EXPERIMENTEN LEIDDEN GESLAAGDE AFSLUITING VAN GREVELINGEN IN VEEN KON DIJK NIET HOUDEN ANMB wil CAO voor drie j aar E.E.G. wil beperkte invoer garanderen Rampzalige staking in Engelse havens op het nippertje voorkomen VOOR JARIG NOG GENOEG LEGER WERK Kaartjes voor het Corso waren zoek Harde strijd om lonen in Duitsland VIER DODEN IN VERKEER OOK FRANKRIJK VERWACHT GROTE REEKS STAKINGEN Leger des Heils 75 jaar VERKEER IN STEVIGE KNOOP niet v&tge SUNIL HALEN! RESULTATEN IN BRUSSEL Maandag 14 mei 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 HET LEEK WEL OP CAPE CANAVERAL TRAPSGEWIJZE LOONSVERHOGING Bezwaar van Amerika tegen aankoop Migs Constructiewerkplaatsen meldt goede bezetting Onderscheiding voor territoriaal leider Koerswaarde daalde Van een onzer verslatsevers DRUINISSE. Uitbundig gegil van tientallen scheeps- fluiten vertelde zaterdagmid dag om tien voor half een dat de afsluiting van de Neder landse zeearmen weer een stukje nader bij de voltooiing was gekomen. Het zuidelijke deel van de Grevelingen, van Bruinisse tot de Plaat van Oude Tonge was van de zee afgesloten. Na maandenlange noeste arbeid in een voor leken complete chaos van zand, grint, grote keien en machtige geraamten begonnen zaterdagmid dag zeven minuten voor twaalf on geveer dertig schepen en bootjes driftig aan geheimzinnige taken. Van de zeezijde werden de vier caissons versleept die het laatste gat tussen Bruinisse en de Plaat van Oude Tonge moesten vullen. Dapper Vlak voor het gat lag een bootje dapper te dansen op de golven. Aan boord werden aan grote rekken kolos sale vellen papier geschoven, waarop de slepers van de caissons de positie van de vaartuigen konden aflezen. Zeven minuten over twaalf lagen de vier caissons op hun plaats bij de 31 die in de afgelopen weken bij gunsitige getijetromingen in het gat waren ge plaatst. Veertien minuten over twaalf werden op de caissons de krahen open gedraaid; zes minuten later rustten zij op de tevoren gespoten drempel op de bodem van de zee. Grote keien en stra len zand werden langs de pas gezonken caissons gestort. „Wat hier gaat gebeuren is niet zo spectaculair als de dichting van het Veerse Gat vorig jaar", had ir. H. A. M. C. Dibbits verteld. „Volgend jaar wordt het noordelijk deei van de Gre velingen, van de Plaat van Oude Tonge tot Flakkee, gesloten. Dan zal er een verbinding zijn tussen Schouwen Dui- velan'd en Flakkee. Daarna zullen Wij bij Brouwershaven beginnen met de grote afsluiting." Nieuwe methoden Het hoofd van uitvoering, de heer P. van der Weele, voegde eraan toe; „Het is hier te vergelijken met Cape Canaveral. Wij hebben veel geëxperi menteerd met nieuw materiaal en nieu we methoden, waarmee wij straks bij de grote sluitingen ons voordeel kun nen doen. Voor de noordelijke sluiting zullen wij gaan werken met een over spanningsconstructie in de vorm van een kabelbaan, die het stortmateriaal zal aanvoeren". „De gegevens daarvoor hebben wij gekregen met een nu gebruikte elek tronische machine. Het apparaat staat in Den Haag. Via een telexverbinding wordt het van hier uit gevoed met cij fermateriaal. waarmee belangrijke be rekeningen over stroomsnelheid en tij kunnen worden gemaakt." BIERVLIET. De zeedijk bij het Zeeuwsvlaamse Ossenisse, die bij de stormvloed in 1953 doorbrak, is za terdag over een lengte van honder vijftig en over een breedte van tachtig meter verzakt. De veenlaag die door de duizenden ton nen zand van de dijk werd wegge drukt, zocht een uitweg naar land zijde. Zij stuwde de weg naast de dijk, een sloot en een stuk akkerland vier meter hoog op. Een hangar die de landbouwer E. G. M. de Waai als schuur in gebruik had, Werd door de verschuivende grond in elkaar gefrom meld. Van een schuur die verderop stond, scheurden een paar muren; geen enkele deur sluit meer. Arbeiders die op de dijk aan het werk waren men was onder meer bezig hem op Deltahoogte te brengen voelden beweging in de grond komen. Vlak nadat hij was gewaarschuwd, zag boer De Waal de grond langzaam op de hangar toerollen. Ijlings werden een stuk of tien bromfietsen, een aantal fietsen, vier auto's en wat landbouwwerktuigen naar buiten ge beden. Imposant „Het was een imposant schouwspel", vér- telde de heer De Waal later. „Meters hoog kwam de grond aangerold. De dikste, ijzeren balken van de hangar werden als haarspelden verbogen. Op de dijk stonden verscheidene druk meters die doorlopend werden gecon troleerd. De heer De Waal had 's mid dags onder het eten nog tegen zijn knechts gezegd, dat het, nu het zand- lichaam klaar was, wel in orde was met de dijk. Een uur later gebeurde het. Het laatste complex caissons is op zijn plaats gebracht in het eerste deel van de dijk door de Grevelingen. Dadelijk zal het tot zinken worden gebracht waarna er grote hoeveelheden keien en zand tegenaan worden gestort. (luchtfoto Aero-Camera) TWEN HAAG. iJ riot De Algemene Ne derlandse metaalbewerkers- bond (A.N.M.B.) heeft op de laat ste dag van het congres in Sche- veningen een verlanglijstje opge steld. Als een der belangrijkste wensen stond daarop vermeld een collectieve arbeidsovereenkomst met een looptijd van drie jaar. Secretaris R. Baarda tekende hier bij aan dat een dergelijke c.a.o. loonafspraken voor die gehele pe riode moet omvatten. De bond staat een trapsgewijze loonsverhoging voor ogen waardoor aan het einde van de drie jaar het loonpeil bereikt zou zijn. Boven dien moeten de lonen extra ver hoogd worden, wanneer de kosten (Ingezonden mededeling) NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL Van onze correspondent DRUSSEL De onderhandelingen L* tussen Engeland en de Euro pese economische gemeenschap zijn zaterdag in een nieuwe fase getreden. De ministers van de zeven landen hebben in Brussel besloten dat zij eind juli moeten kunnen zien welke oplossingen bestaan voor de problemen, die een lidmaatschap van de Britten met zich meebren gen. Het tijdstip is zo gekozen dat het Engelse parlement nog voor het zomerreces kan worden inge licht. De onderhandelaars hebben zich tot nu toe bijna uitsluitend bezig gehouden met een onderzoek naar de problemen en de begrenzing daarvan. Oplossingen kwamen vaak vanzelf te voorschijn. Maar een keuze daaruit hebben de mi nisters nog niet gedaan. Dat gaat nu veranderen, is beslist. De eigenlijke onderhandelingen gaan beginnen. De ministers hebben zich zelfs voor genomen. dat zij desnoods vier dagen achtereen zullen vergaderen. Eind juli moeten de zeven landen klare wijn schenken. Die klare wijn zal voor Frankrijk en zijn minister Couve de Murville betekenen, dat de Franse re gering nu duidelijk zal moeten zeggen wat zij precies wil en niet wil. Vrijdag en zaterdag is voornamelijk gesproken over de problemen van het Gemenebest. De deskundigen kregen richtlijnen opdat de ministers zo spoe dig mogelijk kunnen beschikken over mogelijke antwoorden op de grote vraagstukken. De Zes zijn in principe bereid na te gaan welke produkten uit de landen van het Gemenebest zonder invoer rechten kunnen worden ingevoerd in de vergrote gemeenschap. De geleide lijke invoering van het gemeenschappe lijke buitentarief voor vijfhonderd pro dukten uit Canada, Australië en Nieuw- Zeeland zal sneller moeten verlopen dan Engeland had voorgesteld. Ook het vraagstuk van de landbouw zal grondig worden bekeken. De zeven landen zul len nagaan op welke wijze de produ centen van landbouwprodukten uit de landen van het Gemenebest een afzet gebied in Europa kan worden verze kerd. Minder dringend zijn de problemen van landen als Indië en Pakistan. De Zes willen wel garanties voor de afzet geven, maar zij voelen er niets voor overstroomd te worden door een vloed van goedkoop textiel. Voorzichtig Frankrijk wordt wel bijzonder voor zichtig wanneer het gaat om de asso ciatie van de Afrikaanse landen van het Britse Gemenebest. De vroegere Franse koloniën, die nu met de E.E.G. verbonden zijn, voelen er niets voor dat de eventuele „nieuwkomers" de zelfde rechten zullen krijgen als zij. De deskundigen moeten nu maar een oplossing zien te vinden, die vergelijk, baar is met de bestaande regeling. Het zal er wel op neerkomen dat de han delspolitiek voor alle Afrikaanse ge associeerden eenzelfde karakter krijgt, maar dat de financiële hulp verschillen zal vertonen. van het levensonderhoud daartoe aanleiding zouden geven. Andere verlangens van de A.N.M.B. zijn een vijfdaagse werkweek met een arbeidstijd van acht en een half uur per dag, drie weken vakantie, een vakantietoeslag van zes procent, afschaffing van de gemeenteklassen, verbetering van de salarissen voor de jongere beambten. Contactcommissie Te beginnen met de grotere onder nemingen zal de bond zijn leden ook in één bedrijf gaan binden in een contactcommissie. Men wil hiermee bereiken dat de band tussen leden en leiding verbetert zonder de func tie van de afdelingen als geografische eenheid uit te hollen. De heer C. de Hay, die de plannen toelichtte, zei dat de werkgevers de plannen van de bond met argwaan bekijken. Toch zal het ervan moeten komen dat de ka derleden dezelfde erkenning krijgen als de bestuurders aan de top van de bond zelf. Overigens maakt de A.N.M.B. er naar de mening van de heer De Hay beslist geen geheim van dat hij ernaar streeft steeds dieper en beter in de onderneming door te dringen. De metaalbewerkers verwachten dan ook nog wel moeilijkheden van de kant van de ondernemers. Vooral de „captains of industry" in Rotterdam zijn schoolvoorbeelden van een gemis aan begrip voor de taak van de ka derleden, voegde de heer De Hay er aan toe. Bijdragen In samenwerking met het N.V.V. zal de metaalbewerkersibond nagaan of het niet mogelijk is dat de werk nemers financieel bijdragen in een bedrijfschap. Hiertoe zou de wet op de bedrijfsorganisatie gewijzigd moe ten worden. De heffing van het be drijfschap moet dan verminderd wor den met de contributie Voor de vakor ganisatie of althans een deel daarvan. De ongeorganiseerden genieten dan zo'n aftrek niet. Op een dergelijke wijze wil de A.N.M.B. bereiken dat het verschil tussen het inkomen van de georganiseerden en ongeorganiseer den geringer wordt. NEW DELHI (Reuter) De Ame rikaanse ambassadeur in New Delhi, John Galbraith, heeft zaterdag met de Indische minister van buitenlandse za ken gesproken over het Indische voor nemen 24 supersonische straaljagers van het type Mig-21 in de Sowjetunie te kopen. Amerika hoopt de Indische regering er toe te kunnen bewegen de straal jagers in het westen te kopen. De Amerikaanse ambassadeur zou hebben verklaard dat bij aankoop van Russische straaltoestellen de goedkeu ring door de senaat van het economi sche hulpprogramma aan Indië in ge vaar zou komen. Vorige week maakte de Indische re gering bekend dat met Rusland onder handelingen waren begonnen over de aankoop van 24 Migs. LEIDEN. In 1961 heeft de Hol- landsche Constructiewerkplaatsen de ver korting van de werktijd nog niet ge heel 'kunnen opvangen. Er zijn volgens de directie aanwijzingen, dat allengs deze compensatie dicht zai worden be naderd. Het exploitatiesaldo over 1961 is gedaald tot 1,31 (v.j. 1,47) miljoen. Uit het winstsaldo van 1,20 miljoen wordt een onveranderd dividend van 21 procent voorgesteld, waarvan al 6 pro cent interim is uitgekeerd. De orderportefeuille verzekert een goe de bezetting voor een groot deel van 1962. Bij de Belgische deelneming Awans- Frangois is 1961 zeer moeizaam begon nen. Aan het eind van 19611 kon een aan merkelijke verbetering worden vastge steld. De vooruitzichten voor dit jaar zijn daar zeer gunstig. Van onze correspondent LONDEN Engeland haalde zondag verlicht adem toen het hoorde dat er op het laatste moment een overeenkomst uit de bus was gekomen waar door de landelijke havenstaking niet doorging. Deze staking, die een ramp van ongekende omvang zou hebben betekend voor de Britse economie, had zondag om middernacht moeten beginnen. Zaterdagavond om vijf voor elf trokken de vakbondsleiders het stakings parool in: de werkgevers waren door de knieën gegaan; zij hadden de eisen van de arbeiders ingewilligd. Zaterdag was eert dag vol dramatische en spannende ontwikkelingen. Die be gonnen met de overhaaste terugkeer van premier Macmillan uit Schotland, per vliegtuig van de R.A.F. De êerste-minlïter begon onmiddellijk overleg met enkel* leden van het kabinet. Vooral de minister van arbeid, John Hare, speelde een be langrijke rol bij het overleg. Minister Hare arriveerde tegen half drie 's middags op zijn ministerie, na dé toestand met Macmilh.h te hebben be sproken. Kort na hem kwamen de verte genwoordigers van de werkgevers bij het ministerie van arbeid aan. Zij waren zeer somber gestemd: We staan aan de rand van wat een nationale ramp kan zijn, al dus een van hen. Spoedig arriveerden ook de leden van de delegatie van de havenarbeiders, on der leiding van Frank Cousins van de transportarbeidersbond. Nadat minister Hare lang met elk der twee delegaties afzonderlijk had gespro ken, slaagde hij er in de onderhandelin gen weer op gang te brengen. Nadat de delegaties anderhalf uur hadden gêpraat, kwamen ze naar buiten om in de buurt een glaasje bier te drinken. Het ging daarbij heel gemoedelijk toe. Daarin zag men al een goed voorteken. Het duurde liegen uur eer het akkoord tot stand kwam. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM. Toen het ap- ■rl plaus was weggeëbd, deed hij een stap naar voren. Even wist de territoriaal leider van het Leger des Heils in Nederland, de heer W. F. Palstra, niet wat hij moest zeg gen. Hij stond daar op het podium in het Amsterdamse Concertge bouw voor een batterij microfoons, in het kruispunt van de schijnwer per-s. Achter hem bewogen zacht de vlaggen van de Nederlandse Le ger des Heilskorpsen. Op zijn borst glinsterde een splinternieuwe onder scheiding. Het was even stil in de zaal, waar anderhalfduizend officieren en solda ten van het Leger des Heils zaten om het 75-jarig jubileum van de organi satie in Nederland te vieren. Bij hen klonken de woorden nog na, die de minister van justitie mr. H. C. Beer man, zoeven tot de heer Palstra had gesproken: „In u zie ik de verper soonlijking van al het goeds dat het Leger die 75 jaar in Nederland heeft gedaan". Daarvoor was de heer Pal stra benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Representant Nu stond hij daar en zocht naar woorden „Ik wil niet meer zijn dan een representant van al die anderen", zo zei hij geroerd, „Daarom Heilssol daten, daarom makkers, daarom dank ik u allen." De heer Palstra had het indruk wekkende feest, dat zaterdagavond werd gevierd, geopend met een toe spraak, waarin hij zijn bewondering uitsprak voor de pioniers van het Le ger in Nederland: „Hun kathedraal was de open lucht, hun bibliotheek de bijbel, de plaatsen van prediking waren loodsen en danszalen." DEURNE Twee auto's zijn zaterdag avond op de weg tussen Deurne en Hel mond recht op elkaar ingereden. De 55- jarige mejuffrouw G. P. Jeuken uit Blerick kwam om het leven. Haar zuster, H. P. Jeuken, werd zwaar gewond. Een inzittende van de andere wagen iiep lich te verwondingen op. Het ongeluk gebeurde, toen een Hel monder aan het inhalen was. Hij reed op de baan, waarop van de andere kant de zusters Jeuken aankwamen. Na de bot sing zwaaiden de wagens met de neuzen tegen elkaar een keer om. De auto van de zusters Jeuken werd met de achter kant tegen een boom gedrukt. Vlak daarna gebeurde een paar meter verder nog een ongeluk Een Duitser had zijn wagen langs de kant geparkeerd om te gaan helpen. Een bestelauto botste er tegen op en kwam tegen een boom tot stilstand. Op de weg van Apeldoorn naar Amers foort reed gisteravond bij Barneveld een auto met vijf mensen in volle vaart tegen een boom. Alle inzittenden werden zwaar gewond. De twintigjarige Chr. Raijmakers uit Sint Oedenrode botste zaterdagavond met zijn scooter tegen een boom. Hij was op slag dood. Een paar uur, nadat hij zwaar gewond uit een verongelukte auto was gehaald, stierf zaterdagnacht een veertienjarige jongen uit Nunspeet. De auto was op de Soerenseweg in Nunspeet uit een bocht gevlogen en tegen twee bomen op gebotst. Een kind van drie jaar uit Rijswijk kwam dit weekeinde om, toen het door een vrachtauto werd overreden. Minister Beerman vertelde van zijn ervaringen met het Leger. „Het was in het begin onwelkom" zei hij, „In Kampen ontstond zoveel onrust dat de staat van beleg moest worden af gekondigd. Trouwens ik heb ook de spot gedreven met de excentrieke kle ren van de soldaten en met de straat muziek." Kerstpotten Aan de kerstpotten had de minis ter een jeugdherinnering: „Wij von den het altijd leuk om er wat in te gooien", vertelde hij, „maar het leuk ste vonden wij wel, dat ze de kerst vakantie aankondigden." Het laatste woord had de leider van het internationale Leger des Heils, generaal Wilfred Kitching. De gene raal, die het commando voert over vijf miljoen mannen en vrouwen in 86 landen en over 2200 inrichtingen voor maatschappelijk werk, had tij dens de viering vooraan gezeten op één rij met minister Beerman, minis ter Klompé, met de gevolmachtigd minister voor Suriname Pos. Een tolk had hem voortdurend vertalin gen in het oor gefluisterd van wat er was gezegd. „Ik was het liefst blijven zitten", verklaarde hij, „want ik praat niet graag over het werk van het Leger des Heils en het ontroert me als ik er anderen over hoor." „Wij staan bloot aan een groot ge vaar, het gevaar dat vaak samen gaat met een groeiende populariteit," zo zei hij. „Het zou goed zijn als er ons nog eens een paar rotte tomaten en rotte eieren naar het hoofd wer den gegooid." De generaal, een forse man, sprak geestdriftig met grote armgebaren, die werden nagedaan door de tolk naast hem. „Het Leger heeft nog werk genoeg. Er zijn nog vele lege magen," ver volgde hij. „Ik hoop dat wij ons werk kunnen blijven doen, ik hoop van harte dat wij daarbij zo -goed zullen zijn als de mensen denken dat wij zijn." AMSTERDAM. De koerswaarde van de aan de Amsterdamse beurs geno teerde gewone aandelen is in april ge daald met ƒ1.361 miljoen tot ƒ30.371 miljoen. De waarde lag nog ruim 2.700 miljoen boven die van eind april 1961, maar in de eerste dagen van deze maand is er weer een flink stuk van de koerswaarde afgegaan. In de groep van de internationale con cerns daalde de koerswaarde van 21.727 tot 20.853 miljoen als gevolg van gebrek aan buitenlandse steun. De rubriek handel en industrie boekte een daling van 378 miljoen, de rubriek scheepvaart en luchtvaart van 29 mil joen en de rubriek banken van 57 mil joen. Van een onzer verslaggevers. LTILLEGOM. Een zich behaag- 11 lijk uitrekkend heerschap wiens nachtrust wordt verstoord door een rinkelende wekker ging zaterdag knipogend met de prijs voor de origineelste praalwagen van het bloemencorso strijken. Het was ook een van de aardig ste momenten uit de vijf kilometer lange stoet, die van Sassenheim tot Bennebroek onder de miezerige regen doorglipte en pas op het aller laatst een sprankje zon meekreeg. De moederpoes met vier jongen, achternagezeten door een krols- mauwende kater was het tweede lachertje in de overigens veel te ernstige optocht, waarmee het bloembollenbedrijf elk jaar zo'n driekwart miljoen kijkers trekt. Het waren er dit jaar misschien iets minder door de kou, maar het verkeer heeft, niettemin in een ste vige knoop gezeten, zowel voor als na het geurende feest. De rijkspoli tie had de opstoppingen evenwel stevig in de hand. Het corso begon in Sassenheim met een verwarrende toestand: de prijzenkaartjes waren zoek. Dat de veertig praal- en andere wagens tenslotte toch met leesbare bekro ningen aan de lange reis begonnen, was te danken aan een helder mo ment van een jurylid, dat triom fantelijk maar transpirerend met de bos kaarten kwam aandragen. Ze lagen achterin een auto van een collega. De wat plechtige praal van het geheel mocht dan worden onder broken door de grapjes met de slaper en de katten over het ge heel genomen vertoonde het corso een duidelijk gebrek aan speelsheid. Een pracht van een fontein in licht en donkerblauw met guirlandes van bloemen, een Chinese draak, die er alleen al wezen mocht door de lieve temsters op zijn bloemige rug en de kamelen vol tulpen, die meer dan één applausje oogstten namen tezamen niet weg, dat er te weinig geglimlacht is. Waar dat wel ge beurde beantwoordde het corso aan zijn doel: een herinnering in de hoofden dergenen, die op de een of andere manier het bloembollen- bedrijf groter moeten maken. De havenarbeiders die tegen uurloon werken, krijsen de extra zes pennies per dag, die Franc Cousins voor hen ver langde. De werkweek in de havens wordt al in augustus verkort van 44 tot 42 uur, in plaats van met ingang van 1 januari 1963, Zoals de werkgevers aanvankelijk wilden. Over de andere loonsverhogingen die in de overeenkomst besloten liggen, waren beide partijen het al eerder eens geworden. Woensdag moeten de haven arbeiders het akkoord goedkeuren. Het is vrijwel zeker dat dit zal gebeuren, want ook de werknemers willen alles liever dan staken. Zo kon op het laatste moment een ramp worden voorkomen. Er behoef den geen militairen te worden gebruikt om schepen te lossen. De plannen die de regering daarvoor had opgesteld, konden de ijskast in. Van onze correspondent BONN Een harde loonstrijd speelt zich op het ogenblik in West- Duitsland tussen werkgeversorga nisaties en vakbonden af. In de Saarlandse mijnen wordt nu al ze ven dagen lang gestaakt. In andere bedrijfstakken in de Bondsrepubliek dreigt conflict na conflict, na loon eisen van vele procenten. De zwaarste strijd wordt op het o» geniblik op de volgende fronten uitge vochten. Mijnbouw: In het Saargebied staken 45.000 duizend mijnwerkers; de mijnen die voor 26% aan de Saarlandse rege ring en voor 74 aan de rege ring in Bonn behoren, 'boekten daar door al een produktieverlies van ruim vijfhonderd kolentreinen. De staking kost per dag aan de vakbond, die er 'blijkbaar warmpjes bij zit, 600.000 mark. Door het uitvallen van de ko len- en gasproduktie lijden de mijnen een verlies van anderhalf miljoen mark per dag. De strijd gaat om een loonsverho ging van acht procent; Saarbrücken en Bonn willen zes procent en niet meer geven. Ook in de mijnindustrie in het Roer gebied gist het: werkgevers en werk nemers onderhandelen al geruime tijd over de nieuwe c.a.o. Ook hier staat een conflict voor de deur. Akkoord Gemeenten: Aan 630.000 arbeiders en arbeidscontractanten in dienst van de Westduitse gemeenten is gisteren een loonsverhoging van zes procent toegezegd; de vakbond had negen pro cent geëist. Het ziet er hier niet naar uit, dat het conflict zich eal toespitsen. Overheidsdiensten, P.T.T. en spoor wegen: de vakbonden eisen voor een miljoen werknemers die bij deze over heid»- of semi-overheidslichamen wer ken een loonsverhoging van negen pro cent. De werkgevers hebben dat tot dusver geweigerd. Dezer dagen zullen de vakbondsleden in deze belangrijke economische sector stemmen of zij de looneisen van hun 'bond desnoods met een staking, die dus zowel alle admi nistratieve instellingen en staatsbe drijven van Bonn en de elf Duitse deelstaten als de P.T.T. en de spoor wegen zouden betreffen, zullen onder strepen. Machteloos In Bonn ziet men al deze conflicten en dit touwtrekken om hogere lonen met lede ogen aan. De minister van economische zaken, prof. Erhard, die zich heeft opgeworpen als „verdediger van de prijzen", staat evenwel mach teloos. Het vraag en antwoordspel dei- vakbonden en werkgeversorganisaties gaat namelijk buiten de regering om. Beide sociale partners zijn volkomen autonoom. Zij trekken zich van de eis van Erhard, om zowel bij de lonen als bij de prijzen maat te houden niets aan. Van onze correspondent PARIJS Arbeidsonrust, nu ook in Frankrijk. Juist in de week waar in Frankrijk drie belangrijke ge beurtenissen te wachten staan (de persconferentie van de Gaulle, het proces-Salan en de uitvoering van de aangekondigde verscherpte maatregelen in Algerije) wordt dit land overspoeld door stakingsgol ven die hun oorsprong stellig niet in het land zelf alleen vinden. Ook Spanje, Duitsland en Engeland im mers zijn de laatste tijd geconfron teerd met deining in het sociale be stel, waaraan communistisch ge stook zonder twijfel niet vreemd is. Met ingang van vandaag zullen vrijwel alle sectoren van het Franse openbare leven telkens op een andere dag getroffen worden door een 24-uurs staking, die het land stellig voor grote moeilijkheden zal plaatsen. Vandaag zullen de Parijse vervoers diensten hun verrassingsstaking begin nen, die een hele week zal duren. Daar deze stakingsactie is uitgeroepen door de metro- en autobusbestuurders heeft zij slechts een beperkte omvang doch het is te verwachten, dat ook andere vakbonden zich bij de staking zullen aansluiten. T reinen Dinsdag ligt het gehele treinverkeer in Frankrijk stil. Hierdoor komt tevens het postverkeer stil te liggen. Daags daarna, woensdag, gaat de P.T.T. voor 24 uur in staking, zodat de Fransen drie dagen van alle post verstoken zullen zijn. Het telefoon verkeer zal zo het al niet stil komt te liggen ernstige vertragingen ondervinden. Hoewel het personeel van de gas- en elektriciteitsbedrijven nog geen be sluit genomen heeft, mag men ook in deze sector spoedig een 24-uurssta- king tegemoet zien. Ook het luchtverkeer in Frankrijk wordt met een staking bedreigd. Het grondpersoneel van Air France is eind vorige week reeds in staking geweest en thans heeft het vliegpersoneel van de Franse luchtvaartmaatschappij laten weten, dat het met ingang van zaterdag haar „directe acties" gaat hernemen. Het is waarschijnlijk dat deze actie zal bestaan uit een 24- uursstaking. Andere redenen Hoewel al deze stakingen indirect gericht zijn op de eeuwige vraag om een salarisverhoging, worden ook andere redenen naar voren gebracht om de stakingen te rechtvaardigen zoals verkorting van de werktijden en het verwijt aan de regering om de besprekingen over betere arbeidsvoor waarden op de lange baan te willen schuiven. Premier Pompidou had im mers beloofd pas tegen het najaar een groot sociaal „rendez-vous" te geven aan vertegenwoordigers van alle werknemers om arbeids- en salaris problemen te bespreken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5