EXPERIMENTEN LEIDDEN
GESLAAGDE AFSLUITING
VAN GREVELINGEN IN
VEEN KON
DIJK NIET
HOUDEN
ANMB wil CAO
voor drie j aar
E.E.G. wil beperkte
invoer garanderen
Rampzalige staking in
Engelse havens op het
nippertje voorkomen
VOOR JARIG
NOG GENOEG
LEGER
WERK
Kaartjes voor het
Corso waren zoek
Harde strijd
om lonen in
Duitsland
VIER DODEN
IN VERKEER
OOK FRANKRIJK VERWACHT
GROTE REEKS STAKINGEN
Leger des Heils 75 jaar
VERKEER IN STEVIGE KNOOP
niet v&tge
SUNIL HALEN!
RESULTATEN IN BRUSSEL
Maandag 14 mei 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 5
HET LEEK WEL OP
CAPE CANAVERAL
TRAPSGEWIJZE LOONSVERHOGING
Bezwaar van Amerika
tegen aankoop Migs
Constructiewerkplaatsen
meldt goede bezetting
Onderscheiding voor
territoriaal leider
Koerswaarde daalde
Van een onzer verslatsevers
DRUINISSE. Uitbundig
gegil van tientallen scheeps-
fluiten vertelde zaterdagmid
dag om tien voor half een dat
de afsluiting van de Neder
landse zeearmen weer een
stukje nader bij de voltooiing
was gekomen. Het zuidelijke
deel van de Grevelingen, van
Bruinisse tot de Plaat van
Oude Tonge was van de zee
afgesloten.
Na maandenlange noeste arbeid in
een voor leken complete chaos van
zand, grint, grote keien en machtige
geraamten begonnen zaterdagmid
dag zeven minuten voor twaalf on
geveer dertig schepen en bootjes
driftig aan geheimzinnige taken. Van
de zeezijde werden de vier caissons
versleept die het laatste gat tussen
Bruinisse en de Plaat van Oude
Tonge moesten vullen.
Dapper
Vlak voor het gat lag een bootje
dapper te dansen op de golven. Aan
boord werden aan grote rekken kolos
sale vellen papier geschoven, waarop
de slepers van de caissons de positie
van de vaartuigen konden aflezen.
Zeven minuten over twaalf lagen de
vier caissons op hun plaats bij de 31
die in de afgelopen weken bij gunsitige
getijetromingen in het gat waren ge
plaatst. Veertien minuten over twaalf
werden op de caissons de krahen open
gedraaid; zes minuten later rustten zij
op de tevoren gespoten drempel op de
bodem van de zee. Grote keien en stra
len zand werden langs de pas gezonken
caissons gestort.
„Wat hier gaat gebeuren is niet zo
spectaculair als de dichting van het
Veerse Gat vorig jaar", had ir. H. A.
M. C. Dibbits verteld. „Volgend jaar
wordt het noordelijk deei van de Gre
velingen, van de Plaat van Oude Tonge
tot Flakkee, gesloten. Dan zal er een
verbinding zijn tussen Schouwen Dui-
velan'd en Flakkee. Daarna zullen Wij
bij Brouwershaven beginnen met de
grote afsluiting."
Nieuwe methoden
Het hoofd van uitvoering, de heer
P. van der Weele, voegde eraan toe;
„Het is hier te vergelijken met Cape
Canaveral. Wij hebben veel geëxperi
menteerd met nieuw materiaal en nieu
we methoden, waarmee wij straks bij
de grote sluitingen ons voordeel kun
nen doen. Voor de noordelijke sluiting
zullen wij gaan werken met een over
spanningsconstructie in de vorm van
een kabelbaan, die het stortmateriaal
zal aanvoeren".
„De gegevens daarvoor hebben wij
gekregen met een nu gebruikte elek
tronische machine. Het apparaat staat
in Den Haag. Via een telexverbinding
wordt het van hier uit gevoed met cij
fermateriaal. waarmee belangrijke be
rekeningen over stroomsnelheid en tij
kunnen worden gemaakt."
BIERVLIET. De zeedijk bij het
Zeeuwsvlaamse Ossenisse, die bij de
stormvloed in 1953 doorbrak, is za
terdag over een lengte van honder
vijftig en over een breedte van
tachtig meter verzakt.
De veenlaag die door de duizenden ton
nen zand van de dijk werd wegge
drukt, zocht een uitweg naar land
zijde. Zij stuwde de weg naast de
dijk, een sloot en een stuk akkerland
vier meter hoog op. Een hangar die
de landbouwer E. G. M. de Waai als
schuur in gebruik had, Werd door de
verschuivende grond in elkaar gefrom
meld. Van een schuur die verderop
stond, scheurden een paar muren;
geen enkele deur sluit meer.
Arbeiders die op de dijk aan het werk
waren men was onder meer bezig
hem op Deltahoogte te brengen
voelden beweging in de grond komen.
Vlak nadat hij was gewaarschuwd,
zag boer De Waal de grond langzaam
op de hangar toerollen. Ijlings werden
een stuk of tien bromfietsen, een
aantal fietsen, vier auto's en wat
landbouwwerktuigen naar buiten ge
beden.
Imposant
„Het was een imposant schouwspel", vér-
telde de heer De Waal later. „Meters
hoog kwam de grond aangerold. De
dikste, ijzeren balken van de hangar
werden als haarspelden verbogen.
Op de dijk stonden verscheidene druk
meters die doorlopend werden gecon
troleerd. De heer De Waal had 's mid
dags onder het eten nog tegen zijn
knechts gezegd, dat het, nu het zand-
lichaam klaar was, wel in orde was
met de dijk. Een uur later gebeurde
het.
Het laatste complex caissons is op zijn plaats gebracht in het eerste deel van de dijk door de Grevelingen.
Dadelijk zal het tot zinken worden gebracht waarna er grote hoeveelheden keien en zand tegenaan worden
gestort. (luchtfoto Aero-Camera)
TWEN HAAG.
iJ riot
De Algemene Ne
derlandse metaalbewerkers-
bond (A.N.M.B.) heeft op de laat
ste dag van het congres in Sche-
veningen een verlanglijstje opge
steld. Als een der belangrijkste
wensen stond daarop vermeld een
collectieve arbeidsovereenkomst
met een looptijd van drie jaar.
Secretaris R. Baarda tekende hier
bij aan dat een dergelijke c.a.o.
loonafspraken voor die gehele pe
riode moet omvatten.
De bond staat een trapsgewijze
loonsverhoging voor ogen waardoor
aan het einde van de drie jaar het
loonpeil bereikt zou zijn. Boven
dien moeten de lonen extra ver
hoogd worden, wanneer de kosten
(Ingezonden mededeling)
NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL
Van onze correspondent
DRUSSEL De onderhandelingen
L* tussen Engeland en de Euro
pese economische gemeenschap
zijn zaterdag in een nieuwe fase
getreden. De ministers van de zeven
landen hebben in Brussel besloten
dat zij eind juli moeten kunnen zien
welke oplossingen bestaan voor de
problemen, die een lidmaatschap
van de Britten met zich meebren
gen. Het tijdstip is zo gekozen dat
het Engelse parlement nog voor
het zomerreces kan worden inge
licht.
De onderhandelaars hebben zich tot
nu toe bijna uitsluitend bezig gehouden
met een onderzoek naar de problemen
en de begrenzing daarvan. Oplossingen
kwamen vaak vanzelf te voorschijn.
Maar een keuze daaruit hebben de mi
nisters nog niet gedaan. Dat gaat nu
veranderen, is beslist. De eigenlijke
onderhandelingen gaan beginnen.
De ministers hebben zich zelfs voor
genomen. dat zij desnoods vier dagen
achtereen zullen vergaderen. Eind juli
moeten de zeven landen klare wijn
schenken. Die klare wijn zal voor
Frankrijk en zijn minister Couve de
Murville betekenen, dat de Franse re
gering nu duidelijk zal moeten zeggen
wat zij precies wil en niet wil.
Vrijdag en zaterdag is voornamelijk
gesproken over de problemen van het
Gemenebest. De deskundigen kregen
richtlijnen opdat de ministers zo spoe
dig mogelijk kunnen beschikken over
mogelijke antwoorden op de grote
vraagstukken.
De Zes zijn in principe bereid na te
gaan welke produkten uit de landen
van het Gemenebest zonder invoer
rechten kunnen worden ingevoerd in
de vergrote gemeenschap. De geleide
lijke invoering van het gemeenschappe
lijke buitentarief voor vijfhonderd pro
dukten uit Canada, Australië en Nieuw-
Zeeland zal sneller moeten verlopen
dan Engeland had voorgesteld. Ook het
vraagstuk van de landbouw zal grondig
worden bekeken. De zeven landen zul
len nagaan op welke wijze de produ
centen van landbouwprodukten uit de
landen van het Gemenebest een afzet
gebied in Europa kan worden verze
kerd.
Minder dringend zijn de problemen
van landen als Indië en Pakistan. De
Zes willen wel garanties voor de afzet
geven, maar zij voelen er niets voor
overstroomd te worden door een vloed
van goedkoop textiel.
Voorzichtig
Frankrijk wordt wel bijzonder voor
zichtig wanneer het gaat om de asso
ciatie van de Afrikaanse landen van
het Britse Gemenebest. De vroegere
Franse koloniën, die nu met de E.E.G.
verbonden zijn, voelen er niets voor
dat de eventuele „nieuwkomers" de
zelfde rechten zullen krijgen als zij.
De deskundigen moeten nu maar een
oplossing zien te vinden, die vergelijk,
baar is met de bestaande regeling. Het
zal er wel op neerkomen dat de han
delspolitiek voor alle Afrikaanse ge
associeerden eenzelfde karakter krijgt,
maar dat de financiële hulp verschillen
zal vertonen.
van het levensonderhoud daartoe
aanleiding zouden geven.
Andere verlangens van de A.N.M.B.
zijn een vijfdaagse werkweek met
een arbeidstijd van acht en een half
uur per dag, drie weken vakantie,
een vakantietoeslag van zes procent,
afschaffing van de gemeenteklassen,
verbetering van de salarissen voor de
jongere beambten.
Contactcommissie
Te beginnen met de grotere onder
nemingen zal de bond zijn leden ook
in één bedrijf gaan binden in een
contactcommissie. Men wil hiermee
bereiken dat de band tussen leden
en leiding verbetert zonder de func
tie van de afdelingen als geografische
eenheid uit te hollen. De heer C. de
Hay, die de plannen toelichtte, zei dat
de werkgevers de plannen van de
bond met argwaan bekijken. Toch zal
het ervan moeten komen dat de ka
derleden dezelfde erkenning krijgen
als de bestuurders aan de top van de
bond zelf.
Overigens maakt de A.N.M.B. er
naar de mening van de heer De Hay
beslist geen geheim van dat hij
ernaar streeft steeds dieper en beter
in de onderneming door te dringen.
De metaalbewerkers verwachten dan
ook nog wel moeilijkheden van de
kant van de ondernemers. Vooral de
„captains of industry" in Rotterdam
zijn schoolvoorbeelden van een gemis
aan begrip voor de taak van de ka
derleden, voegde de heer De Hay er
aan toe.
Bijdragen
In samenwerking met het N.V.V.
zal de metaalbewerkersibond nagaan
of het niet mogelijk is dat de werk
nemers financieel bijdragen in een
bedrijfschap. Hiertoe zou de wet op
de bedrijfsorganisatie gewijzigd moe
ten worden. De heffing van het be
drijfschap moet dan verminderd wor
den met de contributie Voor de vakor
ganisatie of althans een deel daarvan.
De ongeorganiseerden genieten dan
zo'n aftrek niet. Op een dergelijke
wijze wil de A.N.M.B. bereiken dat
het verschil tussen het inkomen van
de georganiseerden en ongeorganiseer
den geringer wordt.
NEW DELHI (Reuter) De Ame
rikaanse ambassadeur in New Delhi,
John Galbraith, heeft zaterdag met de
Indische minister van buitenlandse za
ken gesproken over het Indische voor
nemen 24 supersonische straaljagers
van het type Mig-21 in de Sowjetunie
te kopen.
Amerika hoopt de Indische regering
er toe te kunnen bewegen de straal
jagers in het westen te kopen.
De Amerikaanse ambassadeur zou
hebben verklaard dat bij aankoop van
Russische straaltoestellen de goedkeu
ring door de senaat van het economi
sche hulpprogramma aan Indië in ge
vaar zou komen.
Vorige week maakte de Indische re
gering bekend dat met Rusland onder
handelingen waren begonnen over de
aankoop van 24 Migs.
LEIDEN. In 1961 heeft de Hol-
landsche Constructiewerkplaatsen de ver
korting van de werktijd nog niet ge
heel 'kunnen opvangen. Er zijn volgens
de directie aanwijzingen, dat allengs
deze compensatie dicht zai worden be
naderd. Het exploitatiesaldo over 1961 is
gedaald tot 1,31 (v.j. 1,47) miljoen.
Uit het winstsaldo van 1,20 miljoen
wordt een onveranderd dividend van 21
procent voorgesteld, waarvan al 6 pro
cent interim is uitgekeerd.
De orderportefeuille verzekert een goe
de bezetting voor een groot deel van
1962. Bij de Belgische deelneming Awans-
Frangois is 1961 zeer moeizaam begon
nen. Aan het eind van 19611 kon een aan
merkelijke verbetering worden vastge
steld. De vooruitzichten voor dit jaar
zijn daar zeer gunstig.
Van onze correspondent
LONDEN Engeland haalde zondag verlicht adem toen het hoorde dat
er op het laatste moment een overeenkomst uit de bus was gekomen waar
door de landelijke havenstaking niet doorging.
Deze staking, die een ramp van ongekende omvang zou hebben betekend
voor de Britse economie, had zondag om middernacht moeten beginnen.
Zaterdagavond om vijf voor elf trokken de vakbondsleiders het stakings
parool in: de werkgevers waren door de knieën gegaan; zij hadden de eisen
van de arbeiders ingewilligd.
Zaterdag was eert dag vol dramatische
en spannende ontwikkelingen. Die be
gonnen met de overhaaste terugkeer van
premier Macmillan uit Schotland, per
vliegtuig van de R.A.F. De êerste-minlïter
begon onmiddellijk overleg met enkel*
leden van het kabinet. Vooral de minister
van arbeid, John Hare, speelde een be
langrijke rol bij het overleg.
Minister Hare arriveerde tegen half
drie 's middags op zijn ministerie, na dé
toestand met Macmilh.h te hebben be
sproken. Kort na hem kwamen de verte
genwoordigers van de werkgevers bij het
ministerie van arbeid aan. Zij waren zeer
somber gestemd: We staan aan de rand
van wat een nationale ramp kan zijn, al
dus een van hen.
Spoedig arriveerden ook de leden van
de delegatie van de havenarbeiders, on
der leiding van Frank Cousins van de
transportarbeidersbond.
Nadat minister Hare lang met elk der
twee delegaties afzonderlijk had gespro
ken, slaagde hij er in de onderhandelin
gen weer op gang te brengen. Nadat de
delegaties anderhalf uur hadden gêpraat,
kwamen ze naar buiten om in de buurt
een glaasje bier te drinken. Het ging
daarbij heel gemoedelijk toe. Daarin zag
men al een goed voorteken. Het duurde
liegen uur eer het akkoord tot stand
kwam.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM. Toen het ap-
■rl plaus was weggeëbd, deed hij
een stap naar voren. Even wist de
territoriaal leider van het Leger
des Heils in Nederland, de heer W.
F. Palstra, niet wat hij moest zeg
gen. Hij stond daar op het podium
in het Amsterdamse Concertge
bouw voor een batterij microfoons,
in het kruispunt van de schijnwer
per-s. Achter hem bewogen zacht
de vlaggen van de Nederlandse Le
ger des Heilskorpsen. Op zijn borst
glinsterde een splinternieuwe onder
scheiding.
Het was even stil in de zaal, waar
anderhalfduizend officieren en solda
ten van het Leger des Heils zaten om
het 75-jarig jubileum van de organi
satie in Nederland te vieren. Bij hen
klonken de woorden nog na, die de
minister van justitie mr. H. C. Beer
man, zoeven tot de heer Palstra had
gesproken: „In u zie ik de verper
soonlijking van al het goeds dat het
Leger die 75 jaar in Nederland heeft
gedaan". Daarvoor was de heer Pal
stra benoemd tot officier in de orde
van Oranje-Nassau.
Representant
Nu stond hij daar en zocht naar
woorden „Ik wil niet meer zijn dan
een representant van al die anderen",
zo zei hij geroerd, „Daarom Heilssol
daten, daarom makkers, daarom dank
ik u allen."
De heer Palstra had het indruk
wekkende feest, dat zaterdagavond
werd gevierd, geopend met een toe
spraak, waarin hij zijn bewondering
uitsprak voor de pioniers van het Le
ger in Nederland: „Hun kathedraal
was de open lucht, hun bibliotheek
de bijbel, de plaatsen van prediking
waren loodsen en danszalen."
DEURNE Twee auto's zijn zaterdag
avond op de weg tussen Deurne en Hel
mond recht op elkaar ingereden. De 55-
jarige mejuffrouw G. P. Jeuken uit
Blerick kwam om het leven. Haar zuster,
H. P. Jeuken, werd zwaar gewond. Een
inzittende van de andere wagen iiep lich
te verwondingen op.
Het ongeluk gebeurde, toen een Hel
monder aan het inhalen was. Hij reed op
de baan, waarop van de andere kant de
zusters Jeuken aankwamen. Na de bot
sing zwaaiden de wagens met de neuzen
tegen elkaar een keer om. De auto van
de zusters Jeuken werd met de achter
kant tegen een boom gedrukt.
Vlak daarna gebeurde een paar meter
verder nog een ongeluk Een Duitser had
zijn wagen langs de kant geparkeerd om
te gaan helpen. Een bestelauto botste er
tegen op en kwam tegen een boom tot
stilstand.
Op de weg van Apeldoorn naar Amers
foort reed gisteravond bij Barneveld
een auto met vijf mensen in volle vaart
tegen een boom. Alle inzittenden werden
zwaar gewond.
De twintigjarige Chr. Raijmakers uit
Sint Oedenrode botste zaterdagavond met
zijn scooter tegen een boom. Hij was op
slag dood.
Een paar uur, nadat hij zwaar gewond
uit een verongelukte auto was gehaald,
stierf zaterdagnacht een veertienjarige
jongen uit Nunspeet. De auto was op
de Soerenseweg in Nunspeet uit een
bocht gevlogen en tegen twee bomen op
gebotst.
Een kind van drie jaar uit Rijswijk
kwam dit weekeinde om, toen het door
een vrachtauto werd overreden.
Minister Beerman vertelde van zijn
ervaringen met het Leger. „Het was
in het begin onwelkom" zei hij, „In
Kampen ontstond zoveel onrust dat
de staat van beleg moest worden af
gekondigd. Trouwens ik heb ook de
spot gedreven met de excentrieke kle
ren van de soldaten en met de straat
muziek."
Kerstpotten
Aan de kerstpotten had de minis
ter een jeugdherinnering: „Wij von
den het altijd leuk om er wat in te
gooien", vertelde hij, „maar het leuk
ste vonden wij wel, dat ze de kerst
vakantie aankondigden."
Het laatste woord had de leider van
het internationale Leger des Heils,
generaal Wilfred Kitching. De gene
raal, die het commando voert over
vijf miljoen mannen en vrouwen in
86 landen en over 2200 inrichtingen
voor maatschappelijk werk, had tij
dens de viering vooraan gezeten op
één rij met minister Beerman, minis
ter Klompé, met de gevolmachtigd
minister voor Suriname Pos. Een
tolk had hem voortdurend vertalin
gen in het oor gefluisterd van wat er
was gezegd.
„Ik was het liefst blijven zitten",
verklaarde hij, „want ik praat niet
graag over het werk van het Leger
des Heils en het ontroert me als ik
er anderen over hoor."
„Wij staan bloot aan een groot ge
vaar, het gevaar dat vaak samen
gaat met een groeiende populariteit,"
zo zei hij. „Het zou goed zijn als er
ons nog eens een paar rotte tomaten
en rotte eieren naar het hoofd wer
den gegooid."
De generaal, een forse man, sprak
geestdriftig met grote armgebaren,
die werden nagedaan door de tolk
naast hem.
„Het Leger heeft nog werk genoeg.
Er zijn nog vele lege magen," ver
volgde hij. „Ik hoop dat wij ons werk
kunnen blijven doen, ik hoop van harte
dat wij daarbij zo -goed zullen zijn als
de mensen denken dat wij zijn."
AMSTERDAM. De koerswaarde van
de aan de Amsterdamse beurs geno
teerde gewone aandelen is in april ge
daald met ƒ1.361 miljoen tot ƒ30.371
miljoen. De waarde lag nog ruim
2.700 miljoen boven die van eind
april 1961, maar in de eerste dagen van
deze maand is er weer een flink stuk
van de koerswaarde afgegaan.
In de groep van de internationale con
cerns daalde de koerswaarde van
21.727 tot 20.853 miljoen als gevolg
van gebrek aan buitenlandse steun.
De rubriek handel en industrie boekte
een daling van 378 miljoen, de rubriek
scheepvaart en luchtvaart van 29 mil
joen en de rubriek banken van 57 mil
joen.
Van een onzer verslaggevers.
LTILLEGOM. Een zich behaag-
11 lijk uitrekkend heerschap
wiens nachtrust wordt verstoord
door een rinkelende wekker ging
zaterdag knipogend met de prijs
voor de origineelste praalwagen
van het bloemencorso strijken.
Het was ook een van de aardig
ste momenten uit de vijf kilometer
lange stoet, die van Sassenheim
tot Bennebroek onder de miezerige
regen doorglipte en pas op het aller
laatst een sprankje zon meekreeg.
De moederpoes met vier jongen,
achternagezeten door een krols-
mauwende kater was het tweede
lachertje in de overigens veel te
ernstige optocht, waarmee het
bloembollenbedrijf elk jaar zo'n
driekwart miljoen kijkers trekt.
Het waren er dit jaar misschien
iets minder door de kou, maar het
verkeer heeft, niettemin in een ste
vige knoop gezeten, zowel voor als
na het geurende feest. De rijkspoli
tie had de opstoppingen evenwel
stevig in de hand.
Het corso begon in Sassenheim
met een verwarrende toestand: de
prijzenkaartjes waren zoek. Dat de
veertig praal- en andere wagens
tenslotte toch met leesbare bekro
ningen aan de lange reis begonnen,
was te danken aan een helder mo
ment van een jurylid, dat triom
fantelijk maar transpirerend met
de bos kaarten kwam aandragen.
Ze lagen achterin een auto van een
collega.
De wat plechtige praal van het
geheel mocht dan worden onder
broken door de grapjes met de
slaper en de katten over het ge
heel genomen vertoonde het corso
een duidelijk gebrek aan speelsheid.
Een pracht van een fontein in licht
en donkerblauw met guirlandes van
bloemen, een Chinese draak, die
er alleen al wezen mocht door de
lieve temsters op zijn bloemige rug
en de kamelen vol tulpen, die meer
dan één applausje oogstten namen
tezamen niet weg, dat er te weinig
geglimlacht is. Waar dat wel ge
beurde beantwoordde het corso aan
zijn doel: een herinnering in de
hoofden dergenen, die op de een
of andere manier het bloembollen-
bedrijf groter moeten maken.
De havenarbeiders die tegen uurloon
werken, krijsen de extra zes pennies per
dag, die Franc Cousins voor hen ver
langde.
De werkweek in de havens wordt al
in augustus verkort van 44 tot 42 uur,
in plaats van met ingang van 1 januari
1963, Zoals de werkgevers aanvankelijk
wilden. Over de andere loonsverhogingen
die in de overeenkomst besloten liggen,
waren beide partijen het al eerder eens
geworden. Woensdag moeten de haven
arbeiders het akkoord goedkeuren. Het
is vrijwel zeker dat dit zal gebeuren,
want ook de werknemers willen alles
liever dan staken.
Zo kon op het laatste moment een
ramp worden voorkomen. Er behoef
den geen militairen te worden gebruikt
om schepen te lossen. De plannen die
de regering daarvoor had opgesteld,
konden de ijskast in.
Van onze correspondent
BONN Een harde loonstrijd
speelt zich op het ogenblik in West-
Duitsland tussen werkgeversorga
nisaties en vakbonden af. In de
Saarlandse mijnen wordt nu al ze
ven dagen lang gestaakt. In andere
bedrijfstakken in de Bondsrepubliek
dreigt conflict na conflict, na loon
eisen van vele procenten.
De zwaarste strijd wordt op het o»
geniblik op de volgende fronten uitge
vochten.
Mijnbouw: In het Saargebied staken
45.000 duizend mijnwerkers; de mijnen
die voor 26% aan de Saarlandse rege
ring en voor 74 aan de rege
ring in Bonn behoren, 'boekten daar
door al een produktieverlies van ruim
vijfhonderd kolentreinen. De staking
kost per dag aan de vakbond, die er
'blijkbaar warmpjes bij zit, 600.000
mark. Door het uitvallen van de ko
len- en gasproduktie lijden de mijnen
een verlies van anderhalf miljoen
mark per dag.
De strijd gaat om een loonsverho
ging van acht procent; Saarbrücken
en Bonn willen zes procent en niet
meer geven.
Ook in de mijnindustrie in het Roer
gebied gist het: werkgevers en werk
nemers onderhandelen al geruime tijd
over de nieuwe c.a.o. Ook hier staat
een conflict voor de deur.
Akkoord
Gemeenten: Aan 630.000 arbeiders
en arbeidscontractanten in dienst van
de Westduitse gemeenten is gisteren
een loonsverhoging van zes procent
toegezegd; de vakbond had negen pro
cent geëist. Het ziet er hier niet naar
uit, dat het conflict zich eal toespitsen.
Overheidsdiensten, P.T.T. en spoor
wegen: de vakbonden eisen voor een
miljoen werknemers die bij deze over
heid»- of semi-overheidslichamen wer
ken een loonsverhoging van negen pro
cent. De werkgevers hebben dat tot
dusver geweigerd. Dezer dagen zullen
de vakbondsleden in deze belangrijke
economische sector stemmen of zij de
looneisen van hun 'bond desnoods met
een staking, die dus zowel alle admi
nistratieve instellingen en staatsbe
drijven van Bonn en de elf Duitse
deelstaten als de P.T.T. en de spoor
wegen zouden betreffen, zullen onder
strepen.
Machteloos
In Bonn ziet men al deze conflicten
en dit touwtrekken om hogere lonen
met lede ogen aan. De minister van
economische zaken, prof. Erhard, die
zich heeft opgeworpen als „verdediger
van de prijzen", staat evenwel mach
teloos. Het vraag en antwoordspel dei-
vakbonden en werkgeversorganisaties
gaat namelijk buiten de regering om.
Beide sociale partners zijn volkomen
autonoom. Zij trekken zich van de eis
van Erhard, om zowel bij de lonen als
bij de prijzen maat te houden niets
aan.
Van onze correspondent
PARIJS Arbeidsonrust, nu ook
in Frankrijk. Juist in de week waar
in Frankrijk drie belangrijke ge
beurtenissen te wachten staan (de
persconferentie van de Gaulle, het
proces-Salan en de uitvoering van
de aangekondigde verscherpte
maatregelen in Algerije) wordt dit
land overspoeld door stakingsgol
ven die hun oorsprong stellig niet
in het land zelf alleen vinden. Ook
Spanje, Duitsland en Engeland im
mers zijn de laatste tijd geconfron
teerd met deining in het sociale be
stel, waaraan communistisch ge
stook zonder twijfel niet vreemd is.
Met ingang van vandaag zullen
vrijwel alle sectoren van het Franse
openbare leven telkens op een andere
dag getroffen worden door een 24-uurs
staking, die het land stellig voor grote
moeilijkheden zal plaatsen.
Vandaag zullen de Parijse vervoers
diensten hun verrassingsstaking begin
nen, die een hele week zal duren.
Daar deze stakingsactie is uitgeroepen
door de metro- en autobusbestuurders
heeft zij slechts een beperkte omvang
doch het is te verwachten, dat ook
andere vakbonden zich bij de staking
zullen aansluiten.
T reinen
Dinsdag ligt het gehele treinverkeer
in Frankrijk stil. Hierdoor komt
tevens het postverkeer stil te liggen.
Daags daarna, woensdag, gaat de
P.T.T. voor 24 uur in staking, zodat
de Fransen drie dagen van alle post
verstoken zullen zijn. Het telefoon
verkeer zal zo het al niet stil komt
te liggen ernstige vertragingen
ondervinden.
Hoewel het personeel van de gas-
en elektriciteitsbedrijven nog geen be
sluit genomen heeft, mag men ook in
deze sector spoedig een 24-uurssta-
king tegemoet zien.
Ook het luchtverkeer in Frankrijk
wordt met een staking bedreigd. Het
grondpersoneel van Air France is eind
vorige week reeds in staking geweest
en thans heeft het vliegpersoneel van
de Franse luchtvaartmaatschappij
laten weten, dat het met ingang van
zaterdag haar „directe acties" gaat
hernemen. Het is waarschijnlijk dat
deze actie zal bestaan uit een 24-
uursstaking.
Andere redenen
Hoewel al deze stakingen indirect
gericht zijn op de eeuwige vraag om
een salarisverhoging, worden ook
andere redenen naar voren gebracht
om de stakingen te rechtvaardigen
zoals verkorting van de werktijden en
het verwijt aan de regering om de
besprekingen over betere arbeidsvoor
waarden op de lange baan te willen
schuiven. Premier Pompidou had im
mers beloofd pas tegen het najaar een
groot sociaal „rendez-vous" te geven
aan vertegenwoordigers van alle
werknemers om arbeids- en salaris
problemen te bespreken.