CONCLUSIE NA DE RONDE VAN FRANKRIJK MERKENTEAMS BRACHTEN MEER SPANNING EN FELLERE STRIJD Mej. Van Eenennaam nam afscheid als onderwijzeres Woensdag 18 juli 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Gouden Tour 1963 met landen - èn fabrieksploegen Openluchttoneel met charmant niemendalletje Mulo-examens Hartelijke huldiging Wielercours Clinge voor Adri v. d. W al Stoffelijk overschot van Westkapelaar gevonden Landbouwtractor geslipt Rijksgoedkeuring voor kleuterschool in Veere V erkeersmaatregelen voor ringrijderij ^CHËEPVf ARTBËRH HTËIN door Ru de Grood PARIJS Ruim 24 uur nadat in het Pare des Princes de fan fares het einde van de Ronde van Frankrijk 1962 hadden aange kondigd en de schijnwerpers boven de helden van deze Tour waren ge doofd, werd in de Rue Faubourg Montmartre te Parijs de kiel gelegd voor de „gouden" Ronde van Frank rijk 1963, die het volgende jaar voor de vijftigste maal zal worden ver reden. Hiertoe hadden Jacques Goddet en Felix Lévitan, de beide Tour- leiders, hun naaste medewerkers en een aantal trouwe Tourvrienden bij eengeroepen om hun ervaringen met de nieuwe formule uit te wisselen, te bespreken en aan de hand daar van conclusies te trekken, die in de constructie van de Ronde van Frank rijk 1963 zullen worden verwerkt. Voor de hand Hoewel de inhoud van deze bespre kingen geheim is, kunnen wij ons vol- -edig indenken welke de onderwerpen van gesprek zijn geweest en in welke richting de conclusies getrokken zijn. In de eersrbe plaats is er de kwestie van de Uormfule. De eerste nieuwe er- var mg met de formule van merken teams sedert 1929 is zeer bevredigend geweest, maar deze heeft aan de andere kant toch niet voldaan. Hoe merkwaar dig deze tegenstelling ook is, zij is er niet minder waar om. Uit sportief oogpunt gezien gaf deze formule aan de langzaam uitdovende Tour een nieuwe kracht: alle grote renners van het ogenblik stonden aan de start en de herhaaldelijk- tussen hen oplaaiende duels verhieven de Ronde van Frankrijk uit haar apathie van de laatste jaren. Of, zoals Jacques Goddet het mij zondagmiddag in het Pare des Princes zei: „Niet alleen de merkenteams maar ook de Ronde van Franikrijk zelf ston den bij de invoering van de nieuwe formule op het spel. Beide zijn er met een versterkt prestige uit te voorschijn gekomen." Inderdaad, de strijd was boeiend en odwindend van de start af tot aan het einde toe. En als Jacques Anquetil deze Tour heeft gewonnen over een afstand van slechts 111 km de lengte van beide persoonlijke tijdritten dan is niet de constructie of de formule van de Tour hiervan de schuld, maar het ontbroken van renners die in staat wa ren om Anquetil naar de top van zijn mogelijkheden te drijven. Geen van zijn concurrenten kon An quetil, in welke omstandigheden dan ook. van zich af schudden. Zowel in de vlakten als in de bergen kwam hij ge makkelijk met, de sterksfcen in deze ^specialiteiten mee zonder dat hij er zich 'bijzonder voor behoefde in te spannen. Mag men hét hem kwalijk nemen dat hij geen demonstratie van overmacht heeft gegeven en dat hij slechts profi teerde van de tijdritten om de over winning op een zo eenvoudig mogelijke manier te grijpen? Natuurlijk niet. Men kan het slechts zijn tegenstanders kwa lijk nemen dat zij niet geprobeerd hebben, buiten deze tijdritten om, zo veel mogelijk voorsprong op hem te nemen, zodat zijn overmacht in de tijdritten daardoor bij voorbaat on schadelijk zou zijn gemaakt. In dit opzicht is de invoering van de formule van merkenteams dus bepaald een succes geweest en het is te ver wachten dat zij opnieuw in 1963 ge bruikt zal worden. Noodzakelijk Indien dit gebeurt zullen er even wel veel wijzigingen in moeten worden aangebracht. Zo zal het ACTIEVE OBLIGATIES Staatsleningen Nederland: V.K. Ie tape l.gent 68 10OT 4} 100A 100, 59 1000 4J... 100,'. lOOli «0 1000 45... 100,'i 100Ü ia. n looft ïooli 59 1000 4J.... 98',i 98,', 60 1000 4i.... 98,'« 98 81 1000 41... 98A 98 61 1000 4.96A 96'--ï2 62/ 1000 496'/, 96e -13. SS-/, 53 1000 3j... 93 93,, Gb 1000 3J.78 S7 1000 31... 88,'.-,». 88=/«-5it 88'i 51 1000 31... 955i 95„ 83 1000 3',!.. 92', 92,', 56 f 1000 3'/,.. 92 92' IS 1000 3194'/» 85". Belegg C31'».. 85 85V2 50 1000 31.. 852 85=1 54 1000 31.... W* 88 55 1/1000 31875i 875i ld. n91 90',i Gb 1000 3... -605i 86', 37 1000 3 90 89?; 46 Gb 1000 3 891 8911 17 1000 386'.a* 86?. Inv. cert.3.98?a-Iif 98,=.-,'. 98,',-'; N. 1962--64 3.9951-4; 9951 Bel.C/1000 21 99", ld. 10 000 Wo Gb 1000 2! 57'; 57 N.I.35 3','295'; 96S N.I. 37 3 98',; N.I.37A 393'/. 9351 Inschr Gb 3.. 92,3. Banken Won.bouwfi.. 106=1 106'.1 B.N G.58'9 4! 9951 9951 BNG 59 1-3 41 100 9951 B.N G 6" 4.1 9951 9951 ACTIEVE AANDELEN Cultures A'dam Rubber 107% 102',it 103%x H V.A. Ver 1175; 1185; Handel. Industrie, diversen Alg.Kunstz L' 374',! 5'i 372*-5t 368!*-70t DellMIJCert. 135.20 135.5*-6.5 K N Hoogov 590*-2t 571-3 573 5 Phil.40 A 25 166.80-1675 164,80-5,30 163.1--4.20 Unll.ct50420/ 150.7-30.9 149,l*-9,70 147.8--8.40 Petroleum OordtsPetr.A. 6075; 599S; ld. prei607=; 600',1 KonPtr50620/ 132.4--2.6t 131,80--2t<31.50- 1.70 Scheepvaart en luchtvaart Holl.-Am.LlJn 123',; 12351 K.Java-Ch.P. 142- 127 ld.n. roy.c.. 1295; 127 X.L.M. 55.IO 55 K.N.S.M.NatB 1405; 141* 140'IM Kon.Paketvrt 133 135 NedertandMiJ 132 132 NleveltGoudr lil',; 112 Omroeren.... 258* 2595; K.R«tt.Uoyd 128 129';* N. Scheepv.u 127',; 125',; 126 Stockdividenden PhllA.GB/... 334 EhS'tó.OB/.. 66.80 Het gant bergafwaarts met Charly Gaul. De tengere Luxemburger, die eens de Tour beheerste en vooral gevreesd en bewonderd werd om zijn hlimcapaciteiten Icon dit jaar niet meespelen in „het spel der groten". Zijn negende plaats in het algemeen klassement bijna twintig minuten achter de winnaar betekende vooral een strop voor het Italiaanse merk Gazzola, dat Gaul voor een astronomisch bedrag had gecontracteerd. nodig zijn om ten minste veertig Italiaanse renners, die drie weken lang alleen maar meefietsten zon der ook maar eenmaal een waarde volle bijdrage tot deze Tour te leveren, uit te sluiten. Te veel Italiaanse ploegen zijn opge bouwd uit één grote renner, omgeven door jongens van twijfelachtige capa- oiteiten, die niets anders te doen heb ben dan hun leider te helpen als hiij in nood komt, of om water te gaan halen ais hij dorst heeft. Verder is het hun verboden om zelf enig initiatief te nemen. Onder deze omstandigheden verschenen er zes Italiaanse ploegen van elk tien man aan de start die bij elkaar misschien vijftien renners van klasse bevatten. Te broos Verder is gebleken dat enkele Fran se formaties, die zich als sterke ploe gen hebben doen kennen in eendaagse wedstrijden, te broos waren voor een krachttoer als de Ronde van Frank rijk, Als gevolg hiervan zal de selectie voor de komende Ronde van Frank rijk veel strenger moeten zijn dan tot nu toe. Men zal niet alleen moeten be oordelen of de kopman van de ploeg waardig is om te starten, maar mer zal eenzelfde oordeel moeten vellen over elk van de renners van deze ploeg. Ongetwijfeld zal dit leiden tot- een inkrimpen van het aantal ploegen en dus van het aantal deelnemers. Aan de andere kant zou het wense lijk zijn maar het is zeer moeilijk te realiseren, vooral wat betreft de „verhoudingen" tijdens de wedstrijd om de bestaande equipes te nationa liseren" en deze van buitenlandse le den te ontdoen. De hierdoor vrijgekomen buitenland se renners zouden dan in een „commer ciële" trui eigen nationale ploegen kun nen vormen, die ongetwijfeld de leven digheid van de wedstrijden zouden doen toenemen. Wij denken bijvoorbeeld aan een Nederlandse ploeg met Geldermans, Stolker, Piet van Est, Maliepaard, Ent hoven, De Roo, Zilverberg en nieuwe aanwinsten als Hugens, Jansen, Nijdam e.a.; en een Duitse ploeg met Altig, Junckermann, Fischerkeller en Yaros- kewiec. Zulke teams zouden ongetwij feld voor een sensatie in de Tour kun nen zorgen, mits zij geleid worden door ploegleiders, die hun vak ver staan. Dan de weg terug Slechts twee gebeurtenissen kunnen de organisatoren doen besluiten reeds het volgende jaar naar de oude natio nale formule terug te keren: 1. De teleurstelling van een aantal extra sportieve firma's over de in het afgelopen jaar behaalde resultaten en als gevolg daarvan een opheffing van hun ploegen; 2. De invoering van een eenheids licentie door de Internationale Wiel- renurtie (U.C.I.), Wat het eerste betreft: inderdaad zijn een aantal extra sportieve firma's uitermate teleurgesteld over de resul taten van dit jaar en zij hebben gecon stateerd dat het ontbreken van suc cessen tot gevolg heeft gehad dat de kosten, van een eigen wielerploeg on evenredig hoog zijn, in vergelijking met de publiciteit die men ervan ver-J waohtte. Als voorbeeldwil ik noemen de Ita liaanse ploeg Gazzola. die voor een astronomisch bedrag Gaul heeft aan geworven en nog enkele renners met een grote naam. Deze Gaul en de an- j dere renners moeten dit seizoen nog hun eerste overwinning boeken. Het zelfde geldt voor Ignis met Baldini en Nencini, voor Legnano met Battistini en Massignan, evenals voor enkele Franse equipes. Het is te verwachten dat in het ko mende seizoen een aantal van deze firma's verdwijnt, waardoor de moge lijkheid niet is uitgesloten dat men niet voldoende sterke ploegen kan vin den om een veld voor de Ronde van Frankrijk samen te stellen. Uit Oost-Europa Wat het tweede betreft: indien de eenheidslicentie door de UCI geaccep teerd zal worden, staat het vast dat enkele Oosteuropese landen hun intre de in de grote Tour zullen maken. In dat geval omdat er in de Oosteuro pese landen geen merkenteams be staan zullen de organisatoren wel ge dwongen worden landenploegen te ne men en daarmee terug te keren naar de formule van het vorige jaar. Een andere mogelijkheid zou zijn dat in de Ronde van Frankrijk naast merkenteams ook landenploegen toe gelaten worden, wat voor andere lan den die evenmin over merkenteams be schikken (Nederland, Zwitserland en Luxemburg) de mogelijkheid zou ope nen eveneens een plaats in de Tour met landenploegen te claimen. In de tweede plaats is er de con' structie van het parcours. In tegen stelling tot de route van dit jaar zal men voor het volgende jaar het aan tal tijdritten tot twee moeten beper ken een in de bergen en een op het vlakke wil men de beschuldiging ontlopen dat het parcours met opzet zo gecipnstrueerd is om Anquetil aan zijn vierde overwinning te helpen. Eén van de tijdritten van dit jaar zou kunnen worden omgezet in een rust dag, die volgens ons noodzakelijk is, al was het alleen maar om de gewon den en zieken de kans te geven weer op verhaal te komen. De wijze waarop dit jaar de vlakke ritten en de bergetappes verdeeld wa ren, kwam mij ideaal voor. Ronde Toekomst Nog één woord over de Ronde van de Toekomst, die dit jaar evenwichti ger in elkaar zat dan het vorige jaar, toen er te veel nadruk op de bergen was gelegd. De formule, hoewel vol komen in overeenstemming met de be palingen van de UCI is lijkt ons, on juist. Het voordeel lag geheel aan de kant van de landen, die de ongelukkige categorie van de onafhankelijken (dat zijn semi-beroepsrenners) handhaven. Wil men de formule desondanks hand haven dan doet men er beter aan elke dag twee klassementen op te stellen, een voor de amateurs en een voor de onafhankelijken. De landenprijs zou dan moeten komen te vervallen. Indien men hiertoe dit jaar reeds was overgegaan zou de uitslag van deze Ronde geweest zijn: onafhankelij ken: 1. Gomez del Moral, 2. Janssen, 3. Nijdam; amateurs: 1. Maino, 2. Vyncke, 3. Serretti. Logischer lijkt het mij echter dat men aan het reglement van deze klei nere ronde de bepaling toevoegt dat in de nationale ploegen niet meer dan een bepaald aantal drie of vier onafhankelijken mogen worden opge nomen en dat de rest van de ploeg uit zuivere amateurs moet bestaan. Uiteraard zou het nog beter zün deze categorie van onafhankelijken in haar geheel op te heffen. Het staat voor mij vast dat de organisatoren het aan tal onafhankelijken in de nationale ploegen zullen beperken. Deze conclusie meende ik uit de af-1 gelopen Ronde van Frankrijk te moe ten trekken. MIDDELBURG. De charme van het openluchttoneel kwam gisteravond in het Middelburgse Toorenvliedt bijzonder tot haar redht in een ronduit verrukkelijk optreden van het reizend volks theater van het Belgisch natio naal toneel. De comedie „een nachlt vol vergissing" van Oliver Goldsmith is een niemendalletje waarin vooral met kluchtige ef fecten is gewerkt en waarinde opzettelijk en onopzettelijke ver gissingen en misverstanden het merg van de intrige uitmaken. Het is een kostuumstuk uit de Engelse Rococo waarin twee jongedames een be zoek afleggen aan een eerbied waand lanidfouds maar gevolge van een grap denken dat zij in een herberg zijn .terecht gekomen. Daaruit ontstaan natuurlijk veel verwikkelingen waarbij de gekke situaties niet van de luchit zijn. Het spel van het Belgisch toneelgezelschap was zonlder een zwakke schakel. De lichte comedietoon werd door allen voortreffe lijk gertnoffen. Vooral Lode Jansen en Yvonne Colinet als het echtpaar Hard- castüe, Gaston Weemaes en Leo Haelter- man als de twee jongemannen en Alice de Graef en Ria Liekens als hun reap, gediefde®, krijgen van on® een pluim op hun hoed. Ook de bijrollen waaronder een stel bijzonder mallotige bediendes, waren uit stekend veraorgd. Ten Slott nog een waar derend woord voor de regie van Line Geysen, de bijzonder fraaie en doelmati ge decors van Goddelieve de Vries en de belichting van Juul Goossens. Het be zoek aan de voorstelling van gisteren, die gelukkig door geen spatje hemelwa ter werd verstoord, was verheugend. SCH. GOES. Voor de te Goes gehouden exa mens voor het Mulo-diploma slaagden maan dag: de dames H. van de Wel, Goes, M. Wondergem, Veere, N. van de Knaap, 's- Heer Hendrikskinderen, M. Marijs, Goes, H. Scheele, Goes, N. Dieleman, Aardenburg, sint kruis (m), de heren: M. L. Smit, Goes, D. J. Vleugel, Wolphaartsdijk, C. P. Wisse. Kapell, M. T. Mast, Middelburg, P. A. Meu- lenberg, Biggekerke, C. J. Hendrikse, Dor drecht, C. Grootjans, Amemuiden, W. Ver hulst, Middelburg, W. Oranje, Vrouwenpol der, M de Pooter, Terneuzen (m), C. M. van de Valk, Zierikzee (m), J. Hamelirik, Terneuzen (m), F. Zegers, Zaamslag (m), F. Verbrugge, Terneuzen (m), W. L. Stabij, Sluis (m), J. van Hoeve, Sctooonidijke (m) Afgewezen werden 5 kandidaten. Dinsdag: de dames C. Verburg 's-Heer Hendrikskinderen, M. de Dreu, Goes, A. de Nood; Veere, P. de Wit, Middelburg, S- Zwartepoorte, KJoetinge, C. Speelziek, We- meldinge (m), E. Klaassen, Breskens (m), S. Wemar, Sluis (m), J. Pijpelink, Hoek (m), S. Reins, Oostburg (m), M. de Hulster, Oost- buig (m), M. Faas, Cadzand (m), de heren C. Heijnsdijk, 's-Heer Arendekerke, J. de Lange, Middelburg, L. de Ndoyer, Amemui den, J. Montenarie, Middelburg, I. de Blauwe Nisse, P. Zweedijk, 's-Heer Hendrikskinde ren, M. Pronk, Yerseke (m), G. Nieskens Aardenburg (m), A, Michieisen, Zaamslag, C. Gaossen., Zaamslag (m), R. Deij, Tterneuzen (m), J. Bolleman, Hoek (m). Afgewezen werden 4 kandidaten. De met (m) gemerkte personen slaagden tevens voor het middenstandsddploma la Sleidinge (België) heeft de Zeeuw Dies Kosten uit Kapelle een wedstrijd voor nieuwelingen gewonnen over 70 km. Kosten won de sprint van een groep van 20 renners. WESTKAFELLE. Ope een drukbe zochte receptie hebben de oud-leerlingen afscheid genomen van mej. van Eenen naam, onderwijzeres aan de openbare lagere sehool, die na een periode van ruim 41 jaar de school gaat verlaten. De ze receptie die aangeboden werd door ■het gemeentebestuur werd gevolgd door een officieel afscheid wat in aanwezig heid van B. en W., het voltallig onder wijzend personeel, hoofden van scholen en de leden der oudereommissie gebeur- de. Burgemeester Th. H. de Meester richt te hartelijke woorden tot de scheidende onderwijzeres. Namens het gemeentebe stuur bood hij een fotoaLbum aan met vele handtekeningen van oud-leerlingen. „U was streng", aldus de burgemeester, „maar gaf op een buitengewoon goede manier les. Het spijt mij dat mijn kin deren van u geen les meer zullen grij- gen". Het hoofd der school, de heer I. v. d. Sande, roemde de buitengewoon prettige verstandhouding en vriendschap die er altijd geheerst had tussen juffrouw van Eenennaam en de andere onderwijskrach ten. Het oud-hoofd der school, de heer P. de Vos, die mej van Eenennaam in 1921 als jong onderwijzeres had zien ko men sprak zijn voldoening uit over het feit dat hij 27 jaar met zulk een bijzon der goede leerkracht had mogen samen werken. De heer K. Flipse sprak namens het oudercomité en overhandigde een radio toestel, juffrouw Remeeus bood even eens een geschenk aan namens het onder wijzend personeel. Ten slotte dankte mej. van Eenennaam alle sprekers met een geestige speech. Zij vertelde hoe zij op 4 januari 1921 met de stoomtram naar Westkapelle kwam en hoe moeilijk het was de jongens en meisjes die allemaal nog klederdracht droegen bij naam te leren kennen. Zij heetten allemaal Minderhoud, Hurbregt- se of Gaibrielse. CLINGE. Iln het Zeeuws-Vlaamse plaatsje Clinige heeft Adri van der Wal uit Zuid'lanid dinsdag een wielercours voor nieuwelingen gewonnen. Na vele vruchteloze uitlooppoigingen waarin vooral de Zeeuw Dies Kosten een grote rol speelde slaagden tenslotte zeven ren ners er in een, kleine bres te slaan. On der hen bevond zich Kosten. Laatstge noemde kwam in de eindsprint echter niet verder dan een vierde plaats. De sprint van het peloton werd gewonnen door Piet Braspenninx die enkele hon derden meters achterstand had op de zeven koplopers. De uitslag luidt: 1. A. v. d. Wal (Zuidland) 81 km 600 m in 2 uur 10 min. 2. J. van Vleuten (Mierloo- hout). 3. Th. van Schie (Den Haag). 4. D, Kosten (Kapelle). 5. J. Barendregt (Alblasserdam). 6. T. Vlassak (Best). 7. C. van Dorst (Roosendaal). 8. P. Bras penninx (Zundert). 9. G. Minneboo (Heenvliet), 10. W. du Bois (Zuidzande). WESTKAPELLE Gisteren is het stoffelijk overschot opgevist van de vo rige weelk vrijdag in de Marlk bij Zeven bergen verdronken iniwoner van West kapelle J. Balthazar. De man was aldaar werkzaam bij de Markverbeterinig. Ver- mioed wordt dat het roeibootje waarmee hij van wal was gestoken is omgeslagen. TERNEUZEN. Op de noordelijke Baileybrug nabij de Westsluis slipte gistermiddag een landbouwtractor met aanhangwagen. De combinatie, be stuurd door C. R. v. d. G. uit Hoek, gleed achteruit en botste daarbij tegen een achteropkomende vrachtauto met als bestuurder S. H. uit Axel. De vrachtauto werd aan de voorzijde flink beschadigd. VEERE. Twee jaar geleden be sloot de raad van Veere medewerking te verlenen aan de bouw van een nieu we kleuterschool. Het plan voor deze bouw is inmiddels gereedgekomen. Van de provinciale directie voor de volks huisvesting en bouwnijverheid is bericht ontvangen dat de rijksgoedkeuring ver leend zal worden, waarna dan de aan besteding kan plaatsvinden. B. en W. stellen de raad voor een stuk grond over te dragen aan de vereniging voor kleuteronderwijs en de waarde van die grond vast te stellen op 2500. Met de sloop van het bestaande ge bouw zal uiteraard eerst begonnen wor den nadat de openbare lagere school haar eigen gebouw weer betrokken heeft. Dit laatste zal naar verwacht wordt omstreeks 1 september a.s. gebeuren. B. en W. ontvingen van ar chitect M. J. J. van Beveren een plan met kostenbegroting voor de restauratie van de Cisterne. De totale kosten worden geraamd op 34.000 gulden. Het college stelt thans de raad voor in principe tot restauratie te besluiten, als ook tot het indienen van een aanvraag bij de minister van O., K en W. en de provincie Zeeland om een subsidie in de kosten en tot het aanvaarden van het door de stichting Veere te verlenen subsidie. Het plan voor de zuiveringsinstallatie is gereed. Aan de raad wordt voorge steld een stuk grond aan te kopen voor 1700 gulden. Donderdagmiddag om vier uur komt de raad bijeen om over de voorstellen te beslissen. MIDDELBURG. De commissaris!, van de Middelburgse gemeentepolitie maakt bekend dat in verband met de ringrijderijwedstrijden morgen op liet Molenwater de volgende verkeersmaat regelen zijn genomen: het Molenwater is vanaf de watertoren tot de Koepoort gesloten voor alle verkeer. Dit verbod geldt ook voor de Branderijmolengang, het Noordbal werk en de Lutherse Kerk- laan. Een wachtverbod voor beide ztf- den van de weg geldt voor de Koepoort- straat. Eenrichtingsverkeer is op de Koepoortlaan ingesteld. Het is toege staan van deze weg gebruik te maken vanaf de Bleek naar de Koepoort. VISMIJN COLIJNSPLAAT, 17 juli. Ex port garnalen 2399 kg, 3,10-^3,89, schar 91 kg, bot 197 kg, wijting 97 kg. tong 1491 kg, pa ling 113 kg. rog 13 'kg, Visiever 1 kg, ohges. vis 50 kg. HAVENVERKEER N. WATERWEG BINNENGEKOMEN I7J. EIDSFOSS Noor Mena ai AJiumli Bernia Shall 38 olio Van Ommcrz; 'M-833 (marine- vaartuig) iNod Parkhaven OZ Noopdzea K 'Marine; START PO INT Ned OokJiesU/r oaf Pecnis ledig Wagenborg; BIRMINGHAM Ned Rooli-HSt/er Merwehatven ssm stg S 3 M; YEW HILL Eng Goole Waalhaven ehv J>ier 5 Hcnneman Holland; VlSHVA JIJOTI Ind Hamburg Merwohavefi Muller stg Mul ler; 'ROYAL ARROW Eng Berz. Golf Pöraüs Shell 39 olie N Goudriaatt; LADY SON l-A Eng Ipswich Parkkade Ids Plalte HaarULjea; MANEXiH Frans Saoitos Merweharwsa c sw fruiit Vlnke Co; GA.LTEX AiRiNiHEM Ned Bahrein Ferols Oattex 2 olie Ituya Oo; CORNISHBROOK Eng Tbam-es Waalhaven shv 5 ldg lludig Veder; BRITISH FUL- M/AR Eng Aruba Botlek phim olie Vat Ommeren; CAPILUNA Lib Ia. Skhiraa, Per nis Shell 1)1 oil* Van Ommeren; PHEBE Frans Sunderland Wae/Ihn-Ten f sw holen Botiama; AN DIJK Ned Hamburg Wilhel- miakade stg HAL. N. WATERWEG VERTROKKEN 17 JULI PORT TALBOT N«1 Antwerpen; A 0. UI LA Noor Napels; DARLI'NGTON Eng Goole; GRACE CSURCH Eng Tripolis; AR I ELLA It Norfolk; FIDUCIA Ned Zeebrugge; NO- RE Ned Antwerpen: LliNDESINGEL Ned Wlcklaw; DOROTHEA WEBER Bts Aar- huus; WILGA Ned Antwerpen; BALLADE Zweed BremerhavenKALAMiAl Griek Hamburg: BORG LAND Noot Bergen; HE LEN Ned Zeebruggo AANGEKOEMN TE AMSTERDAM 17 JULI UBBERGEN Ned Klalpda paarden H Pioneer; ZAAN8TR00M Ned Hull auto's Sumatrsk Hol Boot; ORANJEFONTEIN Ned Antwerpen Bijl, pass Sumatrafcade H W A L; MONI HAMINA Dtt inkl atnhfd Waimbersie VERTR UIT AMSTERDAM 17 JULI AUBADE Pan Botterdam; WESERMARS Dts Terneuzen: EARLSFI'LED Eng Silloth; GARDIGlANSHIiRE Eng Londen; HEIM- DA'H'L Dta Emden; ODILE R Ned Gent; CARMEN Ned Antwerpen; TUBO Ned Aar- hus; MONI 3>ts Po» GROTE VAART ALUDA 17 ps itorfa AMSTELHOEK 17 800 m Z CoUomfoo AM&TE'LEiLD 18 aank Chlttagong ARENDSKiERK 18 aank Stngpore AERDYK 18 verw Mt'wara ALCHIBA 16 vn Mareeiïl# nr New York ARGA 17 aank Pumta Cardan ARCHIMEDES 16 te Antwerpen ALBLASSERDUK 16 aank Le Havre AM'ELA'NlD 16 24 m WZW Lands Eed ANiNBN'KBRK 16 300 m N Dakar ACHILLES 16 80 m W Flores Azoren AEGIS 15 Curacao nr MdbUe AGAM E'M NON 17 aak Sheet Hatfbaur ALGORAB 17 aanïc Las Palm as ALKMAAR 16 Montervlko nr Boncoohlco AMSTBLDIJK 16 Hamburg nr Antwerpen ANDYK 16 Hamburg nr Botterdam ABIDA 17 Nordenham-Hamfcun? ADR AST US 17 dws Panteïlarla Port Said AMSTELLAND 17 rertr Las Palmas Santos ATT IS 17 160 m NO ilano AXELDYK 18 «enk Le Harre ALCOR 17 270 tn Z Guandaful ASTEROPE 16 220 ra NO Kaap «discöie EU ATYS 16 900 m WZW Fayal AAGTEDYK 17 440 ra WNW CodhlO BALI 17 70 m ZO Kaap St incent BATU 17 420 m O Ceykxn BORNEO 17 aank 03lo CALTEX DELFZIJL 16 YertT Kalondtoot* Immtngfttapi CALTEX LEIDEN 16 240 m NO Sooctm CAM BROUN KUST 16 200 m Z Tmerlfte CINU'LIA 16 200 m WWW Flores CERES 17 aaok alparaiso CHAR IS 16 400 m ZW New FoUfwHand OAMPHUYS 17 204 m ÖNO Belra CALTEX NAPLES 17 80 tn ZtSW Maslra CALTEX ROTTERDAM 17 100 m O Port Soedan CONGOKUST 16 80 m ZZO Monrovia CRANIA 16 1 040 m NO Guadeloupe DALERDYK 16 1000 ra WZW Flores DIEME'RDYK 16 830 m W Fayal Azoren DO REST AD 17 40 tn OZO Bonlfaoio DELFT 17 aank Plmentel DINTELDYK 16 ps Aoapulco Los AngaTei EEMLAND 16 ps Kaap PlnLsterr# Amster dam ESSO ROTTERDAM 16 rertr Ra« Tanura Rotterdam ELIZABETH BROERE 17 PS GoeeJr Bom bay ESSO NEDERLAND 17 265 m Z Hiroshima ESSO AMSTERDAM 17 ps Gibraltar Botter dam FRIESLAND 16 120 m N Paramaribo FOREST TOWN 17 100 ra NW Liasaboc GAASTERLAND 18 te Bafcla GANYMEDES 17 rerw Santo Doaninguo GULF SWEDE 16 rertr Mena Sues GROOTEBEER 18 pa Cape Race New Yotfk GEESTSTAR 18 740 m Barbados GULF HANSA t 16 65 ra Nt/W Alexandria GAROET 17 05 ra ZW Colombo HOLENDRECHT 16 540 m NO Bermuda HECUBiA 17 8anto Domlnguo nr San Juan ECTOR 17 vertr Terneuzen Hamburg HILERSUM 17 360 m ZO Halifax HOUTMAN 17 verw Singapore HELENA 17 200 m WZW Iyands End HOLLANDS DUUN 16 260 m ZW Satl SftlYfl- dor HERA 16 120 m NO Crocked ell IV00RKU9T 17 210 m ONO Madedra IZALCO 17 aank Guayaquil JOHAjNlNES FRANS 17 160 on ZW Guayaquil JACOB VEROLMiE 15 Paramounga or Cha- neral ChiM JASOiN 16 500 m Z Azoren JAGlERSFDNiTEIlN 17 255 m ZUW Tenerlfe Viweeot JAP ARIA 17 aank Hamlbung JOSEPH F'. RE RING 17 150 m W Kaap ftt J'AVA 17 280 m NW Penang KAAP HOORN 16 143 ra ONO Panamaka- naaï K ATiELYSI A 16 260 m N Paramaribo KOROVUNIA 16 640 ra WZW Land» End KY'LIX 16 100 m ZZW NaJituckeit Ei! KALYID01N 17 verw Fao KARIM UiN 17 te Penang KOREN-DYK 17 170 m W Scillie» RARA 17 160 m ZW Lissabon KATEND RECHT 17 160 m NINO Perim KOREN IA IS te Lissabon KOSICIiA 17 200 m NW Finiaiterr» K BLUET IA 16 1000 ra ZW Axoren KALOEKOE 17 rerw Kftimana KARACHI 16 aamik Suezkanaal KOPIOiNiBLLA 16 vertr Bonny Fernanda Poo LAARDiBRKERK 17 te Bahrain LAERTES 16 Bangkok nr Hongkong LEIDERKiBRK 17 vertr Londen Marseille LIBERIA KUST 17 100 ra 250 Monrovia LIBERTY BELL 17 verw Mena ol Ahmadi LIMBURG 16 520 ra WWW Flores LOMBOK 17 Lourenco Marques nr Beira MADISON lLOYD 17 aank Hamburg MAUREEN 17 550 ra NNO Aaoren MiERS EY LLOYD 18 te Yokohama MY LADY 17 580 m N Fayal MENTOR 16 te Piraeus MOLEN KERK 16 Napels nr Port Said MBRW1E LLOYD 16 vertr Bremen Hamburg MUSI LLOYD 16 400 m ZO Halifax M EDOIN 16 900 ra NO Guadeloupe MEERDRECHT 16 M IT RA 17 500 ra 2 MODJOKERTO 17 600 ra N Puerto Bico nr San Francls- MAIN LLOYD 17 Aden MARNIE LLOYD 16 Colombo nx A< MATARAiM 16 aankomst Singapore MOORDRECHT 17 165 ra NNO Kaap Malta- pan NA ESS COMMANDER 17 ?,00 m O Aden NA.ESS LION 17 20 m Z Kreta NAN USA 17 300 ra N Dakar NEDER WAAL 17 Bittermeer Port SnW NEDER WESER 17 35 ra W Point de Galle NEDER EE'MS 16 700 m O Bermudas NESTOR 16 20 ra ZW Cartagena NIJKERK 17 560 m ZZW Oocos ell OBERON 16 420 ra ZW Azoren ORANJESTAD ps 18 iep Finlsterre nr Lissa bon ON O-BA 16 110 ra "W Algiers OM M ENKERK 17 aan.li OVERYSEL 18 te Suez PENDRECHT 17 80 ra PRiNS WILLEM DRIE 17 390 m WiNW Va- lentia PYG'MALIO-N 17 90 m NO Cabovillano PHILIPPIA 17 18 m ZO Kp Bon PACAYA 18 aank Paita PURMEBBNiD 15 75 m OZO Vitoria PARKHAVEN 16 Rio de Janeiro nr Salvador PEPERKUST 16 eoitk Antwerpen PERICLES 16 440 tn WZW Flores PRINS WILLEM GEORGE FREDERIK 17 Detroit nx Chicago PRINS WILLEM VAN ORANJE 16 125 m ZW Be&e ïsüe PRINS WILLEM VIER 17 aatrk Le Havre PRINS WILLEM VIJF 17 aank Toronto PRINSES MARGRIET 17 Lo Harre nr Mon txeel PHI LID DRA 17 verw Port Said REZA SHAH THE GREAT 17 300 m ZZO Suez ROTTERDAM 17 aank New York RYNKEBK 17 uank Tanga ROSUM 16 te Arrnmy SA LA Tl GA 17 aank MdctreaJ SARPEDO 16 Pont of Spain or CSmiofl Bo livar SCHDLPWIJK 16 165 m NNO Georgetown SCH IEDIJ K 17 aank Breunen SI N ON G 17 Caropairo m Kingston SKA Dl 17 aank Ba-thurst SOLON 16 400 m NNW Puerto Bico STAD UTRECHT 17 230 ra NO Fernando Nonomba STAD VUAARDINGEN 16 4 30 m NNW Berm da STEENWIJIC 17 1«20 m NO Quebec SEROOSKERK 17 150 m N SE.RVAASKERiK 17 70 ra W PuIIoe Woh SLOTERiKERK 17 180 m ZO Pont Sudan STAD BREDA is T«rw Genua STAD ROTTERDAM 17 80 tn WNW Oilin STENTOR 17 dme Dover aVntwerpen STRAAT CLARENCE 17 300 ra Z Christ mas Isl SUMATRA 17 650 ra NO Guam SA.LOUM 17 140 m N Kaap Villano 90HOUTEN 17 Hongkong nr Kobe SENEGALKUST 17 vertr Bremen Hamburg SEPIA 17 75 m WtVW Kreta SI BEROET 17 rerw Singapore 8IBIG0 17 18 m W Singapore STRAAT CUMBERLAND 16 Port Kieimba nr Brisbane SI.OTBRDYK 18 10 m Z Cape Baco STAD DELFT 16 250 ra ZW Las Palmsts STAD GOUDA 16 520 m NNO Paramaribo STRAAT RIO 17 140 m ZO XMwng STRAAT VAN DIEMEN 17 390 m ZW K- S* Ma-rv SRANiGAN 16 ps Aden Kuwait SL1EDRECHT 16 250 m Z Faval STAD KAMPEN 16 120 m O BeHfe TAMARA 23 verw TGE'.RERG 17 verw Bucos Aires TJ'MA NUK 17 800 m O Durlun Tl IT «ALEN KA 17 Kobe nr Honkorg TRITON 18 010 m ZW Arxxreu TO W A 16 35 m WNW Palm* TAIHAMA tbs 35 ra W Oranjestad TELA'M OlN 17 La. Gaurira nr Oarapano TH EBON 16 100 ra 2 Oa-pe Haittenae TW'EELI'NiGEN 16 Kirtoeness nr Botterdam ULYSSES '16 450 ra OtZ Bermuda. UTRECHT '17 270 m Z Hongkong VAN H EEMSKBRCK 15 vertr Bast Londen Singapore VAN LINISOHOTEN 16 S30 m NiNW W«!- visbtuai VITREA '16 vertr Montreal Curacao ViL I ST 16 New Orleans nr Charleston. VAN NOORT 17 aank Dimedin VI'DENiA it 46 60 ra Z Kip St Vinoent W ALTON JONES 17 31 m ONO Mozambi que WOLTERSOM 17 vertr Bermuda Houston WAIBALO'NQ IT «ank Djeddah WAIKE LO 16 140 an O Dat es Salaam W iLLt.M RUYS 16 Baiboa nr Port Ever glades W.ATE'R'M'AN 16 750 ra WtlZ Anaren WESTERDiAM a 130 m W Scitlys WILLEMSTAD 16 600 ra NW Kip Verdlsoho Ml WON0GIRI 17 «0 im ONO Gibraltar ZARIiA 17 115 m W Mnssawa ZAAN KERK 17 aank Port Said ZWIJNDREOHT 17 verw Shanghai KUSTVAART ATLANTIS 117 70 ra O öpura AD'ARA 16 aank Parana.gua «AD I NiE 17 110 m 23W Ouewant ARIZONA 17 65 m NW Kreta AD'MIRALENGiRAOHT 17 dw Nordemey Amsterdam ALETT'A JOH'ANNiA 17 dw Gotland loonden MSTELB0RG 17 55 ra W TerscheUinger- bank AN J A 17 ra O Whitby AANTI 17 10 ra ZO Ouessant BQRCUiLO verra 17 v Middledbro or Bilbao BRITTEN BURGH 17 te Middleabro BONiANZA 16 ten anker Waslvbny BROUWERSGRACHT 16 G-edser va Amster dam BI NNiEN'HAiBN 17 10 ra W22W Kp Espiohel OALAN'D 17 Outei*downslng Bilbao CAP ELLA 17 Hirtahals Kopenhagen CARNISSBSHNGBL 17 15 m ZW N hinder CATHiARI N'APGLD'EiR 16 100 ra NW Perim CADANS pass 17 Beaöhyhead vn Par nr ltau ma DA CAP0 '17 dw Alderney Antwerpen DI'DO 17 10 m N Ouessant DRIEBERGEN 17 20 m ONO CASQUDTS Dl ANN EL 17 80 ra NV Terachell DiAlD pass 17 Beaohjlhead nr Araateidara EMMY S 16 20 ra W Katwijk FRANS AN SEUMER'BN 17 25 m NO Casque's GENCA verm 17 v Nantes nr Bouaan GEERTJE DUISMAN 17 vertr Sfax Bouaan H ASEWI N D 17 45 m ZO Smithknoll [j'l'^MAR-H 17 Ierse Zee Port Talbot u p'm Sv T tl »r7, Souverelgn A'dam Hi EjNNY J 17 Molenigat Den Helder I'M KlE 17 20 m O Gibraltar JAARSTROOM 17 5 ra W Outer Gabbard LELIEGRACHT verm 17 v Kotka nr Ha- mlna iLa 1 IL T nr Mantyluoto LAURA 14 lo ra ZO Point Penniancb LEEM ANS 17 25 ra NW Gironde LEBND'BRT BROERE 17 Sohouwenbank Leningrad LUSOX 16 vn eitslluoto nr Rotterdam MARKBOR'G 17 Borkumrif vs Londen MUPH'Ri'D-N 17 Cromer Rotterdam MI DAS 16 vn Malaga nr Cadiz MYNIAiS 17 v Gibraltar te Patras MATTHEW verm 17 v GoteWburg nr Sanddfjoid M El DOORNSING EL 17 to Bayonne laari'dingen M'ERAK 17 lOra Z Lemanboel MIRFAK-'N 17 5 ra ZZO Pt de Bouc MARTJ'E 17 80 m Ot)N Humfoer MARIAN MARIA 17 130 m ZtO Rio de Janeiro WASH I RA 16 Newhaven nr Norfolk NEPTUNUS 16 Portlandbill Plymouth NERO 17 10 m ZW Sandettie NOORDERLICHT 17 GaMope vs Yersey NIMROD 17 10 m ZO Downsing PRI M US 17 te Dover PRINS BE RN HARD 17 dw Borkurariff vs Gdynia PIET ER WINSEMIUS 17 Canibaltown nr Newcastle PRINSENBEEK verm 17 v Lindo ur Kram- fors PERREGAUX 17 35 m Z Beüe Isle PHECDA 17 700 m ONO Paramaribo PETER SWENDEN 17 Dovor Glion PHIDIAS 17' 12 ni NNW Finisterre REGINA IDA 17 100 in ZW Ouessant ROBOX 17 monding Elbe vin Hanüna nr Amsterdam ROELOF JAN 17 30 m ZO Gotskasandon SEA BREEZE 17 Thames Antwerpen STELLA POLARIS 17 dw Kp Finigterre Haifa SANTA MARGH'ERITE 17 15 ra ZW Haaist- liolm STANISLAS 17 50 jn ZW Trondheim SI TULA 17 83 an OtZ Piaramaaibo SPERANZA 16 dw Lundy Kast-rup SPOORSINGEL 17 to Arklow TALITA 17 Beacnyhead Las Palm as TASMAN IE 17 8 in W Borkivm Boff TEMAR 17 Noordhlnder vs B'dam TH 4 LOO 17 Dover Dublin THcODORA 17 60 m N Tripoli TRIANOA 17 7 ra O Dover TI'MAOA 16 Walikoc nr Zaandam TEUN I KA 17 Yarmouth rond O laveltn os UBBERGEN 17 dw Petten Amsterdam URSAMINOR 17 dw Dungenass Southamp ton VALIANT 17 Hoisbro rs Kixkaldy WALEN BURGH 17 te Jersey Y/EDLOOPER p 17 Kiel nr Arartet la*»' WILLEIVYN 17 Beachy Hd Vannes V/1C KEN BURG 17' 10 an NW Kp Boca WESTEROOK 17 10 an O Sunk WUBBOLD BOE'HIMER 17 185 ra O Malta ZEESTEiR 17 to Teignmowb nr Genua ZOSlMIA 16 120 ra Z JBanavista RIJNVAART lobith. Gepass. 17 juli toot 16 uur. Opvaart nr iDuitsland; CH'RISTIiAlA'N WeUboor LINQUENDA Teeuwen; iLEMA Theunlssen; ALVRACHT 6 SolioltenMATHILDA TIE DTK E Castor; VREESWIJK Boon; INGE Licdhout; TJO- BA Oomeiis; HEID'BERG Ttedfee; BITU.MA Hawiam; VI'N'KE'L v. d. Du&sea; G'EiRiDA Keijzer®; ALMA t. d. Heuvel; MENiA'PIA Gankema; WILJA v. Ooyen; HELENA JDrost; EMANUEL v. Dljk; HEN'NY Jan- sen; VEEN WOU DEN Jansen; TRAVIA Klomp; ARTEMISIA TTlrloh; ATALANTA Spelvsnijder; SPES Siesling; LAG U NA te; PAM 9 Hofman; 'LOTUiS Hofman; DOiRDT 7 Biitaneester; JA'NlSJE Jointjes GALLAND IA Horen wijn; PIONIER I Bur gers; CONGA v. ti. Wijngaard; 'NEPTUNE Klarenaax; MERCATOR y. Weelden: SPES WitjesALICE Dooms; COMPTÓlR 51 Krauth; DISPONIBEL GreveUns; JOHAN NES Held; JOHAN'NA PLton; CORNELIS Broekmeulen; BMCA 3 Arends; Dl NA Rei- bel; RONiNY De Thay; SOL DEO GLORIA 4 Mlggelbrlnk; iRO AD Duizendstra; DAM- CO 280 Wildebeest; I'NTiRITAS 2 Jao Mol; BAVARIA Busker: CHRISTINA MAR LI ES E Heelt; HJLTRAUD Bemhard; ST. HERARiD Joos; TANKMOTOR 4 Homaim; BOlNA SPES Haar; AINO Verhuist; GOLGOTHA Leensea; ALJA Spier; PITO'N WlUemy; 5 EC UN DA Klop; O DOR ATA v. Meel; BU- MA v. Bulok; AU'RELIA Veld; SA'RINA De Geus; 't IS NIET ANDERS t. Dam; JO HANNA Seheerer; VERTROUWEN We- meijer; LA PO Veuger; GER. M AJ ELLA Wieggers; KON DOR Bittoner; MECTO N De Leeuwen; LEN'A KATHARIiNA Wessels; JANTIENA Oorburg; AD'MA Raa-ymakers; LEON IDAS 5 Broere; VALKENVEEN Bax; SHAMROCK 3 Minnebo; MARC Will; OS- TERKADE Jansen;' ACTANI.A Tlmnner- raann; HEIN Heiboer; VITALIS Bongers; ARNHEM De Wit; MASCOTTE T. Mee ran; M INCH EM Coss; SANARA 102. Lehmamn; JOA'NTO Deritsen; VERTROUWEN Loen sen; ST. MARIA Feenstra; PAG ELL I Steenbeek; RUHRTANK 5 Draste; RE LA De Jonge; GEEP Collier: CORPE Derksen; RESULT Ooms; ONDERNEMING Bronse- ma; GEERTJE v. d. Giesen; MARTHA ScheLbelESSO ULM Sclnilz Maar Basel: H ASS IA Berandsen; STEENWIJK Verloop; PIZ PA LU Fried mam; CISALPINA '5 Reins, haadits; 'ROLAND GELD N ER Klefer: SCH WIJS Kern; BO RUSSIA v. Mol; ST. JEA'N BOSOO Mees; CASPIA Brand: PIZ SOL Fuititorcr; ORAL|iN Bralïauts; PIZ LA MARGNA WoPther; LOCARNC Llchtie; GALICIA Munter Afvaart Botterdam: DIE HOOP; v d Herael; F EN DEL 27 SdbnorT; LEUCHTEN- BURG 6 Schnelbach; RHEVUS 41 Vok; JOHANNA V d Staay; DE HOOP Sovel- koulöJACOBUS ELODI v DammenBA- SILEA Sdhwara; RHEINPREUSSBN 4 Scliank; WUPPER PdhT; HOPSCH 6 Brandt: PAM 15 Goudswaard; ESSO MUNSTER Leuther; HOESOH 16 Waokert; TR10PF Bomeajndera; MINERAL 5 Oudemast; OVERSTOLZ Zimmermann: MARIAN Otten; BONA SPES Vermeulen: ESSO AUGSBURG Kohl haas: ESSO LU BECK HergtOTTO MARIA Heillmann; MARBURG Brackmann: PAX v Asperen; MINERAL 8 Straayer: BEETHOVEN De Jong; DANKBAARHEID v d Ham* REGINA 2 Amersfoort; BALALP ReifGEOGAiAF v Dijk; MINERAL 6 Nonit'gedaeh:JAP1C0 2 Haarlem; U LIT HIS v Eok; IJZELAND De Bniin; EXPRESS 93 Kurkens; BR KELENKAMP Koek: FRIGGA De Bot; LIJTO 3 De Haze; AQUIL Edam; CARLA Beck; JOANNE v Dijke; MARIA D Dupre; 'ELSE HEIN RICH 2 Stoffels; VUL- OA AN 2 Krtelr; FANTO 50 Adomeit; CEN TROST 2 Silbernagel; MA'NN'ESM A'N N 5 Muller: DR GE1ER Mu'ler; KATHARINA Engels: EXPRESS 71 Dull; COSMOS 2 Zei ler; ZWERVER Heuvelman; LIS 2 Spaan: NASSHORN Buhrort; HA GESTEUN Kos ter: SA AS FEE Bakkers: VERA Joosten: VUiLCAAN 40 Timmerman; GELDERLAND 2 De Meijer: MUNSTER I Dipt; WEST- SCHIFFAHRT 4 Loh; ADJA v d Voonden; DAMCO 292 Wanders; DIESROH fl Bode; SHAKESPEARE v d Vliet; DIGERDI Ver- woert Naar overige plaatsen: JOAN Kefel Am- hem: AN'LE Vermeulen Tïa'en; D'E HOOP Fortuin Den Haag: HOMBERG Bendel, KURT BURNING Hne'z, CARL Kruder Dord': MA'RY YVONNE v Steen Eist: ELS JE Niefboer Emmen; GEZIENA v d Wal EmmenEMANUEL Hazenjager Getdermal- sen; DE HOOP Piotersen Geldernwlsen HEU.MA Seine Hnrdenbenr; HEI UW.A 2 De- derasraart Hardenberg; DEO GLORIA Brij der ffarlinaen: MORGENSTOND 2 Bakker Heesst; NI BA 41 Knoop Hedel; DE HOOP Visser Helmond; LOUIS 4 Hoppe onaelo: LUCTOR Bikken engélo; FRATBRNITE De Koning Gans Hoorn; EXPLORER Hans jes Kampen; HAR JAN Drenth Leeuwarden ESPEO 3 Feenstra LeeuwardenD E'US RECTOR Hilsdorf Ni lm «ven r DAMCO 57 Tëip NijmegenMORGENSTOND 2 Bakkev OosteriioutANWI Pn'e-a OosterboutRIKA Berand^ Ttiakp- GFRR1 Be'-ends Rnalte; DE STRIJD OM HPT BESTAAN Veeman R^venc/aijn ZAGRIBA 2 Tn«Ven he-ion: FEJONI K'wv S-riiote»; URA'NPRCc.e Tlianihatiser SMkkerre^r- 7, HO'1.4ND P'«- tersen Sp'ikenisse: CORN ADRIFNNE 75 v Ridten H ANSA 9 Wenze1 Ste'n: EL- IA Tlmnn-r T"l»eoll" 'NAiNS r Dijk Ulmeb» ROnnRT 7 Srri jkerman VeffbeT FPlN 0R*rvMT Hn,e'mn V—hMVFRTROUV/^N v Brv""1» Vo7sn- O^MCO 85 Ve1- «cn- OFiR M'AlELL.a Jansen w^gen'nvpn CHRISTIAN TTamo' WetterauTl GA v Dam Woerden; IJSSBL 5 Riltsten Zutphon AiRE^TD Do Groot Zwolle; anton ja ve- GIENA Westertiuls Zwolle. Afvaart, belglë: PITTSBUlRG Buil; CORRIE De Vrij; EMANUEL Rodenburg; GO.ELAN D Smaal; DCEJO Scihot: JULI ET M Radeke; IMPERIAL Ardani BASEL Sten gel; MAGDiA v Bogaert; LBHiNKERUN'G Hageman Emden; BRI KA Helse Emden; JAN PR IET Friet Emden; MARIA STEF- FiENS Steffens Haanburg; RALPIiN Zundeit Gifvet; AN JA iHock Goteborg. SCHELDEVAART HAiNSWEBRiT gepass. 17 juli 1962; DAMCO 60 Hamel; LLOY'D 280 Keyzer: ED'DA Kllnge; PQNTBT CAiNET Lenz; HOLLAND Midhel; RABELAIS Neff; GA- LATBE Raab; J H FABRE Reiner; PAM 12 Bosoli; ADJA v d Vliet; HAN Duit; MEVD Meyenhuls; EXPRESS 52 Broeken; EXPRESS 49 Mol; SPES SAjLU'TIS Wagter; INFiATIGABLE Van Vliet; ANJO Van Fes- sem; DlRANACQ XI Heyden^; 'ELWI Bje- mons; TOPPER Soliipper; SC'HiELDE 16-18 Den Toonder; RISICO Van Vijven; COLOM BIA De Vos; VANO v d Sta.ppen; B.M.5026 Szsepen; KRITPIK Kidboom; FLUVIALE 42 van Steen; L0DIVICUS Heylen; MARTHA Polfllet; GROOT AMBERS 2 Ritmeesier; SYNTHESE Keuvelaar; VREELAND Ver- kaik; EN AVANT 2 De Haag; COOPER A 7 TIVE 3 Martens; LOUIS van Dommelen; AVANTI Hoiyestadt; JADI Hoveatadt; AL- VRACHT 7 v d Adel; PATRICK Kievi's; DIRJE GEBiROED'ERS v d Plas; ROAN Soliram; POiNT BRUiLé Vertiagen; PO TEMPORE Versluis; WULFRA Veraluis; MA IA Broeken; BUiTANI'A 3 Rodlinen; SCALD IA Vos; WA ND RIA Valekma; AR GE Tb reels; HENJO Van Haperen; WALRUS Vennink; AMSTBL 8 Heyboer; MA.RGA v d Akker; GERCO Verhulst; TRAMP Veg- ter; RUNSOHBLDE 23 Smets; KEMBS Mallentjer; CAMPANIA Muller; ANEJA Vermey. Allen naar België; AREND 0 N K Cuyt; ROSCANIA Rutjcs; WUTA v Zan ten; VITALUS Cant; MAiRTY Leeuwen- stein; ODILA Rulens; A'MSTiEL 15 Groe- newoudPORZIANIA Durinck; NEPTUNE Matthya; SPES Huisman; VREELAND Gort; WIUO de Bes; JOCORMA 2 Deen; LUCTOIR Arenkam'menHARVRIE de Vries; RODORT 4 De Bondt; ALGERO Verdoodt. A/'len otterdam; HEJ'O Hovestadt; RO NALD Westerlinek; POTGHETER v d Lin den; CHATEAU M ARG'AUX Jost.; POU IL LY Visser; NI VA Tiohelhoven, Allen D-/"- drecht; ZA1N1DSTROOM Smit; ST THERE- SE Smits; RIVAL van Kaam; SCHELDE. ZOINBN de Koning. Allen Kerkdriel; RU- PBLZOO'N I Mues; ElLAN Visser. Beiden Zaltbomnrel; GERJ'A Steenbergen; STAD AMSTERDAM 3 de Jonge. Beiden Atiifrter- dam; MAN DEL Verhaegen; S G D 23 Bor- ry Bedden Ossenisse; ARIEN'A v Os; JA- CO Keysor; ZiEiElLA'ND'S LU l&TEH Drink- waard. Allen De'ftSUZY Londa Delfzijl; TWEE GiEBROEI'BRS Uiterhoeven Middel burg; LUALOBA Sleewaert Bnünisse; EL- SY Raabe HverewaaidenSEC UN DA Warns A1®ben n d Rijn; VIOD Smedema Gronin gen; FULTON de Ridder Dnipel; BERTO Heymen Zwolle; ESSO NED. 68 Welnreieh Maastricht; PATRIOTISME 2 Buitlnk Har eulo; VIJF GEBiRO'EDERS v Wijk Den Haag; HOOGVLIET Dane Harderwijk; OC- TAVI Segera Lelystad; ELISABETH Ver boom VlissingenEMKA 2 Ln-nkheetl'A- VENIR de Veirman; VIANDEN Kieffer; ED- LY Bel erna nsISABELLA Do Weer.]*- STREVEN Kuilman; ROSE MARIA Rahn: CASCADE Maes*. LUCIE Kotterdaerac; VI- KINV Bodeyn; SALF 14 SellenslaghFELI- C1TAS H&binger; SALF 15 Mussobe; COS- TI v Cauwenbergh; KRISTIN Fortuin; SALF 5 Bosman; SALF 13 de Roef; SOL VENT CARRIER Praet: CHRISTEL Boldt; RH El NU NI ON 2 v Voasen. Allen Duitsland; PIZ LA MARGNA Woerther; EXPRESS 31 SchollenLISETTE 2 v Woek; TESSV'N le- bo*dKRE1ZLINGEN Wienhold; SAiRGANS Wbenhold; EXPRESS 37 Hummel; PIZ RO SE G Koöli. Allen Basel. WATERSTANDEN Konstanz 387 cm (onv.), Rhein- f el den 267 (-4), Ottenhelm 338 (+4). Straatsburg 278 (+12), Maxau 455 (+-19), Plochingen 119 (+9), Mann heim 282 (+11), Steinbach 144 (+4). Mainz 278 (-+9), Bingen 188 (+-4), Kaub 204 (onv.), Trier 140 (+47), Ko blenz 205 (+6), Keulen 166 (-+6), Ruhrort 360 4), Lobith 960 (+6). Nijmegen 741 (+*4), Arnhem 783 (+-6), Eefde (IJssel) 312 (+-2), De venter 211 (+4), Montsen 5490 (+5), Visé 4935 (+55), Borgharen 3968 (+69), Belfeld 1130 (+10). Grave (be neden de sluis) 513 (+5). De minst geoeilde dieoten in de vaargeul, heden vermeld od de waarschuwingsborden, zijn in cen timeters: IJsselkop—Heveadoro 245, HeveadoroA'dam Rijnkanaal 215, A'dam Rijnkanaal—Lekkanaal 240, TJesel kon—Doesburg 220, Doesburg Zutrvhen 240. Zutnhen—Deventer 260. DeventerKaterveer 265. Toegelaten grootste diepgang van Milüngen tot St. Artdries 320 cm. HOOG WATBRlRplfzijl: 18-7 0.10—12.36, 10-7 1.0713.10Dordrecht: 18-7 5.55—TS.14. 19-7 6.46—18.56; Goriuchem: 18-7 6.59—19.1S. 19-7 7.50—20.00; Rotterdam: 18-7 5.31—17.47. 19-7 6.20—18.127; Vlissingen18-7 2.17—14.36, 19-7 3.03—45.16.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 7