KLM MOET QUITTE ZIEN TE SPELEN Slechts geleidelijk herstel van K.L.M. Altijd liever tVÖRÖL KAPPIE EN DE WATERZUIL Huidige omvang handhaven met steun van de Staat HULPMIDDELEN: ZUINIG WERKEN EN VEEL LENEN Woedende minnaar reed jongens water in Uit de kerken Geen reden voor ongerustheid over concentratie van troepen in China Lexington wint kort geding van Consumentenbond Geen wijziging lijnennet Zaterdag 23 juni 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 D Desondanks Knelpunten VERDACHT DRIETAL GEARRESTEERD Huilend inbrekersduo voor rechtbank Keus Meer nodig Vervolg van pag. 1 dan zeker van frisse mond en witte tanden West-Irian-monument Van een onzer redacteuren EN HAAG De K.L.M. heeft snel en dringend geld nodig: de brandkast van het bedrijf is leeg. Kapitaal verstrekkers zullen, om het zacht te zeggen, niet staan te trappelen van bereidheid om het bedrijf nog meer te lenen zonder dat daar pittige garanties bij worden gegeven. Daarom komt de regering die tachtig procent van de aandelen- K.L.M. bezit nu met een wets voorstel waarin de Staat zich garant wil stellen voor leningen ten befhoeve van de K.L.M. tot maximaal 375 mil- Vam onze correspondent LONDEN. De Britse regering staat voortdurend in contact met Washington over de berichten over troepenconcentraties in het Chinese kustgebied tegenover de eilandjes Quemoy en Matsoe. Volgens Britse regeringskringen bestaat er nog geen reden voor ernstige ongerustheid. Wij volgen de ontwikkeling met gro te aandacht", zei het Foreign office gisteren. Ook het Britse kabinet hield zich gisteren met deze kwestie bezig. Ver der kan men aannemen dat de nieuwe spanning in het Verre Oosten het ko mende weekeinde door lord Home, de Britse minister van buitenlandse za ken en Dean Rusk, zijn Amerikaanse ambtgenoot, zal worden besproken. Rusk komt zondag in Londen aan als onderdeel van zijn Europese reis. Hij ontmoet ook premier MacMiilan. VOEDSELTEKORT De reisbespreking die men in China heeft ingevoerd op het vervoer van passagiers per trein schijnt vooral te gelden tussen Kanton, Sjanghai en Pe king: men trekt daaruit de conclusie dat er veel militairen worden vervoerd. Bij de vele veronderstellingen die men uit over de redenen van deze plot selinge Chinese militaire activiteit is er ook een die uitgaat van de vrees die men in Peking zou koesteren voor een onverhoedse aanval van de natio nalisten op het vasteland, nu men daar met een voedseltekort kampt. Tsjang Kai Sjek zou van de onrust in China gebruik kunnen maken voor een militair avontuur. Het is aan de andere kant ook heel goed mogelijk dat Peking alleen maar een oorlogs stemming kweekt om de aandacht af te leiden van zijn binnenlandse moei lijkheden. Engeland, dat betrekkingen onder houdt met communistisch China, is van mening dat de omstreden eiland jes Quemoy en Matsoe deel uitmaken van het grondgebied van dat land. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Op straffe van hon derdduizend gulden boete, te betalen aan de importeur van Lexington-si garetten, is het de Nederlandse Con sumentenbond verboden de pufolika- tie van het onderzoek naar het teer- en nicotinegehalte van sigaretten te herhalen. Dit heeft de vice-president van de rechtbank in Den Haag, mr. J. H. C. Slotemaker, gistermorgen bepaald in zijn uitspraak in het kort geding, dat de importeur van Lexington had aan gespannen tegen de Consumenten bond. Hij gaf beide partijen in overwe ging in gezamenlijk overleg tot een publikatie te komen, waarin erop wordt gewezen dat, wanneer bij de onderzoekingen een andere werkwij ze wordt gevolgd, ook andere resul taten worden verkregen. Het verzoek van Lexington om de Consumentenbond te gelasten het on derzoek van Lexington te publiceren, werd afgewezen. Niet maatgevend Mr. Slotemaker kwam tot de con clusie, dat de gewraakte publikatie waarbij aan de Lexington-sigaretten een hoog teer. en nicotinegehalte werd toegeschreven door de lezer in het algemeen op eigen rookgewoon te wordt beoordeeld. Er is een essen tieel verschil tussen de cijfers van de Consumentenbond en de cijfers van Lexington. De Consumentenbond heeft ten on rechte de indruk gewekt, dat zijn cij fers maatgevend zijn, terwijl is ge bleken dat andere cijfers kunnen wor den verkregen. Naar het oordeel van mr. Slotemaker heeft de bond hier mee gehandeld in strijd met de ver eiste zorgvuldigheid in het maat schappelijk verkeer en jegens Lexing ton. Het beroep van de Consumenten bond op het algemeen belang aan vaardde mr. Slotemaker niet. De bond heeft door de publikatie schade toege bracht aan de importeur van de Lexington-sigaretten. joen gulden. De Staat wil dus rente en aflossing garanderen. De regering wil het voortbestaan van de K.L.M. op een aanvaardbare basis helpen mogelijk maken. Dat is de strekking van het wetsontwerp dat nu bij de Tweede Kamer is ingediend. Als het parlement straks haast lijkt ons, gezien de kaspositie van het bedrijf, geboden met dit voorstel akkoord gaat, krijgt de K.L.M. dus weer geld. Genoeg geld? Genoeg om het bedrijf op een redelijke wijze te laten voortbestaan? Een antwoord op deze vraag is niet gemaikikelijk. De negenjarige Wim Pronk uit de Pieterstraat in Delft is gisteravond met zijn fiets in de Provinciale vaart gereden en verdronken. De jongen kon wel zwem men, maar raakte bewusteloos doordat hij met zijn hoofd tegen de kademuur sloeg. ning wil men zien als een veiligheids klep; tenslotte is zij met rente be last en moet alles ook terugbetaald worden. Nogmaals: Is de K.L.M. dan ge holpen? Niet zonder dat het bedrijf door gaat met het uitvoeren van tal van maatregelen waartoe men een klein jaar geleden heeft besloten. Doorgaat in hoog tempo, want de regering heeft blijkens het wetsontwerp haar opzet bedoeld voor een periode van drie jaanr. In die korte periode moet het bedrijf, door een uiterste aan zui nigheid en efficiency te betrachten, dus proberen tenminste quitte te spe len, zit dat erin? In 1961 heeft de K.L.M. haar uiter ste best gedaan om zo zuinig en effi- cient mogelijk te werken. Zij bereik te een produktieverhoging van 19 pro cent, het vervoer nam met tien pro cent toe, en desondanks verminderden de inkomsten met vijf procent. Het resultaat was een verlies van 76 miljoen over dat jaar. Eigenlijk wat meer, maar dat kon onder ver lies van vorige jaren worden geboekt. Er werd zuinig gewerkt; 45 mil joen gulden kon worden bezuinigd. Helaas, dit bedrag verdween weer nagenoeg geheel door verhoging van kosten en lonen... Als men het alleen zo bekijkt, en dan tevens bedenkt dat alle grote luchtvaartondernemingen in de we reld een tijdperk van grote moeilijk heden doormaken, dan zou men ge neigd zijn tot de conclusie dat die 375 miljoen met staatsgarantie op den duur het bedrijf ook niet pit de nesten zullen kunnen helpen. Men kan het zelfs nog somberder zien. De K.L.M. heeft kortlopende lenin gen tot tezamen 70 miljoen dollar in de Verenigde Staten lopen, die opeis baar zijn als de verhouding tussen vreemd en Nederlands kapitaal in het bedrijf zou veranderen. Wel, die ver houding verandert inderdaad bij een lening onder staatsgarantie en 70 mil joen dollar is al goed 250 miljoen gulden. Voeg daarbij dat de K.L.M. van oordeel is dat zij voor 125 mil joen nieuwe vliegtuigen nodig heeft, en die 375 miljoen zijn al opgesou peerd. Zowel de regering als de leiding van de K.L.M. realiseert zich dat het niet erg gemakkelijk zal zijn. Enkele maanden geleden hebben wij uitvoerig uiteengezet voor welke moeilijkheden de K.L.M. zich ziet geplaatst. Hier een herhaling van de belangrijkste; 1 Aanschaf en exploitatie van A straalvliegtuigen zonder welke intercontinentale lijnen niet meer in staat zijn passagiers te trekken zijn peperduur. n De concurrentie in de luchtvaart is veel feller dan voorheen; in Europa zijn Lufthansa en Alitalia snel in opkomst mede door forse staats hulp en in nagenoeg alle jonge lan den richt men eigen vliegtuigmaat schappijen op. p Het toerisme uit de Verenigde Staten naar Europa is sedert zo mer 1960 wat teruggelopen. a Schiphol ligt voor reizigers die niet in Nederland moeten zijn, on gunstiger naarmate de reisduur over de oceanen korter wordt. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. De recherche van het bureau Warmoesstraat heeft op aanwijzing van een caféhouder aan de Zeedijk gisternacht drie mannen gear resteerd. Een van. hen, de 32-jarige Algerijn H. A. wordt ervan verdacht, dat hij woensdagnacht een 57-jarige Amsterdamse schilder van zestienhon derd gulden heeft beroofd. De twee andere arrestanten, de 26- jarige uit Curacao afkomstige C. E. B. en de 27-jarige Surinamer J. M. G. zouden een aandeel in de buit heb ben gekregen. De schilder was in de bewuste nacht allerlei cafés afgeweest. In een brood jeswinkel maakte hij met twee man nen kennis, onder wie de Algerijn. Ze liepen een eindje samen op. Toen de schilder thuiskwam, merkte hij, dat zijn zakboekje, waarin hij zestienhon derd guldén had gestoken, was ver dwenen. De politie zoekt nu nog naar een vierde man, die ook bij de bero ving betrokken moet zijn geweest. DEN HAAG. Huilend stonden gis teren twee broers, een 31-jarige fa brieksarbeider uit Zoeterwoude en een 28-jarige lettergieter uit Amsterdam, voor de Haagse rechtbank. De officier van justitie eiste tegen hen voor drie van de 37 inbraken waaraan zij zich schuldig zouden hebben gemaakt, negen maanden gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest. Drie maanden van die straf vroeg hij voorwaardelijk op te leggen. Het tweetal had vooral in de week einden rooftochten ondernomen ir Zoeterwoude, Leidschendam, Voorscho ten, Leiden en in enkele kleinere plaat sen in die buurt. Zij stalen 3600 gulden bijeen. De oudste verdachte woonde met zijn vrouw en zes kinderen in een woon schuit. ,,Het was er een allerverschrik kelijkste bende. De kinderen hadden bijna geen kleren aan. De vrouw kon kennelijk het huishouden niet aan", ver telde de officier. Tussen Utrecht en Hilversum zullen de komende nacht na 23.20 uur geen treinen rijden. Het reizigersvervoer zal door bussen worden overgenomen. Er zullen op dat traject nieuwe spoorweg- beveiligingsinstallaties worden aange bracht. Er is dus nog wat meer,, nodig. Dat ,,meer" kan er komen als het»par- lement ook het tweede deel van het wetsontwerp aanvaardt: de Staat wil de mogelijkheid voor de K.L.M. ope- j nen, bij haar te lenen tot een maxi mum van 50 miljoen gulden, om het bedrijf een redelijke liquiditeitspositie te geven. Wij weten dat het in het voorne men van de K.L.M. ligt van deze laatste mogelijkheid pas in uiterste noodzaak gebruik te maken. Die le- Men weet dat de K.L.M., toen vorig jaar de moeilijkheden al te groot wer den, de keuze had uit drie toekomstmo gelijkheden: Ondanks alles proberen, mee te blijven groeien met de grote in ternationale luchtvaartmaatschappijen bde K.L.M. „terugschroeven" tot een klein, alleen op Nederlandse mbgèlijkhé'den gebouwd' ondernemink je; de K.L.M. in huidige omvang zó c veel mogelijk handhaven, dus een politiek van consolidering toepassen. Er is gekozen voor het laatste. In een volgend artikel willen wij be zien hoe ver men daarmee is geko men op dit ogenblik en welke moge lijkheden in die politiek reëel zijn verscholen. Voor de herfinanciering van het dol larkrediet zal 250 miljoen gulden nodig zijn. De rest van het bedrag van 375 miljoen gulden kan worden gebruikt om nieuwe vliegtuigen, als uitbreiding of als vervanging van oude, te betalen. Ook kunnen er andere belangrijke in vesteringen mee worden gedaan. Het is volgens de memorie van toe lichting de bedoeling, dat de K.L.M. alleen dan rente en aflossingen zal be talen als het bedrijf dit volgens het oordeel van de ministers Korthals en Zijlstra kan opbrengen. Het is daarom nu nog onmogelijk te zeggen, wat de feitelijke inhoud van deze bepaling zal zijn. Het lijkt aannemelijk, dat een de finitieve beslissing pas dan zal worden genomen, als de positie van de K.L.M. zich zal hebben geconsolideerd en als weer redelijke bedrijfsresultaten mo gen worden verwacht. De beide bewindslieden motiveren de steun van het rijk aan de K.L.M. als volgt: a. Het achterblijven van de groei in de vraag naar vervoer zal tijdelijk zijn. De regering vertrouwt erop, dat het wereldluchtvervoer zijn snelle groei van na de oorlog zal terugvinden. b. De oorzaken van het verlies dat de K.L.M. heeft geleden, zullen ook de komende jaren nog doorwerken. In de wereld van de luchtvaart zal men zich door protectionische maatregelen pro beren te beschermen. Bovendien wor den vele buitenlandse luchtvaartmaat schappijen in hun' groei gesteund door hun regeringen. De K.L.M. zal zich hierdoor slechts geleidelijk kunnen herstellen. c. Nederland is een land, dat voor aan staat in internationale dienstver lening. Als het nu deze positie zou op geven, zou het het verloren terrein niet meer kunnen terugkrijgen. Omdat goede luchtverbindingen tegenwoordig noodzakelijk zijn en buitenlandse maat schappijen ons land nooit zo goed kun nen bedienen als de K.L.M., is het handhaven van de positie van onze luchtvaartmaatschappij een groot Ne derlands belang. Geen wijzigingen Een belangrijke vraag is, aldus de memorie van toelichting, welk beleid in de komende jaren moet worden ge volgd. Voorlopig zullen geen wijzigin gen in bet lijnennet worden aange bracht. De beide ministers zullen de (Ingezonden mededeling) financiële uitkomsten echter nauw keurig volgen. Als er aanleiding toe zou zijn, zullenze bekijken of door een wijziging van de produktie en van structuur van de vliegdiensten een ver snelling naar een redelijke opbrengst van de investeringen mogelijk is. Het exploitatieverlies over 1961 is zeer groot geweest; ongeveer 87 mil joen gulden. Als oorzaken hiervan noemt de memorie van toelichting dat de vraag naar vervoer als gevolg van de crises in Berlijn en Algerije veel kleiner was, dan werd verwacht. Hiertegenover stond, dat de ver voerscapaciteit door de grote en snelle straalvliegtuigen aanzienlijk was ver groot. Bovendien werd de K.L.M. in 1961 door twee ernstige rampen ge troffen. Ook hebben technische moei lijkheden bij de overschakeling op nieuwe types vliegtuigen en de her waardering van de gulden aanzienlijke verliezen meegebracht. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM De politie van het Amsterdamse bureau Lodewijk van Deysselstraat heeft gistermorgen de 22-jarige monteur K. J. R. van zijn bed gelicht. De man wordt verdacht van poging tot doodslag. Donderdagavond zat de monteur met zijn verloofde in een auto die bij het haventje aan de Oostoever geparkeerd stond. De twee gelieven waanden zich onbespied. Toen de monteur echter merkte dat twee jongelieden vanaf een kademuur zijn vrijage met een verrekijker volgden, ontstak hij in woede. Hij startte zijn wagen, reed om de muur heen en ramde de twee knapen met de bumper van zijn auto. De schok was zo hevig dat zij in het wa ter terechtkwamen. Ze wisten er op eigen gelegenheid weer uit te krabbe len. Een van hen had het nummer van de auto opgenomen, zodat de verbol gen minnaar spoedig kon worden ge vonden. DJAKARTA, (Reuter). In het cen trum van Djakarta zal een West-Iriari monument worden geplaatst. Dat heeft president Soekarno aangekondigd op een gisteren gehouden massabijeen komst, waarop de stichting van de stad werd herdacht. 17 „Nog niet", zei hij kalm. „Luister eens, Judy. Je bent een ieuk meisje en je zit in een lastig parket. Wal denk je ervan om ergens een rustige bar binnen te wippen en eens te bab belen? Ken je de Kromme Elle boog?" Het klonk vriendelijk en de hemel weet dat hij ons allemaal in zijn macht had. Ik knikte en we gingen. Moeder en Larry waren al weg toen wij buiten kwamen en niemand zag ons. Hij had een klein oud auto- tje en ik stapte in. Hij glimlachte toen hij achter het stuur ging zitten. „Ik durf te wedden dat je vannacht geen schoenen met zulke hakken aan had", zei hij. „Wat kun jij hard lo pen, zeg." „Waarom zat je ook achter me aan?", zei ik bitter. „Je had toch die foto, niet? Je wist dat ik het mes had. Je kon zo naar de politie gaan." „Dat heb ik niet gedaan. Nóg niet, in elk geval." „Waarom niet? Je werkt toch voor hen, is 't niet?" „Niet precies", zei hij. „Ik was er vannacht toevallig. Ik ben alleen maar nieuwsgierig. Er zijn heel veel dingen in deze zaak die niet kloppen. Misschien ben jij erbij betrokken, misschien die vrolijke moeder van je, misschien je grote broer wel. Of misschien is het iemand anders. Ik heb niet veel op met die Lelands", voegde hij er op conversatietoon aan toe. „Als er nog eens revolutie komt dan ben ik ervoor, Andy aan de dichtstbijzijnde galg op te hangen." Ik voelde me weer wat beter. Hij gaf een klopje op mijn hand. „Die camera van mij liegt", zei hij. „Je ziet er verdomd leuk uit." Ik heb een hekel aan whisky, maar die morgen dronk ik pure Scotch, terwijl hij goedkeurend toe keek. En toen heb ik hem in een stil hoekje gewoon het hele verhaal ver teld. Zeifs over de party, en dat Lar ry's hoed zoek was, en dat hij er een gevonden had die gebruikt was om vissen uit de vijver te halen. „Wat voor een party was dat?", vroeg hij. „Zijn jullie dat thuis zo gewend?" „Niet zo, nee. Deze liep luit de hand." „Dat hoop ik tenminste", zei hij grimmig. „Hoewel de gedachte aan het leven dat jij leidt in zo'n omge ving me ziek maakt. Die party's van jullie...." „Ik hou er wel van", zei ik op standig. „En bovendien, als ze moe der amuseren „Moord heeft anders niets amu- mzmammstfm&ïaim tMim was MARV ROBERTS RINEHAKT sants. Maar goed, trek je van mij maar niets aan, ga verder." Ik moest hem wel in vertrouwen nemen. Hij wist al te veel. Dus ver telde ik hem hoe Larry naar huis was gegaan en dat hij terug was komen rennen, en flauw was geval len, en -dat moeder haar schoenen uit had en hoe zij op haar kousen naar Larry's huis was gegaan en daar Isabella dood had aangetroffen met het kettinkje onder zich. „Wat is er eigenlijk met dat ket tinkje? Was het waar wat Scott er over vertelde?" „Dat geloof ik wel. Geen van ons had het ooit eerder gezien." „Jij bent nogal gek op Scott, is 't niet?" zei hij, terwijl hij me aan keek. „Geweest, ja. Waarom?" ,,lk zag hoe je naar hem keek." Ik denk dat ik bloosde, want hij liet het erbij. Hij luisterde aandach tig naar wat ik hem vertelde, hoe moeder het mes onder de traploper gevonden had en wist dat het van Larry was, en ik geloof dat hij wil de gaan lachen toen ik hem vertelde hoe zij het in haar kous had ver stopt en toen deed alsof zij flauw viel, zodat zij ermee thuis kon ko men. Maar nu bleef hij ernstig. „Waar is het nu?", vroeg hij. „In de spoelbak van het toilet in moeders badkamer." Hij gromde en leek ontstemd. „Een huis zo groot als dat van jul lie. Was dat nu de enige plaats, die je kon bedenken?", zei hij. „Ze zul len het vinden, zo zeker als twee maal twee vier is." „Waarom? Moeten ze dan geen toestemming hebben om het huis te doorzoeken?" „Zo zullen ze het niet doen, beste meid. In dit geval zeker niet. Je zult bijvoorbeeld 's maandags een glazenwasser aan de deur krijgen, die meer doet dan de ruiten spon zen en zemen. Of een knappe jon ge kerel neemt op een avond een van de dienstmeisjes mee naar de bioscoop „Maar zij weten het niet dat wij het hebben", protesteerde ik. Hii leunde over het tafeltje heen. „Onderschat ze niet", zei hij. „Ze weten da' het mes van je broer weg is. Zij hoeven je moeder alleen maar aan te kijken om te weten dat zij nooit van haar leven flauwgevallen is. Ze hebben haar vanmorgen on danks haar halve waarheden laten gaan omdat zij nog niet klaar zijn om op te treden." .Kijk", ging hij verder, „ik was er zeker van dat jullie het mes had den en zouden proberen het kwijt te raken. Maar daarvoor was ik de af gelopen nacht niet in de tuin Ik had het gekke idee dat degene die de hoed van je broer in de boom had verborgen waar jij onder zat te gra ven. terug zou komen om hem een beter plaatsje te geven." „Was dat die boom?", vroeg ik verbaasd. „Jazeker. En ik had gelijk ook. Hij kwam. Maar hij schrok van mijn blitzlicht. Ik hoorde hem. Ik zag hem niet. Hij liep als de duivel." Ik voelde me een beetje duizelig, ik had ook nog bijna niets gegeten en door de whisky en te moeten be grijpen wat er allemaal gebeurd was. „Waarom wilde hij in 's hemels naam Larry's hoed hebben?", vroeg ik en ik voelde me erg dom. „Wees nu eens even verstandig. Zou je broer zijn hoed in een boom verstoppen? En vergeet niet dat ie mand alle mogelijke moeite doet om Larry deze moord in de schoe nen te schuiven. Waarom zou het mes anders achtergelaten zijn op een plek waar de politie het wel moest vinden? Maar alleen de stomste ezel zou geloven dat Larry Shepard een reden zou hebben om zijn eigen hoed te gaan verstoppen. Wat bewijst dat? Niets." „Ik begrijp"', zei ik langzaam, „dat als iemand anders hem zou hebben gedragen, en net deed of hij Larry was Hij ging over eind zitten en glim lachte, (Wordt vervolgd) g ■■■llllllill 1 De opzienbarende üi experimenten iii van §n student Tijloos iiillffilllllllllllllfflllfflllillll ^llllllliillllllllllllllllllHllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllinilUlllllllllllülllllllllllilllllllllllllllllllillll^ v' 41. „Het is 'm in zijn bol geslagen!" meende T.V.-bezitter Wiebes, toen de maat het water uit een bloemvaasje over zijn schedel goot. Want van de nieuwe zendtechniek wist hij niet veel. .Stil Hij gaat wat zeggen!" sis te zijn vrouw. ,Uh uh Goeiemiddag samen", hakkelde de maat. „Ik wou maar zeg gen dat de uitzending van het t-ttt-ttee- hr 1 l i\ji); 5 TV,—, i 1* U fV tsl. V, veestation Ha-ha20 is begonnen Toen verslikte hij zich en kreeg een schallende hoestbui. Hij herstelde zich pas nadat hij van een onzichtbaar iemand een por had gekregen. „Ehhihivervolgde hij. „En ne thans -eh, hoe was het ook weer? - eh, be-begeven wij ons naar een de hoe is het ook weer een de monstratie van de Lutjewierse Brand weer op de markt. Houd uw toestel dus aangesloten op dezelfde golfslag. Eh, juist. Op dezelfde golflengte, zei ik, de lange watergolf bedoel ik Schichtig verdween hij uit het beeld. „Niet slecht voor de eerste keer, stuurman", prees op dat moment Sprenkel, zijn camera wegdraaiend van de maat. Maar de maat lag als een,Brons te Bunschoten en K. meelbaal op de grond. Flauwgevallen... te Hoogeiveen. NED. HERV. KERK Beroepen te Hattem (derde pred.pl.); C. Bezem er te Zierikzee; te Opheusden: J. Catsbiurg te Genderen; te Amstel veen (toz.)H. van Coeverden te Broek in Waterland; te Hoogeiveen (wijikgem. C): C. van Bart te Ter Aa (Utr.); te Rotterdam-C. Cvaikature dr. J. Sperma- Weyland) :B. Kley-Wassink te Gorkiutn. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Dronrijp: C. van der Woude kand. te Kampen, die be dankte voor Monnickendam. Vianen, Wildam, Nieuiwerkerk aan de IJssel, Oudega-W. Suawoude en Ternaard. Examens: aan de V.U. is geslaagd voor het doet. examen theologie de heer M. H. Smith te Bolbaven (Miss., V.S.i; aan het zendingsseminarie te Baarn slaagde voor het zendingsexamen ds. H. Alsmeier te Baarn, beroepen missionair predikant op Soemtoa. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Haamstede-Kerkiwerve: J- J. Velem*

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 2