Ton Lutz speelt hoofdrol
in omstreden toneelwerk
KarelI
KAPPIE EN DE WATERZUIL
Uit de kerken
I
HERHALING „MET
EERVOL ONTSLAG"
Amerikaanse agenten
krijgen geen salaris
HUISHOUDBOEKJE
WAS GLASHELDER
Donderdag 21 juni 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
Middenstand zeer
ontevreden over
huurcompensatie
WINKELCENTRA
Arbeider verdronk
in grindgat
KILIMA HAWAIIANS
NAAR ITALIË
f televisie
Marktordening bij
E.E.G. maand later
(radio i
televisie
kritisch
marv ROBERTS RIHEHAKTM
"DUSSUM. Voor de tweede
A» keer komt vanavond „Met
eervol ontslag" op de televisie,
(het veel omstreden toneelwerk
van Terence Rattigan dat bij
velen beter bekend zal zijn on
der de oorspronkelijke titel
„The browning version". Het
behandelt de tragiek van de le
raar klassieke talen Cocker-
Harris, die les geeft aan een
jongenskostschool in Engeland.
Zijn tragiek ligt in zijn wezen
besloten: Hij kan niet uit zich
zelf treden, heeft geen contact
met collega's en leerlingen en
zelfs niet met zijn vrouw.
Hij is zich deze eenzaamheid sterk
bewust, maar hij is vrijwel nooit in
staat dichter tot de mensen rondom
zich heen te komen. Wanneer hij het
een enkele keer probeert, faalt hij
hopeloos. Het gevolg is een nog gro
ter isolement. Een keiharde, op het
oog liefdeloze houding tegenover zijn
leerlingen is er het gevolg van en
dat bezorgd hem de bijnaam „De
Himmler van 5A".
Ook zijn huwelijk loopt spaak: de
stille, gedesillusioneerde verstands
mens kan zijn jonge vrouw niet boei
en, en voor een verhouding die zij
aangaat met een van zijn collega's
sluit hij bewust de ogen.
Slechts één leerling begrijpt hem,
of beter, voelt hem aan, en als deze
Taplow hem bij het afscheid een
heel toepasselijk geschenk geeft, na
melijk een Engelse vertaling van
het Griekse drama Agamemnon,
komt het gevoelsleven van Cocker-
Harris even aan de oppervlakte. Wij
zien dan een mens als ieder ander,
iemand die schreeuwt om liefde,
doch die niet bij machte is die liefde
te geven en haar daardoor ook nooit
zal ontvangen.
Albert van Dalsum
„Eervol ontslag" is veelomstreden.
Toeschouwers en critici hebben er in
de afgelopen twaalf jaar zeer tegen
gesteld op gereageerd. De verfilming
met Michael Redgrave in de hoofd
rol kreeg destijds een extra onder
scheiding op het filmfestival in Can
nes: de Britse critici waren zeer
verdeeld in hun mening. De Neder
landse toneelrecensenten wezen de
voorstelling van het toenmalige Am
sterdamse Toneelgezelschap vrijwel
unaniem af. Zij maakten alleen een
hoffelijke buiging iit de richting van
HAARLEM „Heel Nederland krijgt
huurcompensatie behalve de zelfstandige
ondernemer" constateerde gisteren de
heer H. Neuteboom de waarnemend voor
zitter van het Nederlands verbond van
middenstandsverenigingen (N.V.M.). „De
ondernemer moet maar weer uit de ver
moedelijke stijging van de koopkracht
de ruimte en de middelen vinden voor
het betalen van een compensatie aan het
personeel, de huurverhoging van zijn
woning en bedrijfsgebouwen", zei de
heer Neuteboom op het congres van de
N.V.M. in Haarlem
De ernstige achterstelling van de mid
denstander zag de waarnemend voorzit
ter in de kinderbijslagregeling. Sommige
groepen betalen de volle premie, maar
krijgen slechts gedeeltelijk of in het ge
heel geen uitkering.
Over de winkelcentra zei de heer Neu
teboom dat de politieke partijen er zich
rekenschap van moeten geven dat in de
ruimtelijke ordening de bouw van win
kelcentra niet mag ontbreken. Hij waar
schuwde evenwel voor een teveel van
het goede.
De heer P. J. de Kruif meende dat nog
te veel mensen die betrokken zijn bij
het middenstandbeleid, te weinig begrip
hebben voor de maatschappelijke bete
kenis van een brede groep zelfstandige
ondernemers in het midden- en kleinbe
drijf. Zij leveren een belangrijke bijdra
ge aan een goed functioneren van de
volkshuishouding en aan de leefbaarheid
van de samenleving.
Het vraagstuk van de gelijke kansen is
het centrale doel waarop het midden
standbeleid moet zijn afgesteld. Hierdoor
wordt het de ondernemer mogelijk ge
maakt zich te ontplooien.
Wij staan op een kruising van wegen,
zei de heer De Kruif. Een leidt er in de
richting van de ongebonden economische
vrijheid, die de markt tot een ware
„jungle" maakt, de ander leidt naar een
vrijheid in gebondenheid. Van belang is
of de middenstand naast de overheid ook
voldoende daadkracht kan opbrengen om
dat laatste doel te bereiken.
ROERMOND. In een grindgat van
de Maas in de buurt van Roermond is
gistermiddag de 31-jarige arbeider J.
Wassenberg verdronken. De man was
bezig met het verplaatsen van een
grindbak. Door een verkeerde beweging
kreeg hij een klap van de helmstok
van de grindbak en sloeg hij over
boord. De arbeider, die niet kon zwem
men, verdween in de diepte. Zijn lijk
is nog niet gevonden.
WASHINGTON (U.P.I.) De Ame
rikaanse geheime dienst heeft zijn
agenten in vaste dienst verzocht om
voorlopig vrijwillig en onbetaald hun
werk te doen. De dienst heeft namelijk
voor deze maand geen geld toegewezen
gekregen.
Dat komt door een ruzie tussen het
Hufis van afgevaardigden en de toe
wijzingscommissies van de Senaat. De
geheime dienst hoopt dat die niet van
lange duur zal zijn.
De agenten voor wie er geen salaris
is zijn niet betrokken bij spionage-
activiteiten. Zij sporen illegale distilla
teurs, belastingontduikers en dergelij
ke op.
Albert van Dalsum voor diens voor
treffelijke spel in de hoofdrol.
De televisiekijkers staken in 1954
met hun waardering Van Dalsum ook
een hart onder de riem, toen de
Avro het stuk op de televisie bracht
onder regie van Ger Lugtenburg.
Walter van der Kamp, die het van
avond met de leden van het Rotter
dams Toneel voor het beeldscherm
speelt, trekt de opgaande lijn door.
,.Ik vind het een fantastisch goed
stuk en daarom is het beslist de
moeite van een herhaling waard. De
kijkers die zich de uitzending van
acht jaar geleden nog herinneren,
zullen evenwel een totaal andere
CoOker-Harnis ontmoeten. De op
vatting van Ton Lutz, die nu deze
hoofdrol speelt, is zo verschillend
van Van Dalsums visie, dat een ver
gelijking zelfs niet mogelijk is."
De uitzending zal bovendien in
technisch opzicht een krachttoer wor
den. Om de eenheid van plaats en
handeling zo duidelijk mogelijk te la
ten uitkomen, komt er maar één ca
mera aan te pas, het toeziend oog,
om zo te zeggen.
Dat betekent dat de cameraman
Paul van den Bogaard een uur en
achttien minuten in touw is, bijge
staan door Wout de Wit, die de ca
mera al die tijd moet sturen, Om
het gedruis van de kabels te voorko
men worden die voor deze gelegen
heid de hele avond door twee man
gedragen.
Scène uit „Met eervol ontslag",
dat vanavond voor de televisie ge
speeld wordt door het Rotterdams
Toneel met Ton Lutz, Pim Dikkers
en Enny Meunier in de voornaam
ste rollen.
ROTTERDAM Morgen vertrekken
de Kilima Hawaiians voor een toernee
van enkele maanden naar Italië. Zij
zullen in het hele land voorstellingen
geven in theaters, nachtclubs en dan
cings. Daarna zullen de Kilima's ook
nog in Zuid Erankrijk optreden. Zij
zullen op deze toernee worden verge
zeld door hun Zuidzee-ballet.
Serge Prokofieffs opera „De liefde
van de drie sinaasappelen" wordt
vanavond om 8.05 over Hilversum_1
uitgezonden. De uitvoerenden zijn
solisten, koor en orkest van de Opera
van Ljubljana onder leiding van Bogo
Leskovich.
Over Hilversum 2 kan men om
9.30 een half uur lang naar „Muziek
voor miljoenen" luisteren. De derde
lijn van de draadomroep zendt eer
der op de avond, om 8 uur, een
jazzparty bij Eddie Heywood uit en
vervolgt om 9 uur met filmmuziek
uit Gershwins Porgy and Bess.
Een stuk, dat door zijn genuanceer
de uitbeelding van de spanningen tus
sen drie mensen en binnen ieder van
die drie uitnemend geschikt is voor de
televisie krijgt u vanavond op uw
scherm. Het is Met eervol ontslag
van Terrence Rattigan (21.05) dat
onder regie van de kundige Walter
van der Kamp door Ton Lutz, Ennie
Meunier en Pim Dikkers wordt ge
speeld.
Vooraf een portret van Spanje.
België Vlaams: „Actueel", het pro
gramma over kunst, richt vanavond
de schijnwerper op de Biënnale van
Venetië, waar de Belgische kunstenaar
Victor Servranckx een eervolle ver
melding kreeg (8.30).
Om negen uur wordt in Brussel
overgeschakeld naar Bussum voor het
overnemen van het tv-spel „Met eer
vol ontslag" van Terence Rattigan.
België Frans: Het is vandaag don
derdag en dus tijd voor „De mens
van de twintigste eeuw", een quiz
van en door Pierre Sabbagh van de
Franse tv (8.30). Om half tien worden
weer fragmenten uit nieuwe films ver
toond en om tien uur tón men kijken
naar een documentair programma
over de „Liefde".
Duitsland: Om 3.10 uur wordt in
Eurovisie door de Engelse tv een re
portage uitgezonden die door de Duit
se tv wordt overgenomen: „De Paar-
denwedstrijden om de Grote Prijs van
Ascot". Deze reportage duurt tot on
geveer vier uur. Daarna blijft de Duit
se tv in de lucht met verschillende
programma's.
Na het journaal van acht uur wordt
een film van Luis Trenker over het
leven van een Predikant in de Dolo
mieten getoond (8.30). Hoofdschotel
van het avondprogramma is wel de
opvoering van „Der Kronanwalt",
een tv-spel van Philip Grenville Mann,
over de nasleep van een ter dood ge
brachte onschuldige in een Australi
sche gevangenis (8.50).
BRUSSEL De ministers van land
bouw van de Europese Economische
Gemeenschap hebben gisteren besloten
dat de marktorganisaties voor granen,
varkensvlees, eieren, slachtpluimvee en
groente en fruit niet op 1 juli in wer
king treden zoals in januari was over
eengekomen, doch eerst op maandag
30 juli.
Zij namen dit besluit nadat zij einde
lijk overeenstemming hadden bereikt
over een reeks uitvoeringsbesluiten van
de verordening die in januari het ge
meenschappelijk landbouwbeleid aan
kondigden.
Toen het akkoord door toegevingen
over en weer bereikt was, moest men
vaststellen dat op het administratieve en
technische vlak nog zoveel maatregelen
getroffen zouden moeten worden dat de
nieuwe marktordening eerst vier weken
later dan voorzien was kan starten.
DONDERDAG 21 JUNI
HILVERSUM I. 402 m.
Ochtend
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Och
tendgymnastiek; 7.20 Ochtendva-
ria (gr). VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws; 8.15'
Rechtdoor naar school en kan
toor (gr); 9.00 Gymnastiek voor
de vrouw; 9.10 De groenteman;
9.15 Oude kamermuziek (gr);
9.35 Waterstanden; 9.40 Morgen
wijding; 10.00 Arbeidsvitaminen
(gr); 10.50 Voor de kleuters; 11.00
Kookpraatje; 11.15 Radio kamer
orkest en solisten: moderne mu
ziek.
Middag
12.00 Licht ensemble; 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.33 Uit bet bedrijfsleven,
leaing; 12.43 Jazzmuziek; 13.00
Nieuws; 13.15 Mededelingen, ac
tualiteiten of grammofoonmu-
ziek; 13.25 Beursberichten; 13.30
Orkestenparade; 14.00 Kamermu
ziek; 14.40 Voor de vrouw; 15.00
Pianorecital: klassieke muziek;
15.30 De zingende bougie (gr);
16.00 Voor oog en oor: cultureel
programma over muziek en
schilderkunst; 17.00 Grammofoon-
muziek voor de jeugd; 17.10 Voor
de jeugd; 17.40 Grammofoonmu-
ziek voor de jeugd.
Avond
18.00 Nieuws; 18.15 Actualitei
ten; 18.20 Licht instrumentaal
trio; 18.40 Amusementsmuziek
(gr); 19.00 Gevarieerd program
ma; 19.55 Sportpraatje; 20.00
Nieuws; 20.05 L'Amour des trois
oranges, opera (gr). I. d. pauze:
21.0521.25 Literaire uitzending;
22.30 Nieuws; 22.40 Actualiteiten;
23.00 Sportactualiteiten; 23.10 Dis.
cotarianieuwe grammofoonpla
ten; 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m.
Ochtend
KRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Mo-
derne muziek (gr); 7.30 Voor de
jeugd; 7.45 Morgengebed en over
weging; 8.00 Nieuws; 8.15 Moder
ne muziek (gr); 8.25 Inleiding
hoogmis; 8.30 Plechtige hoogmis;
9.45 Klassieke kamermuziek (gr).
NCRV: 10.00 Grammofoonmu-
ziek: 10.03 Klassieke muziek (gr);
10.15 Morgendienst; 10.45 Klassie
ke muziek (gr). KRO: 11.00 Voor
de zieken; 11.45 Geestelijke liede
ren.
Middag
12.00 Middagklok - noodklok;
12.04 Licht lunchconcert (gr);
12.25 Voor de boeren; 12.35 Me
dedelingen ten behoeve van land
en tuinbouw; 12.38 Grammofoon-
muziek; 12.50 Actualiteiten; 13.00
Nieuws; 13.15 Platennieuws; 13.25
Operettemuziek. NCRV: 14.00
Schoolradio; 14.30 Gedeeltelijke
uitzending Algemene Vergadering
van de Nederlandse Christelijke
Boeren- en Tuindersbond; 15.30
Moderne grammofoonmuziek;
15.45 Lioht instrumentaal kwar
tet; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.20
Kamermuziek; 16.45 Voor de
jeugd; 17.10 Lichte grammofoon
muziek; 17.40 Beursberichten;
17.45 Lichte grammofoonmuziek;
17.55 Instrumentaal kwartet: lich
te muziek.
Avond
18.15 Sportagenda; 18.20 Neder
landse ensembles: 18.50 Sociaal
perspectief, praatje; 19.00 Nieuws
en weerberichten; 19.10 Gewijde
muziek (gr); 19.30 Radiokrant;
19.50 Politieke lezing; C.H.U.;
20.00 Operettemuziek (gr)20.30
Licht pianospel (gr); 20.45 De
kraan van de delta, klankbeeld
over de afsluiting van het Haring
vliet; 21.30 Klassieke grammo
foonmuziek; 22.00 Kerkorgelcon
cert; 22.30 Nieuws en S.O.S.-be-
richten; 22.40 Avondoverdenking;
22.55' Nieuwe boeken: bespreking:
23.00 Franse Barokmuziek; 23.30
Waarom de Vlamingen soms in
het Frans schrijven, lezing; 23.55
24.00 Nieuws.
Avond
I NTS: 20.00 Journaal. AVRO:
20.20 Portret van Spanje; 21.05
22.25 Met eervol ontslag, toneel
stuk.
bekeken
DE eerste keer, dat hij op de beeld
buis verscheen, heeft dr. M. W.
Holtrop als president van de Neder
landse Banik de hele economie van
Nederland op de snijtafel gelegd. Hij
deed dat zo knap en glashelder, dat
iedere televisiekijker in een kwartier
tijd veel heeft kunnen lrn over wat
dr. Holtrop „het huishoudboekje van het
Nederlandse volk" noemde.
De president vertelde over zijn jaar
verslag op een manier die voor ieder
een duidelijk was. Hij legde ook uit
waarom hij „wel kritisch maar niet
somber" was geweest over de invoe
ring van de werktijdverkorting: „ik
wil best weten dat ik zelf erg geluk
kig ben met mijn vrije zaterdag, thuis
in Bloemendaal. Wij zijn er alleen wat
te overhaast mee geweest".
Het waarom maakte dr. Holtrop weer
duidelijk met een stel prachtige gra
fieken. Al vertellend ging zijn wijs
vinger waarschuwend omhoog: „als
wij de achterstand in onze produktivi-
teit niet ontlopen zullen wij allemaal
samen gauw merken dat de guldens
in een loonzakje krimpguldens zijn,
die weer een stukje minder waard zijn
geworden. „Daarom", zei dr. Holtrop
„heb ik via het belangrijke instrument
dat ons jaarverslag is, gewaarschuwd".
Al even duidelijk als de president
van de Nederlandse Bank was drs. J.
van der Pluym als de presentator van
het programma. Zijn vragen waren
precies wat ze moesten zijn: Kort,
duidelijk en recht op de man af.
Ingezonden mededeling)
TUSSEN NEUS EN LIPPEN
ZO VOOR EEN GUL CLE N
15
Zij scheen evenwel te moeten
gaan. Ze zat in een stoel toen ik bij
haar kwam, en ze zag er allesbe
halve fit uit. Sara was achter mij
naar binnen gegaan, maar moeder
stuurde haar weg.
„We moeten gaan, Judy", zei zij
fluisterend. „Ik geloof dat Larry zijn
verstand heeft verloren. En ik heb
die idioot van een dokter opgebeld.
Hij zegt dat ik helemaal in orde
ben. Dat heeft hij de politie ook
verteld."
Zo stonden de zaken dus. Wij wa
ren doorlopend met onze gedachten
bij de spoelbak in de badkamer. En
om het allemaal nog erger te ma
ken kwam Alma binnen met de och
tendpost. Ik denk dat zij een van
moeders protesten afgeluisterd had,
want zij keek ons bevreemd aan.
Moeder gebaarde dat zij de post niet
wilde zien en dat Alma kon gaan,
maar Alma bleef ons aan staan sta
ren.
„Ik geloof er goed aan te doen u
het te vertellen, mevrouw", zei ze.
„Er zijn vannacht vreemde dingen
gebeurd."
„Er is al zoveel vreemds ge
beurd", zei moeder kortaf. „Geef
mijn parels eens aan, Sara."
Alma ging niet weg.
„Er liepen twee mensen hard door
de tuin zei ze. „Ik kon ze goed zien.
Een van beiden viel in het verdiepte
gedeelte. De ander ging het huis in.
A^i0nL u moest weten."
Alle hulde voor moeder. Ze ver
trok geen spier.
„Doe niet zo kinderachtig, Alma",
zei ze kortaf. „Als er een paar be
dienden krijgertje spelen in het holst
van de nacht is dat hun zaak. Het is
tegenwoordig toch al moeilijk genoeg
personeel te krijgen."
Alma voelde dat zij verslagen was.
Zij haalde haar schouders op en
ging weg.
Het verhoor viel nogal mee. Behal
ve een paar verslaggevers in de hal
waren er geen mensen. Moeder ging
gearmd met Larry naar binnen, en
omdat toch niemand mij opmerkt
als zij erbij is, liep ik, zoals gewoon
lijk vlak achter haar. Don was er
ook, als Larry's verdediger, maar
het was niet meer de oude Don. Wat
mij betreft, ik voelde niet meer zo
veel voor hem. Tenslotte was ik nu
een grote meid, had iemand me ge
zegd.
Ik zat hem zo'n beetje te observe
ren en na een tijdje begreep ik wat
er met hem was. Hij voelde zich
niet op zijn gemak, maar ik kon me
niet voorstellen waarom niet. Na
tuurlijk was hij niet opgeroepen.
Toen het verhoor goed en wel begon
nen was, voelde ik dat het eigenlijk
louter een formaliteit was. De poli
tie liet niets los.
In het begin liep het allemaal van
een leien dakje. Isabella's lijk was
geïdentificeerd, er werd een gedeel
te van het rapport van de lijkschou
wer voorgelezen dat het maar
een gedeelte was hoorden we pas la
ter en toen moest die arme Lar
ry hij zag er slecht uit vertel
len hoe hij haar gevonden had.
„Hebt u de vermoorde niet aange
raakt?"
„Ik boog me voorover en zei iets
tegen haar. Het kan wel zijn dat ik
haar aangeraakt heb. Ik heb haar
niet verlegd, als u dat bedoelt."
„Wat deed u daarna?"
„Ik ben teruggerend naar mijn
moeders huis."
„Heeft u het wapen gezien waar
de misdaad mee begaan is?"
„Ik heb er niet naar gekeken. Ik
heb er niet aan gedacht."
„Toen u naar het andere huis
ging, had u toen het wapen niet bij
u?"
Larry richtte zich op.
„Beslist niet. Ik heb het nooit ge
zien."
Ik keek moeder eventjes aan. Zelfs
in haar zwarte kleding zag ze er
prachtig uit. Zij zat voor zich uit te
kijken op een manier waaruit duide
lijk bleek dat zij het onvermijdelijk,
maar erg vervelend vond. Zij was
doodkalm toen Larry naar zijn
plaats terugkwam en zij werd ge
roepen. Ja, zij was direct naar Lar
ry's huis gegaan. Zij vertelde hoe
zij Isabella had gevonden en dat zij
haar had aangeraakt en had begre
pen dat zij al enige tijd dood moest
zijn. Nee er lag geen wapen bij het
lijk.
„Bedoelt u dat u in het geheel
geen wapen hebt gezien?"
„In het huis waren overal wa
pens", zei moeder. „Hoe zou ik kun
nen weten met welke zij vermoord
is, als het een van die wapens ge
weest is?"
„Weet u dat er een jachtmes van
uw zoon wordt vermist?"
„Ik geloof dat de bedienden zoiets
vertelden, ja. Dat kan al wel weken
lang weg zijn. Er zijn er vreselijk
veel."
Ik kon het niet geloven toen zij
haar lieten gaan. Er waren nog een
paar vragen gesteld over de par
ty, hoe het huis en de tuin werd be
waakt, of Isabella vijanden had en
of er. zover moeder wist. een voor
val in haar verleden was geweest,
dat tot haar dood zou hebben kun
nen leiden. Op deze laatste vraag
antwoordde moeder waardig:
„Ik zou u eraan willen herinneren
dat mijn schoondochter een Leiand
was. Ik geloof dat dit antwoord vol
doende is."
Al met al hield zij zich schitterend.
Ik deed het minder goed. Ik ver
wachtte dat die vreselijke foto van
mij op tafel zou komen of dat men
met moeders zakdoekje zou gaan
wapperen. Toen ik opstond zakte ik
bijna door mijn knieën. Nu gaat het
gebeuren, dacht ik en stapte naar
voren. Om de een of andere reden
werden mij maar een paar vragen
gesteld. Was ik bij moeder geweest
toen wij de vermoorde vonden? Had
ik een wapen gezien?
„Ik zag geen wapen," antwoordde
ik naar waarheid.
„Kende u uw broers mes?"
„Ik heb het hem jaren geleden
zelf gegeven."
„U heeft het niet uit het huis weg
gehaald?"
„Beslist niet."
Dat was ongeveer alles. Er wer
den nog een paar vragen gesteld over
hoe Isabella lag en of wij haar ver
legd hadden en zo. Maar zelfs ik be
greep toen dat zij niet verwachtten
die ochtend van ons iets wijzer te
worden. Misschien waren er wel vijf
tig politiemannen met deze zaak be
zig, maar dit was een beleefde grap.
Er werd niet gerept over het ket
tinkje dat bij het lijk gevonden was
en Anna Griffin vertelde alleen maar
dat zij het huis verlaten had om
naar de party in moeders huis te
gaan kijken.
„U liet de keukendeur open?"
(Wordt vervolgd)
...TEGEN (J£ VROUW
KUNT ZEGGEN DAT O 6 MOS
PER. ZOH£ERU^Ij< KON
|lllllll3llllll!Ulllilll!lllllllllllllll|||||||||||||||||M|||||illlMIIIIIIII|llll!inillllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllll|i||||ll|!ll|lll|||||lll||l||||||||||||||||llll|l|llllllllllll||U)ll!lllllllll!llllllllllllllillll!lllllllllllllll^
39. „Ziezo," zuchtte Sprenkel toen ze
weer op straat stonden. „Daar zijn we
vanaf. Vanmiddag kan het programma
ongestoord voortgang vinden."
„Er van af?" herhaalde Kappie. „Ik
geloof dat er nu pas een gevaarlijke
deining ontstaan is en het lijkt me
niet erg goed voor uw waterzender,
meneer Sprenkel!"
Sprenkel glimlachte geruststellend en
liet Kappie plaatsnemen In de geleende
auto.
,.U weet weinig van politiek, merk ik
wel", zei hij, de gaspedaal indrukkend.
„De ruzie wordt nu uitgevochten op
hoog niveau, tussen lieden die weten
hoe hard je kunt vallen als je hoog zit.
De ministers zullen elkaar héél voor-
zichtig om de oren slaan dat verzeker ik
u. En elke klap zal maanden voorberei
ding vergen. Nee, voorlopig zijn er
geen moeilijkheden te. duchten
Deze mening werd niet gedeeld door
de rest van de T.V.-ploeg, die zich in
zenuwachtige spanning aan boord van
de Kraak bevond.
„Over een uur moet de uitzending be
ginnen..." riep Okki uit. „We kunnen
niet wachten tot Kappie en meneer
Sprenkel terug zijn. Ome Siep, is de
zender klaar? Staan de camera's opge
steld? Denk er om dat het een sapoige
uitzending wordt...!"
„Zender...? Camera's...?" vroeg de
meester. „Ik ben een poetsdot als ik
weet wat ik met dat ingewikkelde spul
moet beginnen!"
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vierhuizen—Veldkamp:
I. D. H. van Dijk te Terkaple.
Aangenomen naar Baambrugge
(toez.): W. J. Hottinga te Lage Zwalu-
we.
GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt voor Garijp: N. J. Goris
te Barchem.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Huizen (N.H.): J. Brons
te Bunschoten.
Tweetal te Zwolle: A. C. Noort te
Groningen en R. Slofstra te Harderwijk
GEREFORMEERDE GEMEENTE
Tweetal te Barneveld: H. van Gilet
te Lisse en W. C. Lamain te Grand
Rapids (V.S.).
De ouden van dagen van Axel
maakten dinsdag hun jaarlijks reisje
Via Perkpolder werd naar Bergen op
Zoom gereden, waarna op De Kloof de
koffie werd gebruikt, 's Middags werd
in Tilburg gedineerd er het dierenpark
bezocht 's Avonds haalden plaatselijke
muziekverenigingen de oudjes in-Axel
weer in.
Tot onderwijzeres aan de openba
re lagere school te Nieuwdorp is be-
^?d^mejuJ,frouw J' A' Ballintijn te
Middelburg, thans werkzaam te Retran-
chement.