CONCLUSIE NA DE RONDE VAN FRANKRIJK
MERKENTEAMS BRACHTEN MEER
SPANNING EN FELLERE STRIJD
Mej. Van Eenennaam nam
afscheid als onderwijzeres
Woensdag 18 juli 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Gouden Tour 1963
met landen - èn
fabrieksploegen
Openluchttoneel
met charmant
niemendalletje
Mulo-examens
Hartelijke huldiging
Wielercours Clinge
voor Adri v. d. W al
Stoffelijk overschot van
Westkapelaar gevonden
Landbouwtractor geslipt
Rijksgoedkeuring
voor kleuterschool
in Veere
V erkeersmaatregelen
voor ringrijderij
^CHËEPVf ARTBËRH HTËIN
door Ru de Grood
PARIJS Ruim 24 uur nadat in
het Pare des Princes de fan
fares het einde van de Ronde
van Frankrijk 1962 hadden aange
kondigd en de schijnwerpers boven
de helden van deze Tour waren ge
doofd, werd in de Rue Faubourg
Montmartre te Parijs de kiel gelegd
voor de „gouden" Ronde van Frank
rijk 1963, die het volgende jaar voor
de vijftigste maal zal worden ver
reden.
Hiertoe hadden Jacques Goddet
en Felix Lévitan, de beide Tour-
leiders, hun naaste medewerkers en
een aantal trouwe Tourvrienden bij
eengeroepen om hun ervaringen met
de nieuwe formule uit te wisselen,
te bespreken en aan de hand daar
van conclusies te trekken, die in de
constructie van de Ronde van Frank
rijk 1963 zullen worden verwerkt.
Voor de hand
Hoewel de inhoud van deze bespre
kingen geheim is, kunnen wij ons vol-
-edig indenken welke de onderwerpen
van gesprek zijn geweest en in welke
richting de conclusies getrokken zijn.
In de eersrbe plaats is er de kwestie
van de Uormfule. De eerste nieuwe er-
var mg met de formule van merken
teams sedert 1929 is zeer bevredigend
geweest, maar deze heeft aan de andere
kant toch niet voldaan. Hoe merkwaar
dig deze tegenstelling ook is, zij is er
niet minder waar om.
Uit sportief oogpunt gezien gaf deze
formule aan de langzaam uitdovende
Tour een nieuwe kracht: alle grote
renners van het ogenblik stonden aan
de start en de herhaaldelijk- tussen hen
oplaaiende duels verhieven de Ronde
van Frankrijk uit haar apathie van de
laatste jaren.
Of, zoals Jacques Goddet het mij
zondagmiddag in het Pare des Princes
zei: „Niet alleen de merkenteams maar
ook de Ronde van Franikrijk zelf ston
den bij de invoering van de nieuwe
formule op het spel. Beide zijn er met
een versterkt prestige uit te voorschijn
gekomen."
Inderdaad, de strijd was boeiend en
odwindend van de start af tot aan het
einde toe. En als Jacques Anquetil deze
Tour heeft gewonnen over een afstand
van slechts 111 km de lengte van
beide persoonlijke tijdritten dan is
niet de constructie of de formule van
de Tour hiervan de schuld, maar het
ontbroken van renners die in staat wa
ren om Anquetil naar de top van zijn
mogelijkheden te drijven.
Geen van zijn concurrenten kon An
quetil, in welke omstandigheden dan
ook. van zich af schudden. Zowel in de
vlakten als in de bergen kwam hij ge
makkelijk met, de sterksfcen in deze
^specialiteiten mee zonder dat hij er zich
'bijzonder voor behoefde in te spannen.
Mag men hét hem kwalijk nemen dat
hij geen demonstratie van overmacht
heeft gegeven en dat hij slechts profi
teerde van de tijdritten om de over
winning op een zo eenvoudig mogelijke
manier te grijpen? Natuurlijk niet. Men
kan het slechts zijn tegenstanders kwa
lijk nemen dat zij niet geprobeerd
hebben, buiten deze tijdritten om, zo
veel mogelijk voorsprong op hem te
nemen, zodat zijn overmacht in de
tijdritten daardoor bij voorbaat on
schadelijk zou zijn gemaakt.
In dit opzicht is de invoering van de
formule van merkenteams dus bepaald
een succes geweest en het is te ver
wachten dat zij opnieuw in 1963 ge
bruikt zal worden.
Noodzakelijk
Indien dit gebeurt zullen er even
wel veel wijzigingen in moeten
worden aangebracht. Zo zal het
ACTIEVE OBLIGATIES
Staatsleningen
Nederland: V.K. Ie tape l.gent
68 10OT 4} 100A 100,
59 1000 4J... 100,'. lOOli
«0 1000 45... 100,'i 100Ü
ia. n looft ïooli
59 1000 4J.... 98',i 98,',
60 1000 4i.... 98,'« 98
81 1000 41... 98A 98
61 1000 4.96A 96'--ï2
62/ 1000 496'/, 96e -13. SS-/,
53 1000 3j... 93 93,,
Gb 1000 3J.78
S7 1000 31... 88,'.-,». 88=/«-5it 88'i
51 1000 31... 955i 95„
83 1000 3',!.. 92', 92,',
56 f 1000 3'/,.. 92 92'
IS 1000 3194'/» 85".
Belegg C31'».. 85 85V2
50 1000 31.. 852 85=1
54 1000 31.... W* 88
55 1/1000 31875i 875i
ld. n91 90',i
Gb 1000 3... -605i 86',
37 1000 3 90 89?;
46 Gb 1000 3 891 8911
17 1000 386'.a* 86?.
Inv. cert.3.98?a-Iif 98,=.-,'. 98,',-';
N. 1962--64 3.9951-4; 9951
Bel.C/1000 21 99",
ld. 10 000 Wo
Gb 1000 2! 57'; 57
N.I.35 3','295'; 96S
N.I. 37 3 98',;
N.I.37A 393'/. 9351
Inschr Gb 3.. 92,3.
Banken
Won.bouwfi.. 106=1 106'.1
B.N G.58'9 4! 9951 9951
BNG 59 1-3 41 100 9951
B.N G 6" 4.1 9951 9951
ACTIEVE AANDELEN
Cultures
A'dam Rubber 107% 102',it 103%x
H V.A. Ver 1175; 1185;
Handel. Industrie, diversen
Alg.Kunstz L' 374',! 5'i 372*-5t 368!*-70t
DellMIJCert. 135.20 135.5*-6.5
K N Hoogov 590*-2t 571-3 573 5
Phil.40 A 25 166.80-1675 164,80-5,30 163.1--4.20
Unll.ct50420/ 150.7-30.9 149,l*-9,70 147.8--8.40
Petroleum
OordtsPetr.A. 6075; 599S;
ld. prei607=; 600',1
KonPtr50620/ 132.4--2.6t 131,80--2t<31.50- 1.70
Scheepvaart en luchtvaart
Holl.-Am.LlJn 123',; 12351
K.Java-Ch.P. 142- 127
ld.n. roy.c.. 1295; 127
X.L.M. 55.IO 55
K.N.S.M.NatB 1405; 141* 140'IM
Kon.Paketvrt 133 135
NedertandMiJ 132 132
NleveltGoudr lil',; 112
Omroeren.... 258* 2595;
K.R«tt.Uoyd 128 129';*
N. Scheepv.u 127',; 125',; 126
Stockdividenden
PhllA.GB/... 334
EhS'tó.OB/.. 66.80
Het gant bergafwaarts met Charly Gaul. De tengere Luxemburger, die eens de
Tour beheerste en vooral gevreesd en bewonderd werd om zijn hlimcapaciteiten
Icon dit jaar niet meespelen in „het spel der groten". Zijn negende plaats in het
algemeen klassement bijna twintig minuten achter de winnaar betekende
vooral een strop voor het Italiaanse merk Gazzola, dat Gaul voor een astronomisch
bedrag had gecontracteerd.
nodig zijn om ten minste veertig
Italiaanse renners, die drie weken
lang alleen maar meefietsten zon
der ook maar eenmaal een waarde
volle bijdrage tot deze Tour te
leveren, uit te sluiten.
Te veel Italiaanse ploegen zijn opge
bouwd uit één grote renner, omgeven
door jongens van twijfelachtige capa-
oiteiten, die niets anders te doen heb
ben dan hun leider te helpen als hiij
in nood komt, of om water te gaan
halen ais hij dorst heeft. Verder is het
hun verboden om zelf enig initiatief te
nemen. Onder deze omstandigheden
verschenen er zes Italiaanse ploegen
van elk tien man aan de start die bij
elkaar misschien vijftien renners van
klasse bevatten.
Te broos
Verder is gebleken dat enkele Fran
se formaties, die zich als sterke ploe
gen hebben doen kennen in eendaagse
wedstrijden, te broos waren voor een
krachttoer als de Ronde van Frank
rijk, Als gevolg hiervan zal de selectie
voor de komende Ronde van Frank
rijk veel strenger moeten zijn dan tot
nu toe. Men zal niet alleen moeten be
oordelen of de kopman van de ploeg
waardig is om te starten, maar mer
zal eenzelfde oordeel moeten vellen
over elk van de renners van deze
ploeg. Ongetwijfeld zal dit leiden tot-
een inkrimpen van het aantal ploegen
en dus van het aantal deelnemers.
Aan de andere kant zou het wense
lijk zijn maar het is zeer moeilijk
te realiseren, vooral wat betreft de
„verhoudingen" tijdens de wedstrijd
om de bestaande equipes te nationa
liseren" en deze van buitenlandse le
den te ontdoen.
De hierdoor vrijgekomen buitenland
se renners zouden dan in een „commer
ciële" trui eigen nationale ploegen kun
nen vormen, die ongetwijfeld de leven
digheid van de wedstrijden zouden
doen toenemen.
Wij denken bijvoorbeeld aan een
Nederlandse ploeg met Geldermans,
Stolker, Piet van Est, Maliepaard, Ent
hoven, De Roo, Zilverberg en nieuwe
aanwinsten als Hugens, Jansen, Nijdam
e.a.; en een Duitse ploeg met Altig,
Junckermann, Fischerkeller en Yaros-
kewiec. Zulke teams zouden ongetwij
feld voor een sensatie in de Tour kun
nen zorgen, mits zij geleid worden
door ploegleiders, die hun vak ver
staan.
Dan de weg terug
Slechts twee gebeurtenissen kunnen
de organisatoren doen besluiten reeds
het volgende jaar naar de oude natio
nale formule terug te keren:
1. De teleurstelling van een aantal
extra sportieve firma's over de in het
afgelopen jaar behaalde resultaten en
als gevolg daarvan een opheffing van
hun ploegen;
2. De invoering van een eenheids
licentie door de Internationale Wiel-
renurtie (U.C.I.),
Wat het eerste betreft: inderdaad
zijn een aantal extra sportieve firma's
uitermate teleurgesteld over de resul
taten van dit jaar en zij hebben gecon
stateerd dat het ontbreken van suc
cessen tot gevolg heeft gehad dat de
kosten, van een eigen wielerploeg on
evenredig hoog zijn, in vergelijking
met de publiciteit die men ervan ver-J
waohtte.
Als voorbeeldwil ik noemen de Ita
liaanse ploeg Gazzola. die voor een
astronomisch bedrag Gaul heeft aan
geworven en nog enkele renners met
een grote naam. Deze Gaul en de an- j
dere renners moeten dit seizoen nog
hun eerste overwinning boeken. Het
zelfde geldt voor Ignis met Baldini en
Nencini, voor Legnano met Battistini
en Massignan, evenals voor enkele
Franse equipes.
Het is te verwachten dat in het ko
mende seizoen een aantal van deze
firma's verdwijnt, waardoor de moge
lijkheid niet is uitgesloten dat men
niet voldoende sterke ploegen kan vin
den om een veld voor de Ronde van
Frankrijk samen te stellen.
Uit Oost-Europa
Wat het tweede betreft: indien de
eenheidslicentie door de UCI geaccep
teerd zal worden, staat het vast dat
enkele Oosteuropese landen hun intre
de in de grote Tour zullen maken. In
dat geval omdat er in de Oosteuro
pese landen geen merkenteams be
staan zullen de organisatoren wel ge
dwongen worden landenploegen te ne
men en daarmee terug te keren naar
de formule van het vorige jaar.
Een andere mogelijkheid zou zijn
dat in de Ronde van Frankrijk naast
merkenteams ook landenploegen toe
gelaten worden, wat voor andere lan
den die evenmin over merkenteams be
schikken (Nederland, Zwitserland en
Luxemburg) de mogelijkheid zou ope
nen eveneens een plaats in de Tour
met landenploegen te claimen.
In de tweede plaats is er de con'
structie van het parcours. In tegen
stelling tot de route van dit jaar zal
men voor het volgende jaar het aan
tal tijdritten tot twee moeten beper
ken een in de bergen en een op het
vlakke wil men de beschuldiging
ontlopen dat het parcours met opzet
zo gecipnstrueerd is om Anquetil aan
zijn vierde overwinning te helpen.
Eén van de tijdritten van dit jaar zou
kunnen worden omgezet in een rust
dag, die volgens ons noodzakelijk is,
al was het alleen maar om de gewon
den en zieken de kans te geven weer
op verhaal te komen.
De wijze waarop dit jaar de vlakke
ritten en de bergetappes verdeeld wa
ren, kwam mij ideaal voor.
Ronde Toekomst
Nog één woord over de Ronde van
de Toekomst, die dit jaar evenwichti
ger in elkaar zat dan het vorige jaar,
toen er te veel nadruk op de bergen
was gelegd. De formule, hoewel vol
komen in overeenstemming met de be
palingen van de UCI is lijkt ons, on
juist.
Het voordeel lag geheel aan de kant
van de landen, die de ongelukkige
categorie van de onafhankelijken (dat
zijn semi-beroepsrenners) handhaven.
Wil men de formule desondanks hand
haven dan doet men er beter aan elke
dag twee klassementen op te stellen,
een voor de amateurs en een voor de
onafhankelijken. De landenprijs zou
dan moeten komen te vervallen.
Indien men hiertoe dit jaar reeds
was overgegaan zou de uitslag van
deze Ronde geweest zijn: onafhankelij
ken: 1. Gomez del Moral, 2. Janssen,
3. Nijdam; amateurs: 1. Maino, 2.
Vyncke, 3. Serretti.
Logischer lijkt het mij echter dat
men aan het reglement van deze klei
nere ronde de bepaling toevoegt dat
in de nationale ploegen niet meer dan
een bepaald aantal drie of vier
onafhankelijken mogen worden opge
nomen en dat de rest van de ploeg
uit zuivere amateurs moet bestaan.
Uiteraard zou het nog beter zün deze
categorie van onafhankelijken in haar
geheel op te heffen. Het staat voor
mij vast dat de organisatoren het aan
tal onafhankelijken in de nationale
ploegen zullen beperken.
Deze conclusie meende ik uit de af-1
gelopen Ronde van Frankrijk te moe
ten trekken.
MIDDELBURG. De charme
van het openluchttoneel kwam
gisteravond in het Middelburgse
Toorenvliedt bijzonder tot haar
redht in een ronduit verrukkelijk
optreden van het reizend volks
theater van het Belgisch natio
naal toneel. De comedie „een
nachlt vol vergissing" van Oliver
Goldsmith is een niemendalletje
waarin vooral met kluchtige ef
fecten is gewerkt en waarinde
opzettelijk en onopzettelijke ver
gissingen en misverstanden het
merg van de intrige uitmaken.
Het is een kostuumstuk uit de Engelse
Rococo waarin twee jongedames een be
zoek afleggen aan een eerbied waand
lanidfouds maar gevolge van een grap
denken dat zij in een herberg zijn .terecht
gekomen. Daaruit ontstaan natuurlijk
veel verwikkelingen waarbij de gekke
situaties niet van de luchit zijn. Het spel
van het Belgisch toneelgezelschap was
zonlder een zwakke schakel. De lichte
comedietoon werd door allen voortreffe
lijk gertnoffen. Vooral Lode Jansen en
Yvonne Colinet als het echtpaar Hard-
castüe, Gaston Weemaes en Leo Haelter-
man als de twee jongemannen en Alice
de Graef en Ria Liekens als hun reap,
gediefde®, krijgen van on® een pluim op
hun hoed.
Ook de bijrollen waaronder een stel
bijzonder mallotige bediendes, waren uit
stekend veraorgd. Ten Slott nog een waar
derend woord voor de regie van Line
Geysen, de bijzonder fraaie en doelmati
ge decors van Goddelieve de Vries en de
belichting van Juul Goossens. Het be
zoek aan de voorstelling van gisteren,
die gelukkig door geen spatje hemelwa
ter werd verstoord, was verheugend.
SCH.
GOES. Voor de te Goes gehouden exa
mens voor het Mulo-diploma slaagden maan
dag: de dames H. van de Wel, Goes, M.
Wondergem, Veere, N. van de Knaap, 's-
Heer Hendrikskinderen, M. Marijs, Goes, H.
Scheele, Goes, N. Dieleman, Aardenburg,
sint kruis (m), de heren: M. L. Smit, Goes,
D. J. Vleugel, Wolphaartsdijk, C. P. Wisse.
Kapell, M. T. Mast, Middelburg, P. A. Meu-
lenberg, Biggekerke, C. J. Hendrikse, Dor
drecht, C. Grootjans, Amemuiden, W. Ver
hulst, Middelburg, W. Oranje, Vrouwenpol
der, M de Pooter, Terneuzen (m), C. M.
van de Valk, Zierikzee (m), J. Hamelirik,
Terneuzen (m), F. Zegers, Zaamslag (m), F.
Verbrugge, Terneuzen (m), W. L. Stabij,
Sluis (m), J. van Hoeve, Sctooonidijke (m)
Afgewezen werden 5 kandidaten.
Dinsdag: de dames C. Verburg 's-Heer
Hendrikskinderen, M. de Dreu, Goes, A. de
Nood; Veere, P. de Wit, Middelburg, S-
Zwartepoorte, KJoetinge, C. Speelziek, We-
meldinge (m), E. Klaassen, Breskens (m), S.
Wemar, Sluis (m), J. Pijpelink, Hoek (m),
S. Reins, Oostburg (m), M. de Hulster, Oost-
buig (m), M. Faas, Cadzand (m), de heren
C. Heijnsdijk, 's-Heer Arendekerke, J. de
Lange, Middelburg, L. de Ndoyer, Amemui
den, J. Montenarie, Middelburg, I. de Blauwe
Nisse, P. Zweedijk, 's-Heer Hendrikskinde
ren, M. Pronk, Yerseke (m), G. Nieskens
Aardenburg (m), A, Michieisen, Zaamslag, C.
Gaossen., Zaamslag (m), R. Deij, Tterneuzen
(m), J. Bolleman, Hoek (m).
Afgewezen werden 4 kandidaten.
De met (m) gemerkte personen slaagden
tevens voor het middenstandsddploma
la Sleidinge (België) heeft de Zeeuw
Dies Kosten uit Kapelle een wedstrijd
voor nieuwelingen gewonnen over 70 km.
Kosten won de sprint van een groep
van 20 renners.
WESTKAFELLE. Ope een drukbe
zochte receptie hebben de oud-leerlingen
afscheid genomen van mej. van Eenen
naam, onderwijzeres aan de openbare
lagere sehool, die na een periode van
ruim 41 jaar de school gaat verlaten. De
ze receptie die aangeboden werd door
■het gemeentebestuur werd gevolgd door
een officieel afscheid wat in aanwezig
heid van B. en W., het voltallig onder
wijzend personeel, hoofden van scholen
en de leden der oudereommissie gebeur-
de.
Burgemeester Th. H. de Meester richt
te hartelijke woorden tot de scheidende
onderwijzeres. Namens het gemeentebe
stuur bood hij een fotoaLbum aan met
vele handtekeningen van oud-leerlingen.
„U was streng", aldus de burgemeester,
„maar gaf op een buitengewoon goede
manier les. Het spijt mij dat mijn kin
deren van u geen les meer zullen grij-
gen".
Het hoofd der school, de heer I. v. d.
Sande, roemde de buitengewoon prettige
verstandhouding en vriendschap die er
altijd geheerst had tussen juffrouw van
Eenennaam en de andere onderwijskrach
ten. Het oud-hoofd der school, de heer
P. de Vos, die mej van Eenennaam in
1921 als jong onderwijzeres had zien ko
men sprak zijn voldoening uit over het
feit dat hij 27 jaar met zulk een bijzon
der goede leerkracht had mogen samen
werken.
De heer K. Flipse sprak namens het
oudercomité en overhandigde een radio
toestel, juffrouw Remeeus bood even
eens een geschenk aan namens het onder
wijzend personeel.
Ten slotte dankte mej. van Eenennaam
alle sprekers met een geestige speech.
Zij vertelde hoe zij op 4 januari 1921 met
de stoomtram naar Westkapelle kwam
en hoe moeilijk het was de jongens en
meisjes die allemaal nog klederdracht
droegen bij naam te leren kennen. Zij
heetten allemaal Minderhoud, Hurbregt-
se of Gaibrielse.
CLINGE. Iln het Zeeuws-Vlaamse
plaatsje Clinige heeft Adri van der Wal
uit Zuid'lanid dinsdag een wielercours
voor nieuwelingen gewonnen. Na vele
vruchteloze uitlooppoigingen waarin
vooral de Zeeuw Dies Kosten een grote
rol speelde slaagden tenslotte zeven ren
ners er in een, kleine bres te slaan. On
der hen bevond zich Kosten. Laatstge
noemde kwam in de eindsprint echter
niet verder dan een vierde plaats. De
sprint van het peloton werd gewonnen
door Piet Braspenninx die enkele hon
derden meters achterstand had op de
zeven koplopers. De uitslag luidt: 1. A.
v. d. Wal (Zuidland) 81 km 600 m in 2
uur 10 min. 2. J. van Vleuten (Mierloo-
hout). 3. Th. van Schie (Den Haag). 4.
D, Kosten (Kapelle). 5. J. Barendregt
(Alblasserdam). 6. T. Vlassak (Best). 7.
C. van Dorst (Roosendaal). 8. P. Bras
penninx (Zundert). 9. G. Minneboo
(Heenvliet), 10. W. du Bois (Zuidzande).
WESTKAPELLE Gisteren is het
stoffelijk overschot opgevist van de vo
rige weelk vrijdag in de Marlk bij Zeven
bergen verdronken iniwoner van West
kapelle J. Balthazar. De man was aldaar
werkzaam bij de Markverbeterinig. Ver-
mioed wordt dat het roeibootje waarmee
hij van wal was gestoken is omgeslagen.
TERNEUZEN. Op de noordelijke
Baileybrug nabij de Westsluis slipte
gistermiddag een landbouwtractor met
aanhangwagen. De combinatie, be
stuurd door C. R. v. d. G. uit Hoek,
gleed achteruit en botste daarbij tegen
een achteropkomende vrachtauto met
als bestuurder S. H. uit Axel. De
vrachtauto werd aan de voorzijde flink
beschadigd.
VEERE. Twee jaar geleden be
sloot de raad van Veere medewerking
te verlenen aan de bouw van een nieu
we kleuterschool. Het plan voor deze
bouw is inmiddels gereedgekomen. Van
de provinciale directie voor de volks
huisvesting en bouwnijverheid is bericht
ontvangen dat de rijksgoedkeuring ver
leend zal worden, waarna dan de aan
besteding kan plaatsvinden. B. en W.
stellen de raad voor een stuk grond
over te dragen aan de vereniging voor
kleuteronderwijs en de waarde van die
grond vast te stellen op 2500.
Met de sloop van het bestaande ge
bouw zal uiteraard eerst begonnen wor
den nadat de openbare lagere school
haar eigen gebouw weer betrokken
heeft. Dit laatste zal naar verwacht
wordt omstreeks 1 september a.s.
gebeuren. B. en W. ontvingen van ar
chitect M. J. J. van Beveren een plan
met kostenbegroting voor de restauratie
van de Cisterne. De totale kosten
worden geraamd op 34.000 gulden. Het
college stelt thans de raad voor in
principe tot restauratie te besluiten, als
ook tot het indienen van een aanvraag
bij de minister van O., K en W. en de
provincie Zeeland om een subsidie in
de kosten en tot het aanvaarden van
het door de stichting Veere te verlenen
subsidie.
Het plan voor de zuiveringsinstallatie
is gereed. Aan de raad wordt voorge
steld een stuk grond aan te kopen voor
1700 gulden. Donderdagmiddag om vier
uur komt de raad bijeen om over de
voorstellen te beslissen.
MIDDELBURG. De commissaris!,
van de Middelburgse gemeentepolitie
maakt bekend dat in verband met de
ringrijderijwedstrijden morgen op liet
Molenwater de volgende verkeersmaat
regelen zijn genomen: het Molenwater
is vanaf de watertoren tot de Koepoort
gesloten voor alle verkeer. Dit verbod
geldt ook voor de Branderijmolengang,
het Noordbal werk en de Lutherse Kerk-
laan. Een wachtverbod voor beide ztf-
den van de weg geldt voor de Koepoort-
straat. Eenrichtingsverkeer is op de
Koepoortlaan ingesteld. Het is toege
staan van deze weg gebruik te maken
vanaf de Bleek naar de Koepoort.
VISMIJN COLIJNSPLAAT, 17 juli. Ex
port garnalen 2399 kg, 3,10-^3,89, schar 91 kg,
bot 197 kg, wijting 97 kg. tong 1491 kg, pa
ling 113 kg. rog 13 'kg, Visiever 1 kg, ohges.
vis 50 kg.
HAVENVERKEER
N. WATERWEG BINNENGEKOMEN I7J.
EIDSFOSS Noor Mena ai AJiumli Bernia
Shall 38 olio Van Ommcrz; 'M-833 (marine-
vaartuig) iNod Parkhaven OZ Noopdzea K
'Marine; START PO INT Ned OokJiesU/r oaf
Pecnis ledig Wagenborg; BIRMINGHAM
Ned Rooli-HSt/er Merwehatven ssm stg S 3 M;
YEW HILL Eng Goole Waalhaven ehv J>ier
5 Hcnneman Holland; VlSHVA JIJOTI
Ind Hamburg Merwohavefi Muller stg Mul
ler; 'ROYAL ARROW Eng Berz. Golf Pöraüs
Shell 39 olie N Goudriaatt; LADY SON l-A
Eng Ipswich Parkkade Ids Plalte HaarULjea;
MANEXiH Frans Saoitos Merweharwsa c sw
fruiit Vlnke Co; GA.LTEX AiRiNiHEM Ned
Bahrein Ferols Oattex 2 olie Ituya Oo;
CORNISHBROOK Eng Tbam-es Waalhaven
shv 5 ldg lludig Veder; BRITISH FUL-
M/AR Eng Aruba Botlek phim olie Vat
Ommeren; CAPILUNA Lib Ia. Skhiraa, Per
nis Shell 1)1 oil* Van Ommeren; PHEBE
Frans Sunderland Wae/Ihn-Ten f sw holen
Botiama; AN DIJK Ned Hamburg Wilhel-
miakade stg HAL.
N. WATERWEG VERTROKKEN 17 JULI
PORT TALBOT N«1 Antwerpen; A 0. UI LA
Noor Napels; DARLI'NGTON Eng Goole;
GRACE CSURCH Eng Tripolis; AR I ELLA
It Norfolk; FIDUCIA Ned Zeebrugge; NO-
RE Ned Antwerpen: LliNDESINGEL Ned
Wlcklaw; DOROTHEA WEBER Bts Aar-
huus; WILGA Ned Antwerpen; BALLADE
Zweed BremerhavenKALAMiAl Griek
Hamburg: BORG LAND Noot Bergen; HE
LEN Ned Zeebruggo
AANGEKOEMN TE AMSTERDAM 17 JULI
UBBERGEN Ned Klalpda paarden H
Pioneer; ZAAN8TR00M Ned Hull auto's
Sumatrsk Hol Boot; ORANJEFONTEIN
Ned Antwerpen Bijl, pass Sumatrafcade
H W A L; MONI HAMINA Dtt inkl atnhfd
Waimbersie
VERTR UIT AMSTERDAM 17 JULI
AUBADE Pan Botterdam; WESERMARS
Dts Terneuzen: EARLSFI'LED Eng Silloth;
GARDIGlANSHIiRE Eng Londen; HEIM-
DA'H'L Dta Emden; ODILE R Ned Gent;
CARMEN Ned Antwerpen; TUBO Ned Aar-
hus; MONI 3>ts Po»
GROTE VAART
ALUDA 17 ps itorfa
AMSTELHOEK 17 800 m Z CoUomfoo
AM&TE'LEiLD 18 aank Chlttagong
ARENDSKiERK 18 aank Stngpore
AERDYK 18 verw Mt'wara
ALCHIBA 16 vn Mareeiïl# nr New York
ARGA 17 aank Pumta Cardan
ARCHIMEDES 16 te Antwerpen
ALBLASSERDUK 16 aank Le Havre
AM'ELA'NlD 16 24 m WZW Lands Eed
ANiNBN'KBRK 16 300 m N Dakar
ACHILLES 16 80 m W Flores Azoren
AEGIS 15 Curacao nr MdbUe
AGAM E'M NON 17 aak Sheet Hatfbaur
ALGORAB 17 aanïc Las Palm as
ALKMAAR 16 Montervlko nr Boncoohlco
AMSTBLDIJK 16 Hamburg nr Antwerpen
ANDYK 16 Hamburg nr Botterdam
ABIDA 17 Nordenham-Hamfcun?
ADR AST US 17 dws Panteïlarla Port Said
AMSTELLAND 17 rertr Las Palmas Santos
ATT IS 17 160 m NO ilano
AXELDYK 18 «enk Le Harre
ALCOR 17 270 tn Z Guandaful
ASTEROPE 16 220 ra NO Kaap «discöie
EU
ATYS 16 900 m WZW Fayal
AAGTEDYK 17 440 ra WNW CodhlO
BALI 17 70 m ZO Kaap St incent
BATU 17 420 m O Ceykxn
BORNEO 17 aank 03lo
CALTEX DELFZIJL 16 YertT Kalondtoot*
Immtngfttapi
CALTEX LEIDEN 16 240 m NO Sooctm
CAM BROUN KUST 16 200 m Z Tmerlfte
CINU'LIA 16 200 m WWW Flores
CERES 17 aaok alparaiso
CHAR IS 16 400 m ZW New FoUfwHand
OAMPHUYS 17 204 m ÖNO Belra
CALTEX NAPLES 17 80 tn ZtSW Maslra
CALTEX ROTTERDAM 17 100 m O Port
Soedan
CONGOKUST 16 80 m ZZO Monrovia
CRANIA 16 1 040 m NO Guadeloupe
DALERDYK 16 1000 ra WZW Flores
DIEME'RDYK 16 830 m W Fayal Azoren
DO REST AD 17 40 tn OZO Bonlfaoio
DELFT 17 aank Plmentel
DINTELDYK 16 ps Aoapulco Los AngaTei
EEMLAND 16 ps Kaap PlnLsterr# Amster
dam
ESSO ROTTERDAM 16 rertr Ra« Tanura
Rotterdam
ELIZABETH BROERE 17 PS GoeeJr Bom
bay
ESSO NEDERLAND 17 265 m Z Hiroshima
ESSO AMSTERDAM 17 ps Gibraltar Botter
dam
FRIESLAND 16 120 m N Paramaribo
FOREST TOWN 17 100 ra NW Liasaboc
GAASTERLAND 18 te Bafcla
GANYMEDES 17 rerw Santo Doaninguo
GULF SWEDE 16 rertr Mena Sues
GROOTEBEER 18 pa Cape Race New Yotfk
GEESTSTAR 18 740 m Barbados
GULF HANSA t 16 65 ra Nt/W Alexandria
GAROET 17 05 ra ZW Colombo
HOLENDRECHT 16 540 m NO Bermuda
HECUBiA 17 8anto Domlnguo nr San Juan
ECTOR 17 vertr Terneuzen Hamburg
HILERSUM 17 360 m ZO Halifax
HOUTMAN 17 verw Singapore
HELENA 17 200 m WZW Iyands End
HOLLANDS DUUN 16 260 m ZW Satl SftlYfl-
dor
HERA 16 120 m NO Crocked ell
IV00RKU9T 17 210 m ONO Madedra
IZALCO 17 aank Guayaquil
JOHAjNlNES FRANS 17 160 on ZW Guayaquil
JACOB VEROLMiE 15 Paramounga or Cha-
neral ChiM
JASOiN 16 500 m Z Azoren
JAGlERSFDNiTEIlN 17 255 m ZUW Tenerlfe
Viweeot
JAP ARIA 17 aank Hamlbung
JOSEPH F'. RE RING 17 150 m W Kaap ftt
J'AVA 17 280 m NW Penang
KAAP HOORN 16 143 ra ONO Panamaka-
naaï
K ATiELYSI A 16 260 m N Paramaribo
KOROVUNIA 16 640 ra WZW Land» End
KY'LIX 16 100 m ZZW NaJituckeit Ei!
KALYID01N 17 verw Fao
KARIM UiN 17 te Penang
KOREN-DYK 17 170 m W Scillie»
RARA 17 160 m ZW Lissabon
KATEND RECHT 17 160 m NINO Perim
KOREN IA IS te Lissabon
KOSICIiA 17 200 m NW Finiaiterr»
K BLUET IA 16 1000 ra ZW Axoren
KALOEKOE 17 rerw Kftimana
KARACHI 16 aamik Suezkanaal
KOPIOiNiBLLA 16 vertr Bonny Fernanda
Poo
LAARDiBRKERK 17 te Bahrain
LAERTES 16 Bangkok nr Hongkong
LEIDERKiBRK 17 vertr Londen Marseille
LIBERIA KUST 17 100 ra 250 Monrovia
LIBERTY BELL 17 verw Mena ol Ahmadi
LIMBURG 16 520 ra WWW Flores
LOMBOK 17 Lourenco Marques nr Beira
MADISON lLOYD 17 aank Hamburg
MAUREEN 17 550 ra NNO Aaoren
MiERS EY LLOYD 18 te Yokohama
MY LADY 17 580 m N Fayal
MENTOR 16 te Piraeus
MOLEN KERK 16 Napels nr Port Said
MBRW1E LLOYD 16 vertr Bremen Hamburg
MUSI LLOYD 16 400 m ZO Halifax
M EDOIN 16 900 ra NO Guadeloupe
MEERDRECHT 16
M IT RA 17 500 ra 2
MODJOKERTO 17
600 ra N Puerto Bico
nr San Francls-
MAIN LLOYD 17 Aden
MARNIE LLOYD 16 Colombo nx A<
MATARAiM 16 aankomst Singapore
MOORDRECHT 17 165 ra NNO Kaap Malta-
pan
NA ESS COMMANDER 17 ?,00 m O Aden
NA.ESS LION 17 20 m Z Kreta
NAN USA 17 300 ra N Dakar
NEDER WAAL 17 Bittermeer Port SnW
NEDER WESER 17 35 ra W Point de Galle
NEDER EE'MS 16 700 m O Bermudas
NESTOR 16 20 ra ZW Cartagena
NIJKERK 17 560 m ZZW Oocos ell
OBERON 16 420 ra ZW Azoren
ORANJESTAD ps 18 iep Finlsterre nr Lissa
bon
ON O-BA 16 110 ra "W Algiers
OM M ENKERK 17 aan.li
OVERYSEL 18 te Suez
PENDRECHT 17 80 ra
PRiNS WILLEM DRIE 17 390 m WiNW Va-
lentia
PYG'MALIO-N 17 90 m NO Cabovillano
PHILIPPIA 17 18 m ZO Kp Bon
PACAYA 18 aank Paita
PURMEBBNiD 15 75 m OZO Vitoria
PARKHAVEN 16 Rio de Janeiro nr Salvador
PEPERKUST 16 eoitk Antwerpen
PERICLES 16 440 tn WZW Flores
PRINS WILLEM GEORGE FREDERIK 17
Detroit nx Chicago
PRINS WILLEM VAN ORANJE 16 125 m
ZW Be&e ïsüe
PRINS WILLEM VIER 17 aatrk Le Havre
PRINS WILLEM VIJF 17 aank Toronto
PRINSES MARGRIET 17 Lo Harre nr Mon
txeel
PHI LID DRA 17 verw Port Said
REZA SHAH THE GREAT 17 300 m ZZO
Suez
ROTTERDAM 17 aank New York
RYNKEBK 17 uank Tanga
ROSUM 16 te Arrnmy
SA LA Tl GA 17 aank MdctreaJ
SARPEDO 16 Pont of Spain or CSmiofl Bo
livar
SCHDLPWIJK 16 165 m NNO Georgetown
SCH IEDIJ K 17 aank Breunen
SI N ON G 17 Caropairo m Kingston
SKA Dl 17 aank Ba-thurst
SOLON 16 400 m NNW Puerto Bico
STAD UTRECHT 17 230 ra NO Fernando
Nonomba
STAD VUAARDINGEN 16 4 30 m NNW Berm
da
STEENWIJIC 17 1«20 m NO Quebec
SEROOSKERK 17 150 m N
SE.RVAASKERiK 17 70 ra W PuIIoe Woh
SLOTERiKERK 17 180 m ZO Pont Sudan
STAD BREDA is T«rw Genua
STAD ROTTERDAM 17 80 tn WNW Oilin
STENTOR 17 dme Dover aVntwerpen
STRAAT CLARENCE 17 300 ra Z Christ
mas Isl
SUMATRA 17 650 ra NO Guam
SA.LOUM 17 140 m N Kaap Villano
90HOUTEN 17 Hongkong nr Kobe
SENEGALKUST 17 vertr Bremen Hamburg
SEPIA 17 75 m WtVW Kreta
SI BEROET 17 rerw Singapore
8IBIG0 17 18 m W Singapore
STRAAT CUMBERLAND 16 Port Kieimba nr
Brisbane
SI.OTBRDYK 18 10 m Z Cape Baco
STAD DELFT 16 250 ra ZW Las Palmsts
STAD GOUDA 16 520 m NNO Paramaribo
STRAAT RIO 17 140 m ZO XMwng
STRAAT VAN DIEMEN 17 390 m ZW K-
S* Ma-rv
SRANiGAN 16 ps Aden Kuwait
SL1EDRECHT 16 250 m Z Faval
STAD KAMPEN 16 120 m O BeHfe
TAMARA 23 verw
TGE'.RERG 17 verw Bucos Aires
TJ'MA NUK 17 800 m O Durlun
Tl IT «ALEN KA 17 Kobe nr Honkorg
TRITON 18 010 m ZW Arxxreu
TO W A 16 35 m WNW Palm*
TAIHAMA tbs 35 ra W Oranjestad
TELA'M OlN 17 La. Gaurira nr Oarapano
TH EBON 16 100 ra 2 Oa-pe Haittenae
TW'EELI'NiGEN 16 Kirtoeness nr Botterdam
ULYSSES '16 450 ra OtZ Bermuda.
UTRECHT '17 270 m Z Hongkong
VAN H EEMSKBRCK 15 vertr Bast Londen
Singapore
VAN LINISOHOTEN 16 S30 m NiNW W«!-
visbtuai
VITREA '16 vertr Montreal Curacao
ViL I ST 16 New Orleans nr Charleston.
VAN NOORT 17 aank Dimedin
VI'DENiA it 46 60 ra Z Kip St Vinoent
W ALTON JONES 17 31 m ONO Mozambi
que
WOLTERSOM 17 vertr Bermuda Houston
WAIBALO'NQ IT «ank Djeddah
WAIKE LO 16 140 an O Dat es Salaam
W iLLt.M RUYS 16 Baiboa nr Port Ever
glades
W.ATE'R'M'AN 16 750 ra WtlZ Anaren
WESTERDiAM a 130 m W Scitlys
WILLEMSTAD 16 600 ra NW Kip Verdlsoho
Ml
WON0GIRI 17 «0 im ONO Gibraltar
ZARIiA 17 115 m W Mnssawa
ZAAN KERK 17 aank Port Said
ZWIJNDREOHT 17 verw Shanghai
KUSTVAART
ATLANTIS 117 70 ra O öpura
AD'ARA 16 aank Parana.gua
«AD I NiE 17 110 m 23W Ouewant
ARIZONA 17 65 m NW Kreta
AD'MIRALENGiRAOHT 17 dw Nordemey
Amsterdam
ALETT'A JOH'ANNiA 17 dw Gotland loonden
MSTELB0RG 17 55 ra W TerscheUinger-
bank
AN J A 17 ra O Whitby
AANTI 17 10 ra ZO Ouessant
BQRCUiLO verra 17 v Middledbro or Bilbao
BRITTEN BURGH 17 te Middleabro
BONiANZA 16 ten anker Waslvbny
BROUWERSGRACHT 16 G-edser va Amster
dam
BI NNiEN'HAiBN 17 10 ra W22W Kp Espiohel
OALAN'D 17 Outei*downslng Bilbao
CAP ELLA 17 Hirtahals Kopenhagen
CARNISSBSHNGBL 17 15 m ZW N hinder
CATHiARI N'APGLD'EiR 16 100 ra NW Perim
CADANS pass 17 Beaöhyhead vn Par nr
ltau ma
DA CAP0 '17 dw Alderney Antwerpen
DI'DO 17 10 m N Ouessant
DRIEBERGEN 17 20 m ONO CASQUDTS
Dl ANN EL 17 80 ra NV Terachell
DiAlD pass 17 Beaohjlhead nr Araateidara
EMMY S 16 20 ra W Katwijk
FRANS AN SEUMER'BN 17 25 m NO
Casque's
GENCA verm 17 v Nantes nr Bouaan
GEERTJE DUISMAN 17 vertr Sfax Bouaan
H ASEWI N D 17 45 m ZO Smithknoll
[j'l'^MAR-H 17 Ierse Zee Port Talbot
u p'm Sv T tl »r7, Souverelgn A'dam
Hi EjNNY J 17 Molenigat Den Helder
I'M KlE 17 20 m O Gibraltar
JAARSTROOM 17 5 ra W Outer Gabbard
LELIEGRACHT verm 17 v Kotka nr Ha-
mlna
iLa 1 IL T nr Mantyluoto
LAURA 14 lo ra ZO Point Penniancb
LEEM ANS 17 25 ra NW Gironde
LEBND'BRT BROERE 17 Sohouwenbank
Leningrad
LUSOX 16 vn eitslluoto nr Rotterdam
MARKBOR'G 17 Borkumrif vs Londen
MUPH'Ri'D-N 17 Cromer Rotterdam
MI DAS 16 vn Malaga nr Cadiz
MYNIAiS 17 v Gibraltar te Patras
MATTHEW verm 17 v GoteWburg nr
Sanddfjoid
M El DOORNSING EL 17 to Bayonne
laari'dingen
M'ERAK 17 lOra Z Lemanboel
MIRFAK-'N 17 5 ra ZZO Pt de Bouc
MARTJ'E 17 80 m Ot)N Humfoer
MARIAN MARIA 17 130 m ZtO Rio de
Janeiro
WASH I RA 16 Newhaven nr Norfolk
NEPTUNUS 16 Portlandbill Plymouth
NERO 17 10 m ZW Sandettie
NOORDERLICHT 17 GaMope vs Yersey
NIMROD 17 10 m ZO Downsing
PRI M US 17 te Dover
PRINS BE RN HARD 17 dw Borkurariff vs
Gdynia
PIET ER WINSEMIUS 17 Canibaltown nr
Newcastle
PRINSENBEEK verm 17 v Lindo ur Kram-
fors
PERREGAUX 17 35 m Z Beüe Isle
PHECDA 17 700 m ONO Paramaribo
PETER SWENDEN 17 Dovor Glion
PHIDIAS 17' 12 ni NNW Finisterre
REGINA IDA 17 100 in ZW Ouessant
ROBOX 17 monding Elbe vin Hanüna nr
Amsterdam
ROELOF JAN 17 30 m ZO Gotskasandon
SEA BREEZE 17 Thames Antwerpen
STELLA POLARIS 17 dw Kp Finigterre
Haifa
SANTA MARGH'ERITE 17 15 ra ZW Haaist-
liolm
STANISLAS 17 50 jn ZW Trondheim
SI TULA 17 83 an OtZ Piaramaaibo
SPERANZA 16 dw Lundy Kast-rup
SPOORSINGEL 17 to Arklow
TALITA 17 Beacnyhead Las Palm as
TASMAN IE 17 8 in W Borkivm Boff
TEMAR 17 Noordhlnder vs B'dam
TH 4 LOO 17 Dover Dublin
THcODORA 17 60 m N Tripoli
TRIANOA 17 7 ra O Dover
TI'MAOA 16 Walikoc nr Zaandam
TEUN I KA 17 Yarmouth rond O laveltn os
UBBERGEN 17 dw Petten Amsterdam
URSAMINOR 17 dw Dungenass Southamp
ton
VALIANT 17 Hoisbro rs Kixkaldy
WALEN BURGH 17 te Jersey
Y/EDLOOPER p 17 Kiel nr Arartet la*»'
WILLEIVYN 17 Beachy Hd Vannes
V/1C KEN BURG 17' 10 an NW Kp Boca
WESTEROOK 17 10 an O Sunk
WUBBOLD BOE'HIMER 17 185 ra O Malta
ZEESTEiR 17 to Teignmowb nr Genua
ZOSlMIA 16 120 ra Z JBanavista
RIJNVAART
lobith. Gepass. 17 juli toot 16 uur.
Opvaart nr iDuitsland;
CH'RISTIiAlA'N WeUboor LINQUENDA
Teeuwen; iLEMA Theunlssen; ALVRACHT
6 SolioltenMATHILDA TIE DTK E Castor;
VREESWIJK Boon; INGE Licdhout; TJO-
BA Oomeiis; HEID'BERG Ttedfee; BITU.MA
Hawiam; VI'N'KE'L v. d. Du&sea; G'EiRiDA
Keijzer®; ALMA t. d. Heuvel; MENiA'PIA
Gankema; WILJA v. Ooyen; HELENA
JDrost; EMANUEL v. Dljk; HEN'NY Jan-
sen; VEEN WOU DEN Jansen; TRAVIA
Klomp; ARTEMISIA TTlrloh; ATALANTA
Spelvsnijder; SPES Siesling; LAG U NA
te; PAM 9 Hofman; 'LOTUiS Hofman;
DOiRDT 7 Biitaneester; JA'NlSJE Jointjes
GALLAND IA Horen wijn; PIONIER I Bur
gers; CONGA v. ti. Wijngaard; 'NEPTUNE
Klarenaax; MERCATOR y. Weelden: SPES
WitjesALICE Dooms; COMPTÓlR 51
Krauth; DISPONIBEL GreveUns; JOHAN
NES Held; JOHAN'NA PLton; CORNELIS
Broekmeulen; BMCA 3 Arends; Dl NA Rei-
bel; RONiNY De Thay; SOL DEO GLORIA
4 Mlggelbrlnk; iRO AD Duizendstra; DAM-
CO 280 Wildebeest; I'NTiRITAS 2 Jao Mol;
BAVARIA Busker: CHRISTINA MAR LI ES E
Heelt; HJLTRAUD Bemhard; ST. HERARiD
Joos; TANKMOTOR 4 Homaim; BOlNA
SPES Haar; AINO Verhuist; GOLGOTHA
Leensea; ALJA Spier; PITO'N WlUemy;
5 EC UN DA Klop; O DOR ATA v. Meel; BU-
MA v. Bulok; AU'RELIA Veld; SA'RINA De
Geus; 't IS NIET ANDERS t. Dam; JO
HANNA Seheerer; VERTROUWEN We-
meijer; LA PO Veuger; GER. M AJ ELLA
Wieggers; KON DOR Bittoner; MECTO N De
Leeuwen; LEN'A KATHARIiNA Wessels;
JANTIENA Oorburg; AD'MA Raa-ymakers;
LEON IDAS 5 Broere; VALKENVEEN Bax;
SHAMROCK 3 Minnebo; MARC Will; OS-
TERKADE Jansen;' ACTANI.A Tlmnner-
raann; HEIN Heiboer; VITALIS Bongers;
ARNHEM De Wit; MASCOTTE T. Mee ran;
M INCH EM Coss; SANARA 102. Lehmamn;
JOA'NTO Deritsen; VERTROUWEN Loen
sen; ST. MARIA Feenstra; PAG ELL I
Steenbeek; RUHRTANK 5 Draste; RE LA
De Jonge; GEEP Collier: CORPE Derksen;
RESULT Ooms; ONDERNEMING Bronse-
ma; GEERTJE v. d. Giesen; MARTHA
ScheLbelESSO ULM Sclnilz
Maar Basel:
H ASS IA Berandsen; STEENWIJK Verloop;
PIZ PA LU Fried mam; CISALPINA '5 Reins,
haadits; 'ROLAND GELD N ER Klefer:
SCH WIJS Kern; BO RUSSIA v. Mol; ST.
JEA'N BOSOO Mees; CASPIA Brand: PIZ
SOL Fuititorcr; ORAL|iN Bralïauts; PIZ LA
MARGNA WoPther; LOCARNC Llchtie;
GALICIA Munter
Afvaart Botterdam: DIE HOOP; v d
Herael; F EN DEL 27 SdbnorT; LEUCHTEN-
BURG 6 Schnelbach; RHEVUS 41 Vok;
JOHANNA V d Staay; DE HOOP Sovel-
koulöJACOBUS ELODI v DammenBA-
SILEA Sdhwara; RHEINPREUSSBN 4
Scliank; WUPPER PdhT; HOPSCH 6 Brandt:
PAM 15 Goudswaard; ESSO MUNSTER
Leuther; HOESOH 16 Waokert; TR10PF
Bomeajndera; MINERAL 5 Oudemast;
OVERSTOLZ Zimmermann: MARIAN Otten;
BONA SPES Vermeulen: ESSO AUGSBURG
Kohl haas: ESSO LU BECK HergtOTTO
MARIA Heillmann; MARBURG Brackmann:
PAX v Asperen; MINERAL 8 Straayer:
BEETHOVEN De Jong; DANKBAARHEID
v d Ham* REGINA 2 Amersfoort; BALALP
ReifGEOGAiAF v Dijk; MINERAL 6
Nonit'gedaeh:JAP1C0 2 Haarlem; U LIT HIS
v Eok; IJZELAND De Bniin; EXPRESS 93
Kurkens; BR KELENKAMP Koek: FRIGGA
De Bot; LIJTO 3 De Haze; AQUIL Edam;
CARLA Beck; JOANNE v Dijke; MARIA D
Dupre; 'ELSE HEIN RICH 2 Stoffels; VUL-
OA AN 2 Krtelr; FANTO 50 Adomeit; CEN
TROST 2 Silbernagel; MA'NN'ESM A'N N 5
Muller: DR GE1ER Mu'ler; KATHARINA
Engels: EXPRESS 71 Dull; COSMOS 2 Zei
ler; ZWERVER Heuvelman; LIS 2 Spaan:
NASSHORN Buhrort; HA GESTEUN Kos
ter: SA AS FEE Bakkers: VERA Joosten:
VUiLCAAN 40 Timmerman; GELDERLAND
2 De Meijer: MUNSTER I Dipt; WEST-
SCHIFFAHRT 4 Loh; ADJA v d Voonden;
DAMCO 292 Wanders; DIESROH fl Bode;
SHAKESPEARE v d Vliet; DIGERDI Ver-
woert
Naar overige plaatsen: JOAN Kefel Am-
hem: AN'LE Vermeulen Tïa'en; D'E HOOP
Fortuin Den Haag: HOMBERG Bendel,
KURT BURNING Hne'z, CARL Kruder
Dord': MA'RY YVONNE v Steen Eist: ELS
JE Niefboer Emmen; GEZIENA v d Wal
EmmenEMANUEL Hazenjager Getdermal-
sen; DE HOOP Piotersen Geldernwlsen
HEU.MA Seine Hnrdenbenr; HEI UW.A 2 De-
derasraart Hardenberg; DEO GLORIA Brij
der ffarlinaen: MORGENSTOND 2 Bakker
Heesst; NI BA 41 Knoop Hedel; DE HOOP
Visser Helmond; LOUIS 4 Hoppe onaelo:
LUCTOR Bikken engélo; FRATBRNITE
De Koning Gans Hoorn; EXPLORER Hans
jes Kampen; HAR JAN Drenth Leeuwarden
ESPEO 3 Feenstra LeeuwardenD E'US
RECTOR Hilsdorf Ni lm «ven r DAMCO 57
Tëip NijmegenMORGENSTOND 2 Bakkev
OosteriioutANWI Pn'e-a OosterboutRIKA
Berand^ Ttiakp- GFRR1 Be'-ends Rnalte;
DE STRIJD OM HPT BESTAAN Veeman
R^venc/aijn ZAGRIBA 2 Tn«Ven he-ion:
FEJONI K'wv S-riiote»; URA'NPRCc.e
Tlianihatiser SMkkerre^r- 7, HO'1.4ND P'«-
tersen Sp'ikenisse: CORN ADRIFNNE 75
v Ridten H ANSA 9 Wenze1 Ste'n: EL-
IA Tlmnn-r T"l»eoll" 'NAiNS r Dijk Ulmeb»
ROnnRT 7 Srri jkerman VeffbeT FPlN
0R*rvMT Hn,e'mn V—hMVFRTROUV/^N
v Brv""1» Vo7sn- O^MCO 85 Ve1-
«cn- OFiR M'AlELL.a Jansen w^gen'nvpn
CHRISTIAN TTamo' WetterauTl GA v Dam
Woerden; IJSSBL 5 Riltsten Zutphon
AiRE^TD Do Groot Zwolle; anton ja ve-
GIENA Westertiuls Zwolle.
Afvaart, belglë: PITTSBUlRG Buil;
CORRIE De Vrij; EMANUEL Rodenburg;
GO.ELAN D Smaal; DCEJO Scihot: JULI ET
M Radeke; IMPERIAL Ardani BASEL Sten
gel; MAGDiA v Bogaert; LBHiNKERUN'G
Hageman Emden; BRI KA Helse Emden;
JAN PR IET Friet Emden; MARIA STEF-
FiENS Steffens Haanburg; RALPIiN Zundeit
Gifvet; AN JA iHock Goteborg.
SCHELDEVAART
HAiNSWEBRiT gepass. 17 juli 1962;
DAMCO 60 Hamel; LLOY'D 280 Keyzer:
ED'DA Kllnge; PQNTBT CAiNET Lenz;
HOLLAND Midhel; RABELAIS Neff; GA-
LATBE Raab; J H FABRE Reiner; PAM
12 Bosoli; ADJA v d Vliet; HAN Duit;
MEVD Meyenhuls; EXPRESS 52 Broeken;
EXPRESS 49 Mol; SPES SAjLU'TIS Wagter;
INFiATIGABLE Van Vliet; ANJO Van Fes-
sem; DlRANACQ XI Heyden^; 'ELWI Bje-
mons; TOPPER Soliipper; SC'HiELDE 16-18
Den Toonder; RISICO Van Vijven; COLOM
BIA De Vos; VANO v d Sta.ppen; B.M.5026
Szsepen; KRITPIK Kidboom; FLUVIALE 42
van Steen; L0DIVICUS Heylen; MARTHA
Polfllet; GROOT AMBERS 2 Ritmeesier;
SYNTHESE Keuvelaar; VREELAND Ver-
kaik; EN AVANT 2 De Haag; COOPER A 7
TIVE 3 Martens; LOUIS van Dommelen;
AVANTI Hoiyestadt; JADI Hoveatadt; AL-
VRACHT 7 v d Adel; PATRICK Kievi's;
DIRJE GEBiROED'ERS v d Plas; ROAN
Soliram; POiNT BRUiLé Vertiagen; PO
TEMPORE Versluis; WULFRA Veraluis;
MA IA Broeken; BUiTANI'A 3 Rodlinen;
SCALD IA Vos; WA ND RIA Valekma; AR GE
Tb reels; HENJO Van Haperen; WALRUS
Vennink; AMSTBL 8 Heyboer; MA.RGA v
d Akker; GERCO Verhulst; TRAMP Veg-
ter; RUNSOHBLDE 23 Smets; KEMBS
Mallentjer; CAMPANIA Muller; ANEJA
Vermey. Allen naar België; AREND 0 N K
Cuyt; ROSCANIA Rutjcs; WUTA v Zan
ten; VITALUS Cant; MAiRTY Leeuwen-
stein; ODILA Rulens; A'MSTiEL 15 Groe-
newoudPORZIANIA Durinck; NEPTUNE
Matthya; SPES Huisman; VREELAND
Gort; WIUO de Bes; JOCORMA 2 Deen;
LUCTOIR Arenkam'menHARVRIE de Vries;
RODORT 4 De Bondt; ALGERO Verdoodt.
A/'len otterdam; HEJ'O Hovestadt; RO
NALD Westerlinek; POTGHETER v d Lin
den; CHATEAU M ARG'AUX Jost.; POU IL
LY Visser; NI VA Tiohelhoven, Allen D-/"-
drecht; ZA1N1DSTROOM Smit; ST THERE-
SE Smits; RIVAL van Kaam; SCHELDE.
ZOINBN de Koning. Allen Kerkdriel; RU-
PBLZOO'N I Mues; ElLAN Visser. Beiden
Zaltbomnrel; GERJ'A Steenbergen; STAD
AMSTERDAM 3 de Jonge. Beiden Atiifrter-
dam; MAN DEL Verhaegen; S G D 23 Bor-
ry Bedden Ossenisse; ARIEN'A v Os; JA-
CO Keysor; ZiEiElLA'ND'S LU l&TEH Drink-
waard. Allen De'ftSUZY Londa Delfzijl;
TWEE GiEBROEI'BRS Uiterhoeven Middel
burg; LUALOBA Sleewaert Bnünisse; EL-
SY Raabe HverewaaidenSEC UN DA Warns
A1®ben n d Rijn; VIOD Smedema Gronin
gen; FULTON de Ridder Dnipel; BERTO
Heymen Zwolle; ESSO NED. 68 Welnreieh
Maastricht; PATRIOTISME 2 Buitlnk Har
eulo; VIJF GEBiRO'EDERS v Wijk Den
Haag; HOOGVLIET Dane Harderwijk; OC-
TAVI Segera Lelystad; ELISABETH Ver
boom VlissingenEMKA 2 Ln-nkheetl'A-
VENIR de Veirman; VIANDEN Kieffer; ED-
LY Bel erna nsISABELLA Do Weer.]*-
STREVEN Kuilman; ROSE MARIA Rahn:
CASCADE Maes*. LUCIE Kotterdaerac; VI-
KINV Bodeyn; SALF 14 SellenslaghFELI-
C1TAS H&binger; SALF 15 Mussobe; COS-
TI v Cauwenbergh; KRISTIN Fortuin;
SALF 5 Bosman; SALF 13 de Roef; SOL
VENT CARRIER Praet: CHRISTEL Boldt;
RH El NU NI ON 2 v Voasen. Allen Duitsland;
PIZ LA MARGNA Woerther; EXPRESS 31
SchollenLISETTE 2 v Woek; TESSV'N le-
bo*dKRE1ZLINGEN Wienhold; SAiRGANS
Wbenhold; EXPRESS 37 Hummel; PIZ RO
SE G Koöli. Allen Basel.
WATERSTANDEN
Konstanz 387 cm (onv.), Rhein-
f el den 267 (-4), Ottenhelm 338 (+4).
Straatsburg 278 (+12), Maxau 455
(+-19), Plochingen 119 (+9), Mann
heim 282 (+11), Steinbach 144 (+4).
Mainz 278 (-+9), Bingen 188 (+-4),
Kaub 204 (onv.), Trier 140 (+47), Ko
blenz 205 (+6), Keulen 166 (-+6),
Ruhrort 360 4), Lobith 960 (+6).
Nijmegen 741 (+*4), Arnhem 783
(+-6), Eefde (IJssel) 312 (+-2), De
venter 211 (+4), Montsen 5490 (+5),
Visé 4935 (+55), Borgharen 3968
(+69), Belfeld 1130 (+10). Grave (be
neden de sluis) 513 (+5).
De minst geoeilde dieoten in de
vaargeul, heden vermeld od de
waarschuwingsborden, zijn in cen
timeters: IJsselkop—Heveadoro 245,
HeveadoroA'dam Rijnkanaal 215,
A'dam Rijnkanaal—Lekkanaal 240,
TJesel kon—Doesburg 220, Doesburg
Zutrvhen 240. Zutnhen—Deventer
260. DeventerKaterveer 265.
Toegelaten grootste diepgang van
Milüngen tot St. Artdries 320 cm.
HOOG WATBRlRplfzijl: 18-7 0.10—12.36,
10-7 1.0713.10Dordrecht: 18-7 5.55—TS.14.
19-7 6.46—18.56; Goriuchem: 18-7 6.59—19.1S.
19-7 7.50—20.00; Rotterdam: 18-7 5.31—17.47.
19-7 6.20—18.127; Vlissingen18-7 2.17—14.36,
19-7 3.03—45.16.