KLM MOET QUITTE
ZIEN TE SPELEN
Slechts geleidelijk
herstel van K.L.M.
Altijd liever tVÖRÖL
KAPPIE EN DE WATERZUIL
Huidige omvang handhaven
met steun van de Staat
HULPMIDDELEN:
ZUINIG WERKEN
EN VEEL LENEN
Woedende minnaar
reed jongens
water in
Uit de kerken
Geen reden voor
ongerustheid over
concentratie van
troepen in China
Lexington wint
kort geding van
Consumentenbond
Geen wijziging lijnennet
Zaterdag 23 juni 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
D
Desondanks
Knelpunten
VERDACHT DRIETAL
GEARRESTEERD
Huilend inbrekersduo
voor rechtbank
Keus
Meer nodig
Vervolg van pag. 1
dan zeker van frisse mond en witte tanden
West-Irian-monument
Van een onzer redacteuren
EN HAAG De K.L.M. heeft snel en dringend geld nodig: de brandkast van het bedrijf is leeg. Kapitaal
verstrekkers zullen, om het zacht te zeggen, niet staan te trappelen van bereidheid om het bedrijf nog meer
te lenen zonder dat daar pittige garanties bij worden gegeven.
Daarom komt de regering die
tachtig procent van de aandelen-
K.L.M. bezit nu met een wets
voorstel waarin de Staat zich garant
wil stellen voor leningen ten befhoeve
van de K.L.M. tot maximaal 375 mil-
Vam onze correspondent
LONDEN. De Britse regering
staat voortdurend in contact met
Washington over de berichten over
troepenconcentraties in het Chinese
kustgebied tegenover de eilandjes
Quemoy en Matsoe. Volgens Britse
regeringskringen bestaat er nog geen
reden voor ernstige ongerustheid.
Wij volgen de ontwikkeling met gro
te aandacht", zei het Foreign office
gisteren.
Ook het Britse kabinet hield zich
gisteren met deze kwestie bezig. Ver
der kan men aannemen dat de nieuwe
spanning in het Verre Oosten het ko
mende weekeinde door lord Home, de
Britse minister van buitenlandse za
ken en Dean Rusk, zijn Amerikaanse
ambtgenoot, zal worden besproken.
Rusk komt zondag in Londen aan
als onderdeel van zijn Europese reis.
Hij ontmoet ook premier MacMiilan.
VOEDSELTEKORT
De reisbespreking die men in China
heeft ingevoerd op het vervoer van
passagiers per trein schijnt vooral te
gelden tussen Kanton, Sjanghai en Pe
king: men trekt daaruit de conclusie
dat er veel militairen worden vervoerd.
Bij de vele veronderstellingen die
men uit over de redenen van deze plot
selinge Chinese militaire activiteit is
er ook een die uitgaat van de vrees
die men in Peking zou koesteren voor
een onverhoedse aanval van de natio
nalisten op het vasteland, nu men daar
met een voedseltekort kampt.
Tsjang Kai Sjek zou van de onrust
in China gebruik kunnen maken voor
een militair avontuur. Het is aan de
andere kant ook heel goed mogelijk
dat Peking alleen maar een oorlogs
stemming kweekt om de aandacht af
te leiden van zijn binnenlandse moei
lijkheden.
Engeland, dat betrekkingen onder
houdt met communistisch China, is
van mening dat de omstreden eiland
jes Quemoy en Matsoe deel uitmaken
van het grondgebied van dat land.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Op straffe van hon
derdduizend gulden boete, te betalen
aan de importeur van Lexington-si
garetten, is het de Nederlandse Con
sumentenbond verboden de pufolika-
tie van het onderzoek naar het teer-
en nicotinegehalte van sigaretten te
herhalen.
Dit heeft de vice-president van de
rechtbank in Den Haag, mr. J. H. C.
Slotemaker, gistermorgen bepaald in
zijn uitspraak in het kort geding, dat
de importeur van Lexington had aan
gespannen tegen de Consumenten
bond.
Hij gaf beide partijen in overwe
ging in gezamenlijk overleg tot een
publikatie te komen, waarin erop
wordt gewezen dat, wanneer bij de
onderzoekingen een andere werkwij
ze wordt gevolgd, ook andere resul
taten worden verkregen.
Het verzoek van Lexington om de
Consumentenbond te gelasten het on
derzoek van Lexington te publiceren,
werd afgewezen.
Niet maatgevend
Mr. Slotemaker kwam tot de con
clusie, dat de gewraakte publikatie
waarbij aan de Lexington-sigaretten
een hoog teer. en nicotinegehalte
werd toegeschreven door de lezer
in het algemeen op eigen rookgewoon
te wordt beoordeeld. Er is een essen
tieel verschil tussen de cijfers van de
Consumentenbond en de cijfers van
Lexington.
De Consumentenbond heeft ten on
rechte de indruk gewekt, dat zijn cij
fers maatgevend zijn, terwijl is ge
bleken dat andere cijfers kunnen wor
den verkregen. Naar het oordeel van
mr. Slotemaker heeft de bond hier
mee gehandeld in strijd met de ver
eiste zorgvuldigheid in het maat
schappelijk verkeer en jegens Lexing
ton.
Het beroep van de Consumenten
bond op het algemeen belang aan
vaardde mr. Slotemaker niet. De bond
heeft door de publikatie schade toege
bracht aan de importeur van de
Lexington-sigaretten.
joen gulden. De Staat wil dus rente
en aflossing garanderen. De regering
wil het voortbestaan van de K.L.M.
op een aanvaardbare basis helpen
mogelijk maken. Dat is de strekking
van het wetsontwerp dat nu bij de
Tweede Kamer is ingediend.
Als het parlement straks haast
lijkt ons, gezien de kaspositie van het
bedrijf, geboden met dit voorstel
akkoord gaat, krijgt de K.L.M. dus
weer geld. Genoeg geld? Genoeg om
het bedrijf op een redelijke wijze te
laten voortbestaan?
Een antwoord op deze vraag is niet
gemaikikelijk.
De negenjarige Wim Pronk uit de
Pieterstraat in Delft is gisteravond met
zijn fiets in de Provinciale vaart gereden
en verdronken. De jongen kon wel zwem
men, maar raakte bewusteloos doordat hij
met zijn hoofd tegen de kademuur sloeg.
ning wil men zien als een veiligheids
klep; tenslotte is zij met rente be
last en moet alles ook terugbetaald
worden.
Nogmaals: Is de K.L.M. dan ge
holpen?
Niet zonder dat het bedrijf door
gaat met het uitvoeren van tal van
maatregelen waartoe men een klein
jaar geleden heeft besloten. Doorgaat
in hoog tempo, want de regering heeft
blijkens het wetsontwerp haar opzet
bedoeld voor een periode van drie
jaanr. In die korte periode moet
het bedrijf, door een uiterste aan zui
nigheid en efficiency te betrachten,
dus proberen tenminste quitte te spe
len, zit dat erin?
In 1961 heeft de K.L.M. haar uiter
ste best gedaan om zo zuinig en effi-
cient mogelijk te werken. Zij bereik
te een produktieverhoging van 19 pro
cent, het vervoer nam met tien pro
cent toe, en desondanks verminderden
de inkomsten met vijf procent.
Het resultaat was een verlies van
76 miljoen over dat jaar. Eigenlijk
wat meer, maar dat kon onder ver
lies van vorige jaren worden geboekt.
Er werd zuinig gewerkt; 45 mil
joen gulden kon worden bezuinigd.
Helaas, dit bedrag verdween weer
nagenoeg geheel door verhoging van
kosten en lonen...
Als men het alleen zo bekijkt, en
dan tevens bedenkt dat alle grote
luchtvaartondernemingen in de we
reld een tijdperk van grote moeilijk
heden doormaken, dan zou men ge
neigd zijn tot de conclusie dat die
375 miljoen met staatsgarantie op
den duur het bedrijf ook niet pit de
nesten zullen kunnen helpen.
Men kan het zelfs nog somberder
zien.
De K.L.M. heeft kortlopende lenin
gen tot tezamen 70 miljoen dollar in
de Verenigde Staten lopen, die opeis
baar zijn als de verhouding tussen
vreemd en Nederlands kapitaal in het
bedrijf zou veranderen. Wel, die ver
houding verandert inderdaad bij een
lening onder staatsgarantie en 70 mil
joen dollar is al goed 250 miljoen
gulden. Voeg daarbij dat de K.L.M.
van oordeel is dat zij voor 125 mil
joen nieuwe vliegtuigen nodig heeft,
en die 375 miljoen zijn al opgesou
peerd.
Zowel de regering als de leiding
van de K.L.M. realiseert zich dat het
niet erg gemakkelijk zal zijn. Enkele
maanden geleden hebben wij uitvoerig
uiteengezet voor welke moeilijkheden
de K.L.M. zich ziet geplaatst. Hier
een herhaling van de belangrijkste;
1 Aanschaf en exploitatie van
A straalvliegtuigen zonder welke
intercontinentale lijnen niet meer in
staat zijn passagiers te trekken
zijn peperduur.
n De concurrentie in de luchtvaart
is veel feller dan voorheen; in
Europa zijn Lufthansa en Alitalia snel
in opkomst mede door forse staats
hulp en in nagenoeg alle jonge lan
den richt men eigen vliegtuigmaat
schappijen op.
p Het toerisme uit de Verenigde
Staten naar Europa is sedert zo
mer 1960 wat teruggelopen.
a Schiphol ligt voor reizigers die
niet in Nederland moeten zijn, on
gunstiger naarmate de reisduur over
de oceanen korter wordt.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. De recherche van
het bureau Warmoesstraat heeft op
aanwijzing van een caféhouder aan de
Zeedijk gisternacht drie mannen gear
resteerd. Een van. hen, de 32-jarige
Algerijn H. A. wordt ervan verdacht,
dat hij woensdagnacht een 57-jarige
Amsterdamse schilder van zestienhon
derd gulden heeft beroofd.
De twee andere arrestanten, de 26-
jarige uit Curacao afkomstige C. E.
B. en de 27-jarige Surinamer J. M.
G. zouden een aandeel in de buit heb
ben gekregen.
De schilder was in de bewuste nacht
allerlei cafés afgeweest. In een brood
jeswinkel maakte hij met twee man
nen kennis, onder wie de Algerijn. Ze
liepen een eindje samen op. Toen de
schilder thuiskwam, merkte hij, dat
zijn zakboekje, waarin hij zestienhon
derd guldén had gestoken, was ver
dwenen. De politie zoekt nu nog naar
een vierde man, die ook bij de bero
ving betrokken moet zijn geweest.
DEN HAAG. Huilend stonden gis
teren twee broers, een 31-jarige fa
brieksarbeider uit Zoeterwoude en een
28-jarige lettergieter uit Amsterdam,
voor de Haagse rechtbank. De officier
van justitie eiste tegen hen voor drie
van de 37 inbraken waaraan zij zich
schuldig zouden hebben gemaakt, negen
maanden gevangenisstraf met aftrek
van het voorarrest. Drie maanden van
die straf vroeg hij voorwaardelijk op te
leggen.
Het tweetal had vooral in de week
einden rooftochten ondernomen ir
Zoeterwoude, Leidschendam, Voorscho
ten, Leiden en in enkele kleinere plaat
sen in die buurt. Zij stalen 3600 gulden
bijeen.
De oudste verdachte woonde met zijn
vrouw en zes kinderen in een woon
schuit. ,,Het was er een allerverschrik
kelijkste bende. De kinderen hadden
bijna geen kleren aan. De vrouw kon
kennelijk het huishouden niet aan", ver
telde de officier.
Tussen Utrecht en Hilversum zullen
de komende nacht na 23.20 uur geen
treinen rijden. Het reizigersvervoer zal
door bussen worden overgenomen. Er
zullen op dat traject nieuwe spoorweg-
beveiligingsinstallaties worden aange
bracht.
Er is dus nog wat meer,, nodig. Dat
,,meer" kan er komen als het»par-
lement ook het tweede deel van het
wetsontwerp aanvaardt: de Staat wil
de mogelijkheid voor de K.L.M. ope- j
nen, bij haar te lenen tot een maxi
mum van 50 miljoen gulden, om het
bedrijf een redelijke liquiditeitspositie
te geven.
Wij weten dat het in het voorne
men van de K.L.M. ligt van deze
laatste mogelijkheid pas in uiterste
noodzaak gebruik te maken. Die le-
Men weet dat de K.L.M., toen vorig
jaar de moeilijkheden al te groot wer
den, de keuze had uit drie toekomstmo
gelijkheden:
Ondanks alles proberen, mee te
blijven groeien met de grote in
ternationale luchtvaartmaatschappijen
bde K.L.M. „terugschroeven" tot
een klein, alleen op Nederlandse
mbgèlijkhé'den gebouwd' ondernemink
je;
de K.L.M. in huidige omvang zó
c veel mogelijk handhaven, dus een
politiek van consolidering toepassen.
Er is gekozen voor het laatste.
In een volgend artikel willen wij be
zien hoe ver men daarmee is geko
men op dit ogenblik en welke moge
lijkheden in die politiek reëel zijn
verscholen.
Voor de herfinanciering van het dol
larkrediet zal 250 miljoen gulden nodig
zijn. De rest van het bedrag van 375
miljoen gulden kan worden gebruikt
om nieuwe vliegtuigen, als uitbreiding
of als vervanging van oude, te betalen.
Ook kunnen er andere belangrijke in
vesteringen mee worden gedaan.
Het is volgens de memorie van toe
lichting de bedoeling, dat de K.L.M.
alleen dan rente en aflossingen zal be
talen als het bedrijf dit volgens het
oordeel van de ministers Korthals en
Zijlstra kan opbrengen. Het is daarom
nu nog onmogelijk te zeggen, wat de
feitelijke inhoud van deze bepaling zal
zijn. Het lijkt aannemelijk, dat een de
finitieve beslissing pas dan zal worden
genomen, als de positie van de K.L.M.
zich zal hebben geconsolideerd en als
weer redelijke bedrijfsresultaten mo
gen worden verwacht.
De beide bewindslieden motiveren
de steun van het rijk aan de K.L.M.
als volgt:
a. Het achterblijven van de groei in
de vraag naar vervoer zal tijdelijk zijn.
De regering vertrouwt erop, dat het
wereldluchtvervoer zijn snelle groei
van na de oorlog zal terugvinden.
b. De oorzaken van het verlies dat
de K.L.M. heeft geleden, zullen ook de
komende jaren nog doorwerken. In de
wereld van de luchtvaart zal men zich
door protectionische maatregelen pro
beren te beschermen. Bovendien wor
den vele buitenlandse luchtvaartmaat
schappijen in hun' groei gesteund door
hun regeringen. De K.L.M. zal zich
hierdoor slechts geleidelijk kunnen
herstellen.
c. Nederland is een land, dat voor
aan staat in internationale dienstver
lening. Als het nu deze positie zou op
geven, zou het het verloren terrein
niet meer kunnen terugkrijgen. Omdat
goede luchtverbindingen tegenwoordig
noodzakelijk zijn en buitenlandse maat
schappijen ons land nooit zo goed kun
nen bedienen als de K.L.M., is het
handhaven van de positie van onze
luchtvaartmaatschappij een groot Ne
derlands belang.
Geen wijzigingen
Een belangrijke vraag is, aldus de
memorie van toelichting, welk beleid
in de komende jaren moet worden ge
volgd. Voorlopig zullen geen wijzigin
gen in bet lijnennet worden aange
bracht. De beide ministers zullen de
(Ingezonden mededeling)
financiële uitkomsten echter nauw
keurig volgen. Als er aanleiding toe
zou zijn, zullenze bekijken of door
een wijziging van de produktie en van
structuur van de vliegdiensten een ver
snelling naar een redelijke opbrengst
van de investeringen mogelijk is.
Het exploitatieverlies over 1961 is
zeer groot geweest; ongeveer 87 mil
joen gulden. Als oorzaken hiervan
noemt de memorie van toelichting dat
de vraag naar vervoer als gevolg
van de crises in Berlijn en Algerije
veel kleiner was, dan werd verwacht.
Hiertegenover stond, dat de ver
voerscapaciteit door de grote en snelle
straalvliegtuigen aanzienlijk was ver
groot. Bovendien werd de K.L.M. in
1961 door twee ernstige rampen ge
troffen. Ook hebben technische moei
lijkheden bij de overschakeling op
nieuwe types vliegtuigen en de her
waardering van de gulden aanzienlijke
verliezen meegebracht.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM De politie van het
Amsterdamse bureau Lodewijk van
Deysselstraat heeft gistermorgen de
22-jarige monteur K. J. R. van zijn
bed gelicht. De man wordt verdacht
van poging tot doodslag.
Donderdagavond zat de monteur met
zijn verloofde in een auto die bij het
haventje aan de Oostoever geparkeerd
stond. De twee gelieven waanden zich
onbespied. Toen de monteur echter
merkte dat twee jongelieden vanaf
een kademuur zijn vrijage met een
verrekijker volgden, ontstak hij in
woede.
Hij startte zijn wagen, reed om de
muur heen en ramde de twee knapen
met de bumper van zijn auto. De
schok was zo hevig dat zij in het wa
ter terechtkwamen. Ze wisten er op
eigen gelegenheid weer uit te krabbe
len.
Een van hen had het nummer van
de auto opgenomen, zodat de verbol
gen minnaar spoedig kon worden ge
vonden.
DJAKARTA, (Reuter). In het cen
trum van Djakarta zal een West-Iriari
monument worden geplaatst. Dat heeft
president Soekarno aangekondigd op
een gisteren gehouden massabijeen
komst, waarop de stichting van de stad
werd herdacht.
17
„Nog niet", zei hij kalm. „Luister
eens, Judy. Je bent een ieuk meisje
en je zit in een lastig parket. Wal
denk je ervan om ergens een rustige
bar binnen te wippen en eens te bab
belen? Ken je de Kromme Elle
boog?"
Het klonk vriendelijk en de hemel
weet dat hij ons allemaal in zijn
macht had. Ik knikte en we gingen.
Moeder en Larry waren al weg
toen wij buiten kwamen en niemand
zag ons. Hij had een klein oud auto-
tje en ik stapte in. Hij glimlachte
toen hij achter het stuur ging zitten.
„Ik durf te wedden dat je vannacht
geen schoenen met zulke hakken aan
had", zei hij. „Wat kun jij hard lo
pen, zeg."
„Waarom zat je ook achter me
aan?", zei ik bitter. „Je had toch
die foto, niet? Je wist dat ik het mes
had. Je kon zo naar de politie gaan."
„Dat heb ik niet gedaan. Nóg niet,
in elk geval."
„Waarom niet? Je werkt toch voor
hen, is 't niet?"
„Niet precies", zei hij. „Ik was
er vannacht toevallig. Ik ben alleen
maar nieuwsgierig. Er zijn heel veel
dingen in deze zaak die niet kloppen.
Misschien ben jij erbij betrokken,
misschien die vrolijke moeder van
je, misschien je grote broer wel.
Of misschien is het iemand anders.
Ik heb niet veel op met die Lelands",
voegde hij er op conversatietoon aan
toe. „Als er nog eens revolutie komt
dan ben ik ervoor, Andy aan de
dichtstbijzijnde galg op te hangen."
Ik voelde me weer wat beter. Hij
gaf een klopje op mijn hand.
„Die camera van mij liegt", zei
hij. „Je ziet er verdomd leuk uit."
Ik heb een hekel aan whisky,
maar die morgen dronk ik pure
Scotch, terwijl hij goedkeurend toe
keek. En toen heb ik hem in een stil
hoekje gewoon het hele verhaal ver
teld. Zeifs over de party, en dat Lar
ry's hoed zoek was, en dat hij er een
gevonden had die gebruikt was om
vissen uit de vijver te halen.
„Wat voor een party was dat?",
vroeg hij. „Zijn jullie dat thuis zo
gewend?"
„Niet zo, nee. Deze liep luit de
hand."
„Dat hoop ik tenminste", zei hij
grimmig. „Hoewel de gedachte aan
het leven dat jij leidt in zo'n omge
ving me ziek maakt. Die party's van
jullie...."
„Ik hou er wel van", zei ik op
standig. „En bovendien, als ze moe
der amuseren
„Moord heeft anders niets amu-
mzmammstfm&ïaim tMim was
MARV ROBERTS RINEHAKT
sants. Maar goed, trek je van mij
maar niets aan, ga verder."
Ik moest hem wel in vertrouwen
nemen. Hij wist al te veel. Dus ver
telde ik hem hoe Larry naar huis
was gegaan en dat hij terug was
komen rennen, en flauw was geval
len, en -dat moeder haar schoenen
uit had en hoe zij op haar kousen
naar Larry's huis was gegaan en
daar Isabella dood had aangetroffen
met het kettinkje onder zich.
„Wat is er eigenlijk met dat ket
tinkje? Was het waar wat Scott er
over vertelde?"
„Dat geloof ik wel. Geen van ons
had het ooit eerder gezien."
„Jij bent nogal gek op Scott, is 't
niet?" zei hij, terwijl hij me aan
keek.
„Geweest, ja. Waarom?"
,,lk zag hoe je naar hem keek."
Ik denk dat ik bloosde, want hij
liet het erbij. Hij luisterde aandach
tig naar wat ik hem vertelde, hoe
moeder het mes onder de traploper
gevonden had en wist dat het van
Larry was, en ik geloof dat hij wil
de gaan lachen toen ik hem vertelde
hoe zij het in haar kous had ver
stopt en toen deed alsof zij flauw
viel, zodat zij ermee thuis kon ko
men. Maar nu bleef hij ernstig.
„Waar is het nu?", vroeg hij.
„In de spoelbak van het toilet in
moeders badkamer."
Hij gromde en leek ontstemd.
„Een huis zo groot als dat van jul
lie. Was dat nu de enige plaats, die
je kon bedenken?", zei hij. „Ze zul
len het vinden, zo zeker als twee
maal twee vier is."
„Waarom? Moeten ze dan geen
toestemming hebben om het huis te
doorzoeken?"
„Zo zullen ze het niet doen, beste
meid. In dit geval zeker niet. Je
zult bijvoorbeeld 's maandags een
glazenwasser aan de deur krijgen,
die meer doet dan de ruiten spon
zen en zemen. Of een knappe jon
ge kerel neemt op een avond een
van de dienstmeisjes mee naar de
bioscoop
„Maar zij weten het niet dat wij
het hebben", protesteerde ik.
Hii leunde over het tafeltje heen.
„Onderschat ze niet", zei hij. „Ze
weten da' het mes van je broer weg
is. Zij hoeven je moeder alleen maar
aan te kijken om te weten dat zij
nooit van haar leven flauwgevallen
is. Ze hebben haar vanmorgen on
danks haar halve waarheden laten
gaan omdat zij nog niet klaar zijn
om op te treden."
.Kijk", ging hij verder, „ik was
er zeker van dat jullie het mes had
den en zouden proberen het kwijt te
raken. Maar daarvoor was ik de af
gelopen nacht niet in de tuin Ik had
het gekke idee dat degene die de
hoed van je broer in de boom had
verborgen waar jij onder zat te gra
ven. terug zou komen om hem een
beter plaatsje te geven."
„Was dat die boom?", vroeg ik
verbaasd.
„Jazeker. En ik had gelijk ook.
Hij kwam. Maar hij schrok van mijn
blitzlicht. Ik hoorde hem. Ik zag
hem niet. Hij liep als de duivel."
Ik voelde me een beetje duizelig,
ik had ook nog bijna niets gegeten
en door de whisky en te moeten be
grijpen wat er allemaal gebeurd
was.
„Waarom wilde hij in 's hemels
naam Larry's hoed hebben?", vroeg
ik en ik voelde me erg dom.
„Wees nu eens even verstandig.
Zou je broer zijn hoed in een boom
verstoppen? En vergeet niet dat ie
mand alle mogelijke moeite doet
om Larry deze moord in de schoe
nen te schuiven. Waarom zou het
mes anders achtergelaten zijn op een
plek waar de politie het wel moest
vinden? Maar alleen de stomste ezel
zou geloven dat Larry Shepard een
reden zou hebben om zijn eigen hoed
te gaan verstoppen. Wat bewijst dat?
Niets."
„Ik begrijp"', zei ik langzaam, „dat
als iemand anders hem zou hebben
gedragen, en net deed of hij Larry
was
Hij ging over eind zitten en glim
lachte,
(Wordt vervolgd)
g
■■■llllllill
1
De
opzienbarende
üi
experimenten
iii
van
§n
student
Tijloos
iiillffilllllllllllllfflllfflllillll
^llllllliillllllllllllllllllHllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllinilUlllllllllllülllllllllllilllllllllllllllllllillll^
v'
41. „Het is 'm in zijn bol geslagen!"
meende T.V.-bezitter Wiebes, toen de
maat het water uit een bloemvaasje
over zijn schedel goot. Want van de
nieuwe zendtechniek wist hij niet veel.
.Stil Hij gaat wat zeggen!" sis
te zijn vrouw.
,Uh uh Goeiemiddag samen",
hakkelde de maat. „Ik wou maar zeg
gen dat de uitzending van het t-ttt-ttee-
hr 1 l i\ji); 5
TV,—, i 1*
U fV
tsl. V,
veestation Ha-ha20 is begonnen
Toen verslikte hij zich en kreeg een
schallende hoestbui. Hij herstelde zich
pas nadat hij van een onzichtbaar
iemand een por had gekregen.
„Ehhihivervolgde hij. „En
ne thans -eh, hoe was het ook weer?
- eh, be-begeven wij ons naar een
de hoe is het ook weer een de
monstratie van de Lutjewierse Brand
weer op de markt. Houd uw toestel
dus aangesloten op dezelfde golfslag.
Eh, juist. Op dezelfde golflengte, zei ik,
de lange watergolf bedoel ik
Schichtig verdween hij uit het beeld.
„Niet slecht voor de eerste keer,
stuurman", prees op dat moment
Sprenkel, zijn camera wegdraaiend van
de maat. Maar de maat lag als een,Brons te Bunschoten en K.
meelbaal op de grond. Flauwgevallen... te Hoogeiveen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hattem (derde pred.pl.);
C. Bezem er te Zierikzee; te Opheusden:
J. Catsbiurg te Genderen; te Amstel
veen (toz.)H. van Coeverden te Broek
in Waterland; te Hoogeiveen (wijikgem.
C): C. van Bart te Ter Aa (Utr.); te
Rotterdam-C. Cvaikature dr. J. Sperma-
Weyland) :B. Kley-Wassink te Gorkiutn.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Dronrijp: C. van
der Woude kand. te Kampen, die be
dankte voor Monnickendam. Vianen,
Wildam, Nieuiwerkerk aan de IJssel,
Oudega-W. Suawoude en Ternaard.
Examens: aan de V.U. is geslaagd
voor het doet. examen theologie de heer
M. H. Smith te Bolbaven (Miss., V.S.i;
aan het zendingsseminarie te Baarn
slaagde voor het zendingsexamen ds. H.
Alsmeier te Baarn, beroepen missionair
predikant op Soemtoa.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Haamstede-Kerkiwerve: J-
J. Velem*