Qverbenk Yasm Drie kerken afgebroken in Zeeuwse hoofdstad UIT DE ZEEUWSE KERKEN „MENSENPAKHUIS" IN DE EEN HIJGT NOG, DE ANDER IS AL ONTKOMEN Uit de kerken HOUTEN OF STENEN TAFEL Warme maaltijden voor kinderen LARIE? KERK VAN N.-GUINEA IN WERELDRAAD Achttien nieuwe legerpredikanten Medische dienst Zaterdag 28 april 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD 'Pag. 13 VASTE POST VAN DE DIACONALE WERELDHULP Geref. kerkkoor zingt psalmen en gezangen V Levenskansen scheppen Kritiek op psalmgezang in de kerken Dr. H. van der Linde is absoluut gebleven Theologische promoties DE, foto laat een van de mensenpak huizen zien, die de re'gering heeft laten zetten om aan het huisvestings tekort iets te doen. Het zijn druppels op een gloeiende plaat, en wat voor druppels.... In zo'n groot cementen blok worden 2500 mensen samenge pakt op zeven verdiepingen met 64 kamertjes, twee kraantjes en twee' toiletten op elke verdieping. IM 0 ARTSENDIENSTEN APOTHEEKDIENSTEN DIERENARTSEN w&nöeLinqen öoor öe zeeuwse histORie Wesimonsierkerk Noordmonsierkerk Kerk en Leger Niemand Na 73 jaar Nieuwe kerk? Afscheidsdienst met avondmaal Fietser botste op auto Vismarkikerk Feestelijke dagopening in Goese Grote Kerk Vrederust viert Koninginnefeest Oranjefeest in Heinkenszand Verkoop woonhuis OP ADVIES van de sectie wereldhulpactie van de Wereldraad van Kerken is drs. S. M. de Boer te Den Haag benoemd tot leider van het warme-maaltijdenproject in Hongkong. De be noeming vond plaats door deputaten voor al gemene diaconale arbeid van de Gereformeerde Kerken, die besloten hebben drs. De Boer uit te lenen aan een commissie van kerken in Hong kong. Hij zal begin mei vertrekken en zijn aan staande vrouw, mej. E. Sizoo uit Amsterdam hoopt hem kort daarna te volgen. Het project beoogt tienduizend kinderen elke dag een warme maaltijd te bezorgen. Indien mogelijk, wil men dit aantal opvoeren tot zeven tigduizend. De geref. wijkgemeente Keizers- grachtkerk te Amsterdam is gestart met een kerkkoor. In afwijking van de meeste soortgelijke koren, zal men zich alleen beperken tot het vierstem mig zingen van psalmen en gezangen. Het koor zal elke zondagavond zijn medewerking aan de eredienst verle nen. In de Geref. kerken, is voor het we relddia cona at in de afgelopen maan den ruim 784.000 gulden gecollecteerd. Voorts zijn collectes gehouden in de hervormde gemeenten, de vrije Evan gelische gemeenten, de lutherse ge meenten, de oud-kathólieke parochies, de doopsgezinde .gemëenten, de evan gelische broedergemeenten, de baptis tengemeenten en de remonstrants-ge reformeerde gemeenten. UIT de opbrengsten de collecten zullen jaarlijks worden gehouden voorziet men in werkgelegenheid voor vluchtelingen, voedsel voor slachtoffers van rampen, hulp voor tal van kleine kerken en onderwijs en medische verzorging in ontwikkelings landen. Dit alles geschiedt naast de incidentele hulp bij natuur- en andere rampen. Voor 1962 heeft de afdeling voor hulp tussen de kerken en dienst verlening aan vluchtelingen van de Wereldraad van Kerken een program opgesteld, dat een budget van ver bo ven de dertig miljoen gulden heeft. De predikant te Oene (bij Epe), ds. J. T. Doornenbal, is zeer gehecht aan het oude. Daarvan heeft hij in zijn we kelijkse stukjes in de Hervormde Kerkbode van de classis Harderwijk meermalen blijk gegeven. Ook thans doet hij dat, nu de oude psalmberij ming aan het verdwijnen is. Hij ci teert wat oude verzen en zegt: De kerk der toekomst zal zulke lie deren niet meer zingen. De verzen, waarbij het voorgeslacht geleefd heeft en waarmee het gestorven is, zullen in de kerk van Nederland niet meer weerklinken dan alleen in gestroom lijnde vorm. Nu, het doet er ook niet veel toe. De gemeente kan geen psalmen meer zingen als in de dagen van voorheen, omdat ze er niet meer bij leeft. En met die rare zangwijs van vandaag, is -het zelfs niet meer mogelijk ze te zingen. Nooit meer is er iets van ont roering bij. Nooit zie je iemand meer wegsmelten in tranen, zoals ik dat vroeger zo vaak heb gezien, als de liederen de beleving der harten ver tolkten in droefheid en kan immers niet meer! vreugde. Het Ds. M. A. Krop te Groningen, die in het maandblad van In Dienst Der Kerk de inaugurele oratie bespreekt van dr. H. van der Linde (voorheen hervormd predikant te Middelburg, nu lector aan de r.k. universiteit te Nij megen), maakt de volgende opmer king: - Van der Linde is in zijn liefde tot de kerk even absoluut als vóór zijn overgang in zijn kritiek op de refor matorische kerken. Deze omslag is zielkundig interessant en daardoor theologisch van waarde. Hoe komt het dat hij zijn theologische scherpzinnig heid zo absoluut heeft omgebogen. Dit verschijnsel blijft niet tot hem alleen beperkt. Het valt telkens op, dat wanneer hervormden (om bij ons zelf te blijven! op een bepaalde ma nier de eigen kerk gaan kritiseren, dit samengaat met een vergoelijkende verheerlijking der r.k.kerk. Deze ver heerlijking leidt dan soms (niet altijd) tot een overgang en daarna zwijgt elke publiek uitgesproken kritiek. wordt dan nog wel geuit door hen, die van huis uit rooms katholiek zijn. Is dit nu alleen de mentaliteit van een tweede huwelijk, nadat het eerste door scheiding ontbonden is, of zit hier theologisch meer achter? Het zijn vra gen, die men telkens kan stellen en die tot de gevolgtrekking leiden, dat de reformatorische kerken zich moeten afvragen op welke wijze zij haar ka tholiciteit in prediking, zielszorg, litur gie en kerkregering beleven. Dit zijn practische vragen, maar zij hebben theologisch gehalte. Want de kernvragen der reformatie staan nog steeds oecumenisch ter discussie. - Misschien kan Katwijk aan Zee het nog en Arnemuiden. En het is nog maar enkele jaren geleden dat ik aan het einde van een winteravonddienst in Elburg bijna de hele gemeente in tranen zag bij psalm 89:8. ,,Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht in" enz. Maar het wordt minder en minder. Het kan zeker wel niet anders. Ik weet het niet! Wat oud is, is de ver dwijning nabij. Dat geldt het oude volk en wellicht ook hun oude psal men. Alleen in enkele kleine kerkjes en gebouwtjes zullen ze nog een tijd lang voortleven. Tot ook dat voorbij is. Onze tijd zal het nog wel duren. En straks zeggen de engelen toch, dat er geen tijd meer zal zijn. En dan wordt er een nieuw lied gezongen. Daar zullen ze allemaal in mee zin gen, die hier ooit een psalm in waar heid gezongen hebben. Dan zullen ze allemaal kunnen meekomen ook. Nog kort geleden schreef me een queru- lante broeder uit een of andere rare evangelisatie: „Zoals ze vandaag zin gen van 't hijgend hert der jacht ont komen, kan ik er niet in mee: de één hijgt nog en de ander is al ontko men!" Stil maar broeder ik weet het ook wel! Maar 't komt toch anders! Zijn er verleden jaar in de Geref. kerken hier te lande maar twee pre dikanten gepromoveerd, dit jaar zul len het er aanmerkelijk meer zijn. Ook verschillende buitenlanders staan aan de vooravond van hun promotie aan de V.U. Vóór de grote vakantie zullen promoveren tot doctor in de theologie: op vrijdag 25 mei bij prof. dr. R. Schippers de Amerikaan W. S. Smith. Op vrijdag 1 juni zal ds. H. M. Kuitert, studentenpredikant te Amsterdam bij prof. dr. G. C. Ber- kouwer promoveren. Op vrijdag 15 ju ni volgen weer twee Geref. predikan ten nl. ds. A. Kruijswijk van Frane- ler bij prof. dr. N. H. Ridderbos en ds. M. J. Mulder te Vlaardingen bij prof. dr. W. H. Gispen. 29 juni pro moveert eerst de Amerikaan L. E. Boliek bij prof. dr. G. C. Berkouwer en daarna de Leidse studentenpredi kant ds. G. Rothuizen bij prof. dr. R. Schippers. 13 juli sluiten twee buiten landers de rij. De Koreaan K. S. Lee promoveert bij prof. dr. J. H. Ba- vinck en de Amerikaanse hoogleraar M. H. Smith bij prof. dr. G. C. Ber- kouvfler. Na de grote vakantie staan er nog enkele promoties te wachten zodat het dozijn dit jaar wel zal overschre den worden. "AN één van de „vaste" posten ziet men hierboven een foto: Hong kong, waar temidden van een onge kend bloeiend economisch leven de .schrijnendste armoede heerst, omdat deze Britse kroonkolonie geen werk heeft voor allen die vanuit China hier heen zijn gekomen. Men kan wel zeg gen dat de hulp in Hongkong slechts lapwerk kan zijn, zolang de oorzaak van de armoede niet is weggenomen, maar ihoe moeten de kerken dan eigenlijk levenskansen scheppen voor mensen in communistisch China? In tussen worden er naast grootscheep se voedselverspreiding ook pogingen aangewend om de vluchtelingen door (om-) scholing geschikt te maken voor een beroep. En deze woorden schenen hun zotteklap. Luc. 24 vers 11 Er zijn veel mensen, die dat zeggen, of in elk geval denken; die voor Pasen geen ander woord over hebben dan: la rie....! Maar weet u, wie dat óók ge zegd hebben? U vindt dat in de tekst hierboven: de discipe len van de Opgestane! Ze heb ben gezegd tegen de vrouwen, die hun de boodschap van het lege graf brachten: Lèros....! Ja, dat woord staat er in de oorspronkelijke taal, in het Grieks. En dat betekent: La rie...! En naar de vorm van het oorspronkelijke woord heeft het 'n hele tijd geduurd vóór ze overtuigd waren, dat het toch écht geen larie was wat de vrouwen hun vertelden. Moeten wij die discipelen er om lastig vallen, dat ze niet direct de Paasboodschap hebben aan vaard en in Paasblijdschap zijn ontstoken? Och ja, in zekere zin moeten ze er natuurlijk over gekapit teld worden. Want in de woor den van de profeten en in Je zus' eigen woorden lag het op- standingsgebeuren vast veran kerd. En Jezus verwijt de Em maüsgangers hun ongelovig heid en traagheid van hart. Zo hebben de discipelen zich op de morgen van de opstan ding weer eens niet van hun mooiste en sterkste kant laten zien. Toen de Meester de dood overwon, gaven zij zich aan de dood gewonnen. Een leeg graf larie! Maar moeten wij hen nu ka pittelen? U en ik? Zijn wij daar de aangewezen mensen voor? O ja, dat kunnen we doen, als we een meditatie schrijven of lezen. Dan kunnen we mom pelen: zo'n Petrus toch... zo'n Thomas toch... begrijp je dat nu? Maar eigenlijk recht van spreken hebben we eerst, als we met heel ons leven waar maken, dat Pasen voor ons géén larie is. En hoe staat het dan? Ook al zeg ik met de mond niet: lariezeg ik het dan dikwijls niet door mijn leven? Door mijn armzalig christen-leven? Door mijn gemis aan werkelijk christelijke blijdschap? Door mijn zuchten en mijn zorgen? Laat ik maar mij zélf bestraf fen, en laat ik maar niet de staf breken over Ihet discipel- schap van anderen, maar over mijn eigen discipelschap. Doodsoverwinnaar - Levens- vorst, kom mij toch te hulp, sterk toch mijn zwakke geloof. Doe mij opstaan door Uw kracht. Verlevendig Uw kerk. Maak de wereld jaloers op on ze stromen van kracht. Ver heerlijk Uw naam. Jezus is opgestaan, opdat ons gelóóf en onze hóóp op God zouden zijn. Nooit kan 't gelóóf te veel verwachten. Die hóóp moet al ons leed verzachten. J. Koolstra Kruiningen SAS VAN GENT Uitgaande van de stichting Sasse carnaval wordt op 2 en 3 mei in hotel Rotterdam een fototen toonstelling .georganiseerd betreffende het carnaval 1962. Tot uiterlijk 1 mei a.s. kan men foto's jnzenden. Op de avond van de derde mei zal nog een film vertoond worden. De tentoonstel ling is te bezichtigen van 19.30 tot 22.00 uur op 2 mei en van 18.30 tot 20.30 uur op 3 mei. Het Breed Moderamen van de Evangelisch-Christelijke Kerk van Ned. Nieuw-Guinea heeft op de half jaarlijkse vergadering besloten de ge meenten een voorstel te doen toeko men over aansluiting bij de Wereld raad van Kerken. Zoals bekend vere nigt de E.C.K. de leden van alle protestantse kerken, die in Neder land gescheiden zijn. Een beslissing over de aansluiting kan genomen wor den op de Algemene Synode van de E.C.K.die volgend jaar gehouden wordt. DEN HAAG. Achttien predikanten hebben woensdag hun toga verwisseld voor het uniform nu zij als legerpre- dikant voor de tijd van 1 jaar en 5 we ken in militaire dienst zijn getreden. Van deze achttien behoren er vier tot de Ned. Herv. kerk nl. ds. A. van Gin- kel te Eist, ds. J. Smit te Lopik, ds. J. van Woerden te Moerdijk en ds. H. de Wolf te Hindelopen en een tot de Dhr. Geref. kerken nl. ds. A. Rebel te Emrfieloord. De overige dertien behoren tot de Deref. kerken nl. ds. A. J. Dondorp te Zutphen, ds. W. Fokkens te Veenwou- fen, ds. H. Gilhuis te Balk, ds. D. Groenendijk te Sleeuwijk, ds. A. Heuze- veld te Zwartewaal, ds. J. Jeuring te Hoornsterzwaag, ds. B. Mintjes te Wolp- haertsdijk, ds. H. W. Nusselder te Nie- zijl, ds. W. Schenk te Godlinze, ds. J. J. Tissink te Noordscharwoude, ds. F. H. Veenhuizen te Goor, ds. P. Wamelink te Hijlaard en ds J. v.d. Zanden te Zwolle Middelburg: W L Pel, Rouaanse kaai 11, tel 2585; VlissingenC C Sluijter, Badhuisstraat 70, tel 2225; Goes: F F van de Werff, Wijngaardstraat 43, tel 7451; Oostkapelle, Serooskerke en Vee- re: P W Oosterhoff, Veere, tel 01-181- 2721; Koudekerke, Westikapelle en Zou- telande: H Frima, Zoutelande, tel 01186- 282; Kapelle-Biezelinge, Kloetinge en Wemeldinge: E F Facee-Schaeffer, Ka- pelle, tel 01102-260; KapeUe-Biezeiinge: J J Risseeuw, Markt 20, tel. 500; Hoe- dekensikerke en Kwadendamame: S E J Wastmann, Kwadendamme, tel 01194- 337; Nieuwdorp en Borssele: H M J Ki- viet, Borssele, tel 01105-203; Kruiningen, Hans weert, Krabbendijke en Rilland: J de Beij, Hansweert, tel 01130-344; Drie wegen en 's Heeremhoek: A Folmer, Drieweg, tel 01195-275; Wolphaartsdijk, Heer Arendskerke en Heinkenszand: A J Zonnevyle, 's Heer Arendskerke, tel 01106-202; Bergen op Zoom: J Ghe- ring, Halstersewèg 181, tel 3677, J van Hagen, Pres Rooseveltlaan 68, tel 3778 en D Stuijfzand, Populierenlaan 2, tel 3512; Tholen, Poortvliet, Oud- en Nieuw Vossemeer en St. PhilipslandA A Kügel, Poortvliet, tel 01662-400 en J Ver met, Nieuw Vossemeer, tel 01676-415; Stavenisse en St. Maartensdijk: J M van de Bel, St Maartensdijk, tel 01666- 400; Zierikzee: P W J Vogelaar, Touw- baan 20, tel 2280; Terneuzen: J j J van den Griek, Scheldekade 27, tel 2020; Breskens, Groede en Schoondijke: A C Ossenwaarde, Breskens, tel 01172-566; Axel: H Boon, Noordstraat 8, tel 01-155- Oostburg en Aardenburg: N J Riijk, Aardenburg, tel 01177-466; Cadzaud, Re- tranchement, Sluis en Zuidzande: C P M de Meijer, Sluis, tel 01178-366; Bier vliet en IJzendijke: Chr Kalkman, Bier vliet, tel 01152-345. Middelburg: L van den Boogert, Kor te Delft 12, tel 2789; Vlissingen: J M H van de Sande, Badhuisstraat 22, tel 2066; Goes: Goese Apotheek, Klokstraat 19, tel 7104; Terneuzen: Ap Klaassen, Noordstraat 54, tel 2090. West Zeeuwsch Vlaanderen: W van Veen, Oostburg, tel 01170-2693; Oost Zeeuwsch Vlaanderen: J F de Haas, Zaamslag, tel 01153-366; Schouwen: C J H Scheuermann, Zietikzee, tel 01110- 2180; Bevel anden: G Bone s chans cher, Kruiningen, tel 01130-233 en M Gaakeer, Ovenzande, tel 01195-283. door L vin Willenburg Alle oude kerken van Middel burg zijn gerestaureerd. Als laat ste de Oostkerk, die in december van het vorig jaar weer in ge bruik genomen is. Door het wegbreken van oude huizen moet de Gasthuis-kerk aan de buitenkant nog opgeknapt wor den, het inwendige heeft enkele jaren geleden al een vernieuwing ondergaan. Vroeger had Middelburg nog een paar heel oude kerken, die nu verdwenen zijn. Op de Markt stond de Westmonster- kerk, gewijd aan Sint Maarten. Een van de oudste kerken van Walcheren, in de twaalfde eeuw voor het eerst ge noemd. Erg gunstig stond de kerk'daar niet op de plaats waar nu de Vlas- markt begint. Iedere dag werd hier markt gehouden en men ontzag zich niet om allerlei rommel op het kerkhof te gooien en over en tussen de graven te lopen. U weet dat vroeger in en rond de kerk begraven werd. Veel eerbied had men niet voor de doden. Dit ver anderde wel toen er om het kerkhof een muurtje gebouwd werd. Men liet voldoende ruimte over voor nieuwe graven, maar daardoor werd het marktplein ook een stuk kleiner. Ook stond de kerk te dicht bij het stadhuis en belemmerde het uitzicht op dit mooie gothische gebouw. In Goes hebben we nog ongeveer dezelfde toe stand, daar staan kerk en stadhuis ook vlak bij elkaar. Toen Middelburg zich in 1574 na een beleg van bijna twee jaar aan de Geu zen had overgegeven, werden alle ker ken voor de Gereformeerde (Hervorm de) eredienst gebruikt. Ook deze West- monsterkerk. Men had echter meer dan genoeg kerkruimte en daarom besloot men het volgende jaar deze kerk af te breken. Zodoende zou het stadhuis be'- ter tot zijn recht komen en kreeg men de beschikking over een mooi markt plein. In 1575 werd met een metselaar een contract aangegaan, die voor 1800 gul den de ke'rk zou afbreken. Enkele waardevolle dingen zoals orgel, preek stoel, klokken en baniken mocht het stadsbestuur er echter vooraf uithalen. Die konden allicht ergens anders nog dienst doen of verkocht worden om de schuld van de stad wat aan te zuiveren. Deze kerk stond op het Hofplein en was iets minder oud dan de Westmon- sterkerk op de Markt. Ze was aan Pe trus gewijd en werd daarom ook wel St. Pieterskerk genoemd. Een andere naam was Oude Kerk. Zoals alle Room se kerken was het een kruiskerk met twee kapellen en een koor, gebouwd in de vorm van een kruis. Het koor met het altaar stond altijd aan de oostkant. Ook deze kerk werd na de overgave van Middelburg voor de Protestantse ere- "UUANNEER IN een onzer kerken een avondmaalstafel met een natuurstenen of marmeren blad zou worden opgesteld, dan zou vermoe delijk het enige bezwaar dat hier tegen ingebracht kan worden dit zijn, dat men het niet mooi vindt. Niemand zou echter op het idee komen om uit principiële overwe gingen tegen een marmeren tafel blad van leer te treikken. Geheel anders liggen de verhoudingen in Engeland waar men een felle strijd aan het voeren is voor het behoud van houten avondmaalstafels. Voor stander van hout of steen zijn is hier een principe-kwestie geworden. De principiële bestrijding van de stenen tafel gaat terug naar de reformatie-tijd toen alle stenen al taars uit de kerken verwijderd wer den om „de paapse mis uit te roeien". Toen in het midden van de vorige eeuw enkele meer op Ro me georiënteerde geestelijken tot het aanbrengen van stenen tafels wilden overgaan, oordeelde het ge rechtelijke comité van de Privy Council, dat het plaatsen van ste nen tafels tegen de wet was, en sprak uit: „De hervorming be schouwde het Heilig Avondmaal niet als een offer maar als een feest dat aan de tafel des Heren gevierd moet worden". Men wil nu echter in de nieuwe kerkelijke wetten ook ruimte laten MET „VERDUBBELDE- AANDRANG" heeft men ds. P. van Til, Gereformeerd predikant te Middelburg, ver zocht in het kerkblad van de Geref. Kerk in de Zeeuwse hoofdstad het blad „Gezond Gezin", een uitgave van de protestantse stichting ter be vordering van verantwoorde gezinsvorming, aan te kondi gen. In het laatste nummer van het kerkblad voldoet ds. Van Til aan dit verzoek, maar hij voegt eraan toe niet zover te zijn, dat hij het blad ook wil aanbevelen. De stichting is o.a. opge richt door hervormden, gere formeerden, doopsgezinden en door een groep vrijzinnig protestanten en bedoelt voor lichting te geven over gezins vorming. Het komt mij vóór, schrijft ds. Van Til, dat een vrijzinnige een andere voor lichting geeft dan een gere formeerde. Voorts: Dat van christelijke zijde over gezinsvorming voorlichting wordt gegeven lijki mij op zijn plaats, maar een tijdschrift geeft hieraan toch wel wat een teveel aan publiciteit Het maakt voor mij nogal wat verschil of zul ke tere problemen in een per soonlijke sfeer worden behan deld of in een speciaal boek hierover voorlichting gegeven wordt of dat het iedere maand in de huiskamer ligt, voor rijp en groen ter inzage. Aldus ds. Van Til. IN DE HERVORMDE KERK te Goes zal a.s. zondag (vijf uur) een dienst worden ge houden, waarin het werk van het Leger des Heils bijzondere belangstelling zal genieten. Het hervormd kerkkoor en de guitaarband van het Leger des Heils werken mede en jonge ren van kerk en leger zullen deelnemen aan de verzorging der liturgie. Ds. F. N. M. Nijs- sen leidt de dienst en gecol lecteerd wordt voor het plaat selijk jeugdwerk van het Le ger des Heils. IN HET HERVORMD KERKBLAD voor het eiland Schouwen-Duiveland schreef ds. Van den Ban (Sóharendij- ke): „Het blijft een betreu renswaardig feit dat er in onze gemeente niemand was, die wilde toetreden tot de kring van hen, die Jezus Christus wilde belijden. Het is te hopen, dat de ouderen de roepstem hebben gehoord en zij zich niet langer door valse schaamte, of wat er verder kan zijn, zullen laten weer houden. Ds. Van den Ban maakt deze opmerkingen naar aanleiding van het feit, dat op Palmzondag in de hervormde gemeente te Soharendijke nie mand belijdenis van zijn ge loof heeft afgelegd. ZONDAG 29 APRIL wordt in de hervormde kerk te Sou burg een jeugddienst gehou den, waarin voorgaat ds. D. van Boven, sinds kort predi kant te Middelburg. In het kerkblad van de Hervormde gemeente te Souburg wordt aan deze mededeling toege voegd: Ds. Van Boven is de kleinzoon van ds. J. A. van Boven, die van 1882 tot 1889 predikant te Souburg was. In elk geval is het een merk waardig feit, dat ruim 73 jaar nadat de grootvader vertrok ken is, de kleinzoon op de zelfde kansel het evangelie zal verkondigen. IN HET GEMEENTE BLAADJE van de Hervormde gemeenten te Koudekerke en 't Zand schreef ds. Van Her waarden over „De achttien". Achttien predikanten hebben het initiatief genomen tot het houden van gesprekken tus sen hervormden en gerefor meerden. Ds. Van Herwaarden schrijft: „Het zal wel komen door het feit, dat bijv. op Walcheren ook veel christe nen gevonden worden, die wat bevindelijk van aard zijn en daardoor ook nogal behou dend, maar de verhouding der kerken is hier wat verstard, moet ik zeggen. Ik heb o.) andere plaatsen wat meer openheid aangetroffen. Je bent hier hervormd, nou goed, dan ben je hervormd! Of je bent gereformeerd, nou goed, dan ben je gereformeerd! Uit! We nemen een. kopje koffie en we gaan welgemoed aan ons werk en talen er niet meer naar. Dat zo-vanzelf- sprekend-gescheiden zijn, dat beangstigt me. Waren we maar vast zo ver dat er op Walcheren mensen waren, die wilden praten over een mo gelijk samengaan. DE KERKERAAD VAN de Geref. kerk te Terneuzen heeft gesproken over de wen selijkheid en mogelijkheid van het t.z.t. bouwen van een nieuw kerkgebouw, daar uit breiding van de kerk aan de Noordstraat niet mogelijk is. Bovendien verplaatst het woongedeelte van de ge meente zich steeds meer in oostelijke en zuid-oostelijke richting. Onderzocht zal wor den hoe de situatie zich ont wikkelt, maar de zaak mag, volgens de kerkeraad, niet op de lange baan worden gescho ven, omdat men dan achter de feiten zou kunnen aanlopen. De kerkeraad heeft besloten een commissie in te stellen, die deze aangelegenheid zal onderzoeken. voor het aanbrengen van stenen tafels, hetgeen bij de reformato risch gezinden in de Anglicaanse kerk op felle tegenstand stuit, daar zij hierin een overwinning zien van de romaniserende tendenzen, die in deze kerk werkzaam zijn. Het merkwaardige feit doet zich dus voor dat men op het vasteland van Europa R. Katholieke kerken kan vinden met houten tafels of altaren, voora'l in de nieuwere ker ken, terwijl in sommige protestant se kerken de tafels van natuurste nen bladen voorzien zijn, terwijl in Engeland een houten tafel reforma torisch betekent en een stenen naar de r.k. kerk neigend. In verband, met zijn benoeming tot directeur van de vormingscentra der protestantse geestelijke verzorging van militairen, heeft ds. Jae. Plug afscheid genomen van de gereformeerde kerk te Roosendaal. De afscheidsdienst ging enigszins anders en veel stijlvoller toe dan zoals dit meestal gebruikelijk is. In deze dienst bediende ds. Plug eerst het avondmaal. Daarna hield hij een prediking. Vervolgens ging men over tot de dienst der gebeden. Hieraan namen allen deel, die an ders voor de toespraken gezorgd had den. Hun werd verzocht hun dankwoor den en goede wensen te transponeren in een voorbede voor de predikant. Op die manier verzandde de dienst van Sacrament en Woord niet in een spraakwaterval, waarbij men altijd een paar sprekers aantreft, die „leuk" willen zijn. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Edam: G. van de Maaten, kaend. te Doornspijk. Aangenomen naar Christchurch (Nieuw- Zeeland): P. van der Schaaf te Perth (Austr.) (voorheen te Vlissingen). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-Zuid: A. Hilbers te Leeuwarden; te Rotterdam-W. (vac. H. C. v. d. Ent): H. van Leeuwen te Arnhem: te Schiedam: G. de Vries te 's-Gravendeel. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Terwolde (Geld.)H. van Gilst te Lisse; voor Barneveld: L. Rijk- sen te Rotterdam-W. TERNEUZEN Een bestelwaigen- tje bestuurd door M. H. de K. uit Ter neuzen, wilde gisteren vanaf de Leeu wenlaan de Axelsestraat oprijden. Uit de richting Axel naderde een fietser, W. S. den H„ eveneens uit Terneuzen. Deze wilde links de Leeuwenlaan in, maar botste daarbij op de auto. De wielrijder kwam er zonder kleerscheu ren af. Fiets en auto liepen schade op. De Simavi-collecte, gehouden in Burgh-Haamstede, bracht in totaal 164,92 op. dienst gebruikt. Men ging zo ver, dat men zelfs de orgels er uitbrak. Later heeft men er weer een orgel aange bracht, omdat men toen heter begreep, dat dit toch eigenlijk niets met de Roomse godsdienst te maken had. Reeds een paar dagen na de overgave van de stad preekte hier de bekende predikant Gelein Jansz. d'Hoorne in de „gezuiverde" kerk. Enkele eeuwen heeft deze kerk dienst gedaan. Tot in de Franse tijd. Mis schien weet u wel dat in 1809 de En gelsen hier geland zijn. Ze hebben Vlis singen gebombardeerd en ingenomen en een groot deel van Zeeland veroverd. Na een paar maanden zijn ze echter weer teruggekeerd naar Engeland en we kwamen opnieuw onder de druk der Fransen. In die korte periode werden de Engelse militairen in deze kerk in gekwartierd. Erge nette kostgangers waren het niet; na hun vertrek zag de kerk er schandalig uit. Ook het prach tige grafmonument voor de Zeeuwse admiraals Johan en Cornells Evertsen was erg gehavend. Dit door de bekende beeldhouwer Rombout Verhulst vervaar digde praalgraf stond namelijk ook in de Noordmonsterkerk. In 1818 werd het gerestaureerd en overgebracht naar de Nieuwe kerk. Daar heeft het tot de laatste oorlog gestaan en is na de res tauratie overgebracht naar de kleine ruimte tussen Nieuwe en Koorkerk. Om de Noordmonsterkerk te herstel len zou veel geld nodig zijn. Door de Franse overheersing waren we arm ge worden. Daarom werd besloten de kerk niet meer te gebruiken. In 1833 werd ze voor ongeveer 20.000 gulden voor af braak verkocht, op voorwaarde dat twee jaar later alles opgeruimd moest zijn. Als eigenares van de toren kreeg de stad Middelburg bijna 20 procent hier van, de rest was voor de Hervormde gemeente. Later zijn op deze plaats en kele huizen en de tegenwoordige in tussen vernieuwde Gereformeerde gebouwd. Deze kerk is niet zo bekend als de vorige twee. Ze was ook veel kleiner, het was de kapel van het klooster der grauwe zusters. Dit klooster stond in de straat die naar deze nonnen genoemd is, de Zusterstraat. Dat is dicht bij de Vismarkt en daarom kreeg dit kerkje al gauw de naam van Vismarktkerk. In de bloeitijd van Middelburg geduren de de 17e eeuw was deze kloosterkapel als vijfde kerk in gebruik genomen (1649). Toen had de kerk twaalf predi kanten. Maar tijdens de Franse tijd nam de bevolking der stad af, evenals de welvaart. Het aantal predikanten werd op acht gebracht en men kon dit kleine zusterkerkje best missen. In 1808 werd het publiek verkocht voor ruim 4000 gulden en de kerk, die geheel door woonhuizen was ingesloten, werd afge broken. GOES. Het ligt in de bedoeling, dat maandagmorgen een feestelijke dagope ning wordt gehouden in de Grote Kerk. Na het klokgelui zal om 8.15 de dienst aanvangen, die een half uur zal duren. Voor de samenzang is een grote plaats ingeruimd op het programma. In deze samenzang zullen christenen van verschil lenden kerken hun dankbaarheid en blijd schap tot uiting kunnen brengen over de verjaardag van de Koningin en het zil veren huwelijksfeest van ons vorstenpaar. Ds. W. Janssen, Herv. predikant zal een korte toespraak houden, ds. J. Karelse, Vrij Evang. predikant verzorgt de ope ning en ds. E. Jansen Geref. pred. de slui ting. BERGEN OP ZOOM. Ter gelegen heid van de viering van het 25-jarig huwelijksfeest van ons vorstenpaar op 30 april a.s., zal er op de inrichting Vrederust een heel programma worden uitgevoerd. Om half negen zullen herauten het feest met een reveille aankondigen bij het ontspanningslokaal. Daarna is er een muzikale rondwandeling over de terreinen van de stichintg door Eupho- nia. Om 10 uur volgt op het terrein bij de muziektent samenzang. In de middag worden alle kinderen, wonende op Vrederust, in het ontspan ningslokaal getracteerd, waarna daar om 13.20 de opvoering begint van „een appeltje van oranje". Op het sportterrein wordt een voet balwedstrijd gespeeld, en om half vier maakt de jeugddrumband uit Halsteren een mars en geeft een show. Daarna is er nog een gekostumeerde voetbal wedstrijd op de Beek met als slot om half tien een groots vuurwerk. Op woensdag 2 mei wordt er een toneelvoorstelling gegeven voor het personeel en omwonenden van Vrede rust in het ontspanningsgebouw met de opvoering van het spel „Het meisje en het leeuwenjong". Op donderdag 3 mei zal in de stich- tingskerk te Vrederust een concert worden gegeven met medewerking van de heren H. Stalpers en A. Smits viool, H. v. d. Vliet, fluit, T. Olthuis, gitaar en Yves de Groot piano, o.m. zullen worden uitgevoerd de sonate van Vivaldi, van Stamitz en Milhaud, pastorale van H. Andriessen, sonatine van Dvorak en Dudziatz van Wieniaws- ki. HEINKENSZAND. Het volledige programma voor het feest op Koningin nedag in Heinkenszand is gereed. De feestelijkheden beginnen om tien voor acht met klokgelui. Om negen uur hou den de burgemeester en de geestelijkheid toespraken, gevolgd door het zingen van het Wilhelmus. Verder zijn er in de morgenuren kinderspelen op het bouw terrein aan de Westerstraat en voorstel lingen van een marionettentheater. Des middags om half twee start Euterpe" met een rondgang, waarna de volksspe len beginnen. De gymnastiekvereniging „Atlas' 'geeft om vier uur demonstra ties bij de vijver en tevens is er dan de eerste openstelling van de braderie speciaal voor de jeugd. Het avondpro', gramma begint met volkszang met me dewerking van „Euterpe" en onder lei ding van de heer Lammers. Ook is er een voorstelling van het marionetten-the ater voor volwassenen en de braderie is ook geopend. De vijver zal des avonds feestelijk versierd en verlicht zijn. KOUDEKERKE. Ten overstaan van notaris H. van den Briel werd gis teren het pand Molenweg 1, huis met schuur, erf en tuin, openbaar verkocht Koper werd de heer A. de Bakkér te Noordiwijk aan Zee, die het pand kocht voor een bedrag van 17650.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 13