Eduard Flipse dirigeerde
zijn favoriete componisten
Groot succes voor
Luigi Dallapiccola
SPEL DER ZEVEN VERGISSINGEN
Schobbe verguld
met trompetten
KarelI
3
Ovaties voor
de zangkunst
van Theresa
Berganza
Rijles in kamp
GOEDE KEUS NEDERLANDSE OPERA
Maandag 18 juni 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. i
estival
Dirigent en regisseur
Holland Festival
vandaag
Aangrijpend
Irene Enéri liet
traditie herleven
GEZOND
GLANZEND
HAAR
MUZIEK EN GROET
VOOR SOLDATEN
IN NIEUW-GUINEA
MEESTERS VAN
DE BIENNALE
Goed voor een jaar of zes
DIRIGENTENCURSUS
Ochtend
Middag
Avond
Ochtend
Middag
Avond
CHARMANT
kritisch
bekeken
Grote K en kleine k
BLIJSPEL MET SFEER
Stijgende verkopen
bij Van Wijk
Heringa
FINSE KOKSMAAT
OVERLEDEN
ROTTERDAM. Op het eerste Holland Festival-concert in
Rotterdam heeft een niet zeer talrijk publiek hartelijk
gereageerd -op een programma, waarin de Nederlandse toon
kunst vertegenwoordigd was met werken van Willem Pijper en
Alphons Diepenbrock, twee componisten die Eduard Flipse en
het Rotterdams Philharmonisdh Orkest reeds sinds een ver
verleden na aan het hart liggen.
De zeer grote orkestbezetting van
Pijpers uit 1921 daterende Tweede
Symfonie, die onder meer viervoudige
houtblazers, orgel, drie piano's, vier
harpen en zes mandolines omvatte,
noopte de componist er later toe het
■werk voor een eenvoudiger bezetting
om te werken. Bij het bombardement
van Rotterdam is deze versie verloren
gegaan. In opdracht van het Ministe
rie van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen schreef Karei Mengelberg
een nieuwe bewerking, waarvan de
première op dit concert een interes
sante gebeurtenis was.
Met latijnse ritmen, waarin de ha
banera steeds weer opduikt als Pij
pers favoriete dans, is deze Tweede
Symfonie allerminst een zwaarwichtig
werk. Zij vertoont vaak het karakter
van een ontspannende melodische mu
ziek. waarin een zuidelijk kleurgevoel
overheerst.
Niettemin mist dit werk de com
pacte schrijfwijze, de zeggingskracht
en de beheersing van Pijpers vijf jaar
later gecomponeerde meesterwerk, de
Derde Symfonie.
Een zelfde ervaring deden wij op
bij Diepenbrocks lm grossen Schwei-
gen, waarin de jonge bariton Bernard
Kruysen de solopartij met zeer fraaie
stem en indringende voordrachtskunst
vertolkte. Ook Diepenbrock toont zich
hier nog niet de ten volle gerijpte
meester. De vele vulnoten en de wat
pathetische aard van het werk dragen
er toe bij de minder positieve erva
ringen te versterken.
Deze twee werken van Nederlandse
bodem lieten toch een sterkere indruk
bij ons achter dan Ivo Malecs Mou
vement en couleur, dat zijn eerste uit
voering in Nederland beleefde. Ook
wanneer men het werk ziet als resul
taat van klankexperimenten is Malecs
oogst schraal.
Na de pauze onderscheidde Ber
nard Kruysen zich opnieuw in Mah-
lers liederen met orkest Ich bin der
Welt abhanden gekommen en het wat
zwakkere Um Mitternacht. Eduar-
Flipse besloot het concert met een uit
voering van Kodaly's Symfonie in C.
Het was een interessant en met toe
wijding vertolkt programma, waarme
het Holland Festival 1962 in Rotter
dam werd geopend.
Eugène Eberle
RADIO
Onder leiding van de componist
wordt vanavond om 9.20 Strawhisky's
Threni door het koor en orkest van
de Noord-Duitse Radio uitgevoerd.
Ursula Zollenkopf behoort tot de so
listen. Over Hilversum 1 kan men om
11.15 naar de Schotse Symfonie van
van Mendelssohn luisteren in een ver
tolking door het Ween» Symfonie
Orkest onder leiding van Otto Klem-
perer.
Pianist-componist Jo Bos speelt met
drie van zijn collega's om 10.15 een
selectie van eigen composities voor
de zender Hiilversum 2. Voor de
microfoon van Hilversum 1 treden om
11 uur Corry Brokken en Peter Kei
len bach op.
(~TELEVISÏÊ~|
EDUARD FLIPSE
Met favorieten: Pijpers en Diepenbrock.
BERNARD KRUYSEN
Solist bij Rotterdams Philharmonisch
Orkest.
AMSTERDAM Totaal uitverkocht
was gisteren de kleine zaal van het
Concertgebouw voor de mezzo-sopraan
Theresa Berganza, die met haar gedis
tingeerde en hoog ontwikkelde zang
kunst reeds de openbaring van het
vorige Holland Festival vormde. Ander
maal kwam men tot hert besef, dat deze
jonge Spaanse zich onderscheidt door
een noblesse die, vrij van hooghartig
heid en hoogmoed, aan de hoogste eisen
der kunstzinnigheid beantwoordt.
Een verademing was het te luisteren
naar deze temperamentvolle en toch zo
evenwichtige zang, die in de techni
sche mogelijkheden geen beperking
schijnt te kennen, die zich nimmer be
weegt buiten de grenzen van de artis
tieke vrijheid, buiten de sfeer van de
liederen zelf.
Dat de zangeres aan Alessandro
Scarlatti, Handel, Pergolesi en bovenal
na de pauze aan Granados, Lavilla en
De Falla (de zeven Spaanse volks
liederen) alle recht zou doen, kon men
verwachten,
In de zes liederen uit het „Spanische
Liederbuch" van Hugo Wolf leek de
voordracht nog wel voor verdere uit
groei vatbaar, waarmee niet gezegd wil
zijn dat zij de tekst en Wolfs toonzet
ting daarvan niet doorvoelde.
In haar echtgenoot Felix Lavilla be
zit zij een begeleider van onschatbare
verdiensten. Zijn ritmische bewogen
heid en toverachtige verscheidenheid
van aanslag steunden en koesterden de
zang Men kan Theresa Berganza nau
welijks een groter compliment maken
dan door te zeggen dat zij haar secon
dant tenvolle waardig is.
Het succes was ovationeel.
de Witte
ARNHEM. De Koninklijke Neder-
landsche Automobiel Club wil volgend
jaar kampen houden voor jongens eD
meisjes tussen de achttien en 25 jaar,
waar hen de kunst van het autorijden
en de beginselen van de motortechniek
zullen worden bijgebracht. Ook zal 1
daar aandacht worden besteed aan on
derwerpen als toerisme en verkeer.
Dat maakte de voorzitter van de
Knac, mr. A. W. Baron van Imhoff,
gistermiddag bekend bij de opening
van de jaarvergadering van de auto
mobielclub in Arnhem. De Knac wil
ook leden onder de dertig jaar een tot
17.50 gulden per jaar verminderen con- 1
tributie laten betalen, in plaats van de
gebruikelijke vijftig gulden.
In het jaarverslag pleitte het be
stuur van de automobielctob ervoor, j
behalve met maximumsnelheden ook
met minimumsnelheden op hoogtijda
gen een proef te nemen. Op die da
gen en in de weekeinden zou volgens
de Knac ook het verkeerstoezicht meer
moeten worden gecoördineerd, o.a.
door meer samenwerking tussen rijks-
en gemeentepolitie.
„Stad en landschap" heet de ten
toonstelling, die in het raadhuis van
Hoogeveen zaterdag is geopend. De
expositie omvat schilderijen van onder
meer Jacob van Ruysdael. Rombouts,
Jan van Goyen en Albert Cuyp.
AMSTERDAM. Ruim drie eeuwen liggen er tussen Claudio
Monteverdi's opera „II Ritorno d'Ulisse in Patria (De terug
keer van Ulysses) (1641) en ,,11 Prigioniero" (De gevangene)
(1950) van Luigi Dallapiccola, waarmede de Nederlandse Opera
zaterdag in de goedbezette Stadsschouwburg het Holland Fes
tival aanving.
Zelfs met de namen van Verdi en
Wagner voor ogen, lijkt de uitspraak
gerechtvaardigd, dat Monteverdi on
danks de eenvoud van zijn klankbeeld
in zuiver muzikaal-dramatische kracht
nimmer is overtroffen. Die kracht
ligt potentieel aanwezig achter de
voor onze moderne oren zo simpele
en overbekende modulaties, verborgen
als het ware, en het is aan de zan
gers en de dirigent om haar verras
sende werking te openbaren. Dat is
niet ieders werk. r
Het vergt een doordrongen zijn van
de grootheid en waarachtigheid van
Monteverdi's muziek, een vertrouwd
heid die tot besef en ontzag is uitge
groeid. Alle kennis en ervaring van
de latere opera-eultaur vormen een
handicap, zowel voor de toehoorders
als voor de solisten. Deze laatsten
dienen van bijzondere klasse te zijn,
willen zij Monteverdi boven eentonig
heid en langdradigheid verheffen.
Slechts twee zangers zijn daarin za
terdag geslaagd: De Italiaan Franco
Ghitti als Odysseus en Wim Koopman
als diens zoon Telemachus. Naast
hen verdienen Conchita Gaston als de
godin Palla Athene, Peter van der
Bilt als de god Poseidon en Georg
Littasy als een der vrijers van Ulys
ses' trouwe gade Penelope vermel
ding, al troffen zij de muzikale stijl
niet in dezelfde mate. Frances de
Bossy kon in zang, houding en gebaar
geen moment de koninklijke Penelope
verbeelden.
Veel dankte deze uitvoering van
Monteverdi's opera, die ging in de
bewerking van Dallapiccola voor
al te bespeuren in de instrumentatie
a-„ -I:- - - d'e
het Utrechts Stedelijk Orkes.t ter be-
Göran Gentele en de decorontwerper
Sven Erik Skawonius.
De samenwerking van deze twee
Zweden leverde bij de statische be
perking van hun mogelijkheden tref
fende beelden op, die slechts door de
tot in het lachwekkende chargerende
Arjan Blanken werden verstoord.
Mochten er ondanks de zo nodig
straffe hand van Dbrati toch nog
schommelingen in het ensemble op
treden er zijn nu eenmaal zangers,
die het „trekken" niet kunnen laten
„U Prigioniero" beleefde een uiter
mate doortastende en indrukwekken
de uitvoering.
Dallapiccola behandelt hierin het
sombere gegeven van een gevangene
der Spaanse Inquisitie wiens, ondanks
alle lichamelijke en geestelijke marte
lingen, levend gebleven hoop op de
vrijheid door de Grootinquisiteur
wordt aangewakkerd om uit te lopen
op de gang naar het schavot.
Schrijnend en schril, bewust vals in
haar mildheid klinkt deze muziek,
waarin Dallapiccola op eigen vrije
wijze het twaalftonen systeem aan
wendde en zich een meester in de
behandeling van het orkest en de
stemmen toonde.
Amsterdam, Stadsschouwburg, Het
Nationale Ballet 20.15 uur. Concertge
bouw: Sweelinckherdenklng door het
N.C.R.V. Vocaal Ensemble o.l.v. Mari-
nus Voorberg 20.15 uur.
Den Haag, Gebouw voor K. en W..
De Nederlandse Opera met „II ritorno
di Ulisse" 20.15 uur.
Rotterdam, Schouwburg: The Royal
Shakespeare Theatre met „The Hollow
Crown" 20.15 uur.
Nijmegen, Stadsschouwburg: De Ne
derlandse Comedie met „Andorra" -van,
Max Friscih.
Ingezofidèn mededeling
Een aangrijpende creatie leverde
Scipio Colombo als de gevangene. An-
ny Delorie als de moeder en Gian
Paolo Conradi als de Grootinquisiteur
verdienden hun aandeel in de frene
tieke bijval ten zeerste, een bijval
die ook de regisseur en de decoront
werper van de avond gold alsmede
de componist. Die verscheen ten slot
te op het podium om met de onvol
prezen Dorati het Utrechtse orkest
daarin te betrekken.
Voor de aanvang van de voorstel
ling herdacht de Nederlandse Opera
de zanger Gee Smith, die haar na een
langdurig ziekbed door de dood ont
viel.
de Witte
ROTTERDAM Omstreeks 1910
maakte Irène Enéri als tienjarige haar
entree op het concertpodium in het
keizerlijke Petersburg. Gistermiddag
trad deze sinds lang in Parijs gevestig
de pianiste voor het eerst in Nederland
op, waar zij in de sfeerrijke zaal van
het Rotterdamse Historische Museum
een aandachtig gehoor vond.
In het programma, dat voor de pauze
onder andere een Prélude en Fuga in
Cis van Bach, de Sonate nr 3 in Es van
Haydn en een Nocturne en Mazurka
van Chopin bevatte, toonde Irène Enéri
zich een musicienne met een voor haar
leeftijd imponerende techniek, die ver
gezeld ging van een verfijnde muzika-
i liteit.
Haar stijl vertoonde duidelijk de ken
merken van een generatie, die in de
muziek andere gevoelswaarden bloot-
I legt dan thans tot uitdrukking worden
gebracht. Het was juist dit element,
dat haar vertolkingen de charme ver-
j leende van een sprookje uit groot-
moeders tijd.
In deze romantische sfeer, die na
de pauze voortduurde in Etudes van
Chopin, een Pastorale en Wals in D
van Glazoenow en zich oploste na
enkele korte stukken van Debussy
konden de gevoelens jegens Irène Enéri
slechts positief zijn.
Eugène Eberle
Scipio Colombo in de titelrol van
de opera „De gevangenebij de
Nederlandse Opera
In het park „Het Valkenberg" te
Breda wordt gedurende de zomer een
tentoonstelling gehouden van beeld
houwwerk. De expositie in de open
lucht, die zaterdag geopend is, omvat
werk van Nederlandse en Engelse kun
stenaars. onder meer van Henri Moore
en Barbara Hepworth.
HAARCRÈME
HILVERSUM Volgende week
maandag gaat Radio Nederland
Wereldomroep beginnen met een
speciaal programma van verzoek
platen voor de Nederlandse mili
tairen in Nieuw-Guinea.
Het programma, dat ongeveer
vWintig minuten zal duren, wordt
daarna voorlopig twee keer per
week op maandag en donder
dag uitgezonden.
De aanvragen kunnen door fa-
milileden en vrienden van de mi
litairen gericht worden aan Radio
Nederland Wereldomroep, Post
bus 222 Hilversum onder vermel
ding „Verzoekplaten Nieuw-
Guinea".
Het verzoek mag vergezeld zijn
van een korte groet of mededeling
die in de aankondiging zal wor
den verwerkt.
VENETIE. President Antonio
Segni van Italië heeft zaterdag de
31ste Biennale te Venetië geopend. In
de 26 paviljoens van de jaarlijkse in
ternationale expositie zijn meer dan
vierduizend werken tentoongesteld van
kunstenaars uit 32 landen.
De internationale jury heeft zestien
prijzen toegekend voor een totaalbe
drag van ruim honderdduizend gul
den. De eerste drie prijswinnaars zijn
de Franse schilder Alfred Menessier,
de Zwitserse beeldhouwer Alberto
Giacometti en de Argentijnse schil
der Antonio Berni.
De twee tekeningen die hier staan afgedrukt, zijn bijna gelijk. In de on
derste zitten zeven kleine vergissingen, die na enig zoeken tevoorschijn
moeten komen. Mocht u niet alle afwijkingen terecht kunnen brengen, kijk
dan in de krant van morgen. Daarin zullen wij de oplossing publiceren.
TJTLVERSUM Glunderend van trots liet Willy Schobbe zaterdag-
morgen in de grote studio van de Avro zijn twee gloednieuwe trom
petten zien: Een gouden en een zilveren, de eerste uit Amerika, de tweede
uit Duitsland.
Vanavond als eerste uitzending van
een serie van drie: „Nieuwe Oogst".
Vele onbekenden maken hun debuut
voor het scherm. „Mijn zuster Eileen"
volgt om 9.20 uur. Erroll Garner (ex
clusief voortv.) besluit het programma
van de Avro, dat echter door de N.T.S.
wordt voortgezet met een reportage
van de wereldkampioenschappen voet
bal (10.15).
België Vlaams: Alle Belgische en
'Duitse tv-stations zenden vanavond
kwart over tien enkele op film vast
gelegde flitsen uit van de wedstrij
den die in Chili zijn gespeeld om de
derde en vierde plaatsen van de We
reldkampioenschappen voetbal 1962.
Na het journaal volgt een cabaret
programma (8.30) en daarna een po
litiefilm „Het 87ste politiedistrict"
(9.00). Om 9.50 uur is het laatste
journaal.
België Frans: Na een praatje over
de sport in het afgelopen weekend
(8.30) wordt onder de titel „Even
lachen" de eerste aflevering ver
toond van een serie beroemde ko
mische films (9.00),
Duitsland: Om 8.20 uur wordt in
een half uu: alles over mode verteld
en getoond :n een reportage van de
„Windrose-reporters". Chris Howland
brengt ip „Vorsicht Kamera" een
luchtig muzikaal programma met
verscheidene gasten (8.50). Een aan
tal deskundigen zal in een - program
ma van veertig minuten vaststellen
of wij ons leven niet te veel verdoen
met plannen maken (9.20). Om tien
uur is er het laatste nieuws.
„Echt goud?" informeerden we met
een beetje twijfel in de stem.
„Ja beslist, dat is geen bedrog van
de Amerikanen. Kijk maar, hier is het
keur, 18 karaats nog wel'. Niet massief
natuurlijk, flink dik opgespoten voor
het lieve sommetje van 750 gulden."
En liefkozend betast Schobbe zijn
nieuwe aanwinst, die ten dele een ge
schenk is van de fabriek, waar hij ieder
jaar een trompet koopt.
„Toen het Amerikaanse muziektijd
schrift Billboard mijn „Ballad of the
trumpet" onderscheidde met het hoog
ste aantal sterren, namelijk vier, wilde
de directie van Conn-fa'briek waar ik
toevallig weer een trompet in bestel
ling had aan dit feit niet zo maar voor
bijgaan. Zij berichtten me dat ze me
een gouden trompet zouden leveren als
waardering voor mijn werk. Ik behoef
dus alleen maar de gewone prijs te be
talen, duizend gulden. Die andere 750
gulden zijn hun cadeautje!"
Willy Schobbe zet'het prachtige in-
HILVERSUM. Voor de interna
tionale dirigentencursus, die voor
de tiende keer wordt gehouden, heb
ben zich 574 deelnemers uit 37 landen
aangemeld. Na 'selectie zijn 199 wer
kende en honderd toehorende cursis
ten toegelaten.
De staatssecretaris van onderwijs,
kunsten en wetenschappen mr. Y.
Scholten heeft de cursus zaterdagmid
dag in de Varastudio geopend. In zijn
openingsrede sprak hij zijn waardering
uit voor de Nederlandse Radio Unie,
die tien jaar geleden het initiatief tot
de cursus nam en die haar orkesten
ter beschikking stelt, zodat jonge diri
genten de kans krijgen waardevolle er
varing op doen.
MAANDAG 18 JUNI
RADIO
HILVERSUM I. 402 M.
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gym
nastiek; 7.20 Ochtendvaria (gr.);
8.00 Nieuws; 8.15 Rechtdoor naar
school en kantoor (gr.); 9.00
Gymnastiek voor oudere luiste
raars; 9.10 De groenteman; 9.15
Kamermuziek (gr.); 9.35 Water
standen; 9.40 Morgenwijding;
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.);
11.00 Voordracht; 11.10 Radio-
Filharmonisch orkest: klassieke
muziek.
12.00 Zang en piano; 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.33 Voor ons platteland;
12.43 Orgelspel; 13.00 Nieuws;
13.15 Mededelingen, actualiteiten
of grammofoonmuziek; 13.25
Beursberichten; 13.30 Promena
de-orkest; 14.00 Cello en piano:
moderne muziek; 14.30 De een
wording van Europa, gesprek;
15.00 Kleurrijke klanken: Muziek
revue; 15.55 Radio Matinee
(gr.); 17.50 Militair commen
taar.
18.00 Nieuws; 18.15 Politieke
lezing; 18.25 Amateursprogram
ma; 19.00 Alt en piano; 19.30
Voor de jeugd; 20.00 Nieuws;
20.05 Lichte orkestmuziek en
zang; 20.35 Jazzmuziek; 21.05
Speuren als hobby, lezing: 21.25
Lichte muziek en zangsolisten;
21.45 Voordracht; 22,05 Neder
lands Kamerkoor en orgelspel;
22.30 Nieuws; 22.40 Actualitei
ten; 23.00 Piano en zang; 23.15
Klassieke muziek (gr.) 23.55
24,00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 M.
NCRV: 7.00 Nieuws; 7.10 Ge
wijde muziek; 7.30 Sportuitsla
gen van zaterdag; 7.40 Lichte
grammofoonmuziek; 7.50 Het
brood des levens, meditatie;
8.00 Nieuws; 8.15 Radiokrant;
8.35 Lichte grammofoonmuziek;
8.50 Gitaarspel (gr.); 9.00 Voor
de zieken; 9.35 Grammofoonmu
ziek; 9.40 Voor de vrouw; 10.10
Oude kamermuziek (gr.); 10.20
Theologische etherleergang:
11.05 Bas-bariton en piano; 11.35
Lichte grammofoonmuziek.
12.25 Voor boer en tuinder;
12.30 Land- en tuinbouw-medede-
lingen; 12.33 Licht ensemble;
12.53 Grammofoonmuziek of ac
tualiteiten; 13.00 Nieuws; 13.15
Theaterorkest en solisten; 13.45
Lichte grammofoonmuziek; 14.05
Schoolradio; 14.35 Schip ahoy!,
gevarieerd programma, (herha
ling v. donderdag 14 juni jl.);
15.35 Oude kamermuziek (gr.);
16.00 Bijbeloverdenking; 16.30
Pianorecital: Moderne Neder
landse pianomuziek; 17.00 Voor
de kleuters; 17.15 Voor de jeugd;
17.30 Lichte grammofoonmuziek;
17.40 Beursberichten; 17.45 Re
geringsuitzending; Poëzie uit Su
riname, door W. S. B. Klooster.
18.00 Kerkorgelconcert; 18.30
Moderne muziek (gr.); 18.50
Openbaar Kunstbezit; 19.00
Nieuws en weerberichten; 19.10
Volksliederen; 19.30 Radiokrant;
19.50 Licht ensemble; 20.10 De
beste schatten zijn die van 't ge
hoed, hoorspel; 20,50 Cello en
piano: 21.20 Moderne muziek
(opn.); 22.00 Parlementair com
mentaar; 22.15 Pianospel; 22.30
Nieuws en S.O.S.-berichten;
22.40 Avondoverdenking; 22.55
Boekbespreking; 23.05 Pianoduo:
klassieke muziek; 23.35 Lichte
grammofoonmuziek; 23.55—
24.00 Nieuws.
TELEVISIE
Avond
NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. AVRO: 20.00 Nieuwe
Oogst, gevarieerd programma;
21.05 Portret van Spanje; 21.50
Jazz '62. NTS: 22.15—23.45 Euro
visie: Wereldkampioenschap
pen voetbal in Chili.
strument aan zijn mond en blaast een
virtuoos riedeltje.
„Een mooie warme klank maar hij
blaast wel zwaar, niet om erg lang ach
ter elkaar op te spelen. Daar is deze
dan beter voor," en Schobbe pakt de
zilveren trompet die hij zo maar van
een Duitse fabriek cadeau kreeg zodat
hij nu weer een jaar of zes voort kan.
(Ingezonden mededeling)
TUSSEN NEUS EN LIPPEN
20 VOOR EEN GULDEN
P)AT beoefenaars van de kunst met
*-> een grote K niet zonder meer ge
schikt zijn voor het met succes op
treden in een kleinkunstprogramma
zeker niet wanneer die voor de televisie
met haar speciale eisen wordt uitgezon
den bleek zaterdagavond. In het
programma ,,'n Wissewas", verzorgd
door vier leden van de Werkgroep
Haagsche Comedie, ontbrak net die
techniek en gemakkelijkheid, die ge
boren kleinkunstenaars zich door ja
renlange ervaring hébben verworven.
De teksten van schetsjes hoofd
zakelijk persiflages en liedjes wa
ren overigens alleszins het beluisteren
en bekijken waard. De vier medewer
kenden Maria de Booy, Els van dei-
Valk, Kees Coolen en Dolf de Vries
vielen hierbij echter te veel terug op
een imitatie van techniek van grote
cabaret-kunstenaars als bijvoorbeeld
Wim Kan en Corry Vonk.
Pi Scheffer weet onder de hand wel
precies wat er bij een uitzending van
een populair concert komt kijken. Met
een zeer eigen, eenvoudige en pret
tige conference kondigt hij zelf de
nummers en solisten aan. Een aardige
bijdrage in „Muziek voor u" kwam van
de Engelse zangeres Valerie Marden.
Elisabeth Andersen speelde een diep
doorleefde tragedierol in een scène
uit „Yerma" van Federico Garcia
Lorca. Voor vele kijkers zal dit zwa
re brokje toneel echter op de zater
dagavond wel te lang hebben geduurd.
A.S.
ZONDAG De vertoning van het
'blijspel van de Franse schrijver Geor
ges Feydeau „Meneer gaat op jacht"
was gisteravond ruim anderhalf uur
boeiend en amusant. Onder de prima
toneel regie van Fons Rademakers,
die daarbij vakkundig voor de tele
visie werd bijgestaan door Theun
Lammertse bleken de medewerken
den leden van -de Nederlandse co
medie zich geheel aan de lucht
hartige Franse sfeer te hebben aan
gepast. In dit pikante blijspel met zijn
snelle handelingen waren de acteurs
en actrices volmaakt ingespeeld. On
bevangen was Kitty Janssen het net
nog niet bedriegende vrouwtje, Guus
Oster de vurige minnaar en Henk
Richters een alleszins geloofwaardige,
komische, wel bedriegende echt
genoot.
Een slechte afstelling van micro
foons was de oorzaak dat het geluid
öf veel te hard öf te zacht doorkwam.
Van de zeer rappe dialoog ging daar
om soms veel verloren. Overigens
een zeer onderhoudende televisie
avond.
A.S.
Bescheiden winst in 1961
LEIDEN. De omzetten van Van
Wijk Heringa in het eerste half
jaar van 1961 hebben niet aan de ver
wachtingen beantwoord. In de loop van
het tweede halfjaar is echter een ver
betering ingetreden, zodat 1961 toch nog
met een bescheiden winst kon worden
afgesloten, aldus de directie in het ver
slag.
Het exploitatiesaldo is licht gedaald
van ƒ1.07 miljoen tot ƒ1.04 miljoen. Af
schrijvingen vergden onveranderd ƒ0.66
miljoen en aan interest werd 351.909
(v.j. ƒ407.586) betaald. Hierna resteert
een saldo winst van 19.125. Vorig jaar
sloot de resultatenrekening zonder winst
of verlies. Voorgesteld wordt het sal
do winst aan de algemene reserve toe
te voegen.
De verbetering in de verkoop, die in
het tweede halfjaar 1961 is begonnen,
heeft zich voortgezet.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Aan boord van het
m.s. Aurore (2.895 brt.) van de Finland-
Zuidamerikalijn, zakte de zestienjarige
Finse> koksmaat Feiko Ingerstrpm zater
dagmiddag na een onschuldig stoeipar
tijtje plotseling ineen. Dat gebeurde in
de kombuis, terwijl het schip de IJssel-
5iinwnVS.ei;' Een dokter conrta-
teerde dat de koksmaat was overleden.
Op verzoek van de .Rotterdamse ri-
viei politie zal op het lijk sectie worden
verricht om de juiste doodsoorzaak vast
te stellen.