Voor de auto's
een zware «ja
BUURVROUW IS
ONSCHATBAAR
Yacantie
ASPRO
J)e Hollandh
het middelpunt
K.L.M. WIL VOOR 1963
45 MILJOEN BESPAREN
I
M
Gasnota spoedig
te verwachten
SCHEIDEN DOET LACHEN
Tramkaarten
ten eigen bate
afgerekend
Honderd vliegers
te veel bij K.L.M.
Azijn bevatte
76% alcohol
VRIJWEL GEHELE
SENAAT ACHTER
HUURVERHOGING
1
ZEEUWSCH DAGBLAD
Auto vol
Koelsysteem
Schaars
Benzinebonnen
zonder hoofdpijn
neem 'ASPRQ' mee.
door WIM HOFFMANN
NèRGENS
Inkomsten moeten groeien
Middag
AUTO SLIPTE: DODE
EN TWEE GEWONDEN
IN HET WERK
Aantal t.b.e.-gevallen
opnieuw verminderd
Zaterdag 7 juli 1962
Pag.
VERGEET HET STRAKS NIET
Van onze redacteur automobilisme
rtE enkele weken vakantie waarin u zo fijn bijkomt
van een heel jaar hard werken, zijn voor uw
auto weken van extra hard werken. Er is immers
geen haar op uw hoofd dat er aan denkt om de a.uto
ook maar vrijaf te geven. Waarom ook. Het ding
kost een boel geld en is er voor uw plezier.
Toch is het niet meer dan redelijk en verstandig om
er rekening mee te houden dat de auto een zware tijd
tegemoet gaat en hem vooraf eens extra goed in orde te
laten brengen. Redelijk is zulks omdat de auto straks ten
slotte in enkele weken net zo veel kilometers draait als
anders in een paar maanden, en nog onder veel moeilijker
omstandigheden dan gewoonlijk ook. Verstandig is het om
dat een defecte auto onderweg in ieder geval één vakan
tiedag bederft en soms de hele vakantie.
In Nederland rijdt u waarschijnlijk zelden of nooit met
uw auto vol mensen en afgeladen met bagage. Bergpassen
neemt u er nooit. Hele dagen met 110 kilometer per uur
over autowegen snellen er evenmin bij. Daarom kan het
gebeuren dat uw auto in Nederland geen enkel gebrek
vertoont, maar er in uw vakantie toch het bijltje bij neer
legt. Om dat te voorkomen is wat bijzondere zorg voor
het vertrek werkelijk niet te veel gevraagd.
Het mooiste zou het natuurlijk zijn als u een van de
periodieke onderhoudsbeurten een paar weken voor uw
vakantie zou kunnen laten uitvoeren. Als dat niet uit
komt met de kilometerstand zult u aan
extra controlebeurt moeten geloven.
Laat dat ook liefst een veertien dagen
van te voren doen. Mocht er dan iets
niet helemaal in orde zijn gemaakt dan
merkt u dat na de beurt wel zelf en
kunt u het alsnog laten doen.
Speciale aandacht verdienen de ban
den en de wielen, de remmen, de
afstelling van de ontsteking en de
carburateur, het koelsysteem en de
verlichting.
Een slechte band kan een ongeluk
betekenen en een niet goed sporend
wiel een sterk afgesleten band.
Een slecht afgestelde motor loopt
niet mooi, kost meer benzine en gaat
misschien wel kuren vertonen als hij
het in de een of andere uithoek van
Europa met minder goede benzine
moet doen.
7INKEVEEN.
V i
Neder
land zoekt zijn vertier
steeds meer op het water-
meer naarmate de wegen
voller en de steden druk
ker gaan worden. De plas
sen worden gedurende de
weekeinden ware magne
ten, de zomerhuisjes vlie
gen de grond uit.
Aan de Vinkeveense
plassen, waar onze foto
graaf op een van de nog
te schaarse zonnige mid
dagen overheen vloog, is
het beeld al niet anders
dan langs Kaag en West
einder: bootjes, plukjes bo
men, een toegangsweg en
verder water, veel, lok
kend water. Maar aan de
Vinkeveense plassen komt
duidelijker dan waar ook
naar voren, dat ook de wa
tersport een zaak van één
vormigheid wordt met de
zelfde plastic scheepjes,
dezelfde hardvarende mo
torboten en dezelfde huis
jes. Toen de gemeente Vin-
keveen, bij „de molen van
Griffioen" (links onderaan)
een nieuwe nederzetting
liet groeien zat zij voor de
keus: een rommeltje van
allerlei stijlen door elkaar
of een nette reeks zomer
huisjes, die het Hollandse
gevoel voor orde kunnen
bevredigen.
Voorzover te zien is werd
het het laatste.
Het koelsysteem moet vooral in de
bergen onberispelijk functioneren. An
tivries moet er nu toch echt eens uit!
Alle lampjes moeten het doen. Als
u een auto hebt met asymetrische
verlichting en ermee naar Engeland
of Zweden wilt moet u vanwege het
linkse verkeer daar de lampen van
de schijnwerpers laten verwisselen.
Het beste doet u dat zelf, aan de
grens.
Verder kunt u een noodpakket met
wat onderdelen van uw garagehouder
meekrijgen. Het kost de man heel wat
administratie, want na uw vakantie
neemt hij de pakketten weer in. Als
u met uw Duitse auto naar Duitsland
gaat, met uw Franse auto naar
Frankrijk, met uw Italiaanse naar
Italië, enz. enz., kunt u trouwens ook
volstaan met een paar lampen en wat
zekeringetjes.
ET EEN vooruitziend oog' gaat de
Bij het pakken van de auto zeg
maar stouwen moet u er aan den
ken om de zwaarste stukken bagage
zo laag mogelijk en zo veel mogelijk
naar het midden van de auto toe op
te bergen. Mocht u nog een bagagerek
hebben weten te bemachtigen zij
zijn schaars op het ogenblik dan
moet u daar in geen geval zware
dingen op vastbinden, liefst geen gro
te stukken ook.
Hoe verstandig u ook pakt, u moet
er toch op bedacht zijn dat uw vol
geladen vakantie-auto anders stuurt
dan normaal, dat hij minder snel op
trekt, een lagere topsnelheid heeft en
een langere weg nodig heeft om tot
staan te komen. Bovendien zal hij wel
wat meer benzine gebruiken dan an
ders. Wat wilt u?
Papieren voor uw auto hebt u te
genwoordig niet veel meer nodig. U
komt eigenlijk heel West-Europa door
met een groene verzekeringskaart, de
kaart dus die bewijst dat u een ver
zekering voor wettelijke aansprake
lijkheid hebt lopen op uw auto. Naar
internationale rijbewijzen wordt ner
gens meer gevraagd.
Als u naar of door Frankrijk of
Italië komt, moet u behalve franken
en lires ook benzinebonnen kopen.
Daarmee kunt u de belachelijk hoge
benzineprijzen van Frankrijk en Ita
lië tot wat redelijker niveaus terug
brengen. Als vreemdeling krijgt u na
melijk een forse reductie op de benzi
neprijs.
Ten slotte: scharrel voor uw ver
trek een boekje op met de afwijken
de verkeersregels en -borden van
sommige landen. Een ongeluk bete
kent altijd, maar zeker op een vakan-
tietocht, een hoop narigheid. En er
zijn een stuk of wat regels die zo
afwijken dat u brokken zou kunnen
maken door u er niet aan te houden.
huisvrouw voor het begin van de
vakantie even aan het einde van die
kostelijke tijd denken. Een wat sombere
gedachtengang? Beslist niet, want het
is bijvoorbeeld bepaald niet prettig om:
Van de vakantie wel voldaan
maar een beetje moe en hongerig thuis
te komen en geen enkel 'blikje, blaadje
thee of boontje koffie in de kast te
vinden. Verzamel daarom voordat u ver
trekt een praktisch voorraadje proviand
dat goed blijft.
Niets is verder zo onbehaaglijk
dan om de voordeur te hebben geopend
en het huis in grote wanorde aan te
treffen. Neen, een grote schoonmaak is
wat al te overdreven maar even de boel
aan de kant maakt de zaak wel wat aan
trekkelijker.
De plantjes, o ja, de plantjes.
Laten die wezentjes niet bij terugkomst
met neergehangen blaadjes op u wach
ten maar schakel buurvrouw, het balkon
of de tuin in.
-8- Kunnen motten en muizen niet
gaan dansen als u van huis bent? Werk
wat met de spuitbus en plastic zakken
en laat geen etensresten slingeren. Geen
tegemoetwalmende geur van schimmel
bij terugkomst (vleespan). Kortom, werk
de restjes weg.
-10 Wat doe je zodra je bij terug
komst in een stoel bent neergeploft? Post
bekijken. Gezellig! Laat buurvrouw daar
om ook even naar de post omzien naast
het plantjes begieten. Gewoon in een
stapeltje op de piano of dressoir leggen.
En als u een postbox hebt geeft haar
dan het sleuteltje om de box zo nu en
dan te legen. Dat is prettiger voor de
postbode.
.&Ja, en de krant natuurlijk. Wan
neer u niet als een kluizenaarster in de
vakantie wilt leven laat hem dan op
sturen en neem daarvoor de nodige
initiatieven.
-ij. Vertrek .niet totaal a-sociaal
Laat ergens een adres en telefoonnum
mer achter. Stel je voor dat er een fan
tastische aanbieding komt en u zit on-
LONDEN (A.P.) De politie van de
Engelse plaats Leicester, die begin deze
week een inval heeft gedaan in de wo
ning van de Westindiër Samuel Prince,
trof daar veertig mensen aan, die sma
kelijk dronken uit flessen met het etiiket
„azijn" erop.
De achterdochtige agenten namen een
monster van de azijn mee naar een labo
ratorium, waar bleek dat de drank 76
procent alcohol bevatte.
Gisteren beweerde Prince voor de rech
ter, dat het wel degelijk azijn was, nl.
een soort die m Westindië wordt ge
bruikt. Hij vertelde dat hij het had ge
distilleerd uit bananenpuree, zout, suiker
en water. De aldus verkregen „azijn"
verkocht hij voor drie shilling (ruim
1.50) per fles.
De rechter had er geen begrip voor en
veroordeelde de „azijnfabrikant" tot een
boete van 120 pond (ongeveer 1200 gul
den) wegens illegaal bezit van een dis
tilleerderij en het verkopen van sterke
drank zonder vergunning.
Cor van de Lugt Melsert is ter
gelegenheid van zijn tachtigste ver
jaardag benoemd tot erelid van de
Vereniging van Nederlandse toneel
schrijvers.
bereikbaar op een eenzame rots te ge
nieten.
De koffers zijn gepakt en we
staan op het punt om te vertrekken. Wat
kan er nog in de hoekjes en gaatjes van
die koffers gestopt worden? Plastic
knijpertjes, naai- en nagelgarnituurtje,
wat velletjes postpapier plus enveloppen,
een boekje met „volledige" adressen,
eau de cologne en een nat washandje in
plastic zakje (voor onderweg), eh.b.o.-
spullen (vooral norit voor akelige con
frontaties met vreemde maaltijden),
schoonheidsmelk (voor na het zonne-
zonnebaden). Paspoort, eventueel fonds-
kaart, fototoestel, die bent u toch niet
vergeten?
Nog even kijken of:
-M. Alle kranen dicht zijn, alle stop
pen uit het stopcontact, de deuren dicht,
en de ramen, spaarcentjes achter slot en
grendel, de jalouzieën of gordijnen
dicht, mocht de Nederlandse zon de
schilderijen doen verschieten.
Zijn de kranen werkelijk dicht? Hè-
Hè.
Vergeet vooral niet de trein te halen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De kans bestaat dat
minister De Pous (economische zaken)
eind volgende week zijn gasnota aan
de Tweede Kamer zal aanbieden. Hier
in zal de minister meedelen, welke
plannen het kabinet heeft met de dis
tributie van het aardgas, dat in de bel
van Slochteren aanwezig is.
Naar verluidt zou de minister de
Shell en de Esso voor vijftig procent in
de distributie willen laten deelnemen,
het rijk voor tien procent en de Staats
mijnen voor veertig procent. Zij zullen
een maatschappij oprichten, die als
•verkoopkantoor van het aardgas gaat
fungeren.
DEN HAAG. De huurverhoging,
die op 1 september moet ingaan, kan
bij de meeste Eerste-Kamerleden
wel genade vinden, zo blijkt uit het
voorlopig verslag.
Vele leden menen echter dat het
probleem om de voor huiseigenaren
ren dabele „evenwichtshuren" te berei
ken, zo ingewikkeld is, dat met huur
verhogingen alleen niet kan worden
volstaan. Zij achten het zeer ge
wenst, dat de minister van volks
huisvesting en bouwnijverheid, mr.
J. van Aartsen, uitvoerig meedeelt
hoe hij denkt te bewerken, dat de
huurverhoging ook inderdaad voor
het beoogde doel wordt gebruikt.
De socialisten koesteren ernstige be
zwaren. Wel verheugt het hun, dat de
verhoging pas op 1september ingaat.
Nu kan de Eerste Kamer de zaak nog
eens goed bekijken. Zij juichen het
voorts toe, dat slechts de eerste fase
van de huurverhoging nu aan de orde
is gesteld. De minister heeft nog huur
verhogingen voor 1964 en 1966 aange
kondigd.
In het algemeen zeggen zij niet in al
le omstandigheden tegen huurverho
ging te zijn als middel om de even
wichtshuren te bereiken. Maar maat
regelen als nu worden voorgesteld, moe
ten volgens hen worden voorafgegaan
door effectieve pogingen om de stich-
tingskosten van huizen en de huren te
verlagen.
De doorstroming van huurders naar
woningen met e'ê'h huur, die beter bij
hun inkomen past, houdt enige leden
bezig. Zij vragen zich af of het geen
aanbeveling zou verdienen, deze zaak
beter en_ vollediger te bestuderen dan
tot dusver is gebeurd.
Met de compensatie voor de huurver
hoging zijn vele leden het eens. Zij wij
zen op de groep mensen met een inko
men tussen de acht- en twaalfduizend
gulden, die wel altijd ondercompensa
tie zullen ontvangen. Bij een inkomen
van tienduizend gulden en een com
pensatie van ongeveer anderhalf pro
cent, krijgt men 12.50 per maand com
pensatie, waarvan ongeveer twee gul
den door belastingheffing naar de schat
kist gaat. Bij een huurverhoging van
een elf procent betekent dat, dat de
compensatie al te gering is bij een
huur boven de 95 gulden per maand.
Deze leden vragen of de regering nog
aanvullende maatregelen wil treffen.
(Ingezonden mededeling)
11
(onze speciale verslaggever in Nieutv-Guinea)
"DIAK. De „Hollandboot" is onder de Nederlandse militairen in Nieuw-
Guinea hèt onderwerp van gesprek. Iedereen ziet met verlangen uit naar
zijn repatriëring, hier kortweg repat genoemd.
De militairen, die indertijd in In
donesië zijn geweest, zeiden meestal:
Toch een fijne tijd gehad. Dat hoor
ik hier ook wel, maar naar het mij
voorkomt in veel mindere mate. Dit
land heeft veel minder te bieden dan
Indonesië indertijd. In de officiers-
bar van het kazerneschip van de
luchtmacht, De Keerkring, komt dat
op originele wijze tot uiting.
Het is de gewoonte dat daar iedere
repatriërende officier een schouder
patje, voorzien van een opschrift,
als souvenir ophangt. Op één er van
staat: Partir c'est sourire un peu
(scheiden doet lachen). Op een ander:
Wein, Weib und Gesang, met een
streep door Weib.
Men zou met dat al onder de mi
litairen misschien de redenering ver
wachten: Laten we dat Nieuw-Guinea
maar gauw aan Indonesië geven,
want dan kunnen we naar huis. Die
redenering ben ik echter in mijn
talrijke gesprekken op Biak met mi
litairen van hoog tot laag, nérgens
tegengekomen. Toch zijn die gesprek
ken zeer openlijk geweest.
De gewone soldaat, jong, bepaalt
zich, zo is mij op Biak gebleken, tot
zijn eigen dagelijkse leven. Hij ver
diept zich niet in Bunkerplannen en
Kamerdebatten. Op het stuk van de
militaire krachtsverhoudingen is men
vervuld van redelijk zelfvertrouwen.
De kwaliteit van de Indonesische mi
litair wordt uitgesproken laag aange
slagen.
Op Biak was de stemming hier en
daar zelfs van: We hopen dat Soekar-
no aanvalt. Daarbij valt te bedenken
dat Biak zeer gunstig ligt. Er zijn
nog nooit gevechtshandelingen voorge
vallen en de verveling kan dat ver
langen naar actie in de hand werken.
Over het algemeen was mijn in
druk op Biak deze: De militairen le
ven in een ononderbroken dienst-
Van onze Haagse redactie
TAEN HAAG De K.L.M. is een
campagne begonnen met het
doel voor het einde van dit jaar 45
miljoen gulden te besparen. Indien
de maatschappij het hele jaar even
zuinig zou zijn als in het eerste
kwartaal, dan zou dat reeds een
besparing van 35 miljoen opleveren.
Van dit bedrag moet echter twaalf
miljoen worden afgetrokken. Dat
bedrag wordt opgeslokt door on
vermijdelijke stijgingen van lonen
en prijzen.
Het is echter beslist niet zo, dat de
K.L.M. alleen door bezuiniging weer
rendabel zal kunnen worden. Dat kan
pas als de inkomsten groeien. Een
Amerikaans bureau is om advies ge
vraagd over de algemene structuur van
de luchtvaartmaatschappij. Een ver
eenvoudiging van de structuur zai ook
leiden tot een vermindering van de
kosten.
Dit delen de ministers Korthals
(verkeer en waterstaat) en Zijlstra
(financiën) mee in hun memorie van
antwoord op het wetsontwerp tot fi
nanciële steun aan de K.L.M.
De ministers en hun ambtenaren moe
ten gisteren hard hebben gewerkt.
Precies 24 uur nadat het voorlopig
verslag was ingediend kwamen ze na
melijk al met hun antwoord. Deze
RADIO
ZATERDAG 7 JULI
HILVERSUM I 402 m.
Ochtend
VARA: 7.00 Nieuws; 7.10 Och
tendgymnastiek; 7.20 Socialistisch
strijdlied; 7.23 Lichte ochtendklan
ken (gr.) (Om 7.30 Van de voor
pagina, praatje)8.00 Nieuws,
postduivenberichten en socialis
tisch strijdlied; 8.19 Muzikale och
tendpost (gr.); 8.50 Wegwijzer,
tips voor toeristen; 9.00 Gymnas
tiek voor de vrouw; 9.10 Pianocon
certen (gr.); 9.35 Waterstanden;
9.40 Klein Vrouwenkoor. VPRO:
10.00 Samen thuis, praatje; 10.05
Verder dan de wereld, Bijbels ver
haal. VARA: 10.20 Roemeens or
kest; 10.45 Man in de stad, caba
ret-fantasie; 11.10 Grammofoon-
muziek; 11.20 Sportactualiteiten;
11.45 Hammondorgelspel en zang.
Middag
12.15 Cultuurgewassen en hun
geschiedenis, lezing; 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw.
Aansluitend: Postduivenberichten
12.34 Vers van de pers; 13.00
Nieuws; 13.15 VARA-Varia; 13.20
Tijd voor teenagers; 14.10 Streek-
uitzending: Friesland; 14.30 Lich
te muziek; 15.00 Holland Festival
1962: Concertgebouw-orkest en so
liste: Klassieke en moderne mu
ziek; 16.40 Boekbespreking; 17.00
Radio Jazzclub; .17.30 Actualitei
ten.
Avond
18.00, Nieuws en commentaar;
18.20 Theaterorkest en zangsolis
ten: 18.50 Verslag Waterpolowed-
strijd Nederland—West-Duits-
land. VPRO: 19.30 Op de helling,
gesprek; 19.45 Oude muziek (gr.);
19.55 Deze week, praatje. VARA:
20.00 Nieuws; 20.05 Marinierska
pel; 20.40 Tango-Rumba-orkest:
21.10 Socialistisch commentaar;
21.25 Italiaans ensemble en zang
solist; 21.50 Op de oude toer, be-
iaarde melodieën; 22.20 Sport
nieuws; 22.30 Nieuws; 22.40 Lich
te muziek; 23.10 Lichte grammo
foonmuziek; 23.5524.00 Nieuws
HILVERSUM II, 298 m
Ochtend
KRO; 7.00 Nieuws; 7.15 Geeste
lijke liederen (gr.); 7.30 Klassie
ke muziek (gr.); 7.45 Morgenge
bed en overweging; 8.00 Nieuws;
8.15 Lichte grammofoonmuziek;
8.50 Voor de huisvrouw; 10.00 Voor
de kleuters; 10.15 Klassieke mu
ziek (gr.); 11.00 Voor de zieken;
11.45 Klassieke muziek (gr.).
Middag
12.00 Middagklok - noodklok;
12.04 Lichte grammofoonmuziek;
12.30 Mededelingen ten behoeve
van land- en tuinbouw12.33 Dans-
orkest en zangsolisten; 13.00
Nieuws; 13.15 Platennieuws; 13.25
Musicerende dilettanten; 13.50
Lichte grammofoonmuziek; 14.30
Voor de jeugd; 15.30 Zang en pia
no: Klassieke liederen; 15.55 Pia
norecital (gr.): moderne muziek;
16.10 Als de dag van gisteren,
klankbeeld; 16.40 Lichte grammo
foonmuziek; 17.00 Interland zwem-
ontmoeting NederlandWestduits-
land; 17.10 Voor de amateurs;
17.30 Boekbespreking; 17.40 Nieu
we grammofoonmuziek.
Avond
18.00 Kunstkroniek; 18.30 Instru
mentaal trio: jazzmuziek; 18.50
Politieke lezing; 19.00 Nieuws;
19.10 Actualiteiten; 19.25 Flamen-
comuziek; 19.45 Lichtbaken, le
zing; 19.55 Kamerorkest; 20.10
Holland Festival 1962: Bariton
en piano: Moderne liederen;
21.00 De Platenkoffer, licht
programma; 21.50 Corsicaan-
se volksmuziek (gr.); 22.25 Boek
bespreking; 22.30 Nieuws; 22.40
Wij luiden de zondag in; 23.00 Re
sidentie-orkest en solist: moderne
muziek; 23.55—24.00 Nieuws.
TELEVISIE
Middag
NTS: 14.00 Eurovisie: Interna
tionaal tennistoernooi te Wimble
don. AVRO: 17.00—17.30 Voor de
kinderen. NTS: 17.3518.30 Inter
land-ontmoeting tussen de zwem
en waterpoloploegen van Neder
land en West-Duitsland te Rhenen.
Avond
AVRO: 19.30 Dierenfilm; 19.50
Televizier. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht; 20.15 Het bezoek
van H.K.H. Prinses Irene en
H.K.H. Prinses Margriet aan de
West. AVRO: 20.30 Populaire lied
jes en melodietjes; 20.50 Lief
weertje, reportage van een dagje
aan het strand; 21.20 Rhapsodie
der zotheid, amusementsprogram
ma; 22.2522.50 TV-feuilleton.
fRADIO
ZONDAG 8 JULI
HILVERSUM I. 402 m.
Ochtend
VARA: 8.00 Nieuws, positdui-
venberichten en socialistisch
strijdlied; 8.18 Voor het platte
land; 8.30 Weer of geen weer,
gevarieerd programma; 9.45
Geestelijk leven, toespraak; 10.00
Kamerorkest en solist: Moderne
muziek; 10.40 Lieve ouders....
(XIII), brieven van beroemde
kinderen; 11.00 Lichte grammo
foonmuziek.
Middag
AVRO: 12.00 Licht ensemble
met zangsoxist; 12.30 Sportberich
ten; 12.33 Verzoekprogramma
van piano- en orgelmuziek; 13.00
Nieuws; 13.07 De toestand in de
wereld, lezing; 13.17 Mededelin
gen of grammofoonmuziek; 13.20
Flitsen van de Algemene Verga
dering van de A.V.R.O., die gis
teren te Utrecht werd gehouden;
13.35 Licht instrumentaal trio;
13.55 Boekbespreking; 14.00 Ver
zoekprogramma voor de solda
ten; 15.00 Instrumentaal sextet
en zangsolist: lichte muziek;
15.15 Holland Festival 1962: Ka
merorkest en solisten: Klassieke
muziek. I.d. pauze (15.4515.55)
Toneelbeschouwing; 16.30 Sport-
revue. VARA: 17.00 Walsorkest;
17.30 Voor de jeugd; 17.50
Nieuws, sportuitslagen en sport
journaal.
Avond
VPRO: 18.30 Korte Remon
strantse kerkdienst. IKOR: 19.00
Voor de jeugd; 19.30 De Open
Deur, lezing. AVRO: 20.00
Nieuws; 20.05 Lichte grammo
foonmuziek; 20.45 De huisbaas,
hoorspel; 21.15 Dansorkest en
zangsolisten; 22.00 Rijkdom der
welluidendheid (gr.): Klassieke
muziek; 22.30 Nieuws; 22.40 Ac
tualiteiten; 23.00 Lustrum Am
sterdamse studenten: slotbal;
23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m.
Ochtend
KRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram-
mofoonmuz; 8.25 Inleiding hoog
mis; 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30
Nieuws en waterstanden; 9.45 Sa
menzang en orgelspel. Convent
van kerken: 10.00 Geref. kerkd.
NCRV: 11.30 Kerkconcert: so
praan, viool en orgel.
Middag
12.05 Klassieke grammofoonmuz.
KRO: 12.15 Buitenlands commen
taar; 12.25 Klanken uit Beieren
(gr.); 12.35 Lichte muz. en zang
solisten; 12.55 De hand aan de
ploeg, lezing; 13.00 Nieuws; 13.05
Lichte orkestmuziek en solisten;
13.45 Lichte grammofoonmuziek;
14.10 Holland Festival 1962: Re
sidentie-orkest en zangsolisten:
Moderne en klassieke muz; 15.10
De vliegende Hollander, lezing;
15.20 Cello en piano; 15.40 Voor
elk wat wils (gr); 16.00 Sport;
16.30 Gewijde muz (gr). IKOR:
17.00 Ned. Herv. kerkdienst.
Avond
18.00 Het Geladen Schip, le
zing. NCRV: 19.00 Nieuws uit de
kerken; 19.05 Kinderkoor en or
gelspel; 19.25 Door een geopende
deur in de hemel, lezing. KRO:
19.45 Nieuws; 20.00 Rodgrod met
Flode, klankbeeld over Kopenha
gen: 21.30 Ge var. muziek; 22.25
Boekbespreking; 22.30 Nws; 22.40
Avondgebed; 22.55 Concertge
bouworkest en solist: klassieke
muziek; 23.45 Klassieke liederen;
23.5524.00 Nieuws.
TELEVISIE j
NTS: Eurovisie: 12.0013.00
Wereldkampioenschappen turnen;
14.3016.45 Interland ontmoeting
zwemmen en schoonspringen: Ne
derlandWest-Duitsland; 17.00 Eu
rovisie: Wereldkampioenschappen
turnen.
Avond
19.30 Weekjourn; 20.00 Sport in
beeld. NCRV: 20.30 De reis van
hun leven, filmreportage; 20.45
Voordracht; 21.00 Een man van
gewicht, TV-spel; 21.25 Morgen
brengen, filmreportage van het
transport van een kraanischacht:
gewicht 65000 kg; 21.55 Kamer
muziek; 22.25 Dagsluiting.
haast was nodig omdat het wetsont
werp de volgende week dus nog
voor de Tweede Kamer met reces gaat
moet worden behandeld.
Noodzaak
Die noodzaak wordt in het antwoord
van de ministers nog eens onderstreept
De Amerikaanse banken, die de K.L.M.
geld hebben geleend, zullen hun kre
dieten namelijk niet opzeggen, als ie
steun van de overheid op korte termijn
afkomt.
Vertrouwelijk
Op vele vragen van de Kamerleden
kunnen de ministers slechts vertrou
welijke antwoorden geven. Daarom
zijn voor hen op de griffie onder an
dere neergelegd: de voorlopige ba
lans van de K.L.M. per 31 december
1961; een toelichting op de verwach
ting dat de vijftig miljoen liquiditeits
hulp niet nodig zal zijn; de te ver
wachten verliezen en bedrijfsuitkom-
sten over de komende drie jaar; de
steun die andere landen aan hun lucht
vaartmaatschappijen geven; het con
cept-overeenkomst met de K.L.M.
De ontwikkeling van onze lucht
vaartmaatschappij zal, zo verwachten
de beide ministers, niet zo groot zijn
als die van de wereldluchtvaart. Dat
houdt echter niet in, dat de K.L.M.
in bet geheel niet meer zou groeien.
De vraag naar luchtverkeer neemt
weer toe en de prodüktie zal minder
groot worden. Daarom mag worden
verwacht dat er weer een evenwicht
zal komen tussen de vraag naar en
het aanbod van het luchtvervoer.
Om deze redenen menen de minis
ters Korthals en Zijlstra, dat een over
bruggingsperiode van drie jaar vol
doende zal zijn. Als de verwachtingen
van de bewindslieden onjuist blijken
te zijn kunnen ze tijdig voor het ein
de van deze drie jaar de moeilijkhe
den van de K.L.M. nogmaals aan de
Kamers voorleggen.
Niets in de weg
De regering meent, aldus de memorie
van antwoord, dat bij de voorgestelde
manier om onze luchtvaartmaatschappij
te helpen de structuur van de K.L.M.
het besbe gehandhaafd kan blijven.
Bovendien wordt de commerciële slag
vaardigheid van de onderneming niets
in de weg gelegd.
Het is, zo staat verder in het ant
woord van de ministers, de bedoeling
de Amerikaanse leningen af te lossen
met geld dat onder garantie van het
rijk in Nederland zal worden ge
leend. De aflossing van het totale be
drag, dat 250 miljoen gulden bedraagt,
zal worden gespreid over tien jaar.
Eén van de belangrijkste factoren,
die de bedrijfsresultaten bepalen, aldus
de memorie van antwoord, is de ont
wikkeling van het vervoer op de trans
atlantische routes. Het aandeel van de
K.L.M. hierin liep terug van 7,6 procent
in 1960 tot 6,8 procent vorig jaar.
In de eerste vijf maanden van dit
jaar was het percentage 6,3 tegen 7,6
in dezelfde periode van 1961, Déze
achteruitgang is het gevolg van een
sterke uitbreiding van de prodüktie
over het noorden van de Atlantische
oceaan bij alle maatschappijen; een
sterke uitbreiding van het aanital maat
schappijen, dat in dit gebied vliegt: de
invloed van veel rechtstreekse verbin
dingen tussen Amerika en Europa,
waarbij het moeilijker wordt het pas
sagiersvervoer over Europa te leiden;
de moeilijkheden bij het krijgen van
landingsrechten aan de Amerikaanse
westkust.
Van onze correspondent
HELMOND. Een slippartij van een
bestelauto heeft gisterochtend in Mier-
lohout bij Helmond de 27-jarige mejuf
frouw A. van der Heiden uit Helmond
het leven gekost. De achttienjarige Hei-
ma Hendriks, ook uit Helmond afkom
stig, en de even oude Lamberta Meiers
uit Mierlohout werden zwaar gewond.
De meisjes waren met de fiets op weg
naar hun werk. De bestelauto, waarvan
alle banden nagenoeg glad waren, ging
in een flauwe bocht op het enigszins
natte wegdek aan het slippen en reed
op de meisjes in.
sfeer, hebben weinig „privacy", de
mogelijkheid voor uitstapjes is door
transportgebrek gering, in de kota
zijn er alleen het eeuwige biertje en
het filmpje en geen meisjes, met ma
teriaal voor sport en spel moet wor
den gewoekerd opdat iedereen eens
aan de beurt kan komen.
Horizon en mogelijkheden zijn dus
beperkt. Men zoekt mede afleiding in
zijn werk, in zijn militaire functie
dus. Doordat men aan films en b.v.
prauwtochtjes tenslotte gewoon raakt,
duikt de verveling op en gaat het ac
cent overmatig vallen op het snurk-
schema (slapen).
Het toenemende begrip van het
thuisfront, het zenden van praatbrie-
ven, pocketboeken en tijdschriften
doen in deze sfeer goed. Van gevoe
lens van depressie over de beperkte
mogelijkheden tot recreatie was, let
wel, op Biak geen sprake. De actie
ven kunnen (met hun jeepje, hun
prauwtje) zelfs veel „versieren",
waarvan wij in Nederland zouden
watertanden.
Maar veel jongens komen onvermij
delijk tot een afwachtende houding.
Zij tellen de maanden af; het wach
ten is op de Hollandboot. Zij leiden
een uitgesteld leven.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. De Amsterdamse
recherche heeft een waarnemend chef
van afrekeningen bij het Gemeente
Vervoerbedrijf, de 44-jarige J. B„ ge
arresteerd. Hij wordt verdacht van
verduistering van een bedrag van 2200
gulden uit de opbrengst van, tramkaar
ten.
B. had steeds tramkaarten van ver
schillende waarde onder zijn berusting
tot een bedrag van ongeveer dertig
duizend gulden. Daarmee moest hij de
voorraad van de conducteurs aanvul
len.
De conducteurs rekenden met hem
af, maar hij droeg niet steeds het vol
le pond over aan de administratie.
Daardoor ontstond een tekort in zijn
voorraad tramkaarten.
Om dat te camoufleren stopte hij de
in cellofaan verpakte pakketten tram
kaarten vol met de lege boekjes, die
de conducteurs hem bij afrekening
moesten geven. Van buitenaf leek het
alsof de pakketten nog vol waren.
Daardoor zijn de laatste twee en
een half tot drie jaar de controleurs
steeds misleid. Doordat B. ook staat
jes achterhield, viel het op de admini
stratie niet op dat hij wel tramkaar
ten afgaf, maar dat hij niet afreken
de.
B. deed af en toe ook dienst als con
ducteur. Zijn eigen voorraad in die
functie toont een tekort van 410 gui
don. B. heeft gezegd dat hij het geld
heeft gebruikt om belastingschulden
te betalen.
Antwoord ministers
Van onze Haagse redactie..
DEN HAAG. In de eerstkomen
de tijd zal de K.L.M. nog een over
schot aan vliegers hébben van onge
veer honderd man. Het huidige vlie
gerskorps is ongeveer 850 man sterk.
Om te komen tot een gedeeltelijk
blijvende en gedeeltelijk tijdelijke
vermindering is een regeling ontwor
pen, waarbij in de eerste plaats
wordt gestreefd naar tijdelijke deta
chering bij andere luchtvaartmaat
schappijen. Voor veertig vliegers is
al een tijdelijke plaats gevonden.
Voor beperkte termijn zal een aantal
vliegers op wachtgeld worden ge
steld.
Dit delen de ministers Korthals en
Zijistra mee in hun memorie van ant
woord op het wetsontwerp tot finan
ciële steun aan de K.L.M.
Een blijvende vermindering van het
aantal vliegers is gezocht in het bevor
deren van vrijwillige ontslagneming
door individuele vliegers. Hiervan zal
een zodanig aantal vliegers van uiteen
lopende leeftijden gebruik maken, dat
het aantal gedwongen ontslagen van
jongere vliegers aanmerkelijk kan wor
den "beperkt en ver beneden de vijftig
zal liggen.
De inkrimping van het overige per
soneel heeft ook gestadig doorging ge
vonden. De totale vermindering be
droeg 1 juli ongeveer vijftienhonderd
man. Deze vermindering was tot stand
gekomen onder meer doordat in be
paalde sectoren van het bedrijf perso
neel dat als gevolg van het normale
personeelsverloop was afgevloeid, niet
is vervangen.
In andere sectoren is het aannemen
wan nieuw personeel sterk beperkt,
woorts werd het verloop gestimuleerd
door steunverlening bij het vinden van.
een nieuwe werkkring buiten de K.L.M.
en door financiële overbrugging. Een
beperkte groep ouderen is op wachtgeld
gesteld.
UTRECHT. Het aantal gevallen
van tuberculose in ons land is in 1961
opnieuw teruggelopen. In vergeliikina
met 1960 daalde het aantal gevallen met
zes procent.
Er waren vorig jaar 5351 nieuw in
geschreven patiënten. In 1960 waren
het er nog 5688. Per honderdduizend in
woners betekent dat een daling van 49 5
tot 46. Het aantal sterfgevallen dat aan
ï'non't S?Jten was' daalde van 329 in
1960 tot 318 vorig jaar.
Op de kruising Industrieweg-Giessen-
weg in Rotterdam zijn gisterochtend
een taxi en een brommer met elkaar in
botsing gekomen. De bromfietser, de
36-jarige T. Deelstra uit Rotterdam
werd zo zwaar gewond, dat hij onder:
weg naar het ziekenhuis overleed.