Eduard Flipse dirigeerde zijn favoriete componisten Groot succes voor Luigi Dallapiccola SPEL DER ZEVEN VERGISSINGEN Schobbe verguld met trompetten KarelI 3 Ovaties voor de zangkunst van Theresa Berganza Rijles in kamp GOEDE KEUS NEDERLANDSE OPERA Maandag 18 juni 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. i estival Dirigent en regisseur Holland Festival vandaag Aangrijpend Irene Enéri liet traditie herleven GEZOND GLANZEND HAAR MUZIEK EN GROET VOOR SOLDATEN IN NIEUW-GUINEA MEESTERS VAN DE BIENNALE Goed voor een jaar of zes DIRIGENTENCURSUS Ochtend Middag Avond Ochtend Middag Avond CHARMANT kritisch bekeken Grote K en kleine k BLIJSPEL MET SFEER Stijgende verkopen bij Van Wijk Heringa FINSE KOKSMAAT OVERLEDEN ROTTERDAM. Op het eerste Holland Festival-concert in Rotterdam heeft een niet zeer talrijk publiek hartelijk gereageerd -op een programma, waarin de Nederlandse toon kunst vertegenwoordigd was met werken van Willem Pijper en Alphons Diepenbrock, twee componisten die Eduard Flipse en het Rotterdams Philharmonisdh Orkest reeds sinds een ver verleden na aan het hart liggen. De zeer grote orkestbezetting van Pijpers uit 1921 daterende Tweede Symfonie, die onder meer viervoudige houtblazers, orgel, drie piano's, vier harpen en zes mandolines omvatte, noopte de componist er later toe het ■werk voor een eenvoudiger bezetting om te werken. Bij het bombardement van Rotterdam is deze versie verloren gegaan. In opdracht van het Ministe rie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen schreef Karei Mengelberg een nieuwe bewerking, waarvan de première op dit concert een interes sante gebeurtenis was. Met latijnse ritmen, waarin de ha banera steeds weer opduikt als Pij pers favoriete dans, is deze Tweede Symfonie allerminst een zwaarwichtig werk. Zij vertoont vaak het karakter van een ontspannende melodische mu ziek. waarin een zuidelijk kleurgevoel overheerst. Niettemin mist dit werk de com pacte schrijfwijze, de zeggingskracht en de beheersing van Pijpers vijf jaar later gecomponeerde meesterwerk, de Derde Symfonie. Een zelfde ervaring deden wij op bij Diepenbrocks lm grossen Schwei- gen, waarin de jonge bariton Bernard Kruysen de solopartij met zeer fraaie stem en indringende voordrachtskunst vertolkte. Ook Diepenbrock toont zich hier nog niet de ten volle gerijpte meester. De vele vulnoten en de wat pathetische aard van het werk dragen er toe bij de minder positieve erva ringen te versterken. Deze twee werken van Nederlandse bodem lieten toch een sterkere indruk bij ons achter dan Ivo Malecs Mou vement en couleur, dat zijn eerste uit voering in Nederland beleefde. Ook wanneer men het werk ziet als resul taat van klankexperimenten is Malecs oogst schraal. Na de pauze onderscheidde Ber nard Kruysen zich opnieuw in Mah- lers liederen met orkest Ich bin der Welt abhanden gekommen en het wat zwakkere Um Mitternacht. Eduar- Flipse besloot het concert met een uit voering van Kodaly's Symfonie in C. Het was een interessant en met toe wijding vertolkt programma, waarme het Holland Festival 1962 in Rotter dam werd geopend. Eugène Eberle RADIO Onder leiding van de componist wordt vanavond om 9.20 Strawhisky's Threni door het koor en orkest van de Noord-Duitse Radio uitgevoerd. Ursula Zollenkopf behoort tot de so listen. Over Hilversum 1 kan men om 11.15 naar de Schotse Symfonie van van Mendelssohn luisteren in een ver tolking door het Ween» Symfonie Orkest onder leiding van Otto Klem- perer. Pianist-componist Jo Bos speelt met drie van zijn collega's om 10.15 een selectie van eigen composities voor de zender Hiilversum 2. Voor de microfoon van Hilversum 1 treden om 11 uur Corry Brokken en Peter Kei len bach op. (~TELEVISÏÊ~| EDUARD FLIPSE Met favorieten: Pijpers en Diepenbrock. BERNARD KRUYSEN Solist bij Rotterdams Philharmonisch Orkest. AMSTERDAM Totaal uitverkocht was gisteren de kleine zaal van het Concertgebouw voor de mezzo-sopraan Theresa Berganza, die met haar gedis tingeerde en hoog ontwikkelde zang kunst reeds de openbaring van het vorige Holland Festival vormde. Ander maal kwam men tot hert besef, dat deze jonge Spaanse zich onderscheidt door een noblesse die, vrij van hooghartig heid en hoogmoed, aan de hoogste eisen der kunstzinnigheid beantwoordt. Een verademing was het te luisteren naar deze temperamentvolle en toch zo evenwichtige zang, die in de techni sche mogelijkheden geen beperking schijnt te kennen, die zich nimmer be weegt buiten de grenzen van de artis tieke vrijheid, buiten de sfeer van de liederen zelf. Dat de zangeres aan Alessandro Scarlatti, Handel, Pergolesi en bovenal na de pauze aan Granados, Lavilla en De Falla (de zeven Spaanse volks liederen) alle recht zou doen, kon men verwachten, In de zes liederen uit het „Spanische Liederbuch" van Hugo Wolf leek de voordracht nog wel voor verdere uit groei vatbaar, waarmee niet gezegd wil zijn dat zij de tekst en Wolfs toonzet ting daarvan niet doorvoelde. In haar echtgenoot Felix Lavilla be zit zij een begeleider van onschatbare verdiensten. Zijn ritmische bewogen heid en toverachtige verscheidenheid van aanslag steunden en koesterden de zang Men kan Theresa Berganza nau welijks een groter compliment maken dan door te zeggen dat zij haar secon dant tenvolle waardig is. Het succes was ovationeel. de Witte ARNHEM. De Koninklijke Neder- landsche Automobiel Club wil volgend jaar kampen houden voor jongens eD meisjes tussen de achttien en 25 jaar, waar hen de kunst van het autorijden en de beginselen van de motortechniek zullen worden bijgebracht. Ook zal 1 daar aandacht worden besteed aan on derwerpen als toerisme en verkeer. Dat maakte de voorzitter van de Knac, mr. A. W. Baron van Imhoff, gistermiddag bekend bij de opening van de jaarvergadering van de auto mobielclub in Arnhem. De Knac wil ook leden onder de dertig jaar een tot 17.50 gulden per jaar verminderen con- 1 tributie laten betalen, in plaats van de gebruikelijke vijftig gulden. In het jaarverslag pleitte het be stuur van de automobielctob ervoor, j behalve met maximumsnelheden ook met minimumsnelheden op hoogtijda gen een proef te nemen. Op die da gen en in de weekeinden zou volgens de Knac ook het verkeerstoezicht meer moeten worden gecoördineerd, o.a. door meer samenwerking tussen rijks- en gemeentepolitie. „Stad en landschap" heet de ten toonstelling, die in het raadhuis van Hoogeveen zaterdag is geopend. De expositie omvat schilderijen van onder meer Jacob van Ruysdael. Rombouts, Jan van Goyen en Albert Cuyp. AMSTERDAM. Ruim drie eeuwen liggen er tussen Claudio Monteverdi's opera „II Ritorno d'Ulisse in Patria (De terug keer van Ulysses) (1641) en ,,11 Prigioniero" (De gevangene) (1950) van Luigi Dallapiccola, waarmede de Nederlandse Opera zaterdag in de goedbezette Stadsschouwburg het Holland Fes tival aanving. Zelfs met de namen van Verdi en Wagner voor ogen, lijkt de uitspraak gerechtvaardigd, dat Monteverdi on danks de eenvoud van zijn klankbeeld in zuiver muzikaal-dramatische kracht nimmer is overtroffen. Die kracht ligt potentieel aanwezig achter de voor onze moderne oren zo simpele en overbekende modulaties, verborgen als het ware, en het is aan de zan gers en de dirigent om haar verras sende werking te openbaren. Dat is niet ieders werk. r Het vergt een doordrongen zijn van de grootheid en waarachtigheid van Monteverdi's muziek, een vertrouwd heid die tot besef en ontzag is uitge groeid. Alle kennis en ervaring van de latere opera-eultaur vormen een handicap, zowel voor de toehoorders als voor de solisten. Deze laatsten dienen van bijzondere klasse te zijn, willen zij Monteverdi boven eentonig heid en langdradigheid verheffen. Slechts twee zangers zijn daarin za terdag geslaagd: De Italiaan Franco Ghitti als Odysseus en Wim Koopman als diens zoon Telemachus. Naast hen verdienen Conchita Gaston als de godin Palla Athene, Peter van der Bilt als de god Poseidon en Georg Littasy als een der vrijers van Ulys ses' trouwe gade Penelope vermel ding, al troffen zij de muzikale stijl niet in dezelfde mate. Frances de Bossy kon in zang, houding en gebaar geen moment de koninklijke Penelope verbeelden. Veel dankte deze uitvoering van Monteverdi's opera, die ging in de bewerking van Dallapiccola voor al te bespeuren in de instrumentatie a-„ -I:- - - d'e het Utrechts Stedelijk Orkes.t ter be- Göran Gentele en de decorontwerper Sven Erik Skawonius. De samenwerking van deze twee Zweden leverde bij de statische be perking van hun mogelijkheden tref fende beelden op, die slechts door de tot in het lachwekkende chargerende Arjan Blanken werden verstoord. Mochten er ondanks de zo nodig straffe hand van Dbrati toch nog schommelingen in het ensemble op treden er zijn nu eenmaal zangers, die het „trekken" niet kunnen laten „U Prigioniero" beleefde een uiter mate doortastende en indrukwekken de uitvoering. Dallapiccola behandelt hierin het sombere gegeven van een gevangene der Spaanse Inquisitie wiens, ondanks alle lichamelijke en geestelijke marte lingen, levend gebleven hoop op de vrijheid door de Grootinquisiteur wordt aangewakkerd om uit te lopen op de gang naar het schavot. Schrijnend en schril, bewust vals in haar mildheid klinkt deze muziek, waarin Dallapiccola op eigen vrije wijze het twaalftonen systeem aan wendde en zich een meester in de behandeling van het orkest en de stemmen toonde. Amsterdam, Stadsschouwburg, Het Nationale Ballet 20.15 uur. Concertge bouw: Sweelinckherdenklng door het N.C.R.V. Vocaal Ensemble o.l.v. Mari- nus Voorberg 20.15 uur. Den Haag, Gebouw voor K. en W.. De Nederlandse Opera met „II ritorno di Ulisse" 20.15 uur. Rotterdam, Schouwburg: The Royal Shakespeare Theatre met „The Hollow Crown" 20.15 uur. Nijmegen, Stadsschouwburg: De Ne derlandse Comedie met „Andorra" -van, Max Friscih. Ingezofidèn mededeling Een aangrijpende creatie leverde Scipio Colombo als de gevangene. An- ny Delorie als de moeder en Gian Paolo Conradi als de Grootinquisiteur verdienden hun aandeel in de frene tieke bijval ten zeerste, een bijval die ook de regisseur en de decoront werper van de avond gold alsmede de componist. Die verscheen ten slot te op het podium om met de onvol prezen Dorati het Utrechtse orkest daarin te betrekken. Voor de aanvang van de voorstel ling herdacht de Nederlandse Opera de zanger Gee Smith, die haar na een langdurig ziekbed door de dood ont viel. de Witte ROTTERDAM Omstreeks 1910 maakte Irène Enéri als tienjarige haar entree op het concertpodium in het keizerlijke Petersburg. Gistermiddag trad deze sinds lang in Parijs gevestig de pianiste voor het eerst in Nederland op, waar zij in de sfeerrijke zaal van het Rotterdamse Historische Museum een aandachtig gehoor vond. In het programma, dat voor de pauze onder andere een Prélude en Fuga in Cis van Bach, de Sonate nr 3 in Es van Haydn en een Nocturne en Mazurka van Chopin bevatte, toonde Irène Enéri zich een musicienne met een voor haar leeftijd imponerende techniek, die ver gezeld ging van een verfijnde muzika- i liteit. Haar stijl vertoonde duidelijk de ken merken van een generatie, die in de muziek andere gevoelswaarden bloot- I legt dan thans tot uitdrukking worden gebracht. Het was juist dit element, dat haar vertolkingen de charme ver- j leende van een sprookje uit groot- moeders tijd. In deze romantische sfeer, die na de pauze voortduurde in Etudes van Chopin, een Pastorale en Wals in D van Glazoenow en zich oploste na enkele korte stukken van Debussy konden de gevoelens jegens Irène Enéri slechts positief zijn. Eugène Eberle Scipio Colombo in de titelrol van de opera „De gevangenebij de Nederlandse Opera In het park „Het Valkenberg" te Breda wordt gedurende de zomer een tentoonstelling gehouden van beeld houwwerk. De expositie in de open lucht, die zaterdag geopend is, omvat werk van Nederlandse en Engelse kun stenaars. onder meer van Henri Moore en Barbara Hepworth. HAARCRÈME HILVERSUM Volgende week maandag gaat Radio Nederland Wereldomroep beginnen met een speciaal programma van verzoek platen voor de Nederlandse mili tairen in Nieuw-Guinea. Het programma, dat ongeveer vWintig minuten zal duren, wordt daarna voorlopig twee keer per week op maandag en donder dag uitgezonden. De aanvragen kunnen door fa- milileden en vrienden van de mi litairen gericht worden aan Radio Nederland Wereldomroep, Post bus 222 Hilversum onder vermel ding „Verzoekplaten Nieuw- Guinea". Het verzoek mag vergezeld zijn van een korte groet of mededeling die in de aankondiging zal wor den verwerkt. VENETIE. President Antonio Segni van Italië heeft zaterdag de 31ste Biennale te Venetië geopend. In de 26 paviljoens van de jaarlijkse in ternationale expositie zijn meer dan vierduizend werken tentoongesteld van kunstenaars uit 32 landen. De internationale jury heeft zestien prijzen toegekend voor een totaalbe drag van ruim honderdduizend gul den. De eerste drie prijswinnaars zijn de Franse schilder Alfred Menessier, de Zwitserse beeldhouwer Alberto Giacometti en de Argentijnse schil der Antonio Berni. De twee tekeningen die hier staan afgedrukt, zijn bijna gelijk. In de on derste zitten zeven kleine vergissingen, die na enig zoeken tevoorschijn moeten komen. Mocht u niet alle afwijkingen terecht kunnen brengen, kijk dan in de krant van morgen. Daarin zullen wij de oplossing publiceren. TJTLVERSUM Glunderend van trots liet Willy Schobbe zaterdag- morgen in de grote studio van de Avro zijn twee gloednieuwe trom petten zien: Een gouden en een zilveren, de eerste uit Amerika, de tweede uit Duitsland. Vanavond als eerste uitzending van een serie van drie: „Nieuwe Oogst". Vele onbekenden maken hun debuut voor het scherm. „Mijn zuster Eileen" volgt om 9.20 uur. Erroll Garner (ex clusief voortv.) besluit het programma van de Avro, dat echter door de N.T.S. wordt voortgezet met een reportage van de wereldkampioenschappen voet bal (10.15). België Vlaams: Alle Belgische en 'Duitse tv-stations zenden vanavond kwart over tien enkele op film vast gelegde flitsen uit van de wedstrij den die in Chili zijn gespeeld om de derde en vierde plaatsen van de We reldkampioenschappen voetbal 1962. Na het journaal volgt een cabaret programma (8.30) en daarna een po litiefilm „Het 87ste politiedistrict" (9.00). Om 9.50 uur is het laatste journaal. België Frans: Na een praatje over de sport in het afgelopen weekend (8.30) wordt onder de titel „Even lachen" de eerste aflevering ver toond van een serie beroemde ko mische films (9.00), Duitsland: Om 8.20 uur wordt in een half uu: alles over mode verteld en getoond :n een reportage van de „Windrose-reporters". Chris Howland brengt ip „Vorsicht Kamera" een luchtig muzikaal programma met verscheidene gasten (8.50). Een aan tal deskundigen zal in een - program ma van veertig minuten vaststellen of wij ons leven niet te veel verdoen met plannen maken (9.20). Om tien uur is er het laatste nieuws. „Echt goud?" informeerden we met een beetje twijfel in de stem. „Ja beslist, dat is geen bedrog van de Amerikanen. Kijk maar, hier is het keur, 18 karaats nog wel'. Niet massief natuurlijk, flink dik opgespoten voor het lieve sommetje van 750 gulden." En liefkozend betast Schobbe zijn nieuwe aanwinst, die ten dele een ge schenk is van de fabriek, waar hij ieder jaar een trompet koopt. „Toen het Amerikaanse muziektijd schrift Billboard mijn „Ballad of the trumpet" onderscheidde met het hoog ste aantal sterren, namelijk vier, wilde de directie van Conn-fa'briek waar ik toevallig weer een trompet in bestel ling had aan dit feit niet zo maar voor bijgaan. Zij berichtten me dat ze me een gouden trompet zouden leveren als waardering voor mijn werk. Ik behoef dus alleen maar de gewone prijs te be talen, duizend gulden. Die andere 750 gulden zijn hun cadeautje!" Willy Schobbe zet'het prachtige in- HILVERSUM. Voor de interna tionale dirigentencursus, die voor de tiende keer wordt gehouden, heb ben zich 574 deelnemers uit 37 landen aangemeld. Na 'selectie zijn 199 wer kende en honderd toehorende cursis ten toegelaten. De staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen mr. Y. Scholten heeft de cursus zaterdagmid dag in de Varastudio geopend. In zijn openingsrede sprak hij zijn waardering uit voor de Nederlandse Radio Unie, die tien jaar geleden het initiatief tot de cursus nam en die haar orkesten ter beschikking stelt, zodat jonge diri genten de kans krijgen waardevolle er varing op doen. MAANDAG 18 JUNI RADIO HILVERSUM I. 402 M. AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gym nastiek; 7.20 Ochtendvaria (gr.); 8.00 Nieuws; 8.15 Rechtdoor naar school en kantoor (gr.); 9.00 Gymnastiek voor oudere luiste raars; 9.10 De groenteman; 9.15 Kamermuziek (gr.); 9.35 Water standen; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.); 11.00 Voordracht; 11.10 Radio- Filharmonisch orkest: klassieke muziek. 12.00 Zang en piano; 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.33 Voor ons platteland; 12.43 Orgelspel; 13.00 Nieuws; 13.15 Mededelingen, actualiteiten of grammofoonmuziek; 13.25 Beursberichten; 13.30 Promena de-orkest; 14.00 Cello en piano: moderne muziek; 14.30 De een wording van Europa, gesprek; 15.00 Kleurrijke klanken: Muziek revue; 15.55 Radio Matinee (gr.); 17.50 Militair commen taar. 18.00 Nieuws; 18.15 Politieke lezing; 18.25 Amateursprogram ma; 19.00 Alt en piano; 19.30 Voor de jeugd; 20.00 Nieuws; 20.05 Lichte orkestmuziek en zang; 20.35 Jazzmuziek; 21.05 Speuren als hobby, lezing: 21.25 Lichte muziek en zangsolisten; 21.45 Voordracht; 22,05 Neder lands Kamerkoor en orgelspel; 22.30 Nieuws; 22.40 Actualitei ten; 23.00 Piano en zang; 23.15 Klassieke muziek (gr.) 23.55 24,00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 M. NCRV: 7.00 Nieuws; 7.10 Ge wijde muziek; 7.30 Sportuitsla gen van zaterdag; 7.40 Lichte grammofoonmuziek; 7.50 Het brood des levens, meditatie; 8.00 Nieuws; 8.15 Radiokrant; 8.35 Lichte grammofoonmuziek; 8.50 Gitaarspel (gr.); 9.00 Voor de zieken; 9.35 Grammofoonmu ziek; 9.40 Voor de vrouw; 10.10 Oude kamermuziek (gr.); 10.20 Theologische etherleergang: 11.05 Bas-bariton en piano; 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- en tuinbouw-medede- lingen; 12.33 Licht ensemble; 12.53 Grammofoonmuziek of ac tualiteiten; 13.00 Nieuws; 13.15 Theaterorkest en solisten; 13.45 Lichte grammofoonmuziek; 14.05 Schoolradio; 14.35 Schip ahoy!, gevarieerd programma, (herha ling v. donderdag 14 juni jl.); 15.35 Oude kamermuziek (gr.); 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Pianorecital: Moderne Neder landse pianomuziek; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Voor de jeugd; 17.30 Lichte grammofoonmuziek; 17.40 Beursberichten; 17.45 Re geringsuitzending; Poëzie uit Su riname, door W. S. B. Klooster. 18.00 Kerkorgelconcert; 18.30 Moderne muziek (gr.); 18.50 Openbaar Kunstbezit; 19.00 Nieuws en weerberichten; 19.10 Volksliederen; 19.30 Radiokrant; 19.50 Licht ensemble; 20.10 De beste schatten zijn die van 't ge hoed, hoorspel; 20,50 Cello en piano: 21.20 Moderne muziek (opn.); 22.00 Parlementair com mentaar; 22.15 Pianospel; 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten; 22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbespreking; 23.05 Pianoduo: klassieke muziek; 23.35 Lichte grammofoonmuziek; 23.55— 24.00 Nieuws. TELEVISIE Avond NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. AVRO: 20.00 Nieuwe Oogst, gevarieerd programma; 21.05 Portret van Spanje; 21.50 Jazz '62. NTS: 22.15—23.45 Euro visie: Wereldkampioenschap pen voetbal in Chili. strument aan zijn mond en blaast een virtuoos riedeltje. „Een mooie warme klank maar hij blaast wel zwaar, niet om erg lang ach ter elkaar op te spelen. Daar is deze dan beter voor," en Schobbe pakt de zilveren trompet die hij zo maar van een Duitse fabriek cadeau kreeg zodat hij nu weer een jaar of zes voort kan. (Ingezonden mededeling) TUSSEN NEUS EN LIPPEN 20 VOOR EEN GULDEN P)AT beoefenaars van de kunst met *-> een grote K niet zonder meer ge schikt zijn voor het met succes op treden in een kleinkunstprogramma zeker niet wanneer die voor de televisie met haar speciale eisen wordt uitgezon den bleek zaterdagavond. In het programma ,,'n Wissewas", verzorgd door vier leden van de Werkgroep Haagsche Comedie, ontbrak net die techniek en gemakkelijkheid, die ge boren kleinkunstenaars zich door ja renlange ervaring hébben verworven. De teksten van schetsjes hoofd zakelijk persiflages en liedjes wa ren overigens alleszins het beluisteren en bekijken waard. De vier medewer kenden Maria de Booy, Els van dei- Valk, Kees Coolen en Dolf de Vries vielen hierbij echter te veel terug op een imitatie van techniek van grote cabaret-kunstenaars als bijvoorbeeld Wim Kan en Corry Vonk. Pi Scheffer weet onder de hand wel precies wat er bij een uitzending van een populair concert komt kijken. Met een zeer eigen, eenvoudige en pret tige conference kondigt hij zelf de nummers en solisten aan. Een aardige bijdrage in „Muziek voor u" kwam van de Engelse zangeres Valerie Marden. Elisabeth Andersen speelde een diep doorleefde tragedierol in een scène uit „Yerma" van Federico Garcia Lorca. Voor vele kijkers zal dit zwa re brokje toneel echter op de zater dagavond wel te lang hebben geduurd. A.S. ZONDAG De vertoning van het 'blijspel van de Franse schrijver Geor ges Feydeau „Meneer gaat op jacht" was gisteravond ruim anderhalf uur boeiend en amusant. Onder de prima toneel regie van Fons Rademakers, die daarbij vakkundig voor de tele visie werd bijgestaan door Theun Lammertse bleken de medewerken den leden van -de Nederlandse co medie zich geheel aan de lucht hartige Franse sfeer te hebben aan gepast. In dit pikante blijspel met zijn snelle handelingen waren de acteurs en actrices volmaakt ingespeeld. On bevangen was Kitty Janssen het net nog niet bedriegende vrouwtje, Guus Oster de vurige minnaar en Henk Richters een alleszins geloofwaardige, komische, wel bedriegende echt genoot. Een slechte afstelling van micro foons was de oorzaak dat het geluid öf veel te hard öf te zacht doorkwam. Van de zeer rappe dialoog ging daar om soms veel verloren. Overigens een zeer onderhoudende televisie avond. A.S. Bescheiden winst in 1961 LEIDEN. De omzetten van Van Wijk Heringa in het eerste half jaar van 1961 hebben niet aan de ver wachtingen beantwoord. In de loop van het tweede halfjaar is echter een ver betering ingetreden, zodat 1961 toch nog met een bescheiden winst kon worden afgesloten, aldus de directie in het ver slag. Het exploitatiesaldo is licht gedaald van ƒ1.07 miljoen tot ƒ1.04 miljoen. Af schrijvingen vergden onveranderd ƒ0.66 miljoen en aan interest werd 351.909 (v.j. ƒ407.586) betaald. Hierna resteert een saldo winst van 19.125. Vorig jaar sloot de resultatenrekening zonder winst of verlies. Voorgesteld wordt het sal do winst aan de algemene reserve toe te voegen. De verbetering in de verkoop, die in het tweede halfjaar 1961 is begonnen, heeft zich voortgezet. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Aan boord van het m.s. Aurore (2.895 brt.) van de Finland- Zuidamerikalijn, zakte de zestienjarige Finse> koksmaat Feiko Ingerstrpm zater dagmiddag na een onschuldig stoeipar tijtje plotseling ineen. Dat gebeurde in de kombuis, terwijl het schip de IJssel- 5iinwnVS.ei;' Een dokter conrta- teerde dat de koksmaat was overleden. Op verzoek van de .Rotterdamse ri- viei politie zal op het lijk sectie worden verricht om de juiste doodsoorzaak vast te stellen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 6