend als een uiterst bekwaam en hu
maan ambtenaar.
Ook in 1960 werd de heer Ph. Wes
sels getroffen door een hartaanval. Na
enige tijd kon hij toen zijn werkzaam
heden weer aanvangen, al moest hij
het dan rustig aan doen.
De heer Wessels bekleedde de rang
van referendaris. In september 1939
trad hij als eerste klerk in dienst van
de gemeente Goes. Tevoren was de heer
Wessels drie en een half jaar werk
zaam geweest als volontair ter gemeen
tesecretarie van Kapelle en als ge
meente-ambtenaar van Veere.
In Goes heeft de heer Wessels alle
rangen doorlopen. Tot hij onlangs werd
bevorderd tot referendaris. Naast zijn
functie als hoofd van de bevolking en
algemene zaken was de heer Wessels
ambtenaar van de burgerlijke stand.
Voorts bekleedde hij nog een aantal
functies. Zo was hij bestuurslid van het
Burgerlijk Armbestuur, van de museum
vereniging Zuid- en Noord-Beveland en
lid van de boekencommissie van de
openbare leeszaal te Goes. De heer Wes
sels laat een vrouw en twee kinderen na.
Het stoffelijk overschot zal dinsdag
middag. om twee uur op de algemene
begraafplaats te Goes ter aarde worden
besteld. Tevoren wordt in de aula een
rouwdienst gehouden.
Van een onzer verslaggevers
GOES. Op het ogenblik worden de mogelijkheden bestu
deerd, zo vernemen wij, om de katholieke Ulo-school te huisvesten
in het oude gebouw van het Goese lyceum. Hoewel nog geen defini
tief besluit is genomen mag toch verwacht worden, dat het resultaat
van de besprekingen met succes zal worden bekroond.
Het ziet er echter niet naar uit, dat de katholieke uloschool met
ingang van het nieuwe schooljaar in september ondergebracht kan
worden in het Goese lyceum. Het gebouw moet een grondige op
knapbeurt hebben. Het zal minstens november worden voor de
leerlingen van deze school hun intrek kunnen nemen in het
kolossale gebouw aan de A. J. Kade. Het 'ligt in de bedoeling, dat
heet nieuwe gebouw van het Goese lyceum, een machtig complex
gelegen in de driehoek van Dusseldorpstraat, Irenestraat en Vogel-
zangsweg, in september in gebruik zal worden genomen.
(Ingezonden mededeling)
complex. Naar het zich laat aanzien
zullen de besprekingen tot een goed
einde gebracht kunnen worden.
Voor het Goese lyceum is intussen
het prachtige complex in Goes-Oost ge
reed gekomen.
In het voorjaar van 1960 werd met
de bouw van dit gigantische complex
een begin gemaakt. Het gehele project
(bouw en inrichting) werd begroot op
twee miljoen gulden. Niet minder dan
245 betonpalen zijn de grond ingedre
ven om het gebouw een goed funda
ment te geven. Het gebouw telt maar
liefst 30 praktijklokalen, waarvan er 18
dienen voor de theoretische lessen.
Daarnaast beschikt het gebouw over
een aparte kamer voor de rector en
conrector, een spreekkamer voor de
dokter met wachtkamer, een kamer
voor de amanuensis, een ruimte voor
het onderbrengen van de bibliotheek en
een speciaal muzieklokaal ontbreekt al
evenmin.
Het hoofdgebouw bestaat uit drie
woonlagen; de gevelbreedte aan de Van
Dusseldorpstraat bedraagt 91 meter;
terwijl de gevellengte langs de Irene
straat 89 meter bedraagt. Verder vin
den wij op het uitgebreide terrein een
moderne gymnastiekzaal (tevens ge
schikt te maken als toneelzaal), een
ruime rijwielbergplaats met een capa
citeit van 400 fietsen en een woning
voor de portier.
Een imposant bouwwerk. Het oude
gebouw wordt verlaten. Bestuur en
leerlingen van de katholieke ulo-school
popelen van geduld om het oude Goese
lyceum te betrekken. Weliswaar geen
nieuw en modern gebouw, maar toch
nog altijd beter dan de tegenwoordige
huisvesting van de katholieke uloschool.
Slagers en koopavond
AXEL. In ons blad van woensdag
deden wij enkele mededelingen over
een in Axel ingestelde koopavond. Ten
onrechte meldden wij dat de Axelse
slagers niet in hun totaliteit met een
adres waren gekomen. Het is echter
zo dat deze middenstanders juist wel
zich unaniem tot de raad wenden. Het
college van B. en W. adviseerde om
op hun verzoek de slagerswinkels op
vrijdagavond gesloten te houden, af
wijzend te beschikken. Deze afwijkende
beslissing werd door de raad overge
nomen. De slagers kunnen nu nog
slechts onderling deze materie regelen.
KING SIZE
Voor de Russische vogelwachtfilm,
die in de garage van de heer C. B.
Noordhoek te Burgh werd gedraaid
door het Strandpastoraat bestond niet
die belangstelling, die deze film ver
dient. Er waren slechts zestig bezoe
kers aanwezig.
NICOLSON (56),
leider van de Ti icolson
Pipe Band uit Folke
stone, is een Brit
zeg niet Engelsman, want hij is
er trots op Schot te zijn in
hart en nieren. Kaarsrecht mar
cheerde hij ook gisteren weer
met zijn troep door de Goese
straten, gevolgd door een grote
schare kinderen, kennelijk in de
ban van de schrille klanken van
de doedelzakken. Hij praat wat
binnensmonds, in dialect, en ik
had grote moeite hem te ver
staan. Zijn grijze snor is weer
barstig en zijn martiale gestalte,
gehuld in kilts, staat stevig op
de aardbodem geplant.
DE NICOLSON Pipe Band is nu
in het kader van de folkloristische
feestweek van de Goese gymnastiek
vereniging Kasporgo, voor de vijfde
keer in Zeeland. Het is de heer Nicol-
son, gestimuleerd door zijn vrouw,
die hem steeds vergezelt als hij met
de band op pad gaat buiten Schotland,
die het initiatief nam tot oprichting
in 1951. In dat jaar was hij met enkele
pijpers in Middelburg, zuiver particu
lier overigens. Het succes was zo
groot dat hij besloot een Pipe Band
op te richten.
ZO kreeg deze voormalige majoor
van de Royal Engineers van het Brit
se leger de leiding over een pijpers-
korps van hoofdzakelijk jeugdige
drummers en „doedelzakkers". Nog
steeds noemen ze hem „Major", een
Britse gewoonte. Hij vertelde me in
de oorlogsjaren met de Royal "Engi
neers te hebben gevochten tegen de
Jappen in India en tegen de legenda
rische maarschalk Rommel in Casa
blanca. Zijn hoekige, uitermate cor
recte omgangsvormen verraden de mi
litair trouwens.
TROTS vertelt hü hoe zijn hand
populair is geworden op de Britse
eilanden. Hoe ze optraden voor de
B.B.C.-televisie, in de Royal Festival
Hall in Londen en op de Brusselse
wereldtentoonstelling Expo. Een glo
rieus hoogtepunt was het winnen van
de Golden Mirrehell Cup in 1961, een
beker ter beschikking gesteld voor de
winnaar van het festival in Nancy,
waaraan landen deelnamen. De Ni-
colson Pipers kregen de eerste prijs
voor dansen, muziek en presentatie.
De band is samengesteld uit ama
teurs, naar het voorbeeld van mr.
Nicolson, die sinds zijn negende jaar
een enthousiast pijper is uit liefheb
berij. Mevrouw Nicolson vertelt dat
zij lange tijd heeft lesgegeven in het
dansen: De Schotse dans natuurlijk.
Zij is ook heel geestdriftig over de
hobby van haar man, die thans wordt
belichaamd in een van de jongste
Pipe Bands van Brittannië. Want de
leeftijden van de meeste leden liggen*
tussen 9 en 19 jaar.
AAGTEKERKE. Waarne
mend burgemeester J. Geuze van
Aagtekerke 'heeft .de commissaris
der Koningin verzocht hem om
gezondheidsredenen met ingang
van 30 augustus 1962 ontslag te
willen verlenen. De heer Geuze
is al enkele maanden ziek. De
loco-burgemeester, de heer J.
Melse, deelde dit mee in een
spoedeisende raadsvergadering.
De heer Geuze is thans 66 jaar. Vo
rig jaar mei vierde hij temidden van tal
rijke gemeentenaren zijn 65ste ver
jaardag. Een schat van bloemen en ve
le geschenken vielen hem ten deel. Dé
heer Geuze, die op dat moment zeven
jaar burgemeester der gemeente Aag
tekerke was, legde zijn ambt echter
nog niet meer, maar bleef de functie
van hoofd der gemeente voorlopig
waarnemen. Thans acht hij evenwel de
tijd gekomen om zich met het oog op
zijn gezondheid uit het openbare leven
terug te trekken.
De heer Geuze begon zijn ambtelijke -
loopbaan op 25-jarige leeftijd op de ge
meente-secretarie van Scherpenisse.
Vandaar vertrok hij naar Nieuw-Vos-
semeer in Brabant. In 1932 werd hij
benoemd tot burgemeester van Wissen-
kerke, waar hem in 1945 eervol ont
slag verleend werd. Tot 1954 was hij
ontvanger-griffier van negen polders en
waterschappen op Noord-Beveland. In
dat jaar kwam zijn benoeming tot bur
gemeester van Aagtekerke af.
In de spoedeisende raadsvergadering
werd voorts met algemene stemmen
besloten medewerking te verlenen aan
de vervaardiging van een fotoboek over
Walcheren.
t HV -i.'.n rfns'
KAMPERLAND. Het eerste kool-
I zaad uit het Veerse Meer wordt thans
1 geoogst. Dit gebeurt op een_ perceel,
grenzend aan de Soelekerke- 'en Spie
ringpolder. Met een tweetal combines
wordt het koolzaad tegelijk gedorst. Het
vervoer levert nog al eens moeilijkhe-
j den op, want bij hot passeren van de
oude gedempte kreken blijkt de grond
nog vrij zacht to zijn. Het koolzaad le
vert intussen een bevredigende oogst op.
In het voorjaar werden ook enkele
proefvelden ingezaaid met aardappelen,
gerst, vlas en suikerbieten. Deze po-
dukten blijken echter nog niet geschikt
te zijn voor de zoute gronden.
Afdeling Zeeuws Thuisfront
SCHOONDIJKE. In Schoondijke is
een afdeling van het Zeeuws Thuis
front Nieuw Guinea in, het leven ge
roepen.
Doel is zoveel mogelijk gelden in te
zamelen voor de in Nieuw-Guinea ver
blijvende Zeeuwse militairen. Binnen
kort zullen er vier Schoondijkenaren in
het land van de Papoea's vertoeven.
Zo spoedig mogelijk zal er ter plaat
se een lijstkollecte plaats vinden.
Interessant is het te horen dat de
rokjes, de zogenaamde kilts, allemaal
verschillend zijn, geen enkel is iden-
tentiek. Elke Schotse „clan" heeft
echter een eigen hoofdpatroon en
kleur. Een clan was in vroeger dagen
de familie die een bepaald dal in
Schotland bewoonde. Het idee van de
clan leeft heden ten dage nog voort
in de familie. De heer Nicolson draagt
de kilts van de familie van zijn moe
der, omdat dit bepaalde patroon goed
koper is dan dat van de familie Nicol
son. De kilts die hij draagt kosten
200 gulden, maar de echte kilts van
de Nicolson's 700 gulden!
IVO FOREIGNERS in my family,
I am a true blodded Highlan
der", was het niets aan duidelijk
heid te wensen overlatende commen
taar op een foutieve spelling van de
naam Nicolson van ondergetekende.
De heer Nicolson, die dus geen
vreemdelingen in de familie wil heb
ben omdat hij een echte Schot is,
zei namelijk dat een Engelse familie
ook deze naam draagt, echter anders
gespeld. En zoals u weet bestaat er
nog steeds een, nu overigens in het
gemoedelijke vlak getrokken, vete
tussen de Engelsen en de Schotten.
Voor ik „major Nicolson" de hand
ten afscheid drukte vroeg hij me
allen namens hem te danken bij wie
zijn pupillen in Goes zijn onderge
bracht, en ook de Zeeuwen die zo'n
warme belangstelling voor zijn band
hebben getoond. Uit naam van mr.
Nicolson dus: Hulde aan pleegouders
en onze provincie voor de ontvangst
van de Schotten.
Welgelukzalig is hij, die de God
van Jacob tot zijn hulpe heeft.
Ps. 146 vers 5a.
Vindt u het geen onbegrijpelijke
zaak, dat de naam van God in de
tekst die boven deze overdenking
staat zo sterk gebonden is aan de
naam van Jacob? Vreemde zaak.
De mens heeft God nodig, goed,
dat willen velen nog wel aanvaar
den. Maar als er dan gevraagd
wordt: welke God? Dan wordt er
gezegd: de God van Jacob. We zou
den verwacht hebben, dat er dan
als nadere aanduiding gezegd zou
worden: de eeuwige God, of
de almachtige God. Het kost ons
enige moeite Gods naam en de
naam van Jacob in één adem te
noemen. Want wie is God? God die
ons in de bijbel verkondigd wordt;
kent gij deze God?
Er zijn veel mensen, die zeggen:
natuurlijk kennen we deze God.
Men spreekt vaak over God als
over een goede kennis of als over
een behulpzame buurman. De meer
dogmatische mens zegt: ja God die
kennen we, Hij is de eerste per
soon van de Heilige Drieëenheid.
Deze en nog veel meer antwoorden
kan men beluisteren. Maar horen
we in al fdeze uitingen niet vaak
de resultante van onze eig<en in
zichten en gedachten, een „iets" dat
zich gevormd heeft naar onze wen
sen en inzichten. Maar dat bedoel
ik niet met de vraag: kent gij God?
Neen; kent gij de God van de bij
bel? Het gaat om Hem, die de
mensen vervult met de hoogste
jubel, maar die tegelijk aanleiding
kan worden tot de diepste smart.
Waar wordt er zo uitbundig geju
beld en waar zo diep geweend als
in de bijbel. Het gaat om God, die
de doden het leven geeft, maar die
tevens tegen mensen die zeggen het
leven gevonden te hebben buiten
Hem, duidelijk maakt, dat ze steen
dood zijn. Het gaat om God die de
stormen stilt, maar die bij hen die
leven in een valse rust, de hevigste
stormen kan doen losbreken.
Kent u deze God, die ons de
diepste nood en verlorenheid wil
laten zien en ons door deze diepte
wil opvoeren tot de hoogste hoogte,
die ons leven wil vernieuwen en
herscheppen tot zijn kindschap, door
Jezus Christus zijn Zoon. God, die
steeds weer de totaal andere blijkt
te zijn dan wij denken. En nu
Jacob. Acli Jacob die kennen we
wel. De sjacheraar, de man van
wien we bet soms onbegrijpelijk
vinden, dat zijn naam in de bijbel
staat. De bedrieger eerste klas; de
man die ons al liet menselijke zo
duidelijk laat zien. Nee, een ont
moeting met een man als Jacob is
echt niet iets om over naar buis te
schrijven. In alle eerbied mogen we
ons afvragen, of wij in de plaats
van God zijnde onze naam wel
verbonden zouden hebben aan die
van Jacob. We zouden het begrij
pelijk gevonden hebben wanneer
God gezegd zou hebben: Jacob laat
nu eerst eens zien, dat je liet an
ders kan en dandan wil ik
misschien uw God zijn.
Maar we zeiden liet toch: God
is anders dan wij denken. De God
van de bijbel wil de sjacheraar, de
man die ze „achter zijn ellebogen
heeft" overladen met Zijn zegen.
Het kost strijd, worsteling, denkt
li maar aan Pniël, maar liet ge
beurt. Vanuit de diepste diepte
komt Jacob tot de hoogste jubel.
Deze God wil ook uw God zijn.
Een onbegrijpelijke zaak. Maar het
is waar: Welgelukzalig ook gij als
gij de God van Jacob u tot uw
liulpe weet.
Haamstede
L. Boer