Vier caissons maken zuidelijke geul van de Grevelingen dicht H Justitiële kritiek op gedrag bromfietsers in Middelburg Noordelijke variant heeft aantrekkelijke kanten Commissie dringt aan op bouw nieuwe veerboten Diamant in Kortgene Zaterdag wacht weer een pektakelstuk' Brug over Westerschelde is niet te betalen VOORBEREIDING EN VAKMANSCHAP Officier: Zij rijden maar raak Seizoendaling van arbeidsreserve Donderdag 10 mei 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Onverantwoord MINISTER KORTHALS OVER KREEKRAKPLAN: Vakmanschap Grauwe slik Ruimtelijke ordening onder de loupe MINISTER NIET TE VERMURWEN Caissons WEDVLUCHTEN UITEENZETTING OVER SCHELDEVEREN Muziekkorpsen maken een mars door de stad Simson en Delila Het gezicht Jerry als babysitter Liefdadighoidsconcert in Goes Een reeks caissons, geplaatst jp de onderwaterdrempel, vormt het begin van de Grevelingendam. 'ET gaat eigenlijk allemaal vanzelf. In de Werkhoven van Bruinisse ligt een rij caissons. Er komen enkele sleepbotendie ze weg slepen, een poosje wachten, het caisson „invaren zoals dat heet, het wordt als een blok uit een blokkedoos netjes op zijn plaats gebracht, de afsluitersuorden geopend en het betonnen gevaarte zakt naar beneden juist op de plaats waar de heren van de Oeltadienst het hebben ivillen, KANTONGERECHT MIDDELBURG MIDDELBURG. „Bromfietsers hou den zich over het algemeen slecht aan de verkeersregels. In elk geval slech ter dan fietsers, voetgangers en auto mobilisten", aldus de officier van justi tie, mr. P. K. Doedens, tijdens de zit ting van het Middelburgs kantonge recht. „Bromfietsers doen over het al gemeen maar raak", vervolgde de of ficier. „In het Middelburgse stadscen trum kan men zich wild ergeren aan de manier van rijden van deze wegge bruikers. Zij rijden veel te hard, ver oorzaken onnodig lawaai en nemen links hun bochten." Tegen de Middel burgse tekenaar A. C. G., die op 17 april in zijn woonplaats te hard had ge reden eiste hij 25 of vijf dagen. Het vonnis was conform. Met een auto, waar goed beschouwd alles aan mankeerde, reed de Middel burgse autohandelaar A. H. op 22 fe bruari in Vlissingen. Toen de politie hem aanhield bleken kentekenplaten, een uitlaat en spatlappen te ontbreken. Een spiegel was aanwezig maar door roest en slijtage bevond deze zich in een zodanige toestand dat met geen mogelijkheid kon worden gezien wat er zich achter de auto afspeelde. En ten slotte functioneerden de beide ruiten wissers niet. De officier wees er op dat de handel in tweedehands auto's vaak leidde tót het rijden met na verkeers ongevallen opgelapte wagens. In totaal eiste hij, verdeeld in vijf boetes, 60. De kantonrechter verlaagde dit tot ƒ51. Dezelfde H. had in Middelburg een niet rijklare auto twee dagen onbe heerd laten staan. De politie had ten slotte deze moeten wegslepen. ,.De jeugd heeft vernielingen aan mijn auto aangericht", aldus de verdachte die van de officier te horen kreeg dat de openbare weg geen standplaats is voor conform. autowrakken. Conform de eis kreeg H. 15 of drie dagen. In de aangehouden zaak tegen de Oostburgse chauffeur L. B. werd nu de verbalisant gehoord. Op 4 april zou de verdachte in de bocht Kanaalweg-Sta- tionsbrug in Middelburg met zijn vrachtauto met aanhangwagen een fiet ser klem hebben gereden, waardoor de ze gedwongen was snel op het trottoir te springen. Het verweer van B. was: „De fietser reed niet voor, maar ach ter mij in de bocht". De als getuige gehoorde agent ver klaarde het tegendeel. De fietser werd door de met een hogere snelheid rijden de auto in de bocht ingehaald. Van een zich tussenwringen door de fietser was geen sprake. De officier vond dat in deze zaak meer van een slordigheid dan van een aperte overtreding kon worden gesproken en eiste 30 of zes dagen. Het vonnis was conform. De Middelburgse aannemer T. F. L. en de Serooskerker chauffeur M. M. stonden beiden terecht omdat een aan L. toebehorende en door M. bestuurde vrachtauto in Koudekerke op 27 april was aangehouden terwijl de bedrijfs- rem niet deugde. „Slechts door pompen kon men de wagen tot stilstand bren gen", aldus de officier die het voorts zeer onverantwoordelijk vond dat die zelfde dag met de auto een tocht naar Sas van Gent was ondernomen. Hij eis te tegen M. 40 of acht dagen en te gen L. 100 of twintig dagen. De von nissen waren respectievelijk 30 of zes dagen en 75 of tien dagen. De chauffeur A. J. R. uit Oostkapel- le verleende op 24 januari op de kaai in Middelburg geen voorrang aan een van rechts komende bestelauto waar door een aanrijding met zijn eigen auto ontstond. „De gebruikers van de kaai beschouwen deze eigenlijk als een voor- rangsweg en daar komen ongelukken als deze van", aldus de officier die 44 of acht dagen eiste. Het vonnis was Van onze Haagse redactie DEN HAAG In de memorie van antwoord op zijn begroting heeft mi nister Korthals te kennen gegeven, dat voor hem nog niet vaststond of het Kreekrakplan op de meest juiste plaats is gesitueerd. Bij enkele leden van de commissie voor verkeer en waterstaat uit de Tweede Kamer, zo blijkt uit het mondeling overleg, bestond de indruk, dat dit voor hem nog steed3 een twijfelpunt vormt. Denkt de minister, zo vroegen zij, hier bij met name aan de mogelijkheid om, indien in het overleg met België wordt besloten tot het doorgraven van de Kreekrafcdam, dit havenplan tot uitvoe ring te brengen in de Oosterschelde nabij Bergen op Zoom De minister verklaarde, dat sinds het opstellen van zijn memorie van antwoord zijn twijfel eerder stterker dan minder was geworden. De toegawkelijikheid van een zeehaven aan dit gedeelte van de Westerschelde blijft om nautische redenen een moeilijk vraagstuk, waarvoor tot dus verre geen eenvoudige en voor de hand liggende oplossing is gevonden. In ant woord op de vraag, of hij aan de moge lijkheid van een verplaatsing naar de Oosterschelde dacht, merkte hij op, dat onder de verschillende schetsvarianten die voor het zeehaven-gedeelte van het Kreekrakplan zijn gemaakt, ook een der gelijke oplossing voorkomt, of de bedoel de variant overwegende voordelen biedt boven de andere oplossingen. Als zijn voorlopige mening zou de mi nister kunnen zeggen, dat een noordelijke variant op het Kreekrakplan aantrek kelijke kanten heeft. Planologisch gezien achtte hij deze veriant op het eerste ge zicht aanvaardbaarder dan het eerste plan: hij biedt ruimere uitbreidingsmo gelijkheden en kost minder landbouw grond. Anderzijds grijpt hij in in de wa terhuishouding van het toekomstige Zeeuwse meer en in het bestaande net van weg- en spoorwegverbindingen, het geen nieuwe problemen oproept. Niette min achtte de minister hett van belang, deze variant te overwegen. Uiteraard worden ook de mogelijkheden in dit on derzoek betrokken. Iedere dag een paar, nadat ongeveer 14 dagen geleden de eerste caissons als landhoofden waren neergezet, begon men op 3 mei met de aansluiting. Tot nu toe heeft men alleen van de wal van Bruinisse af gewerkt. Woensdag gaat men beginnen van de Krammerplaat af. Zaterdag is het voor de heren I. P. H. van der Weele, L. Becu, F. van der Roost, H. Wenning, M. Luteijn en al die andere mensen van Waterstaat, van hoog tot laag, die nu al enkele jaren hun beste krachten geven in de kantoren van de Rijkswaterstaat, hun grote dag. Maar niet alleen voor de heren van Rijkswaterstaat, pok de aannemers van de Combinatie Dijkbouw, ook zij hebben uit gezien naar deze dag in hun tijdschema, de afsluiting van de zui delijke Grevelingen geul. In méi 1959 begon daar en perszniLger te werken. Öp 1 mei was de nog- te overbrug gen afstond 430 meter, iedere dag wordt het sluitgat 50 60 meter nau wer en op het middaguur van zater dag 12 mei zullen vier caissons de laatste 50 a 60 meter voor hun reke ning nemen. Het gaat ogenschijnlijk rustig en ze ker, maar wat een enorme voorberei ding is hieraan voorafgegaan. En met welk een vakmanschap moet een cais son in de sterke stroom worden ge bracht. Hoeveel kapitaal is in de loop der jaren weggespoeld, bij afsluitingen toen men nog niet beschikte over de materialen en de mogelijkheden van thans. Toen menig keer een afsluiting mislukte omdat de stroom, het water, te sterk was, ook al werkte men toen reeds van gier tij naar dood tij, om het juiste moment af te wachten, de kentering, als eb en vloed even in evenwicht zijn en er zo wéinig moge lijk stroom van eb of vloed gaat. Ook nu wordt daarmee rekening gehouden, de eerste caissons worden gezonken m de vroege morgen en heus al dat per soneel was niet voor rijn plezier zo vroeg uit de veren, maar alleen omdat het tij juist op dat bepaalde uur het gunstigst was. En of het nu zo maar gaat? Wie goed oplet ziet wel beter, want de mensen die het wéék moeten verrich ten zijn tot het uiterste gespannen. Neen, het lijkt vanzelf te gaan, maar het gaat en het ging allerminst van zelf. Het kostte jaren van voorberei ding achter de tekentafel en op de in-genieursibureaus, het kostte j n van vooifoereiding ook in de praktijk. Tot 1 mei 1959 was alles wat men thans ziet, grijze grauiwe slik, bij eb droogvallend, bij vloed onderstro- mend, waar mosselzaadpercelen la gen, krabben en zeesterren, zich da gelijks aan dat mosselzaad tegoed de den en schol, schar en bot hun voedsel zochten en vonden. Het domein van zilvermeeuwen en kokmeeuwen, die elkander hun buit, een argeloze gar naal of een klein bliekje, betwistten onder luid geschreeuw. een zand- uit lange stalen buizen kwam drabbig water, vermengd met zand, en nieuwsgierig keken de Bruinissenaars naar de eer ste zandrug die boven kwam en die dra bij vloed niet meer onder kwam. Zo begon het. Als een zandrug op de slikken bij Bruinisse waar de kreukel- zoekers tot voor kort hun slag hadden geslagen en waar rustende schippers 's zomers met een „warnetje" in een geul wat bot of schar trachtten te van gen. In de krant stond dat het aanne mersbedrijf R. Boltje en Zonen te Zwolle had aangenomen het maken van een wertóhaiven, een bouwput voor een schutsluis en en passant ook nog een nieuwe visserhaven voor de mos selkwekers van Bruinisse, omdat Rijkswaterstaat had bepaald, dat de oude haven een ziwakke plek was in Zeelands zeeweringen en evenals zo vele andere havens en haventjes op de Zeeuwse eilanden diende te worden afgesloten. En toen werd ook duidelijk hoeveel een miljoen eigenlijk wel is. Boltje voerde dit grote karwei uit voor 2 a f 3 miljoen. Draglines kwame'n en drijvende kranen, zandzuigers én bull dozers. Sleepboten voeren af en aan. Zeventien draglines werkten tegelijk en zo kwam een werkhaven, een vis sershaven en een bouwput tot stand. Na enkele maanden van betrekke lijke stilstand kwam er in 1961 op nieuw leven in de brouwerij. De fir ma Van Dijk uit Hardinxveld begon met de sluisbouw (plm. ƒ3 miljoen), de aannemerscombinatie „Dijksbouv" begon met het aanleggen van een én kele kilometers lange dam op de Krammerplaat, met als sluitstuk de afsluiting van de Zuidelijke Grevelin gen. Kosten plm. 15 miljoen. En nu worden dan schijnbaar van zelf de caissons geplaatst. Maar hoe veel werk is er niet besteed aan de drempel onder water waarop deze caissons worden geplaatst? Want juist deze drempel is letter lijk en figuurlijk de basis waarop de gehele afsluiting rust. Een drempel, geheel op de bodem van de rivier, 105 meter breed. Be gonnen werd met het storten van een zandbed, net zo lang tot het uitgekap te zand net zo hard weg stroomde, als men het er neer klapte. Toen kwam de tijd om dat zand af te dekken, wil de men zijn doel bereiken. Men deed dit on de oude traditionele manier met zinkstukken. maar ook o p mo derner wijze met nylon doek en met gietasfalt. De wegenbouwer Heijmans had een manier uitgedacht om ook onder water met bitumen, het mate riaal voor de moderne wegenbouw, te werken en de „Dorus Heijmans", het grote faibrieksschip, begon zijn experi menten. Op andere plaatsen aan de vaste wal zette de N.V. Butamarin, de dochtermaatschappij van Heijmans, zijn installaties neer om zand en bitu men dooreen te mengen om die even eens bij de dijkaanleg te gebruiken. Op de aldus verkregen onderwater drempel werden wanden van grind aangebracht en tussen die opstanden van grind kwam zandasfalt en gepene treerde stortsteen, tot 5 meter min N.A.P. onder het wateroppervlak. Op deze drempel nu komen de caissons, Zinkstukken, kraagstukken, duizenden tonnen steen, ze moesten worden ge maakt en gestort om onder water de zaak veilig te stellen. Afdeling Zeeland Ver. van Ned. Gemeenten TERNEUZEN. In aanwezigheid van de commissaris der koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, burge meester mr. H. Rljpstra van Terneu- zen en het G.S.-lid lr. G. P. M. Diköt- ter hield de afdeling Zeeland van de Vereniging van Ned. Gemeenten gister middag ln Terneuzcn een algemene ver gadering. Het thema van de middag luidde „Ruimtelijke ordening" waar over ir. M. de Vink, directeur van P.P.D., mr. dr. M. Bolkenstein, burge meester van Deventer en oud-burge meester van Middelburg alsmede de heer Ui. J. Andrlesscn, burgemeester van Oud- en NleUw-Gastel het woord voerden. De Voorzitter, mr. dr. A. J. J. M. Mes, deelde na afloop van de lezingen mee dat jongstleden maandag op initi atief van ir. Dikötter een bespreking had plaats gevonden tussen het land bouwschap en de Zeeuwse afdeling van de vereniging over de ruimtelijke orde ning in het algemeen. De heer Mes zei dat nadere mededelingen over de resul taten van deze bespreking nog zouden worden gedaan. Ir. De Vink gaf een algemeen beeld van de ordening en onderscheidde dit volgens hem noodzakelijk begrip in drie groepen: gemeentelijk, provinci aal en rijks. Hij besprak de diverse heersende plannen op deze niveaux en hij achtte overleg over de opbouw tus sen de belanghebbenden op gemeente lijk niveau noodzakelijk. „Het is jam mer". aldus de spreker, „dat wat dit betreft geen deskundige voorlichting aan de gemeenteraden wordt gegeven' De ordening in de grote steden besprak mr. Bolkenstein. Hij zei dat de vast te stellen wet op de ruimtelijk ordening een uitvloeisel was van de woningwet. Hij betreurde het dat van een nationaal plan nooit wat terecht was gekomen en verwachtte ook niet dat dit zou ge beuren. De heer Andriessen tenslotte nam de ordening in de kleine gemeen ten onder de loupe. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De vaste oeververbinding over de Westerschelde is uitvoerig ter sprake gekomen in het mondelinge overleg, dat minister Korthals en enkele hoge ambtenaren hebben gehad met de vaste commissie van verkeer en waterstaat uit de Tweede Kamer. Over deze oeververbinding heeft Rijkswaterstaat reeds studies ondernomen. De minister had indertijd toegelicht, nog eens te zullen nagaan, in hoeverre het wenselijk zou zijn, die studies nog wat te „verdiepen". Als de caissons op hun plaats staan, en de grote drijvende bok „Atlas" er een betonnen kraagstuk op gezet heeft, is de hoogte van de dam 3 me ter plus N.A.P. en als de dam straks klaar zal zijn is de hoogte van de kruin 7.50 meter plus N.A.P. Duizen den tonnen mijnsteen en duizenden ku bieke meter zand zullen nog nodig zijn om het gewenste resultaat te berei ken. Trouwens zodra d« caissons ge zet zijn krijgen ze een steuntje in de rug van enkele kantellbakken stort steen. Zo varen sleepbootjes en vletten met hun gele vlaggen, ten teken da't ze niet tot de schepen behoren, die bier niet meer mogen komen, af en aan, zo krioelen de mensen als mieren op de grote ponton, waar de stoom- lieren draaien, zo zwaaien grote kra nen met hun reuzen armen en rijden, de zandauto's met hun transporten zand voor dat ene grote werk, zo wor den en werden honderden peilingen verridht en stroommetingen gedaan, zo werken ingenieurs en tekenaars, samen met de wakers en de mensen die hun dagtaak vinden in allerlei klus jes, die nu eenmaal noodzakelijk moe ten worden verricht om dat ene grote ■werk te verwezenlijken, de afsluiting van de Grevelingen, de scheidingsdam tussen Brouwershavense Gat en Oos- ter Schelde, de dam die niet van pri maire betekenis is bij de afsluiting van de zeegaten, maar een secundai re taak heeft en die juist daar werd geprojecteerd om het wantij te con solideren, dat normaal ontstaat op de plaats waar Grevelingen, Kranvmer en Zijpe samenvloeien als gevolg van de kentering van de eb- en vloedstromen op die plaats. Waar de mens ingrijpt in de na tuur ontstaan veranderingen, die ver dieping van het Zijpe, nog doorwaad baar in 1703 en in de l®de en 19de eeuw verdiept tot 30 meter en meer is er een voorbeeld van. Maar de mens van de 20e eeuw maakt zijn berekeningen om onaangename verrassingen te voorkomen, berekeningen die niet alleen worden uitgevoerd door het menselijke brein, maar door electronisdhe ma chines. En het resultaat is, de afsluiting van de Grevelingen, waarvan op 12 mei het zuidelijk gedeelte en in 1963 de noorde lijke geul wordt geblokkeerd. GOES. De P.V. „De Rode Dof fer" te Goes hield een wedvlucht uit St.-Ghislain. De uitslag luidde als volgt: D. Kloosterman 1 en 9. G. Brouwer 2, L. Duvekot 3 en 5, D. Verwijs 4, K. Verhage 6 en 7, A. J. Kuijpers 8, G. de Hond 10. ST.-PHILIPSLAND. De P.V. „De Reisduif" hield een wedvlucht even eens uit St.-Ghislain. De uitslag ziet er als volgt uit: Joh. Reyngoudt en Zn. A. Faasse 2, gebr. Fonteyne 3 en Th. Bakker 6 en 8, A. Verwijs 5, Verwijs 7 en 9. Tijdens een schoonmaakbeurt maak te mevr. De M. een onfortuinlijke val in haar woning aan de Tuinstraat in Terneuzen. Zij brak daarbij éen boven- Leden van de commissie vroegen o.m.: In hoeverre bij deze studies mede in be schouwing werd genomen de noodzake lijke verbetering van de integratie van Zeeuws Vlaanderen in de Nederlandse gemeenschap, te meer nu bij de toene mende verkeersmogelijkheden het gevaar niet denkbeeldig is, dat Zeeuws Vlaan deren in plaats van zich economisch en cultureel op Nederland te oriënteren steeds meer van overig Nederland dreigt te vervreemden 400 MILJOEN De minister deelde mede, dat Rijks waterstaat gestudeerd heeft op een hrug- verbinding TerneuzenEltewoutsdijk. Een dergelijke brug waarvoor na- tuurlija velschillende varianten denk baar en ook onderzocht zijn zou met de bijbehorende opritten ongeveer acht km lang moeten worden. Er zou ge rekend moeten worden op een vrije doorvaarthoogte van ongeveer 65 meter. Naar zeer globale gegevens zouden de kosten in de buurt van de 400 miljoen komen te liggen. Daarmee zal evenwel n'iet kunnen worden volstaan. De Westerschelde is een grillige riviermond, waarin de stroomgeulen rich voortdurend verleg gen. Door zo'n verlegging zou het kunst werk kunnen worden aangetast. Er zul len dus ook nog ingrijpende maatregelen ter regulering van de rivier nodig zijn. Zou een brug ter hoogte van Terneuzen moeten worden gebouwd, dan zouden toch de bestaande veren moeten worden gehandhaafd. Zou men haar op een ander punt bouwen, dan zouden de bestaande veren of althans een daarvan evenmin gemist kunnen worden. Gezien alle hier bij betrokken belangen, maar ook de veel heid van andere werken, die om bestude ring en uitvoering vragen, zag de minis ter thans geen aanleiding om deze studie verder te verdiepen. Hij vestigde er nog de aandacht op, dat een brug vooral zo duur zou wonden, om dat deze met het oog op de scheepvaart hoog boven het water moert liggen. De Moemdükbntg heeft b.v. slechts een door vaarthoogte van tien meter en een lenglte van duizend meter. Zou men in plaats van een brug een tunnel willen bouwen dan worden ook de mogelijkheid hier arm. Een arts verleende eerste hulp. van is onderzocht de koeten daarvan Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Minister Korthals heeft de vaste commissie van verkeer en ■waterstaat uit de Tweede Kamer een uiteenzetting gegeven over de verbetering van de veerverbindingen over de Westerschelde, in het bijzon der over het veer Kruiningen- Perkpolder. De bewindsman herhaalde, dart het bepaald niet in de bedoeling ligt, af te zien van een grondige verbetering van dit veer. Het moet voor de toekomst noodzakelijk worden geacht ook dit veer te laten bedienen door boten van heit 100m-type, dus van overeenkomstige ca paciteit als de beide zg. prinsesseborten, die tussen Vlissingen en Breskens dienst doen. Voor dit grotere soheepstype evenwel op het veer Kruiniingen-Perkpolder in dienst kan worden gesteld, dient in de havens beschikt te worden over nieuwe .fuiken" (aanleginrichtingen)In de ha ven in Kruiningen werd reeds ruimte voor een dergelijke fuik gereserveerd. Nieuw plein De haven in Perkpolder zal echter wor. KORTGENE. Het echtpaar Flipse- Wolse vierde gisteren In een grote vrienden- en familieschaar het zestig jarig huwelijksfeest. Dc heer J. Fiip- se Iz is 84 jaar oud. Zijn echtgenote, mevrouw P. FHpse-Wolse 80 jaar. De beide echtelieden waren gisteren het middelpunt van een grote feest- schare. „Ja", zegt mevrouw Flipse dan, als ze rondkijkt over de welvoor ziene tafels waaraan het niemand aan iets ontbreekt, „zo ging dat vroeger be slist niet. Toen wij trouwden was het feest lang niet zo groots, maar je moet niet vergeten dat een mens toen blij was als hij iets te eten had. Aan din gen die daar bovenuit gingen dacht je niet". De heer en mevrouw Flipse hebben een en ander meegemaakt in hun lan ge huwelijksleven. Wie de jaartallen 1902 en 1962 naast elkaar plaatst, ziet dat er op het Europese schouwtoneel heel wat in die zestig jaren is gepas seerd. Maar één van de sterkste herinne ringen bewaren de heer en mevrouw Flipse aan de stormramp van 1953, toen ze ternauwernood aan een gewis liikende verdrinkingsdood ontsnapten. Het huis spoelde letterlijk weg en het echtpaar dreef, met nog negen an dere mensen, waaronder kinderen, op het dak weg. Hun buren kwamen om, maar zij konden gered worden. Het zijn dingen die je nooit vergeet. Maar hoewel het gisteren ook een dag van gedenken was, voerde de feestvreug de toch de boventoon. De heer en mevrouw Flipse zijn ras-echte Noord-Bevelanders. Zij heb ben altijd in Kortgene gewoond. De „baas zelf" heeft er overigens een arbeidzaam leven op zitten. In z'n negende jaar ging hij al naar het land en hij werkte door tot zijn zeventigste jaar. Het echtpaar heeft nog drie kinde ren, 15 kleinkinderen en lè achter kleinkinderen. Genoeg familie in elk geval om een grote zaal te vullen. Een hartelijke gelukwens is van hier uit op z'n plaats. eveneens zeer hoog, omdat de geulen zeer diep zijn en zich bovendien verplaatsen. TELEURGESTELD Sommige leden der commissie waren door het betoog van de minister teleur gesteld. Zij wezen nog eens op het grote belang van de mensengemeenschap in Zeeuws-Vlaanderen, dië bijna honderd duizend zielen telt, en drongen er .met het oog hierop aan, de studies wél te ver diepen. Ook vroegen zij, of de Rijkswa terstaat niet alleen gedacht heeft aan een verbinding op een van de breedste punten, maar ook aan een brug (of tun nel) tussen het in te polderen land van Saeftinge en de vaste wal van Noord- br r bant: Voorts werd er de aandacht op geves tigd, dat, indien een tunnel onder het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk tot stand mocht komen, een deel van de ver keersstroom die hierdoor zal ontstaan zich naar Nederland Zal moeten kunnen rich ten en dat daardoor een oeververbinding over de Westerschelde nodig zal zijn. Deze opmerkingen konden de minister niet tot een ander standpunt brengen. Hij erkende het belang van de mensenge meenschap, maar stelde daartegenover de grote moeilijkheden, die een gevolg zijn van de enorme kosten, van het karakter van de rivier en van de internationale scheepvaart. Een vaste oververbinding op het oostelijkste punt van Zeeuws- Vlaanderen zou voor de verbinding met de rest van Zeeland geen verbetering op leveren. De miniftser zag daarin voors hands weinig heil. den uitgebreid. Deze uitbreiding dienlt sa men te gaan met het maken van een nieuw veerplein met toegangswegen. Het was de minister bekend, dat thans in het bijzonder de opstelgelegenheid in Perk polder op drukke uren tot moeilijkheden aanleiding geeft. Hij moest er echter de aandacht op vestigen, dat de diverse door het rijk voor dit veer te verrichten inves teringen in totaal een bedrag van bijna 22 miljoen, zullen vergen. Op welke wijze de vereiste bedragen in de komende begrotingen zullen wor den ingepast is thans in onderzoek. Bin nenkort zou de minister Gedeputeerde Staten van zijn opvatting over de noodza kelijk te achten uitbreiding van het va rend materieel in kennis stellen. Uit de commissie werd er naar aan leiding van dit antwoord op gewezen dat de druk op het veer van jaar tot jaar toeneemt en dat met de bouw van een nieuw schip enige jaren heengaan. Er zullen binnenkort aan een van de nu in de vaart zijnde schepen veranderingen worden aangebracht, waardoor dit schip vrachtauto's met hogere lading zal kun nen vervoeren (het tweede schip laat reeds een hogere lading toe). Dit is een verbetering, omdat hooggeladen auto's nu niet meer een beurt behoeven over te slaan, maar er zal geen enkele auto méér door kunnen worden vervoerd. Het is dan ook van het grootste belang, dat een besluit tot het bouwen van nieuwe schepen zo spoedig mogelijk wordt ge nomen. Deze leden drongen hierop met kracht aan. MIDDELBURG Het tamboers- en pijperskorps „Juliana" en het Chr. mu ziekkorps „Onda" zullen op 10, 11 en 12 mei een grote bazaar organiseren. Om het een en ander te propageren maken de korpsen vanavond een mars door de stad. De route van Onda is als volgt: Singelstraat, Schuitvlotstraat, Oost kerkplein, Oostkerkstraat, Nieuwe Oos- tersestraat, Molenwater, Noordpoort straat, Klein Vlaanderen, Volderijlaag- te, Herengracht, Seisdam, Achter de Houttuinen, Lange Viele, Lange Geere, Kalvermarkt, Koestraat, Hoogstraat, Nieuwe Haven, Turfkaai, Houtkaai, Se- geerstraat, Lange Delft, Gravenstraat, Zusterstraat, Plein 1940, Markt rond (rechts afslaand) en eindigende op het plein voor de sociëteit „De Vergenoe ging". De route van Juliana: Vertrek C.J.M.V.-gebouw aan de Sin gelstraat, Spanjaardstraat, Balans, Wa- genaarstr., Bree, Zuidsingel, Korte Noordstraat, Lange Noorstraat, Markt, Vlasmarkt, Kromme Weele, Seisdam, Achter de Houttuinen, Lange Viele, Plein 1940, Gortstraat, Varkensmarkt, Gravenstraat, Markt, Nieuwe Burg, On der de Toren, Koorkerkstraat, Lange Delft, Korte Delft, Dam, Molstraat, Sih- gelstraat. Het vertrek van beide korpsen is be paald op acht uur. Werkloosheidsbeeld MIDDELBURG. Gedurende april nam de geregistreerde arbeidsreserve in Nederland af van 31.277 tot 25.899. De bezetting van aanvullende werken daalde met rond 1500 tot 4006, zodat het aantal werkloze mannen met bijna 4000 verminderde tot 21.893. Het aantal open staande aanvragen steeg met ruim 4000 tot 81.719, terwijl het voor normale seizoeninvloeden gecorrigeerde cijfer van de geregistreerde arbeidsreserve een stijging gaf te zien van 28.000 tot 30.000. Het werkloosheidscijfer in de af gelopen maand werd wederom beïn vloed door het in toenemende mate op gang komen van de verschillende sei- zoenwerkzaa mheden. Voornamelijk als gevolg van het kou de voorjaarsweer echter is de daling van het aanbod wat geringer dan normaal. Het aanbod van bouwvakarbeiders daalde tot ruim 1500. Hiermee is lan delijk een niveau bereikt dat zelfs lager is dan dat van april 1961 toen er reeds sprake was van een aanzienlijke span ning op de bouwmarkt. De daling deed zich in gelijke mate voor in de burger lijke en utiliteitsbouw en in de water-, spoor- en wegenbouw. De toeneming van de werkgelegen heid in de landbouw bleef voor de tijd van het jaar gering van omvang. Het aanhoudend koude weer was er de oor zaak van dat nog niet begonnen kon wor den met de verschillende voorjaarswerk zaamheden. Als gevolg hiervan was de daling van het aanbod van landarbei ders en losse arbeiders evenals vorig jaar geringer dan normaal, hetgeen voor een goed deel de verklaring vormt voor de trendstijging van de geregis treerde arbeidsreserve in april. Tijdens de algemene vergadering van. aandeelhouders van de n.v. comp. Neerl. de l'Azote te Sluiskil, werd be sloten dat thans ook van de Nederland se naam „n.v. Nederlandse Stikstof Maatschappij" gebruik gemaakt zal kunnen worden. Goes, Grand, 14 jaar De film Simson en Delila is een ergerlijk kitschprodukt, waarin niet al leen de strekking van het bijbelse ge geven wordt ontkracht, maar boven dien de historische werkelijkheid ge weld wordt aangedaan. Overigens een van de bekende wanprodukten die de Amerikaanse filmindustrie pleegt voort te brengen wanneer zij zich waagt aan een dergelijke stof. Middelburg, City, 18 jaar Opnieuw toont de Zweedse regisseur Bergman zijn ongelooflijk grote vir tuositeit in „Het Gezicht", oppervlakkig gezien een verhaal van liefdesdranken, lijkverwisseling en tovenarij. De hoofd persoon in deze film is een „dokter" Vogler, een hypnotiseur, die met zijn gezelschap door Europa trekt en voor stellingen geeft met zijn magnetisch ge- zondheidstneater. In een bepaald stadje aangekomen gaan twee notabelen een weddenschap aan, of Vogler een bedrie ger is dan wel over bovennatuurlijke gaven beschikt. Hiertoe wordt een proefvoorstelling gegeven. Tijdens dit optreden wordt een koetsier aan een hypnotisch experiment onderworpen. Als deze ontwaakt neemt hij wraak op de mysterieuze Vogler en doodt hem. Dokter Vergerus, die de weddenschap aanging en zei niet in Vogler's gaven te geloven, ontdekt niets bijzonders tij dens de lijksectie, terwijl hij lelijk bij de neus genomen wordt. Het is niet het stoffelijk overschot van Vogler, maar van een gedurende de reis van het gezelschap overleden toneelspeler. Bovendien krijgt Vergerus, overigens niet verwonderlijk, de schrik van zijn leven als hij Vogler, de „uit de dood opgestane" weer ontmoet. Het schijnt dat Bergman met deze film een uit beelding heeft willen geven van zijn kunstenaarschap. Een filmmaker is im mers een goochelaar die moet amuse ren, maar hoe moeilijk ook boven dien verantwoord werk moet scheppen. Zeker is verder dat deze grillige film, weergaloos boeiend, ook door middel van de tegentselling VoglerVergerus (irrationalisme - rationalisme) de draak steekt met de wetenschap, die alles denkt te kunnen bewijzen. Niet voor niets speelt het verhaal zich af in de negentiende eeuw. Vlissingen, Alhambra, a.l. Jerry wordt opgescheept met de drie ling van een oude geliefde van hem. Het wordt een dolle klucht. Hoewel de geestigheden hier on daar wel ge zocht zijn, is de rolprent als ontspan ningsfilm wel aardig. GOES. Het Middelburgs Mannen koor onder leiding van Jan Kuiler zal vrijdagavond, om acht uur, een liefda digheidsconcert verzorgen. Dit concert wordt gegeven ten bate van de rheu- mabeslrijding van de stichting Het Na tionaal Rheumafonds. Het Middelburgs Mannenkoor zal een gevarieerd pro gramma brengen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5