KAMER AKKOORD MET BOUW CONGRESGEBOUW Lekker LIGA Geen vonnis na messteek ADENAUER: ALLES WEER GOED TUSSEN ONS Aanvullend onderzoek in geruchtmakende aff aire - wegbrengen Fokker" - t De Quay weigert gesprek met N.D.P. Voltooide moord' niet bewezen geacht E.E.G. besluit tot maatregelen ca M aritf Boekhouder vergokte verduisterd geld Akkoord over c.a.o. kleinmetaal Woensdag 16 mei 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Drie maanden Raadselachtig Weggelat De smaak is belangrijk voor een goede spijsvertering. Daarom is aan het verband tussen smaak en spijsvertering bij Liga bijzondere aandacht gewijd. Eén van de redenen waarom deze veelzijdige voeding zo gemakkelijk kan worden toegediend. Krachtige Kost voor het Kind Passagiersdienst tussen Rotterdam en Canada? Huurdebat uitgesteld en m Na gesprek met Amerikaanse ambassadeur Dowling <s m m ar\ Lijk opgehaald uit Zuidwillemsvaart I MARCEL SMEETSHOGER BEROEP Van onze rechtbankverslaggever DEN BOSCH Vandaag begint voor bet gerechtshof in Den Bosch de appelbehandeling van de zaak-Smeets, een affaire die nu bijna twee jaar geleden sterk de aandacht trok omdat ernstige twijfel rees aan de kwaliteit van het politiële en justitiële onder zoek. Van veel kanten, o.m. onzerzijds, werd kritiek geoefend, omdat bleek dat allerlei, de verdachte ontlastende gegevens niet waren verwerkt. Uitlatingen van getuigen tijdens de behandeling van de zaak voor de rechtbank te Maastricht wekten de indruk dat de politie het feitenmateriaal zeer eenzijdig had geïnterpreteerd en de schuld van Marcel Smeets centraal stelde. Die indruk werd tijdens een onderzoek dat wij aan de zaak wijdden bevestigd. De basisfeiten kunnen als volgt worden samengevat: Op 22 januari 1960 stortte een Fokker S 11 van het Limburgse luchtreclamebedrijf Trek-Air nabij de Engelse kust neer in de Noordzee. De piloot, Ben Kleijn, kwam om het leven. Kort na het ongeluk rezen verden kingen tegen de directeur van het reclamebedrijf. Marcel Smeets. Hij zou Ben Kleijn opdracht hebben gegeven de Fokker S-ll „weg te brengen", zodat hij het bedrag waartegen het toestel bij de N.V. Luchtvaartpool te Amsterdam was verzekerd zou kunnen innen. Een spectaculair geval van oplichting dus. Half februari 1960 werd de heer Smeets gearresteerd. Zijn voorarrest duurde 416 maand. Het eindigde toen de rechtbank van Maastricht hem van het „wegbrengen" vrijsprak. Tijdens het vooronderzoek kvfamen er nog een paar verdenkingen tegen de heer Smeets bij. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan valsheid in ge schrifte (onjuist invullen van een ver zekeringsformulier) en aan belasting fraude voor een bedrag van enkele dui zenden guldens. De rechtbank achtte de beschuldigingen op dit punt ten de le gegrond en veroordeelde de heer Smeets tot een gevangenisstraf van drie maanden. Smeets ging in beroep tegen de ver oordeling wegens valsheid in ge schrifte. De toenhalige officier van justitie in Maastricht mr. A. W. Ro- singh (hij is thans officier in Middel burg) ging in beroep tegen de vrij spraak terzake van het delict waar alles om begonnen was: het „weg brengen", oftewel de oplichting. Mr. Rosingh bad daarvoor een gevange nisstraf van 2% jaar geëist. Wat nu leidde tot de verdenking dat Marcel Smeets terwille van ver- zekermigspenningen zijn vlieger op dracht had gegeven om de Fokker S-ll te laten verongelukken? De eer ste beschuldigingen in die richting werden vernomen op het vliegveld Zuid-Limburg, toondertijd de basis van Marcel Smeets' luchtreclamebe- bedrijf. Kort na het verongelukken van Ben Kleijn gingen daar geruchten over een verzekering van de Fokker voor dertigduizend gulden. Dat bedrag lag aanmerkelijk hoger dan de koop som van duizend dollar. De dienst luchtvaart van de rijks politie, die onder leiding van majoor jhr. De Beaufort met het onderzoek was belast, ging van dit gegeven uit. Men stelde zich niet in verbinding met de N.V. Luchtvaartpool te Am sterdam. Daar had men kunnen ver nemen dat de Fokker S-ll was ver zekerd tegen de reële waarde van het ogenblik. Sterker nog. de maatschappij had zich het recht voorbehouden om bij verlies van het vliegtuig de schade te vergoeden door het te vervangen door een ander toestel. Marcel Smeets had de Fokker S-ll in Israël gekocht en de Luchtvaartpool wist dat daar nog een hele voorraad vlieg tuigen van het zelfde type aanwezig was. Voor verdenking tegen Marcel Smeets was behalve dit nog ander voedsel. Hij was in Londen op de dag dat Ben Kleijn in de Noordzee veron gelukte. Waarom was hij daar? De heer Smeets gaf als verklaring dat hij naar Engeland was gegaan om bij de firma Hall in Leicester te praten over de aankoop van een Tiger Moth. Deze verklaring werd door de politie terzij de gelegd omdat men meende te we ten dat de firma Hall niet in vliegtui gen van dat type handelde. Controleren deed men de eigen zienswijze niet, en men zag tevens een brief over het hoofd, die zich bij de ten kantore van de heer Smeets iin be slag genomen stukken had bevonden en waarin de firma Hall de heer Smeets er van in kennis stelde dat zij eenTiger Moth te koop had staan. Een ander volgens de dienst lucht vaart van de rijkspolitie tegen de heer Smeets getuigend punt: Op de dag van het ongeluk zou hij vanuit Londen 's middags om half zeven met zijn zaakwaarnemer Jansen in Maas tricht hebben gebeld. Die had hem toen op de hoogte gesteld van het on geluk dat Ben Kleijn was overkomen. Drie kwartier later zou de heer Smeets het Engelse vliegveld Lymp ne, waar Ben Kleijn moest landen hebben gebeld. Bij die gelegenheid zou hij zich van de domme hebben gehouden, en hebben gevraagd of het vliegtuig mogelijk in verband met slecht weer was teruggekeerd. Zo op het oog feitenmateriaal dat uitermate bezwarend was. Want waarom anders, dan om be denkelijke zaken te verhullen, zou de heer Smeets tegenover de verkeerslei der op het vliegveld Lympne hebben gedaan alsof hij nog niets van het on geluk wist? De heer Smeets hield echter vol dat het telefoongesprek met Lympne chronologisch vóór zijn contact met Maastricht moest worden gesteld. Ambtenaren van de rijkspolitie de opperwachtmeester Verdellen en de wachtmeester Veen begaven zich naar Londen, maar gingen niet na of de heer Smeets gelijk kon hebben. Zij brachten b.v. geen bezoek aan het telefoonkantoor van Londen, waar toch gemakkelijk het feitelijke ver loop van Smeets' telefoongesprekken had kunnen worden vastgesteld. De heer Smeets deed dit, na zijn vrij lating, zelf wel. Hij bracht een ver klaring mee van de telefooncentrale, waaruit bleek dat 'hij met Lympne had gebeld op een tijdstip, gelegen vóór zijn gesprek met Maastricht. Er was nog een voor de politie on- altijd onopgelost blijven. Alle mogelij ke theorieën zijn erover ontworpen, maar geen van alle worden ze door ook maar een feit gesteund. De toedracht van het ongeluk met de Fokker zelf heeft de politie ook heel wat hoofdbrekens gekost. Volgens de theorie die men had opgebouwd had Ben Kleijn, voordat hij het vlieg tuig op het water liet landen, de aan dacht willen trekken van een tanker, de Sagona. Hij had daarom de cock pit geopend en iets in zee gegooid. La ter bleek dat o.m. een dingey te zijn geweest. De capriolen van de Fokker werden aan de hand van getuigenverklaringen in bijzijn van de Amsterdamse rech- ter-commissaris in Badhoevedorp ge reconstrueerd, en getuigen-deskundigen kwamen toen tot de conclusie dat als Ben Kleijn het vliegtuig opzettelijk in het water terecht had willen laten komen, hij heel anders zou hebben ge handeld. De gedachten gingen veeleer uit naar stunt-manoeuvres. Die mogelijkheid is door de politie niet onderzocht. Men heeft geen onder zoek ingesteld naar de vlieggewoonten van Ben Kleijn. Later verklaarden piloten, die hem hadden meegemaakt, tegenover ons dat hij veel van stunten hield, en dat hij bovendien zijn manoeuvres bij eigenlijk te lage snelheid uitvoerde. Bovendien bleek dat hij in verband met luchtziekte bijna altijd met open cockpit vloog, hetgeen een verklaring kan zijn voor het verlies van de dingey. Volgens de verklaringen van oogge tuigen had de Fokker, vlak voor hij neerstortte, op lage hoogte een paar maal op de rug gevlogen. Het vallen van de dingey zou dus gewoon een kwestie van zwaartekracht kunnen zijn geweest. MARCEL SMEETS oplosbaar raadsel in de zaak. Twee dagen na het ongeluk met de Fokker S-ll gingen twee vrienden van Ben Kleijn, de heren Dizy en Verhoeven, in Maastricht naar de kamer" van de omgekomen vlieger om diens persoon lijke bezittingen op te halen. Zij vonden o.m. een verzegelde en veloppe, aan Ben Kleijn zelf gericht, en namen die mee naar het huis van Marcel Smeets. Daar arriveerden even later ook twee broers van Ben Kleijn. Men maakte de enveloppe open en trof een blanco vel papier aan. Nie mand wist wat dat te beduiden kon hebben, en tenslotte werd besloten dat Van onze Haagse redactie TYEN HAAG De Tweede Kamer heeft gistermiddag de deelne ming van het rijk in de oprichting en exploitatie van het Congresgebouw in Den Haag goedgekeurd. Het rijk zal voor vijf miljoen deelnemen, het bedrijfsleven voor vier miljoen (de helft hiervan is al toegezegd), en de gemeente 's-Gravenhage voor één miljoen. De lening van de dertig miljoen gulden die dan nog nodig is, zal voor de helft door het rijk wor den gegarandeerd. Het Congresgebouw, dat is ontwor pen door de architect dr. J. J. P. Oud, zal een grote congreszaal voor twee duizend mensen bevatten, twee kleinere zalen één voor vijfhonderd en één voor vierhonderd mensen een café, een restaurant en een bar. Er zal veel aandacht worden geschonken aan de (Ingezonden mededeling) technische outillage die nodig is voor grote, internationale congressen. Niet geschikt De christelijk-historische afgevaar digde Van de Wetering vond Den Haag eigenlijk niet de geschiktste plaats voor een nationaal Congresgebouw. Hij vroeg zich af, of de hotelaccommodatie wel voldoende zou zijn, en of de „omrin gende voorzieningen" wel aantrekke lijk waren. Scheveningen is bij guur weer bar en boos, vond hij. De financiële opzet is griezelig zwak, meende de heer Van de Wetering. An dere afgevaardigden vielen hem hierin bij. „Dit gaat het rijk een dik miljoen per jaar kosten", rekende de heer Van Eijsden (a.r.) voor. „Een batig saldo is niet te verwachten." „Dat klopt", zei staatssecretaris Gij- zeis. Hij hoefde de uitgaven overigens niet uitvoerig te verdedigen, want de Kamer had maar weinig bezwaren. „Een congresgebouw, dat aan de mo dernste eisen voldoet, hebben wij in Nederland dringend nodig; dit is een groot nationaal belang. De bijdrage van het rijk in deze onderneming moet daarom zeker niet als een precedent worden gezien", betoogde de staats secretaris. „In Den Haag zal zeker voldoende hotelaccommodatie zijn tegen de tijd, dat het Congresgebouw klaar is", meen de hij. Wanneer met de bouw zal worden begonnen, hangt af van de minister van volkshuisvesting en bouwnijver heid. De bouw zal drie tot vier jaar vergen. het maar beter was de brief te ver branden. Later heeft men dit ernstig betreurd. Want volgens de dienst luchtvaart van de rijkspolitie wees ook dit in de rich ting van de schuld van de heer Smeets. De theorie van de politie luidde, dat er in de enveloppe oorspronkelijk iets anders dan een blanco vel had geze ten. De heer Smeets zou de inhoud best eens verwisseld kunnen hebben. Men ging na of de directeur van Trek-Air in de dagen na het ongeluk en voor de ontdekking van de envelop pe door de heren Dizy en Vermeulen zelf op de kamer van Ben Kleijn was geweest. Via het dienstmeisje van Ber. Kleijns hospita kreeg men vage verklaringen binnen op grond waar van men concludeerde dat de heer Smeets inderdaad heimelijk op de ka mer kon zijn geweest. Achteraf bleek dat het dienstmeis je aanvankelijk tegen de politie maar wat had gezegd. De hospita ontkende ter terechtzitting in Maastricht per tinent iets te weten over een bezoek van de heer Smeets. Het raadsel rond de brief zal wel 7984 LIVERPOOL (Reuter) De Engelse scheepvaartmaatschappij Cunard Lines overweegt een passagiersdienst te begin nen tussen Rotterdam en Canada via Southampton, zo is gisteren in Liverpool meegedeeld. Zij zou de dienst willen onderhouden met de passagiersschepen Saxionia en Ivernia. Ook hebben de Cunard Lines het plan een nieuwe passagiersdienst te beginnen tussen Napels en New York. Hiervoor zou het 35.655 ton metende passagiers schip Mauretania worden gebruikt. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De huurverhoging zal volgende week nog niet in de Twee de Kamer aan de orde komen. Voor zitter Kortenhorst deelde gisteren aan de Kamer mee, dat de Stichting van den Arbeid nog geen advies heeft uit gebracht over de compensatie van de uitkeringen ingevolge de sociale ver zekeringen. De vaste commissie uit de Kamer kan het eindverslag over het wetsont werp tot-wijziging van de Huurwet be slist niet deze week uitbrengen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Het bestuur van de Nederlandse Dagbladpers heeft giste ren van minister-president prof. dr. J. E. de Quay een brief gekregen waarin de audiëntie, die het had aan gevraagd om te spreken over de moeilijkheden die voor het dagblad bedrijf dreigen, wordt afgewezen. De minister van algemene zaken is niet de aangewezen man om over dit ge val te praten, aidus prof. De Quay. Hij verwees naar het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid. De verwachting is dat staatssecreta ris Roolvink, eventueel samen met mi nister Veldkamp het bestuur van de N. D.P. zal ontvangen. Op het ogenblik wordt nog gezocht naar een geschikte datum voor een audiëntie op het minis terie van sociale zaken en volksgezond heid. De moeilijkheden tussen het Centraal bureau voor de grafische bedrijven en het College van rijksbemiddelaars zijn tijdens het laatste gesprek, op maandag, niet opgelost. Wel zijn verschillende suggesties gedaan. Een van de onder werpen waarover is gepraat is de mo- gelijkheid van een werkweek van 42(4 uur voor de dagbladbedrijven. Donderdag zal het gesprek worden voo-rtgezet. Wat vooral aanleiding tot kritiek op het vooronderzoek van politie en justi tie heeft gegeven is het feit dat tal van verklaringen van getuigen in het dossier terecht zijn gekomen met een strekking, die volgens de getuigen zelf in het geheel niet overeenkwam met de door hen bedoelde. Op de zitting van de rechtbank te Maastricht werd dat al met' zoveel woorden gezegd, en later heeft men dit tegenover ons nog eens aan de hand van voorbeelden her haald. Dingen, die de getuigen wel hadden gezegd en die strijdig waren met de theorie van de politie, waren weggela ten en zo meer. De politie hechtte er b.v. veel waarde aan te weten hoe Ben Kleijn zich voor zijn vertrek van Zuid-Limburg naar Engeland had ge- dragen. Volgens de getuigen die hem het laatst hadden gezien was er niets ab normaals geweest. Uit het dossier krijgt men echter de indruk dat de vlieger zich zeer nerveus gedroeg. Een ambtenaar die uit hoofde van zijn functie op het vliegveld Zuid-Lim burg werd verhoord, heeft ons ook ge zegd dat zijn verklaringen steeds in een bepaalde richting werden uitge legd. Hij moest de politiemensen steeds corrigeren, totdat een van hen tegen degeen die verbaal opmaakte zei: Schrijf nu maar letterlijk op wat meneer hier zegt. Een andere getuige zei ons over het vooronderzoek: „Het was eerst paaien en dan schreeuwen". Nadat de heer Smeets was vrijge laten kreeg hij de beschikking over verklaringen van twee particuliere rechercheurs die illustratief kunnen zijn voor de figuur van een van de kroongetuigen in deze zaak, de vlie ger Carl Heckmann. Op de zitting in Maastricht verklaarde die onder ede dat Marcel Smeets hem eens had ge vraagd de Fokker S-ll in de Mid dellandse Zee te laten verongelukken ten einde verzekeringspenningen te kunnen innen. Smeets zou hem tien duizend gulden voor zijn diensten hebben geboden. Deze verklaring is door de verde diging steeds bestreden. De particu liere rechercheurs hebben getuigen ge hoord, die kort voor de zitting in Maastricht een gesprek met de heer Heckmann hebben gehad. Bij die gelegenheid zou de kroon getuige hebben gezegd dat hij niet ge loofde dat Smeets de Fokker S-ll had laten wegbrengen, maar dat hij hem desalniettemin „de nek zou om draaien". Na het proces zei de heer Heckmann, volgens mededelingen van de oud-restaurateur van het vliegveld Zuid-Limburg aan ons dat hij van me ning was dat hij beter zijn mond had kunnen houden. Er is door de rijksrecherche in de afgelopen jaren een aanvullend on derzoek verricht. Wat dit precies heeft opgeleverd weten we niet. Het zal vandaag, morgen en overmorgen blij ken. Zaak-Marcel Nivard voor Hoge Raad Van een onzer verslaggevers DEN HAAG. De Hoge Raad heeft gistermorgen het cassatieberoep behan deld van de Rotterdamse kappersbediende Gerard L., die in eerste instantie door de Rotterdamse rechtbank en in hoger beroep door het Haagse Hof tot vijftien jaar gevangenisstraf is veroordeeld we gens moord op de achtjarige Marcel Nivard. Marcel was op 7 februari 1961 uit Rotterdam vermist; pas weken later werd na een anonieme tip, die naar later bleek door de kappersbediende was gegeven, het lijk van het vermiste jongetje in een sloot onder Bergschen- hoek gevonden. De officier van justitie te Rotterdam, mr. J. M. van Leeuwen, had de kappers bediende uitsluitend moord te last ge legd en daarop was ook L.'s veroor deling gevolgd. Zijn verdediger, mr. G. J. Doeksen, bestreed gisteren de telast- legging. Naar zijn mening zou de kappers bediende niet voor moord kunnen wor den veroordeeld; hoogstens zou hem poging tot moord en dood door schuld te last kunnen worden gelegd. Toen de kappersbediende dacht zijn slachtoffer te hebben gewurgd was het ventje alleen maar bewusteloos. Toen hij het ver meende lijkje in de sloot liet glijden zat bij hem geen andere gedachte voor dan dat vermeende lijkje te verbergen. Het slachtoffer is door verdrinking om het leven gekomen: van een „vol tooide moord" in juridische zin kan daarom in dit geval geen sprake zijn, aldus de mening van L.'s verdediger. Hij verwees ook naar een arrest in een andere geruchtmakende Rotterdamse moordzaak, de „moord in de Agatha- straat". De advocaat-generaal mr. s'Jacob zal 29 mei conclusie nemen. UTRECHT. De twee broers die twee weken 'geleden voor de Utrecht se rechtbank terecht hebben gestaan omdat zij na een ruzie in een Utrecht se volksbuurt de 31-jarige heer C. A. van Ingen hadden gedood, zijn giste ren door de Utrechtse rechtbank ont slagen van rechtsvervolging. De rech ters meenden dat er sprake was ge weest van wettelijke zelfverdediging. De oudste broer, de 21-jarige koop man Joop J. V., had geprobeerd de vrouw van de heer Van Ingen aan de deur een horloge te verkopen. Hij was daarbij zo blijven aandringen dat er een handgemeen was ontstaan. De heer Van Ingen was daarop, nadat hij eerst een blik autowas in zijn gezicht had gekregen, met een stuk ijzer de koop man achterna gegaan. Toen hij de voorruit van de auto van de broers kapot had geslagen, had de andere broer, de vijftienjarige Machiel V., hem met een stilet neergestoken. Joop had het stervende slachtoffer daar na nog met een krik op het hoofd ge slagen. Uitgesloten De officier van justitie had noodweer uitgesloten geacht. Volgens hem hadden beide verdachten voldoende gelegenheid gehad zich uit de voeten te maken. Hij had tegen de minderjarige broer het maximum geëist: één jaar tuchtschool. Voor de ander had de officier wegens mishandeling een maand gevangenis straf gevraagd. Een buurman van de heer Van Ingen, die een zijruit van de auto van de broers had ingeslagen, kreeg van de rechtbank 25 gulden boete. De eis was honderd gulden geweest. Invoerrechten in V.S. BRUSSEL. De ministers van de Europese economisch gemeenschap heb ben besloten maatregelen te nemen tegen de Verenigde Staten, indien de Ameri kaanse regering inderdaad de invoer rechten op tapijten en glas verhoogt. Deze artikelen vertegenwoordigen een exportwaarde van dertig miljoen dollar. Vooral België zal getroffen worden door een verhoging van de rechten. De ministerraad heeft een lijst van artikelen opgesteld, waaruit een keuze kan worden gedaan. Tot de produkten die voor een verhoging van de douane tarieven in aanmerking komen behoren textiel, plastics en aardewerk. Het overleg met Amerika zal inmid dels worden voortgezet opdat nog vóói 17 juni een bevredigende oplossing vooi het geschil gevonden kan worden. Op die datum zal namelijk het Amerikaanse besluit van kracht worden. (Ingezonden mededeling) Ui ROTTERDAM (A.N.P.) „Onbegrij- pelijk voor een boekhouder", verzuchtte gisteren de president van de Rotterdam se rechtbank, mr. P. J. C. Schipper. „U bent eenvoudig bezeten geweest van het wedden en gokken." Terecht stond de 46-jarige boekhouder K. R. uit Rotterdam, die in 1960 en 1961 ongeveer tienduizend gulden had ver duisterd van de Rotterdamse firma waar hij bij werkte. Iedere week maak te hij een reisje naar Den Haag, waar hij zijn mede-gokkers ontmoette. Het verlies overtrof de winst aanmer kelijk en daarom begon de boekhouder, hoewel hij een goed salaris verdiende, met geknoei met vakantiebonnen en voorschatpremieis en het vervalsen van boekingen en handtekeningen. „De rechtbank heeft helaas in de laat ste tijd nogal eens te maken met frau derende boekhouders", zei mr. Schipper, „maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het geld op een dergelijke manier werd besteed. Hoe komt u aan zo'n onbe dwingbare goklust?" De verdachte bleef het antwoord schul dig, maar zijn verdediger, mr. G. J. Kohier, opperde de veronderstelling dat de boekhouder in handen van beroeps- gokkers was gevallen. De officier van justitie, mr. J. M. van Leeuwen, eiste voor dit „ernstig misbruik van vertrouwen" tien maanden gevange nisstraf met aftrek, waarvan drie voor waardelijk met drie jaar proeftijd. AMSTERDAM Op de werf van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw maatschappij in Amsterdam is gistermid dag de 52-jarige Amsterdammer R. Har- herts om het leven gekomen. Hij viel van zes meter hoogte, toen een ijzeren plaat die hij in een ruim van het motorschip (Ingezonden mededeling) Ui LEIDEN. De Federatie van organisa ties van werkgevers in de kleine metaal nijverheid, de Katholieke metaalfoewer- kersbond „Sint Eloy" en de Christelijke metaalbedrijfshond hebben overeenstem ming bereikt over een aantal wijzigingen in de collectieve arbeidsovereenkomst voor de kleinmetaal. De organisaties hebben gegronde reden te verwachten, dat het college van rijksbemiddelaars akkoord zal gaan met de voorstellen. De voorgestelde wijzigingen houden in een verhoging van de lonen met tien cent per nur en een vermindering van het aantal gemeenteklassen van vijf tot vier. De beloning van het vrouwelijk perso neel zal minimaal tachtig procent van het loon van mannelijke werknemers bedragen. Bovendien zal de ploegen- toeslag worden verhoogd tot dertien procent bij een werkweek van 47 uur. Willemstad had losgebrand, hem uit zijn De c.a.o. zou moeten gelden van 1 mei evenwicht stootte. |tot 31 januari 1963. Van onze correspondent BONN „Alle onaangename me ningsverschillen met de Amerikaanse regering zijn uit de weg geruimd", zei gistermiddag de Westduitse bondskan selier Adenauer in een vergadering van de Bondsdagfractie van de grootste regeringspartij, de C.D.U.-C.S.U. Dat was dan gebeurd in een gesprek dat Adenauer met Dowling, de Amerikaan se ambassadeur in Bonn, had gehad. Adenauer heeft Dowling op diens aan dringen een schriftelijk exposé toege zegd van de Westduitse gedachten over het Amerikaans-Russisch overleg. De meningsverschillen waren in het bijzonder aan de dag getreden toen Adenauer vorige week in West-Berlijn liet weten dat het Amerikaanse plan tot instelling van een internationale commissie van toezicht voor de toe gangen tot West-Berlijn voor Bonn niet aanvaardbaar was. „Het Amerikaanse overleg over Ber lijn met de Russen is nutteloos", zei de kanselier. Alle punten Deze verklaringen wekten grote ont stemming in Washington. Gisteren zei Van een onzer verslaggevers VEGHEL. Uit de Zuidwillemsvaart in de gemeente Erp is gistermiddag het lijk opgehaald van de 22-jarige ver tegenwoordiger H. J. C. Kennis uit Veghel. Hij moet giste-nacht met zijn auto het water zijn ingereden. De oor zaak van het ongeluk is niet bekend. Voorbijgangers ontdekten gistermor gen vroeg, dat een auto ondersteboven in de Zuidwillemsvaart lag. De wielen staken nog juist boven het water uit. In de berm van de weg vonden zij een doorweekte zakagenda, waarin de naam van de vertegenwoordiger ston.d De politie is tot gistermiddag drie uur aan het dreggen geweest voor zij erin slaagde het slachtoffer te vinden. Adenauer dat de betrekkingen met president Kennedy nu weer net zo goed waren als na het gesprek dat hij met hem in november 1961 in Washington had gehad. De kanselier en de ambas sadeur hadden op „alle punten" over eenstemming bereikt. Er was, zo zei Adenauer tegen de fractie van zijn partij, geen rimpeltje meer over van de woelige zee van vo rige week. In bondgenootschappen, zo voegde hij er vergoelijkend aan toe, moet ieder zijn eigen mening onver bloemd mogen zeggen. Trouwens, Ken nedy heeft het graag dat men zijn eigen mening niet onder stoelen of banken schuift, aldus de kanselier, die er de nadruk op legde dat zonder de Verenigde Staten, de Westelijke vrijheid niet gehandhaafd kan worden. Opdracht Op het oog zijn nu de politieke plooien die tussen Washington en Bonn 'waren ontstaan, weer netjes glad ge streken. Het initiatief daartoe is be paald uitgegaan van Washington, dat Dowling regelrecht opdracht gaf om met Adenauer tot een akkoord te ko men. Zijn taak was het aan de ene kant olie op de golven te storten, omdat het Westen het zich op dit moment eenvou dig niet kan permitteren innerlijk ver deeld te zijn. Aan de andere kant moest Dowling eisen dat op korte termijn een Westduits exposé over de mening van Bonn over genoemde onderwerpen zou worden gegeven. Adenauer heeft toe gezegd zo'n schriftelijke uiteenzetting snel aan Washington te zullen zenden. In feite heeft het volgens Adenauer te veel gedramatiseerde intermezzo in de Duits-Amerikaanse relaties wel de gelijk bewezen dat er tussen Washing ton en Bonn een kloof is ontstaan. Het terugroepen van de Westduitse ambas sadeur Grewe is daarvan een uiting. Het moeizaam overleg van de laatst» dagen over de „misverstanden" die Adenauer m de wereld had gebracht is een ander teken van de „slechte u- .dle, thans van Bonn naar Washington loopt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5