Voor de auto's een zware «ja BUURVROUW IS ONSCHATBAAR Yacantie ASPRO J)e Hollandh het middelpunt K.L.M. WIL VOOR 1963 45 MILJOEN BESPAREN I M Gasnota spoedig te verwachten SCHEIDEN DOET LACHEN Tramkaarten ten eigen bate afgerekend Honderd vliegers te veel bij K.L.M. Azijn bevatte 76% alcohol VRIJWEL GEHELE SENAAT ACHTER HUURVERHOGING 1 ZEEUWSCH DAGBLAD Auto vol Koelsysteem Schaars Benzinebonnen zonder hoofdpijn neem 'ASPRQ' mee. door WIM HOFFMANN NèRGENS Inkomsten moeten groeien Middag AUTO SLIPTE: DODE EN TWEE GEWONDEN IN HET WERK Aantal t.b.e.-gevallen opnieuw verminderd Zaterdag 7 juli 1962 Pag. VERGEET HET STRAKS NIET Van onze redacteur automobilisme rtE enkele weken vakantie waarin u zo fijn bijkomt van een heel jaar hard werken, zijn voor uw auto weken van extra hard werken. Er is immers geen haar op uw hoofd dat er aan denkt om de a.uto ook maar vrijaf te geven. Waarom ook. Het ding kost een boel geld en is er voor uw plezier. Toch is het niet meer dan redelijk en verstandig om er rekening mee te houden dat de auto een zware tijd tegemoet gaat en hem vooraf eens extra goed in orde te laten brengen. Redelijk is zulks omdat de auto straks ten slotte in enkele weken net zo veel kilometers draait als anders in een paar maanden, en nog onder veel moeilijker omstandigheden dan gewoonlijk ook. Verstandig is het om dat een defecte auto onderweg in ieder geval één vakan tiedag bederft en soms de hele vakantie. In Nederland rijdt u waarschijnlijk zelden of nooit met uw auto vol mensen en afgeladen met bagage. Bergpassen neemt u er nooit. Hele dagen met 110 kilometer per uur over autowegen snellen er evenmin bij. Daarom kan het gebeuren dat uw auto in Nederland geen enkel gebrek vertoont, maar er in uw vakantie toch het bijltje bij neer legt. Om dat te voorkomen is wat bijzondere zorg voor het vertrek werkelijk niet te veel gevraagd. Het mooiste zou het natuurlijk zijn als u een van de periodieke onderhoudsbeurten een paar weken voor uw vakantie zou kunnen laten uitvoeren. Als dat niet uit komt met de kilometerstand zult u aan extra controlebeurt moeten geloven. Laat dat ook liefst een veertien dagen van te voren doen. Mocht er dan iets niet helemaal in orde zijn gemaakt dan merkt u dat na de beurt wel zelf en kunt u het alsnog laten doen. Speciale aandacht verdienen de ban den en de wielen, de remmen, de afstelling van de ontsteking en de carburateur, het koelsysteem en de verlichting. Een slechte band kan een ongeluk betekenen en een niet goed sporend wiel een sterk afgesleten band. Een slecht afgestelde motor loopt niet mooi, kost meer benzine en gaat misschien wel kuren vertonen als hij het in de een of andere uithoek van Europa met minder goede benzine moet doen. 7INKEVEEN. V i Neder land zoekt zijn vertier steeds meer op het water- meer naarmate de wegen voller en de steden druk ker gaan worden. De plas sen worden gedurende de weekeinden ware magne ten, de zomerhuisjes vlie gen de grond uit. Aan de Vinkeveense plassen, waar onze foto graaf op een van de nog te schaarse zonnige mid dagen overheen vloog, is het beeld al niet anders dan langs Kaag en West einder: bootjes, plukjes bo men, een toegangsweg en verder water, veel, lok kend water. Maar aan de Vinkeveense plassen komt duidelijker dan waar ook naar voren, dat ook de wa tersport een zaak van één vormigheid wordt met de zelfde plastic scheepjes, dezelfde hardvarende mo torboten en dezelfde huis jes. Toen de gemeente Vin- keveen, bij „de molen van Griffioen" (links onderaan) een nieuwe nederzetting liet groeien zat zij voor de keus: een rommeltje van allerlei stijlen door elkaar of een nette reeks zomer huisjes, die het Hollandse gevoel voor orde kunnen bevredigen. Voorzover te zien is werd het het laatste. Het koelsysteem moet vooral in de bergen onberispelijk functioneren. An tivries moet er nu toch echt eens uit! Alle lampjes moeten het doen. Als u een auto hebt met asymetrische verlichting en ermee naar Engeland of Zweden wilt moet u vanwege het linkse verkeer daar de lampen van de schijnwerpers laten verwisselen. Het beste doet u dat zelf, aan de grens. Verder kunt u een noodpakket met wat onderdelen van uw garagehouder meekrijgen. Het kost de man heel wat administratie, want na uw vakantie neemt hij de pakketten weer in. Als u met uw Duitse auto naar Duitsland gaat, met uw Franse auto naar Frankrijk, met uw Italiaanse naar Italië, enz. enz., kunt u trouwens ook volstaan met een paar lampen en wat zekeringetjes. ET EEN vooruitziend oog' gaat de Bij het pakken van de auto zeg maar stouwen moet u er aan den ken om de zwaarste stukken bagage zo laag mogelijk en zo veel mogelijk naar het midden van de auto toe op te bergen. Mocht u nog een bagagerek hebben weten te bemachtigen zij zijn schaars op het ogenblik dan moet u daar in geen geval zware dingen op vastbinden, liefst geen gro te stukken ook. Hoe verstandig u ook pakt, u moet er toch op bedacht zijn dat uw vol geladen vakantie-auto anders stuurt dan normaal, dat hij minder snel op trekt, een lagere topsnelheid heeft en een langere weg nodig heeft om tot staan te komen. Bovendien zal hij wel wat meer benzine gebruiken dan an ders. Wat wilt u? Papieren voor uw auto hebt u te genwoordig niet veel meer nodig. U komt eigenlijk heel West-Europa door met een groene verzekeringskaart, de kaart dus die bewijst dat u een ver zekering voor wettelijke aansprake lijkheid hebt lopen op uw auto. Naar internationale rijbewijzen wordt ner gens meer gevraagd. Als u naar of door Frankrijk of Italië komt, moet u behalve franken en lires ook benzinebonnen kopen. Daarmee kunt u de belachelijk hoge benzineprijzen van Frankrijk en Ita lië tot wat redelijker niveaus terug brengen. Als vreemdeling krijgt u na melijk een forse reductie op de benzi neprijs. Ten slotte: scharrel voor uw ver trek een boekje op met de afwijken de verkeersregels en -borden van sommige landen. Een ongeluk bete kent altijd, maar zeker op een vakan- tietocht, een hoop narigheid. En er zijn een stuk of wat regels die zo afwijken dat u brokken zou kunnen maken door u er niet aan te houden. huisvrouw voor het begin van de vakantie even aan het einde van die kostelijke tijd denken. Een wat sombere gedachtengang? Beslist niet, want het is bijvoorbeeld bepaald niet prettig om: Van de vakantie wel voldaan maar een beetje moe en hongerig thuis te komen en geen enkel 'blikje, blaadje thee of boontje koffie in de kast te vinden. Verzamel daarom voordat u ver trekt een praktisch voorraadje proviand dat goed blijft. Niets is verder zo onbehaaglijk dan om de voordeur te hebben geopend en het huis in grote wanorde aan te treffen. Neen, een grote schoonmaak is wat al te overdreven maar even de boel aan de kant maakt de zaak wel wat aan trekkelijker. De plantjes, o ja, de plantjes. Laten die wezentjes niet bij terugkomst met neergehangen blaadjes op u wach ten maar schakel buurvrouw, het balkon of de tuin in. -8- Kunnen motten en muizen niet gaan dansen als u van huis bent? Werk wat met de spuitbus en plastic zakken en laat geen etensresten slingeren. Geen tegemoetwalmende geur van schimmel bij terugkomst (vleespan). Kortom, werk de restjes weg. -10 Wat doe je zodra je bij terug komst in een stoel bent neergeploft? Post bekijken. Gezellig! Laat buurvrouw daar om ook even naar de post omzien naast het plantjes begieten. Gewoon in een stapeltje op de piano of dressoir leggen. En als u een postbox hebt geeft haar dan het sleuteltje om de box zo nu en dan te legen. Dat is prettiger voor de postbode. .&Ja, en de krant natuurlijk. Wan neer u niet als een kluizenaarster in de vakantie wilt leven laat hem dan op sturen en neem daarvoor de nodige initiatieven. -ij. Vertrek .niet totaal a-sociaal Laat ergens een adres en telefoonnum mer achter. Stel je voor dat er een fan tastische aanbieding komt en u zit on- LONDEN (A.P.) De politie van de Engelse plaats Leicester, die begin deze week een inval heeft gedaan in de wo ning van de Westindiër Samuel Prince, trof daar veertig mensen aan, die sma kelijk dronken uit flessen met het etiiket „azijn" erop. De achterdochtige agenten namen een monster van de azijn mee naar een labo ratorium, waar bleek dat de drank 76 procent alcohol bevatte. Gisteren beweerde Prince voor de rech ter, dat het wel degelijk azijn was, nl. een soort die m Westindië wordt ge bruikt. Hij vertelde dat hij het had ge distilleerd uit bananenpuree, zout, suiker en water. De aldus verkregen „azijn" verkocht hij voor drie shilling (ruim 1.50) per fles. De rechter had er geen begrip voor en veroordeelde de „azijnfabrikant" tot een boete van 120 pond (ongeveer 1200 gul den) wegens illegaal bezit van een dis tilleerderij en het verkopen van sterke drank zonder vergunning. Cor van de Lugt Melsert is ter gelegenheid van zijn tachtigste ver jaardag benoemd tot erelid van de Vereniging van Nederlandse toneel schrijvers. bereikbaar op een eenzame rots te ge nieten. De koffers zijn gepakt en we staan op het punt om te vertrekken. Wat kan er nog in de hoekjes en gaatjes van die koffers gestopt worden? Plastic knijpertjes, naai- en nagelgarnituurtje, wat velletjes postpapier plus enveloppen, een boekje met „volledige" adressen, eau de cologne en een nat washandje in plastic zakje (voor onderweg), eh.b.o.- spullen (vooral norit voor akelige con frontaties met vreemde maaltijden), schoonheidsmelk (voor na het zonne- zonnebaden). Paspoort, eventueel fonds- kaart, fototoestel, die bent u toch niet vergeten? Nog even kijken of: -M. Alle kranen dicht zijn, alle stop pen uit het stopcontact, de deuren dicht, en de ramen, spaarcentjes achter slot en grendel, de jalouzieën of gordijnen dicht, mocht de Nederlandse zon de schilderijen doen verschieten. Zijn de kranen werkelijk dicht? Hè- Hè. Vergeet vooral niet de trein te halen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De kans bestaat dat minister De Pous (economische zaken) eind volgende week zijn gasnota aan de Tweede Kamer zal aanbieden. Hier in zal de minister meedelen, welke plannen het kabinet heeft met de dis tributie van het aardgas, dat in de bel van Slochteren aanwezig is. Naar verluidt zou de minister de Shell en de Esso voor vijftig procent in de distributie willen laten deelnemen, het rijk voor tien procent en de Staats mijnen voor veertig procent. Zij zullen een maatschappij oprichten, die als •verkoopkantoor van het aardgas gaat fungeren. DEN HAAG. De huurverhoging, die op 1 september moet ingaan, kan bij de meeste Eerste-Kamerleden wel genade vinden, zo blijkt uit het voorlopig verslag. Vele leden menen echter dat het probleem om de voor huiseigenaren ren dabele „evenwichtshuren" te berei ken, zo ingewikkeld is, dat met huur verhogingen alleen niet kan worden volstaan. Zij achten het zeer ge wenst, dat de minister van volks huisvesting en bouwnijverheid, mr. J. van Aartsen, uitvoerig meedeelt hoe hij denkt te bewerken, dat de huurverhoging ook inderdaad voor het beoogde doel wordt gebruikt. De socialisten koesteren ernstige be zwaren. Wel verheugt het hun, dat de verhoging pas op 1september ingaat. Nu kan de Eerste Kamer de zaak nog eens goed bekijken. Zij juichen het voorts toe, dat slechts de eerste fase van de huurverhoging nu aan de orde is gesteld. De minister heeft nog huur verhogingen voor 1964 en 1966 aange kondigd. In het algemeen zeggen zij niet in al le omstandigheden tegen huurverho ging te zijn als middel om de even wichtshuren te bereiken. Maar maat regelen als nu worden voorgesteld, moe ten volgens hen worden voorafgegaan door effectieve pogingen om de stich- tingskosten van huizen en de huren te verlagen. De doorstroming van huurders naar woningen met e'ê'h huur, die beter bij hun inkomen past, houdt enige leden bezig. Zij vragen zich af of het geen aanbeveling zou verdienen, deze zaak beter en_ vollediger te bestuderen dan tot dusver is gebeurd. Met de compensatie voor de huurver hoging zijn vele leden het eens. Zij wij zen op de groep mensen met een inko men tussen de acht- en twaalfduizend gulden, die wel altijd ondercompensa tie zullen ontvangen. Bij een inkomen van tienduizend gulden en een com pensatie van ongeveer anderhalf pro cent, krijgt men 12.50 per maand com pensatie, waarvan ongeveer twee gul den door belastingheffing naar de schat kist gaat. Bij een huurverhoging van een elf procent betekent dat, dat de compensatie al te gering is bij een huur boven de 95 gulden per maand. Deze leden vragen of de regering nog aanvullende maatregelen wil treffen. (Ingezonden mededeling) 11 (onze speciale verslaggever in Nieutv-Guinea) "DIAK. De „Hollandboot" is onder de Nederlandse militairen in Nieuw- Guinea hèt onderwerp van gesprek. Iedereen ziet met verlangen uit naar zijn repatriëring, hier kortweg repat genoemd. De militairen, die indertijd in In donesië zijn geweest, zeiden meestal: Toch een fijne tijd gehad. Dat hoor ik hier ook wel, maar naar het mij voorkomt in veel mindere mate. Dit land heeft veel minder te bieden dan Indonesië indertijd. In de officiers- bar van het kazerneschip van de luchtmacht, De Keerkring, komt dat op originele wijze tot uiting. Het is de gewoonte dat daar iedere repatriërende officier een schouder patje, voorzien van een opschrift, als souvenir ophangt. Op één er van staat: Partir c'est sourire un peu (scheiden doet lachen). Op een ander: Wein, Weib und Gesang, met een streep door Weib. Men zou met dat al onder de mi litairen misschien de redenering ver wachten: Laten we dat Nieuw-Guinea maar gauw aan Indonesië geven, want dan kunnen we naar huis. Die redenering ben ik echter in mijn talrijke gesprekken op Biak met mi litairen van hoog tot laag, nérgens tegengekomen. Toch zijn die gesprek ken zeer openlijk geweest. De gewone soldaat, jong, bepaalt zich, zo is mij op Biak gebleken, tot zijn eigen dagelijkse leven. Hij ver diept zich niet in Bunkerplannen en Kamerdebatten. Op het stuk van de militaire krachtsverhoudingen is men vervuld van redelijk zelfvertrouwen. De kwaliteit van de Indonesische mi litair wordt uitgesproken laag aange slagen. Op Biak was de stemming hier en daar zelfs van: We hopen dat Soekar- no aanvalt. Daarbij valt te bedenken dat Biak zeer gunstig ligt. Er zijn nog nooit gevechtshandelingen voorge vallen en de verveling kan dat ver langen naar actie in de hand werken. Over het algemeen was mijn in druk op Biak deze: De militairen le ven in een ononderbroken dienst- Van onze Haagse redactie TAEN HAAG De K.L.M. is een campagne begonnen met het doel voor het einde van dit jaar 45 miljoen gulden te besparen. Indien de maatschappij het hele jaar even zuinig zou zijn als in het eerste kwartaal, dan zou dat reeds een besparing van 35 miljoen opleveren. Van dit bedrag moet echter twaalf miljoen worden afgetrokken. Dat bedrag wordt opgeslokt door on vermijdelijke stijgingen van lonen en prijzen. Het is echter beslist niet zo, dat de K.L.M. alleen door bezuiniging weer rendabel zal kunnen worden. Dat kan pas als de inkomsten groeien. Een Amerikaans bureau is om advies ge vraagd over de algemene structuur van de luchtvaartmaatschappij. Een ver eenvoudiging van de structuur zai ook leiden tot een vermindering van de kosten. Dit delen de ministers Korthals (verkeer en waterstaat) en Zijlstra (financiën) mee in hun memorie van antwoord op het wetsontwerp tot fi nanciële steun aan de K.L.M. De ministers en hun ambtenaren moe ten gisteren hard hebben gewerkt. Precies 24 uur nadat het voorlopig verslag was ingediend kwamen ze na melijk al met hun antwoord. Deze RADIO ZATERDAG 7 JULI HILVERSUM I 402 m. Ochtend VARA: 7.00 Nieuws; 7.10 Och tendgymnastiek; 7.20 Socialistisch strijdlied; 7.23 Lichte ochtendklan ken (gr.) (Om 7.30 Van de voor pagina, praatje)8.00 Nieuws, postduivenberichten en socialis tisch strijdlied; 8.19 Muzikale och tendpost (gr.); 8.50 Wegwijzer, tips voor toeristen; 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw; 9.10 Pianocon certen (gr.); 9.35 Waterstanden; 9.40 Klein Vrouwenkoor. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje; 10.05 Verder dan de wereld, Bijbels ver haal. VARA: 10.20 Roemeens or kest; 10.45 Man in de stad, caba ret-fantasie; 11.10 Grammofoon- muziek; 11.20 Sportactualiteiten; 11.45 Hammondorgelspel en zang. Middag 12.15 Cultuurgewassen en hun geschiedenis, lezing; 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. Aansluitend: Postduivenberichten 12.34 Vers van de pers; 13.00 Nieuws; 13.15 VARA-Varia; 13.20 Tijd voor teenagers; 14.10 Streek- uitzending: Friesland; 14.30 Lich te muziek; 15.00 Holland Festival 1962: Concertgebouw-orkest en so liste: Klassieke en moderne mu ziek; 16.40 Boekbespreking; 17.00 Radio Jazzclub; .17.30 Actualitei ten. Avond 18.00, Nieuws en commentaar; 18.20 Theaterorkest en zangsolis ten: 18.50 Verslag Waterpolowed- strijd Nederland—West-Duits- land. VPRO: 19.30 Op de helling, gesprek; 19.45 Oude muziek (gr.); 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws; 20.05 Marinierska pel; 20.40 Tango-Rumba-orkest: 21.10 Socialistisch commentaar; 21.25 Italiaans ensemble en zang solist; 21.50 Op de oude toer, be- iaarde melodieën; 22.20 Sport nieuws; 22.30 Nieuws; 22.40 Lich te muziek; 23.10 Lichte grammo foonmuziek; 23.5524.00 Nieuws HILVERSUM II, 298 m Ochtend KRO; 7.00 Nieuws; 7.15 Geeste lijke liederen (gr.); 7.30 Klassie ke muziek (gr.); 7.45 Morgenge bed en overweging; 8.00 Nieuws; 8.15 Lichte grammofoonmuziek; 8.50 Voor de huisvrouw; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Klassieke mu ziek (gr.); 11.00 Voor de zieken; 11.45 Klassieke muziek (gr.). Middag 12.00 Middagklok - noodklok; 12.04 Lichte grammofoonmuziek; 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw12.33 Dans- orkest en zangsolisten; 13.00 Nieuws; 13.15 Platennieuws; 13.25 Musicerende dilettanten; 13.50 Lichte grammofoonmuziek; 14.30 Voor de jeugd; 15.30 Zang en pia no: Klassieke liederen; 15.55 Pia norecital (gr.): moderne muziek; 16.10 Als de dag van gisteren, klankbeeld; 16.40 Lichte grammo foonmuziek; 17.00 Interland zwem- ontmoeting NederlandWestduits- land; 17.10 Voor de amateurs; 17.30 Boekbespreking; 17.40 Nieu we grammofoonmuziek. Avond 18.00 Kunstkroniek; 18.30 Instru mentaal trio: jazzmuziek; 18.50 Politieke lezing; 19.00 Nieuws; 19.10 Actualiteiten; 19.25 Flamen- comuziek; 19.45 Lichtbaken, le zing; 19.55 Kamerorkest; 20.10 Holland Festival 1962: Bariton en piano: Moderne liederen; 21.00 De Platenkoffer, licht programma; 21.50 Corsicaan- se volksmuziek (gr.); 22.25 Boek bespreking; 22.30 Nieuws; 22.40 Wij luiden de zondag in; 23.00 Re sidentie-orkest en solist: moderne muziek; 23.55—24.00 Nieuws. TELEVISIE Middag NTS: 14.00 Eurovisie: Interna tionaal tennistoernooi te Wimble don. AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 17.3518.30 Inter land-ontmoeting tussen de zwem en waterpoloploegen van Neder land en West-Duitsland te Rhenen. Avond AVRO: 19.30 Dierenfilm; 19.50 Televizier. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht; 20.15 Het bezoek van H.K.H. Prinses Irene en H.K.H. Prinses Margriet aan de West. AVRO: 20.30 Populaire lied jes en melodietjes; 20.50 Lief weertje, reportage van een dagje aan het strand; 21.20 Rhapsodie der zotheid, amusementsprogram ma; 22.2522.50 TV-feuilleton. fRADIO ZONDAG 8 JULI HILVERSUM I. 402 m. Ochtend VARA: 8.00 Nieuws, positdui- venberichten en socialistisch strijdlied; 8.18 Voor het platte land; 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma; 9.45 Geestelijk leven, toespraak; 10.00 Kamerorkest en solist: Moderne muziek; 10.40 Lieve ouders.... (XIII), brieven van beroemde kinderen; 11.00 Lichte grammo foonmuziek. Middag AVRO: 12.00 Licht ensemble met zangsoxist; 12.30 Sportberich ten; 12.33 Verzoekprogramma van piano- en orgelmuziek; 13.00 Nieuws; 13.07 De toestand in de wereld, lezing; 13.17 Mededelin gen of grammofoonmuziek; 13.20 Flitsen van de Algemene Verga dering van de A.V.R.O., die gis teren te Utrecht werd gehouden; 13.35 Licht instrumentaal trio; 13.55 Boekbespreking; 14.00 Ver zoekprogramma voor de solda ten; 15.00 Instrumentaal sextet en zangsolist: lichte muziek; 15.15 Holland Festival 1962: Ka merorkest en solisten: Klassieke muziek. I.d. pauze (15.4515.55) Toneelbeschouwing; 16.30 Sport- revue. VARA: 17.00 Walsorkest; 17.30 Voor de jeugd; 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sport journaal. Avond VPRO: 18.30 Korte Remon strantse kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd; 19.30 De Open Deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws; 20.05 Lichte grammo foonmuziek; 20.45 De huisbaas, hoorspel; 21.15 Dansorkest en zangsolisten; 22.00 Rijkdom der welluidendheid (gr.): Klassieke muziek; 22.30 Nieuws; 22.40 Ac tualiteiten; 23.00 Lustrum Am sterdamse studenten: slotbal; 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. Ochtend KRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram- mofoonmuz; 8.25 Inleiding hoog mis; 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden; 9.45 Sa menzang en orgelspel. Convent van kerken: 10.00 Geref. kerkd. NCRV: 11.30 Kerkconcert: so praan, viool en orgel. Middag 12.05 Klassieke grammofoonmuz. KRO: 12.15 Buitenlands commen taar; 12.25 Klanken uit Beieren (gr.); 12.35 Lichte muz. en zang solisten; 12.55 De hand aan de ploeg, lezing; 13.00 Nieuws; 13.05 Lichte orkestmuziek en solisten; 13.45 Lichte grammofoonmuziek; 14.10 Holland Festival 1962: Re sidentie-orkest en zangsolisten: Moderne en klassieke muz; 15.10 De vliegende Hollander, lezing; 15.20 Cello en piano; 15.40 Voor elk wat wils (gr); 16.00 Sport; 16.30 Gewijde muz (gr). IKOR: 17.00 Ned. Herv. kerkdienst. Avond 18.00 Het Geladen Schip, le zing. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken; 19.05 Kinderkoor en or gelspel; 19.25 Door een geopende deur in de hemel, lezing. KRO: 19.45 Nieuws; 20.00 Rodgrod met Flode, klankbeeld over Kopenha gen: 21.30 Ge var. muziek; 22.25 Boekbespreking; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed; 22.55 Concertge bouworkest en solist: klassieke muziek; 23.45 Klassieke liederen; 23.5524.00 Nieuws. TELEVISIE j NTS: Eurovisie: 12.0013.00 Wereldkampioenschappen turnen; 14.3016.45 Interland ontmoeting zwemmen en schoonspringen: Ne derlandWest-Duitsland; 17.00 Eu rovisie: Wereldkampioenschappen turnen. Avond 19.30 Weekjourn; 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20.30 De reis van hun leven, filmreportage; 20.45 Voordracht; 21.00 Een man van gewicht, TV-spel; 21.25 Morgen brengen, filmreportage van het transport van een kraanischacht: gewicht 65000 kg; 21.55 Kamer muziek; 22.25 Dagsluiting. haast was nodig omdat het wetsont werp de volgende week dus nog voor de Tweede Kamer met reces gaat moet worden behandeld. Noodzaak Die noodzaak wordt in het antwoord van de ministers nog eens onderstreept De Amerikaanse banken, die de K.L.M. geld hebben geleend, zullen hun kre dieten namelijk niet opzeggen, als ie steun van de overheid op korte termijn afkomt. Vertrouwelijk Op vele vragen van de Kamerleden kunnen de ministers slechts vertrou welijke antwoorden geven. Daarom zijn voor hen op de griffie onder an dere neergelegd: de voorlopige ba lans van de K.L.M. per 31 december 1961; een toelichting op de verwach ting dat de vijftig miljoen liquiditeits hulp niet nodig zal zijn; de te ver wachten verliezen en bedrijfsuitkom- sten over de komende drie jaar; de steun die andere landen aan hun lucht vaartmaatschappijen geven; het con cept-overeenkomst met de K.L.M. De ontwikkeling van onze lucht vaartmaatschappij zal, zo verwachten de beide ministers, niet zo groot zijn als die van de wereldluchtvaart. Dat houdt echter niet in, dat de K.L.M. in bet geheel niet meer zou groeien. De vraag naar luchtverkeer neemt weer toe en de prodüktie zal minder groot worden. Daarom mag worden verwacht dat er weer een evenwicht zal komen tussen de vraag naar en het aanbod van het luchtvervoer. Om deze redenen menen de minis ters Korthals en Zijlstra, dat een over bruggingsperiode van drie jaar vol doende zal zijn. Als de verwachtingen van de bewindslieden onjuist blijken te zijn kunnen ze tijdig voor het ein de van deze drie jaar de moeilijkhe den van de K.L.M. nogmaals aan de Kamers voorleggen. Niets in de weg De regering meent, aldus de memorie van antwoord, dat bij de voorgestelde manier om onze luchtvaartmaatschappij te helpen de structuur van de K.L.M. het besbe gehandhaafd kan blijven. Bovendien wordt de commerciële slag vaardigheid van de onderneming niets in de weg gelegd. Het is, zo staat verder in het ant woord van de ministers, de bedoeling de Amerikaanse leningen af te lossen met geld dat onder garantie van het rijk in Nederland zal worden ge leend. De aflossing van het totale be drag, dat 250 miljoen gulden bedraagt, zal worden gespreid over tien jaar. Eén van de belangrijkste factoren, die de bedrijfsresultaten bepalen, aldus de memorie van antwoord, is de ont wikkeling van het vervoer op de trans atlantische routes. Het aandeel van de K.L.M. hierin liep terug van 7,6 procent in 1960 tot 6,8 procent vorig jaar. In de eerste vijf maanden van dit jaar was het percentage 6,3 tegen 7,6 in dezelfde periode van 1961, Déze achteruitgang is het gevolg van een sterke uitbreiding van de prodüktie over het noorden van de Atlantische oceaan bij alle maatschappijen; een sterke uitbreiding van het aanital maat schappijen, dat in dit gebied vliegt: de invloed van veel rechtstreekse verbin dingen tussen Amerika en Europa, waarbij het moeilijker wordt het pas sagiersvervoer over Europa te leiden; de moeilijkheden bij het krijgen van landingsrechten aan de Amerikaanse westkust. Van onze correspondent HELMOND. Een slippartij van een bestelauto heeft gisterochtend in Mier- lohout bij Helmond de 27-jarige mejuf frouw A. van der Heiden uit Helmond het leven gekost. De achttienjarige Hei- ma Hendriks, ook uit Helmond afkom stig, en de even oude Lamberta Meiers uit Mierlohout werden zwaar gewond. De meisjes waren met de fiets op weg naar hun werk. De bestelauto, waarvan alle banden nagenoeg glad waren, ging in een flauwe bocht op het enigszins natte wegdek aan het slippen en reed op de meisjes in. sfeer, hebben weinig „privacy", de mogelijkheid voor uitstapjes is door transportgebrek gering, in de kota zijn er alleen het eeuwige biertje en het filmpje en geen meisjes, met ma teriaal voor sport en spel moet wor den gewoekerd opdat iedereen eens aan de beurt kan komen. Horizon en mogelijkheden zijn dus beperkt. Men zoekt mede afleiding in zijn werk, in zijn militaire functie dus. Doordat men aan films en b.v. prauwtochtjes tenslotte gewoon raakt, duikt de verveling op en gaat het ac cent overmatig vallen op het snurk- schema (slapen). Het toenemende begrip van het thuisfront, het zenden van praatbrie- ven, pocketboeken en tijdschriften doen in deze sfeer goed. Van gevoe lens van depressie over de beperkte mogelijkheden tot recreatie was, let wel, op Biak geen sprake. De actie ven kunnen (met hun jeepje, hun prauwtje) zelfs veel „versieren", waarvan wij in Nederland zouden watertanden. Maar veel jongens komen onvermij delijk tot een afwachtende houding. Zij tellen de maanden af; het wach ten is op de Hollandboot. Zij leiden een uitgesteld leven. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. De Amsterdamse recherche heeft een waarnemend chef van afrekeningen bij het Gemeente Vervoerbedrijf, de 44-jarige J. B„ ge arresteerd. Hij wordt verdacht van verduistering van een bedrag van 2200 gulden uit de opbrengst van, tramkaar ten. B. had steeds tramkaarten van ver schillende waarde onder zijn berusting tot een bedrag van ongeveer dertig duizend gulden. Daarmee moest hij de voorraad van de conducteurs aanvul len. De conducteurs rekenden met hem af, maar hij droeg niet steeds het vol le pond over aan de administratie. Daardoor ontstond een tekort in zijn voorraad tramkaarten. Om dat te camoufleren stopte hij de in cellofaan verpakte pakketten tram kaarten vol met de lege boekjes, die de conducteurs hem bij afrekening moesten geven. Van buitenaf leek het alsof de pakketten nog vol waren. Daardoor zijn de laatste twee en een half tot drie jaar de controleurs steeds misleid. Doordat B. ook staat jes achterhield, viel het op de admini stratie niet op dat hij wel tramkaar ten afgaf, maar dat hij niet afreken de. B. deed af en toe ook dienst als con ducteur. Zijn eigen voorraad in die functie toont een tekort van 410 gui don. B. heeft gezegd dat hij het geld heeft gebruikt om belastingschulden te betalen. Antwoord ministers Van onze Haagse redactie.. DEN HAAG. In de eerstkomen de tijd zal de K.L.M. nog een over schot aan vliegers hébben van onge veer honderd man. Het huidige vlie gerskorps is ongeveer 850 man sterk. Om te komen tot een gedeeltelijk blijvende en gedeeltelijk tijdelijke vermindering is een regeling ontwor pen, waarbij in de eerste plaats wordt gestreefd naar tijdelijke deta chering bij andere luchtvaartmaat schappijen. Voor veertig vliegers is al een tijdelijke plaats gevonden. Voor beperkte termijn zal een aantal vliegers op wachtgeld worden ge steld. Dit delen de ministers Korthals en Zijistra mee in hun memorie van ant woord op het wetsontwerp tot finan ciële steun aan de K.L.M. Een blijvende vermindering van het aantal vliegers is gezocht in het bevor deren van vrijwillige ontslagneming door individuele vliegers. Hiervan zal een zodanig aantal vliegers van uiteen lopende leeftijden gebruik maken, dat het aantal gedwongen ontslagen van jongere vliegers aanmerkelijk kan wor den "beperkt en ver beneden de vijftig zal liggen. De inkrimping van het overige per soneel heeft ook gestadig doorging ge vonden. De totale vermindering be droeg 1 juli ongeveer vijftienhonderd man. Deze vermindering was tot stand gekomen onder meer doordat in be paalde sectoren van het bedrijf perso neel dat als gevolg van het normale personeelsverloop was afgevloeid, niet is vervangen. In andere sectoren is het aannemen wan nieuw personeel sterk beperkt, woorts werd het verloop gestimuleerd door steunverlening bij het vinden van. een nieuwe werkkring buiten de K.L.M. en door financiële overbrugging. Een beperkte groep ouderen is op wachtgeld gesteld. UTRECHT. Het aantal gevallen van tuberculose in ons land is in 1961 opnieuw teruggelopen. In vergeliikina met 1960 daalde het aantal gevallen met zes procent. Er waren vorig jaar 5351 nieuw in geschreven patiënten. In 1960 waren het er nog 5688. Per honderdduizend in woners betekent dat een daling van 49 5 tot 46. Het aantal sterfgevallen dat aan ï'non't S?Jten was' daalde van 329 in 1960 tot 318 vorig jaar. Op de kruising Industrieweg-Giessen- weg in Rotterdam zijn gisterochtend een taxi en een brommer met elkaar in botsing gekomen. De bromfietser, de 36-jarige T. Deelstra uit Rotterdam werd zo zwaar gewond, dat hij onder: weg naar het ziekenhuis overleed.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 7